دوشنبه ۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۳ - Nov 27, 2006
دستيابي متخصصان ايراني
به فناوري ساخت داروهاي نوتركيب
003366.jpg
گروه علمي فرهنگي- جايزه زيست فناوري سال 85 به پژوهشگران طرح توليد و توسعه پروتيين اينترفرون بتا a1-انساني نوتركيب اعطاشد. فرايند اين پروژه توليد داروي بيماري ام اس به روش بيوتكنولوژي است.
به گفته فريدون مهبودي مسئول پروژه اينترفرون بتا- a1 انساني ماده اوليه اين دارو از ژن اينترفرون بتاانساني گرفته مي شود و به ميزبان (سلول هاي CHF)تزريق مي شود كه ميزبان قادر است ژن مربوطه را به پروتييني تبديل كند كه دقيقا مشابه پروتيين توليدي در بدن است.
رئيس شبكه بيوتكنولوژي پزشكي كشور با تصريح اينكه برخي كه بازار خود را در خطر مي بينند از توليد داروهاي داخلي مخالفت مي كنند،  گفت: داروي اينترفرون بتا - 1a پس از 5 سال مطالعه، تحقيق و تلاش به عنوان يك داروي بيولوژيك در كشور توليد شد. اين دارو كپي نسخه خارجي آن است كه پس از پايان دوره پتنت كپي برداري شده و در آزمايش هاي مختلف تاييد شده است.
عضو هيات علمي انستيتو پاستور با اشاره به فرآينده توليد دارو در دنيا گفت: داروهاي جديدي كه در دنيا توليد مي شوند مراحل مختلف مطالعات باليني را طي مي كنند تا وارد بازار شوند، دسته اي ديگر از داروها كه بحث آنها از سال 1970 مطرح شده است داروهاي ژنريك است كه دقيقاً مانند داروهاي مشابه خود هستند و نيازي نيست كه مطالعات باليني را طي كند اما در مورد اينترفرون بتا - 1a بحث مطالعات باليني مجدداً مطرح شد.
وي افزود: مطالعات باليني اين دارو با همكاري دانشگاه علوم پزشكي تهران در يك سال اخير بر روي تعدادي از بيماران انجام شد.
مهبودي همچنين با تشريح روند توليد يك داروي بيولوژيك يا ژنريك گفت: داروي بيولوژيك دارويي است كه ماده مؤثر آن با شكل دارويي اوليه موجود در بازار كاملاً تطابق داشته باشد و اين تطابق بر اساس آزمون ها و آزمايش هاي مختلف به اثبات مي رسد. وي اضافه كرد: داروي بيولوژيك بايد فرمولاسيون و شكل دارويي آن با شكل دارويي اوليه به اثبات رسيده باشد، خصوصيات سلول مورد استفاده در توليد با سلول توليد كننده محصول موجود در بازار يكسان باشد و فرآيند توليد و كنترل كشت مشابه را گذرانده باشد. همچنين آزمون هاي بيوپوتنتي در سيستم هاي I Vivo و دريافت پاسخ هاي كاملاً مشابه با محصول اوليه موجود در بازار مورد تأييد داروهاي بيولوژيك است.
مهبودي با اشاره به اهميت توليد اين دارو در كشور افزود: توليد اين دارو در رده بندي اولويت هاي بيوتكنولوژي كشور در رده اول قرار گرفت و به دليل اهميت اين موضوع كه پيش از اين نمونه خارجي آن از كشور آمريكا وارد كشور مي شد پس از دستور كار قرار گرفتن توليد داخلي كشور آمريكا صادرات اين دارو را به ايران قطع كرد.
وي با اشاره به روند توليد اينترفرون بتا - 1a يادآور شد: آلمان و فلسطين اشغالي تنها دو منشأ براي سلول CHO حاوي ژن فوتريك اينترفرون بتا هستند و اين دو منشأ طي قراردادهاي مختلف به كشورهاي آمريكا و سويس منتقل مي شود تا داروي اينترفرون بتا به توليد برسد.
فناوري ايراني،به خارج از كشور منتقل مي شود
مدير تيم پژوهشگران ايراني توليدكننده داروي اينترفرون بتاي انساني(سينووكس) تاكيد كرد: داروي سينووكس توليد شده در كشور نمونه بيوژنريك داروي وارداتي اونكس است و از لحاظ ضوابط معتبرترين موسسات دارويي جهان و همچنين مطالعات باليني انجام شده در كشور، داراي ويژگي ها و اثراتي كاملا مشابه داروي وارداتي است كه سال ها در درمان بيماري ام.اس. استفاده مي شود.
وي گفت: ايران تكنولوژي اوليه دارو را با همكاري متخصصان آلماني به كشور منتقل كرده است و شروع همكاري ايران و آلمان در رابطه با اين دارو به زماني بر مي گردد كه دوره انحصاري پتنت داروي اوليه اينترفرون منقضي نشده بود و امكان توليد و عرضه آن در كشورهاي تابع مقررات سازمان تجارت جهاني غير ممكن بود.
رئيس شبكه بيوتكنولوژي پزشكي كشور افزود: در حال حاضر با توجه به پايان يافتن دوره پتنت اين دارو، مطالعه بازار و اقدام براي ثبت آن در كشورهاي آسيايي و اروپايي از طريق 25 نماينده ايراني در 5 قاره دنيا آغاز شده است. وي اظهار داشت: براي توليد اينترفرون بتا - 1a نه تنها از مشابهت سلول مولد اينترفرون بتاي نوتركيب انساني مطمئن شديم بلكه روش هاي آزمون كنترل كيفي و فرآيند توليد را مطابق آنچه در خصوص نمونه هاي تجاري شده به انجام مي رسد، طراحي كرديم. همچنين آزمون هاي مختلف و مطابق با استاندارد جهاني بر روي اين دارو صورت گرفت و مطالعات باليني هم تاكنون مشابهت اثربخشي و ايمني دارو را به اثبات رسانده اند.
عضو هيات علمي انستيتو پاستور ادامه داد: اين دارو مراحل كنترل كيفيت و ايمني سازي متعددي را طي كرده است و وزارت بهداشت ايران هم سخت ترين كنترل را روي كيفيت دارو به عمل آورده است و علاوه بر آن چندين مرجع استاندارد اين دارو را تأييد كرده اند.
وي تأكيد كرد: سيستم ارزيابي دارو بايد در كشور دائمي باشد و ما نيز راغب هستيم آزمايش بر روي اين دارو محدود به يك دوره زماني نباشد.
رئيس شبكه بيوتكنولوژي پزشكي كشور در زمينه پيشرفت هاي علم بيوتكنولوژي كشور گفت: در بيوتكنولوژي كشور زمينه هاي خوبي براي پيشرفت ايجاد شده است، اما در اين ميان بايد نسبت به تحقيقات كاربردي حساسيت ويژه اي داشت.
همچنين دكتر سيد مجيد معنوي، معاون علوم زيستي دفتر همكاري هاي رياست جمهوري نيز در مورد حمايت دفتر همكاري هاي رياست جمهوري از توليد داروهاي نوتركيب در كشور گفت: طرح توليد داخلي داروي اينترفرون بتا - 1a كه كشور براي واردات آن با محدوديت هايي مواجه بوده است از اهميت ويژه اي برخوردار است.وي در مورد حمايت دفتر همكاري هاي رياست جمهوري از طرح هاي تكنولوژيك خاطر نشان كرد: طرح هاي تكنولوژيك كه محصول آن قابل دفاع باشد از سوي دفتر همكاري ها مورد حمايت قرار خواهد گرفت.
مردم به داروهاي داخلي
اعتماد كنند
از سوي ديگر مديركل نظارت بردارو و مواد مخدر وزارت بهداشت از مردم خواست تابه داروهاي توليد داخل اعتماد كامل داشته باشند.
فاضلي با اشاره به افزايش توانمندي هاي كشور در توليد داروهاي نوتركيب و بيوتكنولوژي گفت: ايران از كشورهاي توانمند در توليد داروهاي نوتركيب از جمله اينترفرون آلفا براي درمان هپاتيت، اينترفرون بتا براي درمان بيماري ام اس، اريتروپويتين براي درمان بيماران دياليزي، داروي جي سي اس اف جهت انجام شيمي درماني بشمار مي آيد.

علمي فرهنگي
مركز پژوهش هاي مجلس:
ايران در زمينه زيست فناوري
نيازمند جهش تكنولوژيكي است
گروه علمي فرهنگي- مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كشور در زمينه زيست فناوري نيازمند جهش تكنولوژيكي است.
به گزارش دفتر اطلاع رساني مركز پژوهش ها، دفتر مطالعات فرهنگي اين مركز در گزارشي با بررسي وضعيت زيست فناوري در ايران تصريح كرد: مشكل عمده گريبانگير مراكز علمي و تحقيقاتي كشور اين است كه آنها اغلب هدف خود را فراموش مي كنند و خود تبديل به هدف مي شوند و بدينسان آن اندازه كه براي حفظ جايگاه خود تلاش مي كنند براي اهداف و وظايف خود تلاش نمي كنند.مركز پژوهش ها در بخش ديگري از گزارش خود تاكيد كرد: حضور موثر در حوزه فناوري هاي نوين و به ويژه زيست فناوري كه فناوري قرن لقب گرفته است، فقط با داشتن شوراي عالي، سند مالي و ساختار سازي امكان پذير نمي شود ، زيرا اين عوامل، ابزار كار هستند، نه خود كار.
به همين دليل رويكرد غير فعال كنوني در عرصه زيست فناوي ، فاصله تكنولوژيكي ايران را با ديگر كشورها افزايش خواهد داد بنابراين در اين حوزه ها كشور نيازمند جهش تكنولوژيكي، جهش كاربردي و جهش توليدي است با اين تذكر كه جهش تكنولوژيكي به هيچ وجه متكي بر شانس و احتمال نيست، بلكه نيازمند مداومتي آگاهانه است.
مركز پژوهش ها تلاش براي ايجاد تعادل و كاهش فاصله با كشورهاي پيشرفته را امري فوري و اضطراري تلقي كرده و افزود: شواهد حاكي از آن است كه قابليت هاي كنوني بومي ما در اين حوزه محدودند و اگر ما خواهان دستيابي به جايگاه خود در بازار جهاني به عنوان يك رقيب هستيم به جهش تكنولوژيكي در اين حوزه نيازمنديم و براي رسيدن به اين هدف بايد تلاش ها حول محور تحقيق و توسعه و كسب مهارت هاي تكنولوژيكي متمركز شوند.
واگذاري صندوق امانات به دارندگان نسخ خطي
گروه علمي فرهنگي- سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران به دارندگان كتب و نسخ خطي صندوق امانات واگذار مي كند.
به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي، اين اقدام با هدف فراهم آوردن محيط مناسب، استاندارد و ايمن جهت نگهداري از اسناد و كتب خطي موجود در اختيار اشخاص حقيقي و حقوقي و بر اساس ماده سه اساسنامه اين سازمان صورت مي گيرد.
بر اساس اين طرح، دارندگان كتب يا نسخ خطي مي توانند با تكميل كردن فرم درخواست كتبي و تاييد آن توسط كميسيون ارزيابي كتابخانه ملي، از صندوقهاي امانات نسخ خطي كتابخانه ملي در دو بخش مجزاي كتاب و اسناد استفاده كنند. همچنين طبق آيين نامه اين طرح دارنده نسخ خطي يا سند اماني مي تواند در هر زماني و با هماهنگي قبلي به نسخه يا سند خود دسترسي داشته باشد.
دارندگان كتب و اسناد خطي در صورت نياز به كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اين طرح مي توانند به معاونت كتابخانه سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي مراجعه كنند.
يك ميليون و۱۳۰هزارنفر در نوبت تشرف به عمره مفرده
گروه علمي فرهنگي- يك ميليون و 130هزار نفر در نوبت تشرف به عمره مفرده قرار دارند.
رئيس سازمان حج و زيارت در جمع خبرنگاران گفت: اميد است در سال آينده نيمي از اين افراد به سرزمين وحي مشرف شوند.
مصطفي خاكسار قهرودي ادامه داد: طي عمره گذشته 564هزار نفر به عمره مفرده عزيمت كردند و پس از پايان يافتن مراسم حج تمتع امسال نيز به شرط هماهنگي با كشور عربستان، اعزام زائران عمره مفرده از 15اسفند آغاز مي شود.

آموزش عالي
اعزام استادان زبان فارسي به خارج از كشور
ايسنا: مدير كل دفتر همكاريهاي علمي و بين المللي وزارت علوم از اعزام استاد زبان فارسي به بيش از 22 كشور و گسترش همكاريها و روابط با رايزنان علمي خبر داد.
قرباني گسترش زبان فارسي و توسعه كرسي ايران شناسي در خارج از كشور را از ديگر برنامه هاي اين دفتر عنوان كرد و گفت: در حال حاضر به بيش از 22 كشور استاد زبان فارسي اعزام شده و حدود 14 استاد نيز طي سال جاري جابجا شده اند.
وي با بيان اينكه اعزام استاد زبان فارسي طبق درخواست كشور متقاضي انجام مي شود، تصريح كرد: كمبود بودجه يكي از بزرگترين مشكلات اين بخش است به گونه اي كه هم اكنون بيش از 20 كشور متقاضي ايجاد كرسي زبان فارسي در دانشگاه هاي خود هستند ولي به دليل كمبود بودجه نتوانسته ايم استادي به اين كشورها اعزام كنيم، اين در حالي است كه اجراي اين طرح بهترين راه براي انتقال فرهنگ ايراني اسلامي و گسترش زبان و ادب فارسي است.
همايش بين المللي كارآفريني و سلامت
گروه علمي فرهنگي- نخستين همايش بين المللي كارآفريني و سلامت با هدف ارتقاي شناخت دانش آموختگان علوم پزشكي در زمينه كارآفريني، كارآفرينان و نقش آنان در رونق اقتصادي، ايجاد اشتغال و رفاه به همت جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران بهمن ماه امسال در تهران برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، علاقه مندان به شركت در اين همايش مي توانند آثار خود را در قالب طرح هاي عملياتي كوچك و زودبازده، مقاله و پوستر تا پايان آذرماه به دبيرخانه به نشاني صندوق پستي 6615-14155 ارسال كنند.
ايجاد اتحاديه انجمن هاي علمي دانشجويي
ايسنا: معاون فرهنگي وزير علوم گفت: براي بسط و گسترش انجمن هاي علمي دانشجويي تمامي تلاش خود را به كار بسته ايم و از اين تشكل ها حمايت خاصي خواهيم كرد.
محمد باقر خرمشاد اظهار داشت: در بدنه دانشجويي جامعه جمع بسياري علاقه مند به فعاليت هاي علمي بوده و سياست وزارت علوم حمايت از آنها و تسهيل روند فعاليت اين تشكل ها مي باشد.
وي با بيان اينكه شعار وزارت علوم يك انجمن علمي براي هر رشته در هر دانشكده است اظهار داشت: اين تشكل ها كمترين امكانات در مجموعه جامعه دانشجويي را به خود اختصاص داده اند و ما نيز تلاش خواهيم كرد تا با حمايت از آنها تعداد و كيفيت فعاليت در انجمن هاي علمي دانشگاه ها را گسترش دهيم.
معاون فرهنگي وزير علوم افزود: در يك سال اخير، تعداد انجمن هاي علمي دانشجويي از حدود 800 انجمن به هزار و 600 انجمن افزايش يافته و معاونت فرهنگي نيز اعتباري بالغ بر 5 ميليارد ريال در اين زمينه هزينه كرده است.

آموزش و پرورش
خريد كتاب هاي غير درسي كارشناسي شده نيست
مهر: مدير طرح سامان بخشي كتاب هاي كمك آموزشي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: نبود بانك جامع اطلاعاتي در حوزه كتاب، كارشناسان و مسئولان خريد كتاب هاي غير درسي مدارس را دچار چالش كرده است.
سيد امير رون افزود: حدود 70 درصد ناشران در پايتخت متمركز هستند و از همين رو مسئولان خريد كتاب هاي كتابخانه اي مدارس در استانها با مشكل روبه رو هستند و نمي توانند از انتخاب درستي بهره ببرند.وي درباره چگونگي انتخاب و خريد كتاب هاي كتابخانه اي افزود: از حدود 5 سال پيش بر اساس دستورالعمل اجرايي مدارس ، شوراي معلمان به عنوان مرجع انتخاب كننده كتاب هاي مدرسه آيين نامه اي تنظيم مي كند و كتاب ها بر همان اساس خريداري مي شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |