دوشنبه ۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۳ - Nov 27, 2006
جيغ با گوشي موبايل
مرتضي اسلام زاده
003324.jpg
003321.jpg
سال گذشته نزديك به يك ميليون و چهارصد هزار مورد دزدي گوشي تلفن همراه
تنها در بريتانيا گزارش شده و از آنجايي كه گوشي هاي گران قيمت كنوني
همواره مورد نظر ربايندگان است، اين آمار همچنان رو به افزايش است
يكي از دزدي هاي جديد، دزدي  گوشي هاي موبايل است؛ به ويژه گوشي هايي كه گران قيمت هستند. شايد كم نباشند افرادي كه موبايل شان دزديده شده است و البته كم نيستند كساني كه نگران دزديده شدن گوشي موبايل خود باشند. به تازگي يك شركت انگليسي معتبر به نام تاون پيج نرم افزاري را طراحي و به بازار عرضه كرده است كه به گفته سخنگوي شركت اميد مي رود كه نگراني دارندگان گوشي موبايل گرانقيمت را كاهش دهد. آن چه در پي مي آيد مروري است بر اقدام اين شركت.

يك شركت بريتانيايي با يك ابداع جديد، اميدوار است از ربوده شدن دستگاههاي تلفن همراه بكاهد: جيغ زدن .
بله، تلفن هاي همراه هم قرار است از اين به بعد جيغ بزنند، البته هنگامي كه دزديده شوند. نرم افزار Remote XT قرار است اين مسئوليت را عهده دار شود كه توسط شركت انگليسي مزبور ساخته شده است. با استفاده از اين نرم افزار، در صورتي كه دستگاه همراه يك فرد دزديده شود، او مي تواند با مركز مخصوصي كه شركت مورد بحث تعيين كرده، تماس گرفته و جيغ يا جيغ بنفش گوشي همراه خود را فعال كند. شايد دارنده گوشي دزديده شده، نگران اطلاعات ذخيره شده خود بر روي گوشي باشد كه در اين صورت علاوه بر جيغ زدن، مي توان از طريق مركزي كه با آن تماس گرفته مي شود، به گوشي دزديده شده فرمان داد تا تمامي داده هاي موجود در گوشي را پاك كند. شايد فكر كنيد، رباينده همچنان مي تواند از گوشي ربوده شده استفاده كند، اما پاسخ منفي است، دستگاه موبايل ربوده شده با فرمان داده شده توسط صاحب آن، از كار افتاده و قفل خواهد شد. نرم افزار Remote XT قابل نصب بر روي هر نوع گوشي همراه است. داده ها، شماره تلفن ها، عكس ها و تمامي هر آنچه پاك شده بود، پس از آن كه صاحب گوشي ربوده شده، يك گوشي جديد خريداري كند و يا گوشي ربوده شده خود را بازيابد، از طريق همين نرم افزار به آن بازگردانده مي شوند. جيغ گوشي ها با خارج كردن باطري آن، قطع شده، ولي به محض كار گذاشتن هر نوع باطري دوباره فعال مي شود.
بر طبق گزارش بي بي سي ، سال گذشته نزديك به يك ميليون و چهارصد هزار مورد دزدي گوشي تلفن همراه تنها در بريتانيا گزارش شده و از آنجايي كه گوشي هاي گران قيمت كنوني همواره مورد نظر ربايندگان است، اين آمار همچنان رو به افزايش است.
مدير شركت سازنده نرم افزار Remote XT اميدوار است اين نرم افزار بتواند اين آمار را كاهش دهد. براي دسترسي به خدمات اين نرم افزار و نصب آن، كاربران بايد ماهيانه هجده دلار به شركت مزبور بپردازند و به ياد داشته باشند شماره تلفن فعال كننده نرم افزار را از خاطر نبرند.
در ابتدا راه حل هاي مختلفي براي حل مشكل دزدي مطرح شد كه در نهايت، راه كار جيغ ، گوي سبقت را از رقبا ربود. در آغاز عده اي پيشنهاد داده بودند به جاي جيغ، گوشي فرياد بزند فردي كه در حال استفاده از اين گوشي است، دزد است تا مردم بدانند اين شخص گوشي را ربوده است. يكي ديگر از راه حل هاي پيشنهاد شده، اين بود كه اين تلفن بلافاصله به پليس زنگ بزند و با استفاده از ماهواره ها، موقعيت اش را به پليس ها مخابره كند. ولي منتقدين اين پيشنهاد گفتند: اين گوشي ها آن قدر ارزش ندارند كه پليس و ماهواره ها درگير آن بشوند.
پيشنهاد جالب ديگر اين بود كه گوشي هاي موبايل به محض ربوده شدن از خود دود توليد كنند. دستگاههاي كوچكي وجود دارند كه با تركيبات شيميايي، توانايي توليد دود را دارند. با توليد دود، مردم متوجه دزدي بودن گوشي خواهند شد. ولي طرفداران محيط زيست از مخالفان اين شيوه بودند. يك پيشنهاد ديگر كه با مخالفتهاي بسيار گسترده اي روبرو شد، اين بود كه گوشي موبايل به فرد دزد، شوك الكتريكي وارد كند. به عبارتي ديگر، با تمامي قواي باطري موبايل، به يك باره يك شوك قوي به فرد سارق وارد شود. اين پيشنهاد نيز با مخالفت عده اي مورد قبول واقع نگرديد. يك پيشنهاد ديگر اين بود كه گوشي هاي موبايلي كه داراي دوربين عكاسي هستند، بلافاصله پس از ربوده شدن، دوربين، شروع به گرفتن عكس از فرد سارق كند و هر حركتي از سارق را عكسبرداري كرده و به يك وب سايت و يا براي پليس ارسال كند كه با توجه به پرهزينه بودن، اين روش نيز به تاييد نرسيد و كارشناسان، وقت پليس را بسيار با ارزش تر از جستجو براي موبايل عنوان كردند. و در كل تمامي موارد ياد شده و بسياري روش هاي ديگر، مورد تاييد واقع نشد، مگر روش جيغ كشيدن موبايل.
يك مشكل عمده ديگر براي گوشي هاي موبايل، خطر استراق سمع است. بويژه خطوط آنالوگ كه به علت ديجيتالي نبودن، سيستم ساده و راحتي دارند و به راحتي قابل استراق سمع هستند.
يك روش ديگر كه روشي بسيار ناجوانمردانه و خطرناك است پديده cloig است. cloig يا شبيه سازي پديده اي است كه دزد مي تواند از اطلاعات يك سل فون يا يك موبايل سوءاستفاده كرده و بدون آنكه صاحب آن و حتي شبكه كوچكترين اطلاعي داشته باشد، به هر جا كه بخواهد زنگ مي زند.
بي بي سي گزارش مي دهد كه چندي پيش يك خانم آمريكايي كه هزينه ماهيانه موبايلش همواره بين هفتاد تا هشتاد دلار بود، به علت اينكه قرباني شبيه سازي شده بود، صورتحسابي به مبلغ سيزده هزار دلار را دريافت كرد، اين زن نگون بخت چاره اي نداشت جز پرداخت آن مبلغ، چون به هيچ عنوان نمي توانست ثابت كند كه قرباني شبيه سازي شده است.
يكي ديگر از مشكلات بسيار رايج، پديده سرقت اطلاعات است. بر اين اساس، اطلاعات ذخيره شده در گوشي موبايل را بايد با دقت بيشتري مراقبت كرد.
برخي شركت ها همواره سعي مي كنند نرم افزارهاي ضدويروس و امنيتي توليد كنند از جمله اين شركت ها، شركتي آلماني است كه خودش سازنده اولين ويروس تلفن هاي همراه بود تا به صورت آزمايشي دريابد چنين چيزي امكان پذير است يا نه. اين شركت يك نرم افزار ضدويروس هم ارايه داده است. در حال حاضر يكصد و پنجاه ويروس براي موبايل ها وجود دارد. هر چند كه اين تعداد ويروس كم است، اما كارشناسان معتقدند كه اين تعداد در حال افزايش است و به همين دليل خطري عمده به حساب مي آيد.
يكي ديگر از مواردي كه در مورد گوشي هاي موبايل خودنمايي مي كند، سيستم بسيار پيشرفته avigatio است.

نگاهي به استفاده از اينترنت در ميان كودكان، نوجوانان و جوانان
غرق در ارتباطات
003330.jpg
جذابيت استفاده از اينترنت و كامپيوتر، نه به خاطر نوبودن آن كه به دليل غرق شدن در دريايي از ارتباطات و اطلاعات است: دنيايي رويايي كه تنها با فشردن چند دكمه به آرامي به آن قدم مي گذاريم؛ در اين بين كودكان، نوجوانان و جوانان بيش از هر رده سني ديگري شيفته جست وجو و برقراري ارتباط با دنياي جديد هستند و ترديدي نيست كه ذهن پوياي آنها، مستعد گرايش به سوي ناشناخته هاست؛  ناشناخته هايي كه گاه شناخت آنها به بهاي نابودي و تباهي آنها است... .
اينترنت از همان روزهاي نخست تولد به جاذبه اي ويژه براي كودكان، جوانان و نوجوانان و حتي بزرگسالان تبديل شد؛ جاذبه اي كه به نسبت كاربري بالا، خطرات فراواني را نيز در پي داشت.
براساس اعلام CH و تسكوتله كام (Tesco Telecoms) در سال 2006 ميلادي، دو سوم از والدين ناتوان از آگاهي از نحوه استفاده فرزندانشان از اينترنت هستند. در حقيقت آنها به هيچ وجه نمي توانند ارتباطات اينترنتي فرزندانشان را كنترل كنند و اين به نگراني حاد در ميان والدين تبديل شده است.
از سوي ديگر از هر صد پدر و مادر، يك نفر از نحوه استفاده فرزندش از اينترنت نگران بوده و اين نگراني را به شكل هاي مختلف اعم از منع استفاده از اينترنت، تنبيه بدني يا لفظي بروز مي دهد.
آمار تسكوتله كام نشان مي دهد بسياري از سايت هاي اينترنتي به كاربران اجازه مي دهند تا هر گونه پيغام يا تصوير، حتي تصاوير و پيغام هاي غيراخلاقي را به ديگران ارسال كنند كه بر همين اساس شاخص ترين رده سني كه نامناسب ترين تصاوير و پيغام ها را ارسال مي كنند، رده سني 15 تا 25 سال هستند. از طرفي يك سوم از كودكان زير يازده سال (عمدتاً پسر) به دليل كنجكاوي بيش از حد حداقل دو تا سه بار در هفته از سايت هاي غيراخلاقي ديدن كرده و تصاوير و پيغام هاي نامناسب و غيراخلاقي را دريافت كرده و يا ارسال مي كنند. اين در حالي است كه اغلب والدين اين كودكان از موضوع بي اطلاع بوده و گمان مي كنند فرزندشان براي اطلاع از جديدترين بازي هاي كامپيوتري، كارتون و يا كتاب به اينترنت مراجعه مي كنند!
نتايج پژوهش هاي روانشناسان مركز مطالعات دانشگاه آكسفورد نيز نشان مي دهد 10درصد از جوانان، حداقل براي يك بار در روز به سايت هاي غيراخلاقي مراجعه مي كنند؛ اما هيچ گونه پيغام يا تصوير نامناسبي را ارسال نمي كنند و تنها به ديدن تصاوير و يا خواندن پيغام ها بسنده مي كنند. با نگاهي به آمارها مي توان دريافت گرايش جوانان، نوجوانان و حتي كودكان به بازديد از سايت هاي غيراخلاقي بيش از استفاده صحيح از اينترنت است؛ اما تنها تفاوت، تفاوت در نحوه استفاده، زمان استفاده و شيوه هاي ارسال يا دريافت پيغام ها و تصاوير است.
بررسي نتايج پژوهش هاي روانشناسان دانشگاه تورنتو نشان مي دهد كودكان بيشتر بعدازظهرها و نوجوانان و جوانان ساعت هاي پاياني شب را براي مراجعه به اينترنت انتخاب مي كنند كه هر چه اشتياق به بازديد از سايت هاي غيراخلاقي بيشتر باشد، زمان استفاده از اينترنت به سمت ساعت هاي پس از نيمه شب گرايش مي يابد.
شيوه هاي نادرست مقابله
مطالعات پژوهشگران دانشگاه ايلينوي نشان مي دهد اغلب والدين زماني از نحوه استفاده فرزندشان از اينترنت آگاه مي شوند كه فرزندشان حداقل براي يك ماه از سايت هاي غيراخلاقي ديدن كرده و با افراد جديدي نيز آشنا شده اند. شاخص ترين دليل اين تغيير، تحول رفتاري كودكان، جوانان و نوجوانان است.
پژوهش ها نشان مي دهد نخستين واكنش والدين، منع استفاده از اينترنت است، اما به عقيده روانشناسان اين حركت نادرست ترين گزينش بوده و خود عاملي محرك جهت گرايش بيشتر فرزندان به استفاده از اينترنت به صورت نامناسب است. در مواردي اين گرايش به حدي است كه فرد را به حضوردر منزل دوستان مجبور مي كند.
از آن جايي كه اين منع، افزايش استفاده را درپي دارد، ارتباط والدين و فرزندان وارد مرحله اي حاد مي شود كه با بروز اين شرايط رفتارهايي چون تنبيه بدني، تنبيه لفظي، تهديد، شكايت از فرزند به اقوام نزديك، مراجعه به مدرسه و در ميان گذاشتن موضوع نه به صورت خصوصي، بلكه به صورت مشاجره اي بين اولياي مدرسه، فرزند و والدين، منع ارتباط فرزند خاطي با دوستان و همكلاسي ها و... از والدين سر مي زند كه ترديدي نيست اين رفتارهاي نامناسب نتيجه اي كاملاً به عكس دارد. براساس آمار يونيسف، 75درصد از جوانان، 15درصد از نوجوانان و 10 درصد از كودكان تنها به دليل لجبازي و سرپيچي از والدين به بازديد از سايت هاي غيراخلاقي گرايش نشان داده و اين گرايش را با مراجعه دائمي به اين سايت ها، صحبت كردن از آنچه در اين سايت ها مشاهده كرده اند و پيشنهاد سايت هاي جديد به دوستان به ويژه هنگام حضور والدين، نشان مي دهند.
چه بايد كرد؟
روانشناسان معتقدند رفتار صحيح والدين و اتخاذ سياست هايي خاص بهترين گزينه جهت تصحيح رفتار كودكان، نوجوانان و جوانان است، چرا كه در غير اين صورت فرزندان نه تنها رفتار نادرست خود را ترك نمي كنند بلكه لجبازي با والدين را در پيش گرفته و هر روز بيش از روز قبل به سايت هاي غيراخلاقي مراجعه مي كنند.
- به دقت، اما به دور از تحميل و اجبار از عملكرد فرزندمان آگاه شويم؛ به اين ترتيب كه از او بخواهيم هنگام بازديد از سايت ها ما را نيز از نحوه مراجعه به سايت ها آگاه كند. در حقيقت نوعي سياست بي اطلاعي از نحوه مراجعه به سايت هاي مختلف را در پيش بگيريم. هر چند در ابتدا با لجبازي روبه رو مي شويم، اما صبر و تحمل نتيجه بخش است.
- به فرزندمان توضيح بدهيم كه دلايل نادرست بودن بازديد از سايت هاي غيراخلاقي چيست. اهداف طراحان اين سايت ها را به دقت به او توضيح داده و در صورت لزوم نتايج ناگوار مراجعه به اين سايت ها را با نقل حوادث مختلف تشريح كنيم.
- به فرزندمان محدوديت ارتباطات، به ويژه ارتباطات اينترنتي را بياموزيم. به او بياموزيم كه همه افراد شايسته برقراري ارتباط، حتي به صورت تلفني يا اينترنتي نبوده و محدود كردن ارتباطات امنيت روحي و اخلاقي را درپي دارد.
- اين نكته را براي فرزندمان روشن كنيم كه در اختيار قرار دادن اطلاعات شخصي و خانوادگي باعث كاهش امنيت فردي و خانوادگي مي شود. در حقيقت به او بياموزيم كه اطلاعاتي چون سن، جنسيت، وضعيت خانوادگي و اجتماعي خود و خانواده، نشاني منزل، شماره تلفن، عكس هاي خانوادگي و... اطلاعات كاملاً محرمانه اي هستند كه نبايد آنها را به سادگي در اختيار ديگران قرار داد.
- با والدين ديگر به ويژه همكلاسي هاي فرزندمان در ارتباط باشيم و درباره نحوه استفاده از اينترنت با آنها تبادل نظر كنيم. دوستان فرزندمان نيز با در اختيار داشتن بخش عمده اي از اطلاعات فردي و خانوادگي ما مي توانند مشكل ساز باشند. به طور مثال ممكن است فرزندمان مستقيماً عكسي را براي كسي ارسال نكند، اما دوست فرزندمان مي تواند با ارسال عكس يا عكس هاي گروهي كه فرزند ما نيز در آن عكس حضور دارد، مشكلاتي را ايجاد كند.
- از زمان، نحوه استفاده و مدت استفاده فرزندمان از اينترنت و كامپيوتر آگاه باشيم. اين آگاهي، شناسايي تغييرات رفتاري را نيز تسهيل مي كند. به طور مثال با افزايش مدت زمان استفاده،  تغيير ساعت استفاده و... مي توان به راحتي از اتفاقات جديدي كه در حال وقوع است، آگاه شد.
- به دقت اما نامحسوس رفتار فرزندمان را كنترل كنيم. هر نوع تغيير در احساسات و رفتار مانند پريشاني، كلافگي، از دست دادن اعتماد به نفس،  كاهش تمركز در يادگيري و رفتارهاي فردي و اجتماعي، لجبازي، گوشه گيري، تلفن هاي بي مورد و... زنگ خطري است كه بايد به آن توجه كرد.
- در گپ و گفت وگويي دوستانه بدون هدفمندكردن عمدي بحث، درباره سايت هاي مختلف اينترنتي و نحوه مراجعه به اين سايت ها، فوايد و ضررهاي آنها و... با فرزندمان صحبت كنيم. اگر در حين گفت وگو احساس كلافگي و ناراحتي در فرزندمان مشاهده كرديم، بحث را متوقف كرده و موضوع ديگري را پي بگيريم، اما فراموش نكنيم كه اتفاقات ناخوشايندي در حال شكل گيري است.
- استفاده از كارت اينترنتي فيلتردار يكي از مناسب ترين راهكارهاي غيرمستقيم كنترل استفاده از اينترنت است.
- از اولياي مدرسه بخواهيم تا به عنوان كلاس فوق برنامه، نحوه صحيح استفاده از اينترنت به دانش آموزان آموزش داده شود.
- اكثراً در مدرسه امكان دسترسي به اينترنت وجود دارد. از اولياي مدرسه بخواهيم به دقت استفاده از اينترنت را كنترل كنند. اين مسأله درباره استفاده از كامپيوتر بدون مراجعه به اينترنت نيز صادق است.
- از محتواي فيلم ها و سي دي هايي كه به منزل آورده مي شود، آگاه شويم. بهترين شيوه كنترل،  تماشاي فيلم ها و سي دي ها در نبود فرزندان است.
و در پايان؛ آنچه روان شناسان به آن تاكيد دارند كنترل رفتار كودكان، جوانان و نوجوانان به صورت نامحسوس و دور از هر گونه عصبانيت و مشاجره است. فضاي متشنج نه تنها مقصود ما را تامين نمي كند، بلكه عاملي جهت دور ماندن از اهداف صحيح آموزشي است.
ترجمه: احيا احمدي
منبع: http://www.bbc.co.uk

همايش ها
چهارمين همايش بين المللي مديريت كيفيت جامع (TQM2007)
۱ - تاريخ برگزاري: 30-7 مه 2007
۲ - مكان برگزاري: ونزوئلا‎/ بلگرد
۳ - آخرين مهلت ارسال خلاصه مقاله:
15 ژانويه 2007
۴ - آخرين مهلت ارسال اصل مقاله:
15 مارس 2007
۵ - پست الكترونيكي:
majem @ Euet.yu
۶ - صفحه الكترونيكي:
http://www.mas.bg.ac.yu
۷ - مسئولان برگزاري: دانشكده مهندسي مكانيك ونزوئلا، دپارتمان پژوهش هاي مرتبط با TQM
۸ - نيم نگاه: مديريت كيفيت، راهي جهت پيشرفت در ارايه خدمات به مصرف كننده است.
اين نشست با هدف بحث و تبادل نظر در باره بازرگاني و مديريت كيفيت، آشنايي با اصول جديد علم مديريت كيفيت جامع و مديريت مراكز توليدي به ويژه كارخانه ها، حضور در بازارهاي جهاني با ارتقاي كيفي توليدات؛ ارتقاي كيفيت عاملي جهت جذب مصرف كننده، طرح شش سيگما، طرح ها و تجهيزات مورد نياز جهت ارتقاي كيفي عملكرد سيستم هاي هوشمند، سيستم هاي هوشمند سنجش كيفيت و كاربرد آنها در توليد، توسعه و گسترش فرايند توليد با اتكا به اصول مديريت كيفيت جامع برگزار خواهد شد.

هجدهمين همايش ساليانه سالخوردگان
۱ - تاريخ برگزاري: 17- 16 فوريه 2007
۲ - مكان برگزاري: آمريكا‎/ چاپل هيل
۳ - پست الكترونيكي:
amy-rix @ med.uc.edu
۴ - صفحه الكترونيكي:
http://www.med.uc.edu/cme/geriatrics07.htm
۵ - نيم نگاه: سالخوردگان به عنوان يكي از اقشار آسيب پذير اجتماع نيازمند كمك و همياري همه افراد جامعه به ويژه مقامات مسئول هستند.
اين نشست با هدف گفت وگو درباره نكاتي چون: سالخوردگان و نيازهاي مراقبتي- بهداشتي؛ خدمات درماني و ارايه سرويس هاي بهداشتي- درماني مناسب به سالخوردگان، مديريت سالخوردگان در زمينه هاي مختلف چون ارايه خدمات بهداشتي، تفريحي، تأمين نيازهاي معيشتي و...؛ سالخوردگان و نيازهاي عاطفي، جمعيت، آينده، سالخوردگان و خدمات مورد نياز؛ حضور در اجتماع و اثرات مثبت رواني اين حضور، تأثير آلودگي هاي زيست محيطي بر سلامت سالخوردگان، سالخوردگان قشر آسيب پذير و تحت خطر، آشنايي با برنامه هاي دولت ها براي تأمين نيازهاي سالخوردگان و... برگزار مي شود.

سيزدهمين همايش
درمان ريشه (اندو)
۱ - تاريخ برگزاري: 8-6 سپتامبر 2007
۲ - مكان برگزاري: تركيه‎/ استانبول
۳ - پست الكترونيكي:
ifo @ eseistabul 2007.org
۴ - صفحه الكترونيكي:
http://www.eseistabul 2007.org
۵ - نيم نگاه: همايش درمان ريشه (اندو دنتولوژي) با هدف بحث و تبادل نظر در باره موضوع هايي چون، درمان ريشه با نگرشي به پيشرفت هاي اين علم، سفيد كردن دندان ها و تأثير آنها بر دندان ها؛ كاشت دندان و پيشرفت هاي اين علم، پروتزهاي ثابت و متحرك، بررسي بيماري هاي دهان و دندان، عفونت لثه و آسيب به دندان ها، بررسي مشكلات افراد بدون دندان، پركردن داخل كانال ها در هنگام درمان ريشه، ايمپلنت و... برگزار خواهد شد.

چهارمين همايش بين المللي
زلزله و مهندسي زمين شناسي
۱ - تاريخ برگزاري: 28-25 ژوئن 2007
۲ - مكان برگزاري: يونان‎/ تسولونيكه
۳ - پست الكترونيكي:
Secretariat@4icege. Org
۴ - صفحه الكترونيكي:
http://www.4icege.org
۵ - مسئولان برگزاري: دانشگاه اريستوتل تسولونيكه و دپارتمان دانشكده هاي مهندسي زمين شناسي، شهرسازي؛ مهندسي ساختمان و آزمايشگاه مقاومت مصالح
۶ - نيم نگاه: زلزله، يكي از بلاياي طبيعي است كه با هر بار وقوع خود، صدمات جاني و مالي فراواني بر جامعه تحميل مي كند. اين گردهمايي با هدف بحث و تبادل نظر درباره نكاتي چون؛ شناسايي ساختار خاك با توجه به استانداردها و آزمايش هاي جديد براي اين منظور؛ آشنايي با طرح هاي جديد در زمينه استفاده از خاك و پي ريزي مناسب در ساخت بناها، روش هاي تحليلي و آماري براي ساخت بناهاي مقاوم به زلزله، شناسايي كيفيت لرزه ها و تخمين ميزان آسيب ها براي ساخت بناهاي مقاوم به زلزله، پي ريزي عميق و سطحي و آشنايي با پيشرفت هاي جديد براي پي ريزي اصولي ساختمان ها، پيشرفت  هاي جديد براي ساخت بناهاي زيرزميني مثل تونل ها، مترو و...؛ مهندسي زلزله و جايگاه اين علم در مقاوم سازي بناها، سياست گذاري ها و برنامه ريزي هاي جديد در زمينه ارتقا مقاومت بناها به ويژه در مناطق لرزه خيز و... برگزار مي شود.
مهتاب خسروشاهي

خبــر
شباهت
جو زمين و تيتان
003405.jpg
گروه علمي فرهنگي- دانشمندان موسسه زيست اخترشناسي ناسا با انجام آزمايش هاي مختلف توانستند جو زمين در ميلياردها سال پيش و جو كنوني تيتان، قمر سياره زحل را شبيه سازي نموده و به تشابهات اين دو پي ببرند.
به گزارش پارس اسكاي، نتايج اين تحقيقات كه در آكادمي دانش ملي آمريكا به سرپرستي مليسا ترينر از موسسه زيست اخترشناسي ناسا ارائه شد حاكي از آن است كه مواد تشكيل دهنده جو غليظ و تيره تيتان، مشابه جو زمين در دوران نخستين آن پس از شكل گيري بوده، جوي كه در پيدايش حيات نقشي اساسي داشته است. در اين تحقيقات مواد آلي سازنده جو شبيه سازي شده زمين در ميلياردها سال پيش و جو كنوني تيتان مورد بررسي قرار گرفتند.
كارل پيلچر مدير موسسه زيست اخترشناسي سازمان فضايي ناسا در مركز تحقيقاتي ايمز در اين باره مي گويد: توليد مواد آلي موجود در دوران اوليه زمين تجربه اي بسيار هيجان انگيز بود؛ بدون شك اين ميزان مواد آلي در پيدايش و نگاه داري از حيات بسيار موثر بوده است.
به عقيده برخي از محققان نتايج اين تحقيقات علاوه بر افزايش دانش ما نسبت به گذشته سياره زمين و يافتن منشا اصلي مواد آلي در آن، دانشمندان را قادر مي سازد تا به طور دقيق به بررسي و تجزيه تحليل داده هاي ارسالي فضاپيماي كاسيني از جود مه آلود و بسيار غليظ تيتان ،بزرگترين قمر سياره زحل بپردازند.
برخي از گزارش ها نشان مي دهند كه گازهاي پخش شونده در هواي (aerosols) توليد شده در آزمايشگاه قابل مقايسه با مشاهدات از جو تيتان است. دانشمندان گمان مي كنند توليد گازهاي پخش شونده در دوران نخستين پيدايش زمين مي تواند منشا اصلي مواد آلي در جو اين سياره باشد. كريس مك كي يكي از متخصصان مركز تحقيقاتي ايمز ناسا در اين باره مي گويد:با انجام اين تحقيقات ما دريافتيم كه با بررسي دنيا هاي ديگر مي توانيم دانش و درك خود را نسبت به سياره زمين افزايش دهيم. جو غليظ تيتان از لايه هاي بسيار ضخيم مواد آلي تشكيل شده است و ما توانستيم به تركيب شيميايي آن پي ببريم.در نهايت مي توان اظهار داشت كه زمين نيز در گذشته چنين جوي با تركيبي مشابه داشته است.
دانشمندان اميدوارند به چگونگي پيدايش مواد آلي و شكل گيري ماهيت شيميايي آنها پي ببرند. بر اساس تئوري هاي كنوني، زماني كه پرتو هاي خورشيد با جو متشكل از گاز متان و نيتروژن (مانند جو كنوني تيتان) برخورد مي كند، گاز هاي پخش شونده در هوا تشكيل مي شوند، علاوه بر اين هنگامي كه كربن دي اكسيد نيز در جو وجود داشته باشد (مانند جو زمين در گذشته) انواع مختلفي از گاز هاي پخش شونده در هوا توليد مي شوند.
دانشمندان با بهره گيري از لامپي ويژه با نور فرا بنفش توانستند اين ذرات را در جوي شبيه سازي شده توليد نموده و نوع تركيب شيميايي، اندازه و شكل ذرات نهايي را بررسي كنند.
ترينر در پايان خاطر نشان كرد كه در حال حاضر نيز پديده نور شيميايي در جو زمين رخ مي دهد،به بيان ديگر پرتو هاي خورشيد باعث پديد آمدن يك سري واكنش هاي شيميايي در جو زمين مي شوند. با توجه به اين كه در گذشته، گازهاي تشكيل دهنده جو زمين با گاز هاي كنوني فرق دارند، در نتيجه تركيب شيمايي آنها نيز با هم متفاوت است.

آزمايش موفقيت آميز بزرگترين مغناطيس ابررسانا
بزرگترين مغناطيس ابررساناي جهان يك آزمون مهم را با موفقيت پشت سر گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ژنو، اين مغناطيس ميدان مغناطيسي براي يك ردياب ذرات فراهم مي كند. اين ردياب براي شتاب دهنده ذرات موسوم به ال سي اچ (large hadro collider (LHC اطلاعات جمع آوري مي كند.
قرار است اين شتاب دهنده نوامبر سال ???? يعني سال آينده راه اندازي شود.
اين ردياب ذرات كه اطلس نامگذاري شده، در نوع خود بزرگترين رديابي است كه تاكنون براي فيزيك ذرات ساخته شده است. اين ردياب در يافتن پاسخ اين سوالات كه چرا ذرات جرم دارند، ?? درصد از ماده ناشناخته كيهان از چه ساخته شده و چرا طبيعت ماده را به ضد ماده ترجيح مي دهد، كاربرد خواهد داشت.
حدود ???? دانشمند از ?? كشور جهان در ساخت اين ردياب همكاري دارند.

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |