يكشنبه ۲ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۲ - Sep 24, 2006
نويسندگان از ادبيات دفاع مقدس مي گويند
آزادانه بايد از جواناني نوشت كه جنگيدند
007308.jpg
گروه ادب و هنر ادبيات داستاني جنگ در ميان هنرهاي ديگر، برجسته ترين جايگاه را دارد. اگر چه در آمريكا و اروپا، سينماي جنگ در سال هاي اخير توانسته است اين جايگاه ويژه را تحت الشعاع قرار داده و حتي، حالا ديگر جنگ و صلح تولستوي در كنار نجات سرباز رايان ، غلاف تمام فلزي ، جوخه يا... به مرور عظمت دست نيافتني اش را از دست مي دهد. اما در ايران، اهميت ادبيات و داستان نويسان و به تبع آن، نگاهشان به جنگ، فرايند معكوسي را طي مي كند. هر چه پيش تر مي رويم. ادبيات داستاني به جايگاه برجسته تري دست مي يابد و حرف هاي گفتني تري مي گويد. حالا در سومين روز از هفته دفاع مقدس، مرور ديدگاه برخي از نويسندگان در اين باره،  مناسبت فرخنده اي مي تواند باشد. اين نظرات را روز گذشته خبرگزاري ايسنا مخابره كرده است...
درويشيان:  نوشتن ازجنگ ضروري است
علي اشرف درويشيان، معتقد است: امروز نوشتن درباره جنگ كاملا ضروري است. مطمئنا نياز به نوشتن درباره جنگ هشت ساله احساس مي شود؛ منتها اين كار بايد بدون جهت گيري و بي طرفانه صورت گيرد.
اين داستان نويس در عين حال تاكيد دارد: تا وقتي جناح خاصي متولي اين مساله است، امكان ندارد رماني مثل دن آرام بنويسيم كه نويسنده آن مانند ميخاييل شولوخوف بي طرفانه نسبت به چپ و راست و سرخ و سفيد اظهارنظر كند و آن چنان شخصيت هاي داستاني اش را بپروراند كه براي همه آنها تأثر احساس كنيم.
مجابي: نويسنده بايد آزاد باشد
جواد مجابي در اين باره مي گويد: مگر مي شود شخص به عنوان نويسنده يا كسي كه به حيات اجتماعي خود فكر مي كند، نسبت به اتفاقات جامعه اش مانند انقلاب و جنگ بي تفاوت باشد؟!
به گفته او، تجاوز به مملكت ما همه را برانگيخت؛ عده اي انديشيدند، عده اي نوشتند و بعضي جنگيدند. عده اي هم شايد ديدگاه هاي متضاد داشتند، ولي به  هرحال همه درگير شديم. اما اين كه عده اي تصميم بگيرند نوعي قصه خاص جنگي نوشته شود، امر معقولي نيست. نويسنده بايد آزاد باشد تا حرف خود را بزند و درنهايت، اين مردم هستند كه تشخيص مي دهند چه كسي درست مي گويد.
مجابي اضافه مي كند: مسلماً در فضاي امروز، راحت تر مي توان درباره جنگ، انقلاب و ديگر مسائل صحبت كرد؛ اما حكومت ها بايد سعه صدر داشته باشند و افكار عمومي هم بايد ميدان دهند تا حرف هايي زده شود كه در طيف گسترده تري قرار مي گيرد و يك سويه و تك ساحتي نيست. او بر اين موضوع تأكيد دارد: زندگي و آزادي مردم ما مديون فعاليت هاي جوان هايي است كه ايران را با دست خالي در برابر توطئه هاي جهاني حفظ كردند و مطمئنا همه قدر و ارزش اين مبارزه را مي دانيم؛ اما اين كه چگونه از اين موضوع آثاري با ارزش بالا بيافرينيم، لازمه اش آزادانديشي است.
دهقان: خط    كشي نكنيم
اما احمد دهقان پس از انتشار من قاتل پسرتان هستم و نقدها و مسائل پيش آمده ، مي گويد: چرا احمد دهقان نبايد داستان خود را بنويسد؟! عده اي افراطي همه آدم ها را در خط كشي ساختگي خود جا مي دهند و نويسندگان را طبقه بندي مي كنند. آنان نمي خواهند نويسنده خودش باشد و چنان جوي ايجاد مي كنند كه ادبيات ريا و دروغ گويي شكل مي گيرد؛ در حالي كه اگر هر كسي داستان خود را بنويسد، داستان و رمان به معناي واقعي خلق مي شود و ادبيات زلال و پاك پا مي گيرد. او ادامه مي دهد:چرا يك لحظه نگاه به پس از جنگ ناخوشايند است؟ كساني با اين نوع نگاه مخالفت مي كنند كه خودشان مسئول سرنوشت آن افراد بوده اند. اين نوع ادبيات حتما در ادبيات دفاع مقدس مي گنجد، ولي مي تواند ادبيات اعتراض باشد، يا هر اسم ديگري كه بر آن مي گذارند. دهقان تاكيد دارد: كساني كه نويسنده ها را خط  كشي مي كنند، اكثرا در اين وادي مستأجرند؛ كه نه داستان نوشته اند و نه در خانه ادبيات زندگي كرده اند، آمده اند اين جا ساعتي بمانند و غنيمتي ببرند و به جاهاي بالاتري برسند. به همين خاطر هم هست كه بيشتر فرياد مي زنند تا بيشتر ديده شوند.
شيرزادي: جنگ راهي به ادبيات جهان است
علي اصغر شيرزادي هم كه چندين اثر را با موضوع ادبيات جنگ نوشته، از نويسندگاني ازجمله احمد دهقان، حبيب احمدزاده و مجيد قيصري به عنوان تعدادي از درخشان ترين نويسندگان اين عرصه در اين سال ها نام مي برد كه آثارشان قوت مضمون و موضوع دارد كه البته به نظر او، متكي بر حضور مستقيم شان در جنگ است؛ شايد كسي كه بوي باروت را حس كرده باشد، بهتر بتواند بنويسد. به گفته اين داستان نويس، شايد از رهگذر اين آثار درخشان بتوانيم معبري براي رسيدن به ادبيات جهاني پيدا كنيم و اين نگاه جديد به ادبيات جنگ دارد باز مي شود.
بايرامي: هر دو روي سكه را ببينيم
همچنين محمدرضا بايرامي معتقد است: در همه جاي دنيا كشتگان در راه ميهن مقدس اند. همين آثار متفاوتي را كه سروصدايي هم ايجاد كردند، كساني نوشتند كه در زماني ديگر به گونه اي ديگر مي نوشتند؛ زماني كه هنوز جنگ از ما دور نشده بود و برخي اشكال ها را نبايد برجسته مي كرديم. پس آثار نوشته شده به ادبيات تشويقي و تبليغي نزديك مي شدند و خالق اين آثار خالق همان آثارند؛ نه تغيير موضع داده اند و نه از اعتقادات خود برگشته اند. هر دو روي سكه را بايد ديد. ما وقتي مي توانيم از اتفاقي مثل جنگ درس بگيريم كه جوانب مثبت و منفي اش را توأمان درنظر بگيريم.
اميرخاني: سفارش نويسي به ما لطمه زد
رضا اميرخاني مي گويد: اگر بخواهيم با نگاه كلان به ادبيات جنگ بنگريم، احساسم اين است كه خود همين كلمه جنگ بحث دارد؛ ما اول انقلاب مان به جنگ مي گفتيم جنگ و به ادبياتش هم مي گفتيم ادبيات جنگ. گذشت و گفتيم ادبيات دفاع مقدس و امروز در برخي از نهادها مي گويند ادبيات پايداري. اين تغيير اسم يعني چه، چرا ما داريم مرتب تغيير اسم مي دهيم؟! يك دليلش اين است كه خودمان اين قدر به اين مساله نگاه كليشه اي داريم و به سوژه اي دستمالي شده تبديلش مي كنيم كه مجبور مي شويم اسم ها را عوض كنيم، اما متاسفانه در آن اصل نگاه، تغييري ايجاد نشده است. نگاه اصيلي در ميان بچه هايي كه جنگ را تجربه كرده اند، وجود دارد كه بايد به دست مسئولان فرهنگي برسد و با اين تغيير اسم ها هيچ اتفاقي در عرصه كلي ادبيات دفاع مقدس نمي افتد.
او همچنين معتقد است: سفارشي نويسي به اين معنا كه پول كار را قبل از نوشتنش بگيريم، كاري بود كه به ادبيات جنگ ما لطمه زد، براي اين كه شما ناچاريد به دهنده پول گردن كج كنيد و متأسفانه دهندگان اين پول هم خيلي آدم هاي قدري نبودند. در اين چند سال نتيجه اين شد كه ادبيات جنگ ما از خط اعتدال خارج شد. در بسياري از موارد، ما صحنه هاي انتخابي از جنگ را داشتيم كه بازنمايي از همه واقعيت هاي جنگ نبود. وقتي از خط اعتدال خارج مي شويم، حتما گروه ديگري هم به سراغ تفريط مي روند و اين همان خطري است كه امروز ادبيات جنگ ما را به شدت تهديد مي كند.
احمدزاده: كارها از شكل تبليغي خارج شده اند
حبيب  احمدزاده در زمينه ادبيات دفاع مقدس اين گونه اظهارنظر مي كند: مسئولان ما نمي دانند اين نبرد بزرگ كه رخ داد، فقط در حيطه جابه جايي زمين و دعا خواندن نبود، بلكه نبردي بود فراتر از زمين و زمان و درس هاي بزرگي براي تمام بشريت داشت.
وي تأكيد دارد: امروز نسل جوان ما با اصل دفاع مقدس هيچ مشكلي ندارد، بلكه با شيوه ارايه آن كه نوعي اجبار در يك سويه نگاه كردن به آن است، مشكل دارد. آن هايي كه فكر مي كنند دفاع مقدس دعواي جناح هاست و از انگ هاي سياسي مي ترسند، بهتر است اصلا كارهاي شان را چاپ نكنند. اين نگاه دروغين و خسته كننده كه به دفاع مقدس ما داده شده، دروغ است و چه آنهايي كه با اصل دفاع مخالف اند و چه آنهايي كه از دور، دستي بر آتش زدند، به اغراض سياسي نانوشته اي رسيده اند و سعي دارند تا رزمندگان را به صورت افرادي يك بعدي  معرفي كنند كه امروز ديگر كارآيي ندارند.
او در عين حال عقيده دارد: كساني كه معتقدند ما رمان جنگ نداشته ايم، يا هيچ يك از كتاب ها را نخوانده اند يا نظر متعالي اي دارند و گمان مي كنند چيزهايي كه در اين زمينه نوشته شده، به اصل واقعه نزديك شده است. درست است كه نگاه يك سويه و تبليغي به كيفيت ادبيات پايداري ما لطمه زد، ولي اين اواخر كارها از شكل تبليغي خارج شده اند و كيفيت بهتري پيدا كرده اند. جرقه هايي در اين آثار ديده مي شود كه نشان دهنده آن بزرگي است كه در جنگ ما رخ داده و من مي توانم حتي به تعداد انگشتان چندين دست، كتاب هاي خوب دفاع مقدس را نام ببرم كه از روح پاك نويسنده هاشان جاري شده اند.

آجر چهارم
ابراهيم زاهدي مطلق
روز گذشته در ستون داستانك، مطلبي نوشته شد با نام آجر . داستانك از اين قرار بود:
مرد شروري با همسرش توي خيابان قدم مي زدند. شب از نيمه گذشته بود. وقتي از جلوي يك مغازه طلافروشي رد مي شدند، زن يك انگشتري زيبا و گرانقيمت را نشان داد و گفت: چقدر دوست داشتم اون مال من باشه. مرد خلافكار نگاهي به اطراف انداخت و بي آنكه حرفي بزند با يك آجر شيشه ويترين را شكست، انگشتري را برداشت و به زنش داد.
زن خيلي خوشحال شد. به راهشان ادامه دادند. وقتي از جلوي يك مغازه صنايع چرم عبور مي كردند، زن مرد تبهكار به يك كت چرم شيك اشاره كرد و گفت: واي كه چقدر قشنگه! مرد شرور گفت: صبر كن و با يك آجر ديگر شيشه ويترين اين مغازه را هم شكست و كت را برداشت و به همسرش داد. كمي جلوتر، زن در ويترين مغازه اي ديگر يك جفت پوتين خيلي شيك ديد. گفت: واي... كه مرد كلامش را قطع كرد و گفت: بسه خانم! فكر كردي من آجر توليد مي كنم. با اين پايان بندي، به جاي داستان يا داستانك، از لحاظ ساختاري ما با يك لطيفه روبه رو هستيم. لطيفه اي كه اتفاقاً خوب است، اما داستان نيست و تأثيرگذاري داستاني ندارد.فرض كنيم پس از آخرين تقاضاي همسر مرد شرور، داستان را اين طور پايان بندي مي كرديم: پيش از آن كه مرد كاري بكند، صداي زني ديگر را در پياده رو شنيد كه مرد شرور را نشان مي داد و به همسرش مي گفت: اين مرد چقدر زشت است! و مرد آجري را برداشت و كله مرد شرور را نشانه گرفت. اين پايان بندي، داستانك را به پايان نمي رساند؛  آن را ادامه مي دهد و به همه اتفاقات جامعه و خواست هاي نامعقول گسترش مي دهد و اين كه هر كس در معرض خواست هاي غيرمعقول ديگري واقع شده است و اين كه داستان يعني... .

۳۳ نمايش دفاع مقدس بر صحنه هاي تئاتر
007248.jpg
ايسنا- همزمان با هفته دفاع مقدس و گراميداشت اين روزها تالار هاي نمايشي و ارگانهاي مختلف برنامه هاي متعددي را با محوريت دفاع مقدس تدارك ديده اند. از ديروز و همزمان با شروع هفته دفاع مقدس و به مدت يك هفته نمايشهايي با اين مضمون اجرا مي شوند. اين نمايشها كه هر شب پس از اذان مغرب در فضاي باز محوطه تئاتر شهر به صحنه مي روند، تا هفتم مهرماه ميزبان برگزيده هاي نمايشهاي خياباني هستند.
در اين بخش كه حداقل پذيراي  ۲۰ نمايش خياباني زنده و عروسكي است، نمايشهايي اجرا مي شود كه طي سه دوره گذشته در جشنواره هاي تئاتر دفاع مقدس اجرايي داشته اند.
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نيز با حمايت از توليد نمايشنامه همانند دوره هاي گذشته و همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس اقدام به برگزاري رپرتوار هفتگي نمايشنامه خواني مقاومت مي كند.
در اين برنامه كه از روز گذشته آغاز شده است و تا پنجم مهرماه نيز ادامه دارد به ترتيب نمايشنامه هاي خانه كاغذي نوشته نرگس اميني، گلبهار  نوشته رضا جابر انصاري،  سوگند مجنون نوشته كاوه مهدي، زير زمين نوشته افسانه نوري، چشم هاي عيسي نوشته عاطفه حسيني در كافه ترياي اصلي مجموعه تئاتر شهر روخواني مي شوند. اين برنامه از ساعت  ۱۶ برپا مي شود. تالار هنر كه تنها تالار تخصصي تئاتر كودك است نيز در هفته دفاع مقدس به اجراي يك نمايش با موضوع جنگ مي پردازد.
زنگ خاطرات نرگس عنوان نمايشي است كه نوشته سيدحسين فدايي حسين و با كارگرداني احمد سليماني است و قرار است از يكشنبه دوم مهرماه ساعت  ۳۰‎/۱۹ در اين تالار به صحنه برود.
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس كه در اين يك هفته قرار است هفت نمايشنامه روخواني كند، از اجراي دو كار صحنه اي نيز حمايت مي كند.

گوساله سرگردان مجيد قيصري در راه است
فارس: مجيد قيصري، داستان نويس گفت: مجموعه داستان گوساله سرگردان و رمان باغ تلو با موضوع دفاع مقدس به زودي منتشر مي شوند.
مجيد قيصري اظهار داشت: مجموعه داستان گوساله سرگردان مجموعه اي از 10 داستان كوتاه است كه درباره دفاع مقدس نوشته شده است. وي افزود: خود داستان گوساله سرگردان تركيبي از يكي از داستان هاي قرآن و اتفاقات معاصر است. اين داستان نويس در باره تكنيك هاي داستان نويسي در آثارش گفت: من زياد در قيد و بند تكنيك در داستان هايم نيستم و ديگران بايد در اين باره نظر بدهند. وي افزود: رمان باغ تلو درباره يك زن اسيري است كه از عراق به ايران باز مي گردد و نگاه هاي منفي روي او وجود دارد. سعي كرده ام اين رمان يك روايت متفاوتي در ميان ديگر آثار جنگ باشد. قيصري تاكنون مجموعه داستان صلح ، داستان بلند جنگي بود جنگي نبود ، مجموعه داستان طعم باروت ، مجموعه داستان نفر سوم از سمت چپ و رمان ضيافت به صرف گلوله را منتشر كرده است. مجموعه داستان سه دختر گل فروش برنده جايزه قلم زرين شده است.

نمايندگان مجلس پاكستان خواستار تعطيلي
سينما ها در ماه رمضان شدند
فارس: برخي از نمايندگان مجلس پاكستان خواستار تعطيلي سينماها و ويديو كلوپ ها و برخي از شبكه هاي ماهواره اي طي ماه مبارك رمضان شدند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، سخنگوي اين عده از نمايندگان در كنفرانسي خبري اعلام كرد كه صاحبان سينماها، ويديو كلوپ ها و ديگر اماكن مربوطه يا خود داوطلبانه اين كار را خواهند كرد يا از طريق سازمان امر به معروف و نهي از منكر با آنها برخورد جدي خواهد شد.
وي افزود: شبكه هاي ماهواره اي و فيلم هاي ويديويي رواج دهنده خشونت و بي ادبي هستند و ما نبايد طي ماه مباركي چون ماه رمضان براي جامعه چنين فيلم هايي را پخش كنيم. گفتني است: اين گروه از نمايندگان همچنين نامه هايي را در اين رابطه براي مقامات ارشد سياسي و رئيس پليس استان پيشاور نوشته و آنها را ملزم به اعمال اين قانون كرده اند و در آخر نيز ذكر كرده اند كه عدم اجراي اين قانون باعث خواهد شد تا خود آنها مستقيما و بطور جدي وارد عمل شوند. مقامات اين استان نسبت به اين پيشنهاد هنوز واكنشي نشان نداده اند ولي برخي از مردم پيشاپيش موافقت خود را با اين طرح اعلام كرده اند.

چهره روز
حاتمي كياي 45ساله
007251.jpg
ابراهيم حاتمي كيا در سال 1365 -بيست سال قبل- با ساخت فيلم هويت به طور حرفه اي وارد عرصه فيلم سازي شد و در آستانه 45 سالگي بعد از ساخت چهارده فيلم سينمايي كه تقريبا هر دو سال يك بار اتفاق افتاده است، همانطور كه چند سال قبل مطرح كرده بود؛ از جمله كارگرداناني محسوب مي شود كه به روز واكنش مي دهد. حاتمي كيا معتقد است اين ويژگي را شايد از جوهره خود اين انقلاب و نهضت مي توانم بگيرم كه آنقدر پرتلاطم و لحظه به لحظه حركت كرده است. واقعا باورم نمي شود انگار همين چند روز پيش بود، آنقدر اين تلاطم زود مي گذرد كه من نمي توانم در يك زمانه بنشينم و به گذشته فكر كنم، به خاطر همين، واكنش هاي من نسبت به روز شديد و صريح است تا يك هنرمند و عزيز ديگري كه ممكن است نسبت به روز اين گونه نكند.
همچنان كه همزمان با اكران به نام پدر آخرين ساخته سينمايي اش در گفت وگويي با ايسنا مي گويد: به نام پدر، متعلق به سال 85 است با همه شرايط موجود خودش. به نام پدر موضوعي ايست كه به گمان من ارتباط معنايي با تلاشهايي كه در مناقشه هسته اي ايران و آمريكا در حال اتفاق افتادن است پيدا مي كند. مرداني كه از ابتداي اين جنگ سرد سكان اين كشتي پيچيده را در دست گرفته اند، از جنس ناصر شخصيت اصلي به نام پدر هستند كه با علم به گذشته و آينده در حال رهبري آن هستند. خوشبختانه محصول به نام پدر از اين جنس است. امروز مصادف با دوم مهرماه سالروز تولد كارگرداني است كه همان طور كه در لوح تقديري كه چندي قبل در تايلند به او اهدا شد آمده است مردم ايران با از كرخه تا راين او سفر كرده و بي عدالتي هاي نظام حاكم بر جهان را ديدند. آنان بوي پيراهن يوسف را از فراز برج مينو استشمام كرده از دريچه آژانس شيشه اي بر فراموشي خود نسبت به يادگارهاي عصر ايثار و فداكاري واقف شدند و اين شد كه با فرود از ارتفاع پست بر خاك سرخ ميهن اسلامي ، بوسه زده و به نام پدر يادآور دغدغه هاي نسل دفاع مقدس شد. ابراهيم حاتمي كيا با ساخت چهارده فيلم سينمايي كه به فاصله دو سال يك بار ساخته شده است از جمله فيلم سازاني است كه نسل جنگ و موضوع دفاع مقدس را هميشه يكي از دغدغه هايش بوده است.
آنچه به عنوان يكي ديگر از دغدغه هاي هميشگي اين كارگردان سينماي ايران هنگام اكران هركدام از فيلم هايش مطرح است؛ دغدغه نسل سوم است.
او زماني در نشست ارتفاع پست در پاسخ به سوالي گفته بود: نسل سوم، نسل پيچيده اي است احساس مي كنم حرف هايي براي گفتن دارد كه من جرات گفتن شان را ندارم. من دركي از نگاه اين نسل به مذهب و اجتماع ندارم. صادقانه بگويم به اين نسل نمي توانم نزديك شوم. اما حالا بعد از گذشت چند سال در نشست به نام پدر مي گويد: دوست دارم نسل جوان نگاه منتقدانه اي نسبت به اين فيلم داشته باشد. البته در ميان خيل فيلمهاي كمدي و شاد و جوان پسند فيلم به نام پدر شايد جايگاه تفريحي كمتري داشته باشد ولي من بيشتر اميدم به طبقه جدي اين نسل است. او گفته بود، چمران براي من يك قله فتح نشده است و سالها علاقه مند بودم به آن نزديك شوم و گله مند بود از اينكه اطلاعات من از پروژه چمران به همان اندازه ايست كه دوستان تهيه كننده بارها و بارها در رسانه ها اعلام كرده اند. اگر چه پروژه اي كه صرفا در مرحله تحقيقات اوليه است نبايد تا به اين حد تبليغ شد تا حدي كه بعضي گمان كنند دو پروژه را همزمان در دست دارم و صبرش نسبت به اكران به رنگ ارغوان  ؛ ادامه دارد و مي گويد: مطمئن هستم روزي اين فيلم به نمايش در خواهد آمد. وي همان زمان در نامه اي كه به وزير اطلاعات وقت نوشت: من و يارانم منتظر روزي خواهيم بود كه به رنگ ارغوان در فضايي صرفا فرهنگي به همراه شما و يارانتان در منظر نگاه مخاطبان اصلي آن قرار گيرد.

اخباركوتاه
بر ديوار نگارخانه ها
گالري شيرين: نمايشگاه نقاشي نامي صالحي / تا 11 مهر‎/ ميدان تجريش، فنا خسرو، پلاك 120/ تلفن:22746758.
گالري طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي‎/ تا پنجم مهر‎/ فاطمي، ميدان سلماس، شماره 41/ تلفن: 88008676.
گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي زهرا قرباني (پوراندخت)/ 7 تا 12 مهر‎/ خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، پلاك يك‎/ تلفن: 22565434.
گالري بامداد: نمايشگاه مجموعه آثار گروهي نقاشي، خط، حجم گرافيك، ويدئوآرت‎/ 7 تا 10 مهر‎/ خيابان مطهري، فجر، ماگنوليا، شماره 35/ تلفن: 88830317.
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي رايكا ميلانيان‎/ 5 تا 11 مهر‎/ خيابان دروس، كاسايي، شماره 42/
تلفن: 22541589.
انتشار سرودهاي حزب الله
همزمان با فرا رسيدن هفته دفاع مقدس، لوح فشرده آهنگ ها و سرود هاي حماسي حزب ا... لبنان از سوي فرهنگسراي پايداري منتشر شد.اين سي دي كه با عنوان در دامنه آتشفشان انتشار يافته، حاوي ترانه سرودهاي گروه اسراء در مورد دلاور مردي هاي حزب ا... لبنان در مقابله با تهديدات رژيم صهيونيستي است.
پايين  گذر سقاخانه در تئاتر شهر
هادي مرزبان نمايشنامه پايين گذر سقاخانه نوشته اكبر رادي را از 15 آبان ماه در سالن اصلي تئاتر شهر روي صحنه مي برد.شهرام عبدلي، امين زندگاني، صادق توكلي، حسن سرچاهي، حامد آقايي، محمد اسدي و هستي مرزبان، بازيگران اين نمايش هستند. پايين گذر سقاخانه از جمله نمايشنامه هاي رادي است كه حال وهواي دوران فتوت و مردانگي پهلوانان و دريوزگي جاهلان را روايت مي كند.
گردهمايي مكتب اصفهان
گردهمايي بزرگ مكتب اصفهان از 19 تا 23 آذر ماه برگزار مي شود.به همين مناسبت سومين پيش همايش اين گردهمايي ديروز اول مهر در تخت فولاد اصفهان برگزار شد.تخت فولاد يكي از بزرگ ترين گورستان هاي تاريخي كشور است كه با انتخاب اصفهان به پايتختي دولت صفويه توسعه يافت. مقبره درويش عبدالمجيد طالقاني، ميرفندرسكي، كتيبه گچي به خط ميرعماد و آرامگاه بسياري از انديشمندان و بزرگان ايران زمين در تخت فولاد قرار دارد.
عيد فطر با اكبرآقا آكتور تياتر
نمايش اكبرآقا آكتورتياتر كه حدود يك ماه است در تالار سنگلج اجرا مي شود، روز عيد سعيد فطر به صورت ويژه در دو نوبت ساعت 18 و 21 روي صحنه مي رود.در اين نمايش، اكبر عبدي در سه نقش(دو مرد و يك زن) بازي مي كند. اين نمايش تا پيش از ايام سوگواري و شب هاي احياء ماه رمضان روي صحنه مي رود و پس از اين ايام، تا عيد فطر به اجراهاي خود ادامه مي دهد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |