يكشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۷ - Jan 7, 2007
طي مراسمي با حضور انديشمندان ايراني و خارجي گشايش يافت
همايش بين المللي نمايش و دين
كريتوفراينس
009333.jpg
گروه ادب و هنر- همايش بين المللي نمايش و دين طي مراسمي در خانه هنرمندان ايران گشايش يافت.
به گزارش خبرنگار همشهري، در نخستين روز همايش كريستوفر اينس از كانادا درباره نقش مفاهيم دين بنياد در خلق درام، فرهاد مهندس پور درباره روايت حماسي و روايت دين ايراني، رحمت اميني درباره بررسي تاثيرات متقابل نمايش هاي مذهبي و متاثر معاصر ايران بر يكديگر و سمولز از انگليس درباره نمايش و نيايش سخنراني كردند.
همچنين در بخش دوم نخستين روز همايش پيتر چلكوفسكي از آمريكا درباره تغذيه و جهانشير ياراحمدي درباره روضه خواني به مثابه يك نظام نمايشي مقاله ارائه دادند.
ديروز در بخش پاياني همايش ابوالفضل حرمي درباره نمايش ديني و نقش تماشاگر، كلاوز هوفمان از آلمان درباره ابعاد معنوي و ديني تئاتر معاصر اروپا و فرح يگانه با عنوان بررسي تعزيه طبق مدل رويداد تئاتري مقاله خود را ارائه دادند.
دبير نخستين سمينار بين المللي نمايش و دين اين سمينار را سرآغازي بر فعاليت هاي جديد تئاتر ايران در عرصه بين الملل مي داند و مي گويد: در ميان تمام نظرات محققان در خصوص ريشه هاي پيدايش هنر، نظريه آئيني- مذهبي بيش از همه مورد توجه بوده و جوهره اين نظريه بر مبناي اين مفهوم استوار شده كه بشر از آغازين روزهاي تجربه زندگي در اين كره خاكي در پي برقراري ارتباط با خالق خود بوده است؛ ارتباطي كه از يكسو نيازهاي روحاني و معنوي را برآورده مي كند و از سوي ديگر تضميني بر امنيت و زندگي جسماني او بوده است. در اين راستا هنر نمايش از آن جهت سرآمد ديگر هنرهاست كه نخستين وسيله موثر ارتباطي انسان با معبود خود بوده و به تدريج به زيور خلاقيت و حس زيبايي شناسي آراسته شده است.
در بخشي ديگري از پيام سرسنگي چنين آمده: هنر نمايش ظرف تاريخ چند هزارساله خود تبديل به هنري شد كه با اتكا به ظرفيت بالاي بصري خود و نيز ارتباط تنگاتنگ و زنده با مخاطب به خوبي از عهده وظيفه اي كه در قبال اتصال دنياي مادي با جهان معنوي بر عهده داشته برآمده است. بشر معاصر بيش از هر زمان ديگر نيازمند ديني است كه عامل موثر رهايي انسان از سرگشتگي و بحران هويت اوست.
سرسنگي سمينار بين المللي نمايش و دين را رويكردي علمي در عرصه بين المللي در تبيين رابطه متقابل نمايش و دين و نقش دين و انديشه دين محور در تعاملات بين المللي جهان معاصر مي داند و از اين پيام اظهار اميدواري مي كند كه برگزاري اين سمينار زمينه مناسبي براي فعاليت هاي علمي در حوزه نمايش ديني فراهم آورد و هنرمندان نمايش جهان براساس محورهاي مشترك بيش از پيش به يكديگر نزديك شوند.
نخستين سمينار بين المللي نمايش و دين امروز نيز با حضور نمايندگاني از 9كشور جهان در تالار فريدون ناصري خانه هنرمندان ايران ادامه دارد.

باحضور استادان و كارشناسان خارجي
برگزار مي شود
۲۲ كارگاه آموزشي در جشنواره تئاتر فجر
صحنه اي از تئاتر مرگ فروشنده
009321.jpg
گروه ادب و هنر-22 كارگاه آموزشي با حضور 8 تن از اساتيد و متخصصان خارجي در جشنواره تئاتر فجر برگزار مي شود.
به گزارش ستاد خبري بيست و پنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، در اين كارگاه ها استاداني از كشورهاي آمريكا، انگليس، آلمان، روسيه، يونان، هلند و لهستان حضور دارند.
پيتر چكوفسكي پژوهشگر آمريكايي با موضوع وجوه نمايشي مراسم محرم سه شنبه 19 دي ماه نلسون فرناندز ، راجر مك كان و رزقنتون از انگليس با موضوع از طرح اوليه نمايش تا عرضه و بازاريابي 22 تا 27 دي ماه و ميشائيل اولنيك و تينا كوكوويچ از آلمان با موضوع بيان هنري بدن از 25 تا 27 دي ماه كارگاه هاي آموزشي خود را برگزار مي كنند.
همچنين ژوزف رايخلگاز از روسيه با موضوع سيستم استانيسلاوسكي و كاربرد آن در تئاتر معاصر از 25 تا 27 دي ماه، اودوكيموس تسولاكيديس از يونان با موضوع بديهه پردازي، روشي در بازيگري و كارگرداني از 24 تا 26 دي ماه، نيل ول در ليندن از هلند با موضوع تحليل تطبيقي نمايش آيين در شمال آفريقا و خاورميانه با تكيه بر آثار عرفاني 18 دي ماه و گروه تئاتر خياباني لهستان با موضوع بين تكنيك و تخيل 23 تا 25 دي ماه كارگاه هاي آموزشي خود را برگزار مي كنند.
بيست و پنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر از 18 تا 27 دي ماه در تهران برگزار مي شود. از سويي ديگر در روزهاي باقيمانده تا آغاز جشنواره تئاتر فجر آمار تماشاگران نمايش هاي روي صحنه در تالارهاي مختلف اين مجموعه اعلام شد. نمايش دنياي ديوانه ديوانه ديوانه (بهزاد فراهاني) كه اجراي خود را از 16 آذر در تالار اصلي آغاز كرده تاكنون با 24 اجرا، 5506 تماشاگر داشته است.
نمايش نواي اسرارآميز به كارگرداني سهراب سليمي هم كه اجراي خود را از 26 آذر در تالار چهارسو آغاز كرده تا به امروز پذيراي 1175 تماشاگر با 17 اجرا بوده است. نمايش شوايك (كوروش نريماني) كه اجراي خود را از تاريخ 27آذر در تالار قشقايي آغاز كرده است تاكنون با مجموع 15 اجرا 1391 تماشاگر داشته است.
مرگ فروشنده (نادر برهاني مرند) نيز كه اجراي خود را از 27 آذر در همين تالار آغاز كرده است تا به امروز با 15 اجرا، 1648 تماشاگر داشته است. در تالار سايه هم كه نمايش تهران - پرندك به كارگرداني سپيده نظري پور چندي است به روي صحنه رفته، تاكنون با 13 اجرا ميزبان 759 تماشاگر بوده است.
در همين تالار نمايش آنكه گفت نه، آنكه گفت آري به كارگرداني مهرداد راياني مخصوص به نمايش درآمده است. اين نمايش كه از 1 دي ماه به روي صحنه رفته تا به امروز با 12 اجرا 767 تماشاگر داشته است. نمايش نجواهاي شبانه كار عباس غفاري كه از 4 دي در تالار نو به روي صحنه رفته است تا به امروز با 20 اجرا، 543 تماشاگر داشته است.
در تالار كوچك هم دو نمايش عروسكي بر صحنه است. پهلوان پنبه به كارگرداني فريبا رئيس تاكنون با 9 اجرا 126 تماشاگر داشته است و خواب ديدم پاره هاي ماه چون ابر مي بارد كار مريم معيني هم تا به امروز با 8 اجرا پذيراي 167 تماشاگر بوده  است.

جشنواره فيلم هاي ايراني در لاهور پاكستان
009339.jpg
گروه ادب و هنر- جشنواره فيلم هاي ايراني با حضور مجيد مجيدي كارگردان ايراني روز جمعه در سالن نمايش دانشگاه هنر شهر لاهور، مركز ايالت پنجاب به مدت سه روز آغاز به كار كرد.
به گزارش بنياد سينمايي فارابي در روز نخست اين جشنواره ضمن نمايش دو فيلم از اين كارگردان ايراني در يك نشست تخصصي با حضور جمعي از كارگردانان، فيلمسازان و هنرمندان ايالت پنجاب، مجيد مجيدي به سئوالات آنها پاسخ گفت.
همچنين در حاشيه اين جشنواره توانمنديهاي سينماي ايران، همكاري هاي فرهنگي و سينمايي دو كشور معرفي خواهد شد. در اين جشنواره سه روزه فيلم هاي رنگ خدا ، بچه هاي آسمان ، پدر ، باران و بيد مجنون ساخته مجيد مجيدي با زبان اصلي و زيرنويس انگليسي به نمايش گذاشته خواهد شد.
همچنين جمعي از دانشجويان و اساتيد هنر و سينما در اين جشنواره به بررسي سينماي ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي خواهند پرداخت.

با رهبري مجيد انتظامي در اصفهان
سمفوني ايثار با 150نوازنده به اجرا در مي آيد
009327.jpg
گروه ادب و هنر- سمفوني ايثار حاصل يك سال تمرين مجيد انتظامي با نوازندگان اركستري حوزه هنري اصفهان روز پنج شنبه 21دي ماه با رهبري مجيد انتظامي اجرا مي شود.
به گزارش ستاد خبري جشنواره توليدات مراكز حوزه هنري، اين آهنگساز علاوه بر اجراي اثر ياد شده، بخش هايي از موسيقي فيلم روز واقعه را نيز با اين اركستر در نخستين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري اجرا خواهد كرد.
انتظامي براي اين اجرا، يك سال با نوازندگان اركستر حوزه هنري اصفهان تمرين كرده و در اين مدت به ترميم و تجهيز اين اركستر نيز پرداخته است. به اعتقاد وي اين اركستر در صورتي كه مورد حمايت قرار بگيرد در زمره اركستر سمفونيك هاي حرفه اي كشور در خواهد آمد.
سازنده موسيقي فيلم از كرخه تا راين مي گويد: تمرين با اين اركستر باعث شد كه از حضور در جشنواره امسال موسيقي فجر انصراف بدهم و اجراي تمامي بخش هاي موسيقي روز واقعه در فضاي باز را نيز با همين نوازندگان تمرين كنم.
وي معتقد است كه تعداد اركسترها بايد با ميزان دانشجويان موسيقي هنرستان ها و دانشگاه ها در تناسب باشد، چرا كه فرهنگ از ضروريات هر استان و شهرستان كشور است و دانشجويان اين رشته بايد مانند تمامي حرف ها، از امنيت شغلي بهره مند باشند.
اين آهنگساز براي اجراي خود در جشنواره توليدات مراكز استاني حوزه هنري تعداد نوازندگان اركستر ياد شده را به 150نفر افزايش داده است و به خاطر فقدان سازهاي مسي در اركستر سمفونيك اصفهان، اين دسته از سازها را همراه با نوازندگان آن ها از تهران به اصفهان برده است.
انتظامي در اين كنسرت 150 نوازنده سازهاي بادي، زهي و كوبه اي و يك گروه كر بزرگ همراه با يك گروه نمايشي را كه از ميان تماشاگران با حركت و آواز به روي سن مي روند، رهبري خواهد كرد.
وي در پايان گفت: درخواست جدي ما از مسئولين، حمايت از اين دست اركستر هاست، تا هر استاني به اركستري حرفه اي مجهز شود.
نخستين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري از 18 تا 22 دي در اصفهان برگزار مي شود.

بر ديوار نگار خانه ها
گالري آريا: نمايشگاه نقاشي فريما فرهت نيا و نمايشگاه عكس فرهاد فقيه نيا‎/۱۲تا۲۱دي/خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوچه زرين، پلاك۱۱/تلفن:88716401
نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي الهام نفيسي فر و مينا آذرمند/تا 17دي/آفريقا، گلفام، پلاك۴۷/تلفن: 22054128
نگارخانه ماه مهر: نمايشگاه ويدئو اينستاليشن افشان كتابچي/تا 17دي‎/ ولي عصر، روبه روي پارك ملت، كاج آبادي، پلاك۱۲/تلفن: 22051786

اخبار كوتاه
هديه وزير ارشاد به سينماگران: در پي درخواست مدير عامل خانه سينما براي تامين بخشي از نيازهاي مطالعاتي سينماگران، محمدحسين صفار هرندي مبلغ 100ميليون ريال بن كتاب به اين امر اختصاص داد. هديه 10ميليون توماني وزير ارشاد با وعده كمك سالانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي اختصاص چنين مبلغي به صنوف مولف و واگذاري كمك هاي ويژه ديگر به دست اندركاران و اعضاء خانه سينما براي استفاده هر چه بيشتر در زمان برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران همراه است.
009336.jpg
فيلم هاي موفق زمان اكران:به گزارش روابط عمومي موسسه سينما شهر فيلم هاي شام عروسي ، زن بدلي ، آتش بس ، سوغات فرنگ ،به عنوان موفق ترين فيلم ها در زمان اكران معرفي شدند. در ادامه فيلم هاي به نام پدر ، كافه ستاره ، سرود تولد و چند مي گيري گريه كني نيز به عنوان فيلم هاي موفق زمان اكران معرفي شدند.
سوگواره شعر عاشورايي: سوگواره شعر عاشورايي با حضور شاعران و نويسندگاني از سراسر كشور ، به همت اداره تبليغات اسلامي استان مركزي در شهر اراك برگزار مي شود . در اين سوگواره ادبي، از بين 200 اثر شعري رسيده اشعار برگزيده توسط سرايندگان قرائت مي شود. آثار رسيده به اين سوگواره در كتابي چاپ مي شود و در روز برگزاري سوگواره 10 اثر ممتاز توسط هيات داوران معرفي خواهند شد.
در گذشت نويسنده  آمريكايي: تيلي اولسن، نويسنده  معروف آمريكايي در سن 94سالگي در كاليفرنياي آمريكا درگذشت. اولسن در چند دهه فعاليت ادبي، سبك فمينيسم خاص خود را در داستان هايش خلق كرد. او بنيان گذار نسل جديدي از نويسندگان زن بود و كتاب هايش جزو معروف ترين آثار آمريكاي معاصر شدند. اولسن در سال 1978 كتاب سكوت ها را نوشت، كه خاطرات سال ها زندگي  او بود و با واكنش هاي بسياري همراه شد. در اين اثر غير داستاني به موانع و مشكلاتي پرداخته شده است كه زنان در راه بروز خلاقيت هاي خود پيش رو دارند.
كنسرت موسيقي تلفيقي:كنسرت موسيقي تلفيقي گروه فرزاد گلپايگاني به همراه نمايشگاهي از نقاشيهاي او فردا ساعت 15 در تالار آويني دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران برگزار مي شود. اين برنامه تلفيقي است از دو نوع موسيقي راك و موسيقي سنتي ايران كه با سازبندي خاص خود اجرا مي شود.
بازگشايي تئاتر نصر: مدير كل هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از بازگشايي مجدد قديمي ترين تئاتر كشور، تئاتر نصر خبر داد.حسين پارسايي گفت:با هماهنگي و برنامه ريزي هاي به عمل آمده به زودي اين مجموعه به جمع تالارهاي نمايشي فعال شهر تهران افزوده مي شود. به احتمال زياد بازسازي در آستانه برگزاري جشنواره تئاتر آغاز مي شود.
هفته فيلم ايراني در بلغارستان:سومين هفته فيلم ايراني در بلغارستان با حضور رئيس خانه سينماي بلغارستان و منتقدان و صاحبنظران سينمايي اين كشور برگزار خواهد شد. اين هفته از 17تا 23دي ماه با موضوع بررسي آثار
رضا ميركريمي برگزار مي شود و پارسا پيروزفر نيز ميهمان ويژه اين هفته فيلم است.

جشنواره هاي بين المللي فيلم در سال 2006
نمايي از فيلم تسوتسي
009324.jpg
گروه ادب و هنر- گرچه جشنواره هاي معتبر و بين المللي فيلم زيادي سال گذشته به فعاليت خود ادامه دادند، اما نمي توان تأثير جشنواره هاي ونيز ايتاليا ،كن و فرانسه و برلين آلمان را بر فيلمسازان جوان ناديده گرفت.
  جشنواره بين المللي فيلم كن در سال 2006 با رياست وونگ كارواي فيلمساز هنگ كنگي و با نمايش فيلم جنجال برانگيز رمز داوينچي افتتاح شد و با اهداي نخل طلا به كن لوچ به خاطر فيلم بادي كه بر مرغزار مي وزد و پدر و آلمادوار با فيلم بازگشت و آلخاندرو گونزالس ايناريتو به خاطر فيلم بابل به كار خود پايان داد.
يكي از مهمترين اتفاقات كن در دوره پنجاه و نهم عدم حضور فيلم از سينماي ايران در اين فستيوال فرانسوي بود. به گزارش ايسنا جشنواره فيلم اسكار نيز در سال 2006 پس از سروصداهاي بسيار جايزه هاي اصلي خود را به فيلم هاي تصادف و كوهستان بروكبك اعطا كرد.
در رشته هاي فرعي نيز فيلم هاي خاطرات يك گيشا و كينگ كنگ و تسوتسي (اسكار بهترين فيلم خارجي) موفق به كسب اسكار شدند.
دو رويداد بزرگ سينمايي سال بريتانيا يعني فستيوال بين المللي فيلم ادينبورگ و جشنواره فيلم لندن هر كدام به ترتيب شصتمين و پنجاهمين سالگرد خود را جشن گرفتند.
در پنجاهمين دوره فستيوال لندن، فيلمسازان صاحب نامي چون آكي كوريسماكي، لارس فون تريه، كنت انگر، ماركوبلوكيو، الخاندرو گونزالس ايناريتو، كلود شابردل، سيدني پولاك، تيم برتون، ناني مورتي، آنتوني مينگلا و ويليام فريد كين جديدترين ساخته هاي خود را به نمايش گذاشتند.
در اين فستيوال مايك فيگيس فيلمساز صاحب سبك بريتانيايي پروژه عظيمي را با عنوان پرتره اي از لندن كه مجموعه اي از ساخته هاي 5 فيلمساز مختلف بريتانيايي بود در فضايي باز در ميدان ترافلگار لندن در برابر جمعيت عظيمي به نمايش در آورد.
شصت و سومين جشنواره فيلم ونيز هم سال گذشته با كوكب سياه جديدترين كار برايان دي پالمات افتتاح شد. فيلمي در ژانر پليسي كه بر اساس داستاني از جيمز آلروي نويسنده محرمانه لس آنجلس ساخته شده است ونيز با اهداي شير طلا به فيلم شاعرانه طبيعت بي جان اثر ژانگ كي به عنوان بهترين فيلم حاضر در اين فستيوال به كار خود پايان داد.
پنجاه و ششمين دوره جشنواره فيلم برلين نيز كه نخستين رويداد بزرگ سينمايي اروپا محسوب مي شود اوايل فوريه 2006 با 5 فيلم از سينماي ايران گشايش يافت.
فيلم كيك برخي آغاز گر اين فستيوال بود و 19 فيلم در بخش مسابقه آن براي كسب خرس طلايي و نقره اي به رقابت پرداختند.
رياست هيات داوران برعهده شارلوت رامپلينگ بود و خرس نقره اي موسوم به برليناله بطور مساوي به آفسايد (جعفر پناهي) و فيلم آن ساپ ساخته فيشر كريستن زن اعطا شد و همچنين خرس طلايي برلين نيز به فيلم گروباويسا ساخته ياسميلا زبانيچ كارگردان بوسنيايي اعطا شد.

چهره
بزرگداشت علي نصيريان در جشنواره
بازيگر مؤلف
009342.jpg
گروه ادب و هنر-علي نصيريان جزو بازيگران باسابقه عرصه تئاتر، سينما و تلويزيون است كه در اين زمينه همواره پرتلاش و فعال بوده و در عين حال در انتخاب نقش هاي خود دقت و وسواس خاصي به خرج مي دهد.
نصيريان سال ۱۳۱۳ در محله سنگلج تهران چشم به جهان گشود و با اتمام دوره اوليه تحصيل وارد هنرستان هنرپيشگي تهران شد؛ محلي كه بعدها به دانشكده هنرهاي دراماتيك تغيير نام داد. وي با اتمام دوره تحصيل وارد گروه هاي تئاتري شد و فعاليت هنري خود را در رشته بازيگري پي گرفت. حضور در گروه تئاتر جامعه باربد در 1331 آغازگر فعاليت هاي او در اين عرصه است.
نگارش نمايشنامه بلبل سرگشته و بازي در آن و سپس ايفاي نقش در تئاترهاي  امير ارسلان ، بنگاه تئاترال ،  بازرس و آگهي ازدواج كارهاي اوليه اين بازيگر را تشكيل مي دهد. از همين زمان نصيريان در عرصه نمايشنامه نويسي نيز به فعاليت مي پردازد و آثاري را به رشته تحرير درمي آورد. وي زماني كه 22سال داشت، جايزه نخستين مسابقه نمايشنامه نويسي را در 1335 براي نگارش نمايشنامه بلبل سرگشته دريافت كرد.
حضور گسترده وي در عرصه تئاتر و همكاري با عباس جوانمرد، مهرداد اسكويي، عزت اله انتظامي، غلامحسين ساعدي و جعفر والي، شرايط رشد و تعالي وي را فراهم آورد؛ چنان كه اين بازيگر سال ۱۳۴۸ براي بازي در فيلم گاو دومين ساخته سينمايي داريوش مهرجويي  دعوت به همكاري شد.بازي در اين فيلم باعث حضور مداوم و مستمر نصيريان در عرصه سينما مي شود؛ به خصوص اين كه در آن زمان، تئاتر در كشور ما رو به افول مي گذارد و اعتبار و استقبال دهه ۳۰ تا نيمه دهه ۴۰ را از دست مي دهد. وي پس از حضور در نخستين كار سينمايي اش، فيلمنامه آقاي هالو را با همكاري مهرجويي مي نويسد كه سال ۱۳۴۹ به وسيله همين كارگردان به تصوير درمي آيد.
بازي در فيلم هاي سينمايي ستارخان ساخته علي حاتمي  در 1351، پستچي داريوش مهرجويي توليدشده در همان سال، مهر گياه فريدون گله در 1354، سرايدار به نويسندگي خسرو هريتاش و حسن شريفي مهر و كارگرداني هريتاش در 1355 و دايره مينا بر اساس متن مشترك ساعدي و مهرجويي و كارگرداني داريوش مهرجويي در سال ۱۳۵۷ حضور سينمايي اين بازيگر پيش از انقلاب را تشكيل مي دهد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، اين بازيگر با حضور در فيلم مدرسه اي كه مي رفتيم به نويسندگي مشترك فريدون دوستدار و داريوش مهرجويي و كارگرداني مهرجويي در 1359 كار خود در عرصه سينما را از سر گرفت. اين فيلم اثري در ژانر كودكان و نوجوانان بود و نقش پردازي بازيگر نوجوان فيلم بسيار مورد توجه قرار گرفت.دهه ۶۰ اوج فعاليت و حضور اين بازيگر در عرصه سينما است. وي در سال ۱۳۶۰ در سه فيلم فصل خون حبيب اله كاوش، بند غلامحسين طاهري دوست و آفتاب نشين ها نوشته فريدون جيراني و به كارگرداني مهدي صباغ زاده جلو دوربين مي رود. وي طي سال هاي بعد در دو فيلم جايزه نوشته عليرضا داوودنژاد و ابراهيم مكي و كارگرداني داوودنژاد و كمال الملك اثر علي حاتمي  ايفاي نقش مي كند.
حضور در يك نقش تاريخي موجب مي شود نصيريان براي بازي در سريال تلويزيوني سربداران به كارگرداني محمدعلي نجفي در 1363 حضور پيدا كند و نقش قاضي القضات شهر باشتين را بر عهده بگيرد. حضور او در اين نقش بر دعوت كارگردان هايي كه در زمينه توليد آثار تاريخي فعاليت مي كردند از اين بازيگر مي افزايد. به همين خاطر يك سال بعد بازي در نقش اصلي فيلم كفش هاي ميرزانوروز نوشته داريوش فرهنگ و به كارگرداني محمد متوسلاني را مي پذيرد. فيلم سينمايي جاده هاي سرد نوشته سيامك تقي پور به كارگرداني مسعود جعفري جوزاني كه سال ۱۳۶۴ ساخته مي شود، ديگر حضور سينمايي اين بازيگر را تشكيل مي دهد.
نصيريان سال ۱۳۶۵ در فيلم هاي سينمايي ناخدا خورشيد ناصر تقوايي، شير سنگي مسعود جعفري جوزاني، دزد و نويسنده كاظم معصومي و ترنج محمدرضا اعلامي  ايفاي نقش مي كند. اين فيلم ها در دوره خود، موفقيت هايي را به دست مي آورند؛ چنان كه ناخدا خورشيد يوزپلنگ برنزي جشنواره لوكارنو را به خود اختصاص مي دهد. وي سال ۶۷ در فيلم هاي سينمايي سال هاي خاكستري به كارگرداني صباغ زاده و روز باشكوه به نويسندگي كيانوش عياري و فريد مصطفوي و كارگرداني عياري و در سال ۶۸ در فيلم پول خارجي ساخته رخشان بني اعتماد جلو دوربين مي رود.از اوايل دهه ۷۰ نصيريان همزمان با حضور در سينما، فعاليت و حضورش در مجموعه هاي تلويزيوني را افزايش مي دهد. وي سال ۷۰ در فيلم سينمايي عشق من، شهر من نوشته همايون اسعديان و ساخته علي قوي تن حضور مي يابد و يك سال بعد در فيلم شعله هاي خشم ساخته حميدرضا آشتياني بازي مي كند. اين بازيگر سال ۷۴ در فيلم بوي پيراهن يوسف ساخته ابراهيم حاتمي كيا به ايفاي نقش مي پردازد. بازي در اين فيلم، جايزه بازيگر برگزيده ششمين جشنواره فيلم دفاع مقدس را براي وي به همراه مي آورد. وي در همان سال در فيلم برج مينو ي حاتمي كيا حضور مي يابد.بازي در فيلم هاي سينمايي ديوانه اي از قفس پريد به كارگرداني احمدرضا معتمدي برنده جايزه بهترين فيلم از جشنواره فجر در سال ،۸۱ شاه خاموش ساخته همايون شهنواز در سال ?? و جزيره آهني اثر محمد رسول اف توليد سال ۸۳ بخشي ديگر از كارنامه هنري اين بازيگر را تشكيل مي دهد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |