چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۶ - Feb 14, 2007
با حميد آخوندي تهيه كننده روزسوم فيلم برگزيده جشنواره فجر
اصلاً  به جشنواره فكر نمي كردم
مريم درستاني
عكس: مهدي بيات
013944.jpg
وقتي مهدي سجاده چي طرح اوليه روز سوم را ارائه مي دهد،  عليرضا جلالي و حميد آخوندي كه پيش از اين، آنها را به عنوان كارگردان و تهيه كننده برنامه صندلي داغ مي شناختيم، تهيه كنندگي فيلم سينمايي روز سوم را برعهده مي گيرند، تا محمدحسين لطيفي اولين تجربه ساخت فيلم در ژانر دفاع مقدس را تجربه كند و فيلمش را به بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر برساند. قبل از سريال صاحبدلان قرار بود لطيفي روز سوم را بسازد كه نشد، اما بلافاصله بعد از صاحبدلان، روز سوم با بازي باران كوثري، مهدي صبايي، حامد بهداد، پوريا پور سرخ، شهرام قائدي در خرمشهر مقابل دوربين ابراهيم غفوري رفت. در روزهاي پاياني فيلمبرداري روز سوم در كنار رودخانه بهمن شير با حميد آخوندي گپي زديم هر چند كه آن موقع نمي دانستيم روز سوم بهترين فيلم جشنواره فيلم فجر مي شود.
***
* براي فيلمبرداري روز سوم در خرمشهر و با توجه به فصل زمستان دچار مشكلي نشديد؟
- نه، ما تقريباً  طبق زمان بندي از پيش تعيين شده كار كرديم، تنها 7-8 روز به خاطر بارندگي كار به تعويق افتاد كه الحمدلله الان روبه پايان است.
* از چه زماني طرح اوليه روز سوم عملي شد؟
- ما يك مرحله پيش توليد در مرداد ماه داشتيم و بعد از آن قرار بود اوايل پاييز كار را شروع كنيم، اما از آنجا كه محمدحسين لطيفي درگير سريال صاحبدلان بود كار به طور جدي از 15 مهر شروع شد و 12 آبان در خرمشهر كليد زديم.
* حالا چرا اصرار داشتيد محمدحسين لطيفي روز سوم را بسازد؟!
- چرا او نسازد؟
* به اين دليل كه ما كارگردانان شناخته شده اي در عرصه ژانر دفاع مقدس داريم، آيا لطيفي كه تاكنون اين تجربه را نداشته، گزينه خوبي بود؟
- اول اين كه اين ژانر انحصاري نيست، دوم اين كه خيلي از كارگرداناني كه در زمينه دفاع مقدس فيلم ساختند به سراغ فيلم هاي عشقي و ملودرام هم رفتند، پس آنها هم نبايد مي رفتند. يك كارگردان در ژانر اجتماعي هم مي تواند فيلمساز ژانر دفاع مقدس باشد.
* آخر چرا لطيفي؟
- اين هم يك تجربه است، احساس كرديم آقاي لطيفي مي تواند از عهده آن خوب برآيد، در واقع به او اعتماد كرديم.
* چرا احساس كرديد او مي تواند؟
- به اين خاطر كه لطيفي در كارهاي قبلي اش نشان داده بود كه به خوبي مي تواند روابط ميان انسان ها را نشان دهد و اين گزينه چه در سينما و چه در تلويزيون امتحانش را پس داده بود. مثلاً  او در كارهاي قبلي اش از ماشين و هواپيما و آپارتمان و ... فيلم مي ساخت، اما اكنون آكسسوار (لوازم صحنه) او فشنگ و انفجار و تانك است و اين آدم ها هستند كه روابط را تعيين مي كنند.به نظرم روابط انساني در اين فيلم بيشتر از فيلم هايي است كه تاكنون ديده ايم.
*مي خواهيد بگوييد اين روابط انساني از روابطي واقعي سرچشمه مي گيرند؟
- بله اين طرح براساس يك واقعه مستند طراحي شده، قصه اوليه آن الهام گرفته از واقعيت هاي جنگ و حقيقت آن است و ما اين حقايق را در طول مدت 34 روز مقاومت خرمشهر نشان مي دهيم.
* قصه آدم ها و روابطشان در فيلم چگونه رابطه اي است؟
- ما در فيلم نقش شهيد بهنام محمدي كه نوجوان 13 ساله خرمشهري و عرب زبان است را نشان مي دهيم، او نوجواني است كه در زمان جنگ اسير مي شود و بعد گريه مي كند و مي گويد كه پدر و مادرش را گم كرده است.او را آزاد مي كنند و بعد او مكان هاي دشمن را به نيروهاي خودي نشان مي دهد، يا اين كه نقش شهيد رسول نوراني را نشان مي دهيم يا محمود امان الهي كه افسر جوان نيروي زميني ارتش بوده را نشان مي دهيم.
* پس شخصيت هاي روز سوم شخصيت هاي واقعي خرمشهر هستند؟
- بله، ما حتي نقش تكاوران نيروي دريايي ارتش را در مقاومت خرمشهر نشان مي دهيم. همين طور اولين بار است كه در ژانر دفاع مقدس ما زنان را مي بينيم كه مسلحانه مي جنگند و از خرمشهر دفاع مي كنند. در هر حال روز سوم روايت آدم هاي مختلف و اقوام مختلفي است كه خودشان در دفاع از خرمشهر حق دارند.
* چرا روز سوم؟ خرمشهر كه در سه روز شكست نخورد؟!
- نه خرمشهر طي 34 روز شكست خورد، اما ما تنها سه روز آخر مقاومت در ارتباط با سقوط خرمشهر را نشان مي دهيم.
* خوب پس چرا روز سوم؟
- فكر كنم جواب اين سؤال، ديدن فيلم باشد، چون جواب آن خط اصلي قصه است، كه اگر بگويم لو مي رود ما در طي اين سه روز هجمه دشمن را نشان مي دهيم كه باعث شد خرمشهر سقوط كند.
* خيلي ها معقتدند اگر نيروهاي ما ساماندهي بهتري داشت، خرمشهر سقوط نمي كرد. آيا شما نقطه ضعف هاي نيروهاي خودي در سقوط خرمشهر را هم نشان مي دهيد؟
- ما به دنبال موضوعات تحليلي نرفتيم، روز سوم روايت زندگي واقعي انساني جنگ است، در اين فيلم هيچ كدام از قهرمان هاي ما آسماني نيستند، همه زميني  هستند و بعداً  آسماني مي شوند.
* شما به عنوان تهيه كننده چقدر در انتخاب بازيگرها دست داشتيد؟
- ما دست كارگردان را باز گذاشته ايم كه او كار خودش را انجام دهد، اما ما معذوريات خودمان را هم داشتيم، بيشتر معذوريت تهيه كننده ها مالي است. در نهايت اين كه افراد را متقاعد مي كنيم و يا آنچه را كه برآورد كرده بوديم مي گوييم، در نهايت به تفاهم مي رسيم و مشكلي هم بوجود نمي آيد.
* مثلاً  در روز سوم با اين مشكلات مالي مربوط به معذوريات تهيه كننده ها مواجه نشديد؟
- نه، تمام دوستاني كه آمدند و همكاري دارند بخصوص بازيگرها تقريباً  اولين تجربه هاي بازي خود در ژانر دفاع مقدس را تجربه مي كنند و با عشق و علاقه آمده اند و خودشان گفتند: كه مي خواهيم دين خودمان را به بچه هاي جنگ ادا كنيم و واقعاً  هم در 75 روز مردانه و زنانه با تمام سختي هاي موجود و سرماي شديد سنگ تمام گذاشتند.
* ساخت فيلم مربوط به سينماي دفاع مقدس نيازمند امكانات زيادي است آيا از طريق سپاه و ارتش اين امكانات در اختيار شما قرار گرفت؟
- حرف شما درست است ساخت فيلم جنگي امكانات مخصوص به خود را مي طلبد، مي خواهم اين را بگويم كه ارتش جمهوري اسلامي هر آنچه را كه مي خواستيم در اختيار ما قرار داد و از زحمات آنها تشكر مي كنيم.
* شما تلاش كرديد از جلوه هاي ويژه خاصي در روز سوم استفاده كنيد؟
- نه ما از ادوات نظامي استفاده كرديم مثل تير و
تي ان تي و ... ما براي جلوه هاي ويژه اين كار به سراغ كامپيوتر نرفتيم و تنها از امكانات واقعي استفاده كرديم.
* آيا به جشنواره هم فكر مي كرديد؟
- من اصلاً  به جشنواره فكر نمي كنم، احساس مي كنم اگر اين كار مربوط به ژانر دفاع مقدس را انجام مي دهيم در ادامه دوراني است كه در جنگ حضور داشتيم. آن روزها نه از جشنواره خبري بود و نه كسي ما را مي شناخت، عواملي كه زحمت كشيدند به حق خود رسيدند، من به عنوان تهيه كننده نه به جشنواره فكر مي كنم نه هيچ چيز ديگر.
* فكر مي كنيد در برابر سه- چهار فيلمي كه با ژانر فيلم روز سوم برابري مي كند، روز سوم در چه زمينه اي (كارگرداني، بازيگري، فيلمبرداري و...) در جشنواره مي تواند حرف اول را بزند؟
- من نمي خواهم وارد اين فضا شوم. سينماي دفاع مقدس را ادامه آن 8 سال جنگ مي دانم، در حالي كه امروز هم قرار نيست مدالي به ما بدهند. بحث جشنواره هم داستان جداگانه اي است.
*سؤال آخر اين كه اكنون با طرح اوليه مهدي سجاده چي، تا به مرحله عمل رسيدن فيلم چقدر فاصله ايجاد شده است؟
- اگر تغييراتي ايجاد شده با توافق نويسنده بوده، چون قصه مال اوست و براساس حقيقت آن زمان است، تنها اين كه ممكن است زمان يك چيزهايي را جابه جا كند.

نگاه
توفيق اجباري براي سينماي كودك
گروه ادب و هنر- در جشنواره امسال آثار دو ژانر حضور پررنگي داشتند. سينماي دفاع مقدس و كودك. اگر بتوان گفت كه در مورد فيلم هاي جنگي توجهي ويژه موجب افزايش آثار سينماي دفاع مقدس شده، حضور قابل توجه سينماي كودك را بايد در واقع حاصل يك اتفاق بدانيم.طبيعي بود كه با برگزار نشدن جشنواره فيلم كودك اصفهان، فيلم هايي كه براي حضور در اين جشنواره آماده شده بودند، سر از فجر در بياورند.در شرايطي كه مديريت سينما، بذل توجه به ژانرهاي مغفول مانده را در دستور كار قرار داده است، مي شود انتظار داشت كه به سينماي كودك و نوجوان هم توجه بيشتري شود.آنچه پيش رو داريد مروري است كوتاه بر فيلم هاي كودك و نوجوان حاضر در جشنواره فيلم فجر.
فيلم هاي سينمايي گوشواره به كارگرداني وحيد موسائيان، سينه سرخ كاري از پرويز شيخ طادي، سبيل مردونه اثر جواد اردكاني، قفل ساز ساخته غلامرضا رمضاني و بچه هاي ابدي فيلم جديد پوران درخشنده آثاري هستند كه حركتي تازه در گونه كودك و نوجوان به وجود آورده اند و اگر مجال اكران مناسب به دست آورند، بدون ترديد در جلب نظر مخاطب نسبت به اين گونه سينمايي مي توانند تغيير به وجود بياورند.
فيلم گوشواره پنجمين اثر بلند سينمايي موسائيان محسوب مي شود كه بر اساس فيلمنامه اي از هوشنگ مرادي كرماني ساخته شده است. اين فيلم هر چند با سبك و سياق سازنده اش تفاوت دارد و به سينماي تجاري تمايل يافته و از نظر مفهومي اثري درخور توجه محسوب نمي شود، اما اينكه موسائيان تلاش كرده به طريقي نگاه مخاطبان عام را به فيلم پيوند بزند، راهي براي بيرون آمدن سينماي كودك و نوجوان از فراموشي است.
فيلم سينمايي سينه سرخ به كارگرداني پرويز شيخ طادي از وراي معصوميت كودكانه سعي مي كند مسئله معجزه را در بستري لطيف و خيال انگيز مطرح كند.
فيلم سبيل مردونه سومين تجربه سينمايي جواد اردكاني داستان معصومه دختر شش ساله اي را بيان مي كند كه در تلاش است تا براي خان عمو كه مردي مسن و عقب مانده ذهني است، دوچرخه بخرد و به اين وسيله آرزوي ديرين او را برآورده كند.
فيلم قفل ساز بياني تلخ و گزنده دارد و مشكلي اجتماعي را به عنوان يك تابو مطرح مي كند. در عين حال اثر به موضوعي جديد، نگاهي جسارت آميز دارد و دنبال راهي براي حل اين مشكل است.
فيلم سينمايي بچه هاي ابدي به كارگرداني پوران درخشنده كه مضموني اجتماعي دارد، روايتگر زندگي دختري به نام نگار است كه در آستانه ازدواج با جواني به نام ايمان درمي يابد او مسئوليت مراقبت و نگهداري از برادر خود را دارد كه به سندرم دان مبتلاست.

شهر تماشا
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |