چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۶ - Feb 14, 2007
يك روز قبل از سالگرد ترور رفيق حريري
۲ انفجار مهيب در لبنان۲۰ كشته و زخمي برجاي گذاشت
014016.jpg
گروه بين الملل در اثر انفجار در عقب دو دستگاه اتوبوس در شمال بيروت 2 نفر كشته و زخمي شدند. حسن سبع وزير كشور لبنان گفت: اطلاعات به دست آمده نشان مي دهد كه اين انفجار بر اثر بمب جاسازي شده در داخل اتوبوس در روستاي مسيحي عين علق واقع در 25 كيلومتري شمال شرق بيروت انجام گرفته است. اين در حالي است كه تمامي منطقه وقوع حادثه كه در بكفيا محل سكونت بسياري از مقامات اسبق لبنان است، تحت تدابير شديد امنيتي قرار دارد و بسياري از نيروهاي امنيتي و ارتش لبنان در اين منطقه مستقر شده و به حالت آماده باش كامل درآمدند.
بكفيا شهري كوهستاني است و زادگاه امين جميل رئيس جمهور سابق لبنان است كه پسرش پيير در ماه نوامبر ترور شد.به گزارش ايسنا نبيل مررو يكي از نمايندگان حزب ميشل عون در پارلمان لبنان گفت: برخلاف اظهارات بسياري از مسئولان دولت نامشروع لبنان، اين انفجار تنها يك طايفه مشخص و يا يك حزب مشخص و يا يك منطقه مشخص را هدف نگرفته است، بلكه اين انفجار تمام لبنان را هدف قرار داده است.
اميل لحود رئيس جمهور لبنان نيز با محكوم كردن اين انفجار آن  را يك كشتار واقعي و جنايت بزرگ توصيف كرد. رئيس جمهور لبنان گفت در هر زماني كه روزنه اي براي حل بحران هاي فعلي لبنان به وجود مي آيد و تمام طرف هاي لبناني درصدد تحكيم وحدت خود براي رويارويي با دشمنان لبنان هستند، جنايتي جديد در حق غيرنظاميان بيگناه انجام مي گيرد كه اين عمليات به صورت مستقيم نيز درصدد به بن بست رساندن تمام تلاش هاي داخلي و منطقه اي و بين المللي براي كمك به لبنان جهت دستيابي به توافق ملي ميان احزاب سياسي و غيرسياسي است.

توافق در مذاكرات هسته اي كره شمالي
014013.jpg
گروه بين الملل سرانجام بعد از سه سال مذاكره همراه با وقفه و كشمكش ميان كره شمالي و سه همسايه منطقه اي اين كشور با آمريكا بر سر برنامه هسته اي پيونگ يانگ، نيمه شب سه شنبه و در آخرين روز از تازه ترين دور اين گفتگوها در پكن توافقنامه اي به دست آمد كه همه طرف ها آن را موقت و غيرقطعي مي خوانند.
در پايان مذاكرات اخير كره شمالي قبول كرده است كه در ازاي دريافت فعلاً 50 هزار تن كمك از جمله سوخت نفت به ارزش 400 ميليون دلار، راكتور اصلي هسته اي خود را تعطيل كند. بعد از اينكه بازرسان بين المللي تعطيلي كار اين راكتور را تاييد كردند كره شمالي 950 هزار تن ديگر كمك دريافت خواهد كرد. متن اين توافقنامه بعد از پايان مذاكرات براي همه طرفهاي حاضر در سالن كنفرانس محل برگزاري گفتگوها در پكن خوانده شد و وقتي هيچ مخالفتي با آن صورت نگرفت، متن توافقنامه امضا شد و در اختيار رسانه ها قرار گرفت. طرفهاي مذاكره براي كره شمالي مهلتي 60 روزه مشخص كردند تا كار اين راكتور را متوقف كند. به اين ترتيب تعليق و توقف بقيه فعاليت هاي تسليحاتي هسته اي كره شمالي به دور ديگر مذاكرات موكول شد. صبح روز سه  شنبه متن اين توافقنامه براي تاييد نهايي به كشورهاي مذاكره كننده يعني چين، ژاپن، كره جنوبي، روسيه، كره شمالي و آمريكا فرستاده شد. در متن اين توافقنامه آمده است كه آمريكا به سرعت كره شمالي را از فهرست كشورهاي حامي تروريسم خارج كرده و به تحريم هاي تجاري عليه پيونگ يانگ پايان مي دهد اما ضرب الاجلي براي اين كار مشخص نشده است.
خبرگزاري يونهاپ كره  جنوبي اعلام كرد، كره شمالي 500 هزار تن نفت سنگين و 500 هزار تن ديگر كمك هاي انرژي و بشردوستانه دريافت مي كند.
از سوي ديگر شينزو آبه، نخست وزير ژاپن از اين پيشرفت استقبال كرد اما از كره شمالي خواست تلاش هاي بيشتري جهت غير هسته اي سازي كشورش به انجام رساند.
چان يونگ وو، نماينده هسته اي كره جنوبي نيز اعلام كرد، وي معتقد است اين پيشنهاد براي پيونگ يانگ قابل قبول خواهد بود.
اما جان بولتون، نماينده  سابق آمريكا در سازمان ملل با انتقاد شديد از اين توافقنامه از جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا خواست تا آن را رد كند و اظهار داشت اين توافقنامه چهره  آمريكا را تضعيف مي كند.
بولتون به سي ان ان گفت:  من از اين توافقنامه بسيار ناراضي ام، اين توافقنامه پيام غلطي را به تكثيركنندگان آتي سلاح هاي هسته اي در سراسر جهان مي دهد، اگر ما براي مدت طولاني مقاومت كرديم و مذاكره كنندگان وزارت خارجه را خسته كرديم در نهايت شما به آنها پاداش داديد و در ازاي همه  اينها محموله اي بزرگ از نفت سنگين را تنها در ازاي بخشي از آنچه بايد كره شمالي در جهت برنامه  هسته اي اش به انجام رساند، به آنها ارايه مي كنيد.
اما مقامات دولت بوش با دفاع از اين توافق آن را بخشي از تلاش مرحله به مرحله براي خلع سلاح كره شمالي خواندند. كره شمالي در سال 1994 هم بر سر خلع سلاح با آمريكا به توافق رسيد. بر اساس آن توافقنامه قرار بود كره در مقابل دريافت 500 هزار تن سوخت نفت در سال فعاليت هسته اي خود را متوقف كند. قرار بود اين سوخت تا زماني به كره تحويل شود كه دو راكتور هسته اي اين كشور كامل شود و 2 ميليون مگاوات برق مورد نياز را توليد كند. اين توافقنامه در پايان سال 2002 با متهم شدن كره به انجام مخفيانه غني سازي اورانيوم متوقف شد.

اسرائيل، كشورهاي اروپايي را براي ادامه
محاصره ملت فلسطين تحريك مي كند
مهر: مقامهاي رژيم صهيونيستي اخيرا در تماس هايي با مقامهاي كشورهاي اروپايي، آنان را به رد توافقنامه مكه مكرمه و همكاري نكردن با دولت آتي فلسطين و ادامه محاصره اقتصادي ملت فلسطين تشويق و ترغيب مي كنند.
به گزارش نشريه المنار، منابع خبري اعلام كردند: اسرائيل در روزهاي اخير تماس هايي را با بعضي از كشورهاي اروپايي براي همراهي نكردن با دولت آتي فلسطين و ادامه محاصره اقتصادي عليه ملت فلسطين برقرار كرد و اين كشورها را به رد توافقنامه مكه تشويق كرد. زيپي ليوني در كنفرانس امنيتي مونيخ ، اتحاديه اروپا را از شناسايي دولت متحد ملي فلسطين برحذر داشت. همچنين وزير امورخارجه رژيم صهيونيستي اخيرا در تماس هايي كه با سران كشورهاي اروپايي برقرار كرد؛ براين مسئله تاكيد كرد كه درگيري هاي داخلي فلسطين براي بار ديگر از سرگرفته مي شود.
از سوي ديگر منابع آگاه اعلام كردند: زيپي ليوني آماده مي شود تا تماس هاي علني خود را با جمعي از رهبران و مقامهاي كشورهاي عربي با هدف گشايش راهي براي عادي سازي روابط اعراب و اسرائيل برقرار كند.

بازيگران جديد خاورميانه
پاتريك سيل
ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه روز يكشنبه سفري را به خاور ميانه شروع كرد كه هدف آشكار آن به نمايش گذاشتن چهره اي مطمئن از روسيه به عنوان يك وزنه تعادل منطقه اي در برابر قدرت آمريكاست. آمريكا و روسيه در خاورميانه در بسياري موضوعات با هم اختلاف دارند. آمريكا ايران را تهديد به تحريم هاي سخت و حتي حمله نظامي مي كند و اين درحاليست كه روسيه به ايران سيستم هاي دفاع موشكي مي دهد تا تاسيسات هسته اي اش را در برابر اين تهديدات محافظت كند. آمريكا در جنگ تابستان گذشته اسرائيل در لبنان حامي اسرائيل بود. اين درحاليست كه بعضي سلاح هاي حزب الله در اين درگيري روسي بودند. آمريكا بعد از پيروزي حماس در انتخابات فلسطين، جلودار تحريم دولت حماس بود. اما روسيه از گفتگو با اين جنبش حمايت مي كرد و حتي رهبران حماس را به مسكو دعوت كرد. واشنگتن مي گويد بيم دارد كه شمال آفريقا به كانون فعاليت هاي تروريستي تبديل شود. اما روسيه با متهم كردن آمريكا به داشتن دغدغه بيش از حد در اين باره، به الجزاير بيش از 5/7 ميليارد دلار تانك و هواپيما و موشك ضد هوايي فروخته است.
اما اين فقط روسيه نيست كه به عنوان بازيگر جديد وارد خاورميانه شده است. در ماههاي آينده دو رهبر اروپايي، توني بلر نخست وزير انگليس و ژاك شيراك رييس جمهور فرانسه، صحنه قدرت را ترك مي كنند. هر دوي اين رهبران بيش از يك دهه در قدرت بودند و هر دو سابقه در هم  ريخته اي از خود به جا مي گذارند. عملكرد داخلي بلر كه به روايت آمار و ارقام درخشان و موفق بوده، تحت تاثير سياست خارجي شكست خورده او قرار گرفت و يكجا زير سئوال رفت. او به عنوان تنها حامي بين المللي بوش، وارد جنگي شد كه همه آن را غلط مي دانستند و اكنون بر تعداد منتقدان آن افزون شده است. بلر تلاش كرد با تحركي در زمينه صلح اعراب و اسرائيل، اين سابقه تيره را تصحيح كند. اما اين تلاش او از سوي نومحافظه كاران طرفدار اسرائيل در واشنگتن با شكست رو به رو شد. كسي نمي داند آيا گوردون براون كه قرار است نخست وزيري را از بلر تحويل بگيرد، در مقابل اين نومحافظه كاران آمريكايي موفق تر خواهد بود يا نه.
شرايط ژاك شيراك اندكي متفاوت تر است و او اكنون در پايان راه و دوران حكومت خود مي تواند به اين افتخار كند كه از ابتدا با جنگ عراق مخالف بوده است. به خاطر همين موضع بود كه محبوبيت او در ميان اعراب افزايش يافت. البته بعد از اينكه شيراك در فشار به سوريه براي عقب نشيني از لبنان به آمريكا پيوست، بخشي از اين محبوبيت از دست رفت. شيراك همچنين در كشمكش اخير لبنان از حزب الله فاصله گرفت و در تحريم حماس به آمريكا پيوست اما اگر نيكولاي ساركوزي در انتخابات رياست جمهوري فرانسه پيروز شود اين كشور را بيشتر به سوي اردوگاه آمريكا و اسرائيل پيش خواهد برد.
حقيقت اين است كه نه انگليس و نه فرانسه نتوانسته اند سياست مستقلي در خاورميانه داشته باشند و به جاي آن تسليم سايه آمريكا و اسرائيل بوده اند. عدم دستيابي به سياست واحد دفاعي و خارجي در اروپا در سالهاي اخير هم به همين دليل بوده است. اما در آينده و در خاورميانه اي كه روسيه با اطمينان به نفس جديد، اعراب با قدرت تازه و به رهبري عربستان و ايران در حال ظهور در كنار نيروهاي غير دولتي همچون حماس و حزب الله بازيگران جديد آن هستند، اروپا هم به گونه اي ديگر بازي خواهد كرد.
روزنامه ديلي استار لبنان- 12 فوريه

رايزني پوتين و شاه اردن درباره تحولات خاورميانه
مهر: رئيس جمهوري روسيه ديروز در ديدار با شاه اردن در امان درباره اوضاع منطقه خاورميانه به ويژه مناقشه اسرائيل و فلسطيني ها بحث و تبادل نظر كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ولاديمير پوتين ديروز مذاكراتي را در اردن با شاه اين كشور انجام داد.محور اين مذاكرات بر مناقشه اسرائيل و فلسطيني ها و روابط دوجانبه بين مسكو و امان متمركز بود.
خبرگزاري پتراي اردن نيز در اين باره گزارش داد كه پوتين و عبدالله دوم درباره تحولات خاورميانه و به ويژه اوضاع مناطق فلسطيني و خاك عراق با يكديگر رايزني كردند.اين درحالي است كه پوتين با ابومازن رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين نيز ديدار كرد.تحليلگران عرب زبان با اشاره به اين مطلب كه سفر پوتين به اردن در زمان حساسي از روند صلح انجام شد، گفتند: اين سفر در چارچوب تلاش روسيه براي بازگرداندن توازن قدرت در منطقه با حضور واشنگتن، روند صلح را به مسير اصلي اش بازمي گرداند.

كوتاه از جهان سياست
محكوميت يك آمريكايي در دادگاه قطر
ايرنا: دادگاه قطر روز دوشنبه يك مهندس نفت آمريكايي را به جرم جاسوسي صنعتي به حبس ابد محكوم كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از دوحه، روزنامه قطري الرايه نوشت كه اين مهندس آمريكايي در شركت دولتي نفت قطر كار مي كرد و در حين فروش اطلاعات مهم مربوط به يك ميدان نفتي به يك سفارتخانه خارجي، بازداشت شد. روزنامه انگليسي زبان گلف تايمز چاپ قطر نيز نوشت كه جان ويليس دانز جاسوس ??ساله آمريكايي، روز دوشنبه در دوحه محكوم شد. به نوشته الرايه، نيروهاي امنيتي، اين جاسوس آمريكايي را از طريق يك مامور مخفي كه خود را نماينده يك سفارتخانه خارجي معرفي كرده بود، بازداشت كردند.

جايزه  5 ميليون دلاري براي دستگيري
دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين و يك عضو حزب الله
گروه بين الملل - وزارت امور خارجه  آمريكا 5 ميليون دلار جايزه براي دستگيري دبير كل جنبش جهاد اسلامي فلسطين و يكي از اعضاي حزب الله لبنان تعيين كرده است.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا به نقل از خبرگزاري كويت، وزارت امور خارجه  آمريكا با صدور بيانيه اي اعلام كرد: محمد حمادي، عضو حزب الله لبنان و رمضان عبدالله محمد شلح، دبير كل جنبش جهاد اسلامي فلسطين در ليست مظنونان پليس فدرال آمريكا، اف.بي. اي قرار دارند و اسامي آن ها بنا به تصميم كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه  آمريكا به فهرست آن دسته از مظنوناني اضافه شده كه احتمال مشاركت آن ها در اقدامات تروريستي بيشتر است.

رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا
اتهامات واشنگتن عليه تهران را رد كرد
مهر:  رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در رد اتهامات بي پايه و اساس مقام هاي كشورش عليه ايران مبني بر حمايت تسليحاتي از گروه هاي عراقي تأكيد كرد كه هيچ اطلاعاتي در اين زمينه كه تهران سلاح هاي مرگبار به عراق ارسال مي كند، وجود ندارد.
به گزارش روزنامه واشنگتن پست، ژنرال پيتر پيس در گفت وگو با صداي آمريكا و در طول ديدار خود از استراليا تصريح كرد: ما مي دانيم كه ابزار پرتابي منفجر شونده در ايران ساخته مي شوند، اما من نمي گويم كه دولت ايران في نفسه اين مسئله را مي داند.
وي افزود: اين مسئله روشن است كه ايراني ها مشاركت مي كنند و اين مسئله نيز روشن است كه ابزار وارده از ايران نيز وجود دارند، اما من نمي گويم كه دولت ايران آشكارا از اين مسئله اطلاع دارد و يا همدست است.

نخست وزير تركيه اقدام رژيم صهيونيستي
در مسجدالاقصي را محكوم كرد
ايرنا: رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه اقدام رژيم صهيونيستي به حفاري در مسجدالاقصي را محكوم كرد.
اردوغان در سخنراني خود خطاب به نمايندگان حزب حاكم عدالت و توسعه در مجلس ملي تركيه گفت: اسرائيل بايد به قرارداد لزوم حفظ اماكن مقدس مسلمانان پايبند باشد.
نخست وزير تركيه با عنوان اين كه اسرائيل در سال هاي ????و ???? ميلادي نيز با توسل به اقدام هاي مشابهي موجب بروز درگيري و خشونت در مسجدالاقصي شده است، گفت: هر گونه اقدامي عليه مسجدالاقصي، واكنش مسلمانان را به دنبال خواهد داشت. اردوغان با اشاره به اين كه ايهوت اولمرت نخست وزير اسرائيل آماده سفر به تركيه است، گفت: روز پنجشنبه(فردا) در ديدار با اولمرت اعتراض تركيه به اين اقدام اسرائيل را به اطلاع وي خواهم رساند. ايهوت اولمرت امشب براي ديدار دو روزه وارد آنكارا خواهد شد.

بلر و كرزاي در لندن ديدار مي كنند
ايسنا: سخنگوي دولت انگليس اعلام كرد كه توني بلر، نخست وزير اين كشور قرار است امروز چهارشنبه طي نشستي در لندن با حامد كرزاي، رئيس جمهور افغانستان به بررسي آخرين تحولات اين كشور به ويژه وضعيت نيروهاي ائتلاف در افغانستان بپردازد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |