يكشنبه ۲ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۲ - Sep 24, 2006
به مناسبت روز جهاني قلب
روز به خير، من قلب شما هستم
دكتر رضا قلمقاش
007293.jpg
صداي مرا مي شنوي! من مي خواهم خودم را معرفي كنم: من به بزرگي مشت گره كرده دست تو هستم. وظيفه من اين است كه به صورت شبانه روزي 80 - 70 بار در دقيقه عمل پمپاژ را - حتي در اغلب موارد در شرايط تحت فشار - انجام دهم. با هر عمل پمپ من 80 - 40 سي سي خون در سيستم سرخرگي شما به جلو مي رانم. اين عمل اين مفهوم را مي رساند كه اكسيژن ، مواد غذايي مغذي ، مواد معدني، ويتامين ها و مواد عالي به همه 70 بيليون سلول هاي بدن رسانده مي شود. اگر شما حساب كنيد، مي بينيد كه در هر روز من حدود 7000 - 5000 ليتر خون به داخل ياخته هاي بدن (سلول هاي بدن) مي رسانم.
من به طور پايان ناپذير اين پمپاژ را با سمت چپ قلب انجام مي دهم و با سمت راست قلب همين ميزان خون را براي مخلوط شدن با اكسيژن موجود در شش ها، به سمت شش ها مي  فرستم. قبول كن كه اين، عملي بسيار ويژه و خاص براي يك پمپ كوچك است ، كه اگر با آن درست برخورد شود مي تواند تا مدت 100 سال به كار خود ادامه دهد. من به عنوان يك پمپ از ميزان خون در گردش مراقبت مي كنم و با پمپاژ بيشتر خود مراقب ميزان فشار خون هستم. سرخرگ ها و سياهرگ ها به عنوان رگ هاي بدن شناخته مي شوند. اين عروق گردش خون (سرخرگ ها و
سياهرگ ها) و قلب كاملاً به يكديگر وابسته هستند، بنابراين بيماري هاي سيستم گردش خون - قلب به يكديگر وابسته مي شوند.
قلب انسان شبيه به يك ماشين (دستگاه) است كه از به هم پيوستن يك شبكه منظم از ماهيچه هاي نسجي تشكيل شده است. اين شبكه قادر است تا جريان الكتريكي را از يك مركز عصب كه اصطلاحاً گره سينوسي ناميده مي شود، از خود توليد و هدايت كند.
براي اينكه همه چيز خوب و مرتب كار كند؛ من مسئول به عهده گرفتن كنترل مركزي هستم. لطفاً توجه كن تا از من يك مركز درد درست نكني.
من احتياج به مراقبت زياد ندارم ؛ علاقه به زندگي و عشق مي تواند مرا سالم نگه دارد. فعاليت هاي منظم مرا محكم و قوي مي كند. استراحت كردن براي سلامت من امري مهم بوده و اكسير حيات من اكسيژن است. چيزهايي از قبيل نيكوتين، اضافه وزن، كمبود حركتي و كمبود خواب براي من بسيار رنج آور و آزاردهنده هستند.
به من فكر كن و بينديش كه ما هر دو طرف به يكديگر نيازمنديم.
قلب تو محكم تر از آن است كه تو فكر مي كني.
به شرطي كه به اصول زير توجه كنيد:
دقت كنيد براي داشتن قلبي سالم بايد يك زندگي بدون عوامل خطرزا و يا ريسك فاكتورهاي بيماري هاي قلبي را دنبال كرد. اصولاً شروع بيماري هاي قلب و عروق از يك روش زندگي نادرست آغاز مي شود. كم تحركي، چاقي، سيگار، استرس هاي روزانه، عدم رضايت شغلي و بدنبال آنها فشار خون بالا و ديابت آغاز خواهدشد. نحوه نادرست زندگي باعث شروع روند رسوب گذاري داخل عروق(تصلب شرائين)، بيماري هاي عروق كرونر- عامل بيش از۵۰ مرگ و مير در جهان- و بالاخره سكته قلبي و نياز به آنژيوپلاستي و جراحي است.
با توجه به ماهيت ناتوان كننده بيماري هاي قلب و عروق و تنفس، توانايي اين دسته از بيماران در انجام امور روزمره زندگي، به مرور و با پيشرفت بيماري بطور چشمگيري كاهش مي يابد. چرا كه جزء اصلي و پمپ تأمين و توزيع و استفاده از اكسيژن در بدن مختل شده است و به تبع آن توانايي بدن به شدت افت مي كند، با و جود روش هاي علمي، دقيق و پيشرفته فعلي، پزشكان متخصص قلب و عروق به راحتي مشكلات موجود را تشخيص داده و درمان مي كنند. ولي درمان ناتواني حاصل از اين بيماري ها كه همچنان بيمار را از صحنه فعال زندگي و جامعه دور نگاه داشته است و طعم زندگي را به كامش تلخ كرده ، به عهده چه كسي است؟ چه كسي بايستي دست بيمار را بگيرد و او را پس از شرايط سخت بيماري به چرخه زندگي و جامعه بازگرداند؟ مفاهيم غلط را چگونه بايد از ذهن بيمار دور كرد و به او اعتماد به نفس دوباره داد؟ چه كسي به او اطمينان مي دهد كه قلب او دوباره مي تواند همراه با او بدود، ورزش كند، كار كند و حتي بجنگد؟
يقيناً گروه توانبخشي قلبي مشتمل بر متخصص قلب، فيزيوتراپيست، پرستار توانبخشي، روانشناس و متخصص تغذيه.
توانبخشي قلبي يعني چه؟
توانبخشي قلبي، به دسته اي از درمان هاي هماهنگ و چند جانبه اطلاق مي شود كه قادر است تا بيماران قلب و عروق را در حداقل زمان و هزينه و ريسك به حداكثر كيفيت زندگي جسمي ، روحي و اجتماعي برساند، روند اترواسكلروزيس(تصلب شرائين) را كند و حتي معكوس مي كند و ميزان نياز بيماران به دارو و درمان و بستري شدن هاي مكرر را كاهش مي دهد و احتمال وقوع مرگ ناشي از بيماري هاي قلب و عروق را به شدت كم مي كند.
نكته اصلي تعريف فوق چيست؟ اولين نكته در بهينه سازي زمان و هزينه و ريسك است، آري تاكنون كه صحبت از توانبخشي قلبي نبوده است آيا بيماران قلبي به زندگي عادي باز نمي گشتند؟ چرا؟
ولي كي؟ با چه تواني و به چه سطحي از زندگي؟ و يا با چه مقدار هزينه؟ و چند درصد از آنها دوباره به بيمارستان برمي گشتند؟ همه اينها نكاتي بود كه پاي گروه فيزيوتراپي و توانبخشي را به دسته بيماري هاي قلب و عروق و تنفس بازكرد.
نكته دوم در توجه به مفهوم كيفيت زندگي جسمي، روحي و اجتماعي بيماران است. بطور كلي هدف اصلي درمان در هزاره سوم رساندن بيماران به كيفيت زندگي است.
كيفيت زندگي
نتيجه كلي از دنبال كردن برنامه هاي توانبخشي قلبي، رسيدن به يك زندگي با كيفيت براي بيماران است. اين كيفيت به معني امكان انجام زندگي روزمره با حداقل محدوديت در توانايي روحي و فيزيكي است. بطور عمده عوامل مؤثر بر كيفيت زندگي عبارتند از :
* سطح سلامت عمومي بيمار
* ميزان رضايتمندي از زندگي
* شادابي و نشاط
* ميزان تسلط بر امور روزمره
* توانايي ،قابليت ها و ظرفيت توانايي عملكردي بيمار
* توانايي هاي فردي در انجام امور روزمره
* رضايتمندي شغلي، منظور قابليت هاي شغلي و رضايتمندي بيمار از حضور و انجام كار است، نه درآمد بيشتر.
* وضعيت اجتماعي بيمار مانند تأهل، ارتباط با اقوام و نحوه صرف اوقات فراغت
* وضعيت هاي ذهني، عاطفي و اقتصادي بيمار
* تكرار بيماري و نياز به بستري شدن مجدد
* درد، مشكلات تنفسي و خستگي مزمن
* نياز به تكرار درمان هاي جدي و مجدد
* عوارض جانبي بيماري
به هرحال اغلب بيماران قلب و عروق و تنفس تا حدودي به زندگي عادي بر خواهند گشت. ولي كي، با چه كيفيتي و در چه حد فعاليتي؟ پس هنر ما در چيست؟ هنر ما در همين بهينه سازي است. از چه طريق؟ از طريق طراحي ورزش هاي ايده آل. ورزش ركن اصلي هر برنامه توانبخشي است.
بياييد با هم به اركان و اجزاء يك برنامه توانبخشي قلبي سري بزنيم.
اجزا يك برنامه جامع توانبخشي قلب و عروق و تنفس عبارتند از: ارزيابي دقيق، گروهي و جامع بيماران در بدو ورود به برنامه ، تجويز ورزش مناسب براي هر فرد با وضعيت موجودش، نظارت دقيق و اجراي ورزش ها و توصيه به صرف انرژي روزانه؛ آموزش و ارائه مشاوره هاي تخصصي روانشناسي و تغذيه.
ولي در بين تمام اجزاي فوق، آنچه كه بطور چشمگيري ساير وجوه را تحت الشعاع قرار مي دهد، ورزش كردن است. بطور كلي ركن هر برنامه توانبخشي قلبي ورزش درماني است. چرا؟
چرا كه ورزش تنها جزء برنامه جامع توانبخشي قلبي است كه هم جنبه باز تواني را پوشش مي دهد و هم جنبه پيشگيري اوليه و ثانويه. ورزش ضمن اينكه توانايي بيماران قلبي را بالا مي برد؛ با كمك به افزايش سوخت و ساز بدن، كاهش وزن و چربي هاي مضر خون، كاهش فشار خون، افزايش حساسيت سلول هاي بدن به انسولين باعث پيشگيري از بروز بسيار عوارض ديگر مي شود.
انجام ورزش مداوم و صرف انرژي تا 1600 كيلو كالري در هفته باعث توقف بيماري هاي عروق كرونر و تا 2200 كيلوكالري در هفته باعث معكوس شدن روند رسوب گذاري داخل عروق و يا تصلب شرائين مي شود.
منظور چه نوع ورزشي است؟
تريدميل، دوچرخه ثابت، ايروبيك و يا...
به طور كلي ما براي ورزش دو مفهوم كلي را دنبال مي كنيم؛ صرف انرژي و دوم انجام دادن يك ورزش مرتب براي بازتواني.
در مفهوم اول ما فقط توصيه مي كنيم كه هر چه مي توانيد پر تحرك باشيد و از زندگي ساكن و كم تحرك دوري كنيد. روزانه قدم بزنيد، پياده روي كنيد. از در پاركينگ برقي استفاده نكنيد. لطفاً همين چند قدم پياده روي را هم از خود دريغ نكنيد. از پله استفاده كنيد. در اداره براي صحبت با همكاران از تلفن استفاده نكنيد، راه برويد و هزاران مسأله ديگر در زندگي عادي كه به صرف انرژي شما كمك كند.
در مفهوم دوم لازم است تا بيماران در برنامه هاي ورزش درماني مدون شركت نمايند تا به اندازه كافي از فوائد يك ورزش قانونمند سود ببرند. ركن اصلي كار در اين برنامه هاي ورزش درماني ، تجويز ورزش است.
منظور از ورزش اعمال يك فشار كنترل شده(لازم و كافي) به سيستم قلب و عروق و تنفس است. لازم به اندازه اي كه باعث تقويت قلب و ريه شود و كافي يعني اينكه به سيستم قلب و ريه صدمه نزند. با رعايت صحيح اصول ورزش درماني و استفاده از تمامي امكانات موجود مي توان تمام بيماران را بدون ضرر و در حداقل زمان به زندگي با كيفيت نزديك كرد.
تخصص تجويز ورزش كه اخيراً در دنيا جايگاه ويژه اي يافته است از پيچيده ترين تخصص هاست كه احتياج به اشراف بر علوم زيادي همچون قلب و عروق، فيزيولوژي ورزش، صدمات ورزشي، توانبخشي و روانشناسي را دارد. تجويز ورزش براي هر كسي كه قلبي دارد لازم است. تئوري من اين است كه: به ازاء هر نسخه دارو يك نسخه ورزش تجويز كنيم.
ورزش يكي از عوامل اصلي مرگ و مير در دنيا را كه تصلب شرائين است را كنترل مي كند. به ورزش احترام بگذاريم و از يك ورزش اصولي لذت ببريم.
ورزش يك قلب توانمند را به شما هديه مي دهد، عروق شما را شسته و از رسوب پاك مي كند و به شما و سازمان بيمه گر شما نويد مي دهد كه دوباره بستري نخواهيد شد.
قلب شما مي گويد با من باش و به من فكر كن كه چگونه مي تواني فعاليت من را گارانتي كني. همين امروز به مراكز توانبخشي قلبي مراجعه كنيد و يا عضو انجمن هاي توانبخشي شويد. و اگر بيماري قلبي را تجربه كرده ايد:
-1-  نتايج درمان را خوب نگهداري كنيد، كه در اين صورت هم شما و هم پزشكتان و هم بيمه گرتان خوشحال خواهند شد.
-2  با رعايت اصول سالم زيستي كاري كنيد كه مجدداً بيماري، بيمارستان و خداي نكرده مرگ را تجربه نكنيد.
۳ -  با توانبخشي هزينه هاي درماني خود را كاهش دهيد.
۴ -  با قلبي توانا، بيشتر كار كنيد و كمتر خسته شويد.
*رئيس انجمن توانبخشي
قلب و عروق و تنفس ايران

تازه ها
پيش بيني حملات صرع

پژوهشگران مي گويند يك وسيله جديد ممكن است بروز حملات صرعي را پيش از آنكه باعث ناتواني فرد شود، پيش بيني كند.
به گزارش هلث دي نيوز اين وسيله از يك شيوه درماني موجود براي صرع به نام تحريك  كننده عصب واگ(VNS) را به كار مي گيرد كه در بيماران مصروعي كه به داروي ضدتشنج پاسخ نمي دهند استفاده مي شود. VNS با كاشتن يك دفيبريلاتور (يك وسيله تحريك كننده الكتريكي) زير استخوان ترقوه براي تحريك عصب واگ چپ هر 5 دقيقه يك بار تعداد و شدت حملات تشنجي را مي كاهد.
تكنولوژي جديد VNS را با يك شناساگر تركيب مي كند كه فعاليت مغز را براي پيش بيني حمله قريب الوقوع اندازه گيري مي كند. هنگامي كه اين وسيله بروز حمله را حس مي كند، VNS را فعال مي كند به اين اميد كه تشنج را قبل از آغاز آن مهار كند.اين وسيله طوري طراحي شده  است كه براي اندازه گيري الگوهاي فعاليت مغز هر فرد قابل برنامه ريزي شدن باشد تا بتواند پيام هاي عصبي خاص هر فرد در مورد حمله قريب الوقوع را شناسايي كند.

واكسن سرطان رحم در بازار
007296.jpg
ايرنا - با تاييد مصرف واكسن سرطان رحم توسط مسئولان بهداشتي اتحاديه اروپا، اين واكسن جديد از روز جمعه وارد بازار انگليس شد. اين واكسن كه گارداسيل نام دارد از ابتلاي افراد به ويروس مقاربتي نوع انساني پاپيلوما ويروس (اچ.پي.وي) كه با تغيير سلول ها از عوامل اصلي بروز سرطان رحم است، جلوگيري مي كند. به گزارش مسئولان بهداشتي، گارداسيل نخستين نوع از واكسن سرطان رحم در بازار است كه دختران و زنان بين سنين ?تا ??سال مي توانند از آن استفاده كنند. بر پايه اين گزارش، مايه كوبي با اين واكسن، افراد را در برابر انواع ، ? ، ??، ??و ??ويروس اچ.پي.وي مقاوم مي كند. مسئولان بهداشتي اعلام كرده اند كه تزريق اين واكسن به دختران ??ساله در انگليس مي تواند نرخ ابتلاي آنان به سرطان رحم در سنين بالاتر را تا ??درصد كاهش دهد. گارداسيل در سه نوبت و در يك دوره شش ماهه به متقاضيان تزريق مي شود.

درمانگاه
وقتي كلسترول بالاست
007299.jpg
ترجمه: راحله زندوكيلي- با رعايت رژيم غذايي مناسب و با كم خوردن غذاهاي حاوي چربي هاي اشباع شده و كلسترول، ورزش و كاهش وزن مي توان به راحتي افزايش كلسترول را كنترل نمود، ولي اگر بالا بودن كلسترول در خانواده شما ارثي است بايد از برخي داروهاي تجويزي پزشك براي پايين آوردن آن كمك بگيريد. در موارد معمولي ابتلا به افزايش كلسترول بد در خون، پزشكان معمولاً  رژيم درماني، ورزش و در صورت نياز كاهش وزن را توصيه مي كنند، رژيمي كه براي درمان كلسترول توصيه مي شود پرهيز يا كم خوردن غذاهاي داراي چربي اشباع شده است كه معمولاً  فرآورده هاي دامي را شامل مي شود، فرآورده هايي مثل: گوشت قرمز، گوشت مرغ، صدف خوراكي، شير (علي الخصوص شير پرچرب)، پنير پرچرب يا فرآوري شده و تخم مرغ. برخي مواد غذايي ديگري كه داراي چربي هاي اشباع شده هستند عبارتند از: كره، روغن هاي نباتي جامد و كره نباتي، خامه، مايونز، روغن تردكننده شيريني ها، دسرهاي خامه دار و خوراكي هايي كه با روغن جامد تهيه مي شوند مثل چيپس، پفك و ...
رژيم غذايي مناسب براي پايين آوردن كلسترول معمولاً  رژيم سرشار از فيبر، استانول ها و استرول هاي گياهي است. ميوه ها و سبزيجات منابع غني فيبر هستند، استانول هاي گياهي به مقدار بسيار كم در ميوه ها، سبزيجات، غلات، آجيل، دانه هاي خوراكي، بنشنجات و ديگر منابع گياهي يافت مي شود. استرول هاي گياهي را هم مي توان در همين گروه ها يافت. براي مثال روغن هاي نباتي هر دو ماده را دارا هستند و با مصرف آنها مي توان از هر دو گروه استرول ها و استانول ها بهره مند شد، البته منظور از روغن هاي نباتي، روغن هاي هيدروژنه يا جامد نباتي نيست. در مواردي كه كودكان به صورت ژنتيكي مبتلا به بالا بودن كلسترول هستند يا اين كه خانم هاي باردار در طول دوران بارداري به افزايش كلسترول مبتلا مي شوند، مصرف كره هاي نباتي به مقدار بسيار محدود و روغن هاي نباتي قابل استفاده با سالاد مثل روغن زيتون، روغن هسته  انگور و ... مي تواند تا حد كمي آنها را از استانول و استرول بي نياز سازد و به اين ترتيب به كاهش كلسترول آنها كمك كند.
روش هايي كه براي كمك به كاهش كلسترول توصيه نمي شوند:
مصرف زياد سير: مطالعات اخير نشان داده است كه مصرف بيش از حد سير نه تنها تأثيري بر كاهش ميزان كلسترول بد ندارد، بلكه عوارض جانبي زيادي نيز در پي خواهد داشت مثل: ايجاد آلرژي، نفخ و سوزش معده، بوي بد دهان و بدن. علاوه بر اين عوارض، مصرف سير مي تواند از انعقاد سريع خون جلوگيري كند از اين گذشته، بر داروهاي شيميايي مصرفي نيز تأثيرات سوء مي گذارد.
رژيم هاي غذايي با كالري خيلي پايين: با اين كه اين نوع رژيم ها مي توانند تا حد زيادي باعث كاهش ميزان كلسترول خون شدند ولي به هيچ عنوان توصيه نمي شوند، چرا كه باعث كاهش ميزان كلسترول خوب HDL ، ويتامين ها و مواد مغذي لازم و ضروري براي سلامتي بدن مي شوند و در نتيجه مقاومت بدن تا حد بسيار زيادي پايين مي آيد.
منبع: MSN/Health

دريچه
به جنگ سرطان ريه برويم
007290.jpg
گروه اجتماعي- چاي سبز براي مبارزه با سرطان ريه مفيد است. در ژاپن حتي در بين اشخاص معتاد به سيگار، تعداد افراد مبتلا به سرطان ريه كمتر از ساير كشورهاست. دكتر فونگ مي نگ چونگ- پژوهشگر بنياد سلامتي آمريكا- عقيده دارد كه چاي سبز دليل اين مسأله است.
در آزمايشي كه بر موش ها در آزمايشگاه انجام شده، مشخص گرديد كه يك عامل بسيار قوي سرطان زا كه در توتون وجود دارد و عامل اصلي سرطان زايي در سيگاري هاست، در مقابله با تركيب شيميايي ضد سرطان كه در چاي سبز وجود دارد، تاب نمي آورد و تا حدودي خنثي مي شود.
در اين بررسي موش هايي كه به آنها چاي سبز داده شده بود. 50-30 درصد كمتر از موش هايي كه به آنها آب ساده مي دادند، به سرطان ريه مبتلا شده اند.
تحقيقات مشابهي در ژاپن و آمريكا نيز همين نتايج را نشان داده است.
افزايش خطر سكته مغزي

يك پژوهش جديد نشان مي دهد ميزان بالاي آلودگي هوا در ساعات معين روز ممكن است خطر يك نوع سكته مغزي را دو برابر كند.
به گزارش ساينس ديلي، بيشتر پژوهش هاي اخير در مورد آلودگي هوا، خطر بيماري هاي تنفسي و قلبي-عروقي را با ميانگين مقدار روزانه آلاينده ها ارتباط داده اند و نه نوسانات ساعتي در ميزان آلودگي. در اين تحقيق جديد پژوهشگران ژاپني داده هاي مربوط به مرگ هاي ناشي از سكته مغزي در افراد 65 سال به بالا در فاصله سال هاي 1990 و 1994 در 13 ناحيه شهري عمده ژاپن را جمع آوري كردند.
همچنين ميزان آلاينده اي هوا از جمله دي اكسيد نيتروژن، ذرات معلق و اكسيدان هاي فتوشيميايي در هريك از اين 13 ناحيه در ساعات مختلف روز اندازه گيري شده بود.هنگامي كه اين دو مجموعه داده ها كنار هم گذاشته شدند، رابطه اي ميان مرگ هاي به علت سكته هاي مغزي ناشي از خونريزي داخل مغزي و آلودگي هوا در ماه هاي گرم سال بين ارديبهشت تا شهريور يافت شد.
بعداز ظهرها كفش بخريد
007305.jpg
ايسنا: يك متخصص ارتوپد توصيه كرد: سايز پا در اواخر روز مقداري افزايش مي يابد و به همين علت بهتر است در حوالي عصر به خريد كفش برويد. دكتر تركمان در مورد خصوصيات كفش راحت توضيح داد: كفي كفش بايد از جنس نسبتاً نرم باشد و مانند يك بالشتك از شوك و ضرباتي كه در هنگام راه رفتن به پا وارد مي كند جلوگيري كند.
همچنين پاشنه كفش نبايد از حدود 2 تا 3 سانتيمتر بيشتر باشد، چرا كه در غير اين صورت گودي كمر افزايش مي يابد. رويه كفش نيز بايد از جنسي باشد كه هوا به راحتي در آن نفوذ كند و در واقع تهويه به خوبي انجام شود.
وي در ادامه افزود: كفش بايد طوري باشد كه قوس پا بخصوص در كساني كه صافي كف پا دارند حفظ شود براي اين منظور بهتر است پاشنه پا كاملا اندازه پا باشد و در اين قسمت جا به جايي وجود نداشته باشد. به خصوص براي كودكان كه به علت فعاليت زياد امكان پيچ خوردگي ساق پاهايشان بيشتر است.
نوزادان كم وزن
بزرگسالان بيمار
007302.jpg
گروه اجتماعي- تحقيقات جديد حاكي از آن است كه هر چه وزن فرد در زمان تولد، كمتر باشد احتمال ابتلاي او به فشارخون بالا در بزرگسالي افزايش مي يابد.به گزارش خبرگزاري رويترز يك تيم تحقيق انگليسي به سرپرستي دكتر آناديويس با استفاده از اطلاعات پزشكي 25 هزار و۸۴۷ كارمند به بررسي دلايل ازدياد فشار خون در بزرگسالان پرداختند. اين افراد ميانگين سني 38سال را دارا بودند.
در اين بررسي وزن زمان تولد بيشتر اين افراد جمع آوري شد و در مجموع پس از در نظر گرفتن سن و جنسيت، فشار خون سيستوليك آنها به ازاي هر يك كيلوگرم افزايش وزن در هنگام تولد 8/0ميليمتر جيوه، كاهش نشان مي داد.
كودكي از دست رفته

گروه اجتماعي- بيش از صد روانشناس، آموزگار و نويسنده مطالب مربوط به كودكان در بريتانيا در نامه اي خواستار توجه جدي به موضوع از بين بردن كودكي با قواعد زندگي مدرن ، شدند.
به گزارش خبرگزاري بي بي سي- امضا كنندگان اين نامه سرگشاده، معتقدند شرايط زندگي مدرن سبب محدود شدن خلاقيت و رشد ذهني كودكان شده است.آنها معتقدند كودكان تحت اين شرايط به خوردن غذاهاي آماده، بازيهاي ويدئويي، مصرف زدگي و آموزش ناكافي عادت كرده اند.امضاكنندگان اين نامه اين شرايط را عامل تشديد مشكلات رواني و رفتاري در كودكان امروزي مي دانند و مي گويند كه اين شيوه زندگي، كودكان را مسموم كرده است.سو پالمر نويسنده كتاب كودكي زهرآگين در اين باره به خبرگزاري پرس آسوسيشن بريتانيا گفته است: فرهنگ جامعه ما سريع تر از ساختار بيولوژيكي ما رشد مي كند، كودكان ما از نظر بيولوژيك همان كودكان بيست سال پيش هستند، بنابر اين دليلي ندارد كه تصور كنيم آنها امروز نبايد مانند قديم بازي كنند.

غذاهايي كه معجزه مي كنند
007287.jpg
ترجمه؛  سودابه قيصري- اين غذاهاي خوشمزه و سالم بسيار مقوي بوده و مواد مغذي در آنها به شما كمك مي كند تا طولاني تر و سالم تر زندگي كنيد.
سو مورس سخنگوي انجمن رژيم آمريكا مي گويد: هفت غذايي كه در زير عنوان مي شود به رژيم غذايي خود اضافه كنيد تا كليد عمر طولاني را به دست آوريد. وي توضيح مي دهد كه چگونه اين غذاها، روند پير شدن و خطر بيماري هاي مرتبط با آن را به تأخير مي اندازد.
ماست
عده زيادي از افراد با هضم لبنيات مشكل دارند. اما ماست كم چرب آسان ترين راه دريافت كلسيمي است كه نياز داريد و خوردن يك وعده بيشتر آن در روز يك دوجين از پروبيوتيك  هاي سالم- باكتري هاي خوبي كه به تعادل محيط شكم كمك مي كند- را به بدن مي رساند.
مورس مي گويد: نبود اين باكتري ها در دستگاه گوارش باعث بروز بيماري هاي هاضمه مي شود. پروبيوتيك هاي موجود در ماست كه به آنها اسيدوفيلوس مي گويند يك مدافع طبيعي در برابر اورگانيزم هاي مضر احتمالي است.
البته همه توليدات ماست موجود در بازار داراي مواد يكسان نيستند. هنگام خريد به نوشته اي كه به مواد موجود در ماست اشاره مي كند، دقت كنيد تا مطمئن شويد ماركي كه انتخاب كرده ايد حاوي مواد مورد نظر است.
نكته: سعي كنيد از ماست كم چرب استفاده كنيد زيرا نوع چرب و انواع ميوه اي آن داراي مقدار زيادي چربي و شكر است.
ماهي آزاد (قزل آلا)
به عنوان سفير ضد پيري در بين غذاهاي دريايي، قزل آلا داراي اسيدهاي چرب امگا۳ است. چربي هاي ضروري كه التهاب را در بدن كاهش مي دهد و ليستي از بيماري هاي مرتبط با بالا رفتن سن از جمله آرتروز، بيماري قلبي، فشار خون بالا و... را نيز به تأخير مي اندازد.
مورس مي گويد: ماهي غذاي مغز است. ثابت شده كه روغن آن عملكرد حافظه را تقويت مي كند و هنگامي كه سن بالا مي رود، از كند شدن توانايي ذهني جلوگيري مي كند.
مقدار لازم براي هر وعده: 125 گرم، ميزان كالري: 150 كالري.
نكته: تكه هاي كنسرو قزل آلا را روي سالاد بريزيد و ميل كنيد.
تمشك
اين ميوه كه غالباً استفاده آن محدود به شيريني پزي مي شود، داراي مواد مغذي فوق العاده اي است. اين ميوه نيز يكي ديگر از غذاهاي ضروري براي مغز است زيرا حاوي مقدار زيادي فيتو نيتروشنت است كه اخيراً براي خاصيت جلوگيري از اختلالات عصبي مرتبط با بالا رفتن سن كاملاً مشهور شده است.
مورس توصيه مي كند كه به جاي مصرف مواد غذايي تهيه شده با تمشك از تمشك طبيعي استفاده كنيد.
وي مي گويد: استفاده از لبنيات حاوي تمشك به جاي خود تمشك نمي تواند مواد اساسي را به بدن شما برساند.
نكته: مي توانيد از تمشك در تمام طول سال به صورت تازه، خشك شده يا منجمد استفاده كنيد. هيچ فرق اساسي بين مواد مغذي اين ميوه در حالت هاي ياد شده، وجود ندارد.
لوبياي سويا
تمام انواع لوبيا معدن طلاي مواد مغذي ضد بالا رفتن سن هستند اما تحقيقات نشان مي دهد كه لوبياي سويا داراي مقدار بسيار بالايي مواد آنتي اكسيدان- ماده اصلي جواني- است. علم بر اين باور است كه موادي مانند ويتامين D، E و A سلول هاي آسيب ديده در بدن را بازسازي و در نتيجه از بيماري هاي آلزايمر، پاركينسون و سرطان جلوگيري مي كنند. لوبياي سويا همچنين حاوي ماده ضدپيري فوليك اسيد است كه از زوال عقل نيز پيشگيري مي كنند.
دانه هاي كتان
تخمين زده مي شود كه 30 تا 40 درصد همه انواع سرطان را مي توان با تغيير شيوه زندگي و نوع تغذيه پيشگيري كرد و تخم كتان از اين نظر يكي از بهترين مواد غذايي است.
علاوه بر اين تخم كتان جواني و شادابي پوست را نيز تضمين مي كند زيرا داراي مقدار بسيار زيادي روغن است كه مانند امگا۳ در ماهي آزاد مي تواند ميزان التهابات درون بدن را پايين بياورد.
نكته: مي توانيد مقدار مورد نظر تخم كتان را روي صبحانه خود پاشيده يا همراه با فرني صبحانه بخوريد يا روي سالاد ريخته و ميل كنيد.
كلم
انواع كلم و كاهو به ويژه با برگ هاي تيره سرشار از ريزمغذي ها، پتاسيم و كارونوئيدها است كه همه موادي ضروري براي كاهش ريسك مبتلا به بيماري قلبي و حتي آب مرواريد هستند.
كلم، كم كالري همچنين غني از كلسيم و ميزان بالاي ويتامين A بوده و با كاهش بروز سرطان مرتبط است.
نكته: كلم آب پز شده را با چيزي شيرين مانند پياز كمي سرخ شده مخلوط كنيد تا طعم تلخ كلم را از بين ببرد.
غذاهاي فيبردار
مورس مي گويد: وقتي غذاهاي سرشار از فيبر مصرف مي كنيم، خود به خود بسيار كم تر از حد معمول مي خوريم زيرا اين غذاها علاوه بر اين كه داراي كالري كم تر هستند، سريعاً احساس سيري ايجاد مي كنند. كم تر خوردن به طور مداوم باعث مي شود كه به طور دائم داراي وزني متعادل بوده و احتمال ابتلا به انواع ديابت نيز كاملاً كاهش يابد.
نكته: به جاي پختن سبزيجات و ميوه ها(كه حاوي مقدار زيادي فيبر هستند) بهتر است آنها را بخار پز كرده يا با حرارت بسيار پايين، با آب موجود در خود آنها بپزند.
منبع: Home journal

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |