يكشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۷ - Jan 7, 2007
گفت وگو با دكتر حيدر توراني، دبير علمي همايش ملي نوآوري هاي آموزشي
نوآوري؛ محصول آموزش و پرورش پويا
همايش ملي نوآوري هاي آموزشي، روزهاي 20 و 21 دي در تهران برگزار مي شود
009294.jpg
009291.jpg
همايش ملي نوآوري هاي آموزشي، روزهاي 20 و 21 دي ماه 1385 در سالن مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب تهران برگزار مي شود.
در اين همايش كه به همت مؤسسه پژوهش و برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش برنامه ريزي و به مرحله اجرا درآمده است، ده ها پژوهشگر فرهنگي، نويافته هاي علمي و تجربي خود در نظام آموزشي كشورمان را با مقاله ها و نيز فعاليت هاي نمايشگاهي ارائه مي دهند.
در همين ارتباط با دكتر حيدر توراني، عضو هيأت علمي مؤسسه پژوهشي برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي و دبير علمي اين همايش گفت وگويي انجام داده ايم كه در پي مي آيد.
گروه علمي فرهنگي- رسيدن به مقام اول علمي در سطح منطقه، يكي از اهداف چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در سال 1400 است. آموزش و پرورش در نيل به اين هدف، نقش و تأثير فراواني دارد. ولي به نظر مي رسد آموزش و پرورش كنوني ما در كمك به دستيابي به مقام اول علمي، نيازمند توسعه و تغيير و تحولي است و وضعيت كنوني پاسخگو نيست.
دبير علمي همايش ملي نوآوري هاي آموزشي با اعلام اين موارد مي گويد: نوآوري، محصول آموزش و پرورش پويا، ارگانيك و انعطاف پذير است. لذا بايد نظام آموزش و پرورش و ساختار، فرآيند، استراتژي ها، فناوري ها، منابع انساني و... آن در جهت ايجاد و توسعه خلاقيت و نوآوري سازماندهي و برنامه ريزي شود. اين همايش، فرآيندي است كه اين مسئله را از جوانب مختلف مورد بررسي قرار خواهد داد.
دكتر حيدر توراني، اهداف اين همايش را اين گونه فهرست مي كند: تبيين ابعاد نظري نوآوري هاي آموزشي، شناسايي و معرفي نوآوري هاي آموزشي و آخرين يافته هاي پژوهش هاي انجام شده در اين زمينه، شناسايي ساز و كارهاي مناسب براي حمايت از نوآوران آموزشي، تبيين روش هاي اشاعه و گسترش نوآوري ها در آموزش و پرورش با تأكيد بر معلمان نوآور، تبيين فرآيند كاربرد نوآوري مرتبط با مأموريت ها و فعاليت هاي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در افق چشم انداز۲۰ ساله كشور و تبادل تجارب نوآوران آموزشي.
وي همچنين با معرفي شش محور ارائه مقاله شامل مباني نظري نوآوري هاي آموزشي، نوآوري هاي آموزشي حاصل از پژوهش هاي كاربردي، مطالعات تطبيقي، اقدام پژوهي و آينده پژوهي، نوآوري در برنامه درسي، كاربرد نوآوري هاي آموزشي، توسعه و گسترش نوآوري هاي آموزشي و عوامل پيش برنده و بازدارنده نوآوري هاي آموزشي، از بخش ويژه همايش با عنوان ارائه فعاليت هاي نوآورانه نيز ياد مي كند و نوآوري در روش هاي تدريس، نوآوري در تجهيزات و وسايل كمك آموزشي، نوآوري در مواد آموزشي، نوآوري در استفاده از فناروي، نوآوري در مديريت زمان براي كلاس درس، نوآوري در شيوه هاي ارتباطي بين معلمان و دانش آموزان و بين اوليا و مربيان و... را از محورهاي اين بخش عنوان مي كند.
دكتر توراني، با اشاره به همكاري بسياري از استادان دانشگاه ها و كارشناسان آموزش و پرورش با كميته علمي در زمينه داوري مقالات و كارهاي نوآورانه واصل شده به دبيرخانه همايش، افزود: در دو روز همايش، هم مقالات برگزيده ارائه خواهند شد و هم كارهاي نوآورانه معلمان و شركت هاي نوآور در حوزه آموزش و پرورش، در قالب نمايشگاهي در جوار سالن همايش به نمايش گذاشته خواهد شد. از اين طريق، هم كارهاي نو معرفي خواهند شد و هم اينكه شركت هاي توليدكننده مواد و وسايل آموزشي از جمله شركت صنايع آموزشي و تجهيز مدارس و يا ديگر شركت ها فرصت خواهند داشت با نوآوران ارتباط برقرار كرده و در جهت توسعه و گسترش كار آنان، اقداماتي انجام دهند كه اين هم به نفع طرفين است و هم فايده آن به آموزش و پرورش و مدارس باز خواهد گشت. در ضمن از ثبت اختراعات هم نمايندگاني حضور خواهند داشت و نوآوران را نسبت به ثبت نوآوري ها راهنمايي مي كنند.
دبير همايش ملي نوآوري هاي آموزشي، در مورد برنامه هاي همايش پس از دو روز اصلي در ادامه مي گويد: مسائل، اغلب با همايش ها كليد مي خورند، ولي بلافاصله پس از آن به فراموشي سپرده مي شوند. در حالي كه موضوع نوآوري و توسعه و گسترش آن در آموزش و پرورش، به ويژه مدارس با اجراي اين همايش آغاز مي شود و ادامه خواهد يافت. دليل آن هم وجود پژوهشكده برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي و گروهي به نام نوآوري هاي آموزشي است كه اكنون ساز و كارهاي خوبي را براي توسعه نوآوري فراهم كرده است.
دكتر توراني در پايان در پاسخ به چگونگي حمايت از نوآوري ها و نوآوران، مي گويد: در حال تدوين نظام نامه حمايت حقوقي از نوآوران هستيم و انجمن علمي نوآوري هاي آموزشي كه يك انجمن غيردولتي است، در آستانه تصويب است. همچنين دبيرخانه همايش نوآوري هاي آموزشي به كار خود ادامه خواهد داد و ضمن پيگيري اهداف همايش، براي اجراي همايش دوم در سال آينده، برنامه ريزي خواهد داشت. ضمناً مشخصات همه نوآوران آموزشي كه الحمدالله از سراسر كشور استقبال كرده اند، در بانك اطلاعات موسسه نگهداري شده و تعامل فكري و كاري با آنان به طور مستمر برقرار خواهد بود.

نگاهي به الگوي آفريقاي جنوبي
الگوهاي موفق همكاري صنعت و دانشگاه
009288.jpg
گروه علمي و فرهنگي-در دانشگاه هاي آفريقاي جنوبي، مانند ديگر مؤسسات دانشگاهي، بسياري ازمحققان مشاركت با صنعت را مغاير با نقش سنتي خود به عنوان توليد كننده علم براي همگان مي دانند. اما سياست دولت اين كشور مبتني بر تامين مالي مشاركت بين دانشگاه و صنعت براي نوآوري و تقويت رقابت بين المللي و بهبود زندگي در كشور است. در سراسر قاره آفريقا، سازمانهاي بين المللي به تشويق روابط بين دانشگاه و صنعت براي تقويت صنعت مي پردازند.
ايجاد شبكه هاي ميان بخشي به جاي قراردادها و مشاوره هاي محدود مي تواند اين دو ديدگاه را با هم آشتي دهد. آفريقا به مشاركت هايي نياز دارد كه هم توان بالقوه نوآوري تحقيقات دانشگاهي و هم نيازهاي صنعتي توسعه را برآورده كند. بهترين نمونه هاي آفريقاي جنوبي مي تواند سرمشق قرار بگيرد.
پرهيز از مشاركت هاي زيان بار
صرفاً كافي نيست كه كشوري شمار مشاوره ها و قراردادهاي بين دانشگاهها و صنعت را افزايش دهد. اين قبيل همكاري ها اغلب كوته بينانه و بر منافع تنگ نظرانه متمركز است و بنا به ماهيت، به كشف نمي انجامد. مثلاً در آفريقاي جنوبي، شركت هاي مشاوره به ندرت كتاب يا رساله بعد از دكتري منتشر مي كنند. مي توانند حقوق شخصي استادان را تكميل و به حفظ كارمند كمك كنند، اما بيشتر مواقع نتيجه اين عمل، كاهش تدريس و پژوهش است. استادان اغلب به اين علت به سراغ قراردادهاي كاري مي روند كه پول بيشتري كسب كنند. هدف آنان تحقيق نيست. نياز صنعت به رازداري در مورد حفظ مطالب علمي كه از اين راه به دست مي آيد، باعث مي شود آثار استادان و رساله هاي دانشجويان با محدوديت انتشار روبه رو شود. در صورتي كه اجازه داده شود قراردادها و مشاوره ها بي رويه ادامه پيدا كند، ممكن است تاثير زيان باري بر نظام توليد دانش كشور وارد شود.
ايجاد مشاركت هاي سودمند
در عوض به شبكه هاي مشاركتي در دانشگاهها، صنايع و دولت نياز است كه براي هر دو طرف سودمند باشد. براي چنين مشاركت هايي، نهادها بايد ابتدا سازوكار رقابتي صنعت مورد نظر و امكانات استفاده شركت ها را درك كنند. بايد واقع بين باشند و از تدوين طرحهاي بلند پروازانه براي ساخت پارك هاي علوم بپرهيزند.دانشگاهها بايد ظرفيت تحقيقاتي كلي خود را ايجاد كنند و دانش تخصصي در رشته هاي خاص پديد آورند (بخش اعظم شبكه  هاي خوب آفريقاي جنوبي در چند دانشگاه وجود دارد كه داراي سامانه  هاي تحقيقاتي مناسب است). آنگاه، بايد سياست ها و سازوكارهايي را مختص حمايت از مشاركتها تدوين كنند. بايد تصميم بگيرند كدام مشاركت ها به نحو احسن، ماموريت علمي خود را انجام مي دهند و به تكاليف مالي عمل مي كنند و در عين حال به پيشبرد اهداف توسعه ملي كمك مي كنند.
دو مثال
دو مثال از آفريقاي جنوبي نشان مي دهد اين گونه مشاركت هاي راهبردي مي تواند بين منافع علمي و صنعتي توازن برقرار و به توسعه ملي كمك كند. برنامه تعاوني حفاظت درختان نام شبكه اي تحقيقاتي در زمينه زيست فناوري است كه از شركتهاي بزرگ كاغذسازي و توليدكنندگان كوچك الوار تشكيل شده است. اين شبكه با همكاري دانشگاه پرتوريا در زمينه سموم درخت فعاليت مي كند.
واحد تحقيقات دانشگاهي با پرورش شمار زيادي از دانشجويان در مقطع كارشناسي ارشد و راه اندازي انتشارات معتبر، آوازه بين المللي پيدا كرده است. اكنون اين مؤسسه به مركز معتبري تبديل شده است كه دولت بودجه تحقيقاتي قابل توجهي به آن اختصاص مي دهد. شركاي صنعتي براي حفظ توان رقابتي به تحقيق و توسعه پرهزينه و راهبردهاي مديريت مخاطره متكي هستند كه اين شبكه عرضه مي كند. مثلاً محققان دانشگاه فناوري دي ان اي براي توليد درختان مقاوم به آفات و سموم ارائه مي كند.
دومين مثال مشاركت راهبردي موفق يك طرح سنجش از راه دور است. در اين شبكه كه دولت هزينه آن را تامين مي كند، دانشگاه، صنعت و دولت با همكاري هم ماهواره هاي كوچكي مي سازند كه تصاوير با وضوح بالا در اختيار كشورهاي آفريقايي قرار مي دهد. اين تصاوير مي تواند به مديريت منابع طبيعي از جمله توزيع آب، اداره كشتزارها و نيز زيرساخت شهركها كمك كند.
مشاركتهاي شبكه اي از اين دست كه دانشگاه، صنعت و شركاي مياني در اين چارچوب براي تحقق هدفي مشترك فعاليت مي كنند،  دانش و نوآوري فناوري براي همه توليد مي كنند. اين كار باعث مي شود دانشگاهها قابليت بالقوه محققان خود را ضمن حفظ يكپارچگي دانشگاهي، به كار بگيرند. دانشگاهها به نيازهاي صنعتي براي پيشرفت فناوري پاسخ مي دهند.
به طور خلاصه، طرح هاي موفق مشاركت دانشگاه- صنعت در آفريقاي جنوبي مي تواند درس خوبي براي ساير كشورها باشد كه نشان  مي دهد طراحي راهبردي شكل و ميزان ارتباط مي تواند توسعه را تقويت كند و به بهبود كيفيت زندگي بيانجامد.
منبع: scidev.et



خبر
اختصاص اعتباري ويژه براي كارآفريني در بودجه 86 دانشگاه ها
فارس: معاون حقوقي و پشتيباني وزارت علوم خواستار اختصاص اعتباري ويژه براي كارآفريني در بودجه 86 به منظور جلوگيري از سردرگمي دانشجويان پس از فارغ التحصيلي شد.
سيد محمد حسيني با اشاره به اين كه كميته اي متشكل از نمايندگان وزارت علوم، كميسيون آموزش مجلس و سازمان مديريت، لايحه بودجه 86 وزارت علوم را بررسي مي كند، گفت: در بودجه 86 دانشگاه ها توجه ويژه اي به تغذيه دانشجويان مي شود. وي با اشاره به اين كه بودجه سال آينده دانشگاه ها بر اساس سرانه دانشجويي لحاظ مي شود، افزود: سازمان مديريت آمار دانشجويي وزارت علوم را پذيرفته است و بر همين اساس ديگر دانشگاه ها دچار كسر بودجه ناشي از آمار نادرست نمي شوند.
معاون حقوقي و پشتيباني وزارت علوم با بيان اين كه افزايش آمار دانشجويي سال آينده در اعتبار وزارت علوم لحاظ مي شود، گفت: در جلسه اي كه با حضور رئيس سازمان مديريت، مسئولان وزارت علوم و جمعي از رؤساي دانشگاه ها در كميسيون آموزش مجلس برگزار شد، وزارت علوم پيشنهاد كرد كه اعتبار صندوق رفاه دانشجويان به منظور پوشش 70 درصدي وام شهريه دانشجويان خصوصاً در تحصيلات تكميلي افزايش يابد.
۱۱۰ انجمن علمي امسال در دانشگاه علمي كاربردي تأسيس مي شود
ايسنا: رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي گفت: برخي دانشگاه ها متاسفانه در استخدام دانش آموختگان علمي و كاربردي كم لطفي مي كنند كه با مذاكرات انجام شده، اين مشكل فارغ التحصيلان به تدريج برطرف مي شود.
حسين بلندي در جمع دانشجويان آموزشكده فني صنعت آب و برق خوزستان، با اشاره به فلسفه ايجاد دانشگاه علمي كاربردي در جهت پاسخگويي به نيازهاي بخشهاي مختلف، اظهار كرد: اين دانشگاه تاسيس شد، تحصيلات عالي را با اشتغال گره زد و در عين حال خود را در برابر دانش آموختگانش متعهد مي داند.
وي با بيان اينكه تمام برنامه هاي دانشگاه براساس نيازها توسط دستگاه هاي اجرايي پيشنهاد مي شود، گفت: دانشگاه جامع علمي كاربردي به عنوان دانشگاه پويا، كليه برنامه هاي خود را مورد بازنگري قرار داده است كه در اين راستا سال گذشته 70 برنامه و امسال نيز 70 برنامه را تدوين كرده است و همچنان در حال تدوين برنامه هاي جديد ديگر است.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |