دوشنبه ۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۳ - Nov 27, 2006
الزهار از پيشرفت مذاكرات بر سر آزادي اسرا خبر داد
003447.jpg
گروه بين الملل- ديروز فلسطيني ها و رژيم اسرائيل با برقراري آتش بس موافقت كردند.
به گزارش خبرگزاري هاي خارجي به نقل از مقامات فلسطيني اين آتش بس از ساعت شش بامداد ديروز برقرار شد.
در پي مذاكرات دوطرف، طي روز هاي گذشته مباحثي بين نيرو هاي موثر فلسطيني صورت گرفت كه بر اساس آن قرار شد چنانچه اسرائيل از نوار غزه عقب نشيني كرده و به اشغال و حملات نظامي خود پايان دهد، نيروهاي مقاومت فلسطين نيز به سرزمين هاي اشغالي موشك پرتاب نكنند.
با قبول اين شرط از سوي اسرائيل و اعلام آن از طرف ايهود المرت نخست وزير اسرائيل، نمايندگان جنبش فتح، حماس، جهاد اسلامي، جبهه خلق آزادي بخش فلسطين و جبهه دمكراتيك  آزادي بخش  فلسطين موافقت خود را با برقراري آتش بس اعلام كردند.
اما چند ساعت پس از اين موافقت سه موشك به سمت شهرك هاي صهيونيست نشين پرتاب شد. در واكنش به اين اقدام كه مسئوليت آن را شاخه نظامي جهاد اسلامي و شاخه نظامي حماس برعهده گرفت، دولت حماس و محمودعباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين واكنش نشان داده و آن را محكوم كردند. در اين خصوص غازي حمد سخنگوي دولت حماس در گفت و گو با راديو اسرائيل گفت كه حماس به قول خود پايبند است و اين موشك پراكني خلاف پيمان بوده و حماس آن را تأييد نمي كند.
از سوي ديگرعمير پرتيس وزير دفاع اسرائيل با انتقاد از اين اقدام گروه هاي فلسطيني در موشك پراني به اسرائيل تهديد كرد كه اگر آتش بس نقض شود، نظاميان تل آويو بار ديگر به غزه حمله خواهند كرد.
همزمان با اين رويدادها محمود الزهار وزيرخارجه دولت خودگردان اعلام كرد كه پيشرفت هايي در مذاكرات براي آزادي اسراي فلسطيني در قبال آزادي سرباز اسير اسرائيلي به دست آمده است.
وي گفت شرط فلسطيني ها اين است كه پانصد اسير فلسطيني همزمان با آزادي گلعاد شيلاط آزاد شده و پانصد تن ديگر بعد از آن آزاد گردند. پيش تر اسرائيل با اين شرط مخالف بود.

حزب الله مصوبه دولت سينيوره را غيرقانوني خواند
003453.jpg
گروه بين الملل- حزب الله لبنان ديروز طي بيانيه اي هشدار داد كه اين كشور در مسير تونلي تاريك قدم برمي دارد.
همزمان با اين بيانيه كه حزب الله لبنان به دليل واكنش هاي احساسي به حوادث اخير در اين كشور و نيز قانون شكني دولت صادر كرد،حسن نصرالله بار ديگر طي اظهاراتي در خصوص دولت سينيوره گفت؛جلسه اضطراري دولت براي تصويب سند تشكيل دادگاه بين المللي متهمان ترور رفيق حريري غيرقانوني بوده است. رهبرحزب الله لبنان تأكيد كرد كه طبق قانون اساسي فقط رئيس جمهور مي تواند تقاضاي تشكيل جلسه اضطراري كابينه را صادر كند و اميل لحود رئيس جمهور لبنان نه تنها چنين تقاضايي نكرده بلكه صراحتاً اعلام داشته كه جلسات دولت پس از خروج شش وزير معترض به سينيوره قانوني نيست.
جنبش حزب الله به همراه ديگر مخالفان دولت از جمله جنبش امل،حزب كمونيست لبنان،ميشل عون و دروزي هاي لبنان و رئيس جمهور اين كشور دولت كنوني لبنان را غير قانوني دانسته و مصوبه اخير آن را نيز غير قانوني مي دانند. از سوي ديگر اين مصوبه دولت براي اينكه ضمانت اجرايي داشته باشد بايد به تصويب مجلس برسد اما با توجه به اينكه نبيه بري رئيس مجلس لبنان خود رهبر جنبش امل و از مخالفان دولت و اين مصوبه است بعيد به نظر مي رسد كه از اعضاي پارلمان براي تصميم درباره آن تقاضاي نشست كند و به اين ترتيب عملا اين مصوبه به حكم قانوني تبديل نخواهد شد. دولت سينيوره ديروز طي يك جلسه اضطراري سند مورد نظر سازمان ملل براي تشكيل دادگاه بين المللي محاكمه متهمان ترور حريري را تصويب كرد. از سوي ديگر در پي حملات مخالفان حزب الله به اين جنبش مقاومت و محكوميت تلويحي آن در پي ترور پيرجميل وزير صنايع لبنان ديروز امين جميل رئيس جمهور اسبق لبنان و پدر پير جميل صراحتاً اظهار داشت كه حزب الله در ترور فرزندش هيچ نقشي نداشته است.
روز گذشته حسن نصر الله كه خود فرزندش را در سال 1999 در درگيري با اسرائيلي ها از دست داده است با پير جميل تلفني صحبت كرد. در اين گفتگو نصر الله ضمن محكوم كردن اين عمليات تروريستي ،قتل پير را به پدرش تسليت گفت.
در همين حال محافل سياسي و رسانه اي لبنان ديروز پيش بيني كردند كه نيرو هاي مخالف دولت سينيوره به رهبري حزب الله به زودي تحركات خياباني خود را آغاز خواهند كرد. پيش از ترور پيرجميل قرار بود طرفداران حزب الله در جهت مخالفت با دولت و واداركردن آن به تشكيل دولت وحدت ملي و يا استعفا تظاهرات گسترده اي را در سراسر لبنان برگزار كنند كه با ترور جميل اين تظاهرات به تعويق افتاد.

تظاهرات ضدپاپ در استانبول تركيه
فارس: جمعيت انبوهي از مردم شهر استانبول تركيه در آستانه سفر پاپ به اين كشور تظاهراتي گسترده عليه وي برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين تظاهرات با عنوان از پاپ استقبال نمي كنيم صبح ديروز آغاز شد و هزاران نفر از مردمي كه در حال حركت به سوي ميدان مركزي شهر بودند، با ممانعت پليس از ادامه مسير مواجه شدند.
سازمان دهنده تظاهرات حزب سعادت تركيه بود. حدود 300 هزار نفر در تظاهرات شركت كردند. صدها پليس ضدشورش نيز تظاهرات را زير نظر داشتند.
عثمان يوماكوگولاري، يكي از مقامات بلندپايه حزب سعادت پيش از برپايي تظاهرات گفت: ما براي كليه اديان و نمايندگان آنها احترام قائليم اما نمي توانيم در مقابل اظهارات پاپ عليه دين مان ساكت بمانيم.
پاپ بنديكت شانزدهم قرار است روز سه شنبه وارد تركيه شود. عثمان اضافه كرد پاپ به خاطر اظهاراتش كه خشم مسلمانان را در سراسر جهان اسلام برانگيخت، عذرخواهي نكرد.
در تظاهرات ديروز استانبول شعارهايي نيز عليه جنگ افروزي آمريكا و متحدانش در عراق و فلسطين داده شد. روي يكي از پلاكاردهايي كه در دست تظاهركنندگان بود، نوشته شده بود: چه كسي مسئول تروريسم است؟ آمريكا، اسرائيل و اتحاديه اروپا يا عراق و فلسطيني ها؟
در تظاهرات هفته گذشته شهر استانبول، پليس 39 نفر از اسلامگرايان را كه به سردادن شعارهاي ضدپاپ پرداختند، بازداشت كرده بود.
حزب سعادت حزبي انشعابي از حزب رفاه تركيه است كه در سال 1997 خلع قدرت شد و سال بعد به دليل به خطر انداختن نظام سكولار تركيه غيرقانوني اعلام شد. ميانه روهاي حزب رفاه از جمله رجب طيب اردوغان با ترك اين حزب، حزب عدالت و توسعه را تشكيل دادند كه هم اكنون قدرت را در تركيه در دست دارد.

سومالي و اتيوپي آرايش جنگي گرفتند
فارس: سومالي و اتيوپي نيروهاي خود را با آرايش جنگي در مرزهاي دو كشور مستقر كردند.
به گزارش خبرگزاري آلمان، اتحاد قدرتمند محاكم اسلامي سومالي هزاران نيروي خود را در مرز اتيوپي مستقر كرده است.
اين اقدام چند روز پس از آن انجام شد كه ملس زناوي، نخست وزير اتيوپي اعلام كرد آماده مقابله با اسلام گرايان در سومالي است.
شيخ محمد ابراهيم از فرماندهان نيروهاي محاكم اسلامي در سومالي نيز در گفت وگو با اين خبرگزاري گفت: جنگ قطعي است. هيچ راه ديگري باقي نمانده است.
وي در گفت وگوي تلفني افزود:  اتيوپي اعلام جنگ كرده است لذا ما از خودمان، كشورمان و مردم مان دفاع خواهيم كرد.
اسلام گرايان عليه نيروهاي اتيوپي كه گفته مي شود در حال آموزش نيرو براي دولت موقت هستند، اعلام جهاد كرده اند.
اتيوپي نيز در اين هفته اعلام كرده بود خود را براي مقابله با نظاميان اسلامي كه بخش اعظم كشور را كنترل مي كنند، آماده كرده است.
بر اساس اين گزارش، ساكنان مناطق مرزي با حتمي شدن جنگ، اقدام به فرار از اين مناطق كرده اند.
اين گزارش همچنين به نقل از يك مقام دولتي اوگاندا كه نامي از وي نبرده است، افزود 320 نيروي اوگاندايي نيز با يك هواپيماي جنگي بزرگ و در قالب نيروهاي حافظ صلح،  با وجود مخالفت شديد نيروهاي سومالي، به مناطق مرزي آمده اند.
كارشناسان معتقدند هرگونه درگيري در سومالي مي تواند به يك جنگ بزرگ منطقه اي منجر شود.
سومالي از سال 1991 و پس از سرنگوني ديكتاتور اين كشور، فاقد حكومت مركزي قدرتمند بوده است.

نيويورك تايمز: آمريكا چاره اي جز مذاكره با ايران ندارد
گروه سياسي- روزنامه نيويورك تايمز نوشت كه اين روزها در واشنگتن نظريه اي كه كاخ سفيد آن را مطرود مي دانست در حال به جريان افتادن است: نشستن و صحبت كردن مستقيم با ايران و سوريه. در گزارش نيويورك تايمز كه ايسنا خبر آن را منتشر كرده ، آمده است: توني بلر، نخست وزير انگليس نيز اين پيشنهاد را داده است. گروه تحقيقاتي عراق به رهبري جيمز بيكر و لي هميلتون نيز ممكن است با اين امر موافق باشند؛ از آنجا كه ايران قاطعانه در صدد است برنامه هسته اي خود را دنبال كند و مصر و عربستان سعودي نيز نمي توانند ثبات را بر منطقه حاكم كنند، احتمالاً چاره اي جز اين باقي نخواهد ماند.
در ادامه اين مطلب آمده است: اما اگر كاخ سفيد مستقيماً با ايران و سوريه صحبت كند اين دو كشور چه درخواست هايي داشته و در چه زمينه هايي به توافق خواهند رسيد؟ هر مذاكره اي يك درخواست اساسي در مركزيت خود دارد: ايران و سوريه مي خواهند مطمئن شوند كه حكومتشان مورد آسيب قرار نمي گيرد. در همين حال معاون رئيس جمهور آمريكا به منطقه سفر كرده و رئيس جمهوري مصر هم مذاكره را تنها راه حل پايان مناقشه هسته اي ايران دانسته است.
مذاكرات چني
ديك چني، معاون رئيس جمهور آمريكا براي حل خشونت گسترده در عراق و ديگر موضوعات منطقه كه به نوعي با سياست هاي آمريكا درگير است، از جمله مساله  لبنان، درگيري اسرائيل و فلسطين و پرونده  هسته اي ايران، از عربستان درخواست كمك كرد. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، ديدار ديك چني، معاون جورج بوش و ملك عبدالله پادشاه عربستان بسيار مختصر و كوتاه بود و تنها چند ساعت طول كشيد و پس از اين ديدار چني به واشنگتن بازگشت.
تنها گزينه 
رئيس جمهور مصر با تأكيد بر اين كه گفت وگو تنها گزينه  حل مساله  هسته اي ايران است از تهران خواست براي رفع نگراني ها نسبت به ماهيت اين برنامه از خود شفافيت نشان دهد. خبرگزاري كويت گزارش كرد، حسني مبارك، رئيس جمهور مصر در گفت وگو با روزنامه الاهرام ابراز كرد كه توسل به  زور براي حل برنامه  هسته اي ايران به فاجعه منجر خواهد شد.
لابي عليه ايران
يك مقام ارشد وزارت جنگ رژيم صهيونيستي براي لابي عليه ايران و مذاكره درباره  فروش سلاح به كشورهاي عربي روز يكشنبه به مسكو سفر مي كند.
روزنامه  اورشليم پست نوشت، سفر آموس گيلاد، رئيس اداره سياسي- امنيتي وزارت جنگ رژيم صهيونيستي به مسكو در فاصله اي كمتر از يك هفته از سفر الكساندر سلطانوف، معاون وزير امور خارجه  روسيه به تل آويو صورت مي گيرد و به گفته  مقامات ديپلماتيك در بيت المقدس اين سفر نشانگر تمايل هر دو طرف به تداوم جنبشي است كه در روابط شان صورت گرفته است.

توافقنامه هاي چين و پاكستان
براي گسترش مناسبات دوجانبه
003450.jpg
گروه بين الملل - در پايان سفر هوجينتائو رئيس جمهور چين به پاكستان  رهبران دو كشور متعهد شدند تا همكاري هاي استراتژيك خود را به سطوح تازه اي برسانند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در پايان اين سفر كه اولين سفر رهبر چين به پاكستان در يك دهه گذشته بود دو كشور بيانيه  مفصلي را امضا كردند كه در آن سفر هو جينتائو به پاكستان و مناسبات نزديك دو كشور در زمينه هاي دفاعي، انرژي، تجارت، كشاورزي، فن آوري اطلاعات، مبارزه با تروريسم، فرهنگ و توريسم مورد تحسين قرار گرفته است. در اين بيانيه آمده است، چين به روابط استراتژيك و بلندمدت خود با پاكستان ادامه خواهد داد و براي ارتقاي همكاري هاي استراتژيك دو كشور و رساندن آن به يك سطح تازه تلاش خواهد كرد. اين بيانيه مي افزايد: چين همچنين از پاكستان به خاطر حمايت هايش در خصوص مسايل تايوان، تبت و حقوق بشر تشكر مي كند.
چين و پاكستان همين طور توافقنامه  تجارت آزاد را كه روز جمعه امضا شد، تحسين كردند و اعلام داشتند كه اين قرارداد عاملي براي متعادل كردن رشد تجارت دو كشور خواهد شد. در بيانيه  مشترك چين و پاكستان آمده است كه دو طرف تصميم گرفته اند تا همكاري هاي خدماتي شان را سرعت ببخشيد و توافقنامه ي تجارت آزاد (FTA) را در زمينه  كالاها و خدمات جامع تر و مفصل تر كنند و تجارت دو جانبه  خود را تا پنج سال آينده به بيش از 15 ميليارد دلار برسانند.
چين همچنين در بخش هاي انرژي و معدن به پاكستان پيشنهاد كمك كرد.
دو كشور همچنين توافق كردند كه همكاري هاي خود را در بخش هاي انرژي از جمله سوخت هاي فسيلي، زغال سنگ، برق آبي، انرژي هسته اي، منابع تجديد پذير انرژي و معدن گسترش دهند.
دو كشور همچنين تصميم گرفتند كه يك پارك صنعتي نرم افزاري در پاكستان احداث و درباره امكان احداث خطوط فيبر نوري بين چين و پاكستان مطالعه كنند. پاكستان و چين ضمن تعهد مبني بر مبارزه مشترك با تروريسم، جدايي طلبي و افراط گري اعلام كردند كه اين سه عامل، تهديد بزرگ براي صلح ، ثبات و امنيت منطقه محسوب مي شوند. در بيانيه مشترك دو كشور همچنين آمده است كه پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان، دعوت همتاي چيني خود را براي سفر به اين كشور پذيرفت.
هوجينتائو روز جمعه پس از گفت وگو با مشرف گفت كه پكن به همكاري خود با اسلام آباد در زمينه  صنعت انرژي هسته اي ادامه مي دهد. چين تاكنون يك راكتور هسته اي در پاكستان ساخته و در حال كمك به پاكستان براي ساخت يك راكتور ديگر است. پكن بزرگترين منبع تامين تسليحات پاكستان است. دو كشور هم اكنون در حال ساخت هواپيماي جنگنده ي صاعقه JF-17 هستند. چين همچنين درحال سرمايه گذاري ميليون ها دلار در پاكستان براي ساخت يك بندر در جنوب غربي پاكستان است تا به درياي عمان دسترسي پيدا كند.

مسكو مخالف عضويت جمهوري هاي
شوروي پيشين در ناتو است
گروه بين  الملل- مسكو كه پس از فروپاشي شوروي سابق، در جلوگيري از گسترش سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) به شرق شكست خورده اكنون به اميد عقيم گذاردن طرح هاي گرجستان و اوكراين براي پيوستن به ناتو، اين دو كشور را تحت فشار قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو، كرملين همزمان با آماده شدن ??كشور عضو ناتو براي برگزاري اجلاس روزهاي سه شنبه و چهارشنبه در ريگا پايتخت لتوني، با تغيير تاكتيك هاي خود، جهت پاتك هاي خود را از مقر ناتو در بروكسل به اعضاي آينده اين ائتلاف معطوف كرده است.
به گزارش ايرنا ايوان سفرانچوك از تحليلگران مركز اطلاع رساني دفاعي معتقد است روسيه اين را درك كرده است كه به جاي تلاش براي مبارزه با گسترش ناتو كه در بروكسل اتخاذ شده است، منصرف كردن نامزدهاي عضويت در اين سازمان، سودمندتر است.

كوتاه از جهان سياست
پيروزي چشمگير شيعيان در انتخابات بحرين
گروه بين الملل- همانطور كه پيش بيني مي شد شيعيان بحرين در نخستين حضور فعال خود در انتخابات اين كشور به پيروزي چشمگيري دست يافتند.
به گزارش وزارت كشور بحرين در اين انتخابات كه دور اول آن ديروز به پايان رسيد شيعيان بحريني در قالب انجمن پيمان مالي اسلامي توانستند 16 نامزد از 17 نامزد معرفي شده خود را به پارلمان بفرستند. به اين ترتيب درحالي كه انتخاب نامزد هفدهم به دور دوم كشيده شده است شيعيان 40 درصد كرسي هاي پارلمان را بدست آوردند.
در همين حال گزارش ها حاكي از آن است كه اهل تسنن بحرين تاكنون فقط پنج كرسي را در دور اول بدست آورده اند.

تظاهرات در اسپانيا
گروه بين الملل تظاهرات گسترده اي در شهر مادريد پايتخت اسپانيا در اعتراض به مذاكره بين دولت اسپانيا و تشكل جدايي طلب باسك( اتا) برگزار شد.
تظاهركنندگان مخالفت خود را با انجام هرگونه مذاكره مقامات اسپانيايي با تشكل اتا  كه مسئول حوادث كشتار و حمله در اين كشور بوده، اعلام كردند.
به گزارش ايرنا، در اين تظاهرات كه ماريو اسنار نخست وزير سابق اسپانيا و تعدادي از مخالفان دولت شركت داشتند،  اعلام شد كه با هرگونه تجديدنظر و امتيازدهي سياسي به اين تشكل كه آن  را يك گروه تروريست مي دانند، مخالف هستند.

انتخابات در اكوادور
گروه بين الملل انتخابات ديروز در اكوادور بار ديگر توجه محافل خبري را به آمريكاي لاتين جلب كرد.
در اين انتخابات كه الوارو نوبوآ، كه سهامدار اصلي يك شركت بزرگ صادرات موز است در برابر كورآ كه چهره اي مردمي از خود ارائه داده و از طرفداران هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا است به رقابت پرداخته است.
هرچند نوبوآ در ماه هاي گذشته شانس بيشتري براي پيروزي داشت ولي نظرسنجي ها در آستانه برگزاري انتخابات براي كورآ شانس بيشتري را در آخرين روزهاي پيش از انتخابات پيش بيني كردند.
۹ ميليون از جمعيت 13 ميليوني اكوادور مي توانند در انتخابات شركت كنند.
اكوادور كه در همسايگي كلمبيا و پرو است يكي از كوچكترين كشورهاي آمريكاي لاتين است و پس از يك دوره ناامني در سال هاي اخير به كشوري كه توجه سرمايه گذاران خارجي را جلب كرده، تبديل شده است.درصورت پيروزي كورآ در كنار چاوز و مورالس رئيس جمهور چپگراي ديگري در آمريكاي لاتين به صحنه خواهد آمد. كورآ تحصيل كرده آمريكا و اقتصاددان است.

۵۵ شبه نظامي طالبان كشته شدند
گروه بين الملل نيروهاي ناتو مستقر در افغانستان ديروز اعلام كردند در درگيريهاي دو روز گذشته در جنوب اين كشور بيش از 55 شبه نظامي جنگجوي طالبان كشته شده اند.از سوي ديگر مقامات دولتي در استان پكتيا در افغانستان اعلام كردند، در جريان عمليات يك عامل انتحاري در رستوراني در جنوب شرقي افغانستان، هفت افغان كشته و 20 تن ديگر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، حاكم ولايت پكتيا كه در مناطق مرزي با پاكستان واقع شده گفت: اين حمله در منطقه اي در ولايت پكتيا به وقوع پيوست كه تمامي قربانيان آن غير نظامي هستند. البته چند تن از مسئولان اين منطقه نيز جزو زخمي ها هستند. محل انفجار كاملا تخريب شده است.
به گفته مقامات دولتي افغانستان هدف از اين عمليات انتحاري هدف قرار دادن فرمانده نيروهاي ويژه افغان و رئيس اين بخش بوده است كه در اين رستوران حضور داشتند.

موافقت آژانس انرژي هسته اي
با تأسيس يك نيروگاه ديگر در پاكستان
ايسنا: كميته  نظارتي در آژانس بين المللي انرژي اتمي با تأسيس يك نيروگاه جديد هسته اي در پاكستان موافقت كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي المحيط، وزارت امور خارجه  پاكستان در بيانيه اي با اعلام اين خبر گفت: شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي به طور اجماع با ساخت يك نيروگاه جديد هسته اي در منطقه  چاشما در پاكستان و با همكاري چين موافقت كرده است.
دولت پاكستان اعلام كرد كه توافقنامه  جديدي را با آژانس در خصوص اجراي اقدامات پيشگيرانه در نيروگاه هسته اي چاشما امضا كرده است. همچنين اين نيروگاه بنا بر اهداف مسالمت آميز و توليد برق تأسيس مي شود. پاكستان يكي از سه كشوري است كه هنوز معاهده  ان. پي. تي را امضا نكرده است.

درگيري پليس مكزيك با معترضان
چندين مجروح به جا گذاشت
ايرنا: معترضان شهر اواخاكا ي مكزيك در آستانه آغاز دور جديد رياست جمهوري فيليپ كالدرون رئيس جمهوري منتخب اين كشور، ضمن پرتاب وسايل آتش زا به سوي پليس ضد شورش، ساختمان هاي دولتي اين شهر را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از اواخاكا، در جريان اين اعتراضات كه منجر به درگيري با پليس ضد شورش و شليك گاز اشك آور شد، دستكم نه نفر از معترضان كه خواستار استعفاي اوليسس روئيز رئيس دولت محلي ايالت اواخاكا بودند، مجروح شدند.
شماري از معترضان نيز با پرتاب بمب هاي بنزيني به سمت دستكم ?ساختمان دولتي شامل يك موزه و يك دادگاه، موجب بروز آتش سوزي شدند كه به مغازه هاي اطراف سرايت كرد.
اعتراضات گسترده معلمان، گروه هاي سرخپوست و چپگراها عليه روئيز كه به گفته معترضان، فردي فاسد و مستبد است، اواخاكا را در شش ماه گذشته دچار اغتشاش و هرج و مرج كرده است.
شرايط موجود در اواخاكا، يكي از دشوارترين مشكلات فراروي كالدرون همزمان با به دست گرفتن سمت رياست جمهوري در اول دسامبر( ??آذر) است. وي همچنين با اعتراضات طرفداران چپگراي آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رقيب انتخاباتي كالدرون و بازنده انتخابات رياست جمهوري در مكزيكو سيتي پايتخت، مواجه است كه ادعا مي كنند كالدرون با تقلب در انتخابات رياست جمهوري به پيروزي رسيد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |