سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۰ - Feb 6, 2007
پرداخت وام 10 ميليون توماني مسكن متوقف نشده است
* احتمال تمديد اعطاي وام 3 ميليون توماني وديعه مسكن
*تصويب جزئيات لايحه سازماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن
013200.jpg
گروه اقتصادي - به دنبال اعلام برخي خبرها مبني بر توقف اعطاي وام 10 ميليون توماني خريد مسكن يك مقام مسوول در بانك مسكن اعلام كرد: اعطاي اين وام متوقف نشده است و متقاضيان مي توانند وام مورد درخواست خود را از شعب اين بانك دريافت كنند.
وي كه نخواست نامش فاش شود، افزود: از مجموع 2 ميليون ثبت نام كننده اي كه براي دريافت اين وام اعلام آمادگي كرده  بودند ، مقرر شد وام فوق به 30 هزار نفر از افراد واجد شرايط كه در طبقه اقشار كم درآمد هستند اعطا شود كه به اين ترتيب اين وام به 21 هزار نفر در شهرهاي كوچك و متوسط و 9 هزار نفر در شهرهاي بزرگ پرداخت شده و مي شود.
اين درحاليست كه برخي از دست اندركاران بازار مسكن به دنبال كاهش توان خريد مالي مردم در پي افزايش 30 درصدي بهاي مسكن ، اعلام كرده اند كه اين وضعيت باعث شده است تا عملا مردم براي دريافت اين وام به شعب منتخب بانك مسكن مراجعه نكنند.
همچنين با وجود آنكه تا چندي پيش به دنبال برخي اختلاف نظرها ميان مسوولان بانك مسكن و اعضاي شوراي پول و اعتبار براي مدت بازپرداخت وام 3 ميليون توماني وديعه مسكن عنوان مي شد كه اكثر متقاضيان موفق به دريافت اين وام نشده اند، اين مقام آگاه در بانك مسكن خبر از اعطاي اين وام به اكثر متقاضيان واجد شرايط كه در سال گذشته درخواست خود را ارائه كرده بودند داد.
وي افزود: در صورت تمديد مجدد براي اعطاي اين وام، وام فوق به متقاضيان سال جاري نيز پرداخت خواهد شد .
تصويب جزئيات لايحه سازماندهي و حمايت از
توليد و عرضه مسكن
جزئيات لايحه سازماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن در هيات وزيران به تصويب رسيد.
در جلسه عصر روز شنبه هيات دولت كه به رياست رئيس جمهوري تشكيل شد، رئيس دفتر مناطق محروم رياست جمهوري در گزارشي از افتتاح بيش از 2338 طرح عمراني زير بنايي و توليدي در دهه مبارك فجر امسال در مناطق محروم و روستاها خبر داد و گفت: با بهره برداري از اين طرح ها بيش از 393 هزار خانوار روستايي كشور از نعمت آب سالم آشاميدني و برق و گاز، راه مناسب ارتباطي، فضاي متناسب آموزشي و ساير خدمات زيربنايي بهره مند مي شوند.
بر اساس اين گزارش، در مجموع بيش از 2 ميليارد و 900 ميليون ريال هزينه شده است كه 568 طرح مربوط به راه اندازي واحدهاي توليدي و اشتغال زا در زمينه هاي كشاورزي، صنعت و معدن است كه موجب ايجاد 2305 فرصت شغلي در روستاها و مناطق محروم شده است.
به گزارش مهر، در اين جلسه تعدادي از پيشنهادهاي دستگاه هاي اجرايي به تصويب هيات وزيران رسيد.

طي روزهاي آينده
اساسنامه شركت ملي نفت به مجلس ارائه مي شود
گروه اقتصادي- وزير نفت از ارائه اساسنامه شركت ملي نفت به مجلس شوراي اسلامي طي روزهاي آينده خبر داد.
مهندس سيد كاظم وزيري هامانه كه ديروز در كنفرانس خبري مشترك با وزير راه و ترابري در حاشيه افتتاح شهرك مسكوني جم در استان بوشهر در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، درباره اساسنامه شركت ملي نفت گفت: اين اساسنامه اواخر اسفند ماه 84 تحويل دولت شد و كميته اي از وزرا مامور رسيدگي به آن شدند و اكنون در انتظار دستور رئيس جمهوري براي تقديم اساسنامه شركت ملي نفت به مجلس هستيم و احتمالا طي چند روز آينده اين اساسنامه را به مجلس تقديم خواهيم كرد.
وزير نفت درباره طرح پلكاني شدن قيمت بنزين گفت: طرحي كه دولت در بودجه سال آينده داده است فقط شامل سهميه بندي مي شود نه افزايش قيمت. وي همچنين اضافه كرد: بر اساس قانون بودجه سال 85 به دولت اجازه داده شده است تا مصرف گاز دهك هاي بالاي جامعه با پلكاني شدن قيمت تعديل شود.
وزير نفت گفت: در نشست آينده مجمع كشورهاي صادر كننده گاز درباره اوپك گازي تصميم گيري مي شود. مهندس سيد كاظم وزيري هامانه افزود: در حال حاضر مجمعي به عنوان مجمع كشورهاي صادركننده گاز وجود دارد و بحث بر سر تبديل اين مجمع به يك سازمان است. وزيري هامانه همچنين افزود: با برنامه ريزي هايي كه براي توسعه در عسلويه داريم در برداشت از ميدان مشترك گازي پارس جنوبي از قطر عقب نخواهيم افتاد. وي درباره نتايج مذاكرات اخير خط لوله صلح گفت: در اين دور از مذاكرات در تهران بين ايران و پاكستان بر سر فرمول پيشنهادي مشاور توافق قطعي حاصل شد اما طرف هندي اجازه خواست ظرف مدت يك ماه پاسخ خود را ارائه دهد.
افتتاح 2 طرح راهسازي و شهرك مسكوني درپارس جنوبي
مرحله نخست طرح شهرك مسكوني جم شامل يك هزار و 28 واحد مسكوني و بزرگراه جم طاهري پرك به طول 48 كيلومتر با 2 هزار ميليارد ريال هزينه ديروز در مراسمي با شركت وزراي نفت و راه و ترابري در منطقه عسلويه افتتاح شد.
مجتمع مسكوني جم به همراه تاسيسات زيربنايي و مراكز فرهنگي، ورزشي، مذهبي، درماني و آموزشي و درماني براي اسكان كاركنان شركت نفت و گاز پارس احداث شده است.
بزرگراه جم طاهري راه ارتباطي عسلويه به بوشهر را دويست كيلومتر كوتاه مي كند و در صورت ادامه اين طرح و احداث جاده جم فيروزآباد اين مسير تا شيراز 300 كيلومتر كوتاه خواهد شد.
تفاهم نامه راه آهن شيراز، بوشهر، عسلويه
ديروز همچنين به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامي و با توجه به اهميت طرح هاي ارتباطي در منطقه عسلويه تفاهم نامه طرح احداث راه آهن شيراز، بوشهر و عسلويه در منطقه عملياتي پارس بين وزراي نفت و راه و ترابري به امضا رسيد.

سرمايه گذاري خارجي به بهبود وضعيت اشتغال كمك مي كند
مشهد خبرنگار همشهري: وزير امور اقتصادي و دارايي در همايش سرمايه گذاري و روش هاي تأمين مالي بين المللي در مشهد، بيكاري را يك مشكل داخلي دانست و سرمايه گذاري خارجي را درصورتي كه كالا و محصولات توليدي ناشي از آن رقابت پذير و با كيفيت بالا باشد، در صادرات غيرنفتي مؤثر خواند.وي با اشاره به اين مطلب كه در بحث سرمايه گذاري خارجي اگر ايده روشني نداشته باشيم، برخلاف استدلال اوليه حركت كرده ايم، گفت: جذب سرمايه خارجي صرفا براي تأمين كمبودهاي مالي نيست. چنانچه در حال حاضر حدود 60 درصد سرمايه خارجي در كشورهايي جذب مي شود كه صنعتي و با درآمد سرانه بالا هستند.

افتتاح طرح هاي آبي شهرستان آق قلا
گرگان- خبرنگار همشهري: شهرستان آق قلادردهه فجر شاهد افتتاح همزمان 344 پروژه آبي بود.
مديرعامل شركت سهامي آب منطقه اي گلستان نيز در حاشيه مراسم گفت: پروژه هاي اين شركت در شهرستان آق قلا شامل آب بندان بهلكه داشلي؛ مخزن دوم ذخيره بتني پنج هزار متر مكعبي آق قلا و ايستگاه هاي آب سنجي و هواشناسي اين شهرستان است كه به طور متمركز افتتاح شدند.

گفت وگوي امروز
با عرضه سهام شركت هاي دولتي اصل 44 سرمايه گذاري رونق مي گيرد
گروه اقتصادي- روز يكشنبه عرضه سهام نخستين شركت بزرگ دولتي در قالب واگذاري هاي بند ج سياست هاي اصل 44 آغاز شد. تصويب قريب الوقوع لايحه خصوصي سازي و شدت گرفتن واگذاري شركت  هاي دولتي، انتظار افزايش رونق و معاملات در بورس را افزايش داده است. با دكتر علي رحماني مديرعامل شركت بورس پيرامون تأثير واگذاري شركت هاي بزرگ دولتي بر بورس گفت وگو كرده ايم.
***
با عرضه سهام شركت  مس از اين پس شاهد عرضه سهام شركت هاي بزرگ دولتي در بورس خواهيم بود. مهمترين تأثير اين واگذاري ها بر بورس چه خواهد بود؟
به هر حال مسئله اصلي و تاثير اصلي واگذاري شركت هاي بزرگ دولتي مشمول اصل 44، افزايش قابل توجه حجم و اندازه بازار بورس است. با آغاز واگذاري اين شركت ها در بورس، از يك سو فرصت خوبي براي سرمايه گذاري سرمايه گذاران فعال در بورس ايجاد مي شود و از سوي ديگر، بورس مي تواند سرمايه گذاران جديدي را به خود جذب كند. اما در شرايط كنوني، چون طي چند ماه اخير شركت جديدي در بورس عرضه نشده است، عرضه سهام شركت صنايع مس موجب تقويت فضاي سرمايه گذاري در بورس مي شود و در كوتاه مدت با افزايش عرضه سهام شركت مس تا 5 درصد، اميد به رونق بيشتر بورس وجود خواهد داشت.
با توجه به حجم عظيم ارزش شركت هاي بزرگ دولتي كه قاعدتاً بايد از طريق بورس واگذار شوند، از ديدگاه شما روش فعلي اتخاذ شده توسط دولت براي عرضه تدريجي سهام مناسب است يا اينكه بورس آمادگي پذيرش تمامي سهام شركت هاي بزرگ را دارد؟
در شرايط كنوني و با توجه به ارزش جاري بازار بورس، عرضه تدريجي سهام شركت هاي بزرگ دولتي گزينه مناسب تري خواهد بود زيرا علاوه بر آماده سازي فضاي بورس براي پذيرش سهام اين شركت ها، فرصت سرمايه گذاري هاي جديد و جذب سرمايه گذاران جديد را براي بورس ايجاد مي كند هرچند كه عرضه يك باره سهام نيز مزاياي خاص خود را دارد.
بر اساس لايحه بودجه 86، دولت قصد دارد سال آينده بالغ بر 7 هزار ميليارد تومان سهام شركت هاي دولتي را واگذار كند. عرضه اين ميزان سهام چه تاثيري بر بازار بورس خواهد گذاشت؟
البته از رقم 7 هزار ميليارد تومان اعلام شده، 4 هزار ميليارد تومان آن براي بازپرداخت بدهي هاي دولت است كه رسانه ها به اين واقعيت توجه نكرده اند. 3 هزار ميليارد تومان مابقي نيز قرار است وارد بورس شود كه تاثير آن بر بورس مطمئنا به رويكرد دولت در چگونگي عرضه يا فروش سهام اين شركت ها بستگي دارد. مثلا در حالي كه شركت فولاد مباركه در مرحله آماده سازي براي واگذاري در بورس است، با پيشنهاد خريد 6 ميليارد دلاري توسط شركت هاي هندي مواجه شده است كه در صورت انجام اين معامله، قاعدتاً سهام آن در بورس عرضه نمي شود اما در صورت عدم انجام اين معامله بورس پذيراي سهام اين شركت خواهد بود.
با توجه به اينكه ارزش دارايي هاي شركت هاي دولتي بيش از 100 هزار ميليارد تومان برآورد شده است، از ديدگاه شما بورس با توجه به حجم كنوني ارزش جاري بازار آن، طي چه مدت زماني قادر به عرضه سهام اين شركت ها خواهد بود؟
از اكنون نمي توان برآورد دقيقي درباره مدت زمان واگذاري شركت هاي دولتي اعلام كرد. اما مطمئنا بورس قابليت جذب سهام شركت هاي دولتي را دارد اما باز شدن بازار به روي سرمايه گذاران خارجي نيز بر سرنوشت واگذاري ها تأثيرگذار است. از ديدگاه سازمان بورس، هر چه شركت هاي دولتي با سود و درآمد بهتر به بورس عرضه شوند، بازار سريع تر آنها را جذب خواهد كرد و مطمئناً بورس رونق بيشتري خواهد گرفت.

يادداشت
پاسخ گويي به كدام نياز؟
دكتر محمدباقر نوبخت
نخستين سئوالي كه در خصوص طرح تشكيل كميسيون دائمي رسيدگي به امور برنامه و بودجه به نظر مي رسد اين است كه پيشنهاددهندگان محترم اين طرح قانوني در جهت پاسخ گويي به چه نياز و يا نيازهايي اقدام به ارائه آن نموده اند؟ براي ارزيابي اين طرح بايد بررسي نمود كه تا چه حد قادر به رفع نيازهاي موجود در اين زمينه خواهد بود؟
با استناد به اين واقعيت كه نظام بودجه ريزي كشور فاقد كارآيي لازم است، اما بايد توجه داشت كه اصلاح نظام بودجه ريزي در ماده 138 قانون برنامه چهارم توسعه به سازمان مديريت وبرنامه ريزي كشور تكليف شده است. نظام بودجه ريزي دولتي داراي فرآيند چهار مرحله اي است كه در مرحله اول تهيه و تنظيم لايحه بودجه در دولت آغاز و در مرحله دوم در مجلس شوراي اسلامي تدوين و تقنين مي شود و مجددا در مرحله سوم جهت اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد و از اين پس وارد مرحله چهارم كه نظارت و كنترل بر آن است، مي شود. بنابراين، هرگونه اصلاح در نظام بودجه ريزي مستلزم بهبود هر يك از مراحل چهارگانه اين فرآيند است و با توجه به ضرورت تغيير شيوه سنتي تهيه و تنظيم لايحه بودجه به روش عملياتي كه از برنامه سوم مورد تاكيد مجلس بوده است، در ماده 138 قانون برنامه چهارم به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تكليف شد. بر اساس اين ماده، سازمان مديريت موظف است پس از شناسايي و احصاء فعاليت و خدمات دستگاه هاي اجرايي و تعيين قيمت تمام شده اين فعاليت ها و خدمات متناسب با كيفيت و محل جغرافيايي، نهايتا لايحه بودجه سالانه را حداكثر تا پايان سال دوم برنامه چهارم، بر اساس حجم فعاليت ها و خدمات و قيمت تمام شده تنظيم نمايد كه بايد انتظار داشت سازمان مذكور نسبت به اجراي اين تكليف قانوني تا پايان سال جاري كه دومين سال اجراي برنامه چهارم است، اقدام نمايد.
بنابراين ضروري است كه مقدمات اصلاح نظام بودجه ريزي كشور در مرحله دوم با بهبود تدوين و تقنين لايحه در مجلس شوراي اسلامي تمهيد شود. از اين رو، اقدام مجلس در اصلاح اين مرحله، اقدامي منطقي تلقي مي شود. اما اين اصلاح بدون توجه به كاستي هاي چگونگي تدوين و تقنين بودجه در مجلس شوراي اسلامي، حاصل نخواهد شد. تجربه نشان داده است كه مرحله دوم نظام بودجه ريزي كشور (رسيدگي به لايحه بودجه در مجلس شوراي اسلامي) حداقل با دو چالش عمده محدود بودن زمان رسيدگي و نيز نگاه بخشي در كميسيون اصلي رسيدگي كننده به لايحه بودجه مواجه بوده است. تاخير در ارسال لايحه بودجه به مجلس از سوي دولت و كوتاه بودن فرصت رسيدگي نمايندگان در كميسيون هاي تخصصي و نهايتا فشرده شدن كار تلفيق در كميسيون اصلي، از جمله عواملي است كه امكان دقت مناسب در رديف ها و احكام بودجه عمومي خصوصا ارقام بودجه شركت هاي دولتي را از نمايندگان محترم در مجلس شوراي اسلامي سلب مي نمايد.
بنابراين، تاكيد طرح قانوني ارائه شده در مجلس در خصوص الزام دولت به تقديم لايحه بودجه قبل از پايان آذرماه هر سال و نيز تعيين فرصتي حداقل 53 روزه به نمايندگان و كميسيون ها طي دو شور نسبت به زمان مقرر در آيين نامه داخلي فعلي، از اين جهت كه فرصت بيشتري را در اختيار مجلس براي رسيدگي به لايحه بودجه سالانه قرار مي دهد، نكته مثبت و قابل دفاع اين طرح محسوب مي شود.
اما با توجه به تركيب كميسيون دائمي رسيدگي به امور برنامه و بودجه ومحاسبات كه از اعضاي كميسيون هاي ديگر شكل مي گيرد، از يك سو چالش نگاه بخشي اعضاي كميسيون اصلي برنامه و بودجه و محاسبات به لايحه بودجه كل كشور در طرح جديد به قوت خود باقي خواهد ماند و از سوي ديگر، خلأ جديدي با حذف كميسيون برنامه وبودجه و محاسبات با ماموريت تعريف شده براي كميسيون دائمي تلفيق بودجه ظاهر مي گردد كه كميسيون دائمي در عمل به جهت ضرورت حضور مستمر نمايندگان آن در كميسيون هاي تخصصي خود، قادر به پركردن آن نخواهد بود.
بنابراين بايد پذيرفت كه كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات به عنوان يك كميسيون در كنار ساير كميسيون هاي تخصصي به عنوان كميسيون هاي فرعي در جهت رسيدگي به لوايح بودجه سالانه و برنامه هاي توسعه و نيز امور محاسباتي يك ضرورت اجتناب ناپذير بوده و تشكيل آن از طريق شركت  اعضاي ساير كميسيون هاي تخصصي رافع آن نيست.
*معاون پژوهش هاي اقتصادي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام

كارفرمايان، كارگران متأهل و فاقد مسكن خود
را معرفي كنند
اهواز- خبرنگار همشهري: سازمان كار و امور اجتماعي با اعلام فراخواني از كارفرمايان خوزستاني خواست كارگران متأهل و فاقد مسكن خود را به اين اداره معرفي كنند.
غلامعباس مهري مدير روابط كار سازمان كار و امور اجتماعي خوزستان با اظهار اين خبر افزود: بر اساس حمايت از تأمين مسكن گروه هاي كم درآمد در شهرهاي كوچك و جديد، تفاهم نامه اي في مابين سازمان كار و امور اجتماعي خوزستان و سازمان مسكن و شهرسازي استان منعقد شده است.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |