پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۲ - Jan 25, 2007
ايكس باكس،۳۶۰ HDMI را پشتيباني مي كند
011703.jpg
011709.jpg
گروه علمي فرهنگي- استوديوهاي فيلم سازي با شروع تبديل فيلم هايشان به HD-DVDها كه كيفيت سرگيجه آوري دارند از فناوري اي به نام ICT استفاده مي كنند كه مخفف عبارت Image Costrait Toke است و اگر سيگنال هاي خروجي با يك كابل امن مانند كابل هاي HDMI خارج نشوند، كيفيت تصاوير خروجي به شدت كم مي شود. به اين ترتيب داشتن يك خروجي مانند HDMI براي پخش كننده ها نكتة بسيار مهمي است. چيزي كه پلي استيشن ? دارد و ايكس باكس۳۶۰ ندارد.
هفتة پيش در يك وبلاگ فني به نام Egadget تصاويري از يك ايكس باكس??? گذاشته شد كه به وضوح خروجي HMDI در پشت آن ديده مي شد. اين تصوير سروصداي زيادي را بين بازي كننده ها به پا كرد. خيلي ها تصوير را جعلي مي دانند اما ايكس باكسي كه در عكس به چشم مي خورد، از همه نظر طبيعي است. به اين ترتيب شايعات بيشتري از گوشه و كنار دربارة نسل جديد ايكس باكس۳۶۰هايي كه مايكروسافت در حال آماده كردن آن هاست، شنيده شد.
وبلاگ Egadget اعلام كرده در نيمه سال 2007 ايكس باكس هاي جديد با خروجي HDMI وارد بازار مي شوند كه خصوصيات ديگري از قبيل هاردديسك هاي 120 گيگابايتي دارند. از طرفي مايكروسافت سال پيش اعلام كرد در اوايل 2007 پردازنده هاي 360 را به پردازنده هاي جديد 65نانومتري تغيير خواهد داد. اما حالا به دلايلي نامعلوم نصب اين پردازنده هاي جديد كه به نظر مي رسد آماده هم باشند، به نيمه سال 2007 موكول شده است.
شايعات حكايت از اين دارند كه پردازنده هاي 65نانومتري همزمان با ايكس باكس هاي HDMIدار به بازار فرستاده مي شوند. هنوز هيچ خبري از مايكروسافت در تأييد يا تكذيب اين شايعه شنيده نشده است. اما بعيد نيست كه با وجود ICT و رقيبي مانند سوني، مايكروسافت دست به اين كار بزند.

فيلمبرداري توسط ميكروسكوپ هاي الكتروني
011715.jpg
011757.jpg
011760.jpg
گروه علمي فرهنگي- فيزيك دانان گونه اي جديد از ميكروسكوپ  هاي الكتروني ساختند كه مي تواند از اتم هايي كه تحت تغييرات ساختاري يا شيميايي قرار گرفته اند، تصويربرداري كند.
احمد زيويل و همكارانش در مؤسسه فناوري كاليفرنيا در آمريكا از پالس هاي ليزري و الكترونيِ همراه شده، براي رديابي اتم هاي اكسيژن و واناديم در حين مرتب شدن مجدد آنها روي سطح اكسيد واناديم در مدت زماني حدود چند پيكوثانيه استفاده كردند. اين محققان مي گويند كه از اين روش مي توان در مطالعات مختلف پديده هاي بيولوژيكي و فيزيكي فوق سريع استفاده كرد.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، چون الكترون ها انرژي بالاتري نسبت به نور دارند و طول موجشان نيز از نور كمتر است، ميكروسكو پ هاي الكتروني مي توانند تصاويري با كيفيت بهتر از ميكروسكوپ هاي نوري ايجاد كنند. براي بهبود تصوير ميكروسكوپ الكتروني از بسته هاي موج الكتروني همدوس شده استفاده مي شود(اين بسته هاي موج مي توانند حاوي حداقل يك الكترون باشند). اين كار كيفيت تصاوير را تا حد زيادي بهبود مي بخشد. طول موج اين بسته ها از فواصل اتمي بسيار كوچك تر است. براي همين مي توان تصاويري بسيار متمركز در ابعاد اتمي ايجاد كرد يا به عبارتي مي توان با كيفيتي در حد ابعاد اتمي تصويربرداري نمود. دوره تناوب اين بسته هاي موج، فوق العاده كم است و مي توان از آنها در عكسبرداري لحظه اي از اتم هايي كه تحت تغييرات شيميايي و ساختاري قرار گرفته اند، استفاده كرد.
در سال 2005، زيويل و همكارانش در كار قبلي شان با استفاده از اين بسته هاي الكتروني همراه شده، از نمونه هاي مختلف موادي و بيولوژيكي تك عكس هاي لحظه اي گرفته  بودند. اما آنها هم اكنون با توسعه همين روش مي توانند در يك دوره زماني (هر چند كوتاه) به صورت متوالي عكسبرداري كنند و به اين ترتيب مي توانند مرتب شدن خود به خودي مجدد اتم هاي واناديم و اكسيژن را در مدت زماني كمتر از 100 فمتوثانيه (پيشوند فمتو يعني يك هزارميليارديم) مشاهده كنند. همان طور كه در شكل نشان داده شده است، در طراحي اين ميكروسكوپ هاي فوق سريع كه براي تصويربرداري در يك توالي زماني انجام گرفته است، از پالس هاي ليزري با دوره تناوب فمتوثانيه اي استفاده شده است. در اينجا هر پالس به دو پالس مجزا تبديل مي شود كه يكي از آنها در ايجاد پالس هاي الكتروني در ميكروسكوپ استفاده مي شوند و ديگري نيز براي گرم كردن نمونه به كار مي رود.
طبق گفته اين محققان، سخت ترين و مهمترين بخش در اين كار، ايجاد هماهنگي بين پالس هاي ليزري و الكتروني ورودي به نمونه است. اين قسمت از كار به دليل اختلاف سرعت بين پالس هاي ليزري و الكتروني بسيار دشوار است زيرا پالس هاي ليزري با سرعت نور حركت مي كنند در حالي كه پالس هاي الكتروني با دو سوم سرعت نور حركت مي كنند. پالس هاي ليزري همراه  شده، براي گرم كردن نمونه و ايجاد يك انتقال از ساختار بلوري دما پايين به ساختار دما بالا، مورد استفاده قرار مي گيرند. با تغيير اختلاف زماني بين پالس هاي ليزري و الكتروني در مراحل زماني منظم، مي توان از اتم ها در دماهاي مختلف نمونه، تصويربرداري لحظه اي نمود.
مرگ جيمز هيلير
اما هم زمان با اعلام خبر نخستين فيلمبرداري با ميكروسكوپ الكترونيكي، اعلام  شد كه جيمز هيلير، طراح اولين ميكروسكوپ الكترونيكي كاربردي در سن 91 سالگي درگذشت. اين فيزيكدان كانادايي الاصل در اثر سكته مغزي در پرينستون درگذشت.
اولين بار ميكروسكوپ الكتروني توسط دو مهندس آلماني به نام هاي ارسنت روسكا و رين هولد رودنبرگ در سال 1931 اختراع شد اما اين دستگاه مشكلات بسياري داشت و عملاً قابل استفاده نبود. هيلير و همكار دانشگاهي وي در دانشگاه تورنتو در سال 1937 بر روي اين پروژه با يكديگر كار كردند و اختراع دانشمندان آلماني را به عنوان نمونه اوليه كار خود براي ساخت يك ميكروسكوپ الكتروني قابل استفاده به كار بردند.

تايتان بعد از۲ سال
شگفتي همچنان ادامه دارد
عكس هويگنس از تايتان
011712.jpg
011706.jpg
نجوم: 2 سال قبل، دانشمندان علوم فضايي شاهد حركت حيرت انگيزي از جانب اروپا و آمريكا بودند. هويگنس از ميان جو غليظ تايتان (قمر زحل) به پايين رفت و اطلاعات خود را از طريق فضاپيماي كاسيني به زمين فرستاد. حتي امروزه بعد از گذشت 2 سال، بررسي اين اطلاعات هنوز هم شگفتي آفرين هستند.
تايتان موقعيت انحصاري در منظومه شمسي دارد. داراي جوي قابل توجه و مشابه با جو زمين در ابتداي پيدايش آن است. آژانس فضايي اروپا، فضاپيماي هويگنس را براي پاسخ به سوالاتي از قبيل اين كه چه چيزي در زير اين جو قرار دارد؛ طراحي كرد. هويگنس 14 ژانويه 2005 از كاسيني جدا شد و به سمت تايتان، بزرگ ترين قمر زحل، حركت كرد. زماني كه كاسيني اطلاعات شگفت  انگيزي را از سطح تايتان جمع آوري مي كرد، شش ابزار هويگنس در طي مدت 2 ساعت ونيم كار مداوم، مناظر  ديدني را از سطح تايتان به تصوير كشيدند.
آتنا كاستنيس از رصدخانه پاريس مي گويد: با در نظر گرفتن تمام اطلاعات، تصوير باشكوهي از تايتان به دست مي آيد. تصاوير به دست آمده از طيف راديومتر (DISR) سطحي را نشان مي دهند كه صاف و هموار نيست و داراي مجاري است كه در اثر جريان ماده اي سيال به وجود آمده اند. جاناتان لونين از دانشگاه آريزونا مي گويد: ما قطعات دايره اي شكلِ يخ را در ناحيه فرود، مشاهده كرديم .
بر اساس گزارش هاي فرستاده شده از واحد علوم سطح (SSP)، فضاپيما در شن هاي متراكم شده، فرود آمده است. لونين معتقد است: بررسي تمامي اين موارد روشن كرد كه هويگنس در يك جريان سيال فرود آمده است . سرانجام محققان با كروماتوگرافي از گاز و طيف سنجي جرمي(GCMS) توانستند نوع اين ماده سيال را تعيين كنند. لونين مي گويد: متان برروي تايتان نقش آب بر روي زمين را دارد. اما هنوز مشخص نيست كه به چه شكل است .
همچنين نتايج GCMS دو ايزوتوپ آرگون را نشان دادند. وجود آرگون ?? نشان مي دهد كه درون تايتان هنوز فعال است كه براي يك قمر امري غيرعادي است و نشان وجود لايه اي عايق مانند و متشكل از يخ و متان است كه حرارت را در بر مي گيرند. گاهي اوقات  اين حرارت باعث فوراني از يخ در آتشفشان هاي خاموش مي شود كه به وسيله كاسيني نيز گزارش شده است. چون آرگون ?? سنگين است و به سمت پايين جو حركت مي كند. براي يافتن آن، وجود هويگنس بر روي سطح ضروري است.
دانيل گوتيه از رصدخانه پاريس مي گويد: يكي از كشف هاي هويگنس اين است كه سرعت باد در ارتفاع ?? كيلومتري از سطح، كاهش مي يابد و به صفر مي رسد. اين مسئله براي دانشمنداني كه سرگرم طراحي مدلي براي جريان جو اين قمر هستند، رقابتي تازه را به وجود آورده است. ابزار شناسايي ساختار جو هويگنس (HASI) دماي جو را در ارتفاع ???? كيلومتري از سطح اندازه گرفت و نشان داد كه جو اين قمر از نيتروژن، متان و اتان تشكيل شده است. همان طور كه آب در جو زمين ايجاد رطوبت مي كند، متان و اتان هم همين نقش را در تايتان ايفا مي كنند. هويگنس دماي ?? كلوين و رطوبت ?? درصد را بر روي سطح تايتان نشان داد.
هويگنس زمينه اي براي تفسير اطلاعات دريافتي از كاسيني را در اختيار دانشمندان علوم سياره اي قرار مي دهد. در ابتداي سال ????، كاسيني وجود متان مايع در بركه هاي تايتان را نشان داد. اين فضاپيما با مشاركت آمريكا و اروپا ماموريت ديگري را از ?? ژانويه ???? تا تابستان ???? آغاز كرده است. كريستف ساتين از دانشگاه نانت فرانسه مي گويد: يكي از اين موارد بررسي بركه هاي كشف شده است .

آموزش عالي
طراحي نقشه كلان آموزش عالي در حوزه آموزشي
مهر: طراحي نقشه كلان آموزش عالي كشور در حوزه آموزشي آغاز شده است.
حسن خالقي، معاون آموزشي وزارت علوم با اعلام اين مطلب گفت: سند توسعه آموزش عالي در حوزه آموزشي همگام با برنامه چهارم توسعه تهيه شده است و اكنون با مطرح شدن نقشه علمي از سوي مقام معظم رهبري بايد به سمت تهيه سندي براي توسعه آموزش عالي با چشم انداز 20 ساله حركت كرد.
وي افزود: گسترش آموزش عالي از حدود 5 سال پيش بر مبناي طرح جامع دانشگاه ها دنبال مي شود. خالقي اظهار داشت: در حال حاضر حدود 40 دانشگاه كشور طرح جامع آموزشي مصوب شوراي گسترش آموزش عالي دارند و آنچه در حال حاضر مطرح است تهيه اين طرح در بقيه دانشگاه هاست.
معاون آموزشي وزارت علوم گفت: توسعه آموزش عالي با برنامه نمي تواند بدون طرح جامع پيش برود. بايد بدانيم دانشگاه هاي كشور در سال هاي آتي بايد چه درصدي رشد آموزشي و پژوهشي داشته باشند. وي اضافه كرد: بر اين اساس دانشگاه هايي كه برنامه و طرح جامع آنها در سال هاي گذشته مورد تصويب شوراي گسترش آموزش عالي قرار گرفته است نيز بايد طرح جامع خود را با توجه به شرايط جديد مورد بازنگري و اصلاح قرار دهند.
تدوين درس آموزش ايمني و حفاظت از
محيط دانشگاه وآزمايشگاه ها
ايسنا:  رئيس دانشگاه تربيت مدرس در پي مرگ يك دانشجوي دكتري در حادثه انفجار آزمايشگاه علوم، در نامه اي به معاونت پژوهشي دانشگاه خواستار تدوين درس آموزش ايمني و حفاظت از محيط دانشگاه و آزمايشگاه ها شد. فرهاد دانشجو در اين نامه تأكيد كرده است: با همفكري و همكاري استادان و متخصصان اهل فن موضوع آموزش ايمني و حفاظت از محيط زيست دانشگاه و آزمايشگاه ها به عنوان واحد درسي تدوين و جهت سير مراحل تصويب به معاونت آموزشي دانشگاه ارسال شود. در ادامه اين نامه آمده است: همچنين دوره كوتاه مدت تخصصي تحت عنوان آموزش ايمني و حفاظت از محيط زيست با استفاده از متخصصان و استادان مجرب براي استفاده اعضاي هيات علمي دانشگاه كه مسئوليت آزمايشگاه ها را به عهده دارند و يا ضرورتاً بايد در آزمايشگاه ها براي انجام آزمايش و تحقيق حضور داشته باشند تدوين و برگزار شود. رئيس دانشگاه تربيت مدرس تأكيد كرده است:  اين دوره هاي تخصصي در اول هر سال جديد آموزشي يعني مهر هر سال، برگزار شود و اعضاي هيات علمي پس از تدوين دوره و ارائه آن، اجازه فعاليت در آزمايشگاه ها را مي يابند.
برنامه هاي ويژه وزارت علوم
در ماه محرم و دهه فجر در دانشگاه ها
گروه علمي فرهنگي- اهم برنامه هاي فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در ايام محرم و دهه فجر اعلام شد.
اداره كل امور فرهنگي وزارت علوم، امسال براي ايام دهه فجر و ماه محرم، برنامه هايي چون برگزاري نمايش هاي تعزيه و تئاتر، برپايي نمايشگاه هاي كتاب، مسابقات مختلف فرهنگي و كتابخواني و مجموع سخنراني هايي پيرامون دستاوردهاي انقلاب اسلامي را در دانشگاه ها تدارك ديده است. براساس اين گزارش ،  متناسب با ايام ماه هاي محرم و صفر، تعزيه حضرت عباس (ع) در تالار مولوي و واحدهاي جهاد دانشگاهي دانشگاه هاي تربيت مدرس، شهيد بهشتي، الزهرا(س) و تهران و نمايش تعزيه در دانشگاه شهيد بهشتي توسط اداره كل امور فرهنگي وزارت علوم برگزار مي شود. همچنين، برگزاري نمايشگاه آثار هنرهاي تجسمي دانشجويان متناسب با ايام محرم و صفر با موضوع فرهنگ عاشورايي از ديگر برنامه هاي طراحي شده است. راه اندازي نمايشگاه  تازه هاي كتاب در 10 دانشگاه كشور، برگزاري مسابقه خاطره خواني در دانشگاه هاي تهران، برگزاري جلسات خاطرات از زبان انقلابيون همراه با پرسش و پاسخ در دانشگاه هاي كشور، برگزاري سخنراني هايي درباره دستاوردهاي انقلاب در دهه فجر، هديه كتاب هاي مرتبط با موضوع انقلاب اسلامي به كليه تشكل هاي دانشجويي توسط وزارت ارشاد، برگزاري نمايشگاه عكس و نقاشي در دانشگاه تربيت معلم كرج  برخي ديگر از برنامه هاست. همچنين متناسب با ايام محرم و دهه فجر، نمايش هاي هنري و تئاتر توسط كانون هاي تئاتر دانشجويي در كليه دانشگاه هاي كشور اجرا مي شود.
ايجاد كميته رسيدگي به دانشجويان ستاره دار
مهر: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي كميته اي 5 نفره از نمايندگان جهت رسيدگي به وضعيت تحصيلي دانشجويان محروم از تحصيل كه تحت عنوان 3 ستاره شناخته شده اند تشكيل داد.
شهريار مشيري نماينده مردم بندرعباس، بيژن شهبازخاني نماينده مردم ملاير و محمد ياري نماينده مردم تالش به عنوان 3 عضو اين كميته معرفي شدند و 2 عضو ديگر نيز به زودي تعيين خواهند شد.مشيري در اين باره گفت: مقرر شده است كميته اي 5 نفره از نمايندگان مجلس به بررسي پرونده هاي گزينش وزارت علوم و وزارت اطلاعات درباره دانشجويان محروم از تحصيل بپردازند و بررسي كنند آيا مستنداتي كه بر اساس آن عده اي از دانشجويان فاقد صلاحيت براي ادامه تحصيل شناخته شده اند، كفايت مي كند.
تصويب اختصاص 200 ميليارد تومان براي جبران كسري بودجه دانشگاه ها
ايسنا: معاون پارلماني وزارت علوم از تصويب اختصاص 200 ميليارد تومان براي جبران كسري بودجه دانشگاه ها در سال 85 خبر داد.
محمد حسيني اظهار كرد: بر اساس طرح مجلس براي جبران كسري بودجه دانشگاه هاي علوم پزشكي و دانشگاه هاي وزارت علوم، اختصاص 670 ميليارد تومان براي جبران اين كسري ها از صندوق ذخيره ارزي در مجلس تصويب شد. وي با بيان اينكه از اين ميزان 200 ميليارد تومان براي جبران كسري بودجه دانشگاه ها و باقي براي جبران كسري بخش بهداشت و درمان دانشگاه هاي علوم پزشكي تخصيص يافته است، گفت: از اين 670 ميليارد تومان، 200 ميليارد تومان براي جبران كسري بودجه دانشگاه ها تخصيص يافت كه از اين ميزان نيز دو سوم براي جبران كسري بودجه دانشگاه هاي وزارت علوم و يك سوم باقيمانده براي جبران كسري بودجه دانشگاه هاي علوم پزشكي تخصيص يافته است. حسيني با بيان اينكه در صورت تصويب نهايي اين طرح در شوراي نگهبان، دانشگاه ها براي امسال با هيچ كسري و كمبودي روبرو نمي شوند،  گفت: اميدواريم نمايندگان مجلس با توجه به اهميت مسائل علمي در كشور، مشكلات و كمبودهاي اين عرصه را در متمم و لايحه بودجه سال 86 مدنظر داشته باشند تا وزارت علوم نيز بتواند در جهت جبران كسري ها و عمل به تعهدات سفرهاي استاني اقدام كند.
اجراي 7 روش ارزيابي
براي 40 رشته تخصصي پزشكي
مهر: 7 روش براي ارزشيابي نوين مهارت هاي باليني دستياران تخصصي پزشكي در 40 رشته تخصصي پزشكي ازسوي دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي به بخش هاي منتخب دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور ارائه شد.
نادر ممتازمنش افزود: از ميان روش هاي ارزشيابي نوين، دو روش Case Log و Osce براي تمام رشته هاي تربيت دستيار تخصصي پزشكي باليني كشور الزامي شده است. وي اظهار داشت: اين رشته ها به گونه اي انتخاب شده اند كه تمامي رشته ها و دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور را پوشش دهند. در واقع بخش هايي كه اين روش ها را اجرا مي كنند بايد يك سري از مقدمات لازم را بهتر اجرا شدن روش هاي ارزشيابي نوين پياده كنند.
ممتازمنش افزود: روش هاي ارزشيابي نوين دستياران تخصصي پزشكي باليني براي دستياران سال آخر اجرا نمي شود زيرا امتحانات گواهينامه و دانشنامه اين دستياران به روش آسكي (Osce) اجرا مي شود.

عرضه جهاني نرم افزار امنيتي مايكروسافت
ايسنا: مايكروسافت با برنامه ريزي قبلي، هم زمان با انتشار نسخه آماده ويندوز ويستا،  سرويس امنيتي Live Oe care كه با ويستا سازگار است را در سطح بين المللي عرضه خواهد كرد.
اين سرويس كه آنتي ويروس، نرم افزار ضدجاسوسي، مديريت فايروال، پشتيباني و تنظيم كار برنامه ها را دارد، در آمريكا و 16 كشور ديگر قابل عرضه خواهد بود و مشتركان فعلي نيز قادر به ارتقاي سيستم هاي خود به آن خواهند بود.
بنا به اعلام مايكروسافت، نسخه جديد اين محصول امكان اسكن ويروس ها و نرم افزارهاي مخرب را به طور يكسان فراهم مي كند و گزينه پشتيباني از فايل براي كاربران را آسان تر كرده و سيستم عامل ويندوز ويستا را پشتيباني مي كند كه آن نيز در 30 ژانويه به خريداران خانگي عرضه مي شود.
با انتشار نسخه جديد oe care، مايكروسافت وارد بازار نرم افزار هاي امنيتي مي شود كه اكنون در اختيار سيمانتك،  مك آفي و تراندميكرو است.

توليد لباس هاي ضد آب
و ضد آتش در چين
فرانس پرس: يك مؤسسه تحقيق و توسعه مستقل در ايالات چونگ كينگ چين اعلام كرد كه به زودي لباس هاي ضد آب و ضد آتش به بازار عرضه خواهد كرد.
اين لباس با كاركردهاي مختلف از فيبرهاي كربني بامبو تهيه شده است.
مواد اصلي تشكيل دهنده اين لباس از طريق فرآيند سنتز خاص (تبديل كربن بامبو به پودر وسپس فرآوري پودر براي توليد فيبر كربني نانو) توليد شده است.

علمي فرهنگي
سفر به عتبات عاليات بدون گذرنامه ممنوع است
ايرنا: فرماندار مهران گفت: سفر انفرادي و جمعي به عتبات عاليات عراق بدون اخذ گذرنامه ممنوع است.
خالد رحيمي افزود: سفر زيارتي به عتبات عاليات عراق تنها از طريق كاروان هاي حج و زيارت با اخذ گذرنامه امكان پذير است.وي ادامه داد: از تردد متقاضيان سفر به عتبات عاليات كه فاقد گذرنامه يا كاروان هاي حج و زيارت باشند، جلوگيري مي شود.
او خاطر نشان كرد: در روزهاي گذشته جمع زيادي از متقاضيان سفر به عتبات عاليات بدون اخذ مجوز قانوني در خروجي بين المللي اين شهرستان خواستار عزيمت به شهرهاي مذهبي عراق بودند كه از تردد آنان جلوگيري شد.
فرماندار مهران همچنين توصيه كرد، بنا به درخواست مقامات كشوري مبني بر احتمال بروز برخي مشكلات در عراق، بر اين است كه سفر زايران به پس از پايان آيين هاي محرم موكول شود.رحيمي در عين حال يادآور شد: اكنون خروجي بين المللي و تجاري مهران باز است و تردد قانوني روزانه 6 هزار نفر زاير عتبات در آن جريان دارد.
پيش نويس سند ملي آموزش و پرورش
سال آينده آماده مي شود
گروه علمي فرهنگي- پيش نويس سند ملي آموزش و پرورش نيمه اول سال 86 آماده مي شود.
محمود مهرمحمدي، مجري طرح تدوين سند ملي آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب گفت: اميد است نيمه اول سال آينده ، مراحلي از تصويب پيش نويس سند ملي آموزش و پرورش نيز در مراجع مربوطه انجام شده باشد. وي افزود :در حال حاضر بيش از 60 مطالعه را به طور همزمان در دست اقدام داريم. مجري طرح تدوين سند ملي آموزش و پرورش گفت: بيش از 300 كارشناس، صاحب نظر و متخصص تعليم و تربيت براي تدوين سند ملي آموزش و پرورش فعاليت مي كنند.
فعالترين سازمان در حوزه IT
گروه علمي فرهنگي- مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در سومين نمايشگاه اله سيت(مشهد)، به عنوان فعالترين سازمان شهرداري ها در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات(IT) برگزيده شد.
مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با حضور در اين نمايشگاه، دستاوردها و برنامه هاي خود در زمينه پروژه بزرگ شهروند الكترونيكي را ارايه كرد.
آيين جشن سده زرتشتيان يزد
به حرمت ماه محرم برگزار نمي شود
ايرنا: آيين جشن سده زرتشتيان استان يزد با قدمتي چندين هزار ساله، امسال به علت تقارن آن با ماه محرم و عاشوراي حسيني برگزار نمي شود.
رئيس انجمن زرتشتيان استان يزد گفت: اين جشن، همه ساله در دهم بهمن ماه در اين استان برگزار مي شد كه امسال به احترام امام حسين لغو شده است.
سهراب فريبرز فر افزود: اين براي نخستين بار است كه اين جشن مذهبي برگزار نمي شود.دهم بهمن ماه امسال (سه شنبه هفته آينده) مصادف با عاشوراي حسيني است.پيروان كيش زرتشت، هر سال در دهم بهمن، اين جشن را به مناسبت پيدايش آتش در زمان هوشنگ از پادشاهان سلسله كياني همراه با مراسم خاص مذهبي برگزار مي كنند.موبدان در اين آيين، ضمن قرائت بخش هايي از اوستا كتاب مقدس زرتشتيان، دعاهاي گوناگوني مي خوانند.
زرتشتيان با فرا رسيدن سده كه 50 روز به نوروز باقي مانده و سرما روبه پايان است، جشن مي گيرند.برپايي جشن سده در ايران، هشت تا 10 هزار سال، قدمت دارد و مربوط به زماني است كه اقوام آريايي، هنوز به فلات ايران كوچ نكرده بودند و در منطقه اي به نام آرياويج در جنوب سيبري زندگي مي كردند.
كشف ريشه نابساماني هاي سلولي
مهر: گروهي از محققان اروپايي از كشف ريشه اصلي شكل گيري نابساماني در سلول ها و ايجاد بيماري هاي مختلف خبر دادند. اين گروه از محققان اعلام كردند پروتئيني خاص را شناسايي كرده اند كه هرگاه به ميزان ناكافي در سلول وجود داشته باشد، مي تواند به ايجاد اختلال ارتباطاتي در سلول منجر شود.محققاني از آلمان و اتريش دست به اين تلاش بين المللي زده اند تا به ارايه توضيحي مشخص درخصوص نابهنجاري كشف شده بپردازند. تلاش دانشمندان ياد شده بر اين پايه استوار بوده تا در ادامه به استراتژي درماني روشني براي از بين بردن اين نابهنجاري دست يابند.نتايج و جزئيات اين كشف در شماره اخير نشريه داروي طبيعي و نشريه معتبر زيست شناسي سلولي منتشر شده است.
برگزاري نخستين جشنواره رالي نشاط و گردشگري
گروه علمي فرهنگي- نخستين جشنواره رالي نشاط و گردشگري 20 تا 22 بهمن توسط كميته گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در رامسر برگزار مي شود.
در اين جشنواره 245 خانواده از 7 استان همدان، قزوين، تهران، گرگان، كاشان و سمنان از مسير هاي مشخص شده به طول 3200 كيلومتر حركت كرده و پس از طي مسير هاي با نظارت هيات هاي استاني كه توسط فدراسيون اتومبيل راني انتخاب شده اند به سمت مقصد حركت مي كنند.محمد شريف ملك زاده معاون امور گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين باره توضيح داد: از هر استان 5 خانواده به عنوان برنده انتخاب مي شوند و به مرحله دوم مسابقه كه شامل آشپزي و نقاشي كودكان است راه پيدا مي كنند.در كنار اين مسابقه ها نيز نمايشگاهي از مناظر گردشي و تفريحي استان مازندران همراه با نقاشي كودكان بر گزار مي شود.ملك زاده اساس مسابقه هاي رالي را استفاده صحيح از اتومبيل در سفر و گردشگري با اتومبيل هاي شخصي ذكر كرد و اظهار داشت : استفاده از تجهيزاتي چون كمربند، ميزان و نحوه بار بند در اتومبيل، استفاده از جاذبه هاي گردشگري ميان راهي و فضاي موجود و بهره گرفتن از نقشه در يك مسافرت خانوادگي از اهداف اين برنامه هاست.قراراست اين جشنواره هر سال در دهه فجر به منظور معرفي جاذبه هاي گردشگري كشور برگزار شود.به گونه اي كه شركت كنندگان در يك فصل سال از يك شهر گرم و خشك مانند كاشان حركت كرده و پس از عبور از يك شهر برفي مانند همدان به يك منطقه سر سبز مانند رامسر برسند؛ به نوعي كه تنوع اقليمي ايران به نمايش گذاشته شود.
بررسي روش هاي آماده سازي اسپرم
در استفاده از روش هاي كمك باروري
گروه علمي فرهنگي- كارگاه يك روزه روش هاي آماده سازي اسپرم جهت تكنولوژي هاي كمك باروري 5 بهمن در پژوهشكده فناوري هاي نوين علوم پزشكي جهاد دانشگاهي - ابن سينا- برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي پژوهشكده فناوري هاي نوين علوم پزشكي جهاد دانشگاهي، اين كارگاه با هدف آموزش انجام آناليز مايع مني بر اساس معيارهاي سازمان بهداشت جهاني، تهيه محيط كشت مورد نياز آماده سازي اسپرم به منظور استفاده در روش هاي درمان ناباروري و معرفي روش هاي آماده سازي اسپرم برگزار خواهد شد.
ساخت كوچكترين روبات دوپاي جهان
مهر: دانشمندان ژاپني موفق به طراحي و ساخت كوچكترين روبات 2 پاي جهان شدند. اين روبات هوشمند Takara-Tommy نام دارد و با 6 اينچ قد كوچكترين روبات دوپاي جهان لقب گرفته است.اين روبات 2 پا تنها 350 گرم وزن داشته و بيشتر شبيه يك عروسك مكانيكي است.از قابليت هاي ويژه اين روبات مي توان به حركت دادن اعضاي مختلف و پاسخ دادن به فرامين مختلف حركتي اشاره كرد. شركت توليد كننده اين روبات اعلام كرد: به نظر مي رسد اين روبات هوشمند بيشتر از آنكه كودكان را نشانه رفته باشد، مورد توجه بزرگسالان قرار گيرد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |