يكشنبه ۲ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۲ - Sep 24, 2006
سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد:
آنفلوآنزاي مرغي هنوز تهديد درجه
يك براي بهداشت عمومي در جهان است
ايسنا: دفتر منطقه اي سازمان جهاني بهداشت در غرب اقيانوسيه اعلام كرد كه بيماري آنفلوآنزاي پرندگان تهديد درجه يك براي بهداشت عمومي جهان باقي مي ماند.
ريچارد نسبيت، مدير موقت دفتر منطقه اي سازمان جهاني بهداشت در غرب اقيانوسيه در اختتاميه نشست اين سازمان در اوكلند بر اين تهديد تاكيد كرد.
در پنجاه و هفتمين نشست سالانه سازمان جهاني بهداشت اين سازمان از كشورهاي عضو خود خواست تا براي دفاع در برابر بيماري هاي نوظهور از جمله آنفلوآنزاي مرغي  آماده شوند و منابعي را نيز به مقابله با تهديدهاي رو به افزايش از جانب بيماري هاي غيرواگيردار اختصاص دهند.
در اوايل هفته جاري ريچارد نسبيت، خطاب به هيأت هاي نمايندگي از كشورهاي عضو تاكيد كرد كه اقدامات بيشتري براي آماده سازي در برابر شيوع آنفلوآنزاي مرغي انجام دهند و يادآور شد كه هيچ كشوري از اين بيماري در امان نيست. وي گفت كه سازمان جهاني بهداشت حدود نيمي از بودجه لازم براي كمك به كشورها در زمينه آماده سازي در برابر اين بيماري و مقابله با آن را در اختيار ندارد. همچنين، سخنگوي سازمان جهاني بهداشت پيتر كوردينگي در اين باره اظهار كرد كه بسياري از كشورها فاقد بودجه يا منابع كافي براي اجراي طرح هاي اورژانسي و اضطراري كامل در راستاي مقابله با اين بيماري هستند.
گفتني است كه پنجاه و هشتمين نشست منطقه اي اين سازمان در غرب اقيانوسيه در سال ۲۰۰۷ در كشور كره جنوبي برگزار خواهد شد. به علاوه دانشمندان متخصص در زمينه بيماري آنفلوآنزا هشدار دادند كه احتمال زيادي براي شيوع گسترده آنفلوآنزاي مرغي در چين در فصل زمستان يا بهار آينده وجود دارد.
از اين رو دانشمندان هشدار دادند كه توجه ويژه و گسترده اي نسبت به احتمال شيوع آنفلوآنزاي معمولي و نيز نقطه اوج شيوع آنفلوآنزاي مرغي به طور همزمان از سوي متخصصان بايد اعمال شود.
در پي هشدار كارشناسان نسبت به شيوع اين بيماري در طول فصل هاي زمستان و بهار، مقامات بهداشتي چين ۲۳ تا ۲۵ ميليون دوز واكسن آنفلوآنزا آماده كرده اند.
اين واكسن ها از اواسط ماه سپتامبر در دسترس خواهند بود و گفته مي شود كه مقدار دوز آنها ۲۰ درصد بيشتر از سال گذشته است.

توصيه هايي به روزه داران
۱- از يك نوع غذا استفاده كنيد.
۲- غذا را خوب بجويد.
۳- روزه را با عسل و خرما افطار كنيد.
۴- بهتر است براي سحري از غذاهاي پخته و
سرخ كرده استفاده نكنيد.
۵- توصيه مي شود هنگام سحر غذاهاي خام و سبك مصرف كنيد.
۶- بلافاصله بعد از اذان صبح به بستر نرويد.
۷- همراه غذا و پس از آن چيزي ننوشيد.
۸- با به كار بستن حديث نبوي «المعده بيت كل داء والحميته راس كل دوا.» كم خوري و ساده خوري پيشه كنيد تا از ابتلا به بيماري هاي گوناگون پيشگيري كنيد.
۹- سالاد و سبزيجات تازه  فصل را در رژيم غذايي خود قرار دهيد.
۱۰- سعي كنيد از روغن زيتون به جاي ديگر انواع روغن استفاده كنيد.
۱۱- هفته اي يك يا دو بار غذاي گوشتي مصرف كنيد.
۱۲- از مصرف غذاهاي پرحجم بپرهيزيد.
برگرفته از سايت طب قرآني

با صدور بخشنامه توسط رئيس قوه قضائيه اعلام شد
شرايط اعطاي مرخصي به زندانيان در ماه رمضان
گروه اجتماعي: رئيس قوه قضائيه با صدور بخشنامه اي به واحدهاي قضايي و دادسراهاي سراسر كشور دستور اعطاي مرخصي يك ماهه به زندانيان داراي شرايط به مناسبت آغاز ماه مبارك رمضان را صادر كرد.
آيت الله هاشمي شاهرودي در اين بخشنامه تأكيد كرده است: كليه زندانيان مشمول اعطاي مرخصي در ماه مبارك رمضان حداقل از يك نوبت مرخصي بهره مند شوند.
در متن كامل اين بخشنامه آمده است: با توجه به آثار مثبت اعطاي مرخصي به زندانيان در سازگاري اجتماعي آنان و به منظور كاهش ناهنجاري ها و آسيب هاي ناشي از زندان و همچنين برقراري روابط عاطفي بين زندانيان و خانواده  آنان، مقتضي است به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان به جز افرادي كه به شرارت مشهورند و نيز زندانياني كه جرم آنان سرقت مسلحانه، جاسوسي، اقدام عليه امنيت كشور، داير كردن مراكز فساد و فحشاء، تجاوز به عنف، آدم ربايي، اخلال در نظام اقتصادي، جرائم باندي و جرائم عمده مواد مخدر و محكوميتي كه به قصاص، اعدام يا اجراي حد محكوم شده اند، به ساير زندانيان با رعايت شرايط ذيل و اخذ تأميني مناسب به شرح تبصره 2 ماده 124 آيين نامه اجرايي سازمان زندانها حداكثر تا سقف يك ماه مرخصي اعطاء مي شود به نحوي كه كليه زندانيان مشمول اعطاي مرخصي در ماه مبارك رمضان حداقل از يك نوبت مرخصي بهره مند شوند.
در اين بخشنامه آمده است، زندانيان مجاز به استفاده از مرخصي به شرح زير است:
- محكومين به حبس از ده تا 15 سال به شرط تحمل حداقل دو سال حبس.
- محكومين به حبس پنج تا ده سال به شرط تحمل حداقل يك سال حبس.
- محكومين به حبس كمتر از پنج سال به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس.
در بخش ديگري از اين بخشنامه كه مربوط به زندانياني است كه صرفاً به دليل عدم پرداخت جزاي نقدي تحمل كيفر مي كنند. اين زندانيان شامل:
- محكومين به جزاي نقدي كه مقدار باقي مانده آن كمتر از دويست ميليون ريال باشد، به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس.
- محكومين به جزاي نقدي كه مقدار باقي مانده آن كمتر از سي ميليون ريال باشد، به شرط تحمل حداقل يك ماه حبس.
همچنين در فصل سوم اين بخشنامه اشاره شده است كه، زندانياني كه داراي جرائم غيرعمدي، محكوميت هاي مالي و يا بيماران صعب العلاج، كليه زندانياني كه به لحاظ عجز از پرداخت ديه ناشي از جرائم غيرعمدي و يا مديونيت هاي مالي در زندانها به سر مي برند، از مرخصي موضوع اين بخشنامه برخوردار خواهند شد.دادستانهاي سراسر كشور ملزم به اجراي اين بخشنامه بوده و علاوه بر آنها شوراي طبقه بندي زندانها نيز مي توانند در اجراي تبصره 2 ماده 124 آيين نامه اجرايي سازمان زندانها به زندانيان مرخصي اعطاء نمايند.

استاندارد خدمات روانپزشكي براي اولين بار در ايران
فارس: مدير كل سلامت روان وزارت بهداشت اعلام كرد: استاندارد كمي و كيفي خدمات روانپزشكي براي همه مراكز درماني كشور امسال براي اولين بار تدوين و ابلاغ مي شود.
محمد عمران رزاقي افزود: استانداردهاي خدمات درماني و بيمارستاني براي ارزيابي خدمات درماني در كشور سال هاست كه تعريف شده است اما اين استانداردها هيچ وقت يك جزء مستقل در مورد خدمات روانپزشكي نداشته است به همين علت امسال بر اساس برنامه جامع بهداشت روان كشور، استانداردهاي خدمات رواني تدوين و براي اجرا ابلاغ مي شود. استانداردهاي خدمات روانپزشكي براي همه بخش هاي دولتي و خصوصي و نيز بيمارستان هاي تك تخصصي رواني يكسان است.

پرداخت تسهيلات بيمه شدگان در شعب بانك رفاه
فارس: بر اساس تعامل صورت گرفته با بانك رفاه، مقرر شده است شرايط پرداخت وام و تسهيلات به بيمه شدگان در اختيار شعب بانك رفاه قرار گيرد.
حسين قديم، معاون اقتصادي و برنامه ريزي سازمان تامين اجتماعي ضمن بيان اين مطلب افزود: سالانه براي ارائه تسهيلات به بيمه شدگان و مستمري بگيران، اعتباري ميان استان ها توزيع و بر اساس اولويت در اختيار متقاضياني كه از سوي تامين اجتماعي معرفي مي شوند،  قرار مي گيرد. وي خاطرنشان كرد: همواره به علت كم بودن اعتبار، اين تسهيلات تنها به عده محدودي از متقاضيان تعلق مي گيرد و موجب نارضايتي بيمه شدگان مي شود كه اميدواريم با اجراي مكانيزم جديد، وضعيت پرداخت وام اصلاح شود.

۳۰درصد از روستائيان بيش از يك دفترچه بيمه دارند
007272.jpg
فارس: معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: 30درصد از روستائيان و عشاير كشور با اجراي طرح بيمه درمان روستائيان بيش از يك دفترچه بيمه دارند.
محمدحسن طريقت افزود: با اجراي طرح بيمه روستائيان و عشاير در سراسر كشور آمار هم پوشاني ها 30درصد پيش بيني مي شود. يعني اين تعداد از روستائيان، علاوه بر دفترچه بيمه خدمات درماني روستائيان از دفترچه بيمه هاي درماني ديگر نيز برخوردار هستند و از چندين مجرا خدمات درماني را دريافت مي كنند. وي در ادامه گفت: برخي از اين افراد تحت پوشش كميته امداد بوده اند و از خدمات اين نهاد حمايتي استفاده مي كرده اند يا افرادي بوده اند كه در روستا به مشاغلي غير از كشاورزي و دامداري اشتغال داشته اند و بيمه شده سازمان بيمه اي خاصي بوده اند و با اجراي طرح بيمه درمان روستائيان و عشاير از اين خدمات نيز بهره مند شده اند.

تشديد نظارت بر عملكرد شوراهاي حل اختلاف
گروه اجتماعي - معاون اول قوه قضائيه خواستار تشديد نظارت و بازرسي بر عملكرد شوراهاي حل اختلاف شد.
حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي در ديدار با مسئولان شوراهاي حل اختلاف استان ها بر گسترش فرهنگ صلح و سازش و حل و فصل دعاوي در غير از دادگستري و به صورت مردمي تأكيد كرد و گفت: در اوايل تأسيس شوراهاي حل اختلاف برخي نظراتي را عنوان كردند و انتقاداتي داشتند اما امروز با بركاتي كه اين مجموعه و تأثيراتي كه در كاهش اطاله دادرسي داشته ابهامات را بر طرف كرده است.
وي افزود: ما معتقديم دعاوي خانوادگي بايد در شوراهاي حل اختلاف مورد رسيدگي قرار گيرد و به صلاح نيست چنين پرونده هايي را به دادگاه هاي خانواده جهت رسيدگي ارجاع دهيم. همچنين با توجه به اينكه در مسائل مالي شوراهاي حل اختلاف توانسته با حكميت و داوري بسياري از پرونده هاي در اين ارتباط را حل و فصل كند بنابراين رسيدگي به مسائل مالي نيز در شوراها بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد.وي با تأكيد بر اينكه ابهامات موجود در قانون شوراهاي حل اختلاف بايد برطرف شود اظهار داشت: ابهامات موجود در ارتباط با صلاحيت اعضا و نحوه گردش پرونده در شوراها بايد به صورت دقيق مشخص شود.معاون اول قوه قضائيه در ارتباط با قانون شوراهاي حل اختلاف گفت: اين قانون جهت تصويب در مجلس شوراي اسلامي سپري مي شود.
وي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست تصويب قانون شوراهاي حل اختلاف را تسريع دهند.

ماموريت پليس براي برخورد با متظاهران به روزه خواري
گروه اجتماعي- دستورالعمل اجرايي ماه مبارك رمضان در دستور كار واحدهاي اجرايي و عملياتي پليس قرار گرفت.
سرهنگ محمد مهدي زاده- معاون اطلاعات فرمانده انتظامي استان خراسان رضوي- گفت: ماموريت اكيپ هاي گشتي و عملياتي پليس براي برخورد با متظاهران به روزه خواري در اماكن عمومي، قاطع و جدي است و متخلفان تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرند.رئيس پليس اطلاعات خراسان رضوي افزود: تمام اماكن پذيرايي و پزنده(به استثناي نانوايان) كه در آن مواد خوراكي و آشاميدني به مشتريان عرضه مي شود، در طول وقت شرعي اذان صبح تا مغرب مجاز به فعاليت نمي باشند مگر در مواردي كه قبلا مجوز لازم را از ادارات اماكن دريافت كرده باشند .

خدمات مراكز جراحي محدود
ارزشيابي و رتبه بندي مي شوند
007269.jpg
گروه اجتماعي مريم غفاري: به دنبال اجراي طرح ارزشيابي بيمارستان هاي كشور كه يكي از برنامه هاي مهم وزارت بهداشت براي اعاده حقوق بيماران در سال جاري است و از تير ماه آغاز شده، طرح رتبه بندي بيمارستان ها نيز از مهر ماه جاري آغاز مي شود كه در اين طرح براي نخستين بار مراكز جراحي محدود نيز ارزيابي مي شوند.سيد مويد علويان، معاون وزير بهداشت و درمان اعلام كرد: ارزشيابي 900 بيمارستان دولتي، خصوصي و خيريه از لحاظ شاخص هاي بهداشتي، درماني، خدماتي، نيروي انساني، فضاي فيزيكي و غيره در حال اجراست.وي افزود: هم اكنون ارزشيابي كمي و كيفي بيمارستان هاي كشور آغاز شده و تا 6 ماه ادامه دارد. علويان، اين اقدام را در جهت ايجاد تحول اساسي در بيمارستان ها ذكر كرد و گفت: بيمارستان ها همچنين از لحاظ امكانات و تجهيزات پزشكي، وضعيت موجود اورژانس و تاريخ داروهاي موجود در داروخانه مورد ارزشيابي قرار مي گيرند.
علويان ادامه داد: پس از ارزشيابي، بيمارستان ها رتبه بندي مي شوند و اگر بيمارستاني از لحاظ شاخص هاي مورد بررسي در وضعيت نامطلوبي قرار داشت، اين بيمارستان از كمك مالي برخوردار مي شود.وي اضافه كرد: علاوه بر بيمارستان ها، امسال براي نخستين بار مراكز جراحي محدود نيز مورد ارزيابي و رتبه بندي قرار مي گيرند. وزارت بهداشت پس از ارزيابي اين مراكز و تعيين رتبه هر بيمارستان و هر بخش بيمارستاني با توجه به شاخص موجود براي ارتقاي رتبه بندي و شاخص هاي هر بخش به بخش هاي بيمارستاني كمك مي كند.
مهم ترين ملاك ارزشيابي عملكرد يك بيمارستان، اثربخشي خدمات درماني و رضايت مردم از دريافت خدمات مي باشد و افزايش تعداد اعمال جراحي انجام شده در يك بيمارستان يا افزايش آمار خدمات پاراكلنيكي مثلMRI دليل بر خوب بودن آن نيست.

كالابرگ غذايي اقشارآسيب پذير تا پايان مهرماه
توزيع مي شود
ايسنا- وزير رفاه و تأمين اجتماعي اعلام كرد: كالابرگ اقشار آسيب پذير تا پايان مهرماه توزيع مي شود.
كاظمي تصريح كرد: مراحل قانوني و مذاكرات لازم با سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت بازرگاني صورت گرفته و بن ها به زودي در اختيار اقشار آسيب پذير قرار مي گيرد. وي يادآور شد: خانواده هاي اقشار آسيب پذير با اين بن ها مي توانند از بسته هاي غذايي پيش بيني شده شامل مرغ، خرما، حبوبات و غيره يا كالاهاي غذايي جايگزين استفاده كنند.
كاظمي خاطرنشان كرد: اين كالاها در فروشگاه هاي مشخص و تعيين شده از سوي وزارت بازرگاني همانند تعاوني هاي شهر و روستا توزيع مي شود.
وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: بر اساس آمارگيري هاي صورت گرفته، حدود 10ميليون نفر اقشار آسيب پذير از جمله افرادي كه از سوي استانداري ها، سازمان هاي غيردولتي، مدارس، معتمدين محلات و شوراهاي اسلامي شهر و روستا معرفي شوند، مددجويان كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي و افراد پشت نوبت حمايت، مشمول دريافت اين كالابرگ ها مي شوند.

با مردم
روال قانوني براي هزينه هاي درماني
عضو محترم كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي به تازگي اعلام كرده است شرايطي مهيا خواهد شد كه افراد تحت پوشش بيمه خدمات درماني، در صورت درمان در بيمارستانهاي خصوصي، بتوانند بخشي از هزينه ها را از طريق بيمه درماني، دريافت نمايند.
اينجانب كه خود پزشك هستم، سال 83 در بيمارستان دي تحت عمل جراحي قلب قرار گرفتم و 8 ميليون تومان هزينه عمل شد، اما وقتي به بيمه خدمات درماني مراجعه كردم، براي پرداخت همان حداقل هزينه  هم ترتيب اثر ندادند. اين حق بايد در يك روال قانوني قابل تأمين باشد.
دكتر سعيدي- تهران
در انتظار اشتراك برق
سه سال پيش براي دريافت اشتراك برق، پول پرداخت كرديم، اما هنوز، برق مورد نياز ما كه حدود ده واحد مسكوني واقع در منطقه آبسرد دماوند مي باشيم تأ مين نشده است.
آقاي اسدي- دماوند
پيشنهاد در مورد كارت منزلت
ويژگي ها و امتيازات كارت منزلت كه براي بازنشستگان در نظر گرفته شده است، شامل بازنشستگان تأمين اجتماعي هم بشود.
آقاي كرمانشاهي- تهران
دفترچه آزمون آماده نيست
آزمون دانشگاه جامع علمي- كاربردي تمديد شده است. اما هنوز، دفترچه آزمون در اختيار دفاتر پست قرار نگرفته است.
آقاي عزيزي- تهران
راهكار براي كاهش اعتياد
مؤثرترين روش براي مبارزه با اعتياد، فعاليت و كار فرهنگي در داخل كشور براي پايين آوردن تقاضا و كنترل ورود مواد مخدر از مبادي ورودي كشور است.
تنها به اين طريق مي توان به صورت بنيادي ميزان اعتياد و شمار معتادان را كاهش داد.
آقاي اسماعيلي- تهران
مشكلات يك خيابان بن بست
رفت و آمد اعضاي باشگاه كبكانيان در ميدان هفت تير منحصر به خيابان شهيد شيرودي شده است كه يك خيابان بن بست مي باشد، در صورت امكان اين رفت و آمد از طريق خيابان شهيد مفتح  برقرار شود.
آقاي نادعلي- تهران
كليه اهداءكردم اما…
چند سال پيش، براي يك بيمار نيازمند، يكي از كليه هايم را اهدا كردم، اما حالا كه براي استخدام مراجعه مي  كنم به دليل نقص بدني، استخدام نمي  كنند، در اين صورت رغبت براي اهداي كليه به نيازمندان، از ميان خواهد رفت.
آقاي موسي زاده- تهران
بازنشستگي با 25 سال خدمت
در تاريخ 12/2/85 در مطبوعات اعلام شد كه طبق ماده۱۰ قانون اصلاح ساختار صنايع، كارگران با 25 سال سابقه كار بازنشسته مي شوند. از آن زمان تا حال كه شش ماه مي گذرد، اين قانون حالت اجرايي پيدا نكرده است.
لطفاً مسئولان نسبت به اجراي آن اقدام لازم را به عمل آورند.
آقاي حميدي- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |