گفت وگو با دكتر حيدر توراني، دبير علمي همايش ملي نوآوري هاي آموزشي
نوآوري؛ محصول آموزش و پرورش پويا
همايش ملي نوآوري هاي آموزشي، روزهاي 20 و 21 دي در تهران برگزار مي شود
|
|
|
|
همايش ملي نوآوري هاي آموزشي، روزهاي 20 و 21 دي ماه 1385 در سالن مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب تهران برگزار مي شود.
در اين همايش كه به همت مؤسسه پژوهش و برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش برنامه ريزي و به مرحله اجرا درآمده است، ده ها پژوهشگر فرهنگي، نويافته هاي علمي و تجربي خود در نظام آموزشي كشورمان را با مقاله ها و نيز فعاليت هاي نمايشگاهي ارائه مي دهند.
در همين ارتباط با دكتر حيدر توراني، عضو هيأت علمي مؤسسه پژوهشي برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي و دبير علمي اين همايش گفت وگويي انجام داده ايم كه در پي مي آيد.
گروه علمي فرهنگي- رسيدن به مقام اول علمي در سطح منطقه، يكي از اهداف چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در سال 1400 است. آموزش و پرورش در نيل به اين هدف، نقش و تأثير فراواني دارد. ولي به نظر مي رسد آموزش و پرورش كنوني ما در كمك به دستيابي به مقام اول علمي، نيازمند توسعه و تغيير و تحولي است و وضعيت كنوني پاسخگو نيست.
دبير علمي همايش ملي نوآوري هاي آموزشي با اعلام اين موارد مي گويد: نوآوري، محصول آموزش و پرورش پويا، ارگانيك و انعطاف پذير است. لذا بايد نظام آموزش و پرورش و ساختار، فرآيند، استراتژي ها، فناوري ها، منابع انساني و... آن در جهت ايجاد و توسعه خلاقيت و نوآوري سازماندهي و برنامه ريزي شود. اين همايش، فرآيندي است كه اين مسئله را از جوانب مختلف مورد بررسي قرار خواهد داد.
دكتر حيدر توراني، اهداف اين همايش را اين گونه فهرست مي كند: تبيين ابعاد نظري نوآوري هاي آموزشي، شناسايي و معرفي نوآوري هاي آموزشي و آخرين يافته هاي پژوهش هاي انجام شده در اين زمينه، شناسايي ساز و كارهاي مناسب براي حمايت از نوآوران آموزشي، تبيين روش هاي اشاعه و گسترش نوآوري ها در آموزش و پرورش با تأكيد بر معلمان نوآور، تبيين فرآيند كاربرد نوآوري مرتبط با مأموريت ها و فعاليت هاي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در افق چشم انداز۲۰ ساله كشور و تبادل تجارب نوآوران آموزشي.
وي همچنين با معرفي شش محور ارائه مقاله شامل مباني نظري نوآوري هاي آموزشي، نوآوري هاي آموزشي حاصل از پژوهش هاي كاربردي، مطالعات تطبيقي، اقدام پژوهي و آينده پژوهي، نوآوري در برنامه درسي، كاربرد نوآوري هاي آموزشي، توسعه و گسترش نوآوري هاي آموزشي و عوامل پيش برنده و بازدارنده نوآوري هاي آموزشي، از بخش ويژه همايش با عنوان ارائه فعاليت هاي نوآورانه نيز ياد مي كند و نوآوري در روش هاي تدريس، نوآوري در تجهيزات و وسايل كمك آموزشي، نوآوري در مواد آموزشي، نوآوري در استفاده از فناروي، نوآوري در مديريت زمان براي كلاس درس، نوآوري در شيوه هاي ارتباطي بين معلمان و دانش آموزان و بين اوليا و مربيان و... را از محورهاي اين بخش عنوان مي كند.
دكتر توراني، با اشاره به همكاري بسياري از استادان دانشگاه ها و كارشناسان آموزش و پرورش با كميته علمي در زمينه داوري مقالات و كارهاي نوآورانه واصل شده به دبيرخانه همايش، افزود: در دو روز همايش، هم مقالات برگزيده ارائه خواهند شد و هم كارهاي نوآورانه معلمان و شركت هاي نوآور در حوزه آموزش و پرورش، در قالب نمايشگاهي در جوار سالن همايش به نمايش گذاشته خواهد شد. از اين طريق، هم كارهاي نو معرفي خواهند شد و هم اينكه شركت هاي توليدكننده مواد و وسايل آموزشي از جمله شركت صنايع آموزشي و تجهيز مدارس و يا ديگر شركت ها فرصت خواهند داشت با نوآوران ارتباط برقرار كرده و در جهت توسعه و گسترش كار آنان، اقداماتي انجام دهند كه اين هم به نفع طرفين است و هم فايده آن به آموزش و پرورش و مدارس باز خواهد گشت. در ضمن از ثبت اختراعات هم نمايندگاني حضور خواهند داشت و نوآوران را نسبت به ثبت نوآوري ها راهنمايي مي كنند.
دبير همايش ملي نوآوري هاي آموزشي، در مورد برنامه هاي همايش پس از دو روز اصلي در ادامه مي گويد: مسائل، اغلب با همايش ها كليد مي خورند، ولي بلافاصله پس از آن به فراموشي سپرده مي شوند. در حالي كه موضوع نوآوري و توسعه و گسترش آن در آموزش و پرورش، به ويژه مدارس با اجراي اين همايش آغاز مي شود و ادامه خواهد يافت. دليل آن هم وجود پژوهشكده برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي و گروهي به نام نوآوري هاي آموزشي است كه اكنون ساز و كارهاي خوبي را براي توسعه نوآوري فراهم كرده است.
دكتر توراني در پايان در پاسخ به چگونگي حمايت از نوآوري ها و نوآوران، مي گويد: در حال تدوين نظام نامه حمايت حقوقي از نوآوران هستيم و انجمن علمي نوآوري هاي آموزشي كه يك انجمن غيردولتي است، در آستانه تصويب است. همچنين دبيرخانه همايش نوآوري هاي آموزشي به كار خود ادامه خواهد داد و ضمن پيگيري اهداف همايش، براي اجراي همايش دوم در سال آينده، برنامه ريزي خواهد داشت. ضمناً مشخصات همه نوآوران آموزشي كه الحمدالله از سراسر كشور استقبال كرده اند، در بانك اطلاعات موسسه نگهداري شده و تعامل فكري و كاري با آنان به طور مستمر برقرار خواهد بود.
|