پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۲ - Jan 25, 2007
كارشناسان در گفت وگو با همشهري علل تحركات اخير آمريكا در منطقه را تبيين كردند
تلاش آمريكا براي تشديد
جنگ رواني عليه ايران
گروه سياسي- تحولات اخير خاورميانه، اين منطقه را همانند گذشته در كانون توجهات بين المللي قرار داده است، با اين تفاوت كه در حال حاضر توجه محافل سياسي و دولتمردان ديگر كشورها به جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از تأثيرگذارترين بازيگران منطقه خاورميانه، افزايش چشمگيري يافته است.
سفرهاي تكراري رايس به منطقه كه آخرين آنها هفته گذشته صورت گرفت، اين بار با مسافرت دوره اي
رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده به خاورميانه و همچنين سفر ديك چني، معاون جرج بوش نيز همراه شد. جالب تر آنكه اين مقامات آمريكايي در فواصل زماني كوتاه به عربستان سعودي به عنوان يكي از مهمترين همسايگان ايران سفر كرده و با مقامات بلند پايه اين كشور ديدار كردند.
از سوي ديگر رئيس جمهوري آمريكا اخيراً از تدوين طرحي تحت عنوان استراتژي جديد در عراق توسط مقامات آمريكايي خبر داده كه براساس آن نه تنها قرار است 21 هزار نيروي جديد نظامي از جانب پنتاگون به عراق اعزام شود، بلكه بوش در توضيح جزئيات اين طرح نيز خاطرنشان كرد كه بخشي از آن متوجه مقابله با ايرانيان در عراق است. درست چند ساعت پس از اشاره رئيس جمهوري آمريكا به اين موضوع شاهد حمله نظاميان آمريكايي به كنسولگري ايران در اربيل عراق بوديم كه به دستگيري
۵ ديپلمات ايراني انجاميد.
در تحولي ديگر منابع خبري از اعزام ناوهاي هواپيما بر و زيردريايي هاي جديد آمريكا به خليج فارس خبر مي دهند و ايالات متحده مدعي شده است كه نصب موشك هاي ضد موشك پاتريوت را در مرزهاي كشورهاي خليج فارس و همچنين اسرائيل به پايان رسانده است.
با نگاهي كوتاه به تحولات مذكور اولين پرسش كه در ذهن ناظران شرايط كنوني منطقه شكل مي گيرد اينست كه هدف ايالات متحده از انجام اين تحركات چيست؟
به منظور پاسخ دادن به اين سؤال نظرات برخي صاحبنظران و كارشناسان را جويا شده ايم.
تلاش براي ترميم وجهه
محمد جعفري معاون امنيت داخلي شوراي عالي امنيت ملي معتقد است سفرهاي مكرر مقامات آمريكايي به منطقه تلاشي است براي بازگرداندن وجهه از دست رفته ايالات متحده نزد كشورهاي عربي، چرا كه آمريكا با توجه به عملكرد چند سال گذشته خود مانند گذشته نمي تواند ادعا كند كه سياست هايش قطعاً به نفع منطقه بوده و خواهد بود. وي مي گويد: تحركات اخير نظامي آمريكا در منطقه و بخصوص خليج فارس نيز در جهت قدرت نمايي براي سرپوش نهادن بر ناكامي هاي آنها صورت مي گيرد. جعفري با اشاره به اينكه آمريكا با دانش هسته اي ايران به دليل مقابله با افزايش نفوذ منطقه اي جمهوري اسلامي ايران مخالف است، تأكيد مي كند: سران كاخ سفيد سعي دارند با خشنود كردن و پشتيباني از دشمنان ايران در منطقه، به دوستان ما نيز اين گونه القا كنند كه ايران تهديدي براي كل منطقه به حساب مي آيد.
راهبرد نوين بوش براي همه خاورميانه
حسين امير عبد اللهيان، كارشناس مسائل سياسي نيز با تأكيد بر اينكه مهمترين معضل كنوني آمريكا در خاورميانه ناكامي در عراق است، مي گويد: پس از آنكه آمريكا در مبدل كردن عراق به يك دولت الگو آن طور كه وعده داده بود، موفق نشد و در عين حال با موج بيداري اسلامي در منطقه و همچنين پيروزي چشمگير حزب ا... لبنان بر اسرائيل مواجه گرديد، به اين نتيجه رسيد كه با غلبه بر مشكلات خود در عراق مي تواند مشكلات خود در ديگر بخش هاي خاورميانه را حل كند و به همين دليل بود كه جرج بوش، چندي پيش راهبرد نوين خود براي عراق را مطرح كرد كه در آن به صراحت به شكست آمريكا در عراق اعتراف كرده بود.
اميرعبد اللهيان سفر مقامات آمريكايي به خاورميانه را در راستاي فراهم كردن شرايط براي عملياتي شدن راهبرد بوش ارزيابي مي كند و معتقد است برگزاري نشست 2+6 با حضور كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس، مصر، اردن و وزير خارجه آمريكا تلاشي بود براي افزايش نگراني اعراب نسبت به آنچه كه آمريكا تهديد ايران برضد خاورميانه مي خواند.
وي همچنين تحركات نظامي آمريكا چه در داخل عراق و چه در خليج فارس را ناشي از طرح اين كشور براي ايجاد جو رواني منفي برضد ايران در منطقه دانسته و مي افزايد: مجموعه تحولات منطقه نشان مي دهد كه اقدامات آمريكا صرفاً با هدف جنگ رواني و بازداشتن جمهوري اسلامي ايران از تأثيرگذاري بر تحولات منطقه انجام مي پذيرد، غافل از اينكه نفوذ ايران در كشوري مانند عراق ناشي از مشتركات فراوان و ديرينه دو ملت ايران و عراق است. اين كارشناس سياسي در عين حال يكي ديگر از علل تحركات اخير ايالات متحده در خاورميانه را نزديك شدن زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري آتي آمريكا مي داند كه موجب مي شود نگاه هاي داخلي به سياست خارجي جرج بوش و محافظه كاران بسيار دقيقتر و منتقدانه تر شود.
فروپاشي راهبردي ارتجاع عرب
به باور حشمت الله فلاحت پيشه، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، ارتجاع عرب به عنوان اصلي ترين متحد آمريكا در منطقه خاورميانه دچار نوعي فروپاشي راهبردي شده است. وي گسترش الگوي دموكراسي ايراني مبتني بر ارزش هاي انقلاب اسلامي در منطقه و بخصوص كشور عراق، پيروزي حز ب ا... لبنان بر اسرائيل با تكيه بر انديشه برگرفته از آرمان هاي انقلاب اسلامي ايران، شكاف هاي به وجود آمده در دنياي عرب، شكل گيري جريان هاي سلفي مخالف با مواضع دولت هاي عربي و آمريكا و همچنين اعمال فشار بخشي از جريان حاكم بر كاخ سفيد بر كشورهاي عرب منطقه براي حركت در مسير دموكراتيزاسيون را از جمله عواملي مي داند كه برخي كشورهاي عربي را دچار نوعي خلأ استراتژيك نموده و اكنون ايالات متحده تلاش مي كند اين ضعف اعراب را براي مقابله هر چه بيشتر با ايران جبران كند و طبيعي است كه يكي از علل عمده مسافرت هاي مكرر مقامات آمريكايي به منطقه و بخصوص گفتگو با همسايگان ايران در همين راستا صورت مي پذيرد.
فلاحت پيشه مي گويد: علاوه بر ناكامي هاي ايالات متحده در ميدان ژئوپوليتيك منطقه برخي دلايل كوتاه مدت هم وجود دارد. شكست جمهوريخواهان در انتخابات كنگره موجب شد تا دمكرات ها 6 ماه به جورج بوش فرصت دهند تا مقدمات خروج نيروهاي آمريكايي از عراق را فراهم كند. وي مي افزايد: بوش براي اينكه بتواند موفقيت جمهوريخواهان در انتخابات آينده رياست جمهوري آمريكا را تضمين كند بايد خروجي موفقيت آميز از عراق داشته باشد.
عضو كميسيون امنيت ملي ضمن اشاره به طرح بيكر هميلتون و تأكيد آن بر لزوم مذاكره آمريكا با ايران و سوريه، موضعگيري خلاف اين پيشنهاد از جانب جرج بوش را يكي از اشتباهات وي دانسته و خاطرنشان مي كند: ايران نبايد در مقابل تحريكات رواني آمريكا سعي در مقابله به مثل داشته باشد، همچنانكه اين سياست در دستور كار ايران قرار ندارد. وي همچنين با تأكيد بر ادامه روابط دوستانه و ديرينه با دولت و ملت عراق تصريح مي كند كه روابط ايران با اعراب نبايد در حد تشكيل ائتلاف باشد، چرا كه نگاه كشورهاي عربي منطقه در برقراري روابط با ديگر كشورها فرامنطقه اي است، در حالي كه جمهوري  اسلامي ايران نگاهي منطقه اي به ايجاد روابط حسنه با ديگر كشورها دارد.

رئيس جمهوري:
تضعيف دولت عراق، خيانت به امت اسلام است
011772.jpg
011775.jpg
گروه سياسي - رئيس جمهوري تأكيد كرد تضعيف، ضربه زدن و ناكارآمد كردن دولت مردمي عراق خيانت به ملت عراق و امت اسلامي است.
محمود احمدي نژاد ظهر ديروز در گفتگوي تلفني با جلال طالباني رئيس جمهوري عراق كه خبر آن را دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري منتشر كرد ،با اشاره به طرح جديد بوش براي تضعيف دولت عراق تصريح كرد: اين طرح نيز همانند طرح هاي قبلي آمريكا در عراق محكوم به شكست است و ملت عراق با تلاش و پشتكار دولت اين كشور طعم امنيت و آسايش را خواهد چشيد.
جلال طالباني، رئيس جمهور عراق نيز در اين گفتگو با اشاره به سفر موفقيت آميز خود به سوريه تأكيد كرد: توطئه هاي دشمنان ملت عراق با كمك و همكاري كشورهاي همسايه عراق خنثي خواهد شد و پيشرفت و آسايش ملت عراق با تلاش هاي دولت محقق مي شود.
گفت و گويي ويژه
محمود احمدي نژادهمچنين سه شنبه شب در گفت وگوي ويژه  خبري شبكه دو كه در محل نهاد رياست جمهوري برگزار و از راديو ايران نيز به صورت مستقيم پخش  شد، به پرسش هاي خبرنگاران اين برنامه در ارتباط با مسائل مختلف پاسخ گفت و اخباري را نيز اعلام كرد.
به گزارش ايسنا، محمود احمدي نژاد در واكنش به برخي از اظهارنظرها مبني بر اين كه دولت درآمدهاي نفتي را بي حساب خرج مي كند گفت: من خود اين مطلب را فراوان شنيده ام و بعضاً مشاهده مي كنم در روزنامه ها چنين تيترهايي زده مي شود. اساساً اين حرف نادرستي است چرا كه دولت نمي تواند خارج از مصوبات قانوني از خزانه برداشت كند. درآمدهاي نفتي ما به خزانه مي رود و دولت نيز بر اساس قانون و با اجازه مجلس از اين حساب ذخيره برداشت مي كند.
احمدي نژاد گفت: من نگفتم نفت را بر سر سفره هاي مردم مي آوريم؛ ولي معتقدم كه افزايش قيمت نفت و درآمدهاي حاصله از آن، بايد خود را در زندگي مردم نشان دهد.
۳ نوع گراني
احمدي نژاد در خصوص گراني ها در كشور نيزاظهار داشت: ما سه نوع گراني داريم. يك گراني ناشي از ساختار اقتصادي كشور است . تورم دومي به نام تورم القايي داريم، به اين صورت كه فضايي ساخته و اخباري منتشر مي شود كه فلان چيز در حال گران شدن است، چنان كه افرادي كه آن كالا را در اختيار دارند مي گويند بهتر است كالايمان را نگه داريم و بعد بفروشيم و يا اين كه قيمت آن را خود به خود افزايش مي دهند. وي نوع ديگر تورم را كاذب خواند.
رئيس جمهوري همچنين درباره گراني مسكن به ارائه  آمار بانك مركزي كه بيانگر درصدهاي افزايش قيمت مسكن از سال   ۵۳ تا كنون بود پرداخت و گفت: البته عده اي هم با ساز و كارهاي خاصي سعي كرده اند قيمت مسكن را به صورت سازمان يافته افزايش دهند و اين يك كار سازمان يافته توسط گروه هاي خاص است.
فشارآمريكا
مجري برنامه از رئيس جمهور درباره رابطه  ايران و آمريكا پرسيد كه وي در پاسخ به اقدامات آمريكا عليه ايران به خصوص بعد از انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: ما به دنبال تعامل با كشورها هستيم ولي از حق خود نيز در عرصه  بين الملل دفاع مي كنيم و اجازه نمي دهيم كسي حق مان را زير پا بگذارد.
وي ادامه داد: آنها مي خواهند به ما فشار بياورند. آنها مي دانند كه از بيرون قادر نيستند كاري انجام دهند به همين خاطر سعي مي كنند از درون اقدام كنند.
احمدي نژاد اظهار داشت : هر كشوري كه هسته اي شده فشار تحمل كرده است. كشورهاي هسته اي بعضاً نمي خواهند ديگر كشورها نيز به اين فن آوري دست پيدا كنند و تعداد كشورهاي هسته اي زيادتر شود، به نحوي كه قدرت در بين كشورها تقسيم شود. ما اكنون هيچ تعهدي نداده ايم ولي هسته اي شده ايم. ما نسبت به كشورهايي كه هسته اي شده اند هزينه اي نپرداخته ايم.
احتمال حمله
رئيس جمهوري در خصوص احتمال حمله آمريكا به ايران گفت: بايد قبول كرد كه آمريكايي ها توان آن را ندارند كه به ايران حمله كنند و برخي  دارند تحليل غلط مي كنند. آمريكايي ها دارند فشار رواني مي آورند. آنها مي دانند از بيرون نمي توانند كاري كنند و به دنبال اين هستند كه از درون كاري بكنند و اميدشان به داخل است.
وي گفت: آنها مي خواهند فضاي دودستگي در كشور ما ايجاد كنند. من به شما مي گويم اين ها جنگ رواني است و آنها قادر به واردكردن آسيب جدي نيستند.
تلاش براي اصل 44
در ادامه احمدي نژاد درباره عدم شركت در كنفرانس ملي اصل 44 گفت: دوستان تصميم مي گيرند يك نشست برگزار كنند، لزومي ندارد حتماً در آن نشست رئيس جمهوري شركت كند.
وي در ادامه گفت: دولت نهم پيگير اصلي ابلاغ اصل  ۴۴ قانون اساسي بود. من خود پيگيري كردم، نامه نوشتم و بعد از آن مقام معظم رهبري ابلاغ كردند.
نگراني ندارم
احمدي نژاد در ادامه برنامه تأكيد كرد : من نگران آينده  كشور نيستم. براي چه نگران باشم؟ هيچ نگراني ندارم؛ چرا كه كشور را خوب مي شناسم. البته نمي گويم ديگران نمي شناسند ولي من خوب مي شناسم. من به بيش از  ۳۴۵ شهرستان رفته ام. مي دانم بايد چه پروژه هايي در آنجا اجرا شود.

كمك مجلس به كسري بودجه بخش درمان
011769.jpg
گروه سياسي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پس از حدود سه ساعت بحث و بررسي، به دولت اجازه دادند جهت تأمين كسري اعتبار دانشگاه هاي علوم پزشكي و خدمات درماني، معادل 6 هزار و 370 ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي برداشت نمايد.
مجلس روز گذشته در بررسي كليات و جزئيات طرح يك فوريتي اصلاح جداول شماره 4 و 8 قانون برنامه چهارم توسعه و بودجه سال 85 كل كشور به منظور تأمين اعتبار كسري بخش بهداشت و درمان كه جزئيات آن با 130 رأي موافق، 54 مخالف و 7 ممتنع از 217 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد اجازه داد 6 هزار و 370 ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي برداشت شود.
البته در طرح اصلي نمايندگان اين رقم يك ميليارد دلار پيش بيني شده بود كه نمايندگان در بررسي جزئيات به پيشنهاد محمد عباسپور نماينده تهران اين مبلغ را كاهش دادند.
اعتراض به برداشت از صندوق ذخيره
اما جالب ترين نكته تذكرات پياپي برخي از اقتصاددانان مجلس به برداشت بي رويه از حساب ذخيره ارزي بود.
غلامرضا مصباحي مقدم گفت: برداشت از اين حساب آثار تورمي دارد و شما كه نگران گراني سيب زميني، گوجه فرنگي و مسكن هستيد بدانيد اين گراني ها حاصل تصميماتي است كه شما گرفتيد!
از سوي ديگر احمد توكلي هم گفت: درحالي كه قصد داريم در مقابل غرب و پيشرفت هاي آنها ايستادگي كنيم، برداشت هاي بي رويه از حساب ذخيره ارزي چه توجيهي دارد! وي افزود: بلژيك در اين مدت نه تنها از حساب صندوق ذخيره اش كم نشده بلكه دائماً درحال افزايش آن است و از سود آن مشكلات خود را حل مي كند و ما بايد چنين عمل كنيم.
فعاليت مشكوك يك مؤسسه شرق شناسي
۷ نماينده مجلس روز گذشته در تذكري خواستار روشن شدن فعاليت هاي مشكوك مؤسسه شرق شناسي شيكاگو در كشورمان شدند. برخورد نامناسب دولت امارات با اتباع ايراني در مبادي ورودي كشور، تعيين نرخ واقعي نان و جلوگيري از اقدامات غيرقانوني سازمان ميراث فرهنگي از ديگر تذكرات مهم جلسه علني ديروز بود.
نيروهاي مسلح در اوج اقتدار
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تصريح كرد: نيروهاي مسلح ما در اوج اقتدار و امنيت قرار دارند و با هوشياري همه تحركات دشمنان را رصد مي كنند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري مصطفي محمدنجار در حاشيه حضور روز گذشته خود در مجلس گفت:  كوچكترين تعرض و حركت دشمنان با كوبنده ترين پاسخ نيروهاي مسلح مواجه خواهد شد. وي افزود: دشمن درحال نمايش قدرت خود است و قصد دارد از اين طريق بر روي مسئولين و ملت ايران اثر رواني اينگونه اقدامات را تست كند.
در راهروهاي مجلس
* جمعي از اعضاي كميسيون اصل نود قانون اساسي و كميسيون صنايع مجلس درحال پيگيري موضوع تخلفات احتمالي درمورد خروج و جمع آوري خودروهاي فرسوده هستند و شنيده هاي آنها دال بر اين است كه در اين زمينه 60 شركت صوري توسط صرفاً سه نفر ايجاد شده است.
* سيد جلال حسيني نماينده زنجان ادعا كرد در اعتراض به اجرايي نشدن مطالبات به حق مردم در تاريخ اول بهمن ماه درخواست استعفاي خود از سمت نمايندگي را تقديم هيأت رئيسه كرده است.
* كمال دانشيار رئيس كميسيون انرژي با اظهار بي اطلاعي از زمان انجام سهميه بندي بنزين يادآور شد هيچ كس نمي داند سهميه بندي بنزين كي آغاز خواهد شد.

نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا وفرانسه تأكيد كردند
حمايت از اسرائيل ، علت مخالفت با برنامه هسته اي  ايران
گري سيك: آمريكا توان حمله به ايران را ندارد
مهر: مشاور پيشين شوراي امنيت ملي آمريكا درامور ايران معتقد است آمريكا در حال حاضر وارد جنگ با ايران نخواهد شد، زيرا داراي توان نظامي براي حضور در عراق و ايران به طور همزمان نيست. گري سيك درگفتگو با شوراي روابط خارجي آمريكا درباره ائتلاف غيررسمي آمريكا، اسرائيل و كشورهاي عربي برضد ايران گفت: آمريكا تصور مي كند با تمركز بر ايران نگاه ها از عراق برداشته خواهد شد كه البته اين تصور دولتمردان آمريكايي مي تواند   فاجعه بارباشد. وي همچنين خاطرنشان كرد: ايران يك كشور بسيار بزرگ است و نسبت به عراق حس وطن پرستي بيشتري درميان مردم آن  وجود دارد. بنابراين من فكر مي كنم كه دولت آمريكا درباره اقدام نظامي فقط حرف مي زند اما در واقع اين كار را انجام نخواهد داد، چون توان آن را ندارد.
گروه سياسي- مواضع كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري دو كشور فرانسه و آمريكا دردوسوي آتلانتيك درباره برنامه هسته اي ايران نشان ازتأثيرپذيري فراوان آنان از جريان صهيونيسم دارد.
سگولن روايال نامزد حزب سوسياليست فرانسه در انتخابات رياست جمهوري اين كشور در نشست سالانه شوراي نمايندگي سازمان هاي يهودي در فرانسه ضمن تكرار مواضع قبلي خود گفت: ايران حق دستيابي به انرژي هسته اي براي مصارف صلح آميز را هم ندارد.
به گزارش ايسنا، روايال با طرح اين ادعا كه دستيابي ايران به انرژي هسته اي تهديدي جدي براي امنيت اسرائيل بشمار مي رود،افزود :گمان مي كنم زماني كه كشوري توانايي غني سازي اورانيوم را به دست آورد، تنهايك گام نياز است تا به سمت استفاده نظامي از انرژي هسته اي حركت كند.
درهمين حال،جان ادواردز، سناتور سابق  و كانديداي رياست جمهوري سال 2008 آمريكا در كنفرانس هرتزليا در سرزمين هاي اشغالي ادعا كرد: ايران تهديدي بي سابقه براي رژيم صهيونيستي و جهان است.
ادواردز با اشاره به اينكه دولت هاي قبلي آمريكا نسبت به ايران بي تفاوت بوده اند خواستار اعمال فشارهاي شديدتر برايران شد و گفت: براي اطمينان از اين كه ايران هرگز به تسليحات هسته اي دست نمي يابد همه گزينه ها بايد روي ميز باقي بمانند.
درهمين حال وزير خارجه كانادا در كنفرانس هرتزليا با متهم كردن ايران به دنبال كردن برنامه هسته اي نظامي گفت: كانادا شديداً نگران روندي است كه ايران در پيش گرفته است. نبايد به دولت ايران اجازه داد به سلاح هاي هسته اي دست يابد.
پيترمك كي كه به عنوان وزيرخارجه كانادا اولين بار است به منطقه سفر مي كند، گفت:بايد به طور جدي با اسرائيل درباره عملكردي كه جامعه  بين المللي مي تواند درقبال ايران اتخاذ كند، صحبت كنيم.
شيراك:اروپا مشكلي باايران ندارد
رئيس جمهور فرانسه گفت: اروپا با ايران مشكلي ندارد و اختلا ف فقط بر سرموضوع هسته اي است.
ژاك شيراك در مصاحبه با شبكه خبري فرانس 24، موقعيت ايران را با ساير كشورهاي خاورميانه متفاوت دانست و گفت: آنچه مطبوعات غربي درباره ايران مي گويند، درست نيست و نبايد به آن استناد كرد.
نظر نماينده انگليسي
و ادعاي ديلي تلگراف
يكي از اعضاي مجلس اعيان انگليس گفت وگوي صلح آميز اتحاديه اروپا و واشنگتن با ايران را يكي از گزينه هاي مناسب در شرايط كنوني دانست.
شرلي ويليامز، درنامه اي به روزنامه فايننشال تايمز نوشت: حمله پيش دستانه آمريكا يا انگليس به ايران كل منطقه  را دچار آشوب خواهد كرد و باعث مي شود تمامي جريان هاي سياسي در خاورميانه عليه غرب با يكديگر متحد شوند. اين درحاليست كه روزنامه انگليسي ديلي تلگراف با متهم كردن ايران به داشتن همكاري هاي هسته اي با كره  شمالي مدعي شد كه پيونگ يانگ به تهران براي آماده  شدن جهت انجام يك آزمايش هسته اي زيرزميني كمك مي كند.
حمايت بليكس از
برنامه هسته اي ايران
هانس بليكس، رئيس پيشين بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي درجريان ديدار با رئيس شوراي سياست خارجي مجلس ملي مصر، بر حق ايران در برخورداري از دانش هسته اي و استفاده صلح آميز از آن تأكيد كرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت در ديدار 100 نماينده مجلس:
فرصت سوزي خيانت به نسل هاي آينده است
گروه سياسي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، حفظ نظام را بالاترين وظيفه شرعي و ملي همه مسئولان دانست و گفت: همه بايد توجه داشته باشيم كه فرصت سوزي براي كشور سم و خيانت به نسل هاي امروز و آينده است.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني ظهر ديروز در ديدار بيش از 100 تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تصويب بودجه كشور در سال 86 را مهمترين كار مجلس در امسال دانست و گفت: نمايندگان بايد در بررسي ها و اظهار نظر ها كارشناسانه و دقيق برخورد كنند. ايشان همچنين توجه به زيرساخت ها را مهمترين گام در بودجه بندي ها براي رسيدن به چشم انداز 20 ساله نظام عنوان كرد و گفت: نبايد بگذاريم طرح هاي اقتصادي به خاطر مسائل سياسي در كشور معوق بماند.
وي با يادآوري وظائف مجمع تشخيص مصلحت نظام در قانون اساسي و تفويضات رهبر معظم انقلاب گفت: اين نهاد بر روند تصويب بودجه نظارت خواهد داشت و اگر ضرورت پيدا كرد، تذكر خواهد داد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش پاياني سخنانش نمايندگان مجلس را امناي مردم براي تصميم گيري هاي مهم دانست و گفت: انتظار بحق جامعه از شما اين است كه هر جا انحرافي در برنامه هاي كشور ديده ايد، دلسوزانه مطرح و مجدانه پيگيري كنيد، تا كشور در مسير درست به سوي سعادت مردم در حركت باشد.
ايران به دنبال ماجراجويي نيست
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر پايداري جمهوري اسلامي ايران بر مواضع اصولي خود در خصوص استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي گفت: ايران به دنبال ماجراجويي در خصوص انرژي هسته اي نيست و به ديگران هم توصيه مي كند دنبال ماجراجويي نباشند.
آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني در ديدار سفير انگليس در تهران كه خبر آن را روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام منتشر كرد، با رد هرگونه پيش شرط براي آغاز مذاكرات، جلب اعتماد را در خلال مذاكره امكان پذير عنوان كرد و افزود: غرب در اين زمينه به دنبال زورگويي است و اين براي ملت آزاده ايران قابل پذيرش نيست.
وي افزود: اگر اين موضوع از مسير صحيح خود پيگيري شود آماده هرگونه راستي آزمايي توسط مراجع مسئول براي اثبات صلح آميز بودن برنامه هسته اي خود هستيم.

يادداشت
درباره فراكسيون اصولگرايان
حميدرضا فولادگر
آنچه در هفته گذشته در فراكسيون اصولگرايان اتفاق افتاد از 2 ديدگاه خبري و تحليلي قابل بررسي است:
ديدگاه خبري: متأسفانه در عصر ارتباطات و اطلاع رساني و درحالي كه ده ها نوع وسيله خبررساني در كشور وجود دارد و هنوز يك هفته از وقوع يك حادثه نمي گذرد، اين گونه شاهد تحريف وقايع هستيم. آنچه اتفاق افتاده است و ده ها نفر نيز منصفانه بر صحت آنها شهادت مي دهند و حقير نيز به عنوان يكي از ناظرين شمارش آراء در آن حضور داشتم اين است كه فراكسيون اصولگرايان، انتخابات شوراي مركزي را به وسيله رسميت نداشتن جلسه اول، به جلسه ديگري موكول كرد كه ديگر حد نصاب نياز نداشت. در اين جلسه در تاريخ 26/10/85 درحالي كه نزديك 100 نفر حضور يافتند و حدود 90 برگه رأي جمع آوري گرديد، 31 نفر به عنوان اعضاي شوراي مركزي انتخاب شده و 5 نفر به عنوان علي البدل تعيين شدند. از ميان اعضاي دوره قبل، برخي برادران جبهه اصولگرايان، نامزد عضويت نشدند يا در جلسه اعلام انصراف كردند. به عنوان مثال دكتر افروغ نامزد نبود و به علت فوت برادر ، ايشان در جلسه نيز حضور نداشت و دكتر توكلي و 5 نفر ديگر از سلايق مختلف اصولگرايان نيز در جلسه اعلام انصراف كردند ولي در رأي گيري شركت داشتند و دوستان ديگري نظير آقايان سيدآبادي و دكتر خوش چهره و... نيز حدنصاب لازم را كسب نكردند و اعلام انصراف نيز نكرده بودند. بنابراين آنچه درباره تعداد ناچيز حضار يا نامزدنشدن برخي برادران ذكر شده، كذب است و پس از اعلام نتايج آراء اتفاق افتاده و متأسفانه با هيچ منطق و مبناي اصولگرايي سازگار نيست، چه رسد به اين كه تحت عنوان اصولگرايان اخلاقي اظهار گردد؟!
ديدگاه تحليلي: فراكسيون اصولگرايان از ابتداي مجلس هفتم با حضور همه سلايق اصولگرايانه تشكيل گرديد و يكي از پرتعدادترين فراكسيون هاي اكثريت در طول مجالس گذشته بوده و در مقاطع مختلف اين دوره، و از هنگامي كه هنوز مجلس هفتم فعاليت رسمي خويش را برگزار نكرده بود با برگزاري جلسات هماهنگي، نقش موثري در تشكيل و قوام اين مجلس ايفا كرد كه يكي از نتايج آن تشكيل هيئت رئيسه مجلس با كمترين تنش و اختلاف و نيز اداره مجلس هفتم به عنوان يكي از معتدل ترين مجالس پس از انقلاب است كه گفتمان اخلاقي و فرهنگي بر  آن حاكم بوده است. لكن انتظار و توقع از فراكسيون و شوراي مركزي آن بيش از اينهاست. در مجالس و پارلمان هايي كه نمايندگان آن منتخب جريان هاي مختلف سياسي اند فراكسيون هاي حزبي يا جبهه اي، نقش اصلي در هماهنگي و جهت دادن آراء نمايندگان در مباحث مختلف دارند. آنچه مي توان اذعان داشت كم رنگ شدن نقش هدايتگري فراكسيون اكثريت در تصميم سازي هاي اخير مجلس مخصوصاً در مباحث مهم سياسي و اقتصادي كشور است. اختلاف نظرهاي جدي در طرح ها و لوايحي نظير تجميع انتخابات مجلس و رياست جمهوري، ساعات كار بانك ها، شرايط داوطلبان نمايندگي مجلس و نيز لوايح و طرح هاي متمم و اصلاح بودجه و جداول آن و... از اين قبيل به شمار مي آيند.
اعتقاد بنده اين است كه شوراي مركزي فراكسيون اكثريت درحالي كه مي بايست دربرگيرنده تمامي سلايق درون جبهه اصولگرايي باشد، بايد از چنان نقش و جايگاهي نيز در بين اعضاي فراكسيون برخوردار باشد كه در مباحث مهم سياسي و اقتصادي شاخص تعيين جهت اكثريت مجلس تلقي گردد و اين لازمه حركت سياسي در يك پارلمان و مجلس قانون گذاري است و خود مستلزم برخورداري از مباحث و بررسي كارشناسانه تصميم هاي سياسي و اقتصادي مهم مجلس در اين شوراست. اميد است در دوره آينده چنين باشد.
* نماينده اصفهان

اسفندماه؛ اعلام نظر اينترپل درباره پرونده آميا
ايرنا: پليس بين الملل اعلام كرد نتيجه نشست مقامات ايراني با اين نهاد در خصوص پرونده انفجار مركز يهوديان درآرژانتين اسفند ماه اعلام مي شود.
در جريان نشست يك روزه مقامات ايراني با پليس بين الملل درليون فرانسه، مقامات ايراني مستندات و استدلالهاي خود را درخصوص عدم دخالت ايران در اين انفجار اعلام و موضوع دخالت اتباع ايراني در آن را اتهامي بي اساس دانستند.
در سال 2003خوان خوسه گالئانو، قاضي سابق مسئول رسيدگي به پرونده آميا، به صدور حكم بين المللي دستگيري 12تبعه ايران باوجود اثبات ساختگي و پوچ بودن اتهامات وارده عليه اتباع ايراني اقدام كرد.
رئيس اينترپل در پايان جلسه مهرماه سال 1384 اين نهاد در برلين با اعلام اينكه قاضي گالئانو كه حكم بازداشت اين 12ايراني را صادر كرده، در رسيدگي به پرونده آميا مرتكب خلاف شده و به يكي از شهود دادگاه رشوه داده است، عملا بر تمامي اتهامات و شايعات درخصوص دست داشتن برخي از اتباع ايراني در انفجار آميا خط بطلان كشيد.

اخبار كوتاه
قوه قضائيه: رئيس قوه قضائيه گفت: استكبار با ترفندهاي مختلف سعي دارد ايران را در جهان اسلام و دنياي امروز منزوي كند و جلوي نورافشاني انقلاب اسلامي  را بگيرد و وظيفه دستگاه هاي تبليغي و اطلاع ساني و ساير دستگاه هاست كه با تبليغات مناسب جلوي اين ترفندها را بگيرد. به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه، آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي صبح ديروز در ديدار اعضاي ستاد بزرگداشت دهه فجر با تأكيد بر ضرورت بزرگداشت دهه فجر و ايام پيروزي انقلاب اسلامي گفت: بزرگداشت دهه فجر بزرگداشت ارزش ها و آرمان هاي انقلاب اسلامي است.
مجمع تشخيص مصلحت: دبيرمجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: نيروهاي امنيتي و مسلح ايران برنامه كاملي براي دفاع ازكشور طراحي كرده اند كه  همه در آن نقش دارند. محسن رضايي روز گذشته در حاشيه گردهمايي بسيجيان و خانواده شهداي نيروي انتظامي در گفت وگو با خبرنگاران، با تأكيد بر اين كه جاي نگراني وجود ندارد و بيشترين فعاليت آمريكايي ها عليه ايران از نوع اقتصادي خواهد بود گفت: با اين حال، نيروهاي مسلح ايران تمام تحركات دشمن را زير نظر دارند و در بعد امنيتي هم آمادگي خود را حفظ كرده اند.
سياست خارجي: بندر بن سلطان، دبير شوراي امنيت ملي عربستان براي ديدار با مقامات ارشد كشورمان به ايران سفر مي كند. به گزارش خبرگزاري ها  زمان قطعي اين سفر مشخص نشده است.
سازمان انرژي اتمي: محمد سعيدي، معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي گفت: شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، درخصوص ?? درصد از همكاري فني و ايمني ايران با آژانس كه از نظر برخي اعضاي شوراي حكام مرتبط با قطعنامه ???? است، در نشست اسفند ماه خود تصميم گيري خواهد كرد.
سياست خارجي: وزراي خارجه ايران و عربستان پيرامون آخرين تحولات منطقه گفت وگوكردند. در اين مكالمه تلفني سعود الفيصل ضمن تقدير از پيشنهاد وزير امور خارجه كشورمان مبني بر برگزاري اجلاس كشورهاي همجوار عراق در بغداد اظهار داشت: با پيگيري وزير امور خارجه عراق و رايزني هاي بيشتر اين اجلاس مي تواند هر چه سريعتر برگزار گردد.
وزارت كشور: مصطفي پورمحمدي، وزير كشور در تبيين آخرين وضعيت طرح مربوط به تغيير ساعت بانك ها گفت: به محض اين كه مصوبه مجلس ابلاغ شود موضوع را در دولت به بحث مي گذاريم و دولت هر نتيجه اي بگيرد اعلام مي كند. وي اضافه كرد: ما سعي داريم با كمترين تغيير ان شاءالله مصوبه مجلس را اجرا كنيم. اگر صبر كنيد يك هفته  ديگر نتيجه اعلام مي شود.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |