يكشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۷ - Jan 7, 2007
چيپ هاي سريع تر و مصرف كمتر
009348.jpg
گروه علمي فرهنگي- با وجود تمركز صنعت به چيپ هاي كارآمد در سال هاي اخير، شركت اينتل، طرح هاي جديد پردازشگران سرعت بالا كه شامل نخستين نمونه چيپ ترافلاپ است را در نمايشگاه توسعه اي اينتل به نمايش گذاشت.
مدير ارشد اجرايي اينتل پاول آتليني اعلام كرد كه محبوبيت وب سايت هاي اشتراك ويديو، افزايش نياز به سرعت را ثابت مي كند. وي در اين كنفرانس گفت:دانلود 60 ثانيه اي ويديو كليپ، بر بيش از 80 درصد قدرت پنتيوم M سال 2003 اينتل و حدود نيمي از قدرت پنتيوم 4 فصل 2004 شركت فشار وارد مي كند. ويديو كليپ مشابه تنها بر درصد كمي از Core 2 Duo، پردازشگر كامپيوتر برتر فعلي شركت اينتل، تأثير مي گذارد. وي افزود، اين تقاضا در ماه هاي آينده، به دليل قيمت كمكوردرهاي High-Defiitio كه پيش بيني  مي شود به قيمت پايين تر از 1000 دلار آمريكا در فصل تعطيلات برسد، رشد خود را ادامه خواهد داد. بازي هاي ويديويي پيچيده و سيستم عامل هاي نسل بعدي مثل ويستاي مايكروسافت و OSX اپل نيز نياز به سرعت پردازش را افزايش مي دهند.
اپل در اولين حضور خود در نمايشگاه اينتل گزارش مي دهد كه اكنون، مجموعه كامپيوترهاي مكينتاش كامل خود را به ريزپردازنده هاي اينتل انتقال داده است. فيل اسكيلر رئيس بازاريابي جهاني اپل گفت، پردازش سريع و توان مصرف كم چيپ، به اپل اين اجازه را مي دهد كه محصولات توليدي خود را در پشت يك مانيتور صفحه صاف قرار دهد.
پاسخ كوتاه اينتل به رشد رقابت كامپيوتري، چيپ چهارهسته اي است كه به منظور استفاده در سرورها و تامين نياز بازيكنان حرفه اي تا ماه نوامبر و براي عرضه بيشتر در فصل اول سال 2007 طراحي و برنامه ريزي شده است. در رديف مياني، اينتل به منظور پيشرفت در محاسبات كامپيوتري فوتوني در مقياس چيپ با كمك ليزر كه هفته پيش معرفي شده، تلاش مي كند و پاسخ بلند مي تواند نخستين نمونه به اندازه يك فريزبي، چيپي با سرعت  ترافلاپس باشد كه آتليني در كنفرانس به نمايش گذاشت. آتليني گفت:اين چيپ مي تواند، قدرت پردازش سوپر كامپيوتري به اندازه يك اتاق را شكست دهد و به كارهاي داده متمركز همانند جست وجوي ويديويي بلادرنگ و ترجمه متن فوري زبان ها قادر سازد. چيپ، 80 هسته را در قطعه واحدي كار مي گذارد و 10 گيگا فلاپس پردازش را در سرعت 3.1 گيگاهرتز اجرا مي كند و يك وات برق مصرف مي كند.لوييز باروسو مهندس برجسته گوگل گفت، مراكز داده بزرگ نياز به تغذيه اين كامپيوترهاي سريع دارند كه هنوز به كارايي و قدرت زياد احتياج دارند. وي در نمايشگاه گفت: امروزه يكي از بزرگترين اتلاف برق كامپيوتري، منبع تغذيه است كه تنها با 55 تا 70 درصد كارايي كار مي كند زيرا ولتاژهاي متفاوت كامپيوتر را تأمين مي كند. در مقابل، يك خط تك ولتاژ مي تواند 12 ولت را در 90 درصد كارايي فراهم كند.
راتنر مدير ارشد تكنولوژي اينتل گفت: در سطح مركز داده كامل، حدود دوسوم توان توليد شده توسط گرما هدر مي رود. حتي راه حل باروسو فقط مجموعه را تا 50 درصد كارايي بالا مي برد.
راتنر افزود: پس مهندسان اينتل بر روي قدرت معكوس كننده اي كار مي كنند كه مراحل زائد را حذف مي كند و قدرت DC ولتاژ را در 90 درصد كارايي فراهم مي كند. اين اصلاح به شركت ها اجازه اجراي 60 درصد اكثر سرورها را در هر مگاوات مي دهد و يا مي گذارد تا تعداد سرورها را ثابت نگه دارند و نيز صورت حساب برق ارزان تري را پرداخت كنند.

درياچه هاي متان در تايتان
009351.jpg
مكس نيوز : دانشمندان، موفق به يافتن درياچه  هايي در بزرگترين قمر زحل شده اند. در درياچه هاي تايتان به جاي آب، متان وجود دارد. اين هيدروكربن ظاهرا به مانند آب باران روي تايتان مي بارد.
تايتان دومين قمر بزرگ منظومه  شمسي است كه به خاطر محيط عجيب، مورد علاقه دانشمندان است. آنان معتقدند محيط سرشار از متان تايتان، مانند دوران اوليه زمين پيش از پيدايش اكسيژن است. از آنجا كه متان در محيط تايتان به وفور وجود دارد، دانشمندان مدت ها در پي يافتن پاسخ به اين سوال بوده اند كه آيا در تايتان درياچه يا اقيانوس متان وجود دارد، اما مه غليظ متان كه پيرامون اين قمر را فراگرفته است،  مانع از ديدن آن مي شد.
اكنون گروهي از دانشمندان به سرپرستي الن استوفان به پاسخ اين پرسش دست يافته اند. اين پاسخ براساس تصاويري است كه ماهواره كاسيني از نيمكره شمالي تايتان گرفت. وي گفت: اين تصاوير حدود 75 درياچه را نشان مي دهد كه برخي از آنها بزرگ هستند و قطرشان از 3 تا 70كيلومتر است. استوفان گفت: اين درياچه ها شباهت زيادي به درياچه هاي زمين دارند و كانال هايي مانند رودخانه هاي زمين، به آنها مي ريزد. متان به اين علت در تايتان به صورت مايع است كه آب و هواي تايتان بسيار سرد است و آنچه در زمين به صورت گاز است، در اين قمر به صورت مايع است. كريستف سوتين - استاد دانشگاه نانت- با اشاره به اطلاعات جديد گفت: اين يافته ها نشان مي دهد متان در تايتان همان نقشي را دارد كه آب در زمين دارد.

آموزش عالي
اضطراب، عامل اصلي مراجعه به مراكز مشاوره
مهر: حدود 12 هزار پرونده مشاوره در سال 1384 از مراجعه دانشجويان علوم پزشكي به مراكز مشاوره دانشگاه ها تشكيل شده و مهم ترين علت مراجعه دانشجويان، اضطراب با 24درصد ميزان مراجعه بوده است.
عباس مسجدي افزود: مراجعه كنندگان به مراكز مشاوره به علت هاي مختلفي به اين مراكز مراجعه مي كنند كه بر اساس دسته بندي اين مشكلات، 24 درصد دانشجويان به دليل اضطراب، 20 درصد به دليل مشكلات جسماني و 16 درصد به دليل مشكلات اقتصادي به مراكز مشاوره مراجعه كرده اند.
ساخت نماد توسعه فناوري در پارك فناوري پرديس
گروه علمي فرهنگي- نماد توسعه فناوري به عنوان سردر پارك فناوري پرديس ساخته مي شود.به گزارش روابط عمومي پارك فناوري پرديس، اين نماد كه در محل سر درورودي پارك فناوري پرديس در حال ساخت است، القاكننده تعالي گرايي، توسعه فناوري، رشد و حركت بوده و داراي طراحي زيبا و منحصر به فردي است.گل محمدي طراح اين پروژه خاطرنشان كرد: اين نماد مثلثي قائم الزاويه با مساحت 2310 متر مربع است كه 9 طبقه آن روي زمين و 2 طبقه زير زمين قرار دارد. ارتفاع پروژه از سطح زمين 40 متر بوده و فونداسيون آن در عمق 8 متري اجرا شده است.تاكنون ساخت بخش بتني پروژه به اتمام رسيده است و تا پايان سال جاري ساخت بخش فلزي نيز به اتمام خواهد رسيد.
ايجاد 3 رشته جديد دكتري در دانشگاه تبريز
ايسنا: معاون تحصيلات تكميلي دانشگاه تبريز گفت: شوراي گسترش آموزش عالي با پذيرش دانشجو در سه رشته جديد دكتري در دانشگاه موافقت كرد.
علي اصغر جعفرزاده افزود: با ايجاد اين رشته ها، تعداد رشته هاي دوره هاي دكتراي دانشگاه تبريز به 66 گرايش رشته رسيد. وي رشته هاي جديد را شامل ادبيات فرانسه، بيماري شناسي گياهي و تغذيه دام اعلام كرد و گفت:  با راه اندازي اين رشته ها براي سال تحصيلي ۸۶ دانشجوي جديد پذيرش خواهد شد.
دانشگاه صنعتي 16دي در هويزه ايجاد مي شود
مهر: وزير علوم در هويزه و در مراسم نكوداشت شهداي 16دي ماه به دانشجويان توصيه كرد: براي پاسداشت از مقام شهداي دانشجو بايد در جهاد علمي حضوري فعال داشته باشند.
محمدمهدي زاهدي با اشاره به تصميم دولت مبني بر ايجاد دانشگاه صنعتي 16دي در منطقه هويزه در خصوص اقدامات دولت براي تحقق اهداف چشم انداز بيست ساله نظام، مواردي را مورد تاكيد قرار داد.
دانشگاه ها درخواست وام شهريه خود را
به صندوق رفاه دانشجويان ارائه دهند
فارس: رئيس صندوق رفاه دانشجويان گفت: صندوق رفاه دانشجويان منتظر درخواست وام شهريه از سوي دانشگاه ها براي واگذاري اين وام است.
مهرداد فولادي نژاد با اشاره به اين كه اعتبار وام شهريه امسال دانشجويان دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم 58 ميليارد تومان است كه تمام آن به صندوق رفاه داده شده است، گفت: هرچند كه ميزان وام شهريه دانشجويان در سال جاري از 60 ميليارد تومان به 120 ميليارد تومان افزايش يافته است اما اين ميزان نيز نمي تواند پاسخگوي نياز دانشجويان كشور باشد.
سوابق تحصيلي معيار دقيقي براي گزينش دانشجو نيست
مهر: در حدود 10 درصد ظرفيت هاي دانشگاهي به دليل متقاضي زياد داراي حساسيت بالايي هستند و حذف كنكور و محاسبه سوابق تحصيلي به تنهايي براي گزينش عملياتي نيست. عبدالرسول پورعباس افزود: در كشور ما آزمون هاي دبيرستان اغلب به صورت تشريحي برگزار مي شود و اين موضوع تصحيح آنها را به صورت يكسان با مشكل مواجه مي كند. با توجه به اين مسئله بايد در كنار آزمون هاي استاندارد دبيرستان، آزمون سراسري نيز به صورت متمركز برگزار شود.

علمي فرهنگي
صعود ايران در نانوتكنولوژي به رده دوم جهان اسلام
مهر: در بحث توليد مقالات نانوتكنولوژي ايران از رتبه 50 دنيا به رتبه 36 و در جهان اسلام از رتبه ششم به رتبه دوم ارتقاء يافته است كه اميدواريم با برنامه ريزي هاي انجام شده در اواسط سال آينده ايران رتبه اول توليد مقالات نانوتكنولوژي را در سطح جهان اسلام به دست آورد.
عليرضا سجادي، رئيس ستاد فناوري هاي رياست جمهوري افزود: نگاه دولت نهم در بحث توسعه فناوري بسيار مثبت بوده است، به طوري كه طي چند وقت اخير نگاه جامع تري در اين بحث به وجود آمده و بحث تجاري سازي تكنولوژي و پيدا كردن بازار در كشورهاي خارجي توسعه يافته است.
وي ادامه داد: تخصيص وام براي صنعتي شدن پروژه هاي تحقيقاتي و حمايت از امور پژوهشي محققان از جمله برنامه ريزي هايي است كه در راستاي حمايت هاي دولت از بحث نانو تكنولوژي در كشور انجام خواهد شد.
افتتاح اولين دوره مسابقات بازي هاي رايانه اي تهران
گروه علمي فرهنگي- اولين مسابقات بازي هاي رايانه اي تهران به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري ديروز در مركز فرهنگي هنري نوجوانان تهران افتتاح شد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري، سيدمحمدجواد صدري مهر، دبير اولين دوره مسابقات بازي هاي رايانه اي تهران، بومي سازي هاي رايانه، انتقال پيام هاي فرهنگي از طريق اين رسانه، ارائه نسخه هاي اصلاح شده بازي ها متناسب با فرهنگ ملي را از جمله اهداف در نظر گرفته شده در اولين دوره اين مسابقات برشمرد و اظهار داشت: ساماندهي و فراهم نمودن شرايط و بستر مناسب بازي هاي رايانه اي در شهر تهران با در نظر داشتن عرف جامعه ايران و متناسب با اصول حرفه اي اين بازي ها در سطح بين المللي سياستي است كه سازمان فرهنگي هنري شهرداري در راه اندازي اين مسابقات تدوين كرد.
نشست هاي شمع نهج البلاغه در محفل اجتماع
گروه علمي فرهنگي- سلسله نشست هاي شمع نهج البلاغه در محفل اجتماع، به مناسبت عيد سعيد غدير خم به همت پژوهشكده نهج البلاغه و معاونت اجتماعي شهرداري منطقه 6، روزهاي 16 و 17 دي در فرهنگسراي گنجوي برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، روز سه شنبه 16 دي دكتر جليل تجليل درباره نقش ادبيات در انتقال فرهنگ و دكتر دلشاد تهراني با موضوع آزادي، گوهر دين سخنراني خواهند كرد.
همچنين روز چهارشنبه 17 دي، دكتر علي صادقي تهراني و دكتر طاهره صفارزاده به ترتيب در باره پايبندي به اصول، انعطاف در عمل و از نهج البلاغه و علي ع چه مي خواهيم، سخنراني مي كنند.
وجود 48 هزار كلاس چندپايه در كشور
فارس: معاون آموزش و پرورش عمومي از وجود حدود 48 هزار كلاس چندپايه در كشور خبر داد.
حسين احمدي افزود: هنوز آمار دقيقي از تعداد كلاس چندپايه در كشور نداريم زيرا تازه ساماندهي مدارس و كلاس ها به طور كامل انجام شده است.
وي اضافه كرد: كلاس هاي چندپايه به دليل تعداد كم دانش آموزان در هر كلاس ايجاد مي شود كه اين كلاس ها در روستاها و در مقطع ابتدايي هستند. احمدي اظهار داشت: بايد حداقل در يك كلاس 7 دانش آموز ثبت نام كنند تا كلاس تشكيل شود كه در بعضي از روستاها به دليل نبود تعداد كافي دانش آموزان، يك كلاس با حضور چندپايه دانش آموز تشكيل مي شود.
وي ادامه داد: وجود كلاس هاي چندپايه به هيچ وجه به دليل نبود معلم يا مدرسه نيست بلكه به دليل خالي از سكنه شدن روستاها، مهاجرت و مشكلات اجتماعي و فرهنگي در جامعه است.

قابليت پخش هر دو فرمت جديد "دي وي دي"
ايرنا: يك شركت كره اي به زودي فروش دستگاه هاي "دي وي دي پلير" جديدي را آغاز مي كند كه قادر است ديسكهاي هر دو فرمت جديد پيشنهادي براي نسل بعدي "دي وي دي"ها را نمايش دهد. اين شركت اعلام كرد دستگاه جديد اين شركت هم ديسكهاي اچ دي-دي وي ديHD-DVDكه توسط شركت توشيبا ابداع شده اند و هم ديسكهاي بلو-ري Blu-Rayكه توسط شركت "سوني" معرفي شده اند را نمايش دهد.
اين شركت روز جمعه اعلام كرد: دستگاه جديد در نمايشگاه تجهيزات الكترونيك "سي يي اس" شهر لاس وگاس معرفي خواهد شد و جزييات بيشتر نظير تاريخ ورود به بازار و همچنين قيمت آن در همان زمان اعلام مي شود. دو فرمت دي وي دي از سال گذشته رقابت نزديكي را با يكديگر در پيش گرفته اند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |