دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۹ - May 16, 2005
وزير آموزش و پرورش:
توقعات نادرست از صندوق ذخيره
فرهنگيان كاهش يافته است
002343.jpg
ايلنا: در طول سال  هاي اخير ميزان توقعات نادرست از صندوق ذخيره فرهنگيان كاهش يافته است و به دليل اطلاع  رساني صحيح، افراد با وظايف صندوق آشنا شده اند.
مرتضي حاجي، وزير آموزش و پرورش، ضمن اعلام اين خبر در جمع معاونان، ذي  حسابان و مسئولان اجرايي سازمان  هاي آموزش و پرورش، گفت: انتظار اين كه صندوق بعنوان يك موسسه خيريه رفع نياز كند؛ امري قابل وصول نيست و اين مسئله در ماموريت  هاي صندوق ديده نشده است.
وي با اشاره به اظهارنظرهاي برخي نمايندگان مجلس در خصوص عملكرد صندوق، افزود: برخي افراد با قضاوت  هاي نادرست مطالبي را در خصوص فعاليت  هاي صندوق عنوان مي  كنند كه شفاف  سازي و اطلاع رساني وسيع مي  تواند اين مشكلات را رفع كند.
وزير آموزش و پرورش خاطر نشان كرد: سودآوري در مجراي درست و قانوني صورت مي  گيرد و بايد از ناديده گرفتن اخلاق و قانون پرهيز كرد.
حاجي، با تأكيد بر رشد تعداد اعضاي صندوق، گفت: در حال حاضر، ۷۵۰ هزار نفر از فرهنگيان در صندوق ذخيره عضويت دارند و اين امر نشان  دهنده اعتماد آنها به عملكرد صندوق است.
به گفته وي، در هر سال حدود ۵ هزار نفر از عضويت صندوق خارج مي  شوند و اين امر نيز به دليل مشكلات مالي و خواست اعضا صورت مي  گيرد.
وي، با تأكيد بر استقلال صندوق ذخيره، افزود: وزير آموزش و پرورش، رئيس هيات امناي صندوق است و وظايف او در صندوق جداي از بحث وزارت انجام مي  شود.
وزير آموزش و پرورش گفت: صندوق ذخيره فرهنگيان، يك بنگاه موثر و سالم اقتصادي است كه صرفا به منافع اعضا و مصالح ملي كشور فكر مي  كند.
وي، با اشاره به اينكه صندوق در حال حاضر به بهترين شكل ممكن اداره مي  شود، خاطر نشان كرد: صندوق بايد دريافت طلب فرهنگيان از دولت را جدي  تر دنبال كند و در اين زمينه نبايد از هيچ اقدامي كوتاهي كند.
وي خاطر نشان كرد: امسال ۳۵ ميليارد تومان در بودجه براي دريافت مطالبات صندوق پيش بيني شده است كه سال گذشته نيز همين مبلغ در بودجه پيش  بيني شده بود.
حاجي، با اشاره به صدور مجوز بانك سرمايه و دانش، گفت: بعد از ۴ سال پيگيري، مجوز تشكيل اين بانك در شرف صادرشدن است و هيأت مديره اين بانك بايد هر چه سريعتر تشكيل شده و طرح را  ه  اندازي بانك را آماده كنند.
وي افزود: اين بانك بايد در تمام زمينه  هاي اقتصادي به صورت جدي فعاليت كند و با استفاده از پيشرفته  ترين تجهيزات و امكانات، تسهيلات را براي اعضا به ويژه فرهنگيان، خدمات ارائه كند.

با اجراي طرح صدور رواديد در فرودگاههاي بين المللي
ايران براي پذيرش ۲ميليون گردشگر آماده مي شود
گروه اجتماعي:  به دنبال اجراي طرح صدور رواديد ترانزيت در فرودگاههاي كشور، هفته آينده در چهار فرودگاه شيراز، اصفهان، تبريز و مشهد مرحله دوم اين طرح به اجرا در مي آيد كه اين امر نخستين گام علمي دولت براي جذب ساليانه ۲ ميليون گردشگر به ايران است.
به گزارش ميراث فرهنگي و گردشگري ، صدور رواديد در فرودگاههاي مذكور منوط به داشتن گذرنامه معتبر و بليت رفت و برگشت بوده و براي متقاضيان به مدت ۷ روز صادر خواهد شد كه به مدت ۷ روز ديگر قابل تمديد است.
دكتر علي رحيم پور، مدير كل دفتر تدوين استانداردهاي فني و نظارت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: با صدور رواديد در فرودگاه هاي بين المللي كشور نخستين گام علمي دولت براي جذب ساليانه حداقل ۲ ميليون گردشگر به جمهوري اسلامي ايران برداشته شد. وي افزود:  با تعامل و همكاري جدي كه بين دستگاههاي دولتي و غيردولتي صورت گرفته، ايران اسلامي براي پذيرايي حداقل دو ميليون گردشگر در سال آماده مي شود .
وي گفت: احداث هتلهاي زنجيره اي ، ساخت كمپينگ هاي ارزان قيمت، توسعه واحدهاي اقامتي و پذيرايي بين راهي ، استانداردسازي كليه واحدها و تاسيسات موجود، اعلام فرصتهاي سرمايه گذاري در صنعت توريسم ايران در مجامع داخلي و بين المللي ، تسهيل در امور گمركي جهانگردان و ساده سازي در خصوص سفر گردشگران بين المللي با اتومبيل خود به كشور، همگاني و اجباري نمودن بيمه گردشگري ، ايجاد تنوع و تعريف تورهاي اكوتوريستي ، تورهاي روستايي و عشايري ، تورهاي مذهبي ، تورهاي درمان و توسعه توريسم ورزشي و همچنين نظارت كامل بر اجراي تورهاي گردشگري داخلي و بين المللي و ارائه خدمات مناسب در هتلها و مهمانپذيرهاي كشور از اهداف و برنامه هاي اولويت دار سازمان در معاونت توسعه و تجهيز منابع است.
رحيم پور در خصوص صدور رواديد ترانزيت در فرودگاههاي كشور گفت: در سالهاي گذشته موانع و محدوديت هاي موجود جهت صدور رواديد براي گردشگران خارجي همواره يكي از دغدغه هاي اصلي مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي و گردشگري علاقه مند سفر به ايران بوده است كه در اين راستا به اصرار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و با همكاري وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات ، سازمان هواپيمايي كشوري و نيروي انتظامي به صورت جدي در طي سال گذشته تلاش نموده تا با ساده سازي و تسهيل در صدور رواديد زمينه جذب هر چه بيشتر گردشگر فراهم شود.
رحيم پور صدور رواديد ترانزيت در فرودگاههاي كشور را فرصتي بسيار مناسب براي جذب گردشگران عازم كشورهاي همسايه و همچنين رونق درآمدهاي ترانزيتي كشور دانست و گفت با تسهيلات ايجاد شده توسط وزارت امور خارجه و ساير دستگاههاي مرتبط دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي از اين به بعد مي توانند اقدام به برگزاري تورهاي تلفيقي و مشترك با كشورهاي همسايه نموده و بخش عمده اي از ۳۰ ميليون گردشگري كه به كشورهاي تركيه ، امارات متحده عربي و عربستان سعودي سفر مي كنند را براي بازديد و خريد به ايران جذب نمايند.
وي همچنين اظهار داشت: تسهيلات ايجاد شده مي تواند كشور ايران را براي ترانزيت ، خريد، زيارت و ديدار زائران عازم كشورهاي عربستان سعودي، سوريه ، عراق و كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز ، جنوب و جنوب شرق آسيا آماده نمايد.
دكتر علي رحيم پور مسير ايران را براي ترانزيت زائران و حجاج كشور عراق براي سفر به عربستان سعودي را با شرايط فعلي امن ترين و ارزان ترين مسير دانست و گفت: با توجه به بازار يك ميليوني حجاج عراقي و مشكلات رواديد و پرواز هوايي براي آنان جهت سفر به عربستان ، دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي بايستي از اين فرصت حداكثر بهره برداري را كنند.
براساس اين گزارش، راديو بي بي سي  روز دوشنبه  تصميم  ايران  براي  صدور رواديد هفت  روزه  در فرودگاه هاي  بين المللي  امام  خميني  و مهرآباد را مثبت  ارزيابي  كرد و گفت  كه  شمار بيشتري  از جهانگردان  به  ايران  روي  خواهند آورد. به طوري كه،  در ماه هاي  اخير شمار جهانگردان  از كشورهايي  چون  اسپانيا، آلمان ، فرانسه  و ژاپن  براي  سفر به  ايران  به شدت  افزايش  يافته  و پيش بيني  مي شود كه  آمار آنها نسبت  به  سال  گذشته  دو برابر شود.گفتني است، تاكنون  رواديد ترانزيتي  در مرزهاي  زميني  ايران  و عمدتا براي  گردشگراني  صادر مي شد كه  از طريق  پاكستان  وارد ايران  شده  و از مرز بازرگان  راهي  تركيه  مي شدند.

يادداشت
بيماران و واقعي تر شدن واقعيت ها
ابراهيم زاهدي مطلق
نزديك به ۳ ماه است كه مراجعه كنندگان به مراكز درماني خصوصي (اعم از مطب ها و آزمايشگاه ها و...) دچار بلاتكليفي در پرداخت تعرفه ها هستند. (هرچند پيش از آن هم تعرفه هاي اعلام شده با مبالغ واقعي كه در مطب ها از بيماران اخذ مي شد، متفاوت بود!)
پس از انتخابات اخير سازمان نظام پزشكي و دريافت حق تعيين تعرفه ها، شوراي عالي نظام پزشكي در اولين نشست خود تحت نام «واقعي شدن تعرفه ها» اقدام به افزايش تعرفه ها كرد.
واكنش تعدادي از نمايندگان مجلس و وزير بهداشت به اين اقدام و تصميم وزارت بازرگاني،  قانوني بودن تصميم  سازمان نظام پزشكي را دچار ترديد كرد؛ حاصل اين ترديدافكني ها- حداقل در ظاهر- متوقف شدن بحث تعرفه هاي جديد بود. گو اين كه عنوان «جديد» براي تعرفه هاي اخير سازمان نظام پزشكي فقط در لفظ قابل پذيرش بود؛ چرا كه ارقامي در همين حدود در بسياري از مطب ها و آزمايشگاه ها از بيماران اخذ مي شد و مي شود. اين ارقام گاهي چنان متفاوت از يكديگر است كه براي مراجعه كنندگان به مطب ها شائبه متخصص بودن يا غيرمتخصص بودن پزشك را فراهم مي كند!
به هر حال، صحبت هاي گاه به گاه مسئولان سازمان نظام پزشكي و پاسخ هاي وزير بهداشت به اين سخنان به گونه اي است كه جز سردرگم كردن بيماران- و البته پزشكان- را به دنبال ندارد.
اصرار سازمان نظام پزشكي به تعرفه هايي كه اخيراً اعلام كرده است و غيرقانوني دانستن آن از سوي وزير بهداشت تازه ترين اظهارات نيست. آخرين بحث را دكتر شهاب الدين صدر (رئيس كل سازمان نظام پزشكي) مطرح كرده است. به گفته وي «تعرفه واقعي» با تعرفه هاي اعلام شده فاصله بسيار دارد و مطالعات سازمان نظام پزشكي در اين مورد ادامه خواهد يافت.
دكتر صدر تأكيد كرده است آنچه اعلام شده، تأييد همان مصوبه پيشين شوراي عالي نظام پزشكي است كه به صورت غيرقانوني توسط دولت لغو شده بود.
اين كه سخنان وزير بهداشت مبني بر غيرقانوني بودن افزايش تعرفه ها، صحيح است يا مدعاي رئيس كل سازمان نظام پزشكي، بماند براي بعد. اما آنچه هنوز بر كسي معلوم نيست، رقم سرانه درمان است كه مي بايست براساس آن تعرفه هاي خدمات پزشكي را تعيين و اعلام كرد. هر چند شوراي عالي نظام پزشكي نيز فقط افزايش تعرفه ها را با عنوان «واقعي كردن تعرفه ها» در دستور خود قرار داده است و در اين افزايش ،مبناي محاسبه اش را اعلام نمي كند. شوراي عالي نظام پزشكي و به طور كلي سازمان نظام پزشكي منتخب جامعه پزشكي است و ضرورتاً مي بايست منافع پزشكان را حفظ كند. اگرچه تعرفه هاي كنوني- حتي بالاترين رقمهاي دريافتي خارج از ضابطه در برخي مطب ها- متناسب با تورم نيست و حقوق پزشكان و شأن خدمات آنان رعايت نمي شود، اما دانستن مبناي محاسبه براي تعرفه هاي جديد حق مردم است. همين طور دانستن سقف اين تعرفه ها كه به گفته رئيس كل سازمان نظام پزشكي فاصله بسيار زيادي با تعرفه هاي موجود دارد.
دكتر صدر كه با شدت به «بي عدالتي ها، محدوديت هاي غيرمنطقي و رويكرد جبرآميز وزارت بهداشت و سازمان هاي بيمه گر» حمله كرده است، بهتر بود مبناي محاسبه تعرفه ها را هم توضيح مي داد. البته شدت و غلظت سخنان رئيس كل جديد سازمان نظام پزشكي- پس از انتخابات اخير سازمان و در جمع پزشكان و انجمن هاي تخصصي پزشكي و رأي دهندگان- قابل فهم است و منطقي؛ اما وي به عنوان فردي كه مسئوليت هاي مهم اجرايي و قانونگذاري را تجربه كرده است، بايد توجه داشته باشد كه بلاتكليفي بيماران و مراجعه كنندگان و سردرگمي آنان ميان تعرفه هاي قديم، تعرفه هاي جديد، تعرفه هاي جديد تر و تعرفه هاي واقعي و واقعي تر نه به صلاح روند درمان است و نه به نفع جامعه پزشكي.

تأثير تحصيلكردگان روستايي بر كاهش فقر روستائيان
ايسنا:  وزير رفاه و تأمين اجتماعي گفت: بر اساس مطالعات، تحصيلات عالي هر فرد در روستا تا ۲۵ درصد از سطح فقر آن جامعه را كاهش مي دهد.
شريف زادگان در پنجمين همايش روز جهاني خانواده اعلام كرد: امسال ۵/۱ ميليون نفر از جمعيت ۲/۲ ميليون نفري روستايي در قالب ۲۷۰ هزار تحت پوشش بيمه حمايتي قرار مي گيرند.وي گفت: بسياري از آسيب هاي اجتماعي و مشكلات كشورهاي غربي و آفريقايي ناشي از تغيير نقش خانواده و عدم توجه به آن است. بنابر اين اين كشورها به فكر تقويت كاركردهاي واقعي خانواده و تحكيم بنيان آن هستند و دولت ها نيز آن را در دستور كار خود قرار داده اند. شريف زادگان با بيان اين كه بنياد خانواده همواره مورد توجه دولت هاي شرقي قرار داشته است گفت: بخش عمده جمعيت روستايي جامعه در حال گذار ايران شهرنشين شده اند؛ به نحوي كه ۱۵۰ شهر اول انقلاب هم اكنون به ۹۰۰ شهر افزايش يافته است و خانواده  تا حدودي كاركردهاي قبلي خود را از دست داده است؛ بنابراين بايد نهاد خانواده را بر اساس مقتضيات امروز مورد توجه قرار داد. وي تصريح كرد: مساله زنان سرپرست خانوار يكي از پديده هاي امروزي جامعه شهرنشين ماست كه بايد نيازهاي آنها مورد توجه برنامه ريزان قرار گيرد تا كاركردهاي مثبت واقعي خانواده براي جامعه حفظ شود. وزير رفاه و تامين اجتماعي خاطرنشان كرد: تغييرات اجتماعي و رشد شهرنشيني در كشور اجتناب ناپذير است؛ بنابراين بايد الگويي جديد از خانواده ارائه شود كه تقليدي از الگوي ساير كشورها نباشد زيرا در اين صورت با مشكلات متعددي مواجه خواهيم شد.

جسته ، گريخته
002340.jpg
۹۶ درصد از زنان سرپرست خانوار از بهزيستي بي بهره اند
مهر:تنها ۴ درصد از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي قرار دارند و اين در حالي است كه بيش از ۱۰ درصد خانواده هاي كشور زن سرپرست هستند.
دكتر مصطفي اقليما با اعلام اين مطلب افزود: البته آن دسته از زنان سرپرست خانوار هم كه تحت پوشش سازمان بهزيستي و يا كميته امداد قرار دارند با مشكلات معيشتي دست و پنجه نرم مي كنند، چرا كه پرداخت مستمري ماهيانه ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان نمي تواند نيازهاي زندگي آنها را بر طرف كند.
وي در خصوص قرار گرفتن اين زنان در معرض آسيب هاي اجتماعي تصريح كرد: متاسفانه آسيب پذيرترين قشر جامعه همين زنان سرپرست خانوار هستند، يك نگاه اجمالي به آمار نشان
مي دهد كه اكثر آنها با مشكلات معيشتي مواجهند و همين موضوع باعث مي شود تا در دام افراد سودجو گرفتار شوند.
تقدير از ۳۵ خانواده نمونه
ايسنا: عامل ۵۰ درصد طلاق ها اعتياد است و ۳۰ درصد كودك آزاري ها، ۴۰ درصد خشونت عليه كودكان در خانواده هاي طلاق و ۶۰ درصد بزهكاري ها در خانواده هاي نابسامان رخ مي دهد.
رئيس سازمان بهزيستي در همايش روز جهاني خانواده گفت: فقر ، بي سرپرستي، بيكاري، آسيب هاي اجتماعي مختلف،  اعتياد از جمله فاكتورهاي تهديد كننده سلامت خانواده است.
در اين مراسم و همزمان با پنجمين همايش روز جهاني خانواده ۳۵ خانواده نمونه از استان ها و همچنين تعدادي از زنان سرپرست خانوار نمونه با هدف فرهنگ سازي تربيت صحيح فرزندان و داشتن خانواده اي سالم معرفي و تقدير شد.
آينده خانواده هاي تك سرپرست در خطر است
فارس: ده درصد از مجموع ۱۵ ميليون خانواده ايراني تك سرپرست هستند كه جمعيتي بالغ بر ۵ تا ۶ ميليون نفر را تشكيل مي دهند.
سيد حسن علم الهدي امروز در پنجمين همايش روز جهاني خانواده گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد خانواده هاي تك سرپرست كه اكثراً زن سرپرست هستند نيازهاي جدي معيشتي، مسكن، بهداشت و آموزش دارند و آتيه فرزندان آنها در خطر است.
تنبيه بدني كودكان را پرخاشگر مي كند
ايسنا: بررسي نتايج يك پژوهش ۶۲ ساله بر روي تنبيه به روش كتك زدن با دست و ساير شكل هاي مشابه تنبيه بدني توصيه مي كند كه والدين بايد تلاش كنند كه از روش كتك زدن با دست يا تركه براي تربيت فرزندانشان جداً خودداري كنند.
در اين مطالعات ارتباطاتي ميان تنبيه بدني و بروز ۱۱ سوء رفتار شامل پرخاشگري شديد و رفتارهاي بزهكارانه مشاهده شده است. تعداد بي شمار و روبه رشدي از كشورهاي اروپايي تنبيه بدني را توقيف كرده اند اما ظاهرا ۹۴ درصد از والدين آمريكايي هنوز كودكانشان تا سن ۴ سالگي با روش كتك زدن با دست تنبيه مي كنند.
اصرار به سقط درماني
فارس: مخالفت شوراي نگهبان با بخش هايي از مصوبه سقط درماني بر خلاف روح اين قانون است و در صورت حذف موارد مورد نظر شوراي نگهبان اين قانون خاصيت خود را از دست مي دهد، به همين علت كميسيون بهداشت مجلس به احتمال زياد دوباره بر تصويب و اجراي اين قانون پافشاري مي كند.عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با اعلام اين خبر افزود: بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي، سقط درماني به منظور جلوگيري از تولد نوزادهاي ناقص در صورتي كه تولد نوزاد موجب حرج طفل و والدين شود با تشخيص سه پزشك متخصص و پزشكي قانوني و بر اساس آيين نامه اي كه وزارت بهداشت و سازمان پزشكي قانوني تدوين مي كنند قانوني مي شود اما شوراي نگهبان سقط جنين هاي ناقص الخلقه يا عقب مانده را خلاف شرع دانسته است.
تأثير رژيم غذايي بر زنان باردار
واحد مركزي خبر: يك متخصص بيماري هاي دهان و دندان گفت: شرايط ويژه اي كه از نظر هورموني براي زنان باردار پيش مي آيد و باعث تغيير رفتار و رژيم هاي غذايي خاص مي شود مشكلات دهان و دندان اين زنان را پديد مي آورد.
مهناز صاحب جمعي با بيان اين كه از شايع ترين مشكلات دهان و دندان زنان باردار التهاب لثه است افزود: در صورت رعايت نكردن بهداشت و سلامت از طرف بانوان باردار اين التهاب همه لثه را فرا گرفته و تبديل به تومور حاملگي همراه با بوي بدن دهان خواهد شد.وي خاطر نشان كرد: به جز در مواقع اورژانس، درمان بيماري دهان و دندان زنان باردار بايد به بعد از زايمان موكول شود.

حوادث رانندگي اصلي ترين علت مرگ و مير در كشور
گروه اجتماعي: آمار تلفات ناشي از تصادفات در كشور در حال افزايش است به طوري كه بالاترين رقم مرگ و مير در كشور مربوط به حوادث رانندگي است.
دكتر سياوش صحت دبير علمي كنگره جامعه جراحان ايران با بيان اين مطلب به خبرنگار همشهري گفت: تروما عبارت از تمامي ضايعاتي است كه در اثر تصادف رانندگي در بيماران بوجود مي آيد و متأسفانه اكثر مرگ و ميرها در روزهاي سوم و چهارم عمر افراد اتفاق مي افتد.وي با توجه به اهميت تروما گفت: به خاطر آمار بالاي مرگ و مير تصادفات در كشور بايد عوامل ايجاد كننده تصادفات را در كشور كاهش داد.تروما يكي از شايع ترين علل مرگ و مير و معلوليت ها در سنين جواني به شمار مي رود. در سال ۱۹۹۸ حدود ۸/۵ ميليون نفر(۹/۹۷ نفر به ازاء هر صد هزار نفر) در كل جهان به علت تروما فوت كرده اند و ۱۶ درصد كل بيماريهاي جهان را به تروما نسبت داده اند. بررسي ها نشان مي دهد تروما بيشتر گروه سني جوان (۳۰ تا ۳۹ سال) را دربرمي گيرد و در اين ميان سهم مردان(۸/۷۴ درصد) بسيار بيشتر از زنان(۲/۲۵) درصد است. بالاترين ميزان مرگ و مير نيز مربوط به گروه سني ۳۰ تا ۳۹ سال با ۶/۲۹ درصد است.عواقب اقتصادي و اجتماعي ناشي از تروما شامل، هزينه هاي بستري و درمان، هزينه هاي غيرمستقيم همچون بيكار شدن فرد مصدوم، از كار افتادگي موقت يا دايم، فوت  شدن و از دست دادن هاي مفيد فرد از ديگر پيامدهاي اقتصادي تروماست، از نظر اجتماعي نيز باعث ايجاد معلوليت ها و گرفتاري هاي پيچيده اي براي شخص مصدوم و اعضاي خانواده وي مي شود.
در سال ۲۰۰۰ قريب ۲۹هزار شغل در جهان همراه با كمردرد و گردن درد است كه بسياري از اين دردها به علت قرارگيري نادرست بدن در حالات ايستاده و حتي كار با وسايل مورد نياز در شرايط نادرست بدني و خم شدن روي ميز كار در تمام روز مي باشد به طوري كه، از هر ۳ نفر كارمند اداري يك نفر از كمردرد رنج مي برد. علاوه بر نادرست  نشستن عوامل فيزيكي، چاقي، بارداري، ضعف عضلاني و... از علل بروز كمردرد گزارش شده اند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري خبر داد:
تسهيلات وزارت علوم براي انتقال دانشجويان ايراني
خارج از كشور به دانشگاه هاي داخلي
گروه علمي و فرهنگي: وزير علوم، تحقيقات و فناوري جمهوري اسلامي ايران گفت: به دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج كشور كه خواهان انتقال به ايران باشند، كمك مي شود.
به گزارش ايسنا به نقل از سايت سخنگوي دولت، دكتر جعفر توفيقي در جمع دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در دانشگاه هاي سوريه، براي رفع مشكلات دانشجويان ازجمله ارزشيابي مدارك تحصيلي آنان در ايران و شرايط سخت انتقال، وعده مساعدت داد.
وي سپس به تشريح وضعيت آموزش عالي در ايران پرداخت و گفت: از پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون گام هاي بزرگي در عرصه آموزش و تحقيقات برداشته ايم كه روز به روز اثرگذاري آن در جهان بيشتر مشاهده مي شود.
وزير علوم افزود: هم اكنون دو ميليون و ۳۰۰ هزار دانشجو در يك هزار و ۳۵۰ مركز آموزش عالي در ايران مشغول به تحصيل هستند و بنا داريم در پايان برنامه چهارم توسعه، زمينه را براي ادامه تحصيل همه متقاضيان ورود به دانشگاه فراهم كنيم.
براساس توافقنامه فرهنگي ميان ايران و سوريه، دو كشور سالانه ۳۵ دانشجو در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد به صورت بورسيه مبادله مي كنند.
هم اكنون حدود ۱۵۰ دانشجوي ايراني در رشته هاي مختلف در دانشگاه هاي سوريه مشغول به تحصيل هستند كه بخشي از آنان را ايرانيان مقيم سوريه تشكيل مي دهند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |