پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۲ - Jan 25, 2007
تله تئاتر محرمي سيما آماده شد
۵ دقيقه تا مرز، 7 قسمت تا عاشورا
مريم درستاني
عكس: فروغ صنيعي
011685.jpg
قالب تله تئاتر با اين كه از سابق مورد استفاده كارگردانان بوده اما خيلي از تئاترهاي حرفه اي آن را تئاتر نمي دانند و معتقدند آنچه كه مقابل دوربين قرار بگيرد، دكوپاژ شود و براي برداشت بعدي ماكت داده شود، ديگر تئاتر نيست. تئاتر همان است كه بازيگر نفس به نفس تماشاگر بدهد و چشم در چشم او بدوزد. لذا اگر از نمايش فيلمبرداري شود، حاصل آن نه تئاتر است نه سريال كه بخواهد از تلويزيون پخش شود. به هر حال اين قالب پس از چند سال مهجوري به شكل منظم مدتي است از شبكه 4 سيما پخش مي شود و اتفاقاً مورد توجه مخاطبان خاص   خود قرار گرفته است.
كارگردانان حرفه اي تئاتر هم در اين زمينه فعاليت هاي خوبي داشته اند؛ مثل قطب الدين صادقي و يا هادي مرزبان  كه اخيراً تله تئاتر ببر گراز دندان از او به نمايش درآمد. اكنون نمايش 5 دقيقه تا مرز ويژه ايام محرم براي پخش از تلويزيون آماده شده است.
5 دقيقه تا مرز را سيد جواد هاشمي كارگرداني مي كند و امير دژاكام، عزت الله مهرآوران، خسرو احمدي، علي سليماني، شيوا بلوريان و ديگر بازيگران با سابقه تئاتر او را همراهي مي كنند.
توقف در مرز
5 دقيقه تا مرز تله تئاتر 7 قسمتي است كه به صورت اپيزوديك در استوديو سمعي و بصري شركت نفت ضبط شده و هر اپيزود قصه جداگانه خودش را دارد. اين تله تئاتر كه براي همين روزها ساخته شده در دو پلاتوي متفاوت ضبط مي شود. اين دو پلاتو ويژگي هاي خاص خود را دارند؛ يكي در زمان حال است و ديگري به دوران گذشته برمي گردد و فضايي تاريخي دارد. سيدجوادهاشمي، كارگردان تله تئاتر 5 دقيقه تا مرز درباره آن مي گويد: تله تئاتر 5 دقيقه تا مرز ماجراي شخصي است به نام آصف كه در جايي كه با مرز 5 دقيقه فاصله دارد، متوقف مي شود. اين قصه درباره او و آدم هاي اطرافش است كه به ماجرا اضافه مي شوند. البته در اين تله تئاتر ماجراي عشقي و عاطفي نيز در جريان است. كارگردان اين تله تئاتر ادامه مي دهد: در اين قصه سياوش نامي حضور دارد كه مي خواهد ازدواج كند و مجبور است به خاطر قولي كه به مادرش داده براي اداي نذرش به كربلا برود و بازگردد. 5 دقيقه تا مرز را عليرضا حسيني نوشته و خود سيد جواد هاشمي آن را بازنويسي كرده است.هاشمي درباره ارتباط اين قصه با ايام محرم مي گويد: ماجرا نقل محرم است، آصف نقال است و چون ماجرا در مرز ايران و عراق اتفاق مي افتد، در اپيزود هاي ديگر و دكور جديدتر، گريزي به ماجراهاي حاشيه اي كربلا مي زنيم. آصف صاحب ميهمان خانه اي در مرز ايران و عراق است. اينجا محل استراحت آدم  هايي است كه ماجراي دراماتيك قصه 5 دقيقه تا مرز را تشكيل مي دهند.
هاشمي مي گويد: آدم هايي كه قصد زيارت امام حسين(ع) را دارند در اين مكان اطراق مي كنند و هركدام براي خودشان ماجرا و داستاني دارند. او درباره انتخاب بازيگران مي گويد: بازيگران را با توجه به سابقه شان در تئاتر انتخاب كرديم. مي خواستيم تله تئاتر بسازيم و لذا بايد از بازيگران تئاتري استفاده مي كرديم. اجرا و طراحي دكور 5 دقيقه تا مرز با مشاركت فكري كارگردان و با اجراي سيد اصغر موسوي و حسين عالم بخش ساخته شده است.
پيچيدگي هاي رواني يك آدم
5 دقيقه تا مرز زمان كوتاهي براي توليد داشت؛ فقط 14 روز. حسن گودرزي، حسين كريمي و حسين ظهيري تصويربرداري كار را بر عهده داشتند و مجيد ميرزايي صدابردار كار است. تنظيم نور با حسين زعفرانيه بود و محسن صمدي مدير توليد و محبوبه نظري منشي صحنه، در زمان فشرده اي كه براي ساخت اين تله تئاتر وجود داشت همكاري كردند.
دژاكام دومين تجربه تله تئاترش را پشت سر مي گذارد؛ تجربه اي كه خودش درباره آن مي گويد:  من چيزي حدود 10 ساعت به شكل فشرده در نقش آصف بازي داشتم. اين شخصيت، پيچيدگي هاي رواني خاصي دارد. شايد ظاهرش جدي باشد اما دل مهرباني دارد.
دژاكام كه از سال 64 در عرصه كارگرداني تئاتر فعال بوده چند سالي است كه بازي هم مي كند. آخرين حضور او در تلويزيون به تله تئاتر ببر گراز دندان برمي گردد.
تحول در زمان خاص
عزت الله مهرآوران و شيوا بلوريان از ديگر بازيگران 5 دقيقه تا مرز هستند كه نقش پدر و دختري به نام رؤيا را بازي مي كنند. رؤيا عاشق پسري به نام سياوش است كه نقش او را سعيد شيخ زاده بازي مي كند. پدر مخالف ازدواج دختر است و پسر بر اساس قولي كه به مادرش داده ابتدا بايد نذرش را ادا كند.
مهرآوران درباره اين نقش مي گويد: دختر و پسر هر دو دانشجو هستند. اما پدر دختر مي خواهد دخترش را به خانواده اي ثروتمند بدهد، آنها نيز از همان قهوه خانه يا منزلگاه مقصود گذر مي كنند. پدر آمده طلاق دخترش را بگيرد، اما با نااميدي برمي گردد. مهرآوران درباره جذابيت اين كار با توجه به اين كه براي ايام محرم ساخته مي شود، مي گويد: تاريخ در همسايگي ماست؛ اما تاريخي كه با فرهنگ ما همخوان باشد. اين نمايش درباره تاريخ اعتقادي ماست. همين عامل، شوق بازي را در من ايجاد كرد. عزت الله مهرآوران ادامه مي دهد: اين كار براي ايام محرم ساخته شده و اين ايام نيز شرايط خاصي دارد. پدر مي تواند نسبت به دخترش عواطف خاصي داشته باشد ولي شرايط زماني باعث مي شود كه پدر متحول شود.
تنها بازيگر زن يك تله تئاتر
تله تئاتر ويژگي هاي خاص خود را مي طلبد؛ به خصوص درباره بازيگرانش. بازيگر در تله تئاتر بايد داراي سه ويژگي باشد: اول اين كه با ساختار متفاوت تله تئاتر كنار بيايد، دوم اين كه دانش  و تكنيك بازيگري داشته باشد و سوم اين كه تجربه داشته باشد.
شيوا بلوريان كه ايفاگر نقش رؤياست ضمن اظهار اين مطالب، ادامه مي دهد: تله تئاتر به دليل بار فرهنگي و تكنيكي كه دارد، حس مداوم يك بازيگر را طلب مي  كند. يعني بازيگر مي بايد تواتر صحنه و حس را رعايت كند، گاه مي شد در اين كار ما موقع ضبط 7 صفحه جلو مي رفتيم و كاملاً با سيستم تئاتري كار را انجام مي  داديم، به همين خاطر تله تئاتر با وجود سختي اي كه دارد اما اين كار براي من لذت هم داشت. او تنها بازيگر زن اين تله تئاتر است كه با قرار گرفتن بر سر دو راهي بايد ميان پدر و يا شوهر خود انتخاب كند. همين موضوع عامل جذابيت نقش براي بازي در اين تله تئاتر بوده است. بلوريان سال گذشته كارگرداني نمايش نقل زنان سنگي را در تئاتر شهر داشت.
ديروز براي فردا
مجيد عباسي(تهيه كننده) نيز مي گويد: 5 دقيقه تا مرز به سفارش گروه معارف شبكه 2 سيما ساخته شد. عباسي درباره ويژگي هاي 5 دقيقه تا مرز گفت: با توجه به آن كه مخاطب، فاصله زماني زيادي تا واقعه عاشورا دارد، اين تله تئاتر طوري ساخته شده كه مخاطب با آن ارتباط برقرار كند، اما حجم سنگيني از اين ارتباط بر دوش بازيگراني است كه تجربه بازي در تئاترهاي مختلف دارند و مي دانند كه بايد چگونه تداوم حسي خود را نگه دارند و از آنجا كه اين تله تئاتر با سه دوربين فيلمبرداري شده آن تداوم حسي را بيشتر مي طلبد.به گفته مجيد عباسي قرار بوده قسمت دوم اين تله تئاتر در دكور جديدي همراه با آن ساخته شود، اما ظاهراً اين قسمت ها با نام متفاوت ديروز براي فردا زمان ديگري توليد مي شود.

بازيگران پركار جشنواره فيلم فجر
در حالي كه بازيگراني چون تهراني، مشايخي، معتمدآريا، بايگان، گلزار، فرخ نژاد و بازغي هيچ فيلمي در جشنواره ندارند، رايگان، عبدي، زارعي، شكيبايي، شاكردوست از پركارترين بازيگران جشنواره   امسال هستند.
011763.jpg
گروه ادب و هنر- بازي ترين ها هميشه از جذابيت برخوردار بوده است. هر سال در چنين مواقعي، رسانه ها به پركارترين هنرمندان حاضر در جشنواره فجر مي پردازند. اين اتفاق با همه جذابيت هاي ژورناليستي كه دارد اگر با تحليل همراه نباشد، چيزي جز يك آمارگيري صرف نيست. آنچه  پيش رو داريد مروري است بر پركارترين بازيگران حاضر در جشنواره بيست و پنجم.
مسعود رايگان پركارترين بازيگر مرد
مسعود رايگان تا چند سال پيش فقط براي علاقه مندان تئاتر چهره آشنايي بود. او در دهه 60، در چند نمايش مطرح ايفاي نقش كرده و بعد از ايران رفته بود. بازگشت رايگان به ايران با فيلم خاموشي دريا وحيد موسائيان مصادف شد. اما اتفاق مهم در كارنامه رايگان بازي در فيلم خيلي دور، خيلي نزديك ساخته رضا ميركريمي بود. رايگان با حضور در اين فيلم، خود را در قامت بازيگري برجسته نماياند. او براي اين فيلم نامزد دريافت سيمرغ بلورين شد و از جشن خانه سينما جايزه بهترين بازيگر را دريافت كرد. رايگان امسال با 5 فيلم، پركارترين بازيگر جشنواره بيست و پنجم است. رايگان دست هاي خالي (ابوالقاسم طالبي)، سنتوري (داريوش مهرجويي)، گوشواره (وحيد موسائيان)، مخمصه (محمدعلي سجادي) را در بخش مسابقه دارد. رايگان همچنين با پاپيتال در بخش مسابقه فيلم هاي اول و خون بازي در خارج از مسابقه حضور دارد.
اين بازيگر در فيلم هاي طالبي، مهرجويي و بني اعتماد نقش هايي كوتاه را برعهده دارد. در عوض او در پاپيتال كه اولين ساخته بلند سينمايي اردشير شليله است، نقش محوري را بر عهده دارد و در گوشواره هم كه دومين همكاري اش با وحيد موسائيان است، گويا نقشي حساس را ايفا كرده است.
زارعي، نظريه، ضيغمي و شاكردوست پركارترين بازيگران زن
مريلا زارعي با ايفاي نقشي مكمل در دو زن تهمينه ميلاني، ديده شد؛ نقشي كه از جشن خانه سينما جايزه بهترين بازيگر زن مكمل را هم برايش به ارمغان آورد. زارعي بعد از دو زن در دو فيلم ديگر ميلاني هم ايفاي نقش كرد و در زن زيادي بازيگر نقش اول فيلم بود. اين بازيگر با ايفاي نقشي بسيار كوتاه اما تاثيرگذار در سربازهاي جمعه سيمرغ بلورين بهترين بازيگر زن جشنواره فجر را دريافت كرد. او براي اين فيلم همين جايزه را از جشن خانه سينما هم گرفت تا براي كوتاهترين نقش اين سال هايش، بيشترين ميزان توجه و تشويق را تجربه كند.
زارعي امسال با سه فيلم، يكي از پركارترين بازيگران زن جشنواره است. او در فيلم هاي اخراجي ها (مسعود ده نمكي)، آفتاب بر همگان يكسان مي تابد (عباس رافعي) و دست هاي خالي (ابوالقاسم طالبي) ايفاي نقش كرده است. جالب اين كه هر سه فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران حضور دارد و به لحاظ آماري، اين نكته بخت زارعي را براي دريافت مجدد سيمرغ بلورين افزايش مي دهد.
نيوشا ضيغمي هم امسال سه فيلم در جشنواره دارد. او با فيلم هاي پارك وي و اخراجي ها در بخش مسابقه سينماي ايران و فيلم گناه اول (مهرشاد كارخاني) در بخش مسابقه فيلم هاي اول حضور دارد تا با سه فيلم يكي از پركارترين بازيگران زن جشنواره امسال باشد.
پريوش نظريه هيچ گاه بازيگر پركاري نبوده اما امسال با سه فيلم يكي از بازيگران پركار جشنواره است. او تك درخت ها (سعيد ابراهيمي فر)، پاداش سكوت (مازيار ميري) و ساعت 25 را در جشنواره دارد. با اين توضيح كه تك درخت ها با شش سال تاخير به جشنواره مي آيد و نظريه سال 79 در آن بازي كرده است.
ساعت 25 هم گويا از تله فيلم هايي است كه در يكي از بخش هاي جنبي جشنواره امسال به نمايش درخواهد آمد.
ديگر بازيگر جوان پركار جشنواره امسال، الناز شاكردوست است. شاكردوست كه دو سال پيش با فيلم گل يخ (كيومرث پوراحمد) به سينما آمد در مدتي كوتاه مبدل به يكي از فعال ترين بازيگران جوان سينما شد و در پروژه هاي زيادي حضور يافت.
شاكردوست مثل زارعي با سه فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران حاضر است. او فيلم هاي اخراجي ها ، اتوبوس شب و قاعده بازي را در جشنواره امسال دارد كه دو فيلم اول آثاري جنگي و سومي هم فيلمي كمدي است.
شكيبايي، عبدي و رجبي بازيگران سه فيلمه
خسرو شكيبايي، اكبر عبدي و مهران رجبي از ديگر بازيگران مرد پر كار جشنواره بيست و پنجم هستند. اين بازيگران هر كدام با سه فيلم در جشنواره امسال حضور دارند.
خسرو شكيبايي با فيلم هاي رئيس (مسعود كيميايي)، شب هاي خالي و اتوبوس شب (كيومرث پوراحمد) در جشنواره حاضر است.در دست هاي خالي و اتوبوس شب شكيبايي در نقش اصلي حضور يافته است. همكاري با كيميايي در رئيس هم پس از تجربه موفق حكم ، گويا باز هم مسيري تازه را در كارنامه اين بازيگر شاخص رقم خواهد زد.اكبر عبدي ديگر بازيگر پركار جشنواره امسال، چند سالي بود كه حضور پررنگي در سينما نداشت. او در يك سال گذشته فيلم هاي زيادي را براي جبران كم كاري اين سال هايش بازي كرد كه از ميان اين فيلم ها با اخراجي ها ، گوشواره و قاعده بازي (احمد رضا معتمدي) به جشنواره مي آيد.
اخراجي ها اولين تجربه اين كمدين با سابقه در سينما فرهنگ به شمار مي آيد. گوشواره فيلمي كودكانه است و قاعده بازي هم بر اساس شنيده ها، يكي از متفاوت ترين نقش هاي طنز آميز عبدي از كار درآمده است.
عبدي در جشنواره هشتم فجر براي بازي در فيلم مادر ساخته زنده يادعلي حاتمي، سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مكمل مرد را به خانه برده است.
مهران رجبي ديگر بازيگر پركار امسال، از آنجا كه معمولاً بازيگر نقش هاي كوتاه است؛ معمولاً هر سال جزو بازيگران پركار جشنواره قرار مي گيرد. او كه با فيلم كودك و سرباز اولين ساخته رضا ميركريمي به سينما آمد، خيلي زود توجه فيلمسازان ديگر را به خود جلب كرد و مبدل به يكي از بازيگران پركار نقش هاي مكمل شد. او امسال فيلم هاي سينماي شهر خاموش (امير شهاب رضويان)، روز بد مي آيد (بيژن ميرباقري) و قاعده بازي را در جشنواره داردكه در اين ميان ميناي شهر خاموش دومين همكاري رجبي با رضويان بعد از فيلم تهران ساعت 7 صبح محسوب مي شود.
بازيگران دو فيلمه
تعداد زيادي از بازيگران با دو فيلم در جشنواره امسال حضور دارند. جمشيد هاشم پور با سنگ، كاغذ، قيچي (سعيد سهيلي) و قاعده بازي درجشنواره حاضر است كه در دومي گويا متفاوت ترين نقش زندگي اش را ايفا كرده است.
امين تارخ هم رئيس (مسعود كيميايي) و پابرهنه در بهشت (بهرام توكلي) را دارد. در رئيس او نقش يك سرهنگ نيروي انتظامي را بازي مي كند. اين فيلم بعد از سرب ، دومين تجربه همكاري تارخ با كيميايي محسوب مي شود. در مورد تارخ هم گفته مي شود كه نقشش در پابرهنه  در بهشت كاملاً با پرسوناي بازيگري تثبيت شده او تفاوت دارد.
سعيد پوررحيمي هم در كنار قاعده بازي ، تك درخت ها را هم كه سالها پيش در آن بازي كرده، در جشنواره امسال دارد.
محمدرضا شريفي نيا با اخراجي ها و پارك وي ، داريوش ارجمند با رئيس و قاعده بازي ، بيتا فرهي با خون بازي و پارك وي ، پانته آ بهرام با اقليما و بچه هاي ابدي ، باران كوثري با خون  بازي و روز سوم و شهرام حقيقت دوست با سنگ، كاغذ، قيچي ، مخمصه از ديگر بازيگران دو فيلمه جشنواره امسال هستند.
از ديگر بازيگران دو فيلمه امسال مي توان به مهتاب كرامتي با فيلم هاي آدم و پاداش سكوت ، لاله اسكندري با فيلم هاي مخمصه و آفتاب بر همه يكسان مي تابد ، پوريا پورسرخ با روز سوم و مصائب دوشيزه ، امين حيايي با اخراجي ها و سنگ، كاغذ، قيچي و مهدي احمدي با فيلم هاي پارك وي و تك درخت ها اشاره كرد.
بازيگران شاخص تك فيلمه
در ميان بازيگران شاخص جشنواره امسال كه فقط با يك فيلم در فجر حاضر شده اند مي توان به عزت الله انتظامي (ميناي شهر خاموش) پرويز پرستويي (پاداش سكوت)، محمدرضا فروتن (اتوبوس شب)، بهرام رادان (سنتوري)، رضا كيانيان(پاداش سكوت)، فرامرز قريبيان (رئيس)، آتيلا پسياني(پاداش سكوت)، گل شيفته فراهاني (سنتوري) و مهناز افشار (رئيس) اشاره كرد.
بازيگراني كه گرچه فقط يك فيلم در جشنواره دارند، اما شايد بتوان آنها را صاحب بيشترين بخت براي درخشش در جشنواره دانست.
نامداران غايب
جشنواره امسال در حالي برگزار مي شود كه تعدادي از بازيگران مطرح سينماي ايران در آن حضور ندارند.
هديه تهراني، فاطمه معتمدآريا، جمشيد مشايخي، محمدرضا گلزار، لادن مستوفي، پژمان بازغي و افسانه بايگان، غايبان نامدار عرصه بازيگري در جشنواره بيست و پنجم هستند.

نگاه
نگاهي به سريع ترين ايندين جهان
به بهانه حضور در جشنواره فجر
يك داستان واقعي
011682.jpg
شايد اگر بگوييم كه اكثر شخصيت هاي سينمايي آنتوني هاپكينز در دو دهه اخير، افرادي درونگرا و حتي تاحدي منزوي بوده اند، چندان بيراهه نرفته باشيم، حال اين نقش  هانيبال كلتر در فيلم سكوت بره ها، مي اس لوئيس در Shadowlads و يا ريچارد نيكسون در نيكسون باشد. اما وجود اين خصيصه هميشه باعث شده تا تماشاگر دقت و توجه بيشتري به اين شخصيت ها داشته باشد تا به دلايل انزواي آنها پي ببرد.
شخصيت برت مونرو از هاپكينز در فيلم سريع ترين ايندين جهان نيز جدا از اين قضيه نيست و او كه تصميم دارد تا ركورد سرعت با موتورسيكلت را در سال۱۹۶۳ جابه جا كند، ترجيح مي دهد ببرد تا اينكه رويايش را از دست رفته ببيند. فيلم بر اساس ماجراي واقعي زندگي مونرو ساخته شده و راجر دونالدسون كارگردان و نويسنده فيلم در گفت وگويي عنوان كرد كه از اوايل دهه 70 قصد ساختن اين فيلم را داشته و حتي يك مستند كوتاه درباره اين شخصيت براي تلويزيون نيوزلند ساخته است.

سايه روشن
آخر هفته با تلويزيون
زندگي يك شاعر
011688.jpg
گروه ادب و هنر- تلويزيون مطابق معمول فيلم هاي زيادي را براي آخر هفته تدارك ديده كه در ميانشان زاتوريچي، تا جايي كه پاهايم توان دارند، صفر درجه كلوين، نمونه هاي قابل اشاره تري به نظر مي رسد.
تا جايي كه پاهايم توان دارد
تا جايي كه پاهايم توان دارد روز جمعه از شبكه تهران پخش مي شود.اين فيلم توسط هاردي مارتينز كارگرداني شده و محصول مشتركت آلمان و روسيه است.داستان اين فيلم درباره فردي به نام كلمنز فورل است كه در زمان جنگ جهاني دوم سرباز نازي ها بوده و اكنون يك زنداني جنگي است. او به يك اردوگاه كار اجباري در سيبري منتقل مي شود. فورل پس از چهار سال كار در معادن از اردوگاه مي گريزد و مي كوشد به خانه بازگردد. سفري كه سه سال طول مي كشد. داستان فيلم تا جايي كه پاهايم توان دارد واقعي است و بر مبناي كتابي نوشته جوزف ام. بوئر ساخته شده كه نخستين بار سال 1995 منتشر شد. اين كتاب بيش از 12 ميليون نسخه فروخته است. فورل در گفتگوي هاي طولاني خود با نويسنده آلماني، سفر شگفت انگيز خود را كه تا مرز ايران هم ادامه پيدا كرد، شرح داد. سفري كه بيش از 14 هزار كيلومتر ادامه داشت. در نهايت فورل هشت سال پس از آنكه خانواده خود را ترك كرد تا در جنگي كه از پيش بازنده آن معلوم بود، در جبهه اوليه خدمت كند، دوباره پيش خانواده خود بازگشت.
زاتوريچي
زاتوريچي ساخته تاكشي كيتانوست كه از كارگردان و بازيگران مطرح سينماي ژاپن به شمار مي آيد و در اين فيلم نيز خودش ايفاي نقش كرده است.
اين فيلم كه محصول سال 2003 ژاپن است ماجراي شمشيرزن نابينايي است كه وارد دهكده اي كوچك مي شود. در اين دهكده سه گروه از زمين داران زندگي مي كنند كه مردم را مورد آزار و اذيت قرار مي دهند. زاتوريچي وقتي متوجه اين مسئله مي شود تصميم مي گيرد كه به اهالي دهكده كمك كند و آنها را از شر مالكان ظالم نجات دهد.
كيتانو، بيشتر فيلم هايش را در فضاي معاصر كارگرداني كرده ولي در اين ساخته اش كه ماجراهاي آن در قرن نوزدهم مي گذرد، موفق به ارائه اثري تماشايي و تأثيرگذار شده است. زاتوريچي يكي از موفق ترين كارهاي اين كارگردان است. فيلمي كه موفق به دريافت جوايزي از جشنواره هاي بين المللي و داخلي شد. اين فيلم از آكادمي فيلم ژاپن در بيشتر رشته هاي فني جايزه گرفت. زاتوريچي در جشنواره هاي متعددي به نمايش درآمده و موفق شده از فستيوال هايي چون ونيز، بانكوك و تورنتو جايزه بگيرد. اين فيلم را منتقدان يادآور آثار كوروساوا دانسته اند. زاتوريچي قرار است از برنامه سينما يك روي آنتن برود.
صفر درجه كلوين
011679.jpg
صفردرجه كلوين فيلمي است كه روز جمعه از برنامه سينما چهار روي آنتن مي رود.در اين فيلم كه توسط هانس پيتر مولند در سال 1995 مقابل دوربين رفت بازيگراني چون استلن اسكارتكارد، گارد ايدنر فلد و كاميلا هارتيز حضور يافته اند.زمان اصلي اين فيلم 118 دقيقه و محصول مشترك نروژ و سوئد است. اين فيلم برنده جايزه ويژه جشنواره سن سباستين، نامزد صدف طلايي بهترين فيلم در اين جشنواره و برنده جايزه بهترين فيلم سال نروژ 1996 شده است.
داستان اين فيلم سال 1920 مي گذرد. هنريك لارسن شاعري ساكن اسلو است كه درآمد چنداني ندارد. او تصميم مي گيرد براي كسب درآمد بيشتر به قطب شمال برود و آنجا به عنوان يك تله گذار مشغول شود تا هم پولي به دست آورد و هم بتواند در مورد تله گذارها كتاب بنويسد. لارسن آنجا با دانشمندي به نام هلم و دريانوردي كه حال خود يك تله گذار است، آشنا مي شود. آنها مجبورند مدتي را با هم زندگي كنند و اين آغاز ماجراهاي اين فيلم است.
هانس پيتر مولند سال 1955 در نروژ به دنيا آمد. او فيلم هايي چون ستوان دوم سال 1993، Aberdee سال 2000 و كشور زيبا سال 2004 را ساخته است. او براي فيلم كشور زيبا نامزد دريافت خرس طلايي جشنواره فيلم برلين شد.

شهر تماشا
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |