چهارشنبه ۱۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۴ - Jan 3, 2007
رئيس جمهوري در بيست و چهارمين سفر استاني هيأت دولت اعلام كرد
آسان سازي سرمايه گذاري در استان خوزستان
008850.jpg
008853.jpg
گروه سياسي رئيس جمهوري در جريان سفر به خوزستان از لغو محدوديت سرمايه گذاري هاي بزرگ در خوزستان خبر داد. به گفته محمود احمدي نژاد ، مصوبه اي كه به واسطه  آن در غرب خوزستان به دليل قرار گرفتن در معرض تهاجم دشمن نبايد در آن سرمايه گذاري هاي بزرگ مي شد، با كسب موافقت از مقام معظم رهبري لغو شد.
رئيس جمهوري در بيست وچهارمين سفر استاني خود، وارد فرودگاه اهواز، مركز استان خوزستان شد .
احمدي نژاد در بدو ورود به اهواز و در جمع مردم اين شهر، اظهار داشت: من با صداي بلند اعلام مي كنم كه خوزستان پايگاه و محور ثبات و اقتدار ايران اسلامي است و دنيا بداند خوزستان قلب تپنده 
ايران بزرگ است.
وي كه در مصلاي شهر اهواز سخن مي گفت و ايسنا خبر آن را منتشر كرد ، از مردم خوزستان به عنوان مردمي مجاهد، نستوه و شجاع نام برد و گفت: مردم خوزستان همواره بلاگردان ملت ايران و همه  ملت هاي منطقه بوده اند.
احمدي نژاد با اشاره به دوران دفاع مقدس خاطرنشان كرد: دوران دفاع مقدس برگ زريني در تاريخ ملت ماست. وقتي صدام خائن و عفلقي به ايران حمله كرد كشورهاي غربي او را پشتيباني تسليحاتي و تجهيزاتي كردند. آمريكا تسليحات به عراق مي داد و روسيه به عراق كمك موشكي مي كرد. هم ناتو طرفدار صدام بود و هم ورشو پشت سر او بود. اما با همه  اينها ايران و خوزستان در مقابل متجاوزان ايستادند و با تمام وجود مقاومت كردند و با لطف خدا باعث شدند كه نقشه هاي آنها به هم بريزد.
رئيس جمهوري اعلام كرد:
آسان سازي سرمايه گذاري در استان خوزستان
بقيه از صفحه اول
وي يادآورشد: غربي ها كه تا آن روز حامي صدام بودند وقتي ديدند كه صدام ديگر براي آنها سودي ندارد او را رها كردند و همان ها كه در جنگ ايران و عراق صدام را همراهي كرده بودند و او را تشويق كرده بودند و براي او كف مي زدند و هورا مي كشيدند، امروز از اعدام صدام جشن گرفته اند، هرچند كه ملت هاي آزاده جهان نيز از معدوم شدن صدام خوشحال هستند.
احمدي نژاد تاكيد كرد: ما خواهان صلح و امنيت در عراق هستيم و كسي از ناامني در عراق سود نمي برد. وي در ادامه به پرونده هسته اي ايران و تعاملات كشورمان براي اعتمادسازي اشاره كرد و گفت: مسئله  هسته اي براي آنها فقط يك بهانه است تا جلوي پيشرفت ملت ها از جمله ملت ما بايستند اما بايد بدانند كه ملت ايران از حقوق هسته اي خود با قدرت دفاع خواهد كرد و خواهان به دست آوردن اين فن آوري است.
افتخار به خوزستان
محمود احمدي نژاد ظهر ديروز طي سخناني در جمع مردم شهرستان دشت آزادگان در استاديوم ورزشي سوسنگرد هم كه ايرنا خبر آن را منتشر كرد ، خاطرنشان كرد: به لطف خدا و همت و تلاش ملت ايران، جوانان ايران قله هاي افتخار را يكي پس از ديگري فتح كرده اند و دشمنان نخواهند توانست مانع پيشرفت و توسعه ملت ايران شوند.
رئيس جمهوري با تاكيد براينكه مخالفت هاي دشمنان و بدخواهان ملت ايران نخواهد توانست مانع پيشرفت ملت ايران شود، افزود: آمريكا و انگليس و دنباله روهاي آنان مطمئن باشند كه ايران از آنها نمي ترسد و بدانند، تا زماني كه در مسير خلاف گام بر مي دارند، سرشان به سنگ خواهد خورد. احمدي نژاد در پايان در جملاتي به زبان عربي با مردم سوسنگرد و دشت آزادگان سخن گفت و تاكيد كرد: كه رهبر معظم انقلاب، مسئولان كشور و ملت ايران به وجود شما افتخار مي كند.
ملت ايران، فرزندان خرمشهر
به گزارش مهر ، محمود احمدي نژاد در ادامه اولين روز از بيست و چهارمين سفر استاني خود عصر ديروز در جمع مردم شهرستان خرمشهر و در مسجد جامع اين شهر با بيان اينكه خرمشهر بر پيشاني خوزستان و خوزستان بر پيشاني ايران چون نگيني مي درخشد گفت: خرمشهر اسوه مقاومت، شرف ملت ايران است و اين شهر سند پايداري، عظمت و عرصه حركت مردان مرد و زنان عفيف است. رئيس جمهوري با بيان اينكه پرچم خرمشهر در دست همه ملت ايران است، اظهار داشت: زورگوياني كه تصور مي كنند مي توانند با سروصدا و هياهو ملت ايران را از صحنه خارج كنند در اشتباه هستند، اين ملت با چنگ و دندان نشان دادن ها و اخم كردن هاي شما ، محكم تر و قوي تر در صحنه ها حاضر مي شوند. وي افزود: امروز نظامات استكباري و زورگويان رو به اضمحلال هستند. آنها مسائل داخلي خودشان را هم نمي توانند حل كنند. بوش در اداره ملت آمريكا درمانده شده و براي سرپوش گذاشتن بر روند اضمحلال خود و مسائل دروني جامعه تلاش مي كنند مسائل خارجي ايجاد تا مشكلات خود را بپوشانند.

الهام ، سرپرست وزارت دادگستري
فارس: غلامحسين الهام، رئيس دفتر رئيس جمهوري و سخنگوي دولت با حفظ سمت سرپرست وزارت دادگستري شد. در پي درگذشت جمال كريمي راد در يك سانحه رانندگي، طي حكمي از سوي رئيس جمهوري، غلامحسين الهام روز گذشته به عنوان سرپرست وزارت دادگستري معرفي شد.

غلامحسين الهام:
دولت مسئله مسكن را حل مي كند
گروه سياسي غلامحسين الهام در پاسخ به سؤالي در مورد معضل مسكن و برنامه  دولت در اين ارتباط، گفت: دولت درصدد است مساله مسكن را حل كند.
سخنگوي دولت صبح ديروز در ساختمان معاونت اجرايي رياست جمهوري حضور پيدا كرد و نزديك به 90 دقيقه با خبرنگاران نشست داشت ، مصوبات هيات دولت را تشريح كرد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
مسئله قضايي شد
غلامحسين الهام در ابتداي اين جلسه بعد از تشريح مصوبات درباره مسائل جنجالي مطرح شده اين روزها در ارتباط با رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري توضيح داد كه اين مساله در حال حاضر به يك پرونده قضايي تبديل شده و روند قضايي خود را طي مي كند.
لايحه مادر
به گزارش ايسنا، سخنگوي دولت در پاسخ به سؤالي درباره سرنوشت لايحه  خدمات كشوري يا همان نظام هماهنگ پرداخت، گفت: به نظر ما اين لايحه داراي اشكالات متعددي است و بايد در مورد آن كار كارشناسي بيشتري صورت بگيرد.
وي ادامه داد: اين لايحه يك لايحه مادر است و نمي توان در مورد آن به صورت كوتاه مدت تصميمي گرفت . اين لايحه نيازمند كار بسيار جدي تر، عميق تر و كارشناسي تر است و بايد به صورت دقيق مورد ارزيابي قرار گيرد و منابع مالي آن نيز در نظر گرفته شود.
الهام گفت: مردم چون اطلاع كافي ندارند ممكن است از ناپايداري در برنامه ها گله مند شوند. به نظر من اين قانون بايد به نحوي تصويب شود كه پايدار باشد و مورد تزلزل قرار نگيرد.
فضا را مي شكنيم
الهام در مورد كميسيون تشكيل شده از سوي دولت براي حل مسئله  مسكن گفت: اين كميسيون كار خود را مي كند و حرف هايي كه در مورد به بن بست رسيدن اين كميسيون مطرح شده نادرست است. سخنگوي دولت همچنين درخصوص ديگر تصميمات دولت در اين زمينه اظهار داشت: در اين ارتباط مي آييم زمين ها را بدون احتساب قيمت آن به تعاوني هايي كه آمادگي ساخت دارند مي دهيم و اين يك اقدام انقلابي است كه در اين ارتباط انجام شده است. با توجه به اين امر هزينه هايي كه مربوط به قيمت زمين است برداشته مي شود و در ادامه  آن قيمت مسكن مي شكند.
وي با بيان اينكه برخي در ارتباط با مسئله  مسكن به دنبال فضاسازي هستند،تصريح كرد: آنها بايد بدانند نمي توانند طي يك روند طولاني قيمت را افزايش دهند و به زودي با سياست هاي دولت قيمت زمين و مسكن شكسته مي شود.
هر كسي كار خودش
به گزارش فارس ، وي در مورد رد مصوبه مجلس درخصوص بازگشت ساعت كار بانكها در شوراي نگهبان اشاره كرد و گفت: دولت ساعت كار بانكها را مشخص كرده و اين حق دولت بوده و به همين علت قوه ديگر نمي تواند در وسط راه اين تصميم را تغيير دهد كه اگر اينگونه شود تمام تصميمات اجرايي قاعدتاً ناپايدار مي شود. وي با بيان اين كه اصل 60 قانون اساسي همه امور اجرايي را در اختيار قوه مجريه مي داند تاكيد كرد: مثلاً در موارد ديگري هم بوده است كه مجلس مي خواست كاري را به دولت واگذار كند اما دولت گفته كه اين كار قابل واگذاري نيست و خود مجلس بايد براي آن تصميم گيري كند.

سن رأي دهندگان به 18 سال افزايش يافت
008931.jpg
گروه سياسي- مجلس شوراي اسلامي پس از تغيير سن رأي دهندگان در انتخابات شوراها، براساس مصوبه روز گذشته خود سن راي دهندگان در انتخابات هاي مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري را هم 18سال تمام تعيين كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، نمايندگان مجلس در ادامه بررسي كليات و جزئيات طرح دوفوريتي اصلاح بند 2 ماده 27 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي و بند 2 ماده 36 قانون انتخابات رياست جمهوري، برخلاف نظر دولت، سن  رأي دهندگان را با 150 رأي موافق از مجموع 203 نماينده حاضر، از اين پس 18 سال تمام تعيين كردند.
پس از تصويب كليات 151 نماينده نيز با جزئيات اين طرح موافقت كردند.
بنابراين از اين پس غير از انتخابات خبرگان كه سن  رأي دهندگان در آن پايان 15 سالگي است، در همه انتخابات هاي ديگر صرفا افرادي مي توانند شركت  كنند كه 18 سال تمام داشته باشند.
بررسي مدرك داوطلبي
در ادامه جلسه روز گذشته نمايندگان بررسي طرح دوفوريتي اصلاح بند 4 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي اعاده شده از شوراي نگهبان را در دستور كار خود قرار دادند كه ابتدا احمد توكلي خواستار مسكوت گذاشتن طرح و ارجاع آن به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي شد.
نماينده تهران گفت: نمايندگان متهم شده اند كه خود را از شرط داشتن فوق ليسانس استثناء كرده اند، در حالي كه نيت ما از اين طرح، اين امر نبوده است.
در ادامه جلسه نمايندگان به طرح مسكوت گذاشتن طرح فوق رأي ندادند لذا پيشنهاد موسي قرباني نماينده قائنات مبني بر كاهش شرط مدرك تحصيلي از كارشناسي ارشد به كارشناسي مطرح شد كه نمايندگان به اين پيشنهاد هم رأي ندادند.
ادامه رسيدگي به اين طرح به جلسه امروز موكول شد.
جلب نظر شوراي نگهبان
طرح ساماندهي مد و لباس ارجاع شده از شوراي نگهبان از ديگر مواردي بود كه نمايندگان به منظور تأمين نظر شوراي نگهبان در دستور كار خود داشتند. براساس تغيير روز گذشته مجلس مصوبات كميته ياد شده در اين طرح پس از ابلاغ وزير ارشاد قابليت اجرايي مي  يابد.
تذكر به مسئولان اجرايي
شماري از نمايندگان مجلس در تذكري كتبي به وزير نفت، خواستار رسيدگي به مشكل قطع گاز در برخي از مناطق غرب كشور شدند.
تعدادي از نمايندگان هم در تذكري به وزير كشور تسريع در رفع مشكلات اخير خطوط واحد اتوبوسراني تهران و بعضي از شهرها را با توجه به نارضايتي مردم خواستار شدند.
در جلسه روز گذشته پنج تن از نمايندگان نيز در تذكري به وزير امور خارجه خواستار اعتراض به رفتار و موضع غلط دولت ليبي در مورد اعدام صدام شدند.
محمد تقي رهبر نماينده اصفهان هم دستور رسيدگي به علت حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي در جلسه اي خلاف شرع در تركيه را به رئيس جمهور متذكر شد.
۲ بيانيه نمايندگان
۲۰۳ نماينده در بيانيه اي اعدام صدام و پايان زندگي پرشرارت وي را به ملت ايران تبريك گفتند. در اين بيانيه آمده است قطعا يكي از عبرت آموزترين موارد تاريخ معاصر زندگي صدام خواهد بود. حداد عادل، رئيس مجلس هم در نطق پيش از دستور خود اعدام صدام را به مردم ايران تبريك گفت.
از سوي ديگر 151 نماينده هم در نامه اي به رئيس جمهور توجه بيشتر دولت به ساماندهي جنگل نشينان را خواستار شدند.
هشدار به دولت
عماد افروغ رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در خصوص مسائل پيش آمده براي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و شكايت وي از خود گفت: به دولت هشدار اخلاقي مي دهم كه به افراد دور خود توجه كند.
وي افزود: كميسيون فرهنگي مجلس از مدت ها قبل قصد داشته گزارشي از ضعف شديد مديريت در سازمان ميراث فرهنگي ارائه كند و ما طرح تحقيق و تفحص از سازمان ميراث فرهنگي را در دستور كار خود داريم.
نماينده تهران با اشاره به اينكه مشايي از وي خواسته ديداري خارج از مجلس با هم داشته باشند افزود: تذكري كتبي درباره عملكرد مشايي به رئيس جمهور تنظيم شده كه بايد به آن پاسخ دهد و امروز از تريبون مجلس قرائت مي شود.

مخالفت آذربايجان با تحريم برنامه هسته اي ايران
گروه سياسي- الهام علي اف، رئيس جمهور آذربايجان مخالفت كشور خود را با صدور هر حكمي عليه ايران ابراز كرد. وي به عنوان رئيس جمهور كشورش در حوزه قفقاز كه روابط بسيار نزديكي با ايالات متحده دارد در گفتگو با راديو مسكو اظهار داشت: دستيابي به تكنولوژي هسته اي ممنوع نيست و بنا بر اين هيچ كشوري نبايد به خاطر دستيابي به اين دانش تنبيه شود. علي اف در اين گفتگو كه ايسنا خبر آن را منتشر كرد، تصريح نمود: هيچ مدركي مبني بر ساخت سلاح اتمي از سوي ايران وجود ندارد و مدارك نشان مي دهد كه هيچ دليلي مبني بر تلاش ايران براي ساخت سلاح هسته اي در اختيار سازمان هاي بين المللي نيست.وي همچنين صدور قطعنامه بر ضد ايران را بي نتيجه خواند و تاكيد كرد اين گونه عملكردها سرانجام خوبي براي منطقه نخواهد داشت.
  اعتراف روزنامه هاي غربي
همچنين به گزارش مهر، روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز نيز اعتراف كرد قطعنامه اخير شوراي امنيت فشار چنداني را بر ايران براي متوقف كردن برنامه هسته اي خود وارد نمي كند. اين روزنامه با اشاره به اهرم هاي قدرت ايران از جمله ذخاير عظيم نفت و گاز، خواستار چاره انديشي اساسي غرب براي مقابله با ايران شده و در عين حال نسبت به مخاطرات ناشي از تحت فشار قراردادن جمهوري اسلامي ايران براي غرب هشدار داده است.روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت نيز مدعي شد اسرائيل روز گذشته تاسيساتي زيرزميني را در صحراي نقب آزمايش كرده كه به منظور نظارت بر هر گونه تلاش ايران براي آزمايش سلاح هاي هسته اي طراحي شده است.

باشگاه احزاب
همشهري: دبيركل حزب موتلفه  اسلامي در پاسخ به سوالي در مورد تهيه و تنظيم بودجه سال 86، اظهار داشت: هر سال تلاش هايي براي شفاف سازي ارقام پيش بيني درآمد و برآورد هزينه در بودجه صورت مي گيرد، اما گزارش تفريغ بودجه ديوان محاسبات حاكي است كه هر سال بر ابهامات بودجه ريزي افزوده مي شود. محمدنبي حبيبي كه پس از پايان نشست دبيران حزب سخن مي گفت، همچنين با اظهار تاسف از عدم قرائت تفريغ بودجه 83 در مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگان مجلس سوگند خورده اند به قانون اساسي عمل كنند،  ناديده گرفتن اصل 55 قانون اساسي و به تاخير انداختن قرائت گزارش تفريغ چه توجيهي دارد؟
ايسنا: امير محبيان عضو موسس حزب نوانديشان ايران اسلامي با تاكيد بر بازخواني مفاهيم و استراتژي ها در جريان اصول گرا معتقد است اصول گرايان بايد ارزش ها و هنجار هاي جديدي تعريف كنند كه بر اساس آنها ساختار جديدي شكل بگيرد؛ به نحوي كه اين ساختار هم داراي وجه دموكراتيك باشد و هم از نفوذ و مقبوليت لازم برخوردار.

ياد داشت
تحصيلات و انتخابات
دكتر حسن سبحاني
ناكارآمدي در ايفاي وظايف و مسئوليت هاي مجلس شوراي اسلامي از جمله مباحثي است كه گاه بطور مشخص و گاه در ضمن مباحث گفتگوها و مجادلات سياسيون كشور و همچنين توده هاي مردم مطرح و از آن سخن به ميان مي آيد.
پيشنهاد مربوط به افزايش سطح تحصيلات و تجارب داوطلبان مجلس شوراي اسلامي از جمله راهكارهايي است كه توسط جمعي از نمايندگان محترم در قالب يك طرح قانوني به مجلس شوراي اسلامي تقديم گرديد و فلسفه توجيهي آن هم اين معني بود كه با افزايش سطح سواد و تحصيلات و همچنين تجارب مي توان به رفع ناكارآمدي ها از مجلس اميدوار شد و شرايط قانونگرايي و چگونگي آن را ارتقاء بخشيد. درخصوص اين موضوع تامل در چند نكته ضروري است.
۱ - اينكه تحصيلات در ارتقاء به كارآيي مؤثر است مقبول مي باشد ليكن بديهي است كه عوامل متعددي در اين ارتقاء سهيم مي باشند كه از جمله آنها مي تواند تحصيلات باشد اما آنچه اهميت دارد آن است كه محاسبه شود سهم هر يك از عوامل موثر در اين افزايش چقدر است تا آنگاه سهم تحصيلات در سطح بالا در اين افزايش مشخص شود. اجمالاً بنظر مي رسد اندازه اين تاثير زياد نباشد دليل آن هم اين است كه مجلس هفتم برخوردار از تعداد بسيار زيادي صاحبان مدارك ليسانس به بالاست و حدود ده نفر كمتر از ليسانس در آن حضور دارند اما همچنان كساني به كارآمد نبودن اين مجلس معتقد هستند. بنابراين تحصيلات در سطح بالا لزوماً به افزايش كارآيي نمي انجامد.
۲ - بايد فرصت انتخاب شدن به نمايندگي مجلس شوراي اسلامي را از كسي از آحاد ملت سلب نكرد؛ افراد فراواني وجود دارند كه امكان حضور و تحصيل در دانشگاه را نيافته اند در حالي كه تحقيقاً بسياري از آنها افرادي بصير و داراي هوشمندي بالاي سياسي و ملي هستند و مي توانند مفيد واقع شوند. از آن گذشته، قيد تحصيلات در سطح بالا امكان و فرصت انتخاب شدن را از نوع دهقانان، كارگران، پيشه وران و... مي گيردو موجبات جهت گيري قانون به نفع تحصيلكردگان را فراهم مي سازد و به نظر مي رسد اين اقدام در راستاي اعتلاي مردم سالاري ديني تلقي نگردد. بايد شرايط جامعه به سمت و سويي هدايت شود كه همه كساني كه محروميت از حقوق اجتماعي ندارند بتوانند در صورت تمايل خود را براي انتخاب شدن مطرح  كنند تا انتخاب كنندگان با طيف وسيعي از افراد و قابليت ها و استعدادها مواجه باشند و در اين ارتباط به توان تشخيص و انتخاب انتخاب كنندگان بي اعتمادي ابراز نگردد. آيا به فراموشي سپردن دقت و ملاحظات و دغدغه هاي ملي و ديني انتخاب  كنندگان نمي تواند نوعي بي اعتنايي به گزينش هاي عقلايي آنان تلقي گردد.
۳ - كارآمدي مجلس شوراي اسلامي را بايد در امور ديگري هم جستجو كرد اموري كه تحقيقاً سهم آنها در اين خصوص بسيار زيادتر از تحصيلات است. كلان نگري، جامعيت، آگاه به تحولات زمان و تاريخ بودن، بخشي نگر نبودن، به تفكيك قوا معتقد بودن و در امور اجرايي دخالت نكردن از جانب نمايندگان از جمله اموري است كه توجه و اعتناء به آنها مي تواند حكايت از آسيب شناسي مناسب تري نسبت به كاركرد مجلس شوراي اسلامي بوده و به طور طبيعي زمينه هاي ارتقاي كارآمدي آن را به طرق مناسب تري پشتيباني نمايد.
* نماينده مجلس

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |