سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۳ - Mar 6, 2007
بازگشت هاشم پور به گدوك
016404.jpg
گروه ادب و هنر جمشيد هاشم پور به همراه عليرضا اميني و گروه فيلمبرداري فيلم سينمايي استشهادي براي خدا پس از 3 روز دوباره به ايستگاه گدوك برگشتند تا ادامه اين فيلم را بسازند.
بارش شديد برف و سرما باعث اين توقف شده بود اما با رفتن ابرهاي تيره از فيروزكوه و ورسك عوامل توليد فيلم به اين منطقه بازگشتند هرچند همين بارش برف  در منطقه كمك زيادي به ايجاد فضاي مورد نظر كارگردان كرد و گروه توليد از اين بابت خوشحال هستند. تاكنون حدود 60 درصد از فيلمبرداري استشهادي براي خدا به پايان رسيده است. اين فيلم مضموني ديني عرفاني دارد و توسط سعيد حاجي ميري تهيه مي شود. استشهادي براي خدا داستان يك راه بان قديمي قطار به نام فتحي است كه در روزهاي پاياني زندگي اش، براي جبران اتفاقات گذشته به روستاي زادگاه خود باز مي گردد. او درصدد تهيه استشهادي براي خداست تا آسوده بميرد. جمشيد هاشم پور، احمد مهرانفر، محسن طنابنده، علي سرابي، سروناز مستوفي، هاله گرجي، محمود محكمي، بهروز جليلي، ميثم كزازي، حميدرضا هدايتي، رسول ادهمي، فريدون عبدالهيان و فرزانه ارسطو بازيگران اين فيلم هستند. اين فيلم از محصولات مشترك سازمان سينمايي سبحان و راديو تلويزيون عرب(art) است. عليرضا اميني و محسن طنابنده براساس طرحي از محمود آيدن فيلمنامه اين كار را نوشته اند و سعيد حاجي ميري به آنها در اين زمينه مشورت داده است.

۲ فيلم جنگي در اكران نوروز ي
گروه ادب و هنر- در روزهاي پاياني سال 86 با نزديك شدن به اكران فيلمهاي نوروزي، 10 فيلم ايراني در سينماها در حال نمايش هستند.
به گزارش بنياد سينمايي فارابي تا شنبه 12اسفند ماه مهمان به كارگرداني سعيد اسدي كه اكران خود را از چهارشنبه گذشته آغاز كرده است به عنوان اولين فيلم نوروزي، طي 4 روز نمايش در 21 سينما 33 ميليون و 760 هزار تومان فروخت. روياي خيس پوران درخشنده نيز در 6 سينما طي 56 روز نمايش فروشش از مرز 113 ميليون تومان گذشت.
زمستان است به كارگرداني رفيع پيتز نيز كه بيش از يك ماه از نمايش آن مي گذرد، در دو سينما به فروش بيش از 12 ميليون تومان رسيد. كودك و سرباز رضا ميركريمي در 39 روز نمايش در يك سينما بيش از دو ميليون تومان فروخت. تله كه نمايش آن به پايان رسيده است در 77 روز نمايش در 8 سينما بيش از 482 ميليون تومان فروش داشت. اينجا چراغي روشن است رضا ميركريمي نيز در 44 روز نمايش در 2 سينما به فروش بيش از 16 ميليون تومان دست يافت.
من نگين دات كام طي اكران 18 روزه اش در سه سينما به فروش بيش از پنج ميليون تومان دست يافت.
پرفروش ترين سينماها نيز سينما قدس ، گلريز، المپيا بودند. از اين هفته چهارشنبه اخراجي ها مسعود ده نمكي و شب بخير فرمانده انسيه  شاه حسيني اكران خود را آغاز مي كنند.

در غفلت مسئولان و دستگاه هاي فرهنگي
لوور بيخ گوش ايران موزه برپا كرد
گروه ادب و هنر- خبر راه اندازي بخشي از موزه لوور پاريس در ابوظبي، يك بار ديگر زنگ خطر فعاليت هاي فرهنگي امارات متحده عربي را درست بيخ گوش تمدن 2500 ساله ايران به صدا درآورده است.
اما اين، نه ابتداي ماجراست، نه انتهاي آن. امارات توانسته است با چرب كردن سبيل مسئولان فرهنگي- هنري فرانسه، آنها را راضي كند تا چيزي شبيه شعبه اي از موزه لوور را در ابوظبي احداث كنند. به اين ترتيب مي توان گفت نوار اقدامات شگفت انگيز امارات در حوزه هنر، كامل تر مي شود. شايد براي رسيدن به ابتداي اين نوار محكم و پيوسته، بايد سري به پنج سال پيش زد؛ وقتي كه امارات نخستين دوره از بي ينال نقاشي شارجه را برگزار كرد و حالا پس از پنج دوره، نشان داده است پس از مصر،  قدرتمندترين كشور خاورميانه در زمينه هنرهاي تجسمي است. حسين خسروجردي نقاش مي گويد: امارات متحده عربي همان طور كه مي دانيد كشوري است با سابقه فرهنگي بسيار كم تر از ايران و حتي عراق. اما كار خودش را به درستي انجام مي دهد؛ دست كم به اين علت كه اول به فرهنگ اهميت مي دهد، بعد به سياست و اقتصاد.
خسروجردي معتقد است در ايران عكس اين فرايند انجام مي شود و علت رشد بسيار سريع آنها را در مقايسه با حركت بسيار كند ما همين نكته مي داند:
ما برعكس عمل مي كنيم. در واقع نمي دانيم چه مي خواهيم، اما به شدت به دنبال تجهيز اقتصادي خودمان هستيم. ما هيچ برنامه اي نداريم و نمي دانيم پولمان را چه طور براي فرهنگ و تفريح و ... مردم خرج كنيم.
رشد امارات متحده عربي بدون آن كه دليلي براي پنهان  كردن وجود داشته باشد، براي هر ايراني حسرت آور است. آنها با شتاب فراواني در تمام حوزه هاي فرهنگي و هنري، جهان را متوجه خود مي كنند و ما هنوز منتظريم تا مسئولان و فعالان كشور 2500 ساله مان دست كم مانع از تخريب غرور كهنسالمان شوند. خسروجردي مي گويد: ما نمي توانيم مثل آنها عمل كنيم و اصولاً اگر هم بخواهيم اقداماتي مثل همكاري با موزه هاي بزرگ را انجام دهيم، آنها نمي پذيرند. زيرا براي رسيدن به اين مرحله، سابقه اي لازم است كه بي ينال هاي شارجه و اقداماتي نظير آن، اعتماد جهان را جلب كرده است. خسروجردي ادامه مي دهد: ما بايد ببينيم در كدام يك از مراحل كار هستيم. امارات چند سال است كه در اين زمينه متمركز شده. با ايجاد فروشگاه هاي عظيم، با معماري مخصوص، با جذب سرمايه عظيم آسياي ميانه، تركيه و ايران، با برپايي حراج هايي چون حراج كريستي و ... اما ما چه كرده ايم؟
ما نيم درصد امكان سرمايه گذاري سازمان هاي دولتي بر مقولات هنري را نيز از بودجه مان حذف كرده ايم و موزه هاي مان خاك مي خورند.
خسروجردي مي گويد: ما كمتر از آثار موجود در لوور و آرميتاژ و بريتيش ميوزيوم و ... اشياي موزه اي و باارزش فرهنگي نداريم. آنها از تمام دنيا جمع كرده اند و ما خودمان يك جا داريم. اما چه كسي به استفاده درست از آنها مي انديشد؟ چه كسي تا به حال به اين فكر كرده است كه ما بزرگ ترين موزه آسيا را در ايران راه اندازي كنيم؟ كاري كه به سادگي با متمركز كردن چند موزه ايران باستان، رضا عباسي و ... ممكن است. آيا تا به حال كسي به اين موارد فكر كرده است؟
سومين جشنواره فيلم دوبي از 19 آذر ماه گذشته، به مدت يك هفته با حضور مطرح ترين آثار روز سينماي جهان برگزار شد. هر روز بزرگ ترين گروه هاي موسيقي جهان در دوبي اجراي برنامه دارند. يكي از مهم ترين بي ينال هاي هنرهاي تجسمي جهان در شارجه برگزار مي شود. يكي از مهم ترين حراج هاي هنرهاي تجسمي جهان در دوبي برگزار مي شود و حسين خسروجردي زنگ خطر را به صدا درمي آورد: من از نزديك خبر دارم كه آرام آرام بحث كوچ هنرمندان كشور به كشورهاي حوزه خليج فارس، به ويژه دوبي در حال جدي تر شدن است. دوستان نزديك ما كم كم به اين نتيجه مي رسند كه بروند آن جا فيلم بسازند، نقاشي بكشند، حتي آموزش موسيقي بدهند. آيا تا به حال كسي به اينها فكر كرده است؟

ائتلاف هنرمندان براي ارائه طرح خريد
يك درصدي آثار هنري
گروه ادب و هنر اين طور كه از شواهد برمي آيد بخش هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد پس از يك دوره سكوت و بي تحركي اكنون به دنبال تحقق خواسته هاي هنرمندان است.
از رئيس هنرهاي تجسمي اين وزارتخانه شنيده شد كه طي روزهاي آينده ائتلافي از چهره هاي شاخص اين هنر در موزه هنرهاي معاصر تهران يا خانه هنرمندان گردهم مي آيند تا طرحي را براي تصويب به دولت ارائه كنند. اين طرح در واكنش به حذف بودجه نيم درصدي سازمان هاي دولتي براي خريد آثار هنري ارائه مي شود و اين بار هنرمندان خواستار بودجه يك درصدي شده اند. حبيب صادقي گفت: اين طرح علاوه بر ارائه به دولت به صورت نامه اي سرگشاده به دفتر مقام معظم رهبري، شخص رئيس جمهور و رئيس مجلس شوراي اسلامي تقديم مي شود.
در همين حال در بازتاب خبر همشهري مبني بر مزايده غيرقانوني 260 تابلوي معاصر كه توسط يك شركت ساختماني وابسته به وزارت صنايع كه از هفته پيش سر و صداي زيادي در مجامع هنري و حتي رسانه اي به پا كرد، شنيده مي شود كه اين مزايده ملغي اعلام شده است. از چند روز پيش بازديد عمومي از تابلوها در ساختمان شهرك غرب ممنوع شده بود و حالا با اتمام مهلت يادشده در آگهي مزايده خبرهايي از منابع موثق شنيده مي شود كه از اجراي اين مزايده جلوگيري شده است. گرچه اين اقدام اوليه رضايتبخش است اما همان گونه كه غلامحسين نامي در جلسه روز گذشته موزه هنرهاي معاصر اعلام كرده بود در زمان نخست وزيري ميرحسين موسوي نيز براي كارشناسي از اين تابلوها اقدام شده بود، اما شركت مذكور و وزارت صنايع اين تابلوها را جزو اموال شركت و از حقوق مسلم پرسنل آن خوانده بودند، لذا بعيد نيست كه اين بار پس از افتادن آبها از آسياب، بدون سر و صدا تابلوها يكجا بفروش برسد. حركت اين بار بايد با جديت كامل و بازپس گيري تابلوها همراه باشد.

معرفي برندگان جايزه پروين اعتصامي
گروه ادب و هنر- كنگره بزرگداشت يكصدمين سال تولد پروين اعتصامي كه يكشنبه گذشته در تبريز گشايش يافته بود، امروز در تالار وحدت همراه با اهداي جوايز دومين دوره جايزه ادبي پروين اعتصامي به پايان مي رسد.
هيأت داوران اين جايزه ادبي كه به اندازه هاي جهاني آن فكر مي كنند، اميدوارند اين گام، تلاش هاي ارزشمند زنان كشورهاي اسلامي را براي معرفي الگوي شخصيتي زنان هنرمندي كه جامه پاكي پوشيده اند و در راه آرمان هاي بزرگ انساني كوشيده اند به ايرانيان و جهانيان بشناساند.
بر اساس اعلام دبيرخانه جايزه پروين اعتصامي در حوزه شعر از پروين دولت آبادي به خاطر حضور مستمر در عرصه ادبي كشور و خلق سروده هاي ارزشمند در زمينه هاي مختلف تقدير مي شود. در حوزه داستان هم از تلاش هاي 30 ساله راضيه تجار در ادبيات داستاني قدرداني به عمل مي آيد.
بر اساس رأي هيأت داوران نتايج بخش هاي مختلف اين جايزه به اين صورت اعلام شده است:
ترجمه: بهت  ولرزه (اميلي نوتومب)، ترجمه موگه رازاني.
تحقيق و پژوهش: داغ گل سرخ، دكتر كتايون فرداپور و امام حسين در شعر معاصر عربي، دكتر انسيه خزعي.
پايان نامه: بررسي و ويرايش و نگارش و نقد فارسي، آتوما فروهي.
داستان كودك: قدم يازدهم، سوسن طاقديس، دوفسقلي، زهره پريرخ و يك نقاش، اكرم قاسم پور.
داستان نوجوان: كسي كه موهايم را شانه زد، مژگان كلهر، خانواده آقاي چرخشي، طاهره ايبد و عكس چندم بابام، عذرا جوزداني.

اخبار كوتاه
جشنواره انيميشن در شبكه 2: شبكه 2 در ايام نوروز علاوه بر مجموعه طنز بايرام، برنامه هايي چون جشنواره فيلم هاي سينمايي، هشت سين، جهان 86، طعم ورزش، ماجراهاي حنا، صندلي داغ و انيميشن هاي سينمايي پخش مي كند.
پايان عشق و تمدن: اميرشهاب رضويان ساخت فيلم كوتاه عشق و تمدن را با شخصيت هميشگي فيلم هاي كوتاه خود به پايان رساند. فيلم عشق و تمدن به روزي مي پردازد كه آقاي ماهيچي از پيرزني كه در يك رستوران مشغول به كار است، خواستگاري مي كند.
سوگواره تعزيه جوانان: نخستين سوگواره تعزيه جوانان سراسر كشور با حضور هشت گروه نمايشي از امروز با برگزاري مراسم افتتاحيه در اروميه آغاز به كار كرد. اين سوگواره با همكاري سازمان ملي جوانان استان آذربايجان غربي و انجمن نمايش اروميه برگزار مي شود.
فروش گرازهاي وحشي: فيلم سينمايي گرازهاي وحشي با بازي جان تراولتا، مارتين لارنس، ويليام ميسي و تيم آلن در نخستين هفته اكران در منطقه آمريكاي شمالي با 38 ميليون دلار مقام نخست جدول فروش را از آن خود كرد.
تغيير صداي پاداش سكوت: صداي فيلم سينمايي پاداش سكوت به كارگرداني مازيار ميري تبديل به سيستم دالبي سراوند اس آر مي شود.
استقبال از شاعر زباله ها: فيلم سينمايي شاعر زباله ها پس از دريافت جايزه كليساي جهاني از جشنواره جهاني اوكراين، نمايش عمومي موفقيت آميزي را در شهر كيف پشت سر مي گذارد.
جايزه 10 ميليوني جشنواره تئاتر: دوازدهمين جشنواره تئاتر دفاع مقدس به بهترين نمايشنامه دفاع مقدس جايزه 10 ميليون توماني اهداء مي كند.
دو فيلم ايراني درUCLA : فيلم هاي سينمايي ستاره مي شود (فريدون جيراني) و ماهي ها عاشق مي شوند (علي رفيعي) در دانشگاه UCLA آمريكا به نمايش درمي آيند.
هم انديشي نقد: چهارمين هم انديشي نقد و هنر به وسيله فرهنگستان هنر در موزه هنرهاي معاصر روز چهارشنبه ساعت 10 صبح برگزار خواهد شد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |