سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۳ - Mar 6, 2007
انتقاد تند وزير خارجه افغانستان از اسلام آباد
تنش در غرب شبه قاره
تا پيش از اين هيچيك از مقامات عاليرتبه افغانستان
با اين صراحت از اسلام آباد انتقاد نكرده بود
016410.jpg
گروه بين الملل تهاجم مشترك روز گذشته يك واحد از ارتش افغانستان و نيروهاي آمريكايي مستقر در اين كشور به يك پايگاه مشترك ارتش پاكستان و مرزبان هاي پاكستاني در وزيرستان شمالي به علاوه موضع گيري تند رنگين دادفر سپنتا، وزير خارجه افغانستان عليه اسلام آباد كانال هاي ارتباطي دو كشور را بيش از هر زماني در گذشته پرتنش كرده است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، سپنتا كه روز يكشنبه در جمع قانونگذاران افغان حاضر شده بود پاكستان را به استفاده از ترور به عنوان ابزاري در سياست خارجي متهم كرد و در اظهاراتي كه به كنايه از حمايت پاكستان از طالبان حكايت داشت از اشغال 90 درصد خاك افغانستان توسط پاكستان در گذشته اي نه چندان دور سخن به ميان آورد.
سپنتا گفت: پاكستان نبايد  استفاده از ترور را جايگزين سياست خارجي خود كند. وي افزود: اميدوارم جامعه بين المللي به اعطاي پاداش به كشوري كه از طالبان پشتيباني مي كند، پايان دهد.
اگر چه مقامات ارشد كابل پيش از اين بارها اسلام آباد را به حمايت از طالبان و پناه دادن به رهبران و فرماندهان ارشد اين گروه متهم كرده  بودند اما تا پيش از اين هيچيك از مقامات عاليرتبه اين كشور با اين صراحت از اسلام آباد انتقاد نكرده بود.
سپنتا كه تاجيك است با توجه به اين كه اظهاراتش از عرف ديپلماتيك خارج شده بود از حاضران خواست گفته هايش را خصوصي تلقي كنند اما گفته هاي او به رسانه ها درز كرد. موضع گيري او به علاوه تهاجم مشترك نيروهاي نظامي ارتش افغانستان و آمريكايي ها به پست مرزي كونار در وزيرستان شمالي و نقض حريم هوايي پاكستان توسط هليكوپترهاي تهاجمي ارتش آمريكا طي روزهاي اخير ناخرسندي مقامات پاكستاني را به همراه داشته كه تاكيد دارند اسلام آباد همه توان خود را براي مقابله با تروريسم به كار گرفته است.
خبر نقض حريم هوايي پاكستان و تهاجم به ايستگاه مرزي كونار روز گذشته از سوي روزنامه پاكستاني نيوز  افشا شد كه ادعا دارد آمريكايي ها براي دومين بار متوالي طي يك هفته حريم هوايي اين كشور را نقض كرده اند.
حمله به پست مرزي كونار هيچ تلفاتي نداشته است. ارتش ايالات متحده در قبال اين ادعا واكنشي نشان نداده اما به ظاهر اين حمله با هدف جلوگيري از نقل و انتقال هاي فرامرزي بين پاكستان و افغانستان انجام شده است.

۱۹ غير نظامي افغان طي۲ روز كشته شدند
گروه بين الملل يك روز بعد از آنكه تيراندازي نظاميان آمريكا به روي غير نظاميان افغان 10 كشته و 34 مجروح به جا گذاشت، ناتو در جريان درگيري با شبه نظاميان طالبان در يك حمله هوايي خانه اي را در استان كاپيسا هدف قرار دادند. در اين حمله هوايي 9 افغان از جمله پنج زن، 3 پسر و يك مرد كشته شدند. اين در حاليست كه كشتار روز يكشنبه غير نظاميان افغان با واكنش حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان رو به رو شد.
در پي تيراندازي روز يكشنبه نظاميان آمريكايي در واكنش به حمله شبه نظاميان در ننگرهار 10غيرنظامي افغان كشته شدند. دفتر رياست جمهوري افغانستان ديروز در بيانيه اي اعلام كرد: حامد كرزاي كشتار غيرنظاميان در اين واقعه را محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، حامد كرزاي، رئيس جمهور افغانستان همچنين دستور تحقيق درباره اين حمله را صادر كرده است . در اين حمله شبه نظاميان با استفاده از سلاح هاي سبك و يك خودروي بمب گذاري شده به كاروان ائتلاف تحت امر آمريكا در استان ننگرها ر حمله كردند. در پي اين حمله صدها تن از مردم افغان با تجمع در محل، شعار مرگ بر كرزاي و مرگ بر آمريكا سر دادند. سازمان ديده بان حقوق بشر اعلام كرده است كه در حملات اشتباهي ناتو و ائتلاف تحت رهبري آمريكا در افغانستان در سال 2006 بيش از 100 غير نظامي افغان كشته شده اند.

مذاكرات عادي سازي
روابط آمريكا
و كره شمالي
گروه بين الملل- مذاكرات عادي سازي روابط آمريكا و كره شمالي از ديروز در حالي در نيويورك آغاز شد كه مقامات آمريكايي  هشدار دادند اين گفت وگوها تنها گام نخست و كوچكي به سوي استقرار روابط ديپلماتيك ميان دو كشور است. مقامات آمريكايي نزديك به اين مذاكرات ديروز به خبرنگاران گفتند، كره شمالي ابتدا بايد مجموعه اي از شرايط را براي غيرهسته اي شدن محقق كند تا به نيم قرن خصومت ميان دو كشور پايان داده شود.
كريستوفر هيل مذاكره كننده ارشد آمريكا به همراه نماينده ويژه كره شمالي اين مذاكرات را با يك مهماني شام در نيويورك شروع مي كنند. همزمان با اين مذاكرات جان نگروپونته معاون وزير خارجه آمريكا در كره جنوبي خواهد بود تا درباره نحوه اجراي توافقنامه هسته اي كره شمالي با مقامات سئول گفت وگو كند.
نگروپونته بعد از كره جنوبي به ژاپن و چين هم سفر خواهد كرد تا درباره اجراي اين توافقنامه با اين كشورها هم گفت وگو كند.
در همين حال محمد البرادعي رئيس سازمان انرژي هسته اي هم تا دو هفته آينده براي گفت وگو درباره چگونگي توقف برنامه هاي هسته اي كره شمالي به پيونگ يانگ سفر خواهد كرد.
مليسا فلمينگ، سخنگوي آژانس گفت: البرادعي 12 مارس به پكن مي رود و سپس 13 مارس براي يك سفر دو روزه عازم كره  شمالي مي شود.

نظر سنجي شبكه الجزيره در باره برنامه هسته اي ايران
016407.jpg

گزارش
خارطوم كوتاه نمي آيد

رضا سادات
دادگاه جنايي بين المللي (ICC) پنجشنبه هفته گذشته پس از بيست ماه بررسي، مصاحبه با يكصد شاهد و سفر قضات اين ديوان به هفده كشور، پرونده دارفور را با متهم كردن احمد هارون، معاون پيشين وزير كشور سودان و علي محمد علي عبدالرحمان، رهبر شبه نظاميان موسوم به جانجاويد به دست داشتن در 51 مورد جنايات جنگي و جنايات عليه بشريت در مناقشه جاري در منطقه بحران زده دارفور مختومه اعلام كرد.
مجرم شناختن احمد هارون و عبدالرحمان از سوي دادگاه جنايي بين المللي كه مدت زيادي از آغاز به كار آن و فعاليت لوئي مورنو اوكاپو، دادستان ارشد اين دادگاه نمي گذرد از سوي رسانه هاي غربي دستاوردي بزرگ توصيف شد بي آنكه به درد و رنج هزاران سوداني در چهار سالي كه از آغاز مخاصمات در دارفور مي گذرد اشاره اي شده باشد.
به اعتقاد كارشناسان قضايي حكم صادره در پرونده دارفور به واقع اقدام نماديني است كه در چارچوب آن سعي شده نشان داده شود مشاركت و همكاري در ارتكاب خشونت هايي به سان آنچه در دارفور عينيت يافت بي كيفر نخواهد ماند.
در كشمكش هاي چهارساله دارفور حداقل دويست هزار تن جان باختند و دو ميليون نفر با ترك اقامتگاه خود آواره شدند.
در حكم نهايي دادگاه دولت سودان و شبه نظاميان جانجاويد مرتبط دانسته شده اند. در اين حكم تصريح شده پس از آن كه هارون در آوريل سال 2003 ميلادي مسئوليت تأمين امنيت دارفور را برعهده گرفت ناظر بر تأمين نيرو، بودجه وتسليحات جانجاويدها بود كه به مرور زمان تعدادشان به ده هزار تن بالغ شد و نقش مستقيمي در خشونت هاي دارفور ايفا كردند.
مقامات ارشد خارطوم، پايتخت سودان با انتشار حكم صادره از سوي دادگاه جنايي بين المللي اعلام كردند از آن تمكين نخواهند كرد و اتهامات مطرح شده عليه هارون را بي پايه و اساس دانستند.
در حكم صادره چنين عنوان شده كه نيروهاي مسلح سودان به شكلي سيستماتيك در عمل از جانجاويدها حمايت مي كردند و بر ديدارهاي متعدد هارون و عبدالرحمان تأكيد شده است.
دادگاه جنايي بين المللي كه در سال 1998 تشكيل شده رسيدگي به پرونده ها را برمبناي الگوي بررسي پرونده هاي مشابهي چون نسل كشي در رواندا و جنايات مقامات ارشد يوگسلاوي سابق در بوسني و هرزگوين و كوزوو ، انجام مي دهد. محل استقرار اين دادگاه نيز در لاهه است و اگرچه اين دادگاه تاكنون عليه هيچ كس حكم محكوميت صادر نكرده ليكن خود را براي محاكمه توماس لوبانگو دايلو، از فرماندهان ارشد گروه هاي شورشي كنگو به اتهام به خدمت گرفتن كودكان كم سن و سال به عنوان سرباز در جنگ دوساله 2002 و 2003 اين كشور آماده مي كند.
در حال حاضر نهادهاي مختلفي دست اندركار رسيدگي به پرونده هاي حقوقي بين المللي هستند ولي حكم صادره از سوي دادگاه جنايي بين المللي در پرونده دارفور از نظر محافل حقوقي اهميت خاصي دارد چرا كه اولين پرونده اي است كه پس از صدور كيفرخواست به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارجاع داده مي شود و به رغم رابطه نزديكي كه چين و روسيه با خارطوم دارند اين دو كشور تاكنون تلاشي براي
بلوكه كردن اين حكم انجام نداده اند.
ايالات متحده كه پس از تشكيل اين دادگاه در سال 1998 براي بي اعتبار كردن آن تلاش زيادي به عمل آورد و هيچ گاه حاضر به امضاي توافقنامه تشكيل آن نشد نيز با سكوت خود در قبال حكم صادره در ارتباط با دارفور بر آن مهر تأييد زده است.

كوتاه
مشاركت اعراب دركميته 4جانبه
خبرگزاري كويت: بنيتا فررو والدنر، كميسيونر اتحاديه اروپا روز گذشته از مشاركت كشورهاي عربي در نشست آتي كميته  4 جانبه صلح خبر داد.
والدنر با اشاره به برگزاري نشست كميته چهار جانبه صلح در ماه آوريل در قاهره، پايتخت مصر اعلام كرد در راستاي كمك به دستيابي به راه كارهاي صلح برخي از كشورهاي عربي نيز در اين نشست شركت خواهند كرد. وي ابراز اميدواري كرد با تشكيل دولت متحد ملي فلسطين برنامه هاي سياسي اين دولت به شكلي اجرا شود كه بتواند جامعه بين المللي را در خصوص تصميم گيري براي لغو تحريم  اقتصادي و سياسي عليه فلسطينيان قانع سازد.
تهاجم به شهرك صدر
خبرگزاري فرانسه: نيروهاي آمريكايي و عراقي روز گذشته در راستاي اجراي طرح امنيتي بغداد وارد شهرك صدر شدند و جستجوي خانه به خانه را در اين منطقه آغاز كردند.
اين عمليات در حالي صورت گرفت كه مناقشات بسياري بر سر حمله به بازداشتگاه وزارت اطلاعات عراق در بصره توسط نيروهاي ائتلاف و واحدهاي ارتش عراقي وجود دارد.
عمليات در شهرك صدر در حالي از روز يكشنبه آغاز شده كه دو تن از فرماندهان عالي رتبه  آمريكا در عراق هشدار دادند عمليات امنيتي در بغداد با كندي در جريان است و ممكن است انتقال كنترل امنيتي پايتخت به عراقي ها 6 تا 9 ماه طول بكشد.
محكوميت عملكرد اسرائيل
روزنامه  الحيات: وزراي امور خارجه  اتحاديه عرب روز گذشته در بيانيه پاياني صد و بيست و هفتمين نشست خود ضمن استقبال از توافقنامه  مكه، توافق لبناني ها در زمينه تشكيل دادگاه ترور رفيق حريري، تسريع در تدوين استراتژي دستيابي به فن آوري صلح آميز هسته اي، لغو تحريم فلسطينيان و عقب نشيني نيروهاي خارجي از عراق را خواستار شدند.
در اين نشست همچنين بر ضرورت حل عادلانه  مشكل آوارگان فلسطيني براساس قطعنامه  هاي شوراي امنيت و تشكيل كشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شريف براساس طرح صلح كشورهاي عربي، طرح نقشه  راه و قطعنامه هاي بين المللي تاكيد شد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |