چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۶ - Feb 14, 2007
محققان در جستجوي راز شادماني
آذين محبي نژاد
013971.jpg
دانماركي ها سي سال است كه رتبه اول رضايت از زندگي را در جهان به خود اختصاص مي دهند. در آخرين ارزيابي هاي انجام شده، بيش از دو سوم دانماركي ها از زندگي خود بسيار راضي بوده اند، درحالي كه اين نسبت در هيچ كشور ديگري كه مورد بررسي قرار گرفته از نصف تجاوز نمي كند و در بسياري از كشورها تنها يك سوم مردم چنين رضايتي از زندگي خود دارند.
پژوهشگران دانماركي و آلماني در يك پژوهش جديد كه چندي پيش در نشريه پزشكي بريتانيا (BMJ) به چاپ رسيده، به منظور يافتن علت اين امر، به نتايج جالبي دست يافته اند. آنها رمز موفقيت دانماركي ها را داشتن فرهنگ كم توقعي مي دانند. اين پژوهشگران در بررسي هاي خود دانماركي ها را با اهالي دو كشور بسيار شبيه به آنها يعني سوئد و فنلاند مقايسه كرده و به نتايجي رسيده اند كه مي تواند علت رضايت بي رقيب دانماركي ها را از زندگي توجيه كند.
توقعات اندك
يكي از سؤال هاي مهم در نظرسنجي هاي انجام شده جهت سنجش ميزان رضايت از زندگي مردم، اين  است كه در سال آينده، چقدر انتظار پيشرفت و بهبودي اوضاع را دارند. با وجودي كه توقع شرايط مطلوب زندگي در آينده مي تواند با ميزان رضايت از زندگي مرتبط باشد، اما اگر اين انتظارات به طرز غير واقع بينانه اي بالا باشند، مي توانند موجب نااميدي و عدم رضايت از زندگي شوند. بررسي آمار نظرسنجي هاي انجام شده در سال 1980 نشان مي دهد، در حالي كه دانماركي ها بسيار از زندگي راضي بوده اند، انتظارات آنها از سال آينده نسبتاً پايين بوده است. در مقابل سوئدي ها و فنلاندي ها كه رضايت كمتري از زندگي داشته اند، توقع بسيار بالاتري از سال آينده داشته اند.
پيروزي هاي ورزشي
گفته مي شود قهرماني رقابت هاي فوتبال جام ملت هاي اروپا در سال 1992 با غلبه دو بر صفر بر تيم آلمان، دانماركي ها را در چنان خوشحالي عميقي فرو برد كه تا كنون در اين كشور سابقه نداشت. پژوهش هاي ديگري نيز وجود دارند كه صحت چنين توضيحي را روشن مي كنند. مثلاً در انگلستان، قيمت هاي بازار بورس داراي ارتباط مثبتي با عملكرد تيم ملي فوتبال اين كشور هستند و زماني كه يك تيم محلي در شهر خودش بازنده مي شود، يا تيم ملي فوتبال كشوري به فينال جام ملت هاي اروپا مي رسد، مرگ ناشي از بيماري هاي قلبي عروقي در ميان مردان افزايش مي يابد.
البته ورزش هم از عوامل مهم شمارش شده در ميزان رضايت از زندگي است. در كشور دانمارك كه كمتر از پنج و نيم ميليون نفر جمعيت دارد، بيش از يك ميليون و ششصد هزار عضويت در باشگاه هاي مختلف ورزشي به ثبت رسيده است. به علاوه دانماركي ها براي بسياري از رفت و آمدهاي خود از دوچرخه استفاده مي كنند. مردم هلند نيز اين ويژگي دانماركي ها را دارند و از قضا آنان نيز جزو شادترين ها هستند.
وضعيت رفاهي و سلامت
پژوهش هايي كه در آن ملت هاي مختلف با هم مقايسه شده اند، حاكي از آن است كه اقتصاد شكوفا و دموكراسي كارآمد با سطح بالايي از سلامت مردم در ارتباط است. با اين وجود مطالعات انجام شده در طول زمان بر روي يك گروه از مردم، هيچ تغيير ثابتي را در ميزان رضايت از زندگي با افزايش درآمد نشان نمي دهد.
البته، سطح سلامت با ميزان رضايت از زندگي مرتبط است. اگر گزارش خود دانماركي ها را از ميزان سلامتشان در نظر بگيريم، آنها در وضعيت خوبي قرار دارند. اما اگر سلامت آنها را از ديدگاه بيماري ها و عملكرد فيزيكي آنان مورد سنجش و ارزيابي قرار دهيم، سلامت آنها در حد متوسط قرار دارد. اين موضوع نشان مي دهد كه دانماركي ها تصور و برآورد بهتري از سلامت خود دارند.
ازدواج و فرزندان
ارتباط ميان ازدواج و فرزند داشتن و رضايتمندي از زندگي هم در اين مطالعه به خوبي ثابت شده است. دانمارك از نظر آمار ازدواج در بين كشورهاي اروپايي رتبه اول را دارد. اين موضوع البته موجب شده است تا آمار طلاق نيز در اين كشور بالاتر از ساير كشورهاي اروپايي باشد به نحوي كه دانمارك پس از بلژيك مقام دوم طلاق را داراست. دانمارك از جمله كشورهاي اروپايي با بالاترين ميزان فرزندآوري نيز هست. با اين وجود تحقيقات جديد دانماركي ها نشان داده است كه داشتن بيش از يك فرزند، ميزان رضايت از زندگي را بويژه در زنان كاهش مي دهد.
سيگار و مشروبات الكلي
مصرف بالاي سيگار و مشروبات الكلي از سلامت افراد مي كاهد، و اين موضوع خود را در علت مرگ دانماركي ها كه آمار بالاي مصرف دخانيات و مشروبات الكلي را دارند، نشان مي دهد. دانمارك در ميان 15 كشور پير اروپا، مقام سيزدهم را از نظر اميد به زندگي دارد. در ليست عواملي كه ممكن است باعث شادماني دانماركي ها شده باشند، چيزهاي ديگري مثل زبان مادري و برداشت افراد از كلمات رضايتمندي و آرامش، آب و هوا، غذا، ژنتيك و حتي رنگ روشن مو نيز وجود دارد. اما اين عوامل در انتهاي ليست جاي مي گيرند و تأثير كمتري بر رضايت دانماركي ها از زندگي دارند.
نتيجه گيري
پژوهشگران در پايان بحث كرده اند كه بدون شك رضايت عميق دانماركي ها از زندگي، بيش از يك دليل دارد. آنها معتقدند براي حل معماي دانماركي ها بايد چند دهه پژوهش صورت گيرد. اين دانشمندان با تاكيد بر اثر پيروزي تيم ملي فوتبال دانماركي ها در سال 1992 مي گويند، تأثير اين پيروزي بسيار بادوام بوده است. پژوهشگران مي گويند كليدي ترين عاملي كه شادماني دانماركي ها را توضيح داده و آنها را از مردم سوئد و فنلاند متمايز مي سازد، آن است كه دانماركي ها هر سال توقعاتي همواره پايين و البته واقعي از زندگي در سال جديد دارند. هر سال آنها از درك اين حقيقت كه همه چيز در دانمارك رو به بدتر شدن نيست، شگفت زده مي شوند و اين شگفتي براي آنها مطلوب است.
نكته جالبي كه اين حقيقت را به خوبي منعكس مي كند آن است كه در سال 2005 ميلادي، زماني كه اعلام شد دانماركي ها شادترين مردم جهان هستند، روزنامه هاي دانمارك براي اعلام اين خبر تيترهايي اين چنين انتخاب كردند: ما فعلاً شادترين مردم دنيا هستيم. همين جمله ساده نشان مي دهد كه آنها هيچ توقعي براي دوام اين وضعيت ندارند و به خوبي مي توانند اين موضوع را بپذيرند كه سال آينده، ملت ديگري جاي آنها را بگيرد!
راستي تا شروع سال آينده خورشيدي چيزي باقي نمانده است. شما چه توقعي از سال جديد داريد؟

محققان مي گويند
ناخن هاي زشت
نشاني قارچ زدگي پا
گروه سلامت- گاهي به حس زيبايي شناسي تان هم اعتماد كنيد، گاهي ممكن است بتواند پيشگويي كننده بيماري هايي در شما باشد. نمونه اش همين ديابتي ها كه مدام بايد مراقب پاهايشان باشند. محققان گفته اند ديابتي ها موقع كنترل پاهايشان بايد به بي ريخت شدن ناخن هايشان هم توجه داشته باشند. چون اين جور ناخن  ها ممكن است نشانه عفونت قارچي آنها باشد.
محققان دانشگاه واشنگتن در مطالعه شان حدود 90 بيمار ديابتي را با پاهاي حساس و ناخن هاي بيمار انتخاب كردند. افرادي كه علائمي از تغيير رنگ ناخن، ضخيم شدن آن و هر گونه تغيير در شكل ناخن پا داشتند. متوسط سن آنها 71 سال بود و براي 16 سال در كلينيك ديابت اين دانشگاه به طور مداوم بررسي شدند. آزمايش نمونه هاي ضايعات ناخن اين افراد نشان داد كه 25 نفر آنها عفونت قارچي ندارند، در حالي كه 73نفر به اين نوع عفونت ها مبتلا شده اند.در مرحله درمان هم مشخص شد داروهاي ضدقارچ كاملا موثرند، اما در استفاده از داروهاي خوراكي بايد احتياط كرد، چون خطر مسموميت كبدي را به همراه دارد. نتايج اين مطالعه مي تواند توجه ديابتي ها را، حتي به ناخن هاي بدشكل شده شان جلب كند تا براي درمان به موقع مراجعه كنند.
توجه بيش  از حد به ظاهر
حالتان را بد مي كند
013974.jpg
گروه سلامت- بعضي ها مي ترسند قيافه شان براي ديگران جذاب نباشد و خيلي موردپسند طرف مقابل شان قرار نگيرند. محققان گفته اند اين توجه زيادي مي تواند كار دست اين جور افراد بدهد و روانشان را به هم بريزد. پايگاه اينترنتي خبرگزاري رويترز گزارش داده است محققان دانشگاه بوفالوي نيويورك در يك مطالعه گسترده، 242دانشجوي دختر و پسر را انتخاب كردند و به هر يك از آنها پرسشنامه اي دادند تا نظرشان را درباره قيافه و هيكل شان بدانند. همچنين وضعيت رواني آنها هم ارزيابي شد. جمع بندي اين پرسشنامه ها نشان داد آنها كه قيافه و ظاهرشان زيادي براي شان مهم است،  بيشتر از بقيه دانشجويان اختلالات رواني دارند؛ اختلالاتي مثل ترس، اضطراب و افسردگي. همچنين در اين افراد احساس اعتماد به نفس پايين تر بود و رفتارهاي ناسالم تغذيه اي، مثل ريزه خواري و بي اشتهايي عصبي هم زياد بود. نتيجه گيري اين محققان آن است كه بايد نحوه نگرش افراد در اين باره تصحيح شود و از توجه افراطي به ظاهر، زيبايي و چاقي و لاغري دوري شود.

سلامت در ايران
تسهيلات دولت براي سازندگان بيمارستانهاي خصوصي
گروه سلامت- اگرچه چالش بيمارستان هاي بخش خصوصي و دولتي در كشور ما سابقه چندساله دارد، ديروز وزير بهداشت در گفت وگو با يكي از خبرگزاري ها گفت: در لايحه بودجه سال آينده دولت تسهيلاتي را از محل اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي براي كمك به سازندگان بيمارستانهاي خصوصي در نظر گرفته است.
كامران باقري لنكراني تأكيد كرد تقويت بخش خصوصي در نظام سلامت يكي از محورهاي مهم بودجه سال آينده در بخش بهداشت و درمان است. در حال حاضر، از مجموع 80 هزار تخت بيمارستاني فعال كشور حدود 15 هزار تخت با عمر بيش از 50 سال فعال هستند و نوسازي اين تختها و تجهيز بيمارستانهاي قديمي به امكانات پيشرفته جديد، به تنهايي از عهده بخش دولتي خارج است.
يك چهارم دياليزي ها، تهراني اند
رشد سالانه تعداد بيماران دياليزي در كشور 14 درصد است و در حال حاضر 13 هزار بيمار دياليزي در كشور وجود دارند كه يك چهارم آنها تهراني اند.
معاون مركز مديريت پيوند و بيماري هاي خاص وزارت بهداشت، در گفت وگو با ايسنا، اضافه كرد كه تعداد بيماران دياليزي در حال حاضر 5 برابر دستگاه هاي موجود است و محدوديت دستگاه ها باعث شده تا سرعت اسقاط دستگاه هاي فعلي با رشد سالانه اين بيماران برابر شود، به  همين خاطر هم كشور در هر سال،  به ورود بين 500 تا 700 دستگاه دياليز جديد احتياج دارد تا شرايط ايده آل براي دياليز بيماران، فراهم شود و هيچ بخشي مجبور به انجام دياليز بيش از دو شيفت نباشد. دكتر شهرام نوروزي البته در ادامه تأكيد كرده كه متأسفانه هنوز اعتبار لازم براي دست يابي به چنين ايده آلي فراهم نشده است. معاون مركز مديريت پيوند و بيماري هاي خاص وزارت بهداشت، ضمن بيان اين كه حدود 26 درصد از بيماران دياليزي تنها در استان تهران ساكن هستند، گفت: حداكثر فاصله اي كه هر فرد در مناطق دور دست بايد طي كند تا به يك بخش دياليز برسد 20 كيلومتر است كه اين امر تنها جمعيت كمي را با معضل مواجه مي كند.
ابراز نگراني
رئيس سازمان نظام پزشكي
رئيس كل سازمان نظام پزشكي، در نامه اي خطاب به رئيس مجلس شوراي اسلامي، نگراني عميق خود را نسبت به اعتبارات اختصاص  يافته به بخش سلامت در لايحه بودجه 86 اعلام كرد.
دكتر سيد شهاب الدين صدر، در اين نامه خواستار اصلاحات اساسي بودجه بخش سلامت، به ويژه افزايش سرانه درمان، حداقل معادل 85 هزار ريال از سوي مجلس شوراي اسلامي شده است.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |