چهارشنبه ۱۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۴ - Jan 3, 2007
دولت عراق در جستجوي عوامل انتشار فيلم اعدام صدام
008877.jpg
گروه بين الملل - دولت عراق در جستجوي عوامل ضبط و انتشار فيلم لحظات اعدام صدام است.
در پي انتشار اين فيلم بر روي شبكه اينترنت تعدادي از قبايل عراق و هواداران صدام نسبت به جدل لفظي وي با حاضران در مراسم اعتراض كردند. در اين خصوص سامي العسگري مشاور نخست وزير عراق اظهار داشت كه بگو مگوي صدام با حاضران در مراسم اعدام باعث خشم طايفه اي شده است.
از سوي ديگر واحد مركزي خبر به نقل از شبكه الجزيره اعلام كرد كه آمريكايي ها مخالف اعدام صدام در روز عيد قربان بودند. بنا بر اين گزارش يك مقام رسمي عراقي به شرط عدم افشاي نامش به خبرگزاري رويترز گفت كه زلماي خليل زاد سفير آمريكا در عراق در اين خصوص با نوري مالكي نخست وزير عراق صحبت كرد و حتي شرايط سختي را براي در اختيار قرار دادن صدام به عراقي ها پيش روي آنها گذاشت كه با اصرار عراقي ها و انجام همه مراحل قانوني سرانجام آمريكايي ها موافقت كردند كه صدام را تحويل دهند. اين مقام عراقي گفت كه آمريكايي ها مايل بودند صدام حدود پانزده روز ديگر اعدام شود.
سياست شبكه هاي عربي
شبكه هاي خبري كشور هاي عربي در يك اقدام مشابه به انعكاس اخبار منفي از اعدام صدام اقدام مي كنند. در حالي كه بسياري از مردم عراق و ديگر كشور ها از اعدام صدام راضي بوده و ابراز شادماني مي كنند به گزارش واحد مركزي خبر شبكه خبري الجزيره فقط به پخش مراسم سوگواري براي صدام در زادگاه وي و اردن، فلسطين و پاكستان اقدام مي كند. شبكه العربيه نيز با پخش تظاهرات طرفداران صدام در بخش هايي از عراق و فلسطين و ديگر كشور هاي عربي به گونه اي برخورد مي كند كه گويي مردم كشور هاي عربي از اعدام صدام ناراضي هستند.
در همين حال با پخش اخبار و تحليل هايي در برخي از رسانه هاي عربي مبني بر مقابله شيعيان و اهل تسنن در عراق كه هدفي جز اوج گيري درگيري هاي قومي در اين كشورندارد، ديروز جلال طالباني رئيس جمهوري عراق گفت كه دولت از همه عراقي ها اعم از شيعه و سني دفاع مي كند و فرقي براي حقوق آنها قائل نيست.
۱۶ هزار كشته در يك سال
با پايان سال ميلادي ديروز اعلام شد كه طي سال 2006 افزون بر 16 هزار عراقي به قتل رسيدند.
به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتد پرس آمار وزارتخانه هاي كشور، دفاع و بهداشت عراق نشان مي دهد كه 14 هزار و 198 غيرنظامي، هزارو۳۴۸ نيروي پليس و 627 ارتشي در جريان خشونت هاي سال گذشته عراق كشته شدند.

آغاز خلع سلاح در سومالي
واحد مركزي خبر: دولت موقت سومالي از صبح ديروز خلع سلاح افراد مسلح را در موگاديشو پايتخت اين كشور آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از موگاديشو، علي محمد جدي نخست وزير سومالي از ساكنان موگاديشو خواست سلاح هايشان را تحويل دهند و در غير اين صورت نيروهاي سوماليايي با توسل به زور افراد مسلح را خلع سلاح خواهند كرد.
معاونان جدي گفته اند مردم تحويل سلاح را به دولت موقت آغاز كرده اند اما عبدالرحيم علي مودي سخنگوي نيروهاي محاكم اسلامي در سخناني از مخفيگاهش، تلاش دولت موقت سومالي را براي جمع آوري سلاح به تمسخر گرفت و گفت دولت موقت سومالي فاقد مشروعيت مردمي است و نمي تواند جامعه سومالي را متحد كند.
مودي در سخناني تلفني از مكاني نامعلوم گفت سوماليايي ها از سلاح هايشان دست برنخواهند داشت.
در همين حال روزنامه الحيات در مقاله اي نوشت هدف اتيوپي از اشغال سومالي حفظ منافع دولت آمريكا و شركت هاي نفتي آمريكايي است.
به گزارش روزنامه الحيات يحيي غانم كارشناس مصري با بيان اين مطلب در مقاله خود نوشت آمريكا احساس كرد كمك هاي اطلاعاتي به عواملش در سه سال گذشته در سومالي ديگر فايده ندارد و اين عوامل به تنهايي از اين پس نمي توانند حافظ منافع كاخ سفيد در اين كشور باشند به همين علت اتيوپي را تحريك كرد تا به اشغال سومالي و نابود كردن گروه محاكم اسلامي اقدام كند.
نويسنده اين مقاله افزود: سومالي علاوه بر داشتن موقعيت ژئوپليتيك، ذخاير عظيم نفت و گاز دارد به همين علت آمريكا و شركت هاي آمريكايي از زمان دولت محمد زيادباره چشم طمع به اين كشور داشتند.

لس آنجلس تايمز:
صدام رازهاي هولناكي را به گور برد
واحد مركزي خبر: روزنامه لس آنجلس تايمز ديروز نوشت رازهاي عصر حاكميت صدام حسين ديكتاتور سابق عراق با اعدام وي براي هميشه به گور سپرده شد.
به گزارش روزنامه لس آنجلس تايمز درحالي كه بسياري از تحليلگران و كارشناسان سياسي كنجكاوانه به دنبال پاسخ هاي سئوالات پيچيده مربوط به دوران حاكميت صدام حسين بودند، ديكتاتور سابق عراق به طور سريع و غيرمنتظره اعدام شد و سئوالات را بي پاسخ گذاشت. با اعدام سريع صدام حسين، ديكتاتوري كه جنايات زيادي عليه مردم خود و كشورهاي همسايه انجام داد رازهاي پنهان جنايات وي كه احتمالا مي توانست پاسخگوي آنها باشد به گور رفت. با اين حال بازرسان بين المللي به دنبال چگونگي انتقال ميلياردها دلار از سرمايه هاي صدام هستند كه در سال 2003 به خارج از عراق انتقال داده شد. گروه هاي طرفدار حقوق بشر هنوز به دنبال يافتن گورهاي دستجمعي از هزاران قرباني جنايات صدام در عراق هستند.
مورخان هنوز سعي دارند تا بفهمند كه چرا عراق با حمله به ايران در سال 1980 وضع اقتصادي خود را به خطر انداخت و آن را در اولويت قرارداد و اين كه چرا با حمله به كويت سرزنش هاي جهاني و محكوميت هاي بين المللي را به جان خريد. محققان به دنبال اين هستند كه عراق براي حمله شيميايي به مردم خود و پيشبرد برنامه هاي سلاح هاي شيميايي تا چه ميزان از حمايت دولت ها و شركت هاي غربي سود مي برد. بسياري از مردم عراق مي خواهند بدانند كه نيروهاي امنيتي عراق ده ها هزار نفر از عزيزانشان را كجا بردند و چه بلائي به سر آنها آمده است.

نگاه
اروپا از اقيانوس اطلس تا درياي سياه
عباس لقماني
با فروكش كردن آتش توپها در شامگاه روز 25 ژوئن سال 1815در واترلو روياي اروپاي واحد ناپلئون نيز به پايان رسيد.
ائتلافي از پروس، انگلستان، اتريش و سوئد امپراتوري را كه از اسپانيا تا سواحل درياي آدرياتيك را به زير نفوذ خود در آورده بود به جزيره اي دور افتاده در اقيانوس هند تبعيد كرد و حكومت صد روزه دوباره او نيز نتوانست بار ديگر اروپا را يكپارچه كرده و به زير نفوذ سردار كرسي درآورد.از اول ژانويه سال 2007 با پيوستن روماني و بلغارستان به اتحاديه اروپا اكنون اتحاديه اروپا از اقيانوس اطلس شمالي تا درياي سياه گسترش يافته است و كمتر از دويست سال پس از حذف ناپلئون از صفحه شطرنج سياسي اروپا رويايي به حقيقت پيوست كه ابعاد و اثر نهايي آن در دراز مدت اروپا را به عنوان ابر قدرت سالهاي آتي در صحنه سياسي جهان نمايان خواهد كرد.
پيوستن اين دو كشور به اتحاديه اروپا در گفتگوهايي كه كمتر از چهار سال به طول انجاميد تحقق يافت در صورتي كه تركيه مسلمان اكنون بيشتر از چهل سال است كه در پشت در هاي اروپا معطل نگه داشته شده است و اميد چنداني نيز وجود ندارد كه در آينده نزديك تغييري در اين روند پديد آيد.از اول سال تازه ميلادي كشوري رياست اتحاديه را به مدت شش ماه به عهده خواهد گرفت كه خود از بنيانگذاران اين اتحاديه است.آلمان كه تا آخر ماه ژوئيه رهبري اروپا را به عهده خواهد داشت، با چالش هايي روبرو است كه مهم ترين آن پيگيري روند اجرايي و جا انداختن قانون اساسي اروپاي واحد است كه پس از راي منفي فرانسويان و هلنديها اكنون به يكي از معضلات اين اتحاديه تبديل شده است. اتحاديه اروپا اكنون با 27 عضو و جمعيتي بالغ بر سيصد ميليون هنوز به يكپارچگي موردنظر بنيانگذاران آن نرسيده است.روماني و بلغارستان كه اكنون به عنوان فقيرترين اعضاي اين اتحاديه به اين جمع پيوسته اند، نيز با محدوديتهايي روبرو هستند كه از جمله آن منع رفت و آمد نامحدود شهروندان اين دو كشور به بقيه اروپاست.
اين گفته مقامهاي اين دو كشور در شبي كه آنان به اتحاديه پيوستند، مبني بر درجه دوم بودن عضويت آنان، هرچند از سوي مقامهاي اروپايي و ازجمله فرانك اشتين ماير وزير خارجه آلمان تكذيب شد، ولي گوشه اي از حقيقت را به نمايش مي گذارد. اين دو كشور حتي از لحاظ اقتصادي به مراتب از تركيه مسلمان عقب افتاده تر هستند و درآمد سرانه آنان در پايين ترين حد در مقايسه با ديگر اعضاي اتحاديه اروپا است. بحث بر سر اين كه چه عاملي ورود آنان را تسهيل و عضويت تركيه را به تاخير انداخت، خود حديث ديگري است.در كنار چالش اصلي پيشروي آلمان در مورد قانون اساسي اروپا، مسئله گسترش اين اتحاديه و اين كه بالاخره مرزهاي اروپا تا كجا مي تواند ادامه داشته باشد نيز موضوع مهمي است كه آلمان با آن روبروست.
در كنار اين دو موضوع اساسي، موضوع ديگري كه اتحاديه اروپا را با چالش روبرو كرده است، مهاجراني هستند كه به موازات توسعه اروپا از كشورهاي فقير شمال آ فريقا و آسيا به اين اتحاديه سرازير شده اند. اروپا كه داعيه حمايت از حقوق بشر را دارد نمي تواند بر رفتار خود با پناهندگان اقتصادي سرپوش نهد و بايد راه حلي براي اين معضل نيز بيابد.مسئله ديگري كه آلمان به عنوان رئيس دوره اي اين اتحاديه با آن روبروست پيدا كردن راهكاري دراز مدت براي برخورداري اروپا از منابع انرژي است.
با زهرچشمي كه روسيه حتي از متحدان خود در شرق اروپا برسر فروش گاز گرفت، اين ترس نيز در اروپا كه وابسته به گاز روسيه است وجود دارد كه شايد روزي روسيه از اين حربه عليه اروپا نيز استفاده كند، ترسي كه بي مورد نيز نيست. دولت آنگلا مركل هرچند كه داراي رابطه بسيار خوبي با روسيه است ولي ترس بسياري از كشورهاي اروپايي از غول انرژي شرق را نيز درك مي كند كه در اين ميان لهستان كه از كشيدن خط مستقيم گاز از روسيه به آلمان با دور زدن لهستان مخالف است از جمله كشورهايي است كه خواستار پيداكردن راه حلي دراز مدت است. از سوي ديگر در سياست خارجي چالش بين اروپا وآمريكا هرچند به نظر مي رسد به حداقل خود در پنج سال گذشته رسيده باشد ولي همچنان بر سياست خارجي اروپا سايه افكنده است.

كوتاه از جهان سياست
ژاپن، نخستين سيستم
دفاع ضدموشكي خود را مستقر مي كند
گروه بين الملل- ژاپن نخستين سيستم دفاع ضدموشكي خود را در سال جديد ميلادي در اين كشور مستقر مي كند.
تلويزيون سراسري ژاپن ديروز اعلام كرد، سيستم دفاع ضدموشكي ژاپن در دو مرحله عمل مي كند كه در مرحله نخست رهگيري موشك هاي شليك شده به سوي اين كشور توسط رادار و در مرحله  بعدي  انهدام  آنها در هوا توسط موشك هاي  مستقر در پايگاه هاي  زميني  و دريايي  است .
به  گزارش  اين تلويزيون دولت  ژاپن  تصميم  دارد در همين  زمينه  و در نخستين  مرحله  از استقرار سيستم  دفاع  ضدموشكي ، در ماه  مارس  سال  جاري  ميلادي  موشك هاي  پاتريوت - 3 را در پايگاه  نيروي  هوايي  دفاع  از خود، در استان  سايتاما در شمال  توكيو مستقر كند.
دولت  ژاپن  همچنين  درصدد است  تا استقرار اين  سيستم  دفاعي  را در سه  پايگاه  ديگر در اطراف  توكيو به  مرحله  اجرا درآورد.

بحران اعتماد به فرماندهان ارشد نظامي در اسرائيل
گروه بين الملل   - همزمان با نشست سران نظامي اسرائيل براي بررسي مجدد دلايل شكست در جنگ با لبنان و اعتراف به اينكه دراين جنگ اشتباهات فراواني داشته اند،روزنامه ها آرتص ازبحران اعتماد در ارتش اسرائيل خبرداد.
به گزارش ايسنا اين روزنامه چاپ تل آويو به نقل از يك افسر عاليرتبه اسرائيلي نوشت: بسياري از افسران عالي رتبه ي ارتش معتقدند بحران عدم اعتماد در رده هاي بالاي ارتش رو به افزايش است. به نوشته  هاآرتص، يك ژنرال عالي رتبه از ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي در جريان اولين روز كنفرانس دو روزه افسران عالي رتبه ارتش صهيونيستي به هاآرتص گفت: تعداد زيادي از شركت كنندگان در اين كنفرانس نسبت به توانمندي رهبري كنوني ارتش ترديد دارند.
در اولين روز اين كنفرانس كه 12 ساعت به طول انجاميد، حدود 600 افسر عالي رتبه  ارتش صهيونيستي به بررسي موضوعات و تجربيات جنگ پرداختند.
برخلاف نشست هاي پيشين افرادي كه در اين كنفرانس سخنراني  كردند فرماندهان كادر ارتش بودند، نه افسران ذخيره كه رهبري تيم هاي تحقيق را برعهده دارند.
بر اساس اين گزارش، دان حالوتس رئيس ستاد مشترك ارتش اسرائيل در اين نشست بيش از يك ساعت سخنراني كرده و در آن به اشتباه در تصميمات خود در دوران جنگ اعتراف كرد اما بلافاصله تاكيد كرد تمامي درس هايي كه از اين جنگ آموختيم را به كار خواهيم بست.
در همين حال واحد مركزي خبر از بيروت گزارش داد كه عمير پريتس وزيرجنگ اسرائيل تحت فشار افكار عمومي به كميته حقيقت ياب در خصوص شكست درجنگ لبنان گفت كه اگر اين كميته او را به كوتاهي در جنگ متهم كند از سمت خود استعفا خواهد داد.

آمريكا از همكاري نظامي پاكستان و افغانستان خبر داد
گروه بين الملل - دفتر مطبوعاتي  نيروهاي  آمريكايي  در افغانستان  از افزايش  همكاري  ميان  نيروهاي  ارتش  ملي  افغانستان  و پاكستان  در امور نظامي خبر داد.
اين دفتر در بيانيه اي اعلام كرد، در  روزهاي  گذشته  تعدادي  از افسران  افغان  براي  آشنايي  با شيوه  آموزش  ارتش  پاكستان  به  اين  كشور اعزام  شدند و از يك  مركز آموزشي  ديدن  كردند.
مسئولان  پاكستاني  از اين  اقدام  استقبال  كردند و اطلاعات  لازم  را درباره  روند آموزش  امور نظامي  در اختيار افسران  ارتش  ملي  افغانستان  قرار دادند.
با ادامه  اين  روند همكاري  دو كشور در مبارزه  با تروريسم  افزايش  خواهد يافت  و افغانستان  مي تواند از تجارب  اين  كشور همسايه  در امور آموزشي  استفاده  كند.
در سال گذشته رهبران دو كشور افغانستان و پاكستان يكديگر را به سهل انگاري در حفاظت از مرزها و جلوگيري از فعاليت شبه نظاميان وابسته به طالبان متهم كردند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |