دوشنبه ۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۳ - Nov 27, 2006
آيا آنچه ناصر عبداللهي، خواننده پاپ را به ICU كشانده، ما را هم تهديد مي كند؟
كليه ها به صدا در مي آيند
دكتر محمد كياسالار
003390.jpg
يك مسموميت فوق حاد ؛ اين تشخيصِ اوليه اي است كه دكتر عابدي، سرپرست دانشگاه علوم پزشكي بندرعباس براي ناصر عبداللهي مطرح مي كند: يك مسموميت بسيار شديد كه منجر به نارسايي حاد كليه و بروز مشكلات ريوي شده است.
ناصر عبداللهي، خواننده پاپ كه مدتي است در زادگاهش بندرعباس سكونت دارد، از روز چهارشنبه هفته گذشته به دليل سرگيجه و مشكلات كليوي در بيمارستان  بستري است. او روز پنج  شنبه به دنبال كاهش سطح هوشياري و افت شديد فشار خون به بخش آي سي يو بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس منتقل شده و با تلاش تيم پزشكي، فشار خونش اصلاح و دياليز هم برايش انجام  مي شود، اما اين درمان ها به بهبود وضعيت هوشياري او ختم  نشده و متاسفانه سطح هوشياري او همچنان پايين است.
شنبه، ساعت 5 عصر
گفتگوي تلفني با دكتر حميد رضا سامي مقدم، پزشك معالج ناصر عبداللهي در بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس:
*آقاي دكتر، حال ناصر عبداللهي چطور است؟
- فعلا كه زير دستگاه تنفس مصنوعي است، در حالت كما. تعريفي ندارد. توكل به خدا. بايد براي او دعا كنيم.
* در خبرها آمده بود كه مشكل او نارسايي كليوي است. مشكلش حاد است يا مزمن؟
- نه، مزمن نيست. ظاهرا هيچ سابقه اي از چنين مشكلي نداشته. نارسايي اش حاد است.
* تشخيص تان باليني بود؟
- نه، اين تشخيص پس از آزمايش هاي كاملي كه براي او به عمل آمد، مطرح شد.
* يعني بيماري اش نارسايي حاد كليه است. دياليز هم شده؟
- بله. جمعه يك جلسه دياليز برايش انجام شد اما نتيجه اش آن چيزي نشد كه دلمان مي خواست.
*چطور؟
- آنقدر كه انتظار داشتيم رضايت بخش نبود. در واقع، آن جوابي را كه در خصوص افزايش سطح هوشياري اش انتظار داشتيم، به  ما نداد.
*به پيوند كليه هم فكر مي كنيد؟
- فعلا كه نه. ما الآن گرفتار فاز حاد قضيه هستيم و ان شاءالله بعد از طي كردن فاز حاد بيماري، به تمام گزينه هاي درماني از جمله به پيوند كليه فكر مي كنيم؛ اما در حال حاضر بايد خطرات فاز حاد را رفع كنيم.
* مشخصا چه خطراتي؟
- همين هوشياري مختل، عفونت هاي مختلف و خداي نكرده، مرگ و مير.
* احتمال بهبودش چقدر است؟
- نمي شود قاطع گفت. ان شاءالله احتمالش زياد است.
* فقط مساله اش كليوي است يا مسايل و مشكلات ديگري هم دارد؟
- نه، گرفتاري هاي او فقط كليوي نيست. مشكلات فراواني دارد: گرفتاري هاي ريوي،  گرفتاري هاي مربوط به انعقاد خون و . . .
* وضعيت فعلي؟
- تغيير چنداني نكرده. مثل سابق، فعلا در حالت كماست.
* يعني اصلا به درمان جواب نداده؟
- خب، جواب به درمان، زمان مي خواهد. بازگشت عملكرد كليه ها يك مدتي طول مي كشد.
*حال عمومي اش در روز شنبه به نسبت روز جمعه چه پيشرفتي داشته؟
- وضعيت فشار خونش خيلي بهتر شده. جمعه، فشار خونش در حد 5 و 6 بود اما حالا خيلي بالاتر آمده و بهتر شده. رسيده به 12 روي 7.
*ارزيابي خودتان؟
- نمي شود ارزيابي خاصي كرد. خيلي سخت است. مثلا وقتي احمدرضا عابدزاده مشكل خونريزي مغزي پيدا كرده بود، كليه و ريه اش سالم بود اما ما اينجا با اختلال در سيستم  هاي متعدد روبه رو هستيم: ريه ها و سيستم انعقادي و . . .
* حرف آخر؟
- تمام اعضاي تيم درماني دارند تلاششان را مي كنند و من هم شخصا روزي دو سه بار او را ويزيت مي كنم. بايد منتظر ماند. مردم هم بايد دعا كنند كه انشاءالله آقاي عبداللهي به درمان جواب بدهد و برگردد. دعا كنيد.
نارسايي حاد كليه در يك نگاه
نارسايي حاد كليه به اين معناست كه كليه ها به طور ناگهاني دست از كار بكشند. با اين حساب، از آنجا كه وظيفه كليه ها دفع مواد زايد خون از طريق ادرار و ايجاد تعادل در آب  و  املاح بدن است؛ وقتي چنين اتفاقي براي كليه ها بيفتد، مواد زايد در بدن تجمع پيدا مي كنند و روند توليد ادرار و دفع آن مختل مي شود. جالب است كه اين بيماري معمولا موقعي تشخيص داده مي شود كه بيمار به دليل ديگري در بيمارستان بستري شده. در مورد ناصر عبداللهي نيز ظاهرا او به علت كاهش سطح هوشياري در بيمارستان بستري شده و در آزمايش خون كاملي كه از او به عمل آمده، بعدا تشخيص نارسايي حاد كليه برايش مطرح شده است. آمارها نشان مي دهد كه 30 درصد از اين بيماران، بيماري شان تا بستري شدن در بخش آي سي يو همچنان بدون تشخيص مي ماند.
نارسايي حاد كليه، معمولا به يكي از سه علت اصلي زير اتفاق مي افتد:
۱ـ كاهش شديد ميزان جريان خون كليه: اين مساله ممكن است به دلايل مختلفي رخ دهد؛ از جمله خونريزي شديد، كاهش شديد فشار خون، ضربه شديد به كليه،  شوك و عفونت شديد.
۲ـ آسيب مستقيم كليه ها: اين مساله نيز ممكن است به دليل مسموميت هاي مختلف، از جمله مسموميت هاي دارويي (جنتامايسين، استرپتومايسين، آسپيرين، ايبوپروفن و . . .) اتفاق بيفتد.
۳ـ انسداد در مسير خروج ادرار: اين مورد هم دلايل متعددي مي تواند داشته باشد؛ از جمله سنگ كليه، بزرگ شدن پروستات به صورت خوش خيم يا بدخيم، تومورهاي سيستم ادراري و . . .
يك اورژانس واقعي
شايع ترين علايم باليني كه در بيماران مبتلا به نارسايي حاد كليه ديده مي شود، از اين قرارند: كاهش شديد ميزان ادرار روزانه، ورم ساق پا، كاهش اشتها، تهوع و استفراغ، كاهش سطح هوشياري و درد پهلوها. آنچه در آزمايش خون اين بيماران به وضوح ديده مي شود، افزايش بارز كراتينين خون است. اين اختلال معمولا با افزايش اسيديته خون و افزايش سطح پتاسيم خون همراه است. نارسايي حاد كليه يك اورژانس طب داخلي محسوب مي شود كه معمولا با مشكلات سيستميك همراه است.
درمان بيماران مبتلا به اين مشكل نيز وابسته به اين است كه علت اصلي بروز بيماري چه باشد. درمان اين بيماران متناسب با علت زمينه اي بيماري صورت مي گيرد و به طور خلاصه، مي توان گفت كه درمان اين بيماران سه پايه اساسي دارد:
۱ـ كشف و اصلاح مشكل زمينه اي.
۲ـ حمايت از كليه ها: از طريق دياليز مي توان از كليه ها حمايت كرد تا اين كه كليه ها كم كم به حالت عادي برگردند و بتوانند وظايفشان را خودشان به انجام برسانند.
۳ـ پيشگيري از عوارض بيماري:  استفاده از آنتي بيوتيك ها براي پيشگيري از عفونت و استفاده از داروهاي مناسب براي اصلاح وضعيت آب و الكتروليت بدن.
درمان سريع و صحيح مي تواند طي چند روز تا چند هفته وضعيت كليه ها را به حالت طبيعي برگرداند اما بعضي  از بيماران به درمان جواب نمي دهند و ممكن است به نارسايي مزمن كليه دچار شوند. به طور كلي، مي شود گفت نزديك به نيمي از بيمارانِ دچار نارسايي حاد كليه بهبود مي يابند اما بيماران سالمند و آن دسته از بيماراني كه مشكلات زمينه اي جدي و شديد دارند، به ندرت و به زحمت سلامتشان را بازمي يابند.
دياليز و پيوند
دياليز خون، شايع ترين روش درمان جايگزين كليه در بيماران كليوي است. در اين روش، خوني كه از يك مسير عروقي ثابت يا موقت به دست مي آيد با سرعت 300 ميلي ليتر در دقيقه يا بيشتر به درون مويرگ هايي كه از غشاهاي نيمه مصنوعي ساخته شده اند، پمپ مي شود. در سمت مقابل نيز مايع دياليز كه حاوي كلريد سديم، بي كربنات و غلظت  هاي مختلفي از پتاسيم است، حركت مي كند. انتشار از طريق غشا اين امكان را فراهم مي آورد كه مواد داراي وزن مولكولي كم مثل اوره بر اساس شيب غلظت از سمت خون به سمت مايع دياليز حركت كنند و به همين ترتيب بي كربنات به سمت خون انتشار يابد. خارج كردن آب اضافي نيز به كمك اولترافيلتراسيون صورت مي گيرد كه اين امر به فشار دو طرف غشا بستگي دارد. به طور متوسط هر بيمار به 4 ساعت دياليز، آن هم براي سه بار در هفته، نياز دارد تا به حد تصفيه كراتينين (بيش از 140 ليتر در هفته) برسد. پيوند كليه نيز يكي از موارد درماني در مراحل انتهايي اين بيماري است كه البته مشروط به اين شرط مهم است كه بيمار، وضعيت عمومي بدنش خوب باشد و همه اعضاي بدنش سالم باشند، جز كليه هايش. اين درمان معمولا در شرايطي صورت مي گيرد كه بيمار به هيچ كدام از روش هاي درماني رايج پاسخ ندهد. هنوز چند روزي بيشتر، از شروع مشكل ناصر عبداللهي نگذشته و هنوز خيلي چيزها معلوم نيست؛ اما آنچه براي ناصريا اتفاق افتاده، اولين نيست و آخرين هم نخواهد بود. مشكلات كليوي، اغلب تا مدت ها، تا جايي كه آن قدر پيشرفت كنند كه بيمار را زمين گير كنند، خود را نشان نمي دهند. بايد مراقب بود.

درباره ناهنجاري هاي تغذيه و روان درماني
چرا مي خورند؟ چرا نمي خورند؟
003393.jpg
فرزانه فخريان- در جامعه اي كه لاغري ارزش است(مثلاً براي آمريكايي ها كه اتفاقاً هر روز چاق تر از قبل مي شوند)، تقريباً هر كسي- حداقل گاهگاه- نگران وزن و شكل خودش مي شود.بعضي ها هستند كه از اندامشان تصور از شكل افتاده دارند؛ اين تفكر باعث مي شود آنها فوق العاده لاغر باشند درحالي كه هنوز فكر مي كنند اضافه وزن دارند. اين افراد ممكن است با خودداري از خوردن، انجام ورزش هاي سنگين و خودداري از تغذيه نزد ديگران، به حد مرگ، گرسنگي بكشند.بعضي ها هم هستند كه مقادير افراط آميزي غذا مي خورند، سپس بدنشان را از غذا و كالري كه نگرانشان مي كند، پاك مي كنند. آنها با استفاده از ملين ها، استفراغ و ورزش سعي مي كنند دستگاه گوارش شان را خالي كنند و از اين كه زياده روي كرده اند، احساس بيزاري و پشيماني مي كنند. البته در حالي كه به محض آسودگي از هيجان و احساسات منفي، معده آنها دوباره خالي و در انتظار غذاست.هر دو دسته اين افراد دچار ناهنجاري هاي رواني هستند.
جوانان در سنين بلوغ و زنان جوان، 90درصد موارد ناهنجاري تغذيه را تشكيل مي دهند اگر چه اين مسأله فقط زنان جوان را تحت تأثير قرار نمي دهد؛ زنان مسن تر، مردان و حتي پسران نيز مي توانند دچار اين ناهنجاري باشند.
ناهنجاري تغذيه اي چطور به وجود مي آيد؟
در واقع اين ناهنجاري ها، ناهنجاري هاي رواني- تغذيه اي هستند. صفات مشخصه هر فرد نيز مي تواند به اين بيماري كمك كند. بسياري از افرادي كه به اين اختلالات دچارند، احترام و اعتمادبه نفس پاييني دارند، احساس بي كسي مي كنند و نسبت به ظاهر اندامشان نارضايتي شديدي دارند.
عوامل فيزيكي مانند ويژگي هاي وراثتي و ژنتيكي هم ممكن است در به خطرانداختن فرد با اين بيماري، نقش داشته باشند. گاهي موقعيت هاي خاص هم ممكن است ناهنجاري هاي تغذيه اي را در افراد مستعد، تسريع كند. ممكن است اعضاي خانواده يا دوستان، شخص را به خاطر اندامش اذيت كنند و به او طعنه بزنند. اين افراد ممكن است به ورزش هايي مانند ژيمناستيك بپردازند كه در آن بر وزن كم يا حالت خاصي از اندام تأكيد مي شود. ضربه ها يا احساسات منفي مانند سوء استفاده جنسي يا مرگ عزيزان هم مي تواند چنين ناهنجاري هايي را تشديد كند. حتي يك اتفاق خوب مانند زايمان نيز مي تواند اين اختلالات را هدايت كند زيرا اين اتفاق ممكن است استرس زيادي براي شخص ايجاد كند. زماني كه افراد در ابتداي درگيرشدن با اين اختلالات هستند، خود بيماري نيز به مشكلات مي افزايد. افراط در خوردن، مي تواند چرخه احساسي و فكري ناقصي را در شخص به كار بيندازد؛ در اين شرايط، شخص سعي مي كند خودش را از كالري اضافي و درد فيزيكي زياده روي، خلاص كند اما بعد از آن، دوباره دست به افراط مي زند تا ازمشكلات و مسائل زندگي روزمره اش فرار كند.
چرا درمان اين ناهنجاري ها مهم است؟
ناهنجاري هاي تغذيه اي از آن دسته مشكلات رواني هستند كه درمان آنها دشوار است. علاوه بر اينكه اين اختلالات به خودي خود از بين نمي روند و اگر درمان نشده رها شوند، پيامدهاي جدي و خطرناكي خواهند داشت، تحقيقات نشان داده است يك دهم افراد دچار اين اختلال، از گرسنگي كشيدن مي ميرند يا خودكشي و حمله قلبي و نارسايي كليه، به زندگي آنها خاتمه مي دهد.ناهنجاري هاي تغذيه، بدن را هم ويران مي كنند. مشكلات فيزيكي ناشي از اين بي نظمي ها شامل كم خوني، تپش قلب، ريزش مو و پوكي استخوان مي شود. افرادي كه دچار ناهنجاري افراط در تغذيه هستند، معمولاً از فشار خون بالا و ديابت كه مربوط به چاقي بيش از حد است، رنج مي برند.اين ناهنجاري ها غالباً با مشكلات روحي ديگر مانند افسردگي نيز در ارتباطند. محققان هنوز نمي دانند كه اين اختلالات، نشانه مشكلات روحي هستند يا اينكه اين مشكلات به خاطر انزوا و مشكلات روحي ناشي از ناهنجاري هاي تغذيه به  وجود مي آيد اما آنچه واضح است اين است كه افرادي كه از ناهنجاري هاي تغذيه رنج مي برند، با اختلالات روحي بيشتري نيز درگيرند؛ مانند افسردگي، عصبانيت مفرط و استرس بي دليل.
چگونگي درمان
روان شناسان، نقش حياتي و مهمي در درمان ناهنجاري تغذيه ايفا مي كنند و عضو لازم و ضروري تيمي هستند كه براي مراقبت بيمار مورد نياز است. در اين تيم ممكن است پزشكي هم وجود داشته باشد تا بيماري هاي نيازمند داروي معمول شيميايي را از دور خارج كند و تعيين كند كه بيمار در خطر فوري بيماري فيزيكي نيست. از يك متخصص تغذيه نيز درخواست مي شود به تشخيص و بهبود چگونگي تغذيه بيمار نظارت كند.زماني كه روان شناس عوامل مهمي را كه نياز به توجه و بررسي براي درمان دارد، تشخيص داد، به بيمار براي جايگزيني افكار مخرب و رفتارهاي نامناسب با افكار مثبت كمك مي كند.با اين حال تغيير عادات و افكار بيمار به تنهايي كافي نيست. براي اطمينان از موفقيت ماندگار، روان شناس و بيمار بايد براي كشف منشأ اصلي بيماري و عوامل رواني آن تلاش كنند.پزشك و درمانگر ممكن است اعضاي خانواده بيمار را نيز هدايت كنند تا در مورد روش هاي جديد كنارآمدن با چنين مشكلاتي، بيشتر بدانند. به ياد داشته باشيد هر چه درمان زودتر شروع شود، بهتر است. هر چقدر رفتارهاي غيرعادي تغذيه ادامه پيدا كند، بيشتر در رفتار شخص جاي مي گيرد و درمان، مشكل تر مي شود.
منبع: www.healthyplaee.com

محققان مي   گويند
كم خوابي چاقتان مي كند
003396.jpg
گروه سلامت- خواب مناسب و كافي شبانه براي آرامش روح و روان كه لازم است، هيچ، كمك مي كند لاغر هم بشويد!
اين را محققان دريافته اند كه 16 سال تمام يك گروه 68هزار نفري از زنان آمريكايي را بررسي مي كردند. آنان مقاله اي را در نشريه اپيدميولوژي آمريكا انتشار داده اند كه اصطلاح بخور و بخواب را بي معنا مي كند. آنها متوجه شدند تعداد كساني كه در اين 16 سال با 5 ساعت خواب شبانه حداقل 16 كيلوگرم اضافه وزن پيدا كردند، سه برابر كساني است كه 7 ساعت خواب داشتند و اضافه وزن پيدا كردند. به زبان ساده، در ميان افرادي كه در اين سال ها اضافه وزن پيدا كردند، تعداد آنها كه كمتر مي خوابيدند سه برابر بيشتر از آنها بود كه بيشتر مي خوابيدند.
انتشار نتايج اين مطالعه باعث شد دانشمندان به تكاپو بيفتند تا چگونگي ارتباط عادت هاي مربوط به خواب را با وزن افراد پيدا كنند. برخي از آنها اين ارتباط را به تغييرات هورموني نسبت دادند، به اين ترتيب كه شايد ميزان ساعات خواب انسان روي سطح هورمون هاي بالا و پايين آورنده قندخون تأثير بگذارد. عده ديگري موضوع را اين طور توضيح دادند كه شايد افرادي كه ساعت هاي كمتري مي خوابند، وقت بيشتري براي خوردن دارند يا شايد موقعي كه بيدارند، به خاطر خواب كمتر، خسته ترند و بنابراين كمتر تحرك دارند يا ورزش مي كنند و به اين ترتيب بيشتر چاق مي شوند.
رويترز اضافه كرده است يافته هاي اين تحقيق به ما يادآوري مي كنند كه براي رسيدن به وزن ايده آل، غير از تغذيه، بايد به عوامل ديگري از جمله خواب و فعاليت ورزشي در سبك زندگي مان توجه داشته باشيم.
فقرا بيشتر سكته مي كنند
اگر گمان مي كنيد سكته فقير و غني نمي شناسد، تا حدود زيادي اشتباه كرده ايد. پژوهشگران دانشكده پزشكي سين سيناتي در پژوهش خود كه در نشريه سالانه علوم اعصاب چاپ شده، نشان داده اند سياهان محله فقيرنشين اين شهر 69 درصد بيشتر از سفيدپوستان احتمال دارد كه به سكته مغزي دچار شوند.
مقاله شامل بررسي گروه زيادي از بيماراني بود كه از سال 1999 تحت پي گيري قرار داشتند و در فاصله همين سال ها براي اولين بار دچار سكته مغزي شدند. نتايج اين پژوهش براي خود اين محققان هم شگفت آور بوده است چرا كه نمي توانند هيچ توجيهي براي علت چنين تفاوتي ارائه كنند. يكي از اين محققان در مصاحبه با خبرنگار رويترز مي گويد: بايد بررسي كنيم كه آيا عوامل زمينه ساز سكته مغزي مانند ديابت، فشارخون بالا و چاقي نيز در اين افراد بيشتر هست يا نه.
اين مطالعه همچنين نشان داده است كه حتي سفيدپوستان اين محلات هم بيش از هم نژادانشان در ساير مناطق دچار سكته مي شوند، علاوه بر اينكه ممكن است سطح اقتصادي آنها هم چندان پايين تر نباشد. بنابراين شايد نبودن امكانات بهداشتي و درماني در اين محلات علت بروز بالاي سكته در آنها باشد كه البته نياز به مطالعات بيشتري دارد.
فوليك اسيد با سكته مي جنگد
003399.jpg
خانم هايي كه باردار شده اند، با قرص فوليك اسيد آشنا هستند، چون به آنها توصيه شده است از سه ماه قبل از بارداري روزانه يك عدد از آن را ميل كنند تا فرزندشان دچار نقائص عصبي نشود. اما اين بار يك مطالعه گسترده در انگلستان نشان داده است اين ويتامين گروه B مي تواند در پيشگيري از سكته قلبي و مغزي هم مؤثر باشد.فوليك اسيد اين نقش خود را با پايين آوردن سطح يك اسيد آمينه به نام هوموسيستئين اعمال مي كند. هوموسيستئين باعث تخريب ديواره رگ هاي تغذيه كننده قلب و مغز مي شود و به اين ترتيب زمينه ساخته شدن لخته و به دنبال آن سكته را فراهم مي كند. فوليك اسيد مي تواند اين ماده را خنثي كند و اثر آن را در بدن كم كند.
خبرگزاري رويترز در مصاحبه اي با مجريان اين مطالعه اضافه مي كند كه در اين بررسي تأثير ژن هاي عامل بروز سكته نيز در نظر گرفته شده و نتايج نشان مي دهد كه فوليك اسيد با پايين آوردن مقدار هوموسيستئين خون مي تواند اين ژن ها را نيز غيرفعال كند.
الكل عامل خودكشي است
هفته پيش يك مركز تحقيقاتي فدرال در آمريكا اعلام كرد عامل بيش از يك سوم خودكشي ها در اين كشور، مصرف الكل بوده است.
پژوهشگران اداره كنترل و پيشگيري از بيماري هاي آمريكا در گزارش هفتگي خود درباره موارد بيماري و مرگ و مير اشاره كردند كه در خون 33 درصد از قربانيان خودكشي در 13 ايالت اين كشور، الكل وجود داشته و بررسي ها نشان مي دهد 4/16درصد از آنان نيز مواد مخدر مصرف كرده اند.
اين مطالعه نشان مي دهد عواقب سوء مصرف مواد، از جمله الكل، بسيار جدي تر و پردامنه تر از آن است كه تصور مي شد. چرا كه مي تواند با اثر گذاشتن بر سلامت روان افراد، به ويژه جوانان، امكان حيات را از آنان بگيرد. بر اساس برآوردهاي انجام شده در آمريكا سالانه بيش از 31هزار خودكشي منجر به مرگ اتفاق مي افتد و خودكشي چهارمين عامل مرگ افراد 10 تا 64 ساله محسوب مي شود.

داروخانه سبز
دانه هايي براي فصل سرما
003387.jpg
صدف كوه كن- گياه شناسان اعتقاد دارند كه عدس حتي قبل از تاريخ هم وجود داشته است. عدس از خانواده حبوبات به شمار مي آيد، حبوبات دانه هايي هستند كه درون يك پوسته محافظ، رشد مي كنند.
به طور معمول دو نوع عدس وجود دارد: يك نوع آن عدس رسمي است كه دانه آن گرد و نسبتاً درشت بوده و رنگ آن سبز مايل به زرد است و نوع ديگر آن عدس ريز يا عدس قرمز است كه دانه هاي ريز و به رنگ قرمز و به آن دال عدس مي گويند.
اين گياه از نظر مقدار پروتئين بسيار غني است و در بين گياهان، فقط لوبياي سويا بيشتر از عدس پروتئين دارد.عدس همچنين منبع بسيار غني ويتامين هاي گروه B است و در آن ويتامين A، پتاسيم، آهن، فسفر و كلسيم نيز وجود دارد.اين گياه درصد بالايي فيبر، كربوهيدرات هاي پيچيده و اسيد فوليك دارد، همچنين كم چربي، كم كالري و بدون كلسترول است و به همان نسبت ارزان قيمت.مصرف عدس، تا حدي قند و كلسترول خون را پايين مي آورد غذايي كه از عدس تهيه مي شود يك وعده غذايي كامل است به خصوص اگر همراه با مقداري روغن زيتون، گلپر و آب ليموي تازه و تكه اي نان سبوس دار خورده شود. بعضي از افراد با افزودن ماست به آن علاوه بر بهبود طعم عدسي، بر ميزان پروتئين هاي اين غذا مي افزايند. در هر صورت مصرف عدسي به افرادي كه كارهاي بدني مي كنند، دانش آموزان، افرادي كه دوران نقاهت را مي گذرانند و زنان باردار و شيرده به خصوص در فصل هاي سرد سال بسيار توصيه مي شود. بد نيست بدانيد كه عدس، منبع خوبي از آهن است، مخصوصاً براي خانم ها كه نياز بيشتري به دريافت آهن دارند كه اگر با يكي از منابع خوب ويتامين C نظير مركبات، گوجه فرنگي، كلم و بروكلي، جعفري، فلفل سبز و ... مصرف شود، ميزان جذب آن افزايش مي يابد.
اين دانه گياهي، سرشار از فيبر محلول است و از بروز يبوست در افراد جلوگيري مي كند، اما بايد اين نكته را هم به خاطر داشته باشيد كه عدس نفاخ است، لذا بهتر است قبل از مصرف آن را در آب خيسانده و حداقل دوبار آب آن را عوض كنيد، به علاوه پس از صرف غذاهاي حاوي عدس و ساير حبوبات مصرف 1 استكان كوچك عرق نعناع يا رازيانه، بسيار كارآمد است.عدس ترشحات شير را زياد مي كند و براي مادران شيرده مناسب است. اين گياه از نظر طب قديم ايران، معتدل و خشك است. عدس پخته شده وعده غذايي مناسبي براي كساني كه قصد كاهش وزن دارند، به شمار مي آيد. نگهداري عدس نيز راحت است و مي توان آن را در محلي خشك و خنك براي مدت زيادي نگه داشت، تنها چيزي كه پس از يك مدت طولاني، تغيير مي كند رنگ عدس است اما مزه آن چندان تغييري نخواهد كرد.بهتر است افرادي كه از مشكلات گوارشي نظير زخم معده يا روده رنج مي برند در مصرف عدس احتياط كنند.

جهان سلامت
ايدز هر 8ثانيه
يك نفر را مي كشد
گروه سلامت- سيدمحمد ابوترابي: علي رغم پارسال كه سال خوبي از لحاظ آمار ايدز بود، امسال خيلي، اوضاع شيوع ايدز در جهان مطلوب نيست. اگر چه تعداد مبتلايان به ويروس ايدز در جهان، در طول چند سال گذشته حدود 40ميليون نفر بوده است اما سال۲۰۰۵ براي اولين بار، آمار افراد آلوده به ويروس ايدز ثابت ماند. البته امسال دوباره اين آمار رشد يافت و مسئولان سازمان جهاني بهداشت را نااميد كرد. يعني بر اساس گزارش اداره ايدز سازمان ملل متحد، تعداد افراد آلوده به ويروس ايدز در جهان، از 6/38ميليون نفر در سال ۲۰۰۵ به 5/39ميليون نفر در سال ۲۰۰۶ رسيد؛ البته در حالي كه هنوز 2ماه به پايان سال 2006 باقي است.
افزايش دوباره شيوع ايدز
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، از ابتداي سال 2006 تاكنون، 9/2ميليون نفر در جهان، بر اثر ابتلا به بيماري ايدز، جان خود را از دست داده اند و 3/4ميليون نفر به ويروس عامل بيماري ايدز يا همان اچ.آي.وي آلوده شده اند. به اين ترتيب، اچ.آي.وي هر 8ثانيه يك نفر را در جهان به كام مرگ مي كشد. پيتر پيوت - رئيس اداره ايدز سازمان ملل - در اين باره مي گويد: گزارش ايدز امسال يك دليل واضح براي توجه به موضوع اين بيماري است؛ چون آمار ايدز در سراسر نقاط دنيا در حال افزايش است .
بيماري ايدز از زمان كشف آن در سال۱۹۸۱ تاكنون، حدود 25ميليون نفر را كشته و حدود 65ميليون نفر را گرفتار كرده است. كوفي عنان - رئيس سازمان ملل - در اين باره مي گويد: در كمتر از يك چهارم قرن، ايدز به شدت دنياي ما را عوض كرده است .
نكته بسيار تاسف بار گزارش اخير سازمان جهاني بهداشت اين است كه شيوع ايدز در كشورهايي كه در سال ۲۰۰۵ توانسته بودند پيشرفت خوبي را در مبارزه با ايدز به دست آورند امسال، دوباره افزايش يافته است؛ كشورهايي مثل اوگاندا، تايلند، اتحاديه اروپا و آمريكا.
يكي ديگر از نكات منفي گزارش امسال وضعيت ايدز جهان، تعداد زياد جوانان آلوده به اچ.آي.وي است. بر اساس اين گزارش، 40درصد بيماراني كه در طول امسال به ويروس ايدز آلوده شده اند را نوجوانان و جوانان بين 15 تا 24سال تشكيل مي دهند.
گزارش ايدز امسال كه گزارش مشترك اداره ايدز سازمان ملل و سازمان جهاني بهداشت است، نشان مي دهد كه باز هم مثل سال هاي قبل، بيشتر مبتلايان به ايدز و افراد آلوده به ويروس اين بيماري در منطقه زير صحراي آفريقا زندگي مي كنند. البته بعد از آفريقا، در حال حاضر بيشترين تعداد گرفتاران ايدز جهان، در آسيا زندگي مي كنند. حدود 8ميليون نفر بيمار آلوده به اچ.آي.وي در جنوب و جنوب شرق آسيا زندگي مي كنند. پيتر پيوت در اين باره مي گويد: شيوع ايدز در بين همجنس بازان مرد در كشورهاي كامبوج، چين، هند، نپال، پاكستان، ويتنام و تايلند در حال افزايش بوده و اين مهمترين دليل افزايش ايدز در اين مناطق است .
در طول 2سال گذشته بيشترين افزايش تعداد افراد آلوده به اچ.آي.وي را اروپاي شرقي و آسياي مركزي داشته است؛ به طوري كه تعداد موارد جديد آلوده به اين ويروس در اين مناطق، حدود 70درصد افزايش يافته است. در حالي كه تعداد موارد جديد آلوده به ويروس ايدز در خاورميانه و شمال آفريقا، نسبت به سال۲۰۰۴ حدود 15درصد افزايش يافته است.
آمريكا در سال ۲۰۰۵ حدود 2/1ميليون نفر بيمار آلوده به اچ.آي.وي داشته است كه در طول امسال 40هزار نفر به آن اضافه شده اند و همين آمار، اين كشور را جزو 10 كشور داراي بيشترين تعداد مبتلايان به ويروس ايدز قرار مي دهد.
افزايش 30درصدي ايدز در چين
چين يكي از كشورهايي است كه افزايش چشمگيري در آمار تعداد مبتلايان به ويروس ايدز داشته است. البته بسياري از كارشناسان، اين موضوع را به افزايش امكانات درماني اين كشور در مبارزه با ايدز نسبت مي دهند كه باعث افزايش طول عمر مبتلايان سال هاي پيش مي شود اما عده ديگري معتقدند كه سياست هاي عدم پنهان كاري چين كه اخيرا ايجاد شده باعث شده تا تعداد بيشتري از موارد ابتلا به اين ويروس استراتژيك گزارش شوند. اما علت هر چه باشد، تعداد بيماران مبتلا به ويروس اچ.آي.وي در اين كشور نسبت به سال ۲۰۰۵ حدود 30درصد افزايش يافته است.
البته با همه اين سياست هاي اخير چين، هنوز عده اي بر اين باورند كه آمار واقعي ايدز چين چندين برابر آن چيزي است كه اعلام مي شود. ژول رنستروم - مدير هماهنگي دفتر اداره ايدز سازمان ملل متحد در چين - در اين باره مي گويد: از سال ۱۹۹۹ تاكنون، آمار مبتلايان به ويروس ايدز در چين، سالانه حدود 30درصد افزايش پيدا مي كند اما تعداد واقعي افراد آلوده به اين ويروس در چين حدود 4 تا 5 برابر ميزاني است كه گزارش شده است .
بر اساس گزارش اخير وزارت بهداشت چين در روز 31 اكتبر امسال، تعداد مبتلايان به ويروس ايدز در چين 183هزار و 733نفر بوده است كه نسبت به آمار سال ۲۰۰۵ كه حدود 144هزار و 89 نفر بوده، حدود 30درصد افزايش يافته است؛يعني چين در طول سال،۲۰۰۶ 40هزار و 667 بيمار جديد آلوده به ويروس ايدز داشته است.
بر اساس اين گزارش، از ابتداي سال۲۰۰۶ تا 31 اكتبر امسال، 4هزار و 60 چيني بر اثر ابتلا به بيماري ايدز جان خود را از دست داده اند. به اين ترتيب، كل تعداد تلفات ايدز در چين از سال هاي دهه 90 ميلادي (يعني از زماني كه اين كشور آماري در اين زمينه تهيه مي كند) به 12هزار و 464 نفر رسيده است.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |