سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۳ - Mar 6, 2007
البرادعي اذعان كرد
تأييد برنامه هسته اي ايران از سوي آژانس
016386.jpg
گروه سياسي- دبيركل آژانس بين  المللي انرژي اتمي گفت: آژانس فعاليت هاي هسته اي ايران را در۴ سال گذشته  كه با هدف اعتماد سازي درباره برنامه  هسته اي اعلام شده اين كشور انجام شده است، تاييد مي كند.
محمد البرادعي در جريان سخنراني روز گذشته خود در اولين روز نشست فصلي شوراي حكام آژانس كه ايرنا خبر آن را منتشركرد با بيان اين مطلب، افزود: البته ما هنوز نتوانسته ايم به طور كامل تاريخچه برنامه هاي هسته اي ايران و برخي اجزاي آن را بازسازي كنيم. وي مدعي شد: دليل آن نيز عدم وجود برخي شفافيتها و همكاريهاي مورد نياز از جانب ايران بود. البرادعي همچنين با اشاره به اينكه وضعيت تحقيق درباره ايران بر خلاف ساير موارد تحقيق آژانس، منحصر به فرد است، تصريح كرد: آژانس دليل محكمي براي انحراف مواد هسته اي ايران در ظرفيتهاي صنعتي كه مي تواند براي توليد سلاح هسته اي كاربرد داشته باشد، مشاهده نكرده است.
به گزارش ايسنا، البرادعي در ادامه اظهارات خود گفت: آژانس درقبال برنامه هسته اي ايران تقريبا با بن بست مواجه گرديده و هنوز مطمئن نشده كه فعاليت هاي هسته اي ايران پوششي براي مخفي كردن يك برنامه تسليحاتي نمي باشد و تا زماني كه تهران تصميم به همكاري با كارشناسان آژانس نگيرد، اين ترديدها همچنان ادامه خواهد يافت.
موضع ايران
علي اصغر سلطانيه، سفير جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي نيزروزگذشته در حاشيه نشست شوراي حكام در جمع خبرنگاران گفت: به دخالت شوراي امنيت درباره پرونده هسته اي ايران بايد خاتمه داده شود.
يك ادعا
در همين حال مهر گزارش داد ديپلماتهاي غربي حاضر در وين ادعا كردند كه ايران همچنان از درخواستهاي آژانس براي نصب دوربينها با ديد كامل در سايت نطنز خودداري مي كند. به ادعاي اين ديپلماتها، حتي منتقدان كليدي آمريكا همچون كوبا و ونزوئلا در شوراي حكام كه به طور طبيعي از تهران حمايت مي كنند، احتمالا با تعليق برنامه هسته اي ايران موافقت خواهند كرد، زيرا شوراي امنيت از اين اقدام حمايت مي كند.
نشست اتحاديه اروپا
در كنار آغاز نشست فصلي شوراي حكام، وزيران خارجه اتحاديه اروپا نيز روز گذشته در بروكسل درباره برنامه هسته اي ايران گفت وگوكردند.

هاشمي رفسنجاني:
بيشتربه نفت متكي شده ايم
گروه سياسي آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني گفت: در سند چشم انداز تصويب شده كه سالي ده درصد از اتكا به نفت كم شود تا در عرض ده سال كشور ديگر متكي به نفت نباشد، اما در اين دو سال برعكس شده است و اتكاي ما به نفت بيشتر شده است.
هاشمي رفسنجاني طي سخناني در نشستي كه با حضور خبرنگاران برگزار شد و ايسنا خبر آن را منتشر كرد با اشاره به تاريخچه شكل گيري مجمع تشخيص مصلحت نظام و عملكرد آن به ويژه در دوره سوم و تصويب مواردي نظير سند چشم انداز و سياست هاي اصل 44 گفت: بعد از روي كار آمدن دولت جديد، طي ملاقاتي كه با مقام معظم رهبري داشتيم، متمم هاي بودجه به مجلس مي رفت، به نظر مي رسيد با برخي سياست هاي كلان سازگار نباشد. در نتيجه قرار شد مهلتي به دولت جديد داده شود تا فرصتي بيابد كه شعارهاي جديد خود را عملي كند.
وي تاكيد كرد : به نظر من مهلت لازم داده شده و مجمع بايد كم كم براي نظارت به صورت جدي تر وارد ميدان شود.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره ابراز نگراني از تشريفاتي شدن سند چشم انداز گفت: به نظر من از هر چهار طرف در اين زمينه انتقاد وجود دارد. ما در مجمع به صورت جدي بر اجراي سياست ها نظارت نكرديم. مجلس و دولت هم كار زيادي نكردند. قوه قضاييه هم بايد شرايط اجراي سياست هاي سند چشم انداز را مهيا كند، اما در دو سال بعد از ابلاغ سياست ها هنوز كار جدي نشده است.
وي تصريح كرد : فلسفه اين سياست ها براي اين است كه كشور متكي به سياست هاي ثابت شود و با عوض شدن دولت ها اين سياست ها هم چنان ادامه پيدا كند و با تغيير دولت ها فترت در امور ايجاد نشود.
هاشمي رفسنجاني ادامه داد: تدوين سياست هاي كلان در هر موردي بايد به اذن مقام معظم رهبري باشد. ما 130 مورد را براي تدوين سياست هاي كلان به ايشان پيشنهاد داده ايم كه يك به يك در نوبت قرار مي گيرند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ،مجمع را داراي سليقه هاي مختلف دانست و گفت: در مجمع برخورد آرا، دوستانه و كارشناسانه است. البته گاهي در برخي موارد - كه خيلي كم است - نظرات جناحي و سياسي مي شود. وي درباره  مذاكره با آمريكا و اين كه آيا حاضر است با مقامات كاخ سفيد مذاكره كند؟ گفت: من قبلا هم با خبرنگاران بزرگ آمريكايي مصاحبه هاي طولاني كرده ام. براي مذاكره با آمريكا هم هم اكنون افراد نيرومندي در كشور وجود دارند كه مي توان از آن ها استفاده كرد. ما هم كمك مي كنيم. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره  اين كه آيا برنامه هايي كه در دوره  رياست جمهوري خود اجرا كرد را داراي نقص عمده مي بيند يا نه؟ گفت: عملا ثابت شد كه آن راه درست بود. شما چند روز پيش از زبان مقام معظم رهبري شنيديد كه توليد ثروت مشروع ارزش است اما آن زمان نسبت به ميدان دادن به غيردولتي ها براي فعاليت هاي اقتصادي انتقاد مي شد. در روزهاي اول جناح چپ كه اصلاح طلب است و بعدها جناح راست اين مباحث را مطرح مي كردند اما اين حرف ها ديگر حل شده است و سند چشم انداز و سياست هاي كلي اصل 44 بحث ها را به جلو برده است. درباره  اين كه آيا اشتباهي در آن دوره بوده است يا نه؟ به نظر من در آن زمان برخي مسايل را دير مطرح كردم كه به نتيجه نرسيد.

پيشنهاد ايران؛ تشكيل شوراي قضايي كشورهاي اسلامي
گروه سياسي- رئيس قوه قضائيه روز گذشته در ديدار با همتاي مالزيايي خود خواستار تشكيل شوراي قضائي كشورهاي اسلامي  شد.
آيت الله سيدمحمود  هاشمي  شاهرودي كه هم اكنون در مالزي به سر مي برد تشكيل اين شورا را براي ايجاد يك دادگاه بين المللي با اختيارات قضائي و حقوقي ضروري خواند. به گزارش روابط عمومي  قوه قضائيه، وي گفت: اين مجلس و دادگاه مي تواند بسياري از مشكلات امروز جهان اسلام ميان كشورهاي اسلامي  و همين طور كشورهاي عربي را حل و حقوق بشر اسلامي  و چالش هاي جهان غرب را مطرح كند.
رئيس قوه قضائيه همچنين ظهر ديروز در ديدار با عبدالله احمد البداوي، نخست وزير مالزي گفت: در مواقع ضروري، شيعه در كنار ساير مذاهب بوده و از حاكميت اسلام و حكومت اسلامي  سني دفاع كرده است.
هاشمي  شاهرودي، با تأكيد بر اين كه منشأ بسياري از اختلافات از بيرون كشورهاي اسلامي  است، متذكر شد: چنانچه به مسائل بيرون جامعه اسلامي  توجه نشود، مشكلات حل خواهد شد. نخست وزير مالزي نيز در اين ديدار با اشاره به تشكيل اجلاس فوق العاده سران كشورهاي اسلامي  براي رفع مشكلات لبنان، آن را نتيجه بخش دانست و تصريح كرد: اين اجلاس منجر به تغيير رويه هاي سازمان ملل و اتحاديه اروپا در خصوص لبنان شده است. رئيس قوه قضائيه براي انجام يك ديدار رسمي سه روزه شامگاه يكشنبه به وقت محلي وارد كوالالامپور پايتخت مالزي شد و صبح چهارشنبه مالزي را به مقصد اندونزي ترك خواهد كرد.

همكاري علماي اسلام براي مقابله
با تفرقه افكني ميان مسلمانان
مهر: غلامعلي حدادعادل از تفرقه بين مذاهب مختلف اسلامي به عنوان خطري جدي كه فراروي مسلمانان قرار دارد ياد و تأكيد كرد كه آنچه امروز از سوي دشمنان اسلام در جهت اختلاف افكني بين شيعه و سني انجام مي گيرد بايد با مساعي تمام علماي اسلام خنثي و بي اثر گردد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي بعدازظهر ديروز در ديدار هاشم موزادي رئيس نهضت العلماي اندونزي با اشاره به ديدار اخير خود از اندونزي، بر اهميت گسترش هرچه بيشتر مناسبات و همكاري هاي فيمابين تأكيد كرد.
هاشم موزادي رئيس نهضت العلماي اندونزي نيز در اين ديدار، جمهوري اسلامي ايران را كشوري بزرگ و پر اهميت در منطقه و جهان اسلام خواند و گفت: مسلمانان در حال حاضر در سراسر جهان با يك تهديد مشترك روبه رو هستند و آن تفرقه افكني دشمنان اسلام و استعمارگران بين آنهاست كه بايد نهايت مراقبت در حفظ وحدت بين مسلمانان اعمال گردد.

وزير كشور:
قدرت چانه زني هسته اي به تدبير داخلي وابسته است
گروه سياسي- وزير كشور گفت: بايد بدانيم برآيند نگاه و حركت مديران كشور سازنده ساختار ديپلماسي بين المللي جمهوري اسلامي  است؛ بنابر اين مي توان گفت قدرت چانه زني هسته اي به نوع تدبير داخلي وابسته است.
مصطفي پورمحمدي كه در همايش معاونان برنامه ريزي و اداري مالي استانداري ها در محل اين وزارتخانه سخن مي گفت و روابط عمومي وزارت كشور آن را پخش كرد، اظهار داشت: آن چه در عرصه سياست خارجي ايران تعيين كننده است، مدار مديريت و شيوه  چرخش امور در داخل كشور است كه به ما ظرفيت و قدرت مانور لازم و كافي مي بخشد و مبحثي كه در بيرون اتفاق مي افتد تا حدود زيادي متأثر از تحولات داخلي است.
پورمحمدي از مهم ترين شروط لازم براي ارتقاي سطح مديريت داخلي در همه عرصه ها را اجراي اصل 44 و پيشبرد فرآيند خصوصي سازي دانست. وزير كشور هم چنين درباره قيمت بنزين در سال آينده، افزود: اگر مجلس موافقت كند، روزانه حدود 57 ميليون ليتر بنزين با سوبسيد و بقيه با قيمت آزاد توزيع خواهد شد.

از خانه ملت
در آغاز جلسه علني ديروز مجلس براي بررسي جزييات لايحه بودجه سال 86 كل كشور 115 نماينده در نامه اي خواستار بازگشت مجلس به لايحه دولت شدند كه رئيس  مجلس با اين پيشنهاد مخالفت كرد و به اين ترتيب اين پيشنهاد مطرح نشد. حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين پيشنهاد نمايندگان و در مخالفت با آن گفت: به نظر بنده پيشنهاد بازگشت به لايحه بودجه دولت وجاهت آيين نامه اي ندارد و قابل طرح نيست. وي افزود: اين كه كل تبصره ها را ناديده بگيريم و كل را جايگزين كنيم، قانون چنين چيزي را اجازه نداده است. با مخالفت رئيس مجلس شوراي اسلامي با اين پيشنهاد تعدادي از نمايندگان پيشنهاد دهنده قصد ترك صحن علني مجلس را داشتند كه با وساطت تعداد ديگري از نمايندگان از اين كار منصرف شدند.
نمايندگان در خصوص واردات بالاي شكر و در نتيجه مشكلات كارخانجات داخلي به رئيس جمهور نامه نوشتند. پيش از پايان جلسه  مجلس شوراي اسلامي، نامه  157 نماينده به رئيس جمهور از سوي منشي جلسه اعلام وصول شد. نجابت گفت: موضوع نامه، واردات بالاي شكر و اشباع بازار و مشكلات كارخانجات قند و شكر در فروش فرآورده هايشان است كه نامه براي رئيس جمهور ارسال خواهد شد.
محمدرضا ميرتاج الديني و حسين شيخ الاسلام نمايندگان تبريز و تهران در تذكري به وزير امور خارجه لزوم اعتراض به دولت پاكستان نسبت به اجلاس يك روزه اسلام آباد در خصوص توطئه پنهان براي به رسميت شناختن اسرائيل را يادآور شدند. عليرضا محجوب نماينده  تهران از وزير نيرو علت عدم پرداخت حقوق كارگران و فعالان پروژه  سد و نيروگاه ملاصدرا را خواستار شد.
سيدمحمد ميرمحمدي با اشاره به تذكري كه در زمان بررسي تبصره  اول لايحه  بودجه در صحن علني مجلس مطرح كرده بود، گفت: معتقدم در بخش درآمدها بايد استدلال شود كه درآمد حاصل كاري شدني است تا نمايندگان به آن رأي دهند. رئيس فراكسيون وفاق و كارآمدي افزود: اگر قسمتي از حقوق كاركنان دولت را غيرنقدي كنيم وقتي بازنشسته مي شوند بخش غيرنقدي در حقوق آنها محاسبه نمي شود و فقط بخش نقدي حقوق آنها در حكم بازنشستگي شان ذكر مي شود كه اين در عين  حالي كه به صورت كمك عنوان مي شود هم به ضرر شاغلين و هم به ضرر بازنشستگان خواهد بود.

گزيده ها
رياست جمهوري: محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري قانون حمايت از حقوق و مسئوليت هاي زنان را ابلاغ كرد. از تاريخ تصويب اين قانون كليه قوانين و مقررات و معاهدات مغاير با منشور فوق ملغي و فاقد اعتبار است. اين قانون مشتمل بر دو ماده و يك تبصره در جلسه علني روز يكشنبه مورخ پانزدهم بهمن ماه يكهزار و سيصد و هشتاد و پنج مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 18 /11/ 85 به تاييد شوراي نگهبان رسيد.
شوراي نگهبان: شوراي نگهبان شرح تفصيلي روند بررسي طرح اصلاح بند(4) مادة (28) قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي به همراه ديدگاه هاي موافق و مخالف آن را منتشر كرد.
سياست خارجي: دبيركل شوراي همكاري خليج فارس، ايران را ركني اساسي در برقراري امنيت سياسي و اقتصادي منطقه توصيف كرد و خواستار حل مسالمت آميز مسئله هسته اي تهران شد. به گزارش مهر، عبدالرحمن العطيه در سخنراني خود در اجلاس نظام امنيتي در منطقه خليج فارس در شهر ابوظبي بر مخالفت كشورهاي عضو شوراي همكاري با افزايش بحران بر سرمسئله هسته اي و رسيدن آن به مرحله رويارويي نظامي تاكيد كرد و گفت كه وقوع رويارويي نظامي پيامدهاي منفي براي همه منطقه به دنبال خواهد داشت.

بازجويي از 4 مقام قضايي بركنارشده
گروه حوادث - با گذشت 2روز از اعلام نتيجه تحقيقات گروه ويژه براي بررسي قصور و تقصيرهاي احتمالي در پرونده شهرام جزايري و به دنبال آن بركناري۳ مقام قضايي در مجتمع امور اقتصادي و رئيس زندان اوين، تحقيق از اين افراد در دادسراي انتظامي قضات آغاز شد.
روز گذشته در حالي كه همچنان واكنشها و اظهارنظرها نسبت به ماجراي فرار شهرام جزايري ادامه داشت و نمايندگان مجلس و برخي از صاحبنظران خواستار برخورد جدي تري با مقصران احتمالي در پرونده مشهورترين متهم مفاسد اقتصادي ايران بودند، مقامات قضايي از ارجاع پرونده اين 4 مقام قضايي به دادسراي انتظامي قضات خبر دادند.
بازجويي از
۴ مقام قضايي بركنارشده
اين 4 مقام قضايي در روزهاي گذشته پس از اعلام نتيجه تحقيقات گروه سه نفره براي بررسي قصور و تقصيرهاي احتمالي در پرونده شهرام جزايري، با دستور آيت الله هاشمي شاهرودي بركنار شده بودند.
رئيس قوه قضائيه در نامه اي به رئيس دادگستري استان تهران دستور بركناري الياس محمودي رئيس مجتمع امور اقتصادي، وحيد كربلايي آقا ملكي و حسين زاده 2 قاضي پرونده و رئيس زندان اوين را صادر كرده و خواستار آن شده بود تا دادسراي انتظامي قضات، عملكرد قضات موصوف را از حيث انتظامي بررسي كند. به گزارش خبرگزاري مهر پس ازدستور آيت الله شاهرودي درباره بركناري اين مقامات دادسراي انتظامي قضات تحقيق گسترده اي را درباره عملكرد اين مقامات عزل شده آغاز كرد.
يك مقام قضايي روز گذشته به اين خبرگزاري اعلام كرد در پي نامه آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي مبني بر بركناري اين مقامات قضايي به علت تقصير در فرار مفسد بزرگ اقتصادي، تحقيق درباره عملكرد اين 4 مقام قضايي عزل شده در دادسراي انتظامي قضات آغاز شده است. پس از انجام تحقيقات لازم در اين زمينه و در صورت صدور كيفرخواست، پرونده جهت محاكمه به دادگاه عالي انتظامي قضات ارسال مي شود.

حلقه ارتباط اسرائيل
با همسايگان
016368.jpg
چهره اصلي ديپلماسي خاورميانه اين روزها شاهزاده بندر بن سلطان مشاور امنيت ملي عربستان سعودي است. بندر از چهره هاي اصلي توافقنامه مكه ميان فتح و حماس براي ايجاد دولت وحدت ملي فلسطين بود. او همچنين در آرام كردن احزاب رقيب در لبنان فعال بود . او بعد از دور اول  تلاش هايش جرج بوش را از اين روند مطلع كرد و چندي پيش هم در سفر اخير كاندوليزا رايس به خاورميانه در نشست رؤساي سرويس هاي اطلاعاتي كشورهاي عربي با رايس در امان حضور داشت. اين نشست يك روز بعد از ديدار سه جانبه رايس با محمود عباس و ايهود المرت در بيت المقدس برگزار شد.
مترجم: نيلوفر قديري
هاآرتص- 2 مارس


شواهد زيادي وجود دارد كه نشان مي دهد اين شاهزاده سعودي كه 22 سال سفير عربستان در واشنگتن بود، بعد از جنگ دوم لبنان هدايت روند گرايش و نزديكي كشورش را به سوي اسرائيل به دست گرفته است. در ماه سپتامبر بندر با المرت در اردن ديدار كرد. اين ديدار محرمانه بعدها در اسرائيل به اطلاع عموم رسيد و اعلام شد. از بعد از اين نشست، المرت در چندين موقعيت به ابتكار صلح سعودي ها در سال 2002 اشاره كرد كه بندر به طور فعال در آن حضور داشت. اسرائيل با توافقنامه مكه مخالف است اما المرت تصميم گرفت لحن اين انتقاد را ملايم كند و آن را توافقنامه اي داخلي مربوط به فلسطيني ها بخواند. نخست وزير اسرائيل موضع ملايم خود را اين طور توجيه كرد كه انتقاد شديد ممكن است توهين به عربستان سعودي تلقي شود و باعث شود كه موضع رياض درباره ايران تغيير كند.
ديدار بندر با المرت اولين ملاقات شاهزاده سعودي با يك مقام اسرائيلي نبود. به گفته افسران ارشد نظامي و مقامات سابق اطلاعاتي، بندر از سال 1990 تاكنون چند بار ديگر با اسرائيل تماس هايي داشته است. او به عنوان سفير عربستان در آمريكا احتياط مي كرد تا فاصله خود را با سفراي اسرائيل در واشنگتن حفظ كند. كانالهاي ارتباطي او با اسرائيل كانالهاي غير ديپلماتيك بود. شاهزاده سعودي كه پنجاه و هشتمين سالروز تولد خود را امسال جشن مي گيرد، به دنبال ايجاد ثباتي در خاور ميانه است تا به سود عربستان باشد.
سخنان بندر با اسرائيلي ها بر دو موضوع متمركز است: مسدود كردن تهديدات استراتژيك از سوي عراق در دهه 1990 و از سوي ايران در حال حاضر ؛ و پيش بردن روند صلح ميان اسرائيل و سوريه و فلسطيني ها. عربستان سعودي به طور خاص نسبت به موضوع فلسطين حساس است. نشست هاي هفتگي كابينه در عربستان كه هر دوشنبه به رهبري امير عبدالله برگزار مي شود، همواره با گزارش طولاني درباره اوضاع فلسطين شروع مي شود و بعد از شنيدن اين گزارش، كابينه به سراغ مسائل داخلي و دولتي مي رود. در زندگينامه بندر كه تحت عنوان شاهزاده چهار ماه پيش در آمريكا منتشر شد، هيچ اشاره اي به نشست هاي او با اسرائيلي ها نشده است. اما شاهزاده در اين زندگينامه توضيح داده كه چطور منافع او در اسرائيل از سالها پيش آغاز شده است. به گفته بندر اين منافع وقتي شروع شد كه او در سال 1969 مشغول آموزش خلباني در انگلستان بود و در آنجا با خلبان ديگري آشنا شد كه خود را اسرائيلي معرفي مي كرد. بندر مي گويد او بلافاصله نسبت به آن مرد احساس نفرت كرد و اين در حالي بود كه تا قبل از اينكه بداند او اسرائيلي  است چنين احساسي نسبت به او نداشت. اين احساس او را به اين فكر واداشت كه اگر فرصتي براي آشنايي بيشتر با يكديگر پيش آيد، شايد بتوان كليشه ها را شكست. بندر تلاش زيادي كرد تا با بسياري ديگر از اسرائيلي ها هم ديدار كند. او كار ديپلماتيك خود را با مبارزه عليه لابي طرفدار اسرائيل در آمريكا موسوم به AIPAC شروع كرد. اين لابي تلاش مي كرد تا بر سر راه فروش هواپيماهاي آواكس به نيروي هوايي عربستان مانع ايجاد كند. سعودي ها در اين راه برنده شدند و از آن زمان به بعد بندر خود را لابي يك نفره عليه سازمان قدرتمند AIPAC مي خواند. بندر در دولت بوش پدر به اوج نفوذ رسيد.
در كتاب زندگي نامه بندر همچنين به چگونگي تحكيم ارتباط او با اسرائيلي ها اشاره شده است. در بهار سال 1990 صدام حسين تهديد كرد كه نيمي از اسرائيل را مي سوزاند. ملك فهد نگران احتمال درگيري منطقه اي بود و به همين دليل شاهزاده بندر را به بغداد فرستاد. صدام به او گفت كه قصد حمله به اسرائيل را ندارد و بندر همين پيام را خيلي زود به بوش پدر داد و در مقابل اين قول را از اسرائيل گرفت كه اين رژيم هم دست به حمله پيش دستانه نخواهد زد. در همان زمان گزارش شد كه عربستان موشك هاي زمين به زمين ساخت چين را خريداري كرده است. در كتاب زندگي نامه شاهزاده بندر آمده است، او موفق شد تا از طريق آمريكا به اسرائيل اطمينان دهد موشك ها اسرائيل را هدف نگرفته و در مقابل از اسرائيل قول گرفت كه به فرودگاه تابوك در جنوب شرق ايلات حمله نخواهد كرد. در نشست سال 1991 كه عربستان هم در آن در كنار آمريكا شركت داشت، آمريكايي ها روند صلح را شروع كردند كه با نشست مادريد آغاز شد. سعودي ها در اين نشست شركت كردند اما اين حضور در سطح پاييني بود. سعودي ها روابط خود را با اسرائيل حفظ كردند بدون اينكه اين روابط را علني و آشكار كنند. بعضي همسايگان عربستان در خليج فارس هم همين سياست را در پيش گرفتند. در زمان انعقاد پيمان اسلو، بندر رابطه مستقيمي با سفارت اسرائيل در واشنگتن داشت و مذاكرات غير رسمي با سفير وقت اسرائيل برقرار كرد. در جريان مذاكرات صلح در دوران ايهود باراك نقش شاهزاده بندر بسيار مهم و آشكار بود و او در چندين موقعيت بحراني وارد عمل شد. وقتي مذاكرات با سوريه در نشست پفردزتاون به بن بست رسيد، باراك وزيري را كه عضو هيات مذاكره كننده اسرائيل بود براي ديدار با بندر فرستاد. اين ديدار نتيجه نداد. بندر بعدها به خاطر آورد كه بيل كلينتون رئيس جمهور آمريكا از او خواست ديدار محرمانه اي با حافظ اسد رئيس جمهور سوريه داشته باشد تا رهبر سوريه را متقاعد كند در نشست آخرين فرصت در ژنوا شركت كند. اسد پذيرفت كه در اين نشست شركت كند اما اين نشست به نتيجه نرسيد و مذاكرات ميان اسرائيل و سوريه از آن زمان متوقف شد.

گزارش
جلب حمايت قطب هاي سياسي
گروه سياسي-احزاب و گروه هاي سياسي كشور خود را براي شركت در انتخابات مجلس هشتم آماده مي كنند. از آنجا كه ائتلاف يا تكيه بر اشخاص معروف سياسي از راهكارهاي شناخته شده در انتخابات گذشته بوده است، اينك نيز بحث چگونگي ائتلاف و جلب حمايت قطب هاي سياسي به يكي از دغدغه هاي احزاب تبديل شده است.
از جمله حسن بيادي، سخنگوي جمعيت آبادگران جوان معتقد است اصولگرايان بايد حول جمعي از بزرگان اين جريان وحدت كنند، به نحوي كه محوريت اين جمع با چمران باشد؛ چرا كه وي فرديست كه به هيچ حزب و گروهي وابستگي ندارد و مردم او را به عنوان يك اصولگراي واقعي قبول دارند.
آذر منصوري، معاون سياسي دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي هم گفت شرايط فعلي جامعه ما اقتضاء مي كند اشخاصي كه مي توانند محور اجماع و ائتلاف باشند، حضور جدي داشته باشند و با توجه به اين كه افرادي چون آقايان خاتمي و هاشمي همواره حركت هايي در جهت تداوم اصلاحات و شكل گيري مردم سالاري داشته اند، لذا اين افراد مي توانند همچنان محوريت خود را داشته باشند.
مريم بهروزي، دبير كل جامعه زينب با اشاره به تجربه اصولگرايان در انتخابات شوراهاي سوم گفت: مردم در اين انتخابات به چهره هاي شناخته شده و احزاب آشنا راي دادند و به احزابي كه شناخته شده نبودند و در زمان انتخابات رشد و نمو پيدا كرده بودند، اعتمادي نكرده و راي چنداني به آنها ندادند. ممكن است اصولگرايان حول محور يك شخص جمع شوند يا اين كه حول محور يك حزب يا به طرق ديگري وحدت كنند. آيت الله مهدوي كني مي تواند يكي از گزينه هايي باشد كه جريان اصولگرا حول آن وحدت كند.
در كنار تلاش گروه هاي سياسي در جهت كسب موافقت شخصيت هاي سياسي براي حمايت از آنان، مذاكراتي نيز در هر 2 جبهه اصلاح طلبان و اصولگرايان براي تنظيم منشور وحدت گروه هاي سياسي ادامه دارد.در جلسه اخير شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات شيوه نامه اي در دستور كار قرار گرفت مبني بر اين كه اگر كسي تقاضاي عضويت در جبهه را كرد، چگونه در شوراي هماهنگي مورد بحث قرار بگيرد و براي پذيرش آن، حزب چه شرايطي بايد داشته باشد. در اين جلسه بحثي پيرامون تدوين مباني تفكر اصلاح طلبي صورت نگرفت. گفته مي شود كميته اي در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات تشكيل شده تا در اين زمينه فعاليت كند. هرچند كه هنوز بحث تدوين منشور اصلاح طلبي بين احزاب و گروه هاي اين جبهه جدي گرفته  نشده است.
در ميان اصولگرايان نيز نياز به تدوين منشور اصولگرايي مطرح شده است . اعضاي اين جبهه معتقدند : بايد اصولگرايان مباني اصولگرايي را با انگيزه اصلاح امور تدوين كرده و اصولگرايانه اصلاح طلبانه  عمل كنند. آنها تعريف رهبري از مباني اصولگرايي را مهمترين سند منشور اصولگرايان دانسته و بر اين باورند كه اصولگرايان بايد در آينده با مشي اعتدال؛ دوري از افراط و تفريط و تندروي و حاشيه نشيني حركت و با وحدت و انسجام اهداف خود را محقق كنند تا بتوانند در آينده زمينه اي براي خدمت به جامعه فراهم كنند. البته اين بحث ها نيز در ميان اصولگرايان در حد ابراز نظر باقي مانده است و حركتي جدي در ميان گروه هاي آنها ايجاد نشده و به يك راهكار مشخصي نرسيده اند. اصولگرايان مي خواهند بر اساس برآيند عقل جمعي حركت كنند و قاعدتاً در اين راستا بايد از نظر پيشكسوتان و بزرگان نيز استفاده كنند. به نظر مي رسد 2 جناح اصلاح طلب و اصولگرا تا پيش از انتخابات مجلس هشتم ، قادر به تدوين منشورهاي وحدت خود نخواهند شد و كماكان بر محوريت شخصيت هاي سياسي و ائتلاف هاي تشكيلاتي مبنايي جز قدرت گرفتن در برابر رقيب ندارد عمل كرده و وارد صحنه هاي رقابت سياسي مي شوند.

مذاكرات فشرده در اروپا بر سر برنامه هسته اي ايران
ميزهايي براي مذاكره
روز گذشته نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا در مورد برنامه هسته اي ايران برگزار شد
زهرا ابراهيمي
016344.jpg
شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي از ديروز نشست خود را درمورد موضوع هسته اي ايران و كره شمالي در وين آغاز كرد. در نشست امروز ، البرادعي گزارش خود را درباره اطاعت ايران از قطعنامه 1737 و كاهش 50 درصدي كمكهاي فني آژانس به ايران ارائه مي دهد. همزمان با اين نشست روز گذشته وزيران خارجه اتحاديه اروپا نيز درباره پرونده هسته اي ايران به بحث و تبادل نظر پرداختند.اگر ديپلماتهاي عاليرتبه پنج كشور دائم شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان در مورد مفاد قطعنامه بعدي راجع به پرونده هسته اي ايران به توافق برسند شوراي امنيت هفته آينده جلسه خود را براي بررسي دوباره موضوع تشكيل خواهد داد.
ديپلمات هاي عالي رتبه پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل به همراه آلمان براي رسيدن به توافق در مورد تحريم هاي جديد عليه ايران به دليل عدم توقف غني سازي اورانيوم شنبه گذشته از طريق ويديو كنفرانس با يكديگر گفت و گو كردند.
پيش از اين جلسه وزيران خارجه اين شش كشور روز پنج شنبه گذشته در يك گفت وگوي دو ساعته تلفني در مورد جزيياتي همچون اينكه چه موادي مي تواند در قطعنامه تحريم قرار بگيرد به تبادل نظر پرداختند. آنان ديروز هم به اين گفت وگوي تلفني ادامه دادند. شش كشور ياد شده گفته اند كه به سرعت براي قوي تر كردن تحريم ها تلاش خواهند كرد. اين تصميم پس از گزارش هفته گذشته البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي صورت گرفت كه در آن اشاره شده كه ايران به جاي تعليق غني سازي گسترش داده است.تلاش هاي ديپلمات هاي غربي براي رسيدن به توافق براي تحريم ايران درحالي صورت مي گيرد كه محمود احمدي نژاد به عربستان رفت تا در خصوص مسائل منطقه اي با اميرعبدالله گفت وگو كند.
بحث بر سر تحريم ايران درحالي ادامه دارد كه روزجمعه وزير امورخارجه فرانسه گفت كه كشورهاي 1+5 با چارچوب قطعنامه جديد شوراي امنيت عليه ايران موافقت كرده اند. فيليپ دوست بلازي وزير امور خارجه فرانسه اعلام كرد كه قطعنامه جديد براساس بند 41 فصل 7منشور سازمان ملل شكل مي گيرد، كه شامل به كارگيري تمام اقدامات لازم به غير از گزينه ي نظامي، براي اجراي قطعنامه و بازتاب دهنده روح قطعنامه  1737است. پيش بيني مي شود قطعنامه  جديد، تحريم ها عليه ايران را گسترده تر كرده و بربخش هايي از قطعنامه 1737، تاكيد نموده و اشخاص وشركت هاي بيشتري را به فهرست قبلي تحريم بيافزايد.
دستيار خاوير سولانا رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا، هم روز پنج شنبه گفته است در مورد اينكه كشورهاي اروپايي تا چه حد در مورد تحريم كردن ايران به پيش خواهند رفت محدوديت هايي وجود دارد. اناليسا گيانلا، نماينده خاويرسولانا درزمينه سلاح هاي كشتار جمعي وعدم تكثيرسلاح هاي اتمي گفته است كه تحريم هاي كميته پارلماني اتحاديه اروپا ازآنچه درشوراي امنيت سازمان ملل توافق شده سخت تر است. او همچنين گفته است، نمي تواند انتظار داشته باشد كه كشورهاي اروپايي قراردادهاي خود را درزمينه هايي كه هيچ ربطي به سلاح اتمي ويا موشك ندارد باطل كنند.
در همين رابطه جواد وعيدي، معاون امنيت بين الملل شوراي عالي امنيت ملي، گفت : آمريكا در مسير محروم كردن ايران از انرژي هسته اي كاملا جدي است و براي مقابله با ايران از همه ابزارهاي خود استفاده مي كند. آمريكا با برنامه هسته اي ايران مخالف بوده و هست، اما آنچه مربوط به ايران مي شود اين است كه ما همچنان بر حق خود در دستيابي به دانش هسته اي اصرار داريم. ايران تا هنگامي كه برنامه اي براي توليد بمب اتمي ندارد كاملا قانوني و به حق مي تواند براساس پيمان منع گسترش سلاح هاي اتمي به فعاليت هاي هسته اي خود ادامه دهد.
بر سر ميز مذاكره؟
در كنار مذاكراتي كه درباره برنامه هسته اي ايران در جريان است، قرار است ايران در مذاكره كشورهاي همسايه عراق كه در آن آمريكا و انگليس نيز حضور خواهند داشت، شركت كند.
امريكا و عراق در نظر دارند تا كنفرانسي منطقه اي در جهت تحكيم امنيت عراق با حضور همسايگان عراق و از جمله ايران و سوريه برگزار كنند. دولت بوش به دليل انتقادهاي شديد دمكراتها پذيرفته است با تغيير سياست خود ، آن هم در زمان رياست جمهوري بوش، اين كنفرانس را در عراق برپا كند.
ديپلماسي امريكا با تصميم فعلي خود مبني بر اينكه با مقامات ايراني به دور يك ميز بنشيند، بسيار غيرمنتظره عمل كرد، به ويژه اينكه در هفته هاي اخير لحن شديدي نسبت به ايران اتخاذ كرده بود.
كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده، سه شنبه گذشته در كنگره امريكا مشاركت اين كشور را در دو كنفرانس بين المللي سازماندهي شده توسط دولت عراق مطرح كرد. در اولين كنفرانس كه در روز 10 مارس در بغداد برگزار خواهد شد، سفراي تمامي كشورهاي هم مرز با عراق ( مانند ايران)، به اضافه مصر و پنج عضو دائمي شوراي امنيت سازمان ملل حضور خواهند داشت. در نشست بعدي كه در ماه آوريل و در يكي از كشورهاي منطقه پيش بيني شده، رؤساي ديپلماسي همين كشورها به اضافه گروه هشت( جي 8 ) حضور خواهند داشت. در كنفرانس دوم، كاندوليزا رايس براي اولين بار در كنار همتاهاي ايراني و سوري خود (منوچهر متكي و وليد معلم) خواهد نشست.البته برخي خبرهاي غيررسمي كه از منابع موثق شنيده شده حاكي از آن است كه احتمالا كنفرانس دوم در سطح معاونان وزير برگزار مي شود و نه وزراي امور خارجه.
آخرين ديداري كه در اين سطح ميان ايران و امريكا برگزار شد و كاملا غيررسمي بود، در سال 2004 و در شرم الشيخ (مصر) بود، در آن زمان، كالين پاول، وزير امور خارجه وقت امريكا، و كمال خرازي همتاي ايراني او، در كنار يكديگر حضور داشتند. اين بار، وزارت امور خارجه امريكا تمايل بسيار بيشتري نسبت به مذاكره با تهران نشان مي دهد. البته نبايد فراموش كرد كه گفتگوي بدون پيش شرط اهميت بسيار زيادي دارد. كاندوليزا رايس از مدت ها پيش به مقامات ايراني وعده داده كه در صورت تعليق فعاليت هاي غني سازي مطابق با قطعنامه هاي سازمان ملل، با ايران به مذاكره خواهد پرداخت. شان مك كورماك در اين رابطه مي گويد: "اين شرايط همچنان بر قوت خود باقي است." واشنگتن ديروز مذاكراتي را با شركاي خود و به هدف تشديد تحريم ها عليه ايران آغاز كرده است. سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در ادامه مي افزايد: در سياست ما تغييري حاصل نشده است.

يادداشت
ضرورت تغيير ساعت رسمي
اميررضا خادم
به صورت كاملاً ملموس، بيشترين بار مصرف انرژي در ساعات اوليه شب يعني تقريباً از غروب آفتاب تا حداكثر 11 شب است. غروب آفتاب در 6 ماهه اول سال به طور متوسط حدود ساعت 5/7بعدازظهر است. بنابراين مدت زمان بيشترين بار مصرف در اين 6 ماه، حدود 5/3 ساعت مي شود. حال اگر ساعت رسمي كشور در اين 6ماه به ميزان يك ساعت جلو برود، به اين معنا كه غروب آفتاب از ساعت 5/7 به 5/8 بعدازظهر تغيير يابد، توانسته ايم از اين طريق زمان 5/3 ساعته پرمصرف را به 5/2 ساعت كاهش دهيم.
با توجه به اينكه يكي از اصلي ترين مشكلات مبحث صرفه جويي در مصرف انرژي، كاستن از حجم فشار وارده بر نيروگاه ها در زمان پرمصرفي است، لذا تغيير ساعت در شش ماه اول هر سال، در كاهش اين حجم بار مؤثر خواهد بود.
ميزان كل صرفه جويي در مصرف انرژي در طول مدت 6 ماه مسئله قابل توجهي است. هرچند با توجه به بلندي طول روز و روشن شدن زودتر هوا، اين تغيير ساعت تفاوتي در ميزان مصرف انرژي صبحگاهي ندارد، اما همان طور كه در فوق گذشت، تغيير ساعت باعث كاهش مصرف انرژي شبانگاهي مي شود. براساس نظرات كارشناسي شده و متفاوتي كه در اين مورد اعلام شده، رقم ريالي اين صرفه جويي در 6 ماه، بين هزار تا 3 هزارو 500 ميليارد ريال است. چنان كه در بدبينانه ترين حالت، در قبال هريك درصد صرفه جويي انرژي متأثر از تغيير ساعت، 600 ميليارد ريال صرفه جويي ريالي حاصل مي شود. با توجه به گزارش هاي نشر يافته از تأثيرات اين تغيير بر صرفه جويي انرژي و مالي، هيچ برآوردي كمتر از 5/1درصد كاهش مصرف وجود ندارد. يعني در نازلترين حالت، همان طور كه گفته شد، هزار ميليارد ريال صرفه جويي، قطعي است.
نكته قابل اشاره ديگر فرهنگ مصرف در جامعه ايراني است. مردم ما عادت كرده اند حداكثر استفاده و گاه استفاده غير ضرور از اقلام متنوع انرژي بنمايند. البته يكي از علل اين عادت، ارزان بودن انرژي در كشور و پرداخت يارانه قابل توجه بابت آن توسط دولت ها بوده است. متأسفانه اين نوع از اسراف در كشور ما نهادينه شده است. لذا، يكي از راهكارهاي كاستن غيرمحسوس از مصرف بالا، طرح تغيير ساعت بوده است كه البته نتيجه آن نيز مثبت ارزيابي مي شود.
لبته ديدگاه ديگري هم در ارتباط با اين موضوع وجود دارد. عده اي معتقدند: به فرض تأثير مثبت تغيير ساعت بر صرفه جويي انرژي، نبايد با اين كار باعث اختلال در زندگي مردم شويم! بهتر است به جاي تغيير ساعت رسمي كشور، ساعت شروع به كار مردم را تغيير دهيم.
اگر بخواهيم اين ديدگاه را مورد نقد قرار دهيم، طرح چند نكته ضروري به نظر مي رسد. اين نكات عبارتند از:
اولاً؛ تجربه كوتاه مدت تغيير ساعت كاري در ابتداي سال،۸۵ كه اصلي ترين تبلور آن در تغيير ساعت شروع به كار مدارس بود، تجربه موفقي به نظر نمي رسد. اين اتفاق باعث كاهش ساعت استراحت گروه سني كودكان، نونهالان و نوجواناني شد كه در اين سنين،  بيش از سايرين به مراقبت هاي خاص دوران رشد چون خواب خوب و كافي نياز دارند. در صورتي كه تغيير ساعت كار مدارس باعث زودتر بيدار شدن آنان در صبح و تغيير نيافتن ساعت به بالين رفتنشان در شب مي شود. اين حالت براي بزرگسالان نيز با درصد تأثيرگذاري كمترتر صادق است.
ثانياً؛ همان طور كه در بالا اشاره شد، مسئله اصلي در بحث انرژي، كاستن از بار مصرف در شامگاهان است و از اين رو تغيير زمان شروع به كار روزانه، تغييري در ميزان مصرف انرژي ندارد.
ثالثاً؛ ايجاد اختلال در برنامه ريزي زندگي مردم به عكس نظر فوق زماني اتفاق مي افتد كه مردم ساعت شروع و اتمام كارشان در هر 6 ماه متفاوت با 6 ماه قبل باشد. در حالي كه با توجه به تغيير ساعت رسمي در ابتداي سال و عيد نوروز، تقريباً كسي متوجه اين تغيير در روند زندگي نمي شود و خيلي سريع به آن عادت مي كنيم. (هر چند اگر مسئله صرفه جويي در مصرف نبود، طبيعتاً همان روال عادي زندگي، بهترين روش مي توانست باشد اما...)در بحث تغيير نكردن ساعت در اروپا اين نكته قابل توجه است كه فرهنگ مصرف بي رويه در كشور ما و ارزان بودن انرژي در ايران، مسئله اي است كه به هيچ وجه در ديگر كشورها وجود ندارد و به همين خاطر بايد گفت، به فرض نبود چنين طرحي در ديگر كشورها نيز در ايران اين كار با توجه به وضع موجود بايد اتفاق بيفتد.
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي

اقتصاد
افتتاح خط توليد سمند در سوريه؛ فردا
گروه اقتصادي- خط توليد سمند در سوريه فردا افتتاح مي شود. مدير كل روابط امور بين الملل وزارت صنايع و معادن با اشاره به افتتاح خط توليد سمند سوريه با حضور وزير صنايع و معادن، گفت: ظرفيت توليد خودرو سمند در فاز يك سايت سوريه سالانه 10هزار دستگاه است كه اين ميزان تا 30هزار دستگاه در سال قابل افزايش است. قادر سليماني، افزود: با توليد ده هزار دستگاه خودرو سمند در سوريه سالانه حدود 70ميليون دلار در آمد ارزي، از محل صادرات قطعات و مجموعه هاي خودرو خواهيم داشت.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |