سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۰ - Feb 6, 2007
براساس طرح جامع حمل ونقل اجرا مي شود:
احداث 5 خط تراموا و يك خط مونوريل در تهران
013203.jpg
گروه شهري- توسعه حمل ونقل عمومي درحالي همچنان از توجه بايسته و لازم محروم است كه سالانه 8/7 ميليارد دلار خسارت صرفا از ناحيه آلودگي هوا به كشور وارد مي شود. پيش بيني شده در صورت تداوم اين روند تا سال 2019 اين ميزان خسارت به 20 ميليارد دلار در سال افزايش خواهد يافت.آمار تكان دهنده مورد اشاره براساس گزارش مستندي از سوي بانك جهاني اعلام شده است . بر اساس اين گزارش كشور ايران درميان كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا به دليل مصرف سوخت بالا و آلودگي حاصل از آن در رده يكي از بدترين ها به شمار مي رود.
سيادت موسوي مشاور فني مديرعامل شركت مترو در اين باره مي گويد: ايران يكي از معدود كشورهايي است كه در عين توسعه نيافتگي از مصرف زياد سوخت برخوردار است درحالي كه اروپا به دليل برخورداري از آخرين استانداردها در تهيه و توليد سوخت و خودروهاي با كيفيت بالا از كمترين آسيب ها به لحاظ آلودگي هوا برخوردار است.
كارشناسان مسايل ترافيكي هرگونه سرمايه گذاري در مورد حمل و نقل عمومي  را بسيار ضروري ارزيابي كرده مي گويد: بايستي به حمل و نقل انبوه به عنوان شاخص اصلي رفع معضل ترافيك و آلودگي هوا تاكيد داشت.
سيادت موسوي اضافه مي كند از حدود دو سال پيش مطالعه اي مشترك توسط يك شركت فرانسوي با شركت مطالعات جامع حمل و نقل شهرداري تهران انجام شد كه دست آورد آن به عنوان طرح جامع حمل و نقل انبوه به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران رسيده و مي بايست به منظور تصويب نهايي به شوراي عالي ترافيك ارسال شود در اين طرح بر ضرورت توجه به سيستمهاي بالادستي و انبوه تاكيد شده است.
وي ظرفيت جابجايي مترو را در مقايسه با خطوط سريع السير (اكسپرس) كمتر دانست و گفت: براساس اين طرح در تهران به سه سطح سيستم حمل و نقل عمومي نياز است نخست خطوط اكسپرس مترو است كه با چهار خط و۱۷۹ كيلومتر طول از ظرفيت و سرعت بالاتر در جابجايي مسافر برخوردار است و علاوه براينكه در محدوده شهر فعال خواهد بود قابليت اتصال به حومه شهر تهران را نيز خواهد داشت، اين خطوط به دليل سرعت بالا از تعداد ايستگاههاي كمتري در مقايسه با مترو برخوردارهستند.
وي ادامه داد: در مرحله بعد خطوط 8 گانه مترو با 251 كيلومتر طول قرار دارد كه از اين ميان خطوط 1و۲ علاوه براينكه در حال بهره برداري هستند به سمت مسيرهاي دورتر مراحل تكميل خود را طي مي كنند، خطوط 3و 4 دردست ساختند، خطوط 6، 7، 8 و 9 اخيرا به تصويب رسيدند و خط 5 نيز از تهران به سمت كرج دردست بهره برداري است.
وي افزود: سطح سوم، سيستمهايي است كه با ظرفيت پايين تر به عنوان مكمل، كار توزيع و تامين مسافر براي ساير شبكه ها ي حمل و نقلي را عهده دارد. اين سيستم شامل 5 خط تراموا جمعا به طول 60 كيلومتر و يك خط مونوريل است كه شمال تهران را در امتداد بزرگراه چمران پس از عبور از نمايشگاه بين المللي به خط يك در خيابان شريعتي وصل مي سازد.
وي هزينه پيش بيني شده براي احداث و تكميل سه سطح سيستم حمل و نقل ريلي را 16 ميليارد دلار اعلام كرد.

راه اندازي نخستين تله كابين منطقه مركزي
و جنوب ايران در اصفهان
اصفهان -خبرنگار همشهري: مجري طرح تله كابين صفه اصفهان با بيان اينكه اولين تله كابين منطقه مركزي و جنوب ايران در اصفهان راه اندازي مي شود گفت: در صورت اخذ مجوزهاي ايمني لازم و موافقت شوراي شهر، فاز اول تله كابين صفه اصفهان در نوروز 86 به بهره برداري مي رسد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري اصفهان، منصور خانباني از جمله خصوصيات تله كابين صفه اصفهان را ساخت تله كابين براي نخستين بار در كشور به دست متخصصان و كارشناسان داخلي ذكر كرد و گفت: كار طراحي تله كابين صفه اصفهان در سال 80 در دو فاز انجام شده و عمليات اجرايي فاز اول اين طرح با 80 درصد رشد فيزيكي در حال اتمام است و با دارا بودن دو ايستگاه و 50 كابين شش نفره قابليت جابجايي 300 مسافر را در لحظه دارد.
خانباني طول ايستگاه اول تله كابين اصفهان از دره صفه تا گردنه باد را يك هزارو 800 متر با ارتفاعي در حدود 320 متر عنوان كرد و گفت: عمليات اجرايي ايستگاه اول تله كابين اصفهان در دو طبقه و در مساحت دو هزار و 200 مترمربع اجرا شده و عمليات اجرايي ايستگاه دوم در فضاي دو هزار و 700 مترمربع از سال 84 آغاز شده كه داراي بخش هاي تجاري، اداري، تاسيسات جانبي و 17 دكل مياني است.

همايش تخصصي
دفع پسماندهاي ويژه صنعتي
تبريز- خبرنگار همشهري: نخستين همايش تخصصي مديريت دفع پسماندهاي ويژه صنعتي شمالغرب كشور امروز (17 بهمن) در محل دانشكده شيمي دانشگاه تبريز برگزار مي شود. اين همايش با هدف بررسي ابعاد مختلف طرح پژوهشي، مكان يابي محل دفع پسماندهاي ويژه در استانهاي آذربايجان شرقي، غربي و اردبيل برگزار مي شود.
طرح مذكور به سفارش معاونت محيط زيست استاني، سازمان محيط زيست كشور و به همت پژوهشگران دانشكده شيمي دانشگاه تبريز از سال 83 اجرا مي شود.

نايب رئيس شوراي شهر تهران در پاسخ به اعتراض وزارت اقتصاد و دارايي اعلام كرد
وضع عوارض محلي بر معاملات بورس؛
اختيار قانوني شوراي شهر
گروه شهري- نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: وضع عوارض محلي از جمله عوارض مربوط به معاملات بورس، حق قانوني و جزو اختيارات شوراي شهر است و دريافت اين گونه عوارض توسط شهرداري مشكل حقوقي ندارد.
حسن بيادي در واكنش به اعتراض وزارت اقتصاد و داريي گفت: مصوبه اخير شوراي شهر، وضع ماليات نيست بلكه تعيين نوعي عوارض محلي است و شوراي شهر مطابق قانون مي تواند در محدوده شهر بر يك سري فعاليت هاي اقتصادي و خدماتي عوارض وضع كند. وي با بيان اينكه وقتي در شهر فعاليتي صورت مي گيرد بايد سهم اداره شهر نيز پرداخت شود، در پاسخ به بخشي از اعتراضيه يادشده مبني بر اينكه " فعاليت بورس تهران جنبه ملي دارد" گفت : كاركرد بسياري از سازمان ها و نهادهايي كه خدمات ارايه مي دهند كاركردي ملي است ولي همين مراكز عوارض محلي نيز پرداخت مي كنند.
بيادي افزود: شوراي شهر هنگام تصويب لايحه مربوطه، به استناد سخنان صالح آبادي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار كه در جلسه روز شنبه حضور داشت و اعلام كرد كه بورس سال آينده با كاهش رونق مواجه است، كم ترين ميزان عوارض را تصويب كرد و ميزان اخذ عوارض را به جاي نيم درصد حق السهم دريافتي معاملات بورس، به يك دهم درصد كاهش داد. وي افزود: بالاخره فعاليت اين سازمان در تهران امتيازاتي براي استفاده كنندگان در پي دارد كه بايد عوارض آن پرداخت شود.
از سوي ديگر رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در اين باره به مهر گفته است اخذ عوارض از معاملات بورس مشكل قانوني ندارد و بخشي از ماليات شهر بايد به شهرداري تعلق بگيرد.
نادر شريعتمداري در اين باره مي افزايد: شهرداري تهران نمي تواند تمام هزينه هاي شهر را از طريق عوارض از مردم دريافت كند و طبق قانون بايد بخشي از ماليات شهر به شهرداري تعلق گيرد و نظر وزارت اقتصاد در تعلق نگرفتن عوارض از معاملات بورس ، دقيق نيست. وي با انتقاد به نظر وزارت اقتصاد و دارايي كه اخذ عوارض شهرداري از معاملات بورس را منوط به ارائه خدمات دانسته است، گفت: تمام فعاليت ها و مبادلاتي كه در شهر تهران انجام مي گيرد به صورت خودكار تحت خدمات شهرداري تهران قرار دارد و مگر مي شود كاري در شهر فارغ از خدمات ارائه شده شهرداري انجام گيرد.گفتني است شوراي شهر روز شنبه به استناد تبصره يك ماده پنج قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي اجتماعي و فرهنگي كشور و چگونگي برقرار و وصول عوارض از توليد كنندگان كالا و ارايه دهندگان خدمات موسوم به قانون تجميع عوارض مصوب مجلس شوراي اسلامي لايحه اي را تصويب كرد كه به موجب آن كارگزاران بورس از سال آينده بايد يك دهم كارمزد دريافتي ناشي از خريد و فروش سهام را به عنوان عوارض به شهرداري پرداخت كنند.در پي تصويب اين لايحه، ديروز وزارت اقتصاد و دارايي اعلام كرد: مصوبه اخير شوراي شهر تهران با عنوان لايحه اخذ عوارض از معاملات بورس منطبق با اختيارات قانوني اين شورا نيست .
بر اساس اطلاعيه روابط عمومي اين وزارتخانه، وضع عوارض در شهرداري ها در شرايطي امكان پذير است كه خدمت مشخص و تعريف شده اي توسط شهرداري به شهروندان ارايه گردد تا بهاي آن در قالب عوارض اخذ شود.
در بخش ديگري از اين اطلاعيه آمده است كه با توجه به اينكه شهرداري تهران براي خريد و فروش سهام بورس ، خدمت مشخصي را به شهروندان ارايه نمي دهد و نيز فعاليت هاي بورس تهران جنبه ملي دارد و معاملات آن در سراسر كشور صورت مي گيرد مصوبه اخير شوراي شهر تهران در مورد فعاليت هاي بورس جنبه قانوني ندارد.
در اطلاعيه مذكور همچنين خاطرنشان شده است كه اين اقدام شوراي شهر به نوعي وضع قانون مالياتي است و طبق روال قانوني، تصويب قانون از اختيارات مجلس شوراي اسلامي است.

نگاه
013191.jpg
رسول آذرگون

پرسه
حريم شهر را مي پايند
مسئولان ديگر چاره اي جز اين نديدند كه براي حريم شهر تهران هم نگهبان بگذارند. ساخت و ساز هاي غيرمجاز در حريم تهران كار را به جايي رسانده است كه به گفته حسن ابوتراب، مديركل حريم شهر تهران قرار شده است افرادي تحت عنوان حريم بان در مناطق مرزي شهر تهران با ساير شهرها مستقر شوند و بر ساخت و سازها در اين مناطق نظارت كنند.
۶ پاركينگ ديگر
اگر چه تهران به صدها هزار جاي پارك ديگر نياز دارد، اما همين اضافه شدن تدريجي جاهاي پارك هم براي اين شهر غنيمت است. سال آينده قرار است 6 پاركينگ طبقاتي گلاب دره، شهاب، بلوار كشاورز، خيابان سميه، ميدان امام حسين و بلوار معلم احداث و به بهره برداري برسد.

مترو، كارآمدترين وسيله نقليه از نگاه شهروندان
گروه شهري- در مسابقه جايزه دار همشهري، 5/93 درصد از پاسخ دهندگان، مترو را مفيدترين و مؤثرترين وسيله نقليه در شهرهاي بزرگ و توسعه يافته اعلام كردند.
در اين مسابقه كه روز شنبه 14 بهمن انجام شد از شركت كنندگان پرسيده شده بود بين منوريل، اتوبوس برقي، تراموا و مترو كدام وسيله نقليه در شهرهاي بزرگ دنيا كارآمدتر است و بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد؟
از ميان پاسخ هاي رسيده، 5/94 درصد مترو، 5/2 درصد اتوبوس برقي، 2 درصد تراموا و 1 درصد منوريل را برگزيدند.
مسابقه جايزه دار همشهري، هر روز در صفحه آخر منتشر مي شود.

ديدار اعضاي شوراي شهر
با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه ديدارهاي دوره اي خود از مناطق مختلف شهرداري، چهارشنبه، هجدهم بهمن ماه در مناطق 5 و 6 حضور خواهند داشت. بر اين اساس حبيب كاشاني در منطقه 5 و نسرين سلطانخواه در منطقه 6 به بررسي مشكلات شهروندان اين مناطق خواهند پرداخت.شهروندان مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري مناطق ياد شده مراجعه كنند.

رسول خادم اعلام كرد:
تسهيلات شهرداري براي خيرين كتابخانه ساز
013194.jpg
گروه شهري- رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر، تهران را فقيرترين شهر كشور به لحاظ سرانه كتابخانه هاي عمومي دانست و با اين حال از ايجاد تحولي جدي براي احداث كتابخانه هاي عمومي در سال 86 خبر داد.
رسول خادم ديروز در يك نشست خبري با بيان اينكه هر كتابخانه استاندارد، بايد دست  كم داراي 350 متر مربع فضا و 2 هزار و پانصد جلد كتاب باشد افزود: مجموعا در تهران 313 كتابخانه وجود دارد كه 186 كتابخانه واجد شرايط و از اين تعداد تنها 95 كتابخانه استاندارد است. وي با اعلام اين كه 71 كتابخانه عمومي متعلق به شهرداري تهران است، گفت: در تهران براي هر 40 هزار نفر يك كتابخانه عمومي موجود است؛ در حاليكه طبق استانداردها بايد براي هر 12 تا 15 هزار نفر يك كتابخانه داشته باشيم.
خادم با بيان اينكه شورا ياري هاي محلات تهران ضمن اعلام مشكلات موجود محلات ، كمبود كتابخانه ژهاي عمومي را به عنوان چهارمين مشكل تهراني ژها عنوان كرده اند گفت: زمين براي احداث كتابخانه ژهاي عمومي توسط شهرداري ژهاي مناطق 22 گانه شناسايي مي شود و شهرداري ژهاي مناطق با رويكرد كلي در محلات، زمين ژهايي حداقل به مساحت 200 متر را شناسايي و به معاونت اجتماعي براي ساخت كتابخانه معرفي خواهند كرد.خادم همچنين گفت: سال گذشته، حدود 3 ميليارد تومان اعتبار به توسعه كتابخانه ژهاي عمومي اختصاص يافت و سال 86 نيز اعتبار قابل توجهي براي احداث كتابخانه ژهاي عمومي تخصيص و احداث كتابخانه ها در سال آينده با سرعت بيشتر دنبال خواهد شد و شاهد تحول جدي در اين زمينه خواهيم بود. وي همچنين با اشاره به مصوبه اخير شوراي شهر در خصوص كتابخانه هاي عمومي گفت: اين مصوبه با توجه به قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي در خصوص تخصيص حداقل نيم درصد از درآمد شهرداري ها براي اداره كتابخانه هاي عمومي، تصويب و بر اساس آن، شهرداري تهران موظف شده است با توجه به تعداد قابل توجه كتابخانه هاي تحت مديريت خود فضاهاي مناسبي را در محلات و مناطق شهر براي احداث كتابخانه هاي عمومي اختصاص دهد. رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر، همچنين از ارائه تسهيلات تشويقي به خيرين كتابخانه ساز خبر داد و گفت: عوارض ساخت وساز از خيرين كتابخانه ساز تنها معادل نيم درصد ماخذ فعلي دريافت و كتابخانه به نام خيرين ثبت مي شود.

تغيير كاربري غيرمجاز
زمين هاي قزوين
قزوين- خبرنگار همشهري: 12 هكتار از زمين هاي كشاورزي استان قزوين در قالب 29 پرونده به صورت غيرمجاز تغيير كاربري يافته است.
مدير امور اراضي استان قزوين ضمن اعلام خبر افزود: در اين مدت، 80 هكتار از زمين هاي كشاورزي استان نيز به صورت مجاز كاربري شده است. اين در حالي است كه در سال گذشته 231 هكتار از زمين هاي كشاورزي اين استان در قالب 216 پرونده به صورت مجاز تغيير كاربري دريافت كرده اند.
ابوالفضل فلاح تغيير كاربري زمين هاي كشاورزي را غيرقانوني دانست و خواستار برخورد قانوني با عواملي شد كه زمين هاي مرغوب كشاورزي را براي تغيير كاربري خريد و فروش مي كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
داخلي
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |