چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۶ - Feb 14, 2007
با تلاش مهندسان كشورمان در زمينه هوافضا به دست آمد
دستيابي به فناوري ساخت
هواپيماهاي فوق سبك بي سرنشين
نمونه آمريكايي ( راست ) و نمونه فرانسوي ( چپ) اين هواپيماها
013956.jpg
013959.jpg
گروه دانش- با تلاش محققان داخلي، براي اولين بار، هواپيماهاي دست پرتاب چهار كيلويي با قابليت هاي عملياتي فراوان و قابل حمل توسط يك سرباز در كشور ساخته شد.
به گفته مهندس رسول پيغمبري، مديرعامل كارخانجات عصر طلايي مهدي، در نشست خبري آخرين دستاوردهاي هوافضا بعد از انقلاب اسلامي، ماموريت هاي اين هواپيما شامل مراقبت هاي گشت زني و ديده باني، گشت دريايي، كنترل مزارع و جنگل باني، كنترل محيط زيست، عكسبرداري و فيلمبرداري، امور پستي و فيلمبرداري در شب است. اين هواپيما در انواع مختلف موتورهاي چهار زمانه، دو زمانه، پيستوني، الكتريكي و ملخي ساخته شده و مي تواند تا شعاع 20 كيلومتري براي نيم ساعت با سرعت 70 كيلومتر در ساعت پرواز  كند. هزينه  توليد اين هواپيما پايين است و در ساخت آن از بهترين مواد ناوبري استفاده شده است. اين هواپيما زير نظر كميته تدوين استانداردهاي پهباد زير هفت كيلو ساخته شده است.
دستيابي كشورمان به فناوري هواپيماهاي بي سرنشين چشمگير بوده طوري كه در رزمايش پيامبر اعظم كه چند ماه قبل برگزار شد، يكي از هواپيماهاي بدون سرنشين كشورمان متعلق به نيروي دريايي سپاه بالاي سر ناوهاي آمريكايي در خليج فارس رفت و از آن ها فيلم برداري كرد تا نشان دهد كه ايران به اين فناوري پيش رفته نظامي دست يافته است.
تاثير هواپيماهاي بدون سرنشين
در جنگ ها
جنگ ويتنام اولين درگيري نظامي بود كه در آن از هواپيماهاي بدون سرنشين (Ummad Air Vehid = UAV) يا پهباد، به طور گسترده استفاده شد. اما مهم ترين جنگي كه تا به حال شاهد قدرت نمايي هواپيماهاي بي سرنشين بوده است، جنگ اول خليج فارس بود. در اين جنگ هواپيماهاي بي سرنشيني مانند پوينتر، پايونير و تالدو، با شناسايي مواضع نيروهاي عراقي و هدايت آتش نيروهاي آمريكايي، نقش مهمي در پيروزي سريع نيروهاي آمريكايي داشتند. هم اكنون كشورهاي پيشرفته دنيا با درك اهميت هواپيماهاي بي سرنشين، سرمايه گذاري بالايي را در اين زمينه آغاز كرده اند. شايد مهم ترين دلايلي كه سرمايه گذاري بالا در مورد هواپيماهاي بي سرنشين را توجيه مي كند اين باشد كه استفاده از آنها، هيچ گونه خطري براي نيروهاي انساني ندارد. به علاوه از آن ها براي اجراي مأموريت هاي شناسايي، جنگ الكترونيك و ارزيابي خسارت هاي پس از حمله مي توان استفاده كرد. قيمت ارزان، امكان مانور زياد و احتمال ضعيف رديابي شدن، از مهم ترين مزاياي اين هواپيماها هستند. البته اين هواپيماها مستقل عمل نمي كنند، بلكه مجموعه اي مفصل از تشكيلات كنترل زميني، ايستگاه هاي برنامه ريزي مأموريت، تجهيزات بازيافت و پرتاب و... آن ها را حمايت مي كند.
هر چند بيشتر اين هواپيماها براي مقاصد اولية نظامي ساخته مي شود ولي امكان بازاريابي آن ها براي اهداف غير نظامي مانند تعيين خسارت بلاياي طبيعي، مراقبت از مرزها و... هم وجود دارد.
فناوري پهباد
ساخت يك هواپيماي بدون سرنشين احتياج به ائتلاف مهندسان هوافضا، الكترونيك و مخابرات دارد. مشكلات بسياري نيز در طراحي و ساخت اين هواپيماها هست. طراحان و مهندسان با نگاه به نوع عملياتي هواپيماهاي بدون سرنشين، بايد ضامن ميزان برد و مدار مداومت پروازي متناسب آن و از همه مهم تر پايداري پروازي آن باشند. ايجاد شرايط پايداري پروازي براي پرنده اي كه به دور از ارتباط مستقيم نيروي انساني عمل مي كند، احتياج به حس گرهاي ارتباطي قوي و عملگرهاي دقيق دارد. به عنوان مثال اگر يك هواپيماي بدون سرنشين در زمان پرواز با يك جبهه هواي نامناسب برخورد كند، بايد وضعيتش را سريع به مراكز زميني يا هوايي مخابره كند و بلافاصله فرمان هاي تصحيح و پايداري را براي تعادلش بگيرد. البته بسياري از اين مسائل در يك هواپيماي بدون سرنشين به صورت هوشمند انجام مي شود.از كشورهايي كه در زمينة ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين تاكنون فعاليت هاي بسياري كرده اند مي توان به آمريكا، روسيه، انگلستان، فرانسه، آلمان و نيز رژيم اشغالگر قدس اشاره كرد.
جنگ تحميلي عراق عليه ايران نيز زمينة بروز بسياري از خلاقيت ها و نوآوري ها را براي نيروهاي مسلح ايران فراهم كرد و يكي از اين نوآوري ها، ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين بود. ايران كه با تحريم همه جانبة كشورهاي صاحب فناوري روبه رو بود، براي تأمين نياز خود به تجهيزات جمع آوري اطلاعات، به ساخت پرنده هاي بدون سرنشين روي آورد و درحال حاضر، كشورمان با داشتن هواپيماهاي مهاجر?، فراز?، صاعقه? و هدهد در جمع دارندگان اين فناوري قرار دارد.

شناسايي يك انگل نادر در ايران
013962.jpg
بي بي سي: براي اولين بار در ايران، گزارشي مبني بر وقوع يك مورد بيماري انگلي خاص منتشر شده است كه مي تواند هشداري جدي براي شيوع بيماري هاي كمتر شناخته شده  مشترك ميان انسان و دام در ايران به شمار  رود.
نشريه  علمي كرم شناسي در شماره  جديد خود در ماه ژانويه ???? گزارش مشتركي از دو پژوهشگر ايراني و يك محقق آمريكايي منتشر كرده كه براي اولين بار مراجعه  يك بيمار زن ايراني با نشانه هاي آلودگي به انگل گانگيلونما را اعلام كرده اند.انگل گانگيلونما كه در حقيقت يك كرم حلقوي به شمار مي رود به صورت نادر به انسان سرايت مي كند و بيشترين موارد وقوع آن تاكنون در شوروي سابق، اروپا و بخش هايي از خاورميانه گزارش شده است. بيمار زن ايراني كه اكنون معالجه شده، پيش از آن، بارها با احساس خارش در زير پوست به پزشك عمومي مراجعه كرده بود، اما پزشكان به وي مي گفتند كه او دچار توهم است و در نتيجه اين تشخيص نادرست، براي او داروهاي رواني تجويز مي كرده اند. اما مراجعه  بيمار به مركز تحقيقات بهداشت عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران منجر به شناسايي انگل در ناحيه  گردن بيمار و در نتيجه گزارش وقوع يك بيماري انگلي نادر در ايران شده است.
دكتر مولوي و مسعود، از دانشگاه علوم پزشكي تهران و دكتر گوتيه رز از دانشگاه اوهايو در گزارشي كه منتشر كرده اند از وجود ميزبانان ناقل نظير حشرات و سپس پرندگان براي انگل گانگيلونما نام برده اند. با اين حال امكان انتقال مستقيم انگل با خوردن سبزيجات آلوده نيز وجود دارد.به عقيده  پژوهشگران آلودگي در ايران به احتمال زياد ناشي از آلودگي دام ها و استفاده از گوشت دام هاي آلوده توسط مردم است.

ويستا، با بازي هاي كامپيوتري مشكل دارد
ايسنا: بسياري از بازي هاي نوشته شده تحت ويندوز، برخلاف وعده  مايكروسافت، در ويستا به كندي اجرا مي شوند.
شمار قابل توجهي از بازي هايي كه تحت ويندوز اكس پي نوشته شده اند در ويستا با مشكل رو به رو شده اند؛ اين درحالي است كه مايكروسافت وعده داده بود كه ويستا با موتور گرافيكي اكس پي - DirectX 9 - سازگار است.درحالي كه عملا بازي هاي ويژه اي كه براي بهره  بردن از ويژگي  Directx10 ويستا نوشته شده اند خيلي كند بالا مي آيند و بازيكنان بايد بر اساس پيش بيني ها تا نيمه  سال 2008 منتظر بازي هاي بهينه شده براي Directx10 باشند.

آموزش و پرورش
در صورت تصويب طرح بازنشستگي زود هنگام فرهنگيان
۱۴۵هزار فرهنگي بازنشسته مي شوند
013965.jpg
گروه اجتماعي- در صورت تصويب طرح بازنشستگي زود هنگام فرهنگيان در هيات دولت۱۴۵،هزار فرهنگي بازنشسته مي شوند.
اين در حالي است كه اگر اين طرح تا پايان امسال تصويب شود، شامل 145هزار فرهنگي خواهد شد و چنانچه سال آينده تصويب شود، مشمول 110 هزار فرهنگي خواهدشد.
محمدرضا محدث خراساني معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش در اين باره گفت: حدود 10 درصد نيروي انساني 1/ 1ميليون نفري آموزش و پرورش تا پايان برنامه چهارم به سن خدمت بيش از 25 سال مي رسند.وي افزود: بر اين اساس پيشنهاد داده شده تا با هدف تكريم فرهنگيان، با 5 سال ارفاق و در اصل با 30 سال خدمت اين عده بازنشسته شوند كه البته بار مالي آن براي دولت به جهت اينكه ميانگين حقوقي اين عده 2برابر كساني است كه اكنون استخدام مي شوند، و به جهت استخدام يك نفر به ازاي هر 2 نفر بازنشسته، چندان سنگين نيست.
محدث خراساني ادامه داد: در صورت تصويب اين طرح در هيات دولت، سال آينده حدود 110هزار فرهنگي با 30روز حقوق و پاداش پايان خدمت بازنشسته خواهند شد.وي با اشاره به تغيير نگرش برنامه چهارم از دروس نظري به فني و حرفه اي اظهار داشت: سال آينده 2 هزار نيروي جديد از محل مانده پست ها از طريق آزمون براي مناطق محروم با اولويت نيروهاي حق التدريسي استخدام خواهندشد. به گفته وي 1500 نفر در رشته هاي فني و حرفه اي و 500 نفر نيز براي معاونت پرورشي جذب مي شوند.همچنين حسين هراتي، قائم مقام وزير آموزش و پرورش در اين زمينه گفت: در صورت تصويب طرح بازنشستگي 25 سال فرهنگيان، آموزش و پرورش معادل تعداد بازنشستگان درخواست مجوز استخدام و به كارگيري حدود 55 هزار نيروي انساني مي كند كه در صورت تامين اعتبار مورد نياز و نيروي انساني جايگزين، آماده اجراي آن خواهيم بود.
ممنوعيت اخذ وجه هنگام ارائه كارنامه
گروه اجتماعي- مديركل دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات آموزش و پرورش براي چندمين بار تاكيد كرد كه دريافت هرگونه وجه توسط اولياي مدارس ممنوع است.
عباس رهي صبح ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ممنوعيت اخذ هرگونه وجه هنگام ارايه كارنامه گفت: براساس آيين نامه اجرايي اصلاح ماده 11 قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش، دريافت كمك هاي مردمي در مدارس ساماندهي مي شود. وي با اشاره به اين كه هيچ دانش آموزي به علت ناتواني در پرداخت هزينه، از شركت در كلاسهاي فوق برنامه محروم نمي ماند، گفت: دستورالعمل ساماندهي دريافت كمك هاي داوطلبانه مردمي به سازمانهاي آموزش و پرورش استانها ابلاغ شد. به گفته وي دستورالعمل ساماندهي دريافت كمك هاي داوطلبانه مردمي با توجه به اختيارات و اساسنامه سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان و با همكاري معاونت توسعه مشاركتهاي مردمي بازنگري و تغييراتي در شيوه جلب كمك هاي مردمي آن داده شده است.
آزمون راهنمايان تور، 18 اسفند برگزار مي شود
ايسنا: آزمون ورودي دوره  مديريت فني دفاتر خدمات مسافرتي راهنمايان تور و راهنمايان طبيعت گردي 18اسفندماه در سراسر كشور برگزار مي شود.
متقاضيان براي حضور در اين آزمون مي توانند در تهران به كليه  مراكز مجري آموزشي اين دوره ها و در استان ها به سازمان هاي ميراث فرهنگي و گردشگري مراجعه كنند.

آموزش عالي
انتقاد جمعي از رؤساي دانشگاه ها
به بودجه سال آينده آموزش عالي
ايسنا: بودجه سال آينده دانشگاه ها و آموزش عالي در حالي در مرحله بررسي و تصويب قرار دارد كه به گفته بسياري از رؤساي دانشگاه ها، ميزان آن متناسب با برنامه هاي علمي و توسعه اي دانشگاه ها جهت توسعه مرزهاي دانش و دستيابي به رتبه اول علمي در منطقه نيست.
در لايحه اعتبارات 86 دانشگاه ها و آموزش عالي، برخي از رديف هاي بودجه وزارت علوم كاهش يافته است، به گونه اي كه بودجه جاري اين وزارتخانه با 5/1 درصد كاهش روبه رو شده و اعتبارات هزينه اي و تملك دارايي آن براي سال 86 هيچ افزايشي نداشته است به نحوي كه جمعي از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات پيش بيني كردند كه دانشگاه ها با اين رديف هاي اعتباري سال سختي را پيش رو خواهند داشت و برخي از رؤساي دانشگاه ها نيز نسبت به تبعات عدم افزايش بودجه دانشگاه هشدار داده اند.
در اين باره دكتر محمد حسيني با انتقاد نسبت به وضعيت لايحه بودجه سال 86 گفت:  بر اساس لايحه ارسالي دولت به مجلس، بودجه جاري وزارت علوم با 5/1 درصد كاهش و بودجه عمراني تنها با 6/0 درصد افزايش روبه رو بوده است، بر اساس اين لايحه، اعتبارات هزينه اي و تملك دارايي وزارت علوم براي سال 86 هيچ افزايشي نداشته است.
وي با اشاره به تصويب طرحي با كمك وزارت كار در شوراي اشتغال، اظهار كرد: بر اساس اين طرح براي تمامي دانشجويان كشور حتي در حوزه علوم انساني، يك ترم دوره كارآموزي اجباري تعريف مي شود.
مراكز كارآفريني بايد اولويت ها را مشخص كنند
مهر: وزارت علوم در زمينه كارآفريني و ترويج آن به وزارت كار اعلام آمادگي كرده است و بر اين اساس وزارت كار بايد دانشگاه ها را به عنوان قطب هاي اصلي ترويج كارآفريني در منطقه در نظر بگيرد و آموزش هاي مربوط به كارآفريني استان را نيز به اين مراكز واگذار كند.
حسين رحيمي صبح ديروز در گردهمايي رؤساي مراكز كارآفريني دانشگاه ها گفت: در بخش تأسيس بنگاه هاي كوچك كارآفريني نيز دانشگاه ها مي توانند نقش مهمي را ايفا كنند. دولت براي بنگاه هاي زودبازده اعتبارات و تسهيلات وسيعي اختصاص داده اما دغدغه اصلي اين است كه طرح هاي كارآفرينانه به اندازه اين اعتبارات موجود نباشد. وي افزود: همچنين مراكز كارآفريني بايد فناوري هاي اولويت دار را مشخص و چگونگي تربيت نيرو براي اين فناوري ها را تبيين كنند.
مشارو وزير علوم در كارآفريني با اشاره به برنامه ريزي هاي ضروري در حوزه فناوري گفت: نهادهاي علمي دانشگاهي، نهادهاي توليد كننده و بنگاه هاي تجاري سه ركن اصلي براي برنامه ريزي در حوزه فناوري هستند.
طرح كنكور، هفته آينده در دستور كار مجلس
ايسنا: وزير علوم، تحقيقات و فناوري اظهار كرد: به جز تأثير 15 درصدي معدل داوطلبان در نمره كل كنكور، تغيير ديگري در كنكور سال 86 اعمال نمي شود.
محمد مهدي زاهدي ديروز در حاشيه گردهمايي رؤساي مراكز كارآفريني دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور اظهار كرد: نقطه نظرات اصلاحي وزارت علوم در رابطه با طرح كنكور مجلس به كميسيون آموزش و تحقيقات ارائه شد و اميدواريم كه اين اصلاحات در طرح مجلس اعمال شود.
وي با بيان اين كه طرح كنكور هفته آينده در دستور كار مجلس قرار مي گيرد، اظهار كرد: وزارت علوم با مجلس شوراي اسلامي در كليات بحث بازنگري كنكور متفق القول است، ولي در خصوص بحث اجرايي آن مباحث جدي وجود دارد ولي اميدواريم با اعمال نقطه نظرات وزارت علوم نواقص طرح مربوطه برطرف شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |