دوشنبه ۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۳ - Nov 27, 2006
افزايش 5 هزار ميليارد توماني سرمايه گذاري
در بخش مسكن
فارس : در حالي كه ميزان سرمايه گذاري در بخش مسكن در سال گذشته كاهش نسبي نسبت به سال ماقبل خود داشته است گزارشها حاكي از افزايش 5 هزار ميليارد توماني سرمايه گذاري در بخش مسكن است.
اين در حاليست كه اداره آمار اقتصادي بانك مركزي در تازه ترين گزارش خود فعاليت 9 ماهه ساخت و ساز را در سال گذشته 5 درصد كاهش يافته اعلام كرده است ، اما گزارش وزارت مسكن و شهرسازي حاكي از آن است كه در سال جاري ميزان سرمايه گذاري در بخش مسكن با 5 هزار ميليارد تومان افزايش به 20هزار ميليارد تومان خواهد رسيد.
بنابراين گزارش، روند رو به رشد ساخت و ساز در كشور و تهران و نويد رونق در بخش مسكن از سوي دستگاه هاي ذي ربط موجب شده تا سرمايه گذاران نقدينگي هاي خود را از بازار بورس، ارز و طلا خارج كرده و وارد بخش مسكن كنند. البته كارشناسان اقتصادي مسكن، رونق و ورود نقدينگي هاي سرگردان به بخش مسكن را مثبت ارزيابي مي كنند، اما اين رونق و ورود نقدينگي هاي سرگردان بخش مسكن اگر از سوي دستگاه هاي مسئول با نظارت صورت نگيرد، مي تواند شروع تازه اي براي افزايش قيمت مسكن باشد.

مديرعامل سازمان خصوصي سازي خبرداد
تصويب آيين نامه جديد تخفيفات
به منظور تشويق بخش خصوصي
شركت هاي خارج از اصل 44 تا پايان برنامه چهارم واگذار مي شوند
003477.jpg
گروه اقتصادي- مديرعامل سازمان خصوصي سازي اعلام كرد: بر اساس زمان بندي هاي انجام شده در دولت براي اجراي سياست هاي اصل 44، تمامي شركت هاي خارج از اصل 44 تا پايان برنامه چهارم توسعه و تمامي شركت هاي دولتي صدر اصل 44 نيز تا پايان برنامه پنجم توسعه و طي هشت سال آينده واگذار خواهند شد.
غلامرضا حيدري كردزنگنه ديروز در جمع خبرنگاران، گفت: هم اكنون با مشاركت كميسيون ويژه اصل 44 مجلس و مركز پژوهش ها لايحه جامع خصوصي سازي در حال بررسي و تدوين است. وي در همين زمينه در پاسخ  به همشهري درباره گلايه بخش خصوصي نسبت به عدم مشاركت در تدوين اين لايحه گفت:  اين لايحه هنوز در مراحل مقدماتي كار قرار دارد و در مراحل بعدي حتما ً از نظرات كارشناسي تمامي صاحبنظران بخش خصوصي استفاده خواهد شد. وي افزود:  كار واگذاري شركت هاي مشمول بند "ج" اصل 44 تا زماني كه وضعيت قانوني آنها در قبال لايحه اصل 44 كاملا رفع ابهام نشود، آغاز نخواهد شد، اما آماده سازي اين شركت ها در حال انجام است و نماد آنها در بورس در حال باز شدن است اما به زودي با تصويب لايحه در مجلس به صورت اصل 85 و خارج از نوبت، كار واگذاري آنها نيز آغاز خواهد شد. وي همچنين از احتمال واگذاري 40 درصد سهام بانك ها در مرحله دوم سهام عدالت خبر داد و افزود: هر شركتي كه به تدريج آماده شود بخش خصوصي و تعاوني آن به طور همزمان واگذار خواهد شد و بانك ها نيز در همين چارچوب هستند   و احتمالا واگذاري سهام آنها در مرحله دوم واگذاري سهام عدالت آغازمي شود. دراين رابطه، بانك صادرات صورتحساب هاي مالي و مدارك خود را به سازمان خصوصي سازي ارائه كرده و براي واگذاري به بخش خصوصي اعلام آمادگي كرده است. كردزنگنه مشمولان مرحله دوم واگذاري سهام عدالت را روستائيان و عشاير اعلام كرد و افزود: طبق برنامه  زمان بندي تا پايان فروردين 86 مشمولان اين مرحله شناسايي و سهام آنها واگذار خواهد شد.
كردزنگنه ادامه داد: مرحله سوم كه مخصوص كارمندان دولت، پرسنل نيروهاي مسلح، بازنشستگان و كارگران شركت هاي خدماتي و بخشي از ايثارگران است، هنوز در مرحله جمع آوري اطلاعات است.
مديرعامل سازمان خصوصي سازي در بخش ديگري از سخنان خود از تصويب آيين نامه جديد تخفيفات به منظور تشويق بخش خصوصي پس از واگذاري ها خبر داد كه بر اساس آن بهره هاي بانكي تسهيلات اعطايي 3 ساله به خريداران شركت هاي دولتي بخشيده خواهد شد و يا به 5 سال افزايش خواهد يافت. وي همچنين اعلام كرد كه آيين نامه سهام ترجيحي به دستور رئيس جمهوري اصلاح شد و سقف سهام هر كارگر از يك ميليون تومان به دو ميليون تومان افزايش يافت كه 20 درصد آن به صورت نقدي دريافت خواهد شد و مابقي به صورت اقساط كسر خواهد شد.
كرد زنگنه درباره آخرين اقدامات خصوصي سازي نيز گفت: 12 شركت براي واگذاري به بخش خصوصي آماده شده است كه 6 شركت به صورت مزايده و 6 شركت نيز از طريق بورس واگذار خواهند شد و از 22 آذرماه سهام آنها به بورس عرضه خواهد شد. به علاوه، 13 شركت ديگر نيز ظرف هفته آينده قيمت گذاري شده و به بخش خصوصي واگذار خواهد شد.
كردزنگنه اضافه كرد: همچنين
۴۲ شركت كه دولت در آنها سهمي زير 10 درصد دارد، با تصويب هيات عالي واگذاري به سهام داران اكثريت واگذار خواهد شد. اصلاح آيين نامه سهام عدالت براساس سياست هاي بند ج اصل 44 و تصويب اساسنامه جديد شركت كارگزاري سهام عدالت تازه ترين اقدامات دولت در اين زمينه است و روند آماده سازي 18 هزار ميليارد تومان سهام از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي در دست كار است.

وزير بازرگاني:
گراني نداريم، نوسان قيمت وجود دارد
003480.jpg
گروه اقتصادي وزير بازرگاني در نشست خبري روز گذشته خود با خبرنگاران افزايش قيمت برخي كالاها را ناشي از برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا، تزريق نقدينگي و افزايش قيمت هاي توليد دانست و گفت: اگر قيمت مواد اوليه وارداتي افزايش يابد يا هزينه دستمزد و يا ساير عوامل توليد تغيير كند افزايش قيمت ها را شاهد خواهيم بود و بخشي از نوسانات قيمت ها به دليل اين عامل بوده است.
مسعود ميركاظمي با اشاره به اينكه آنچه اكنون شاهد هستيم، گراني نيست، بلكه نوسانات قيمت برخي كالاها به دليل تغيير نظام عرضه و تقاضا و يا افزايش قيمت عوامل توليد است، گفت: در سال 86 شناسايي عوامل تورم زا و تاثيرگذار بر هزينه هاي توليد را دنبال مي كنيم.
ساماندهي وضعيت نان
وزير بازرگاني در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در زمينه افت كمي و كيفي نان و طولاني شدن روند بررسي هاي وزارت بازرگاني، گفت: وزارت بازرگاني طرحي 4 مرحله اي براي ساماندهي وضعيت نان در دست اجرا دارد. معتقدم تا زماني كه براي گندم و آرد تصميم گيري نهايي نشود، نمي توان براي نان تصميم گيري كرد.اكنون مردم و مسوولان از وضعيت نان رضايت ندارند.براي ساماندهي وضعيت نان خريد نقدي گندم، آزادسازي آرد و توليد صنعتي، غني شده و ماندگار ي شان را مورد توجه قرار داده ايم.وي افزود: در سال جاري خريد آرد در دو استان آزاد بوده و از سال آينده با گسترش توليد صنعتي نان در سراسر كشور خريد آرد آزاد خواهد شد و نانوايي هاي سنتي از چرخه توليد حذف مي شوند. همچنين امتيازاتي براي توسعه توليد نان هاي صنعتي و سرمايه گذاري در اين زمينه درنظر گرفته ايم.
تداوم طرح تثبيت قيمت ها را قبول ندارم
وزير بازرگاني در زمينه تداوم طرح تثبيت قيمت ها در سال آينده، گفت: تداوم طرح تثبيت قيمت ها در سال آينده را قبول ندارم بلكه معتقدم بايد تدابيري اتخاذ شود كه از جهش قيمت ها جلوگيري شود.
آزادسازي سيمان و افزايش توليد
ميركاظمي با اشاره به بحراني بودن وضعيت سيمان در منطقه به دليل درآمدهاي نفتي و گسترش ساخت و ساز، گفت: خروج سيمان از سبد حمايتي منوط به بهره برداري از ظرفيت هاي جديد توليد است تا با تغيير حجم صادرات و واردات اتفاقي در قيمت ها و عرضه و تقاضا رخ ندهد.
تأثير قيمت نهاده ها بر افزايش قيمت ها
وزير بازرگاني افزايش قيمت برخي كالاها مانند تخم مرغ و گوشت را ناشي از افزايش عوامل توليد و افزايش قيمت ها در منطقه دانست.
ميركاظمي درمورد انبارشدن شكر در كارخانجات داخلي، گفت: از ابتداي امسال شكر مشمول قيمت گذاري نبوده است در بودجه سال جاري 2 هزار ميليارد ريال تسهيلات براي كارخانجات توليد شكر در نظر گرفته شده است معتقدم بازار شكر اشباع نيست .

۷ پرونده بزرگ زمين خواري در كميسيون اصل 90
گروه اقتصادي- كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي از ميان پرونده هاي ارجاعي از سوي شاكيان، 7 پرونده بزرگ زمين خواري را با اهميت بيشتري تلقي كرده و با جديت در حال پيگيري آن است.
به گزارش همشهري علي بناي نماينده قم و مخبر كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين خبر افزود: اين پرونده ها براساس شاكيان خصوصي از نهادهاي دولتي دردست بررسي است و عمده آن تخلف ناشي از رعايت نكردن مقررات و دستورالعمل هاي اداري در واگذاري اين زمين ها به نهادهايي از جمله تعاوني برخي نهاد ها است .
وي تاكيد كرد: در حال حاضر، بررسي تك تك پرونده ها ادامه دارد و نمايندگان نهادهاي مسئول براي ارايه پاسخ با نمايندگان همكاري مي نمايند.
وي احتمال طرح اين پرونده ها در صحن علني مجلس را به لحاظ اهميت موضوع مورد اشاره قرارداد و گفت: پرونده هاي مذكور پس از كار كارشناسي در كارگروه مبارزه با مفاسد اقتصادي كميسيون اصل 90 و با حضور نمايندگان وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي، اطلاعات،  قوه قضاييه، سازمان بازرسي كل كشور، ديوان عدالت اداري، ديوان محاسبات و ساير گزارش هاي متفرقه مورد رسيدگي مستند، حقوقي و كارشناسانه قرار گرفته است.

به زودي آغاز مي شود
پرداخت وام۵.7 ميليون توماني مسكن روستايي
گروه اقتصادي- از آنجايي كه بر اساس برنامه چهارم توسعه دولت بايد 200 هزار واحد مسكوني روستايي احداث مي شد، لذا مقرر گرديد تا سقف اين وام از 5 ميليون تومان براي هر واحد مسكوني به 5 ميليون و 700 هزار تومان در سال جاري افزايش يابد.
در همين رابطه معاون بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن به همشهري گفت: پرداخت اين ميزان وام از سوي مسئولان بانك مركزي به بانك هاي عامل در استان ها ابلاغ شده است.
عزيزالله مهديان افزود: طي چند روز آتي پرداخت اين وام در برخي از استان ها آغاز مي شود.

وزيرنيرو اعلام كرد:
آماده واگذاري شركتهاي تابعه وزارت نيرو هستيم
گروه اقتصادي- وزارت نيرو براي اجراي اصل 44 و خصوصي سازي يا واگذاري در چارچوب سهام عدالت آماده است و اين آمادگي از ديگر سازمان ها و نهادهاي دولتي بيشتراست .
به گزارش همشهري، پرويز فتاح وزير نيرو تاكيد كرد درحال حاضر تعداد زيادي از شركت هاي تحت پوشش وزارت نيرو براي واگذاري آماده هستند و ما در انتظار تصميم دولت هستيم تا شركت هاي آماده شده را عرضه كنيم . وي از اعلام نام اين شركت ها خودداري كرد.
وزير نيرو در مراسم پايان نمايشگاه بين المللي آب و فاضلاب در تهران افزود شركتهاي توليد كننده وسايل و تجهيزات مربوط به صنعت آب نبايد به دولت و طرح هاي دولتي وابسته باشند و بايد به ايجاد و يافتن بازارهاي جديد در ايران و يا جهان بپردازند.
بحران آب در مشهد
وزير نيرو از بروز بحران آب در شهر مشهد خبر داد و گفت: مشكل امسال مشهد يك مشكل جغرافيايي و طبيعي بوده و وضعيت بارندگي و خشكسالي براي هشتمين سال متوالي تداوم داشت. او افزود: اين مسئله موجب خشكسالي در اين منطقه شده است و سد طرق و كارده كه با سرمايه گذاري دولت دراين منطقه احداث شده در سال جاري خشك شد. وي همچنين تاكيد كرد كه خشكسالي موجب شده كه سطح آب چاه ژها كه منبع اصلي تامين آب مشهد است نيز فروكش كند، ولي چاره ژاي نيست.

طرح جامع بنادر تا يك ماه آينده اجرايي مي شود
گروه اقتصادي- معاون فني و مهندسي سازمان بنادر و كشتيراني از مراحل نهايي تدوين طرح جامع بنادر و بازرگاني درماه آينده خبر داد و گفت: بر اساس اين طرح، چشم انداز 10 ساله توسعه و تجهيز بنادر كشور مشخص مي شود.
عطاءالله صدري افزود: اين طرح با مشاركت يك شركت ايراني و شركتي از كشور آلمان تدوين مي شود. صدري از واگذاري توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار به شركت خاتم الانبياء خبر داد.

گفت وگوي امروز
اوپك در صورت نياز بار ديگر توليد را
كاهش مي دهد
گروه اقتصادي- تحولات بازار نفت به ويژه اظهارنظرهاي وزراي نفت كشورهاي عضو اوپك در روزهاي اخير مورد توجه محافل رسانه اي غرب قرار دارد. محور اين اظهارات واكنش مجدد اوپك به روند رو به كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني است. با جواد يارجاني رئيس امور اوپك وزارت نفت و نماينده ملي جمهوري اسلامي ايران در سازمان كشورهاي صادر كننده نفت گفت وگو كرده ايم.
***
* تحولات اخير بازار نفت به اظهارات مختلفي از سوي مقامات اين سازمان منجر شده است و اغلب بر كاهش توليد در صورت نياز در اجلاس آينده اين سازمان تاكيد كرده اند. به نظر شما اوپك آيا توليد را بار ديگر كاهش مي دهد؟
- تاثير تصميم اوپك بر بازار هنوز زود است و بايد تا اواسط دسامبر انتظار كشيد. در حال حاضر روند كاهش قيمت ها از زمان تصميم اوپك بهبود يافته و شرايط بازار بهتر است؛ به اين ترتيب كه بازار به تصميم اوپك واكنش مثبت نشان داده است. با اين وجود در صورت ادامه كاهش قيمت نفت تا زمان اجلاس ماه آينده ميلادي، اوپك بار ديگر توليد را كاهش خواهد داد. در روزهاي اخير اكثر وزراي نفت اوپك از جمله عربستان سعودي، ايران، ونزوئلا و رئيس دوره اي اين سازمان و جانشين دبيركل اين سازمان كه در هفته گذشته در ايران بود بر كاهش مجدد توليد در صورت ضرورت تاكيد كرده اند.
* يك منبع خارجي از قول رئيس دوره اي اوپك از كاهش 500 هزار بشكه اي توليد اين سازمان در اجلاس آينده اين سازمان در نيجريه خبر داده است. تا چه حد اين خبر قابل قبول است؟
- به نظر مي رسد كه تعيين ميزان كاهش توليد اوپك در اجلاس آينده در زمان حاضر كمي زودهنگام است. اجلاس در ماه دسامبر است و اين كه تا آن زمان چه تحولاتي رخ خواهد داد را بايد در همان زمان به بحث گذاشت و در مورد آن در اجلاس اوپك تصميم گرفت. اگر رييس اين سازمان نيز سخني در اين زمينه بيان كرده باشد بيشتر يك حدس و گمان است و نمي تواند يك موضع قاطع باشد. در حال حاضر همه اعضاي اين سازمان نسبت به افزايش عرضه كه ناشي از افزايش سطح ذخاير تجاري در كشورهاي مصرف كننده است، ابراز نگراني كرده اند. اين مسئله به بي ثباتي بازار منجر مي شود و طبيعي است كه بايد اوپك در اين زمينه اقدام كند تا تعادل عرضه و تقاضا برهم نخورد.
* برخي منابع غربي بر عدم تعهد اعضاء به سقف كاهش توليد اوپك تاكيد كرده و آمارهايي نيز منتشر كرده اند. آيا اين آمارها قابل قبول است؟
- در اين زمينه نيز برخي منابع به طور زودهنگام اقدام به انتشار  آمارهايي كرده اند. برخي شركت هاي پيمانكاري هستند كه نقل و انتقال نفت را كنترل مي كنند و اين آمارها را منتشر مي كنند. به اين آمارها نمي توان اتكا كرد؛ چرا كه هنوز كامل نيست و بر اساس داده هايي محدود است. يكي از اين منابع از رشد 150 هزار بشكه اي صادرات اوپك خبر داده است ولي اين ميزان در مقايسه با زمستان سالهاي قبل بسيار كمتر است و نشان از كاهش عرضه اوپك دارد. بنابراين، بايد براي بررسي تعهد اعضاء نيز تا ماه دسامبر انتظار كشيد. در عين حال، بايد تاكيد كرد كه اعضاي اوپك به كاهش توليد متعهد شده اند و اين كاهش به طور قطع محقق مي شود.

ال-90 (تندر) از 15 اسفند ماه به توليد انبوه مي رسد
گروه اقتصادي- رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران گفت: از پانزدهم اسفند ماه توليد انبوه خودرو ال 90 آغاز خواهد شد ولي انجام توليد انبوه به معناي عرضه مستقيم در بازار نيست.
مهدي مفيدي ديروز درجريان بازديد رئيس و اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس از خط توليد ال 90 در پارس خودرو و ايران خودرو، گفت: سهم 20 درصدي صادرات ال 90 ضامن كيفيت توليد اين خودرو بوده و مزيت ژهاي توليد ال 90 در مقابل تأخير توليد بسيار است.همچنين مدير عامل پارس خودروگفت: مرحله نهايي توليد آزمايشي اين خودرو تا 15 بهمن ماه با توليد 150 دستگاه به پايان خواهد رسيد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |