يكشنبه ۲ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۲ - Sep 24, 2006
ناظران، نگران در مركز كنترل ترافيك تهران
ترافيك اول مهر؛ روان و قابل تحمل
در اولين ساعات آغاز به كار دوربين هاي مركز كنترل ترافيك شهرداري تهران ، ناظران ترافيك رواني را شاهد بودند
عكس: گلناز بهشتي
007401.jpg
007374.jpg
گروه شهري: ترافيك تهران در اولين روز مهر كمتر از آنچه كه انتظار مي رفت پرتراكم بود و به نظر مي رسيد كه شهر هنوز حال و هواي معمول زمان بازگشايي مراكز آموزشي را پيدا نكرده است.
به گزارش همشهري با وجود اين كه انتظار مي رفت در نخستين روز بازگشايي مدارس بر حجم بار ترافيكي خيابان هاي تهران افزوده شود، اما روز گذشته به جز چند بزرگراه و تقاطع شرياني كه ترافيك سنگين، اما روان داشتند در ساير خيابان ها، گذرگاه ها و بزرگراه ها ترافيك روان و عادي بود.
براساس اين گزارش از ساعت ۵ بامداد ديروز اكيپي از مسئولان و متوليان امور شهري و ترافيكي، شامل مديرعامل تاكسي راني، نماينده دستگاه هاي مختلف شهرداري، اتوبوسراني و حتي حوزه خدمات شهرداري تهران و دستگاه هايي خارج از حوزه شهرداري مانند نيروي انتظامي، راهنمايي و رانندگي و آموزش و پرورش با حضور در مركز كنترل و نظارت ترافيك شهرداري تهران به ساماندهي و هدايت وضعيت ترافيك پايتخت پرداختند.
در اولين ساعات آغاز به كار دوربين هاي مركز كنترل ترافيك شهرداري تهران ۲ مورد حادثه و اتفاق ترافيكي را نمايش مي دادند كه اولي در ساعت ۵‎/۳۵به دليل نقص فني يك دستگاه خودرو وانت بار در بزرگراه شيخ فضل الله نوري حدفاصل جناح تا تيموري و دومين حادثه در ساعت ۵‎/۴۰ و با تصادف يك خودرو با يك رفتگر در ميدان بسيج رخ داد.
معاون حمل ونقل شهرداري تهران با تاكيد بر روان بودن ترافيك در خيابان هاي مركزي شهر تا ساعت ۷‎/۳۰ بزرگراه ها و معابر شمال و شرق تهران را داراي بيشترين بار ترافيكي در ساعات اوليه صبح ديروز اعلام كرد.
سيدجعفر هاشمي تشكري با تاكيد بر اين كه بار ترافيك كمتر از ۳۰درصد براي اولين روز مهر پيش بيني شده بود، گفت: بار ترافيك از ساعت ۷‎/۳۰ به بعد در بزرگراه صدر از مسير شرق به غرب و همت در مسير غرب به شرق سنگين اما روان بود.وي افزود: عمده گره هاي ترافيكي در مبادي ورودي و خروجي طرح زوج و فرد و دوربرگردانها بود به گونه اي كه در بزرگراه چمران با پس زدگي بار ترافيكي مخصوصاً در مسير گيشا و ميدان توحيد مواجه بوديم.
حسين شهيدزاده، دبير اجرايي ستاد مهر درخصوص تحليل خود از وضعيت ترافيكي نخستين روز بازگشايي مدارس در سال جاري گفت: علي رغم اين كه انتظار مي رفت در نخستين روز بازگشايي مدارس با حجم ترافيكي سنگيني مواجه شويم اما ترافيك ديروز نسبت به روزهاي گذشته افزايش چشمگيري نداشته و همان حجم ترافيك سنگين كه در نخستين ساعات صبح هر روز در بزرگراه ها ديده مي شد، در برخي از بزرگراه هاي شرياني مشاهده شد.
وي با بيان اين كه ترافيك نخستين روز مهرماه امسال مثل روزهاي قبل عادي و سنگين بوده است، افزود: به نظر مي رسد بازگشايي مدارس تاثير چنداني در افزايش بار ترافيكي نخستين روز مهرماه نسبت به روزهاي قبل نداشته است.
همچنين، معاون بهره برداري شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه نيز با اشاره به ورود حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس جديد به ناوگان اتوبوسراني شهر تهران و فعال شدن آنها در خطوط از صبح ديروز، گفت: ناوگان قبلي اتوبوسراني ۴۵۰۰ دستگاه اتوبوس بود كه امروز با ۵ هزار و ۷۷۰ دستگاه اتوبوس به خدمات دهي به شهروندان تهران و دانش آموزان پرداخته است.بنا به اظهارات قاسم خاني، ۱۹۰ دستگاه از اين اتوبوس هاي جديد متعلق به بخش خصوصي است.

قاليباف در ديدار از پر افتخارترين دبيرستان آسيا اعلام كرد:
حمايت شهرداري از مراكز تربيت و پرورش نخبگان
چمران: براي حفظ دبيرستان البرز از ادغام با دانشگاه پلي تكنيك تلاش خود را به كار مي بنديم
گروه شهري- رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ضمن نواختن زنگ دبيرستان پسرانه البرز تهران، اعلام كرد: مبناي علمي تربيت دانشمندان در سنين نوجواني و جواني پايه ريزي مي شود.
مهدي چمران ديروز در مدرسه دوران تحصيل خود و در جمع دانش آموزان به ذكر خاطراتي از دوران جنگ تحميلي پرداخت و افزود: هفته دفاع مقدس يادآور مهم ترين پيروزي تاريخي كشورمان است و مصادف شدن اين هفته با ماه مبارك مهرورزي رمضان، با بركات فراواني توأم خواهد شد.
وي با يادآوري سخنان مرحوم قرباني نويسنده كتاب رياضيات دوره دبيرستاني كه در سال هاي دور،معلم اين مقام مسئول بوده است، گفت: در آن دوره اين استاد به ما تاكيد مي كرد از گفتن نظريه نيوتن بپرهيزيم، چرا كه كشف اين نظريه خاص خيام، دانشمند مسلمان بوده است و بايد با همين نام نيز تكرار شود.
چمران در ادامه به تقويت مسائل معنوي و آموزش دانش هاي ديني تاكيد و اضافه كرد: هريك از ما براي رسيدن به اين ارزش ها نهايت تلاش خود را خواهيم داشت.
در اين مراسم، مدير دبيرستان البرز در پاسخ به سؤال مهر مبني بر شنيده هاي حاكي از ادغام اين دبيرستان با دانشگاه پلي تكنيك، اين موضوع را رد كرده و گفت: براي حفظ اين مدرسه، تمام تلاش خود را به كار خواهيم بست.
حمايت شهرداري از نخبگان
همچنين زنگ آغاز سال تحصيلي ۸۶-۱۳۸۵ صبح ديروز توسط محمدباقر قاليباف شهردار تهران در مدرسه استعدادهاي درخشان علامه حلي واقع در منطقه ۱۱ شهر تهران به صدا درآمد.
به گزارش خبرنگار همشهري بخش هاي مختلف مدرسه علامه حلي كه با ۱۱۰ مدال جهاني به عنوان پرافتخارترين دبيرستان در سطح آسيا شناخته شده است مورد بازديد روز گذشته شهردار تهران قرار گرفت.
بنا بر اين گزارش، قاليباف از نزديك در جريان افتخارآفريني ها و در كنار آن كمبودها و نارسايي هاي مدرسه علامه حلي قرار گرفت و قول داد به وضعيت نخبگان اين مدرسه رسيدگي كند.
وي ادامه داد: شهرداري همچنين كمك هاي موثري نيز در راه تقويت و ساماندهي موسسات و كانون هاي حمايت از نخبگان خواهد كرد كه هم اكنون به صورت پراكنده و نامنسجم در سطح شهر تهران فعاليت مي كنند.
وي اظهار داشت: مدرسه اي چون علامه حلي كه مركز پرورش نخبگان و آينده سازان اين مرز و بوم است، براي اداره ابتدايي ترين اموراتش هم امكانات لازم را در اختيار ندارد لذا واگذاري اداره امور مراكز آموزشي به شهرداري كه در راستاي تحقق مديريت واحد شهري در دستور كار دولت قرار دارد موجب بهبود شرايط و ارتقاي كيفيت مدارس و مراكز آموزشي خواهد شد. قاليباف در اين باره بر لزوم بسترسازي به منظور آماده سازي شرايط و فراهم كردن امكانات قبل از تحقق اين مهم تأكيد كرد و افزود: هركدام از ۲۳ وظيفه اي كه قرار است از سوي دولت و به منظور تحقق مديريت واحد شهري به شهرداري ها محول شود مستلزم مقدمات، سازوكارها، هماهنگي ها و پيش بيني هاي لازم قبل از اجراست وگرنه موفقيت در اين راه ناممكن به نظر مي رسد.
به گفته قاليباف يكي از وظايف جدي شهرداري به عنوان نهاد مردمي كه در تعامل دايم با شهروندان قرار دارد تربيت شهروندان است.
وي از اين امر به عنوان حلال خيلي از مشكلات پيش روي مديريت شهري در اداره شهر نام برد.
قاليباف با حضور در جمع دانش آموزان مدرسه علامه حلي، تقارن آغاز سال تحصيلي جديد را با ماه مبارك رمضان و هفته دفاع مقدس به فال نيك گرفت و با تأكيد بر هفته دفاع مقدس نكاتي را يادآور شد.
قاليباف ارزش هاي دفاع مقدس را همانند گنجي بزرگ حاوي علم نافع- عمل صالح و آرمان روشن و بهترين محيط براي دستيابي به روحيه برادري، ابتكار، صداقت، ايثار و استقامت دانست و گفت: براي رشد و استقبال و عزت و آزادي كشور راهي جز فراهم كردن زمينه استفاده از آموزه هاي جنگ و جبهه نداريم.

۲/۴۳۵ متر بالاتر از همه شهر
برج ميلاد ماه جاري به ارتفاع نهايي مي رسد
گروه شهري - به مناسبت يك سال مانده به پايان عمليات عمراني برج ميلاد ديروز در نشستي مطبوعاتي، سيدرضا ميرصادقي مديرعامل يادمان سازه، فعاليت هاي پيش روي اين مجموعه را در يك سال آينده بر شمرد.
ميرصادقي با اشاره به اينكه هم اكنون فعاليت عمراني برج در چند جبهه كاري دنبال مي شود، گفت: با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده اگرچه در حال حاضر ۱۴ روز تاخير داريم، اما بطور قطع در مهرماه سال ۸۶ و همزمان با صفرشدن روزشمار برج ميلاد، عمليات عمراني اين برج به پايان مي رسد.
مديرعامل شركت يادمان سازه با اشاره به پيشرفت در روند كار در تمامي بخش هاي مختلف برج ميلاد افزود: پيمانكار تمام موضوعات برج ميلاد تعيين شده است. معماري داخلي سازه راس و حتي مبلمان هاي داخلي پروژه طراحي نهايي شده است.
ميرصادقي از تهيه انيميشني در مهرماه خبر داد و افزود: براساس اين انيميشن شماي كلي معماري داخلي برج ارائه مي شود كه براساس آن مي توان تصويري كامل از معماري داخلي سازه راس برج را براساس كارهاي انجام گرفته، تعريف كرد.
وي با اشاره به پايان ساخت برج در مهرماه ۸۶ گفت: اين برج بلافاصله پس از پايان عمليات عمراني، به بهره برداري نخواهد رسيد و پس از زماني حدود دو ماه كه با استقرار گروه هاي مختلف بهره بردار، از جمله گروه هاي هنري - تخصصي و ... همراه است، برج ميلاد به روي مردم گشوده خواهد شد.
ميرصادقي از عمليات هاي در حال انجام خبر داد و افزود: با بالابري نهايي آنتن دكل برج ميلاد در ۱۱ مهر، اين انتظار مي رود كه در ۱۸ مهرماه برج ميلاد به ارتفاع نهايي ۲/۴۳۵ متر برسد.
وي با اعلام بودجه ۶۰ ميلياردي كه تا به امروز براي ساخت برج هزينه شده است، گفت: تا دي ماه ۸۴ برج ميلاد پس از ۸ سال تنها ۶۰درصد پيشرفت فيزيكي داشته و از دي ماه سال قبل تا زمان پايان پروژه ۴۰درصد مي بايد پيشرفت فيزيكي داشته باشيم. بنابراين تصور مي شود كه تا پايان عمليات عمراني حدود ۳۸ ميليارد ديگر هزينه شود. ميرصادقي از انعقاد قراردادهاي متعدد براي خريد و نصب آسانسور، تامين حفاظ شيشه اي و رستوران گردان برج خبر داد و افزود: با وجود ريل گذاري آسانسورها در حال حاضر در حدود ۸ ماه ديگر اولين آسانسور دوقلو، آماده حركت مي شود. آسانسورهايي كه با سرعت ۷ متر بر ثانيه حركت مي كنند و كيفيتي عالي و ايمني بالايي دارند. همچنين براي نصب نماي شيشه، بدليل تعويق در عمليات عمراني كه در سالهاي پيش اتفاق افتاد شركت خارجي از انجام تعهد سر باز زد و بلافاصله شركتي معتبرتر براي اين منظور انتخاب و قرارداد با آن منعقد شد. از سويي رستوران گردان برج، به پيمانكار اصلي برج واگذار شده است چون زمان ساخت و نصب آن در حدود ۱۰ ماه طول مي كشد هم اكنون مراحل اوليه كار در حال انجام است.

نگاه
007371.jpg
ثنا حسين پور

روز شمار شهرداري
برج ميلاد
۳۶۴ روز
007389.jpg
اخبار متنوعي از فعاليت هايي كه در اين برج انجام شده را در همين صفحه مي خوانيد،اما نكته اي كه در اين اخبار نهفته حجم وسيع كاري است كه در ماه هاي اخير انجام شده است؛ خريد آسانسور سريع، نصب دكل، انعقاد قرارداد براي ساخت بخش هاي بلاتكليف برج و از همه مهمتر تأمين هزينه هاي گزافي كه كلا به عهده شهرداري بوده است. چهارمين برج بلند جهان ۳۶۴ روز (كمتر از يك سال) ديگر براساس برنامه ريزي شهرداري آماده بهره برداري مي شود.


007392.jpg
پل كردستان - نيايش ۳ روز
قرار است زير اين پل (بخشي از روي ورزشگاه انقلاب و پارك ملت عبور مي كند) فضاي سبز و فضاي فرهنگي ايجاد شود. عابران و رانندگاني كه در روزهاي گذشته از زير اين پل گذشته اند، شاهد انجام كارهاي پاياني حلقه اي هستند كه نيايش را به كردستان پيوند مي زند. خاكبرداري اطراف پل براي انجام كارهاي نهايي، بتن ريزي و عايق كاري و اقداماتي كه پل را آماده بهره برداري مي كنند انجام شده و اين پل همين روزها به بهره برداري مي رسد. البته در كنار اين پل پروژه هاي ديگري هم درحال مطالعه و اجراست.
نكته ديگري كه لازم به توضيح است اين است كه يكي از چراغ هاي روزشمار اين پروژه دچار مشكل شده بود و به همين دليل به عابران گاه اعداد غلطي از روزهاي مانده به پايان كار را نشان مي داد.
007395.jpg
زيرگذر شهران ۱۴۰ روز
در اين پروژه چند بخش به طور مجزا در حال اجراست: دو باند كندرو كه براي اتصال به بزرگراه همت احداث مي شود، خاكبرداري از ديواره هاي جنوب شمال غربي و احداث ديواره جنوب غربي كه تقريبا به پايان رسيده است.اين پروژه زمستان امسال و در سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي به بهره برداري مي رسد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |