چهارشنبه ۱۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۴ - Jan 3, 2007
طراحي لباس نظامي مكانيكي توسط يك ايراني
008814.jpg
گروه علمي فرهنگي- يك دانشجوي ايراني رشته مهندسي مكانيك دانشگاه بركلي كاليفرنيا موفق به طراحي و ارائه يك مدل لباس نظامي مكانيكي شده است. اين لباس ساخته مهندس كازروني ملقب به بليكس (مخفف BLEEX Berkeley Lower Extremity) از جفت پاي مكانيكي و يك كوله پشتي بزرگ و يك چارچوب و قالب تشكيل شده است. در مدل اوليه اين لباس سرباز با پوشيدن آن قادر به حمل 75 پوند بار با كمترين توان خواهد بود. بودجه پروژه تحقيقاتي BLEEX كه هنوز به صورت يك طرح مفهومي(cosept) از لوازم نبرد فوق انساني آينده است توسط دفتر تحقيقات و پيشرفتهاي دفاعي آمريكا تامين مي شود. بليكس كه در اواخر سال 2005 ساخته و ارائه مي شود، داراي حركات نرم تر و دويدن سريع تر خواهد بود.
منبع نيروي بليكس كازولين است كه در يك مخزن كوچك (به اندازه يك گالن) در كوله پشتي قرار دارد. اين منبع تامين كننده نيروي حركت 2 ساعت قسمت هاي هيدروليكي و نيروي الكتريكي براي سنسورها و كامپيوتر آن است.
به گفته مهندس كازروني در اين لباس صفحه كليد و فرماني براي كنترل وجود ندارد و سرباز قسمتي از لباس مي شود. اين لباس در نمونه ابتدايي فقط قادر به پياده روي است (كه به آموزش نياز ندارد) و هنوز توانايي براي فرار از گلوله ندارد. بليكس با سرعت دو گام در ثانيه حركت مي كند.
در تحليل كاربرد و طرز راه رفتن لباسي كه مهندس كازروني در نظر گرفته، حجم زيادي از سيستم هاي الكترونيكي گيرنده و ارسال كننده داده ها و
تنظيم كننده حدود و حركات كه به وسيله حركت سرباز اداره مي شود ديده مي شود. در حال حاضر حركات آن محدود به قدمهاي آهسته است ولي تا دو سال آينده توانايي بالا رفتن و نشستن را پيدا مي كند.
بيش از 40 سنسور در تمام نقاط پاهاي مكانيكي بليكس وجود دارد كه با حركت سرباز به سنسورها فشار آمده و فعال مي شوند و سپس داده ها و دستورات توسط يك LA از سنسورها به پردازشگر مركزي يك رايانه كوچك كه در كوله پشتي قرار دارد منتقل و جمع آوري مي شود، سپس يك الگوريتم چگونگي حركت سرباز را محاسبه و كنترل مي كند و فرمان حركت و راه رفتن را به قسمت هاي مكانيكي پا مي دهد.

ويروس اينترنتي كسال نو مبارك»
تك وب: كارشناسان امنيت اينترنتي از انتشار گسترده هرزنامه اي با موضوع كسال نو مبارك» (Happy ew Year) در اينترنت خبر مي دهند كه حاوي يك ويروس اينترنتي است.
انتشار ويروس جديد كه تيبز و يا نووار نامگذاري شده، توسط اغلب توليدكنندگان نرم افزارهاي ضد ويروس از جمله شركت هاي ترند مايكر و كاسپرسكي تاييد شده  است.
به گفته كارشناسان، كاربران در ابتدا ايميلي با موضوع كسال نو مبارك» دريافت مي كنند كه درون اين ايميل يك فايل ضميمه به نام postcard.exe وجود دارد. چنانچه كاربران روي اين فايل كليك كنند، ويروس فعال شده و رايانه را آلوده مي كند. به گفته كن دونهام از شركت امنيتي كوري ساين آي ديفنس» با توجه به فرارسيدن سال نو ميلادي امكان اشتباه كاربران و كليك كردن روي اين فايل ضميمه آلوده زياد است و به علاوه با توجه به تعطيلات، بسياري از كاربران خانگي و نيز تجاري در اين روزها نرم افزارهاي ضد ويروس خود را به روز نكرده اند و در برابر ويروس جديد آسيب پذيرند.

لپ تاپ ارزان در جهان سوم
آسوشيتدپرس: شماري از دانش آموزان كشورهاي در حال توسعه در سال جديد ميلادي،  لپ تاپ ارزان قيمت دريافت مي كنند. اين ابتكار در چارچوب طرح يك لپ تاپ به ازاي هر بچه صورت خواهد گرفت. البته تجربه كساني كه از اين كامپيوترهاي 150 دلاري استفاده مي كنند، متفاوت از كساني است كه از كامپيوترهاي متعارف استفاده مي كنند.
لپ تاپ ارزان قيمت ايكس او نام دارد. از آنجايي كه بسياري از استفاده كنندگان ايكس او براي اولين بار كامپيوتر را تجربه مي كنند،  طراحان آن نحوه استفاده از آن را از صفر و به نوعي طراحي كرده اند كه فكر مي كنند براي كودكان مناسب است. نتيجه كار به اندازه ديگر جنبه هاي آن مانند باتري شارژ دستي، بحث برانگيز بوده است. طراحان اميدوارند نهايتا با توليد انبوه، قيمت آن را به 100دلار برسانند.
اين كامپيوتر سبز و سفيد وقتي روشن مي شود، علامتي مانند چوب در مركز آن پديدار مي شود كه حلقه اي سفيد دور آن ديده مي شود. دور تا دور صفحه نمايشگر به رنگ سياه است. قابليت شبكه بي سيم كه در آن گنجانده شده، به دانش آموزان اين امكان را مي دهد كه در كنار هم با يكديگر در تماس باشند. بچه ها مي توانند به اين ترتيب با هم چت يا در كارهاي مختلف همكاري كنند.
ايكس او با استفاده از نسخه كوچك سيستم عامل لينوكس،  پردازشگر 366 هرتزي ساخت شركت ادونسد ميكرو ديوايسز و بدون ديسك سخت ساخته شده است. در عوض ديسك سخت، از يك حافظه سريع (flash) با حجم 512 مگابايت بهره مي گيرد. اما مي توان با اتصال به پورت يو اس بي حافظه بيشتري را به آن وصل كرد.

بزرگترين سايت اطلاع رساني گوشي همراه
008811.jpg
گروه علمي فرهنگي- سايت GSM.ir كه به تازگي كار خود را آغاز كرده، مشتمل بر قسمت هاي مختلف و كاملي به زبان فارسي است كه بخش قابل توجه آن جدول مشخصات و اطلاعات فني گوشي هاي همراه است. اين سايت كامل ترين مرجع گوشي همراه در زبان فارسي است كه 70 مورد از مشخصات هر گوشي به همراه تصاوير آن را ارائه مي دهد.به گزارش همشهري، در اين سايت اطلاعات بيش از 1300 گوشي وجود دارد تا همه بتوانند درمورد هر نوع گوشي كسب اطلاع كنند و مزايا و معايب آن را بدانند. اين در حالي است كه امكان مقايسه تمامي مدل ها از تمام برندهاي موجود با يكديگر از مزاياي ديگر اين پايگاه اطلاع رساني است. مجموعه كامل لوازم جانبي و گوشي هاي سازگار با آن نيز كامل كننده اين بخش شده است.يكي از مشكلات خريداران ميزان بودجه شخصي با مدل هاي موجود در بازار است كه براي راهنمايي اين دسته از افراد قسمت كمشاور قيمت» مي تواند راهنمايي خوبي جهت انتخاب مدل هاي مورد علاقه آن ها باشد. همچنين علاقه مندان بخش اخبار و اطلاعات روز موبايل نيز در بخش كاخبار» مي توانند آخرين موارد و تحولات بازار، كارخانجات و تكنولوژي را در اين قسمت پيگيري نمايند.با توجه به اين كه بعضي گوشي ها احتياج به توضيحات و بررسي هاي ويژه اي براي شناخت دارند قسمتي پيش بيني شده است تحت عنوان كبررسي تخصصي» كه در آن همان طور كه از ديدن اين بخش پيداست به ارزيابي حرفه اي تر اين مدل ها پرداخته شده است.

آموزش عالي
پذيرش دانشجوي دكتري در دانشگاه ها
گروه علمي فرهنگي- دانشگاه هاي صنعتي امير كبير و علم و صنعت ايران براي سال تحصيلي 87-86 در مقطع دكتري دانشجو مي پذيرند.
دانشگاه صنعتي اميركبير ، در 14 رشته فيزيك، رياضي، مهندسي شيمي، برق، عمران، صنايع، مكانيك،  معدن، نساجي،  هوافضا، كامپيوتر، پليمر، كشتي سازي و مهندسي پزشكي از طريق آزمون دانشجو مي پذيرد. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني اينترنتي www.aut.ac.ir مراجعه كنند.
همچنين دانشگاه علم و صنعت اعلام كرد آزمون ورودي دكتري سال تحصيلي 87-1386 اين دانشگاه در 22 رشته طي روزهاي 6 و 7 ارديبهشت سال آينده در 22 رشته و گرايش برگزار مي شود.رشته هايي كه دانشگاه علم و صنعت ايران دانشجوي دكتري مي پذيرد بدين شرح اعلام شده است: مهندسي برق - الكترونيك، قدرت، مخابرات، كنترل، مهندسي پزشكي، بيوالكتريك، مهندسي شيمي، مهندسي صنايع، مديريت سيستم و بهره وري، مهندسي سيستم هاي اقتصادي، اجتماعي، مهندسي عمران، مهندسي آب، مكانيك خاك و پي، برنامه ريزي حمل و نقل، راه و ترابري، مهندسي كامپيوتر، معماري كامپيوتر، هوش مصنوعي، نرم افزار، مهندسي مكانيك، مهندسي مواد، رياضي كاربردي، محض و معماري.
علاقه مندان جهت ثبت نام در آزمون زبان ورودي دكتري دانشگاه علم و صنعت مي توانند تا چهارم بهمن به نشاني اينترنتي www.iust.ac.ir مراجعه و فرم مخصوص ثبت نام را تكميل كنند.
بررسي حذف معافيت تحصيلي برخي دوره هاي آموزش عالي
ايسنا:  مديركل دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: با هدف تعديل مصوبات اخير سازمان نظام وظيفه مبني بر حذف معافيت تحصيلي دانشجويان برخي از دوره هاي آموزش عالي، نشست هماهنگي با حضور نمايندگان سازمان نظام وظيفه، وزارت علوم و رؤساي دانشگاه ها برگزار مي شود.
حسين مسلمي نائيني، با اشاره به اظهارات اخير رئيس سازمان نظام وظيفه در خصوص حذف معافيت تحصيلي برخي دانشجويان، اظهار كرد:  بر اساس اين اظهارات از اين پس تنها دانشجوياني كه از طريق آزمون ورودي وارد دانشگاه ها مي شوند مي توانند از معافيت خدمت نظام وظيفه استفاده كنند كه به دنبال آن بسياري از دانشگاه ها و دانشجوياني همچون پودماني يا فراگير متضرر خواهند شد.
پذيرش بدون كنكور دانشجويان ممتاز
دانشگاه هاي فاقد تحصيلات تكميلي
مهر: شرايط ورود بدون كنكور به مقاطع بالاتر براي دانشجويان ممتاز دانشگاه هاي فاقد تحصيلات تكميلي فراهم شد. همچنين دانشجويان ممتاز با موافقت دانشگاه پذيرنده مي توانند در ساير دانشگاه ها نيز بدون كنكور پذيرش شوند و يا با موافقت گروه هاي آموزشي در رشته هاي نزديك به رشته ليسانس ادامه تحصيل دهند.
حسن خالقي،  معاون آموزشي وزارت علوم افزود: وزارت علوم شرايطي را براي ادامه تحصيل دانشجويان استعدادهاي درخشان از مقطع كارشناسي به كارشناسي ارشد فراهم كرده است.
استفاده مشترك از نام دانشگاه شهيد بهشتي
مهر: دانشگاه شهيد بهشتي و دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از اين پس در مجامع بين المللي از عنوان مشتركShahid Behshti Uiversity استفاده خواهند كرد.
با عقد تفاهم نامه اي بين معاونان پژوهشي دو دانشگاه شهيد بهشتي و علوم پزشكي شهيد بهشتي از آغاز سال 2007 ميلادي هر دو دانشگاه در مجامع بين المللي با عنوان مشترك " دانشگاه شهيد بهشتي " خود را معرفي خواهند كرد.

علمي فرهنگي
با ابلاغ دستورالعمل از سوي  آموزش وپرورش :
بخاري كلاس ها مبصردار مي شوند
فارس: مشاور وزير و مديركل دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات آموزش و پرورش از ابلاغ دستورالعمل كمبصر بخاري» در كلاس هاي درس مدارس خبر داد.
عباس رهي افزود: وزارت آموزش و پرورش دستورالعملي را صادر كرده است كه بر اساس آن، هر كلاس درس يك كمبصر بخاري» داشته باشد.
وي اضافه كرد: بر اساس اين طرح در هر كلاس درس يك دانش آموز، آموزش هاي لازم درباره روشن، خاموش كردن و مواظبت از بخاري كلاس را مي بيند و مبصر بخاري كلاس مي شود.
رهي ادامه داد: كمبصر بخاري» مواظبت مي  كند كه ديگر دانش آموزان كلاس با بخاري بازي نكنند و حرارت بخاري بي مورد زياد و كم نشود و در نتيجه حادثه آتش سوزي در كلاس روي ندهد.
وي اظهار داشت: سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور هم اكنون در حال جمع آوري چراغ هاي علاءالدين، بخاري هاي غير استاندارد و هيزم از مدارس است.
رتبه بندي مدارس غيرانتفاعي
مهر: معاون دفتر پشتيباني مالي و توسعه مدارس غيرانتفاعي وزارت آموزش و پرورش از اجراي طرح رتبه بندي مدارس غيرانتفاعي در آينده نزديك خبر داد.
ابوطالب حافظي اظهار داشت: اين طرح به منظور شناسايي مدارس بهتر و ايجاد رقابت آموزشي بين مدارس اجرا مي شود.معاون دفتر پشتيباني مالي و توسعه مدارس غيرانتفاعي وزارت آموزش و پرورش افزود: در طرح رتبه بندي مدارس غيرانتفاعي كشور چهار ضابطه خدمات آموزشي، وضعيت اداري، كيفيت فضاي مدرسه و نيروهاي انساني آن مورد نظر خواهد بود.
آموزش و پرورش هزينه هاي درمان دانش آموزان حادثه ديده مدرسه درودزن را پرداخت مي كند
فارس: وزير آموزش و پرورش گفت: تمام هزينه درمان دانش آموزان آسيب ديده حادثه آتش سوزي در مدرسه روستاي درودزن استان فارس پرداخت مي شود.
محمود فرشيدي افزود: آموزش و پرورش تمام هزينه درمان دانش آموزان حادثه ديده روستاي درودزن را متقبل شده است و تا بهبودي كامل اين دانش آموزان اين پرداخت هزينه ادامه خواهد داشت. وي ادامه داد: تاكنون به هر خانواده مبلغ يك ميليون و 500 هزار تومان پرداخت شده است.
بازگشت حجاج از پنج شنبه آغاز مي شود
ايسنا: مدير كل روابط عمومي  سازمان حج و زيارت گفت:  از روز پنج شنبه، 15دي ماه بازگشت زائران به كشورمان از فرودگاه جده آغاز مي شود.
عبدالله نصيري اظهار كرد: مناسك در منا، ظهر روز دوشنبه با حضور زائران انجام شد و پس از آن تمام زائران به مكه راهي شدند.
غيرقانوني شدن فعاليت دو مؤسسه
گروه علمي فرهنگي- دفتر آموزش هاي آزاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، فعاليت مؤسسه  آموزشي خانه فرهنگ و معراج انديشه را غيرقانوني اعلام كرد.
همايش آموزشي بازاريابي درتهران
گروه علمي فرهنگي- گردهمايي و همايش آموزشي بازاريابي با شركت يكي از استادان صاحبنام خارجي از ديروز در تهران آغاز شده است.
احمد روستا استاد دانشگاه با اعلام اين خبر تاكيد كرد: در اين همايش سه روزه كه در محل همايش هاي بين المللي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران برگزارمي شود، والتر تامپسون استاد دانشگاه سيراكيوز آمريكا آخرين دستاوردهاي علمي در زمينه بازاريابي در جهان را با توجه به نيازهاي فعالان اين رشته درايران ارائه مي كند.
لغو برگزاري گردهمايي سراسري
انجمن هاي علمي دانشجويي
مهر: برگزاري گردهمايي سراسري انجمن هاي علمي دانشجويي كه سالانه صورت مي گرفت، لغو شد و گردهمايي هاي انجمن هاي علمي دانشجويي از اين پس به صورت همايش هايي تخصصي براي هر رشته تحصيلي برگزار مي شود.
افشين متقي، مدير دفتر انجمن هاي علمي دانشجويي وزارت علوم با بيان اين مطلب افزود: گردهمايي هاي سراسري انجمن هاي علمي دانشجويي كه در گذشته طي نشستي 2 يا 3 روزه برگزار مي  شد، به صورت نشست هايي تخصصي براي انجمن هاي علمي دانشجويي برگزار مي شود.
حذف حق التدريس و فوق العاده ويژه
اعضاي هيأت علمي نيمه وقت
ايسنا: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري جزييات آيين نامه جديد به كارگيري اعضاي هيأت علمي به صورت نيمه وقت دانشگاه ها را اعلام كرد.
حسن خالقي، گفت: پس از افزايش حقوق اعضاي هيأت علمي، انتظار مي رفت كه براي حضور و همكاري تمام وقت اعضاي هيأت علمي با دانشگاه ها برنامه ريزي شود كه در اين راستا وزارت علوم آيين نامه به كارگيري اعضاي هيأت علمي به صورت تمام وقت را تهيه و به دانشگاه ها پيشنهاد كرد.
وي افزود: عضو هيأت علمي در صورت همكاري نيمه وقت با دانشگاه از برخي امتيازات از جمله حق التدريسي محروم مي شود، همچنين تعداد پايان نامه هايي كه مسئوليت استاد راهنمايي آن را عهده دار مي شود نيز كاهش خواهد يافت. همچنين حقوق عضو هيأت علمي نيمه وقت، نصف حقوق عضو هيأت علمي تمام وقت است چرا كه فوق العاده ويژه دريافت نمي كند.
كشف قبرستاني 4هزار ساله در بيت المقدس
ايسنا: يك قبرستان تاريخي با قدمتي حدود چهارهزار سال در بيت المقدس كشف شد.
به گزارش بي بي سي، باستان شناساني كه در حال كاوش در محوطه  تاريخي پروژه  پارك سرزمين مقدس در بيت المقدس بودند، يك قبرستان تاريخي را با قدمت بيش از چهارهزار سال پيدا كردند.
اين قبرستان كه نمونه اي از آداب و رسوم مردم چهارهزار سال پيش را نشان مي دهد، در بخش پايين محوطه  يك معبد تاريخي قرار دارد.
بر اساس بررسي هاي باستان شناسي قدمت اين قبرستان به عصر برنز يعني بين سال هاي 2200 تا 1600 سال پيش از ميلاد مسيح(ع) بازمي گردد. از اين قبرستان اشياي تاريخي فراواني مانند زيورآلات، طلسم، سلاح و ظرف هاي سفالي متعلق به عصر برنز به دست آمده اند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |