يكشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۷ - Jan 7, 2007
گفت وگو با مدير عامل شركت فاضلاب تهران
۲۰ سال ديگر ، فاضلاب به مقصد مي رسد
اسدالله افلاكي
گروه شهري- تهران شهري است كه روي 800 متر آبرفت هاي درشت دانه بنا شده است. اين به معناي آن است كه اساساً پي تهران سست بوده و با آبگيري لايه هاي زيرين هميشه خطر فرونشست سازه هاي احداث شده بر سطح زمين وجود دارد؛ خطري كه آسيب هاي زلزله احتمالي را بسيار تشديد مي كند. اين موضوع باعث مي شود كه راه اندازي شبكه جمع آوري و انتقال فاضلاب براي تهران در كنار آثار زيست محيطي فوق العاده، جنبه ايمني هم داشته باشد. با اين وجود سالها پس از آغاز پروژه هنوز اين طرح عظيم زيست محيطي اجرا نشده است.
تأخير در اجراي اين پروژه سبب شد تا رسول خادم، رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و زيست شهر شوراي اسلامي شهر تهران، هفته گذشته در يك نشست مطبوعاتي، نسبت به پيامدهاي ناگوار زيست محيطي ناشي از تأخير در تكميل شبكه فاضلاب پايتخت هشدار دهد و خواستار تأمين بودجه مورد نياز براي اجراي اين پروژه شود.
وي ضمن انتقاد از تأمين نشدن اعتبارات لازم براي اجراي اين پروژه گفته است: با وجود دستور كتبي رئيس جمهور و گذشت 10 ماه از سال هنوز يك ريال از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي براي توسعه و تكميل شبكه فاضلاب تهران اختصاص نيافته است. اين در حالي است كه برابر اعلام شورا ياري ها مشكل فاضلاب جزو 10 مشكل اساسي محلات تهران به ويژه در جنوب شهر به شمار مي رود.
در پي اظهارات عضو شوراي شهر تهران، گفت وگويي با مهندس محمدرضا امير كمالي مديرعامل شركت فاضلاب تهران صورت داده ايم كه طي آن مشكلات و موانع موجود بر سر راه اجراي اين پروژه بررسي و تبيين شده است.
* تاكنون چند درصد از كل شبكه فاضلاب تهران اجرا شده و چند درصد از شهروندان تحت پوشش شبكه فاضلاب قرار گرفته اند؟
- تا به حال 2420 كيلومتر لوله گذاري شده به عبارت ديگر، 27 درصد از كل لوله گذاري در تهران انجام شده و در حال حاضر، 13 درصد از جمعيت تهران يعني حدود يك ميليون و 300 هزار نفر از شبكه فاضلاب بهره مند هستند.
* چند درصد از برنامه عقب هستيد؟
- براساس برنامه زمان بندي مي بايد تا اوايل سال 84 فاز يك پروژه يعني اين مقدار كاري كه تاكنون صورت گرفته اجرا مي شد با اين احتساب 5/1 سال از برنامه عقب هستيم.
* چه عواملي سبب تأخير در اجراي اين پروژه حياتي شده است؟
- در دهه هفتاد و هنگامي كه بحث اجراي پروژه فاضلاب مطرح شد بسياري به اين پروژه به عنوان يك پروژه لوكس نگاه مي كردند و در نتيجه اهميت آن چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما رشد جمعيت از يك سو و كاهش نزولات جوي از سوي ديگر و پايين آمدن ميزان سرانه آبي كه در اختيار شهروندان تهراني قرار مي گرفت سبب شد، چند بار مصرف كردن آب يا باز چرخانيدن آب، اهميت و جايگاه خود را بازيابد.
افزون بر اين، آلودگي سفره هاي آب زيرزميني و از دست رفتن منابع آب سالم از ديگر تهديدهايي بود كه مردم و مسئولان را متوجه اهميت اجراي طرح فاضلاب كرد.
اما وجود تأسيسات مختلف زيرزميني كه از قبل ايجاد شده اجراي پروژه را با مشكل مواجه ساخت. چرا كه معمولاً شبكه جمع آوري فاضلاب وقتي اجرا مي شود كه هنوز بنايي ساخته نشده و جمعيت در منطقه ساكن نشده اند اما از آنجايي كه در كشور ما اجراي اين پروژه سالها به تأخير افتاده، تمام زيرساخت ها و تأسيسات شهري اجرا شده و در نتيجه شرايط به گونه اي است كه كار اجرا با سختي پيش مي رود. ترافيك، وجود معابر كم عرض، تراكم جمعيت، كم بودن زمان براي اجراي عمليات سنگين خاكي و بتني در معابر شهري پرترافيك و در نهايت كمبود منابع مالي و عدم تطابق تعرفه هاي حق انشعاب فاضلاب با قيمت تمام شده و عدم تخصيص منابع مالي از محل منابع عمومي از مهمترين موانعي است كه باعث كندي عمليات اجرايي پروژه فاضلاب شده است.
*برخي از كارشناسان معتقدند كه شركت فاضلاب در اولويت بندي اجراي پروژه كار كارشناسي لازم را انجام نداده و در نتيجه آن بخش از مناطق شهري مثل شهرري كه فرو نشست زمين وجود دارد، در اولويت قرار نگرفته است؟
- احتمالاً  كساني كه اين مباحث را طرح مي كنند از كم وكيف عمليات اجرايي پروژه بي خبرند. عمليات اجرايي مبتني بر كار كارشناسي و مطالعات دقيقي است كه توسط مشاور ان ذيصلاح داخلي و خارجي صورت گرفته و با اولويت هاي اجرايي تطابق دارد يعني در فاز اول، نقاط جنوب شهر تهران كه دانه ريز است و سطح آب زيرزميني بالاست و همچنين در شمال شهر كه سنگي است و امكان دفع فاضلاب به سفره هاي زيرزميني وجود ندارد در اولويت اول، اجرا شده است. البته ممكن است به دليل وسعت تهران مواردي از نظر دور مانده باشد اما جزو اولويت كاري براي آينده هستند. يعني اولويت اجرا متناسب با شرايط زيست محيطي شهر انتخاب و اجرا مي شود.
* انتقاد ديگري كه متوجه سازمان است اينكه در فرهنگ سازي چندان موفق نبوده و نتوانسته شهروندان را با اهميت اين پروژه آشنا سازد...
- تا آنجايي كه امكان داشته است تلاش شده باور عمومي نسبت به اهميت اين پروژه ايجاد شود و پيش از اجرا، گروههاي مروج يا اطلاع رسان، اطلاعات لازم را از طريق شوراها و نهادهاي محلي به اطلاع عموم رسانده اند اما فراگير كردن موضوع نياز به اهتمام و ياري رسانه هاي گروهي به ويژه صداوسيما دارد. البته برنامه  هايي در اين زمينه تهيه و از صداوسيما پخش شده و برنامه هايي هم در همين زمينه در دست تهيه و ساخت است كه انتظار مي رود باتوجه به بار اقتصادي آن از كمك مسئولان براي ارائه آن بهره مند شويم.
* در بخش اعتبارات و تأمين منابع مالي با چه مشكلاتي مواجهيد و چه انتقادي بر مسئولان امر وارد است؟
- مهمترين انتقادي كه در بخش تأمين اعتبارات متوجه مسئولان ذيربط است، آن است كه مسئولان بالادستي و تصميم گير دستورات لازم را صادر مي كنند اما در جاهاي ديگر مثلاً در سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اعتقاد بر اين است كه افرادي كه در تهران زندگي مي كنند بايستي هزينه هاي اجراي اين پروژه را پرداخت بكنند در حالي كه اين طرز نگاه خلاف واقعيت موجود در جامعه ماست و متأسفانه افرادي كه داراي اين تفكر هستند واقع نگر نبوده و تصور مي كنند تمام شهروندان تهراني از نظر مالي توانمند هستند در حالي كه بسياري از شهروندان حتي افرادي در مناطق شمالي تهران در شرايط زير خط فقر زندگي مي كنند چه برسد شهرونداني كه در مناطق جنوبي شهر ساكن اند. براساس تعرفه اي كه طبق مصوبه شوراي اقتصاد تعيين شده ما در مجموع 30درصد از قيمت تمام شده را از مشتركين دريافت مي كنيم در نتيجه 70درصد از هزينه هاي مورد نياز براي ايجاد تصفيه خانه، تونل انتقال، خطوط انتقال اصلي و فرعي را از مردم دريافت نمي كنيم بنابراين وقتي منابع ديگري به عنوان منابع عمومي براي جبران اين خلأ مالي وجود نداشته باشد و بودجه مورد نظر تأمين نشود شركت فاضلاب در آينده نزديك زمين گير خواهد شد.
خوشبختانه با دستور اكيد رياست محترم جمهوري، مقرر شده است طي سال جاري، سازمان مديريت و برنامه ريزي ضمن تخصيص منابع در رديف هاي سنواتي، حدود 350 ميليون دلار نيز از منابع خارجي با بازپرداخت دولتي در اختيار اين شركت قرار دهد كه اميدواريم با تغيير نگرشي كه در حال حاضر در سازمان مديريت ايجاد شده اين دستور محقق شود. چرا كه ايجاد زيرساخت هاي شهري در توسعه پايدار هر كشور نقشي انكارناپذير دارد و از آنجايي كه تنها 13 درصد از شهروندان تهران از شبكه فاضلاب بهره مندند و سرانه جمعيت بهره مند از شبكه فاضلاب در تهران با استاندارد جهاني فاصله دارد مهمانان خارجي با نگاه به تهران درخصوص كل كشور قضاوت مي كنند در حالي كه متوسط نرم جمعيت بهره مند از شبكه فاضلاب در كشور حدود 24درصد است و اين ضرورت توجه جدي مسئولان را به تخصيص اعتبار براي اجراي پروژه فاضلاب نشان مي دهد.
* باتوجه به وضعيت موجود، اين پروژه چه زماني به پايان مي رسد؟
- جدا از پيچيدگي ها و دشواري هاي اجرا، بافت ناهمگون زمين در شهر تهران مشكلات اجرايي را دو چندان كرده است به ويژه در برخي مناطق سخت و سنگي بودن زمين و در بعضي مناطق بالا بودن سطح آب زيرزميني و ريزشي بودن زمين، عمليات اجرايي را بسيار دشوار كرده است با اين همه در صورت تأمين منابع مالي، مي توان اميدوار بود حداكثر ظرف 20سال آينده كار اجرايي پروژه به پايان برسد به عبارت ديگر عمليات اجرايي 7600 كيلومتر شبكه كه باقيمانده و 60كيلومتر تونل و 12واحد تصفيه خانه طي اين 20سال به پايان مي رسد البته مشروط به آنكه اعتبارات لازم تأمين شود.
* تاكنون چه مقدار هزينه شده و تا پايان اجراي پروژه چه ميزان اعتبار مورد نياز است؟
- براساس برآورد ريالي هزينه كل طرح به قيمت سال 1385، 26هزار و 250ميليارد ريال است اما از ابتداي طرح تاكنون به قيمت دفتري 3100 ميليارد ريال هزينه شده كه اين مقدار از منابع داخلي و بخشي نيز از طريق بانك جهاني تأمين شده است و براي تكميل پروژه به 1843 ميليارد تومان اعتبار نياز است. اما مشكلي كه وجود دارد اينكه شركت فاضلاب براي بازپرداخت اقساط وام بانك جهاني كه 145 ميليون دلار است باتوجه به وضعيت موجود خود با مشكل مواجه است. بازپرداخت اين اقساط كه تا سال 1397 بايد هر ساله طي 2 قسط 6ماهه پرداخت شود و رقم هر قسط بالغ بر 16 ميليارد تومان است، براي شركت فاضلاب كمرشكن است و انتظار داريم دولتمردان باتوجه به شرايط و تعرفه هاي موجود شركت فاضلاب را در بازپرداخت اين وام ياري كنند.

چشم انداز
009369.jpg
بر اساس بند ج ماده 61 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور دولت مكلف به تأمين منابع مالي و اعتبارات لازم براي اجراي پروژه شبكه جمع آوري و ايجاد تصفيه فاضلاب در استان تهران و مركز استان تا مرحله بهره برداري است. اين در حالي است كه رسول خادم، رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و زيست شهر شوراي اسلامي شهر تهران مي گويد: هم اكنون كه در ماه هاي پاياني سال هستيم از دولت انتظار داريم تا اعتبارات تكميل شبكه فاضلاب را در متمم بودجه لحاظ و به مجلس ارائه كند و رقمي براي امسال اختصاص دهد، گرچه اميد چنداني براي جذب اعتبارات وجود ندارد؛ زيرا بر اساس اطلاعات موجود، اعتبار۵۰ ميليارد تومان به 36 ميليارد تومان كاهش يافته و هم اكنون اين رقم به 15 ميليارد رسيده و مسلماً در مجلس اين رقم كاهش مي يابد . از سوي ديگر نگراني  ما از بودجه سال 86 است كه مشكل امسال و سال هاي گذشته تكرار شود.

انتشار كتاب
قوانين جنگل ها و مراتع
كتاب قوانين جنگل ها با عنوان "چگونگي تدوين قانون و تحليل بر بخشي از قوانين گذشته" و به قلم مهندس مصطفي عبدالله پور مديركل سابق دفتر جنگل داري به رشته تحرير در آمده است.
كتاب چگونگي تدوين قانون و تحليلي بر بخشي از قوانين گذشته، ماحصل تلاش اين مدير بازنشسته سازمان جنگل ها است كه هم اكنون در دانشگاه تدريس مي كند و تجارب مديريتي و علمي خود را در اختيار دانشجويان و علاقه مندان قرار مي دهد.
اين كتاب شامل دو بخش مجزاست كه در بخش نخست آن كلياتي در باب حقوق و مباني آن و هدف از وضع و به كارگيري قانون جنگل ها و مراتع و نيز چگونگي تدوين آن آمده و به جهت تطبيقي به تاريخچه قوانين جنگل داري در دنيا از جمله فرانسه آلمان و سوئد مي پردازد.
در بخش دوم كتاب نيز قوانين مراتع و چگونگي مالكيت برآن قبل از ملي شدن و اعمال مديريت در سال هاي بعدي آورده شده است.

سخت گيري قطر
در صدور ويزا
009366.jpg
گروه شهري دولت قطر با سخت گيري در صدور ويزا به اتباع ايراني، موجب شد تا هيچ گردشگر ايراني نتواند براي ديدن بازي هاي آسيايي دوحه به قطر برود.
كورش مجتبوي، دبير كميسيون توريسم ورزشي كميته ملي المپيك با بيان اين مطلب به خبرگزاري ميراث گفت: كم لطفي دولت قطر عامل اصلي حاضر نشدن گردشگران ايران در بازي هاي آسيايي دوحه قطر بود. اين كم لطفي براي ورزشكاران ما نيز در نحوه قضاوت داوران مسابقات وجود داشت.
وي افزود: تنها ورزشكاران و همراهاني كه اسامي آن ها پيش از مسابقات به ستاد بازي ها ارسال شده بود، امكان حضور در المپيك آسيايي را يافتند، هرچند دولت نيز مي توانست در اين راه به علاقه مندان براي دريافت ويزا كمك كند.
به گفته مجتبوي، دولت با حمايت بخش خصوصي، كه براي اين مسابقات فعال شده بود، مي توانست حاشيه تور جام جهاني، از جمله قيمت بالاي تور و نارضايتي از نحوه ارائه تور را فراموش كند، اما اين امر ميسر نشد.
كميسيون توريسم ورزشي قرار بود با همراهي شركت سرما يه گذاري المپيك تور بازي هاي آسيايي را برگزار كند كه بنا بر اعلام مجتبوي اين تور به دليل صادر نشدن ويزا براي علاقه مندان اجرا نشد.
سعيد مرادي، رييس انجمن گردشگري ورزشي فدراسيون ورزش هاي همگاني نيز با بيان اينكه اين انجمن مي توانست 340 تخت براي اقامت گردشگران ذخيره كند،  افزود: با بررسي كه پيش از قرارداد با طرف قطري انجام گرفت، مشخص شد دولت قطر به ايراني ها در شرايط دشواري ويزا مي دهد و اين موضوع باعث شد ما وارد اين بحث نشويم.
وي برگزاري اين مسابقات در نزديكي ايران را فرصت مناسبي براي مربيان و كارشناسان دانست و افزود: حمايت نكردن دولت و كارشكني قطري ها اين فرصت را از ما گرفت.
به گفته وي، حضور نيافتن آژانس داران نيز به دليل سود كم اين تور نبود، بلكه مشكل ويزا براي آن ها پيش بيني شده بود.

هيچ گردشگر غيربومي
به جشنواره علي صدر نرفت
009360.jpg
گروه شهري با وجود آن كه تاكنون بيش از چهار هزار كارت براي جشنواره زمستاني غار علي صدر توزيع شده است اما حتي يك گردشگر غيربومي نيز براي شركت در اين جشنواره به همدان نرفته است.
سيدمحمدرضا رضوي، مدير روابط عمومي شركت سياحتي غار علي صدر با بيان اين مطلب به خبرگزاري ميراث فرهنگي گفت: با آماري كه از هتل ها گرفته ايم، اين نتيجه به دست آمده كه تاكنون هيچ گردشگري با كارت جشنواره از امكانات هتل ها استفاده نكرده است.
رضوي يكي از دلايل اين يخ زدگي جشنواره را جدا از سرماي بي سابقه همدان، عدم انعكاس اخبار مربوط به اين جشنواره در صدا و سيما مي داند و مي گويد: صدا و سيما خبرهاي ما را پوشش نداد.
جشنواره زمستاني غار علي صدر از دهم تا سي ام دي ماه، با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و مجموعه غار علي صدر و شهرداري همدان برگزار مي شود. جدا از تخفيف 50 درصدي هتل ها، بازديد نيم بها از غار علي صدر و نيز بازديد رايگان از اماكن توريستي استان همدان براي ميهمانان از مزاياي شركت در جشنواره زمستاني غار علي صدر است.

تجمع غيرمجاز هپتاكلر در تالش
009363.jpg
گروه شهري سموم آلي پايدار با تجمع در بافتهاي موجودات زنده تا مدتها در طبيعت باقي مي مانند. اين پديده بويژه براي انسان كه از سطوح بالاي زنجيره غذايي تغذيه مي كند بسيار خطرناك است.
معاون دفتر محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به نتايج جديدترين اندازه گيري ها در خصوص آلودگي سموم آلي پايدار در بافت ماهيان خزر گفت: نتايج اين اندازه گيري ها نشان مي دهد ميزان سم هپتاكلر در منطقه تالش بيش از حد مجاز
بوده است.
مهندس صديقي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به پروژه اندازه گيري سموم آلي پايدار در بافت ماهيان درياي خزر افزود: بر اين اساس 7 سم بسيار مهم و خطرناك آلدرين، هپتاكلر، د.د.ت و ... در 6 گونه ماهي همچون سفيد، كفال، اوزن برون، كپور و ... در 12 منطقه از آستارا در غرب تا شرق درياي خزر اندازه گيري شده است.
وي تصريح كرد: نتايج اين بررسي ها كه با دقت بالايي در آزمايشگاه دفع آفات و نباتات، اندازه گيري شده است، نشان مي دهد ميزان تمامي اين سموم در بافت ماهيان خزر به جز سم هپتاكلر آن هم در هشتپر (تالش) در حد مجاز بوده و در اين منطقه نيز ميزان سم ياد شده تنها اندكي فراتر از حد استاندارد
بوده است.
به گفته معاون دفتر محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست، سموم اندازه گيري شده از سميت بالايي برخوردار بوده و به شدت تهديد كننده سلامت انسانها هستند.
وي تاكيد كرد: دفتر محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست قصد دارد با همكاري وزارت جهاد كشاورزي برنامه گسترده اي را براي كاهش بار سموم كشاورزي بخصوص سموم خطرناك و غيرمجاز ورودي به درياي خزر بزودي در سواحل شمالي كشور آغاز كند.
معاون دفتر محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اندازه گيري فلزات سنگين در جنوب كشور به ايسنا گفت: نتايج اندازه گيري ها در هرمزگان نشان مي دهد كه ميزان فلزات سنگين در حد مجاز بوده است.
وي با اشاره به اين كه مشكل مطرح شده در جنوب و شمال كشور هم اكنون آلودگيهاي جيوه است، تاكيد كرد: گفته مي شود كه آلودگي جيوه در برخي از مناطق ساحلي خليج فارس و درياي خزر بيش از حد استاندارد است كه بدين منظور پروژه اي طراحي شده تا ميزان جيوه را در رسوب، آب و بافت ماهيان به صورت دائمي و از طريق ايستگاههاي ثابت اندازه گيري
كنيم.
معاون دفتر محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اندازه گيري فلزات سنگين در جزيره خارك گفت: ميزان اكثر اين فلزات در حد مجاز بوده اما مشكل اصلي در جزيره خارك به دليل وجود ترمينال هاي نفتي، بارگيري و انتقال نفت استخراج شده از ميادين نفتي به جزيره، عمليات پالايش اوليه، وجود مجتمع متانول خارك، قرار داشتن پوندهاي نفتي و محلهاي ذخيره نفت موجب ايجاد آلودگي هاي نفتي و شيميايي در اين جزيره شده است به شكلي كه اندازه گيريها نشان مي دهد ميزان آلودگيهاي نفتي در اين جزيره بالاست.
وي به اندازه گيري فلزات سنگين در رودخانه مند بوشهر اشاره كرد و يادآور شد: نتايج اين بررسي ها نيز نشان مي دهد كه ميزان فلزات سنگين در اين رودخانه در حد مجاز بوده است.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |