يكشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۷ - Jan 7, 2007
در گفت وگو با همشهري مطرح شد
آمادگي مجلس براي رفع نيازهاي مالي
و اعتباري شهرداري تهران
گروه شهري - يك نماينده مجلس از آمادگي نمايندگان براي جابه جايي اعتبارات در جهت رفع نيازهاي مالي و اعتباري شهرداري تهران در متمم بودجه 85 و بودجه كلي سال آينده خبر داد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري محمدنبي رودكي تصريح كرد: مجلس در اعتبارات براي پشتيباني متروي تهران، افزايش اعتبارات نوسازي بافت هاي فرسوده و قديمي، رفع نيازهاي مالي و اعتباري شهرداري آمادگي دارد و اگرچه دولت اعتباراتي را در اين  باره در نظر گرفته، اما طرح هاي نمايندگان قوت اين روند را بيشتر مي كند.
اين عضو كميسيون امنيت ملي در ادامه خواستار حل اختلافات ميان دولت و شهرداري تهران شد و ديدار اخير رئيس جمهوري و شهردار تهران را در اين راستا گامي مثبت ارزيابي كرد.نماينده شيراز در ادامه به تعامل قاليباف با نمايندگان مجلس اشاره كرد و افزود: نمايندگان، آقاي قاليباف را از زمان جنگ مي شناسند و خواستار تعامل بيشتر ايشان با مجلس هستند، چرا كه نمايندگان زيادي آماده تعامل با شهرداري تهران در جهت رفع مشكلات پايتخت كشور هستند.

معاونت امور اجتماعي شهرداري تهران اعلام كرد:
ارائه خدمات
به 8 هزار بي خانمان در گرمخانه ها
009435.jpg
گروه شهري - معاون اجتماعي شهرداري تهران با اشاره به اعتبارات درنظر گرفته شده از سوي شهرداري براي فعاليت گرمخانه ژها گفت: به طور متوسط هر ماه 200 ميليون تومان براي گرمخانه ژهاي تهران هزينه مي ژشود كه اين رقم از ابتداي سال جاري، تاكنون به دو ميليارد تومان رسيده است.
احمد نوريان جمعه شب در حاشيه بازديد خبرنگاران و مسئولان شهري از گرمخانه هاي تهران در يك نشست مطبوعاتي با بيان اينكه بايد نسبت به بي ژخانمان ژها، سياست جذب و ساماندهي اجرا شود تا اين افراد به سرانجام مناسبي برسند افزود : از ابتداي سال جاري تاكنون، هشت هزار و 697 بي ژخانمان از سطح شهر تهران جمع ژآوري شده است.
بقيه از صفحه اول
معاون اجتماعي شهرداري تهران همچنين گفت: با اقدامات صورت گرفته ميزان فرار كودكان از منزل، حدود 28درصد كاهش يافته است. وي افزود: از ابتداي سال جاري، 3 هزار كودك فراري تعيين تكليف شدند و اين پديده در سال جاري كاهش قابل توجهي داشته است.
نوريان همچنين با اشاره به بحث جمع ژآوري متكديان از سطح شهر گفت: در سال جاري، هفت هزار و 342 متكدي در تهران جمع ژآوري شده است كه 85درصد از آنان مرد، 11 درصد زن و 5 درصد كودك بوده ژاند. از اين تعداد دوهزار و 890 نفر از متكديان به گرمخانه ژها، چهار هزار و 912 نفر به مراكز نگهداري موقت و 895 نفر به خانواده ژهايشان تحويل داده شده ژاند.
وي گفت: 47 درصد متكديان جمع ژآوري شده باسواد، 24درصد داراي تحصيلات ابتدايي، 19 درصد داراي تحصيلات متوسطه و 10 درصد ديپلم به بالا بودند.
معاون اجتماعي شهرداري خاطرنشان كرد: سه هزار و 821 نفر تحت عنوان متكدي در تهران جمع ژآوري شدند كه 8 درصد آنان كودك، دو هزار و 886 نفر مرد و 670 نفر زن بودند. همچنين 716 نفر از متكديان با شروطي خاص به خانواده ژهايشان تحويل داده شدند كه از اين تعداد 481 نفر زن و مرد و بقيه كودك بودند. به گفته وي 373 نفر از متكديان جمع ژآوري شده از اتباع بيگانه بودند و علاوه بر اين در چند نوبت نيز افرادي "رد مرز" شدند.
نوريان افزود: يك ژهزار و 364 نفر از متكديان جمع ژآوري شده به سازمان زندان ژها يا مراكز بازپروري تحويل داده شدند كه 45 درصد از آنان از افراد سابقه ژدار بودند.
۶۰ درصد متكديان جمع آوري شده
غير تهراني اند
از سوي ديگر، رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران نيز گفت: مديريت شهري در بحث ساماندهي آسيب ژهاي اجتماعي، بار تمام كشور را به دوش مي ژكشد.
رسول خادم با اشاره به اينكه بحث ساماندهي بي ژخانمان ژها و آسيب ژهاي اجتماعي، مشكل و پيچيده است گفت: از آنجايي كه اين گونه بحث ژها "روبان" بريدن و كلنگ ژزني ندارد، نمي ژتوان از آن به عنوان يك بحث تبليغاتي استفاده كرد، بنابراين برخي از مديران شهري وارد اين حوزه ژها نمي ژشوند.
وي با اشاره به اينكه بيش از 60 درصد متكديان جمع ژآوري شده از سطح شهر تهران، غير تهراني هستند، گفت: مديريت شهري تهران تمام توان اجرايي خود را براي ساماندهي اين بحث به كار گرفته است و خوشبختانه بخشي نگري موجود در ساير فعاليت ژها، در اين بحث حاكم نشده است.
خادم با اشاره به اينكه از آذرماه سال 83 بحث ساماندهي بي ژخانمانان، متكديان و كارتن ژخواب ژها به طور جدي مدنظر قرار گرفته است، گفت: ورود به موضوع متكديان با بحث بي ژخانمانان متفاوت است و امروز مجبور به تعريف فضايي شده ژايم تا بي ژخانمانان با اسكان موقت در آن، از مرگ نجات يابند.
رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر گفت: امكان تفكيك در فضاي گرمخانه نيست و توقع ايجاد اشتغال، ترك اعتياد و بازگشت به خانه در اين فضاها را نداريم. وي با اشاره به اينكه اگر قرار به اخذ آزمايش اعتياد در اين مراكز باشد، بسياري از بي ژخانمانان به اين مراكز مراجعه نمي ژكنند، گفت: بايد وجود چنين فضاهايي در تهران تقويت شود و براي بهبود اين فضاها، نيازمند مشاوره ژهاي مختلف هستيم. خادم در ادامه با اشاره به اينكه همكاري فعلي مجموعه مديريت شهري با وزارت كار و امور اجتماعي داراي اشكالاتي است، گفت: حدود 3 سال است كه در حال پيگيري بحث شناسنامه ژدار كردن كارگران فصلي هستيم، ولي هنوز اين موضوع محقق نشده است. خادم افزود: جاي وزارت رفاه در حوزه ساماندهي آسيب ژهاي اجتماعي بسيار خالي است ودر صورت عدم ورود اين وزارتخانه شاهد كارهاي مناسب نخواهيم بود. رضاپور، مسوول كل گرمخانه ژهاي تهران نيز گفت: در حال حاضر حدود 16 تيم در تهران مشغول گشت ژزني براي جمع ژآوري متكديان هستند و در سال جاري حدود هشت هزار و 84 نفر از آنان شناسايي شدند.

براي فرماندهي و هدايت عمليات مقابله
اتاق بحران تهران تا پايان سال به بهره برداري مي رسد
گروه شهري- براساس آخرين اخبار از مراحل پيشرفت عمليات عمراني ساخت اتاق بحران شهر تهران، كار بتن ريزي سقف اول اين مركز از 5 روز پيش آغاز شده و قرار است طبق برنامه زمان بندي شده تا پايان امسال آماده افتتاح شود.
به گزارش همشهري، عمليات احداث نخستين ساختمان استاندارد كشور كه نقش مركز فرماندهي و هدايت عمليات مقابله با بحران را در شهر تهران بر عهده دارد ، از بهار امسال توسط سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهرداري تهران آغاز شد. هدف از ساخت اين مركز فراهم ساختن امكان هماهنگي و فرماندهي متمركز سوانح ناشي از وقوع بلاياي طبيعي و حوادث ناگهاني است.
بنا بر اين گزارش مركز فرماندهي و هدايت عمليات مقابله (اتاق بحران) شهر تهران با 2 هزار و 200 متر مربع زيربنا در سه طبقه شامل زيرزمين، همكف و طبقه اول احداث مي  شود و در آن بخش هايي چون : اتاق فرماندهي حادثه، اتاق كارشناسان عملياتي، فضاي استقرار سامانه هاي الكترونيكي، مخابراتي، ماهواره اي و رايانه اي و فضاي مناسب جهت استراحت، انبار لوازم و تجهيزات و ساير خدمات مورد نياز پيش بيني شده است و در مكان يابي محل احداث آن شاخص هايي چون، دسترسي آسان به بزرگراه هاي ارتباطي، عدم مجاورت با ساختمان هاي بلند مرتبه و ... مدنظر قرار گرفته است تا از بالاترين كاركرد در هنگام بروز زلزله برخوردار باشد.
به گفته كارشناسان، اين ساختمان از آنجا كه بايد از قابليت خدمات دهي بي وقفه پس از زلزله هاي شديد بدون وارد آمدن آسيب هاي عمده سازه اي و غير سازه اي از جمله اختلال در عملكرد تجهيزات الكترونيكي، مخابراتي، رايانه اي و ... برخوردار باشد ، ملاحظات سازه اي خاص و ويژه اي، حتي فراتر از آئين نامه طراحي ساختمان ها در برابر زلزله (استاندارد 2800) در آن پيش بيني شده است. اين گزارش مي افزايد: از مدتها پيش احداث ساختماني مجهز و مستحكم در حوزه مديريت بحران كه شرايط و امكانات لازم جهت تشكيل ستاد و گردهمايي مديران، كــــارشـــنـاسان عمـــليـــاتي سازمان هاي مسئول و مرتبط با موضوع را داشته باشد ضروري اعلام شده بود. اين كارشناسان معتقدند اتاق بحران اين امكان را فراهم مي سازد كه سامانه مديريت حادثه به سرعت فعال شده و از بروز عمليات اشتباه، دوباره كاري، اختلال و تراكم نيروهاي حاضر در صحنه و هدر رفتن انرژي و توان عملياتي تحت يك مديريت واحد جلوگيري شود.
ساختمان اتاق بحران كاملاً منحصر به فرد است و براساس مأموريت پيش بيني شده براي اين مركز، ساختمان آن براي زلـزله هــايي با احتــمال وقــوع 2 درصـد در طــول 50سـال (دوره بازگشت 4750 سال) كاملا بدون آسيب  باقي مانده و تجهيزات و تأسيسات آن نيز امكان حضور مستمر نيروها را حداقل براي يك هفته بدون نياز به محيط بيرون از نظر انرژي، آب و ... فراهم مي نمايد.

نگاه
009432.jpg
نويد شريفي

۳ پل مكانيزه عابر پياده امروز به بهره برداري مي رسد
طرح جامع روشنايي براي شهر تهران
گروه شهري - طرح جامع روشنايي شهر تهران از سوي شهرداري تهران در حال تكميل است. اين طرح در نيمه اول سال 86 به منظور تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران تقديم خواهد شد.
به گزارش همشهري در اين طرح كليه نقاط شهر به لحاظ سطح برخورداري از روشنايي طبقه بندي شده و متعاقب آن نقاط اولويت دار به منظور تامين روشنايي شناسايي شدند.
حجت الله ملاصالحي مدير عامل سازمان زيبا سازي شهر تهران به همشهري گفت: يكي از موانع بر سر راه تامين روشنايي شهر تهران آماده نبودن زيرساخت هاي مناسب است .
وي ادامه داد: طي جلسات متعددي كه سازمان زيبا سازي به عنوان نماينده شهرداري تهران با وزارت نيرو در مورد تامين روشنايي در سطح شهر داشت به اين نتيجه رسيديم كه به دليل عدم آمادگي اين وزارت خانه فعلا در حد طرح هاي موضوعي و موضعي شهرداري تهران نسبت به تامين روشنايي مراكز اولويت داري نظير 2 هزار بوستان شهري، ميدان آزادي به عنوان يكي از مركزي ترين نقاط شهر تهران در برپايي جشن ها و اعياد ملي و مذهبي و خيابان 36 كيلومتري (180 هزار متر) ولي عصر كه روزانه يك ميليون و سالانه 360 ميليون نفر از شهروندان در آن تردد مي كنند اقدام كند.
ملاصالحي در ادامه از طرح جديد شهرداري تهران در زمينه نورپردازي به مناسبت اعياد گفت : شهرداري تهران به منظور كاهش مصرف بي رويه نيروي برق اقدام به خريد دستگاههاي جديد ليزري با قدرت 15 وات به منظور نورپردازي در مناسبت هاي مختلف كرده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به مناسبت فرارسيدن عيد سعيد غدير خم خبر از افتتاح سه دستگاه پل مكانيزه در بزرگراه شيخ فضل الله نوري روبروي شهرك فرهنگيان، ديگري روبروي ترمينال غرب كه البته به زودي قرار است تا داخل مجموعه ترمينال غرب ادامه يابد و سومين پل مكانيزه در اتوبان بعثت روبروي ترمينال جنوب به بهره برداري مي رسد ، داد.

تقويت مديريت جامع شهري
در شوراي سوم ضروري است
فارس: منتخب شوراي سوم تهران گفت: تقويت شوراي شهر و مديريت جامع شهري در شوراي سوم ضروري است.
رسول خادم با بيان اين كه شوراي شهر دوم تلاش كرد كه شوراي شهر را از شوراي شهرداري بودن خارج كند، تصريح كرد: تقويت شوراي شهر و همكاري و هماهنگي كليه نهادها و دستگاهها با مديريت شهري براي حل مسايل تهران بايد جز اولويت هاي اول شوراي جديد تهران باشد.
وي با اشاره به ضرورت تقويت شوراياري ها و نگاه مديريت شهري به آنها، افزود: چنين رويكردي طي ساليان متمادي مغفول مانده است اما با توجه به بسترسازي هاي انجام گرفته شده در شوراي دور دوم، تقويت جايگاه محله محوري و مشاركت هاي مردمي در مديريت شهري توسط شوراي سوم ضروري است.
منتخب شوراي سوم تهران در پاسخ به اين سئوال كه آيا در شوراي سوم نيز همچنان در كميسيون فرهنگي فعاليت خواهيد كرد، گفت: هنوز نمي دانم اما بدون شك با توجه به اين كه تخصصم در حوزه مسايل اجتماعي است به فعاليت هايم در اين زمينه ادامه خواهم داد.

با تجهيز 122 ناحيه شهر به سيستم مكانيزاسيون
جمع آوري زباله تهران
مكانيزه شد
گروه شهري مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران گفت: شيوه سنتي عمليات جمع آوري زباله، پس از چندين دهه فعاليت در تهران، با تجهيز 122 ناحيه اين شهر به سيستم مكانيزه جمع آوري زباله پايان يافت.
به گزارش روابط عمومي سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران، مصطفي سليمي با بيان اينكه در طول 10 ماه اخير و با اجراي طرح مكانيزاسيون خدمات شهري بيش از 44 هزار مخزن 700 و 1100 ليتري جمع آوري زباله در شهر تهران نصب شده است تصريح كرد: تهران براي رفع مشكلات جمع آوري زباله كلا به 50 هزار مخزن نياز دارد كه ظرف چند روز آينده 6 هزار مخزن باقيمانده كه هركدام حدود 300 هزار ريال تا دو ميليون ريال هزينه دربردارد نيز نصب خواهد شد.
وي در ادامه تجهيز مناطق شهر تهران به مكانيزاسيون خدمات شهري را آغازگر تحولي بزرگ در خدمت رساني شهرداري تهران به شهروندان دانست و با اشاره به مشاركت فعال بخش خصوصي در مكانيزه شدن جمع آوري زباله در تهران گفت: تاكنون بيش از 250 ميليارد ريال از سوي بخش خصوصي در مكانيزاسيون خدمات شهري سرمايه گذاري شده كه در تاريخ شهرداري تهران بي سابقه بوده است.
مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران با اشاره به كاهش هزينه جمع آوري زباله شهر تهران با اجراي طرح مكانيزاسيون خدمات شهري، همكاري شهروندان را در به ثمر رسيدن اهداف شهرداري در كاهش مشكلات زيست محيطي موثر دانست.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |