چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۶ - Feb 14, 2007
الهام، وزير دادگستري شد
013989.jpg
گروه سياسي- غلامحسين الهام، در حالي كه تنها سه رأي با عدم اعتماد از سوي مجلس فاصله داشت، موفق شد با كسب 130 رأي مثبت (در برابر 101 رأي مخالف) به عنوان وزير جديد دادگستري به ساختمان اين وزارتخانه در ميدان ارك برود. البته او بايد دفتر رئيس جمهوري را ترك كند اما كماكان سخنگوي دولت باقي خواهد ماند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري شايد علت تغيير مسئول دفتر رئيس جمهوري را با توجه به تركيب همراهان روز گذشته احمدي نژاد در مجلس بتوان حدس زد؛ ديروز برخلاف روال هميشگي مسعود زريبافان، صادق محصولي، علي اكبر جوانفكر و مهدي كلهر كه از حلقه نزديكان رئيس جمهوري به شمار مي آيند در مجلس احمدي نژاد را همراهي نمي كردند و جلسه رأي اعتماد غلامحسين الهام تنها با هاشمي ثمره (از حلقه نزديكان) برگزار شد. امري كه شايعات موجود در زمينه برخي اختلافات الهام با نزديكان رئيس جمهوري را تقويت مي كند.
الهام وزير دادگستري شد
به همين دليل قدرت الله عليخاني عضو فراكسيون اقليت به عنوان اولين مخالف الهام خطاب به رئيس جمهوري گفت كه چرا آقاي الهام را كه فرد مؤثري در دفتر شما بود مي خواهيد از دفتر، دك كنيد [از خود برانيد.]
دفاع رئيس جمهوري از الهام
رئيس جمهوري روز گذشته بيشتر وقت خود در دفاع از وزير پيشنهادي اش را به تشكر از حضور مردم در راهپيمايي 22 بهمن اختصاص داد و در ادامه به سالگرد تخريب حرمين شريفين عسكريين اشاره كرد. وي در بخش هاي پاياني صحبت هاي خود الهام را يكي از بهترين نيروهاي انقلاب دانست و از نمايندگان مجلس خواست كه رأي بالايي به وي دهند. احمدي نژاد همچنين تاكيد كرد الهام تا امروز از اعتماد هر سه قوه برخوردار بوده است.
تذكرات قانون اساسي
اما يكي ديگر از نكاتي كه جلسه ديروز را تحت تأثير خود قرار داد تذكر اكبر اعلمي و حسن سبحاني مبني بر شغل هاي متعدد الهام و مغاير قانون اساسي بودن تصدي وزارت دادگستري توسط وي بود. حداد عادل هيچ يك از اين تذكرات را وارد ندانست و گفت: شوراي نگهبان تفسيري جز اين دارد. مجلس رأي اعتماد خود را مي دهد و بعد از شوراي نگهبان استفسار مي كنيم و اگر نظري غير از اين داشت آن موقع بايد به فكر جايگزيني براي آقاي الهام در شوراي نگهبان باشند.
الهام راديكال است
اما مواضع الهام مهمترين محوري بود كه مورد استناد مخالفين او قرار گرفت.عليخاني وي را فردي كاملاً سياسي و داراي موضع گيري هاي راديكال و تند دانست و گفت: دادگستري جاي قضا است نه جاي مسائل سياسي و با رفتن الهام به وزارت دادگستري نمي تـوان از قضات انتظار بي طرفي را داشت. سيدمحمد سادات موسوي عضو فراكسيون اصولگراي مجلس هم كه به عنوان دومين مخالف سخن مي گفت، با بيان اين كه خود نيز از هم جناحي هاي الهام است گفت: اگر بخواهيم سلامت قضات به خطر نيفتد نبايد از عناصر راديكال در اين سمت استفاده كنيم. وي همچنين به سخنان همسر سخنگوي دولت اشاره كرد و گفت: چرا آقاي الهام از اين گونه سخنان تبري نمي جويند.اما محمدحسين فرهنگي نماينده تبريز به عنوان موافق الهام، موضع گيري متفاوتي داشت و الهام را يكي از برجسته ترين سخنرانان دانشجويان اصولگرا دانست.اما خود الهام كه موافقان چندان قوي نداشت مجبور شد بيشتر بار دفاع را از خودش به عهده بگيرد. وي در حالي كه هنوز پيراهن مشكي درگذشت پدر همسرش (مرحوم دواني) را به تن داشت در مورد مسائلي كه در مورد همسرش مطرح شده بود گفت: من به آزادي فكر و بيان قائلم به ويژه در مورد خانم ها و اصطلاحاً مردسالاري بدخيم ندارم. وي افزود: مرد چنين ولايتي بر همسر خود ندارد كه به او بگويد چگونه فكر كن يا چگونه بنويس.

بيشترين سؤالات
اما مواضع الهام در موضع سخنگوي دولت نيز انتقادات فراواني عليه او ايجاد كرده بود.مواضع وي در خصوص صندوق مهر رضا، رابطه با مجلس، بحث ورود زنان به استاديوم، موضع دولت در قبال گراني ها و كاهش قيمت ها،  عدم اعتقاد وي به خرد جمعي براي حل مشكلات از جمله مهمترين انتقادهايي بود كه ديروز متوجه الهام در كسوت سخنگويي شد. اما فرهنگي در دفاع از وي گفت: نبايد سخناني كه اصل و مبناي سخنگويي است،  مبناي تصميم گيري مجلس قرار گيرد.محسن كوهكن هم رأي مجلس هفتم به مردي كه از مجلس انتقاد كرده را نقطه قوت مجلس قلمداد كرد و الهام در سخنان خود فقط به يك مورد از اين اشكالات اشاره كرد و در مورد سخنانش درباره مراجع گفت: نقل درستي از سخنان من صورت نگرفته و ما همواره به نظر علما احترام گذاشته و خود را نيازمند ارشاد مراجع مي دانيم.

شرف الوزاره بالوزير
اما الهام در بخش پاياني سخنان خود آب پاكي را روي دست نمايندگان ريخت و عملاً خود را فاقد اختيارات لازم براي ايجاد تحول در امر قضا دانست و گفت: فعلاً هيچ پشتوانه اي جز سرمايه معنوي و اعتماد سه جانبه ندارم و در واقع الان شرف الوزاره بالوزير و اميدوارم روزي با تصويب قوانين مناسب اختيارات اين وزارتخانه گسترش يافته و شرف الوزير بالوزاره هم تحقق يابد. در پايان جلسه پس از سخنان موافقين و مخالفين از ميان 254 نماينده حاضر الهام با 130 رأي مثبت، ۱۰۱ رأي مخالف و 24 رأي ممتنع توانست از مجلس هفتم رأي اعتماد بگيرد. البته تنها او سه رأي بيشتر از حد نصاب  لازم را كسب كرد.

احمدي نژاد امروز به تركمنستان مي رود
ايرنا: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران براي حضور در مراسم تحليف رئيس جمهوري جديد تركمنستان صبح امروز عازم عشق آباد، پايتخت اين كشور مي شود.
مراسم تحليف رئيس جمهوري جديد تركمنستان امروز و پس از اعلام نتايج رسمي انتخابات رياست جمهوري اين كشور برگزارمي شود.
طبق برنامه سران هشت كشور جهان شامل جمهوري اسلامي ايران، افغانستان، گرجستان، جمهوري آذربايجان، ارمنستان، اوكراين، روسيه و تركيه در مراسم تحليف رئيس جمهور جديد تركمنستان شركت مي كنند.

كوتاه از خانه ملت
*غلامحسين الهام در دفاع از همسرش و در پاسخ به درخواست برخي نمايندگاني كه خواستار تبري جستن وي از مواضع راديكال همسرش شدند گفت: زنم را بيشتر از وزارت دوست دارم البته حاضرم خانواده ام را در راه انقلاب فدا كنم. فاطمه رجبي همسر او روز گذشته در مجلس حاضر بود.
* الهام در جايي با عذرخواهي از صراحت خود گفت: قانون اساسي درمورد وزير دادگستري گفته ما را به خير تو اميدي نيست، شر مرسان يعني وزير اختيار خاصي ندارد.
* رئيس جمهوري پس از رأي اعتماد مجلس به الهام در پيامي به نمايندگان از رأي آنها تشكر كرد.
* در راهروهاي مجلس شنيده شد كه عماد افروغ قصد داشت به عنوان مخالف الهام سخن بگويد اما با وساطت برخي از بزرگان فراكسيون اصول گرايان از اين امر منصرف شده است.
* حسن سبحاني نماينده دامغان در تذكري به وزير دارايي لزوم خودداري از فروش غيرقانوني سهام شركت هاي دولتي موضوع اصل 44 را خواستار شد.
* برخورد نامناسب يكي از نيروهاي حفاظت مجلس با يكي از عكاسان در جايگاه خبرنگاران موجب شد در هنگام سخنان رئيس جمهوري، خبرنگاران و عكاسان در حركتي اعتراض آميز براي دقايقي جايگاه خود را ترك كرده و از انعكاس اخبار امتناع ورزند اما با وساطت اميررضا خادم از اعضاي كميسيون فرهنگي، خبرنگاران پس از 15 دقيقه به جايگاه خود بازگشتند. ناآشنايي خبرنگاران حوزه رياست جمهوري با مسائل حفاظتي مجلس از ديگر علل پيش آمدن چنين مشكلاتي است.

برگزاري اولين سالگرد هتك حرمت حرم امامين عسگريين ع
گروه سياسي- مراسم اولين سالگرد هتك حرمت به حرمين امامين عسگريين ع با حضور روحانيون و بازاريان تهران برگزار شد.
روحانيون، طلاب، اصناف و بازار و اقشار مختلف مردم در مراسم اعتراض اولين سالگرد هتك حرمت حرمين امامين عسگريين، در مسجد عزيز الله بازار بزرگ تهران گرد هم آمدند.
اعتراض كنندگان به اين هتك حرمت با سر دادن شعارهاي ضد آمريكايي و ضد صهيونيستي حاميان و عوامل اين گونه عمليا ت  تروريستي در عراق را محكوم كردند.
همچنين روحانيون، بازاريان و ديگر اقشار مردم كه در اين مراسم حضور داشتند، خواستار اخراج نيروهاي اشغالگر از خاك عراق شده و نيز اشغالگران را عامل اصلي ناامني و خروج آنان را موجب برقراري ثبات در اين كشور دانستند.
در اين مراسم علي اكبر ناطق نوري به ايراد سخنراني پرداخت. ناطق نوري در مراسم سالگرد جنايت تخريب حرمين شريفين عسگريين تأكيد كرد: اين جنايت ريشه در توطئه هاي آمريكا و انگليس دارد. در ابتداي مراسم بيانيه  جامعه  انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار تهران در محكوميت اين جنايت نيز قرائت شد.
آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني از مراجع عظام تقليد هم در پيامي از تمام مسلمانان خواست تا در بازسازي حرم عسگريين اهتمام ويژه داشته باشند.
آيت الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع عظام تقليد قم نيز دوشنبه شب در آيين سالگرد تخريب مرقد عسگريين ع كه در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه س برگزار شد، خاطرنشان كرد: متأسفانه وهابيون افراطي، نادان و جاني تنها شيعيان را تكفير نمي كنند، بلكه همه مسلمانان جهان را آماج حملات وحشيانه خود قرار مي دهند.
وي تصريح كرد: ما به گروه هاي معتدل و علماي فهميده وهابيون توصيه مي كنيم كه اين خطر را هرچه زودتر درك كرده و بدانند كه اسلام ظرفيت پيشرفت را دارد ولي افراطي گري مانع آن است.
آيت الله يوسف صانعي از مراجع تقليد هم با اشاره به سالگرد تخريب حرم عسگريينع تصريح كرد كه با چنين اقداماتي نه تنها تشيع ضعيف نمي شود بلكه تقويت مي شود و بار ديگر مظلوميت شيعه براي همگان روشن مي شود.
?? محرم سالگرد تخريب حرمين مطهر عسگريين به دست عوامل استكبار جهاني و دشمنان اسلام در شهر مقدس سامرا است.

اخبار كوتاه
وزارت دفاع: با بهره برداري از ناوگان بسيار پيشرفته نقشه برداري دريايي، وزارت دفاع توانايي موثري را در زمينه پدافند و آفند در درياها براي نيروهاي مسلح ايجاد كرد. سردار مصطفي محمدنجار وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در مراسم افتتاح اين ناوگان پيشرفته دريايي با اشاره به توانمندي هاي وزارت دفاع در عرصه دريا، آغاز بكار ناوگان هيدروگرافي سازمان جغرافيايي اين وزارتخانه را كه مجهز به آخرين تجهيزات پيشرفته هيدروگرافي و جمع آوري اطلاعات فيزيك و شيمي آب است، گام مهمي در صنعت
نقشه برداري كشور ارزيابي كرد.
رياست جمهوري: رئيس جمهوري در 24 سفر استاني خود در مجموع پنج ميليون نامه از طرف مردم براي حل مشكلات خود، دريافت كرده است كه بيشتر موضوعات مطرح شده در نامه ها در زمينه مشكلات مالي، اشتغال، تسهيلات، مسكن، دارو و درمان، بهزيستي و كميته  امداد امام  خميني ره است. با وجود حجم گسترده نامه هاي مردمي رئيس جمهور تاكيد كرده است كه تمامي نامه ها به صورت اصولي رسيدگي و مشكلات مردم هرچه سريعتر برطرف شود. بيش از 50 درصد نامه هايي كه موضوع آنها مساعدت و حمايت است، تا قبل از پايان سال 85 بررسي و پيگيري خواهد شد و مابقي نامه ها ظرف شش ماه آينده بررسي و پاسخ داده خواهد شد.
وزارت اطلاعات :يك مقام آگاه در وزارت اطلاعات از نابودي يك شبكه جاسوسي و تخريب اقتصادي در كشور خبر داد. وي روز گذشته گفت: شبكه جمع آوري و فروش اطلاعات گرانقيمت شركتهاي مخابراتي كشور به شركتهاي طرف قرارداد خارجي پس از اقدامات پيچيده اطلاعاتي و مراقبت هاي طولاني، توسط معاونت اقتصادي وزارت اطلاعات و با همكاري موثر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كشف و نابود شد. اين مقام آگاه تصريح كرد: اعضاي موثر شبكه در ?? دي ماه امسال براساس حكم معاونت امنيت دادسراي عمومي و انقلاب اسلامي تهران و پس از شناسايي هاي نهايي و كنترلهاي اطلاعاتي، دستگير و تحويل مقامات قضايي شدند.
بنياد شهيد و امور ايثارگران: بنياد شهيد و امور ايثارگران با صدور بيانيه اي با تأكيد بر اجراي حكم تاريخي حضرت امام خميني ره در مورد سلمان رشدي مرتد، خاطر نشان كرد: كتاب آيات شيطاني تجسمي از توطئه هاي شيطاني استكبار جهاني و صهيونيست غاصب بود كه از آستين اين شيطان مرتد ظاهر شد. در بخش ديگر اين بيانيه تاكيد شده است: حكم قاطع و انقلابي امام خميني ره كه از احكام اسلام ناب محمدي ص سرچشمه گرفته است در گذر زمان تغييرناپذير است، همانگونه كه مقام معظم رهبري فرمودند: حكم امام ره در مورد سلمان رشدي مرتد، به آيات الهي متكي است و همانند آيات الهي مستحكم و غيرقابل حذف است.

رئيس قوه قضائيه:
هيأت نظارت بر صدا و سيما
يك قانون عادي مي خواهد
گروه سياسي- رئيس قوه قضائيه صبح ديروز در ديدار اعضاي هيأت نظارت بر صدا و سيما گفت: هيأت نظارت نقش بسيار مهمي در ارائه ديدگاههاي مناسب با سياست هاي كلان نظام و رهبري و اجرايي شدن آن در صدا و سيما دارد و براي رسيدن به اين مهم نيازمند تصويب يك قانون عادي است تا وظايفي كه بر مبناي قانون اساسي بر عهده آن است بهتر اجرا شود. آيت الله سيد محمود  هاشمي شاهرودي با تاكيد بر اينكه هيأت نظارت بر صدا و سيما بر مبناي قانون اساسي تشكيل شده است اظهار داشت: حدود اختيارات اين هيأت، چگونگي ارائه نظارت در مسائل مربوط به هزينه، بودجه و سياست هاي سازمان صدا و سيما بايد به عنوان قانون عادي در مجلس تصويب شود.هاشمي شاهرودي همچنين خواستار ارتقاء سطح امكانات هيأت نظارت بر صدا و سيما براي نظارت بر سطح كيفي برنامه ها، ارتقاء جايگاه هيأت نظارت بر صدا و سيما و افزايش نقش آن در احياي سياستهاي متناسب با اهداف نظام اسلامي شد و تاكيد كرد: هيأت نظارت با اصلاح تشكيلات و داشتن قانون و هدايتگري مناسب مي تواند به ارتقاء سطح برنامه هاي توليدي و اخبار صدا و سيما كمك كند.رئيس قوه قضائيه همچنين در ديدار ابراهيم جعفري نخست وزير سابق عراق و جمعي از وزرا و نمايندگان مجلس اين  كشور، گفت: دولت عراق بايد در سريع ترين زمان ممكن بر امنيت كشور حاكم شود.

سفير ايران در بغداد:
غير مجاز به عراق وارد نشويد
ايرنا: سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد روز گذشته اعلام كرد: ايرانيان به هيچ وجه خطرات ورود غير مجاز به عراق را دست كم نگيرند.
حسن كاظمي قمي اظهار داشت: با اينكه در نتيجه رايزني هاي انجام شده تعداد زندانيان ايراني موجود در زندانهاي عراق به حداقل رسيده بود اما از ماه گذشته تاكنون حداقل ??تن به اين تعداد افزوده شده اند. سفير ايران در عراق افزود : زندانهاي عراق داراي شرايط بسيار سختي هستند و تعداد زيادي از افراد بازداشت شده ايراني در صورت محكوميت بايد حداقل ?ماه در كنار زندانيهاي عراقي و افغاني با حداقل شرايط به سر برند.
كاظمي قمي تاكيد كرد : با توجه به نزديك بودن ايام اربعين امام حسين (عليه السلام) لازم است تا ايرانيان مقررات اعلام شده از سوي مراجع رسمي را مد نظر قرار دهند و از سفر بدون داشتن رواديد و مدارك لازم به عتبات عراق جدا خودداري كنند.
ايرنا همچنين وضعيت زندانيان ايراني را بسيار وخيم گزارش كرد. در اين گزارش آمده است: اتباع ايراني به اين نكته توجه داشته باشند كه درصورت دستگيري به جرم ورود غير مجاز به داخل خاك عراق ، زائران ايراني بايد ابتدا با مدارك كافي ثابت نمايند كه براي زيارت آمده اند. در بسياري از موارد خصوصا مواقعي كه سن فرد دستگير شده بين ??تا ??سال باشد مقررات پيچيده اي براي كشف علت ورود فرد به داخل عراق در موردش اعمال مي شود.

وزيرخارجه كويت :
تلاش هاي ايران براي امنيت در عراق را صادقانه مي دانيم
گروه سياسي- وزير خارجه  كويت با رد اتهامات مطرح شده از سوي آمريكا مبني بر كشف سلاح هاي ايراني در عراق گفت: اتهاماتي  كه آمريكاييها مطرح مي كنند به خودشان مربوط است، اما آن چه كه ما مي دانيم اين است كه تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران براي تحقق امنيت در عراق صادقانه است.
شيخ محمدالسالم الصباح كه پس  از ديدار و گفتگو با منوچهر متكي ، همتاي ايراني خود در كنفرانس خبري مشتركي به سؤالات خبرنگاران پاسخ مي گفت با اشاره به تلاش ايران براي برگزاري جلسات مختلف در جهت كمك به تثبيت امنيت در عراق افزود: فتنه هاي مذهبي مي تواند درهاي جهنم را بر روي تمام كشورهاي منطقه باز كند و اين نه تنها به مصلحت ايران بلكه به مصلحت همه است كه اين فتنه در عراق خاموش شود و ما به صداقت ايران براي غلبه براين فتنه اطمينان داريم.
به گزارش خبرگزاري مهر منوچهر متكي نيز در ارتباط با موضع اخير دبير شوراي عالي امنيت ملي مبني بر آمادگي تهران براي ميزباني  كنفرانس امنيت منطقه اي، گفت: جمهوري اسلامي ايران در فرصت هاي مختلف ميزبان نشست هاي مختلف منطقه اي و بين المللي بوده و در همين راستا ما از پيشنهاد ارائه شده از سوي آقاي لاريجاني براي برگزاري اين اجلاس در تهران استقبال مي كنيم.

بوش حمله به ايران را شايعه خواند
گروه سياسي- رئيس جمهوري آمريكا تأكيد كرد كه هيچ قصدي براي حمله به ايران ندارد و هرگونه پيش بيني ها در اين زمينه شايعه اي بي پايه و اساس است.
جرج بوش در گفتگو با تلويزيون دولتي آمريكا در واكنش به نگراني هاي مخالفان دموكراتش از اينكه بحران ميان آمريكا و ايران به مرحله رويارويي نظامي برسد، گفت: صحبت ها درباره  حمله  احتمالي آمريكا به ايران همهمه  و سروصداست. وي تاكيد كرد كه دولت آمريكا سياستي فراگير براي حل مسالمت آميز مسئله هسته اي ايران را در پيش مي گيرد، اما درعين حال ابراز اميدواري  كرد كه اعضاي كنگره و بويژه دموكراتها خطر دولت ايران مسلح به سلاح هسته اي را درك كنند.
به گزارش ايسنا رئيس جمهوري آمريكا گفت: به اعتقاد من منطقي است كه به وضوح به ايراني ها و جامعه بين المللي اعلام كنيم كه ما همچنان به فشارهاي خود ادامه خواهيم داد. بوش در حالي اين سخنان را مطرح مي كند كه پنتاگون اعلام كرده تقويت حضور نظامي آمريكا در خليج فارس پيامي براي  دشمنان احتمالي در منطقه است و جورج بوش رئيس جمهور آمريكا نيز وعده داده است آنچه را كه شبكه هاي ايراني دخيل در خشونت هاي عراق خوانده، مختل كند.
اعتراف آمريكا به عدم دخالت ايران
رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا اعتراف كرد كه هيچ اطلاعاتي كه نشان دهد دولت ايران به طور مستقيم درتامين سلاح  براي شبه نظاميان عراقي دست دارد، در اختيار ندارد. به گزارش ايسنا پيتر پيس، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا درگفتگو با راديو آمريكا گفت: ما مي دانيم كه پرتاب شونده هاي انفجاري در ايران ساخته مي شود اما نشانه اي مبني براينكه دولت ايران در اين مسئله دخالت داشته باشد دردست نيست. اين درحاليست كه سخنگوي توني بلر از اتهام هاي آمريكا مبني بر مشاركت ايران در تامين سلاح براي شبه نظاميان عراقي حمايت كرد. سخنگوي دفتر توني بلر گفت: بلر اولين بار در اكتبر 2005 نسبت به نگراني ها در خصوص فناوري ابزارهاي انفجاري و تسليحاتي كه از ايران وارد عراق مي شوند هشدار داده بود. اين سخنگو كه به نام وي اشاره نشده است گفت: ما معتقديم كه اگر دولت ايران بخواهد مي تواند به اين نگراني ها پاسخ دهد.

دبيرشوراي عالي امنيت ملي :
سوئيس به دنبال تسهيل روند پرونده هسته اي ايران است
013992.jpg
گروه سياسي- دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: درجريان مذاكره با مقامات سوئيسي موضوع نقش آفريني سوئيس درحل مسأله هسته اي ايران به عنوان كشوري كه تمايل دارد نقشي تسهيل كننده درروند پرونده ايفا كندمدنظر قرارگرفت.
علي لاريجاني درگفتگو باواحد مركزي خبر با اشاره به اينكه رايزني هاي ميان ايران و سوئيس درباره برنامه هسته اي كشورمان وجود داشته  است،گفت: سوئيس به عنوان يك كشور بي طرف علاقمند است نقشي تسهيل كننده در اين زمينه داشته  باشد و آنچه با عنوان طرح سوئيس مطرح شده،بيشتر ناظر به همين نقش آفريني سوئيس درجهت تسهيل امراست.
وي افزود: مقامات سوئيسي تلاش مي كنند ضمن صحبت باطرف هاي ايراني راه حل هاي ممكن را مورد بررسي قرار دهندودرگفتگوهاي اخير با مقامات اين كشور قرار بر اين شد كه كارشان را ادامه دهند.
رئيس جمهور سوئيس درمذاكره با لاريجاني يادآوري كرد كه سوييس حق همه  كشورها براي استفاده از انرژي هسته اي با اهداف صلح آميز را به رسميت مي شناسد، اما هرگونه گسترش اين فناوري را نخواهد پذيرفت.
حسيني: تعليق پذيرفتني نيست
درحالي كه 2 روز پيش سخنگوي وزارت خارجه درنشست باخبرنگاران گفته بود كه حتي تعليق برنامه هسته اي هم درشرايط مذاكره قابل بررسي است، وي روزگذشته تأكيدكرد : موضوع تعليق تحت هيچ شرايطي پذيرفتني نيست.
حسيني خاطرنشان كرد : فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران مسالمت آميز و در چارچوب مقررات بين المللي و معاهده ان پي تي است و لذا موضوع تعليق تحت هيچ شرايطي پذيرفتني نيست.
بركناري شارليه
سرپرست بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي درارتباط با برنامه  هسته اي ايران پس از آن كه تهران به آژانس اعلام كرده بود از ورود وي به كشور خودداري خواهدكرد، از مسئوليتش بركنار شد. به گزارش ايسنا به نقل از ديپلماتهاي حاضردرآژانس كريس شارليه، مسئول بلژيكي بازرسان پرونده ايران درآژانس بين المللي انرژي اتمي از تاريخ اول آوريل به بخش برزيل و آرژانتين در آژانس منتقل مي شود. شارليه هفته  گذشته  از اين تصميم آژانس مطلع شد.
اظهارات البرادعي
مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي با هشدار درباره عواقب خطرناك هرگونه حمله عليه ايران تاكيد كرد كه چنين اقدامي سبب يكپارچه شدن همه ايراني ها درحمايت ازبرنامه هسته اي خود خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر ، البرادعي در جمع خبرنگاران در بروكسل گفت : من دليلي نمي بينم كه ايران و جامعه بين المللي با يكديگر درباره توقف فعاليتهاي غني سازي طي مدت مذاكرات و تعليق استفاده از تحريمها به توافق نرسند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |