سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۰ - Feb 6, 2007
هزاران فلسطيني در اطراف مسجدالاقصي تجمع كردند
طرح صهيونيست ها براي تخريب
دروازه غربي مسجدالاقصي
013176.jpg
ايسنا: هزاران فلسطيني در اعتراض به طرح هاي رژيم صهيونيستي عليه مسجد الاقصي در اطراف اين مسجد تجمع كردند. اين طرح ها بخشي از تلاش هاي اين رژيم براي تخريب اين مسجد و بازسازي معبد صهيونيست ها در اين مكان است.
هزاران تن از مردم فلسطين به سوي مسجدالاقصي در بيت المقدس حركت كرده اند تا اعتراض خود را نسبت به تخريب دروازه  غربي مسجد الاقصي از سوي صهيونيست ها اعلام كنند.
به گزارش شبكه العربيه، بسياري از فلسطيني ها در حال حاضر به بيت المقدس رسيده اند و برخي از آنها با حمل پلاكاردهايي در محكوميت اقدام صهيونيست ها، متوقف شدن سريع حركت بولدوزرهاي رژيم صهيونيستي در اطراف دروازه  غربي مسجد الاقصي را خواستار شده اند.
هم چنين نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي براي ممانعت از ورود مردم فلسطين به مسجد الاقصي به صورت گسترده اي در اين منطقه و اطراف آن حاضر شده اند و ورود به مسجدالاقصي را ممنوع كرده و براي متفرق كردن تظاهركنندگان اقدام به شليك تيرهاي هوايي كرده اند و احتمال وقوع درگيري ميان تظاهركنندگان و نيروهاي اسرائيلي وجود دارد.
اكمل الدين احسان اوغلو، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي نسبت به هرگونه هتك حرمت مسجدالاقصي هشدار داد.
وي اين اقدامات را خطرناك و مغاير با قوانين و عرف بين المللي دانسته است.
دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي تأكيد كرده هتك حرمت مسجد الاقصي پيامدهاي ناگواري را به دنبال خواهد داشت و واكنش هاي رسمي و ملي كشورهاي اسلامي نسبت به اين امر غير قابل پيش بيني خواهد بود.
در همين حال خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي حماس نيز نسبت به هر گونه هتك حرمت مسجد الاقصي از سوي رژيم صهيونيستي هشدار داده و افزود: ايهود المرت، نخست وزير اسرائيل بايد از سرنوشت آريل شارون، نخست وزير سابق اين رژيم كه جرأت هتك حرمت مسجد الاقصي را به خود داده بود، عبرت بگيرد.
مشعل تصريح كرد: مردم فلسطين با استفاده از قدرت ملي خود و جان نثاري هايشان جهت دفاع از مقدسات اسلامي توانايي غافلگير كردن دشمن را دارند. وي هتك حرمت اماكن مقدس به ويژه مساجد بيت المقدس را جنايتي بزرگ از سوي رژيم صهيونيستي دانست.
شبكه  خبري الجزيره نيز اعلام كرد: شيخ تيسير التميمي، رئيس دادگستري اسلامي فلسطين از جهان عرب و اسلام خواست تا به منظور متوقف كردن اقدامات اسرائيل در جهت يهودي كردن و تخريب مسجدالاقصي فوراً وارد عمل شوند.
التميمي تأكيد كرد: دولت اسرائيل بولدوزرهايش را فرستاده تا پل هاي ارتباطي حرم شريف با باب المغرب در بيت المقدس را تخريب كنند.
وي از سازمان ملل و سازمان فرهنگي، علمي، آموزشي سازمان ملل (يونسكو) خواست تا مسئوليت هايشان را در اين خصوص برعهده گرفته و از اين مكان مقدس در بيت المقدس حفاظت كنند. وي تاكيد كرد:  شهر بيت المقدس در آستانه ربودن از سوي يهوديان و پاكسازي قومي است.

تشديد اختلاف ها در كنگره  آمريكا بر سر عراق
گروه بين الملل - سناتور جمهوري خواه جان مك كين در تلاش براي تضعيف حاميان قطعنامه مخالف طرح جديد بوش در عراق، گفت: طرفداران اين قطعنامه آگاهانه رياكار هستند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، سناتور جمهوري خواه جان مك كين در آستانه جلسه نهايي كنگره بر سر استراتژي عراق، پيشنهاد دو حزبي اعضاي كنگره را به چالش كشيد و آن را در حد يك راي عدم اعتماد مايوس كننده به ارتش آمريكا دانست.
وي گفت: نمايندگان از طرح بوش مبني بر اعزام 21 هزار 500 سرباز به عراق انتقاد كرده اند ولي هيچ طرح جايگزين ملموسي ارائه نكرده اند.
به گزارش ايسنا، سناتور مك كين كه از اعضاي برجسته كميته  نيروهاي مسلح سنا و كانديداي جمهوري خواهان در انتخابات رياست جمهوري سال 2008 است افزود: فكر نمي كنم اين درست باشد كه بگوييد مخالف يك عمليات هستيد و نمي خواهيد براي آن سرمايه گذاري كنيد و نمي خواهيد كه اين جنگ پيش برود، ولي هيچ كاري براي جلوگيري از آن انجام ندهيد.
اما سناتور دموكرات ديان فين اشتاين تلاش هاي جمهوري خواهان براي جلوگيري از راي دادن به قطعنامه را كارشكني ناميد و گفت نه اكثريت سنا و نه راي دهندگان چنين تاكتيك  ايجاد تاخير را تحمل نمي كنند. وي افزود: اگر ما نتوانيم اين كار را انجام دهيم شما مي توانيد. مطمئن باشيد كه ظرف يك ماه آينده قطعنامه مقتدرانه تري ارائه خواهد شد.
سناي آمريكا كه دموكرات ها اكثريت 51 درصدي آن را در اختيار دارند قرار است يك راي گيري اوليه آزمايشي براي قطعنامه  الزام آور  سناتور جان وارنر برگزار كند. در همين حال رئيس جمهور امريكا بودجه هنگفت دفاعي امريكا را قرار است ارائه دهد.در اين بودجه رقم درخواستي براي جنگ در عراق از رقم درخواستي گذشته امريكا براي جنگ در ويتنام بيشتر است.
سناتور وارنر در تلاش براي جلب حمايت بيشتر جمهوري خواهان در قطعنامه پيشنهادي خود بندي را اضافه كرده كه تامين حمايت مالي از سربازان حاضر در عراق را متعهد مي شود.
سناتور مك كين از افزايش سربازان در عراق و تعيين اهداف معيار براي دولت عراق حمايت مي كند. وي سعي دارد از اختلاف برخي از دموكرات ها به نفع خود استفاده كند.
مك كين اظهار داشت: من واقعا معتقدم اگر شما عميقا اعتقاد داريد كه اين طرح شكست خواهد خورد و به قيمت جان سربازان آمريكايي تمام خواهد شد، بايد به جاي مخالفت با اين طرح آنچه را كه براي جلوگيري از وقوع اين مسايل لازم است انجام دهيد.

تأكيد حماس بر تلاش براي موفقيت نشست مكه
گروه بين الملل - رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در دمشق بر تلاش اين جنبش براي موفقيت نشست امروز در مكه تأكيد كرد. خالد مشعل گفت حماس همه تلاش خود را به كار مي گيرد تا نشست روز سه شنبه كه به دعوت پادشاه عربستان در مكه برگزار مي شود به موفقيت منجر شود.
واحد مركزي خبر به نقل از مشعل گزارش داد كه تلاش ها و اقدامات كشورهاي عربي جهت پايان درگيري هاي فلسطين و ميزباني عربستان براي نشست هيأت هاي فتح و حماس در مكه اقدامي مناسب است كه بدون دخالت هاي خارجي جهت نزديك تر شدن ديدگاه هاي طرفين صورت مي گيرد.
خالد مشعل از حاميان جنبش هاي فتح و حماس خواست تا ضمن خويشتن داري نسبت به مسئوليت هاي خود در خصوص كنترل اوضاع داخلي مسئولانه تر برخورد كنند و در راستاي تحكيم مشاركت هاي واقعي گروه هاي فلسطيني گام بردارند.

كوتاه از جهان سياست
ديدار سران آفريقاي جنوبي و چين
واحد مركزي خبر: تابو امبكي و هو جينتائو رئيسان جمهوري آفريقاي جنوبي و چين امروز در پرتوريا درباره مهمترين مسائل بين المللي از جمله آخرين تحولات مربوط به برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران بحث و تبادل نظر مي كنند.
وزارت امور خارجه آفريقاي جنوبي با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، مسائل مرتبط با برنامه هاي هسته اي ايران و كره شمالي يكي از محورهاي مورد بحث در جريان سفر سه روزه رئيس جمهوري چين به اين كشور است.اين نخستين سفر رسمي رئيس جمهوري چين به آفريقاي جنوبي است كه در رأس هياتي بلندپايه و سفري دوره اي در پي اجلاس اخير سران كشورهاي آفريقايي و چين در پكن صورت مي گيرد.

رايزني اتحاديه  اروپا براي جلب حمايت روسيه
گروه بين الملل - فرانك والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه  آلمان، خاوير سولانا رييس سياست خارجي اتحاديه  اروپا و بنيتا فررو والدنر كميسيونر روابط خارجي اين اتحاديه ديروز با سرگئي لاوروف وزير خارجه  روسيه در مسكو ديدار و گفت وگو كردند.
محور اصلي گفتگوها در مورد آينده كوزوو است كه مارتي اهيتساري نماينده دبير كل سازمان ملل پس از ديدار از صربستان طرح پيشنهادي خود را مبني بر استقلال نظارت شده براي كوزوو، ارايه داده است. اين طرح كه در اختيار دبيركل سازمان ملل قرار گرفت،مورد قبول صربستان نيست. در حالي كه امريكا، انگليس، آلمان ، فرانسه و ايتاليا از اين طرح پشتيباني مي كنند، روسيه كه داراي روابط سنتي با صربستان است اعلام كرده است كه اين طرح فقط هنگامي مورد قبول روسيه است كه صربستان نيز آن را بپذيرد. صربستان مخالف استقلال كوزوو است.هرچند اكثر ساكنان كوزوو را آلبانيايي تبارها تشكيل مي دهند ولي صربستان ريشه هاي تاريخي خود را در كوزوو مي داند.

سناريوي آمريكا براي ايجاد شكاف بين شيعه وسني
ايرنا: روزنامه الحيات چاپ لندن نوشت: درگيري و كشتار بين شيعه و سني در عراق برنامه اي از سوي آمريكا، نومحافظه كاران و اسرائيل است كه به منظور ويراني روابط اهل تسنن و شيعيان صورت مي گيرد.
الحيات افزود: هدف از اين اقدام اين است كه در صورتي كه آمريكا و يا اسرائيل به تأسيسات هسته اي ايران حمله كنند، مسلمانان سني مذهب از اين جنگ حمايت كنند.
اين پايگاه اينترنتي نوشت: كشمكش ايدئولوژيك آمريكا و ايران در خاورميانه چه به جنگ ختم شود و يا توافق دو طرف را به دنبال داشته باشد، چند دهه آينده منطقه را رقم خواهد زد. به نوشته الحيات، برخي دلايل نشان مي دهد كه فعاليت هسته اي ايران نمي تواند موجب نگراني و هراس باشد. الحيات افزود: از سوي ديگر نگراني اهل تسنن از شيعيان بي مورد است زيرا شيعيان تنها ده درصد ?/?ميليارد مسلمان جهان را تشكيل مي دهند و نسبت آنان در بين مسلمانان عرب نيز به همين ميزان است. الحيات با تاكيد براينكه به نظر مي رسد ترس از ايران چندان موجه نباشد نوشت: با اين حال به نظر مي رسد كه نفوذ آمريكا رو به كاهش، و در مقابل نفوذ ايران رو به افزايش است.

هند، خواستار فضاي عاري از تسليحات شد
مهر: وزير امور خارجه هند در پي آزمايش موشكي چين در فضا اعلام كرد كه برنامه فضايي دهلي نو به منظور تحقيقات صلح آميز است.
پاراناب موخرجي روز گذشته در يك همايش بين المللي درباره هوافضا در دهلي نو گفت: هند سرمايه گذاري سنگيني را در استفاده صلح آميز از فضا و يك برنامه فضايي غيرنظامي روبه رشد و متنوع دارد. وي افزود: امنيت وايمني داراييها در جو زمين از اهميت مهمي براي توسعه اجتماعي و اقتصادي در جهان برخوردار است ؛ ما از همه كشورها مي خواهيم تلاشهاي خود را براي تقويت رژيم حقوق بين المللي براي استفاده صلح آميز از فضا دوبرابر كنند.اظهارات وزير امور خارجه هند در پي اظهارات ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه و مانموهان سينگ نخست وزير هند در دهلي نو صورت مي گيرد كه خواهان عاري شدن فضا از تسليحات شدند.

ديپلمات مراكشي:
واشنگتن عامل وخامت اوضاع عراق است
گروه بين الملل- مختار لماني ديپلمات مراكشي كه از طرف عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب براي برگزاري كنفرانس توافق ملي در عراق در اين كشور مأموريت داشت دوم بهمن ماه از سمت خود استعفاء داد. وي در مصاحبه با خبرگزاري آسوشيتدپرس نكاتي را فاش كرده است كه خواندني است:
۱ - لماني پيش تر در سازمان ملل به عنوان مأمور اين سازمان در افغانستان و آفريقا فعاليت كرده است.
۲ - لماني در مدت 8 ماه فعاليت در بغداد تصميم گرفت كه در منطقه حفاظت شده اين شهر زندگي نكند. منطقه حفاظت شده يا منطقه سبز در بغداد مكاني است كه سفارت خانه هاي انگليس و آمريكا و اكثر ديپلمات ها در آن حضور دارند.
۳ - وي با اتومبيل غيرمسلح در بغداد تردد مي كرد و فقط از محافظان كرد كه از وزارت امور خارجه عراق كه در نزديكي محل سكونتش حفاظت مي كردند مي توانست كمك بگيرد.
۴ - لماني در طي حضورش در عراق براي هدف اصلي مأموريت خود يعني ايجاد كنفرانس توافق ملي با حضور احزاب فرقه اي تلاش هاي بسياري را انجام داد.
۵ - اين كنفرانس قرار بود در اواخر بهار برگزار شود، بعدها قرار شد اين كنفرانس در مرداد ماه برگزار شود و سرانجام هم هرگز برگزار نشد.
۶ - لماني براي تشكيل كنفرانس توافق ملي با رهبران ارشد شيعه در عراق تبادل نظر كرد و براي ديدار و گفت وگو با آيت الله سيستاني به نجف اشرف سفر كرد.
۷ - وي هم چنين براي ديدار با رهبران كرد عراق به شهر اربيل سفر كرد.
۸ - وي هم چنين قصد داشت براي ديدار با رهبران سني عراق به استان الانبار سفر كند اما چون اوضاع در اين استان بسيار خطرناك بود به اين شهر سفر نكرد و در عوض رهبران مذهبي و سياسي سني براي ديدار با لماني به بغداد سفر كردند.
۹ - لماني در توجيه ناكامي خود مي گويد: تشكيل يك كنفرانس با حضور اين گروه ها و جناح ها در عراق بيهوده بود چون عراق فاقد ضروريات لازم براي ايجاد توافق است و رهبران عراقي به يكديگر اعتماد ندارند.
۱۰ - نماينده اتحاديه عرب در عراق در نامه استعفاي خود نوشته است: تنها مشكل من در عراق روابط ميان افراد بود. آنها اين حس را داشتند كه هركدام از اين گروه ها قرباني گروه ديگر است.
۱۱ - دخالت ايران در وخامت اوضاع عراق به هيچ وجه صحت ندارد. آمريكايي ها بايد سياست شان را به سرعت تغيير دهند.
۱۲ - در نهايت واشنگتن عامل وخامت اوضاع عراق است.
۱۳ - لماني 22 كشور عرب از اعضاي اتحاديه عرب را مقصر مي داند و معتقد است اين كشورها اوضاع وخيم عراق را با جديت بررسي نمي كنند.
۱۴ - لماني تأكيد دارد كه اگر عراق به ورطه جنگ داخلي سقوط كند، همه چيز را خواهد سوزاند؛ نه تنها در عراق بلكه در جاهاي ديگر. فقط خدا مي داند اين بحران تا كجا ادامه خواهد داشت.

انفجار در مناطق
مختلف عراق
گروه بين الملل- منابع پليس عراق از افزايش تلفات انفجار 2 خودروي بمب گذاري شده در بخش جنوبي و مياني بغداد كه تاكنون بيش از 100 كشته و زخمي به جاي گذاشته است، خبر دادند.
در شهرهاي موصل،و كركوك نير دها تن در پي چند بمب گذاري كشته و زخمي شدند.
اين رويدادها در زماني اوج گرفته است كه امريكا در تلاش است با نيروهاي تازه اي كه به عراق مي فرستد امنيت بغداد را خود به دست بگيرد.
شبكه خبري سي.ان.ان گزارش داد: سرهنگ داگلاس هكمن از آمريكا و مشاور ارشد تيپ نهم ارتش عراق صبح روز دوشنبه ضمن اعلام آغاز بكار اين فرماندهي، تاريخ آغاز عمليات كمربند امنيتي عراق را كه بطور مشترك توسط نيروهاي آمريكايي و عراقي انجام مي گيرد، ذكر نكرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |