سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۰ - Feb 6, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
از خدا بخشش و عافيت طلب كنيد كه پس از ايمان، هيچ كس را چيزي بهتر از عافيت نداده اند.

نهج الفصاحه، حديث 1742
امروز با حافظ
دري دگر زدن انديشه تبه دانست
به كوي ميكده هر سالكي كه ره دانست
ز فيض جام مي اسرار خانقه دانست
بر آستانه ميخانه هر كه يافت رهي
آب و هوا
013179.jpg

عكس روز
013188.jpg
عكس: همشهري‎/ گلناز بهشتي
تهران، ديروز صبح، بزرگراه نواب - وزش باد در روزهاي گذشته باعث كاهش ميزان آلاينده هاي منوكسيد كربن و ذرات معلق در هواي تهران شد. با توجه به تداوم وزش باد، پيش بيني مي شود شاخص كيفيت هوا در شرايط سالم باقي بماند.

در شهر چه خبر
وضعيت راه ها
محور شمشك - ديزين در استان تهران به علت احتمال سقوط بهمن تا اطلاع ثانوي مسدود است. بر اساس گزارش پليس راه ناجا محور فرعي مريوان- پاوه (گردنه تته) در استان كردستان نيز به علت بارش برف و يخبندان، تا اطلاع ثانوي مسدود بوده و محور مريوان- اورامان- پاوه جايگزين اين محور است.

سيم كارت درخراسان
گويا ساكنان خراسان شمالي سيم كارت هاي دوره جديد را تحويل نگرفته اند و استقبال در اين دوره بسيار محدود است. براي نمونه حتي اگر تا پايان مهلت ثبت نام سيم كارت تلفن همراه، ?? تا ?? هزار نفر براي دريافت سيم كارت مراجعه كنند ميزان استقبال به نسبت دوره گذشته ??? درصد كمتر است. اين در حالي است كه در دوره هاي گذشته متقاضيان، ساعتها در صف هاي طولاني پشت درهاي مراكز پستي براي ثبت نام انتظار كشيده و ازدحام مي كردند. در دوره گذشته بيش از ?? هزار متقاضي در خراسان شمالي براي دريافت سيم كارت تلفن همراه ثبت نام كردند و تعداد زيادي از متقاضيان نيز به دليل ازدحام و اتمام مهلت موفق به اين كار نشدند. تاكنون فقط حدود 5 هزار متقاضي تلفن همراه در اين استان براي دريافت سيم كارت ثبت نام كرده اند.

روكش بزرگراه
ديروز بخشي از روكش بازسازي شده باند شمالي اتوبان قزوين- كرج به بهره برداري رسيد. طول روكش بازسازي شده اين اتوبان حدود ?? كيلومتر و بين عوارضي قزوين تا آبيك است كه با اعتباري حدود ?? ميليارد ريال به بهره برداري رسيد. بهره برداري از اين راه هاي ارتباطي به خصوص راه هاي روستايي موجب تسريع حمل و نقل محصولات كشاورزي و جذب گردشگران در منطقه مي شود. كل عمليات روكش آسفالت اتوبان قزوين- كرج ?? كيلومتر است و در حال حاضر ?? كيلومتر از عمليات تكميل آن انجام شده و 9 كيلومتر باقي مانده نيز در دست اجرا است. آسفالت تراشي، درزگيري، لكه گيري، تميزكاري، خط كشي (رنگ سرد و گرم)، تهيه و نصب تابلوهاي جهت نما و تابلوهاي حداكثر سرعت از جمله فعاليت هايي است كه در اين طرح انجام شده است. براي اجراي اين طرح ?? ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته كه تا به حال ?? ميليارد ريال آن هزينه شده است.

تثبيت رنگ تاكسي
زرد خورشيدي و نارنجي با نوار مشكي، رنگ هاي تثبيت شده براي تاكسي هاي گردشي و آژانس هاي تاكسي تلفني در شيراز است و از اين پس همگان ملزم به رعايت آن هستند. همچنين مسافركش هاي شخصي تا پايان بهمن ماه جاري مهلت دارند نسبت به ثبت نام در طرح ساماندهي اقدام كنند. روز?? بهمن ماه مرحله اول اين طرح به اتمام مي رسد و در قالب مرحله دوم كه از يك هفته بعد از اين تاريخ آغاز مي شود، براي واجدان شرايط جابه جايي مسافر در قالب تاكسي، فراخوان داده مي شود. ثبت نام براي طرح ساماندهي مسافركش هاي شخصي از 2 طريق، مراجعه به باجه هاي پست و ثبت نام اينترنتي امكان پذير است. علاقه مندان مي توانند با مراجعه به سايت اينترنتي www.taxiorg.ir اطلاعات تكميلي را دريافت و يا ثبت نام كنند. افرادي در قالب مسافربر و راننده تاكسي محسوب مي شوند كه شغل  ديگري كه مشمول بيمه  تأمين اجتماعي و خدمات درماني شود، نداشته باشند و پس از تأييد نسبت به نصب پلاك و علامت تاكسي سازمان تاكسيراني و رنگ هاي مصوب تاكسيراني براي خودرو اقدام كنند. هم اكنون حدود ?? هزار مسافركش شخصي در شيراز فعال هستند كه تنها ?? درصد آنها واجد شرايط جابجايي مسافرند.

بازار
نرخ جديد كارمزد معاملات خودرو
013140.jpg
اتحاديه نمايشگاه هاي اتومبيل تهران دستورالعمل نرخ كارمزد معاملات خودرو را به واحدهاي صنفي تحت پوشش خود ابلاغ كرد. اين دستورالعمل بايد به صورت قاب شده در دفتر نمايشگاه هاي خودرو نصب شود تا شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به اين اتحاديه و يا با شماره تلفن ??? واحد رسيدگي به شكايات سازمان بازرسي و نظارت اطلاع دهند. به گفته جلال ريخته  گر قديمي رئيس اتحاديه نمايشگاه هاي اتومبيل تهران نرخ كارمزد معاملات خودرو با توجه به  قيمت خودرو تا سقف ?? ميليون ريال معامله ??? هزار ريال و از ?? تا ?? ميليون ريال براي هريك از طرفين معامله اين رقم ??? هزار ريال مصوب شده است. وي مبلغ معامله خودرو از سقف ?? تا ?? ميليون ريال را ??? هزار ريال و از ?? تا ??? ميليون ريال را ??? هزار ريال عنوان كرد. همچنين كارمزد معاملات خودرو از سقف ??? تا ??? ميليون ريال نيز ??? هزار ريال است. براي معاملات خودرو با قيمت بالاي ??? ميليون ريال به ازاي هر ?? ميليون ريال ?? هزار ريال به كارمزد هركدام از طرفين معامله اضافه خواهد شد.

سكه، طلا و ارز
013143.jpg

فرهنگسرا
فرمانده
كانون نمايش مجتمع فرهنگي هنري فجر هم زمان با روزهاي پربركت دهه فجر و يادبود روزهاي حماسه آتش و خون اقدام به اجراي نمايش فرمانده كرده است. اين نمايش به نويسندگي و كارگرداني فرشاد حسن پور، در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه مورخ 18 و 19 بهمن ماه در ساعت 18 در سالن آمفي تئاتر مجتمع فجر به روي صحنه مي رود. علاقه مندان براي تماشاي اين نمايش مي توانند به نشاني: فلكه چهارم خزانه بخارائي، ابتداي خيابان جمشيد، مجتمع فرهنگي هنري فجر مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 55316799-55311575 تماس بگيرند.

اشك بايد رازدار باشد
واحد فرهنگي فرهنگسراي خاتم در نظر دارد با هدف بازگونمودن حقايق و ماهيت حادثه عظيم عاشورا مسابقه كتابخواني اشك بايد رازدار باشد را همراه با جوايز نفيس ويژه عموم برگزار كند. اين مسابقه كه از كتاب اشك بايد رازدار باشد چاپ و نشر مؤسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي تهيه شده، تا پايان اسفند ماه ادامه خواهد داشت. علاقه مندان براي دريافت كتاب مي توانند به واحد فرهنگي فرهنگسراي خاتم واقع در شهرك وليعصر، انتهاي خيابان حيدري جنوبي، خيابان پژاند مراجعه كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 7-66207065 تماس بگيرند.

مسابقه با جايزه‎/۱۸
كدام روز؟
مي دانيد كه روزنامه همشهري هر هفته به همراه روزنامه يك كتاب منتشر مي كند. اين كتاب با روزنامه كدام روز توزيع مي شود؟
A) شنبهC) سه شنبه
B) يكشنبهD) پنجشنبه
نحوه شركت در مسابقه
شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A,B,C,D را حداكثر تا ساعت 16 امروز -براي تهراني ها- و تا ساعت 18- براي شهرستاني ها- به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 9165-202-0912 اس ام اس كنند.
۱۰ نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند ( 5 نفر از تهران و۵ نفر از شهرستان ها) به حسابشان جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان با حذف 3 رقم آن ( و جايگزين علامت * به جاي رقم هاي حذف شده) فردا در روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند. ( علت قرار دادن * به جاي رقم ها، جلوگيري از مزاحمت هاي احتمالي است.)
شماره تلفن برندگان مسابقه شماره 17:
013149.jpg


تلويزيون
013146.jpg

آلودگي هواي تهران
013182.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
هم زبان
يك آينه زده آن طرف ديوار. هر وقت كه از تنهايي حوصله اش سر مي رود، خودش را صدا مي زند، خيلي خوشحال مي شود كه مي بيند يك نفر ديگر هم دارد صدايش مي زند. يكي مثل خودش.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
شستن مو پس از 26 سال
پكن: يك پيرمرد 80 ساله در چين كه موهاي خود را به مدت 26 سال شستشو نداده بود سرانجام تسليم شد. روز گذشته 12 نفر موهاي وي را كه طول آن به 8/1 متر مي رسيد شستشو دادند. براي شستن موهاي كثيف اين پيرمرد از 3 بسته بزرگ پودر صابون استفاده شد.
كفش 13 هزار پوندي
013185.jpg
شانگهاي: ركورد جهاني دو 110 متر با مانع مردان جهان متعلق به ليو زيانگ از كشور چين است. اين ورزشكار سرشناس كه عنوان قهرماني در المپيك را هم در كارنامه خود دارد كفشي را كه با آن ركوردشكني كرد به مزايده گذاشت كه اين كفش در نهايت به ارزش 13 هزار پوند به فروش رسيد. وي پول حاصل از اين مزايده را به حساب يك مؤسسه خيريه كودكان واريز كرد. ليو زيانگ روي اين 2 لنگه كفش امضا كرده بود.
چاقي كودكان
وين: دانشمندان مي گويند چاقي كودكان بايد بسيار جدي گرفته شود و آن را به مانند يك بيماري بسيار خطرناك تلقي كرد. بسياري از والدين كه كودكان آنها چاق هستند با مراجعه به پزشك خواهان درمان دارويي براي لاغر كردن فرزندان خود مي شوند در حالي كه دانشمندان پس از چند سال تحقيق به اين نتيجه رسيده اند كه مؤثرترين راه براي درمان چاقي كودكان، ايجاد زمين هاي بازي امن در فضاي آزاد است. با توجه به ترافيك سنگين شهرها و خطرات ناشي از برخورد كودكان با خودروهاي عبوري، والدين به فرزندان خود اجازه نمي دهند خارج از خانه بازي كنند كه همين موضوع عامل اصلي چاق شدن كودكان است. به گفته دانشمندان اگر كودكان در فضاي خارج از خانه و در مكان هاي امن بازي كنند هرگز چاق نخواهند شد. به همين دليل اگر كشوري مي خواهد كودكان چاق و بيمار نداشته باشد بايد در شهرها براي آنها زمين هاي بازي امن بسازد.
هتل بدون كربن
تانزانيا: در آينده اي نزديك جهانگردان سبز و دوستدار محيط زيست قادر خواهند بود در نخستين هتل 5 ستاره بدون گاز كربن جهان اقامت گزينند. به عبارتي ديگر در اين هتل 5 ستاره كه در تانزانيا واقع است به هيچ عنوان از سوخت هاي فسيلي استفاده نخواهد شد و همه چيز بر اساس قوانين زيست محيطي خواهد بود. برق و گرماي مورد نياز هتل از انرژي خورشيدي و باد تأمين خواهد شد، آب مصرفي، آب بازيافت شده و سيستم تهويه مطبوعش همان نسيم دريا خواهد بود.
سرقت زندگي
لندن: يك خانواده در انگليس تمام اموال زندگي خود را در چند دقيقه از دست دادند. داستان از اين قرار بود كه يك پيرمرد 67 ساله به همراه همسر 59 ساله اش قصد تغيير محل سكونت خود را داشتند به همين دليل از يك شركت حمل و نقل بار، كاميوني اجاره كردند تا با اين كاميون به انتقال وسايل زندگي خود بپردازند. اما هنگامي كه آنها تمام وسايل را داخل كاميون بار زدند ناگهان سارقان پشت فرمان كاميون پريدند و اين وسيله نقليه را به سرقت بردند.
پيرزن دروغگو
كارديف: يك پيرزن در ولز كه در حدود 60 سال سن داشت با مراجعه به فروشگاههاي گرانقيمت مقدار زيادي پوشاك و جواهرات به ارزش 250 هزار پوند سفارش داد اما ناگهان متواري شد و براي دريافت سفارش هاي خود به فروشگاهها مراجعه نكرد. به گفته فروشندگان اين پيرزن حين مراجعه به آنها مدعي شد كه در پي طلاق گرفتن از شوهر ثروتمندش صاحب 2 ميليون پوند شده و قصد دارد تمام اين مبلغ را خريد كند. وي با اين حربه در فروشگاههاي مختلف پوشاك و جواهرات گرانقيمت سفارش داد و مدعي شد كه چند ساعت بعد براي دريافت اين سفارش ها بازخواهد گشت اما هرگز بازنگشت. پليس، جستجوي گسترده اي را براي دستگيري اين پيرزن دروغگو آغاز كرده است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
دانش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |