يكشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۷ - Jan 7, 2007
هشدار كارشناسان در مورد افزايش آمار قربانيان مسموميت با مونواكسيد كربن
لوازم گازي غير استاندارد مرگ و مير را افزايش داده اند
009402.jpg
گروه سلامت - مرگ زوج جوان براثر گازگرفتگي در تهران. مرگ 3عضو يك خانواده براثر گازگرفتگي. دختر و پسر جوان براثر گازگرفتگي جان باختند. 18 دانش آموز يك مدرسه دچار گازگرفتگي شدند... تيترهايي كه اين روزها از فرط تكراري شدن، حتي ديگر مورد توجه حوادث نويس ها هم نيستند. با اين حال، مونو اكسيد كربن همچنان در سكوت، جان مي گيرد. طبق آمار اعلام شده از مركز اورژانس تهران تنها طي۱۰ روز دي ماه، 90 مورد مسموميت ناشي از گازگرفتگي در تهران به ارگان هاي امدادي گزارش شده كه در آنها 9 تن جان خود را از دست داده و بيش از 40 تن به دليل شدت مسموميت به بيمارستان انتقال يافته اند. بر اساس آمارهاي ارايه شده، نهم دي  ماه با 22 فقره حادثه گازگرفتگي، بيشترين فراواني را در اين مدت كوتاه به خود اختصاص داده است.
سخنگوي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران ، در گفتگو با همشهري، افزايش آمار مسموميت با مونواكسيد كربن را نگران كننده مي داند و مي گويد: افزايش استفاده از لوازم غير استاندارد مثلا آبگرم كن ها و يا بخاري هايي كه نفتي بوده اند و تبديل به بخاري يا آبگرم كن گازي شده اند، همچنين عدم توجه به دودكش ها افزايش كشته شدگان ناشي از گاز مونوكسيد كربن را به دنبال دارد.
تبليغ براي گازگرفتگي به جاي تبليغ پفك
براساس آخرين گزارش ها، در آبان 85 ، 163 مورد مسموميت با گاز مونواكسيد كربن به اورژانس 115 گزارش شده بود كه از اين تعداد 73 مورد منجر به بستري در بيمارستان و 10 مورد منجر به مرگ شد. اما تنها در 10 روز آغاز دي ماه تعداد قربانيان گازگرفتگي به آمار كل قربانيان آبان ماه رسيد. اين درحالي است كه سخنگوي سازمان آتش  نشاني مي گويد: متاسفانه آنقدر كه رسانه هاي ما در مورد سوژه هاي ديگر تبليغات جذابي مي كنند، و براي انواع و اقسام مواد خوراكي تيزر مي سازند، تا الان حتي يك تبليغ كوچك در مورد خطر خفگي با مونو كسيد كربن نشان داده نشده است و حتي زيرنويسي هم در اين زمينه براي آگاهي دادن به مردم وجود ندارد و همين موجب شده كه ما از نظر فرهنگ سازي در اين موضوع بسيار عقب باشيم.
دكتر شاهين شاد نيا، دبير انجمن سم شناسي و مسموميت هاي ايران و رييس بخش مسمومين بيمارستان لقمان نيز در گفتگو با همشهري، با بيان اين كه در سال 84، تا پايان سال، 86 مورد و در سال 85 تا الان 33 مورد مسموميت با مونواكسيدكربن در بخش مسمومين بيمارستان لقمان گزارش شده، در گفت و گو با همشهري مي گويد: علت شيوع اين مسموميت اين است كه گاز مونواكسيد كربن نه رنگ دارد و نه داراي بو و گاز تحريك كننده است و در واقع اين گاز هيچ علامت خاصي ندارد كه ريه را بسوزاند، ولي مثلا گاز شهري بوي خاصي دارد و قابل پيشگيري است به همين دليل مسموميت با مونواكسيد كربن بيشتر گزارش مي شود.
وي با اشاره به اين كه در كنار عدم آگاهي مردم، اطلاع رساني دقيق توسط رسانه ها نيز صورت نمي گيرد تاكيد مي كند: بايد نكات ايمني را به خانواده ها آموزش داد. اين همه تبليغ درباره نشت گاز و خطرات آن در منزل در تلويزيون پخش مي شود، اما درباره مسموميت با مونواكسيد كربن كه اغلب بدليل بد كاركردن وسايل گرمازا و عدم تهويه مناسب اتاق ها در فصل زمستان است، كار تبليغي خاصي صورت نمي گيرد. درحالي كه آمار گازگرفتگي در فصل زمستان چند برابر آمار حوادث ناشي از نشت گاز است. دكتر شاد نيا تاكيد مي كند: همچنين روي بسته ها و جعبه هايي كه اين لوازم بسته بندي مي شوند، توصيه هاي ايمني لازم حك شود.
هشدار درباره بخاري هاي بدون دود كش
سخنگوي سازمان آتش نشاني با بيان اين كه افزايش مسموميت با مونواكسيد كربن با كاهش دما ارتباط مستقيم دارد، مي گويد: بارها ديده شده كه در يك ساختمان از يك مسير دودكش مشترك استفاده شده است و توجهي به كلاهك و دودكش پشت بام نشده به طوري كه شهروندان در تابستان روي اين دودكش ها پوشش مي گذارند و مسير آن را مسدود مي كنند و در زمستان با روشن كردن بخاري ديگر فراموش مي كنند كه اين پوشش را بردارند و همين باعث پخش شدن گاز مونواكسيد كربن مي شود.
تيموري با اشاره به اينكه يك علت شايع ديگر استفاده از بخاري هاي بدون دودكش است، مي گويد: متاسفانه از اين بخاري ها در فضاهاي بسته استفاده مي شود در حاليكه اين بخاري ها فقط بايد در اماكني مثل مغازه ها و پاساژها كه كوچك هستند، استفاده شوند.
اين البته تنها بخشي از نكاتي است كه مردم براي در امان ماندن از خطر مسموميت با مونواكسيد كربن بايد بدانند. مجموعه دانستني هايي كه ظاهرا رسانه ها، بخصوص راديو و تلويزيون درباره اهميت آنها تصور روشني دارند.

اخبار فرهنگي
معاون دانشجويي وزير علوم:
اعزام دانشجويان بورسيه به كشورهاي
آمريكا ، كانادا و انگليس لغو شد
گروه علمي فرهنگي _ معاون دانشجويي وزير علوم گفت : بر اساس برنامه هاي وزارت علوم از اين به بعد بورسهاي تحصيلي هدفمند شده و در نحوه انتخاب دانشجو براي اعزام به خارج بازنگري هايي صورت گرفته كه از آنها مي توان به اعزام دانشجوي بورسيه تنها در رشته هاي اولويت دار و رشته هايي كه در داخل كشور امكان ارائه آنها وجود ندارد اشاره كرد.
وي ديروزدر نشست خبري معاون و مديران دانشجويي وزارت علوم،  تحقيقات و فناوري با بيان اينكه در ابتداي اين طرح 700 دانشجو متقاضي شناسايي شدند، اظهار كرد: با توجه به اينكه برخي از اين دانشجويان حائز شرايط نبودند، تعداد آنها به 400 نفر كاهش يافت و در نهايت نيز 200 دانشجوي بورسيه براي اعزام به خارج از كشور انتخاب شدند كه اسامي نهايي آنان قبل از بهمن ماه اعلام خواهد شد.
معاون دانشجويي وزارت علوم از لغو اعزام دانشجوي بورسيه به كشورهاي آمريكا ، كانادا و انگليس خبر داد.
وي توضيح داد : اعزام دانشجو به اين كشورها با هزينه شخصي منعي ندارد ولي در مورد دانشجوياني كه به صورت بورس و با هزينه دولت به اين كشورها اعزام مي شوند، به دليل برخوردها و عكس العملهاي نامطلوب برخي مسوولان اين كشورها با دانشجويان بورسيه، محدوديت هايي براي اعزام دانشجويان بورسيه به اين كشورها اعمال شده است و ترجيح بر آن است كه دانشجويان به كشورهاي ديگري به غير از اين كشورها اعزام شوند.
وي گفت: لغو اعزام دانشجوي بورسيه به كشورهاي آمريكا ، كانادا و انگليس تا زماني كه اينگونه برخوردهاي نامطلوب بين المللي با دانشجويان ايراني از بين نرود ادامه خواهد داشت.


همايش ملي مهندسي فرهنگي برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي- همايش ملي مهندسي فرهنگي كشور طي روز هاي 20و۲۱ دي در تهران برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، محمدرضا مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي صبح ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: با توجه به نو موضوع بودن مهندسي فرهنگي، ضرورت دارد كه مطالعات دقيق تري در اين زمينه انجام شود و بر اين اساس از سال گذشته مطالعات در اين حوزه سرعت بيشتري به خود گرفت.
وي با اشاره به فراهم شدن زيرساخت هاي مورد نياز براي جهش علمي كشور افزود: در سال گذشته اولويت اصلي شورا، پيگيري مطالبات رهبري بود. اما به هر صورت شوراي عالي انقلاب فرهنگي در رسيدن كشور به وضعيت فعلي ، نقشي محوري داشته است.
وي افزود: بيش از 270 مقاله به دبيرخانه همايش رسيده كه 150 مقاله از اين تعداد به صورت كامل ارايه شده و 35 مقاله در دو روز همايش قرائت خواهد شد.
به گفته وي همزمان با برگزاري همايش ملي مهندسي فرهنگي كشور از تمبر ويژه مهندسي فرهنگي كشور نيز رونمايي خواهد شد.
مخبر دزفولي در ادامه با اشاره به جهش علمي قابل توجه كشور در سال هاي اخير در عرصه هاي مختلف علمي و پژوهشي، گفت: دستيابي كشور به فناوري صلح آميز هسته اي، فناوري سلول هاي بنيادي، پيشرفت هاي مختلف در زمينه علوم زيستي و بسياري از موارد ديگر از جمله مواردي است كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در آن ها نقش محوري داشته است.
وي افزود: از سال گذشته تا به امروز حدود 62 مصوبه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده كه براي تك تك آن ها، دهها و صدها ساعت كار كارشناسي و تخصصي انجام شده است؛ كه از ميان مصوبات شورا فقط 13 مصوبه با فرمايشات مقام معظم رهبري در ارتباط مستقيم است.

كميته كارشناسي نظر خود را در مورد لايحه مجازات هاي جايگزين حبس اعلام كرد
فارس: عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس گفت: كميته كارشناسي منتخب از سوي كميسيون قضايي مجلس نظر نهايي خود را در خصوص لايحه جايگزين حبس به مجلس ارائه كرد.
محمد حسين فرهنگي كه خود يكي از اعضاي كميته كارشناسي بررسي لايحه جايگزين مجازات حبس است افزود: شور اول اين لايحه در صحن علني و كميسيون قضايي مجلس به تصويب رسيده است و كميسيون قضايي براي بررسي شور دوم اين لايحه مبادرت به تشكيل كميته اي متشكل از كارشناسان قضايي و مرتبط با مسايل نمود.

جشن ازدواج 17 هزار عروس و داماد
گروه اجتماعي - به مناسبت عيد خجسته غدير خم بزرگترين جشن پيوند زوجهاي جوان كشور با حضور بيش از 17 هزار و پانصد عروس و داماد خانواده بزرگ كميته امداد امام خميني ره در سراسر ايران اسلامي برگزار مي شود.
كميته امداد امام خميني ضمن اعلام اين خبر خاطرنشان كرد: در شب و روز خجسته فرخنده عيد سعيد خم 19 استان كشور با برگزاري مراسم جشن ازدواج زوجهاي جوان شاهد آغاز زندگي مشترك مزدوجين تحت حمايت كميته امداد امام خميني خواهند بود. براساس اين گزارش استانهاي همدان با 4 هزار و يكصد عروس و داماد، استانهاي كرمان و مازندران هر يك با 2 هزار عروس و داماد و استان خراسان رضوي با 1400 عروس و داماد بيشترين مزدوجين را به خود اختصاص داده اند.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |