پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۲ - Dec 7, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بهتر از همه مردم كسي است كه در حال رفعت، فروتني كند.
نهج الفصاحه، ح 419
امروز با حافظ
از بد حادثه اينجا به پناه آمده ايم
ما بدين در نه پي حشمت و جاه آمده ايم
تا به اقليم وجود اين همه راه آمده ايم
رهرو منزل عشقيم و ز سر حد عدم
آب و هوا
005163.jpg

عكس روز
005187.jpg
عكس: رويترز / دن چانگ
كارگران ديروز به نظافت ساعت بيگ بن در شهر لندن پرداختند. همه روزه هزاران جهانگرد با ثبت نام در تورهاي بيگ بن از اين ساعت بسيار دقيق بازديد مي كنند.

درشهر چه خبر
بازار سكه امن شد
بازار سكه كه با ورود سكه هاي تقلبي رو به كسادي مي رفت با جمع آوري اين سكه هاي پلمب شده به شرايط عادي بازگشته است. به گفته محمد گشتي آراي نايب رئيس اتحاديه طلافروشان با اقدام صنف طلافروشان بازار سكه از مسكوكات تقلبي پاك شد و درحال حاضر 58 واحد مجاز فروش سكه با درج نام و آدرس خود به توزيع سكه هاي پلمب شده مشغولند. اين مسئول صنف طلافروشان درعين حال تاكيد مي كند: خريد سكه از واحدهاي مجاز معقول تر و ايمن تر است.

سمينار وبلاگ نويسي
دفتر امور زنان سپاه به منظور افزايش دانش و توانمندي زنان در زمينه فناوري اطلاعات، سمينار آموزش وبلاگ نويسي را برگزار مي كند. اين سمينار روز سه شنبه 28 آذرماه ساعت 30/8 در مجتمع فرهنگي هنري اسوه برگزار مي شود. حضور در اين سمينار رايگان بوده اما ثبت نام الزامي است. علاقمندان مي توانند به نشاني تهران، خيابان انقلاب، تقاطع خيابان بهار، مجتمع فرهنگي هنري اسوه مراجعه كنند.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابرات شهيد مشهدي مهدي، شهيد صالح طبري و شهيد توكلي، پيام نور آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد مشهدي مهدي با پيش  شماره  هاي 3345 تا 3349 ، 3386 ، 3387 در محدوده كوچه  هاي شهيد فراهاني، طغيان شرقي و غربي، 30 متري  هاشمي، 10 متري سليمي  و 20 متري پامچال تا فردا با اختلال همراه است. همچنين ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد صالح طبري با پيش  شماره 4463 تا 4467 در محدوده ب 4، ب 3 ، خيابان راه  آهن و صارم، در مركز مخابرات شهيد توكلي با پيش  شماره  هاي 4450 تا 4453 و 4456 در محدوده ضلع شمال بزرگراه فتح حدفاصل بلوار گلها و شهرك دريا، سازمان هواپيمايي كشوري و در مركز مخابرات پيام نور 600 مشترك با پيش  شماره  هاي 4437 تا 4440 در محدوده خيابان هفتم شرقي مخابرات، 35 متري گلستان، شاهين شمالي و شهيد ستاري تا فردا با اختلال همراه است.

كاهش آنتن دهي
ظرف چند روز گذشته باوجود اجراي طرح تكميل پوشش آنتن دهي بزرگراه ها و خيابان هاي اصلي، برخي نقاط تهران به ويژه در نواحي شمالي شاهد كاربراني بود كه گوشي به دست به دنبال آنتن بودند. از آنجا كه شركت ارتباطات سيار تابه حال در اين رابطه اظهارنظري نكرده است، بازار شايعات داغ است. برخي شايعات بر مبناي توزيع سيم كارت هاي جديد و افت كيفي آنتن دهي شكل گرفته اند و برخي ديگر مبني بر افت فركانس سايت هاي بي تي اس است. در مجموع تا بيان علت اصلي افت ميزان آنتن دهي گوشي ها چاره اي غير از يافتن نقاط داراي آنتن بيشتر وجود ندارد.

تبليغات ديواري
گويا پوسترهاي تبليغات انتخاباتي توان دل كندن از در و ديوارهاي شهر را ندارند. هرچند شهرداري برا ي ساماندهي آن ها داربست ها و محل هاي ويژه اي را پيش بيني كرده اما بازهم ظرف دو روز گذشته پوسترها بر ديوار كوچه ها و خيابان ها نقش بستند.

بازار
ثبات نسبي بازار حبوب
005106.jpg
به منظور شفاف سازي بيشتر قيمت ها نرخ انواع حبوب در سطح ميادين ميوه و تره بار اعلام شد. پس از خيز بلند قيمت انواع حبوب در اوايل سال جاري كه به دنبال مقاومت كشاورزان در برابر ارايه محصول به بازار صورت گرفت طي روزهاي گذشته بازار حبوب به آرامش نسبي رسيده و اتيكت ها خط مي خورند. به  نظر مي رسد تسهيل واردات به علاوه ورود برخي استان ها مانند لرستان به جمع توليدكنندگان عمده حبوب به ثبات نسبي در بازار حبوب كمك كرده است. با اين وجود كمبود عدس همچنان پاشنه آشيل بازار محسوب مي شود به طوري كه نرخ اين محصول در اغلب نقاط شهر از مرز كيلويي هزار تومان پايين نيامده است. درحال  حاضر، اغلب حبوب  در سطح ميادين ميوه و تره بار به قيمت 850 تا 2100 تومان به فروش مي رسد. اما همچنان اين قيمت ها در سطح ميادين ميوه و تره بار حدود 300 تومان براي هر كيلو ارزان تر از مغازه هاي سطح شهر است.

سكه، طلا و ارز
005109.jpg

ببخشيد؛ الان چه كار مي كنيد؟
005184.jpg
محمد حسين لطيفي
به دنبال جشنواره
فيلمبرداري روز سوم را كه از 12 آبان ماه شروع شد، همچنان در نخلستانهاي اطراف شهر آبادان ادامه مي دهيم . قصد دارم فيلم را به جشنواره فجر برسانم و به همين دليل تدوين را با فيلم برداري همزمان كرديم. علي كهن ديري نيز به زودي كار ساخت موسيقي فيلم را آغاز مي كند. كل فيلمبرداري در شهر آبادان در مدت دو ماه و نيم انجام
مي شود و هم اكنون فيلم برداري برخي از صحنه هاي جنگي با حضور حامد بهداد ، پوريا پور سرخ و باران كوثري انجام گرفته و در روزهاي آينده مهدي صبايي، شهرام قائدي و برزو ارجمند جلوي دوربين
مي روند. روز سوم يك فيلم اجتماعي است كه به آخرين روزهاي مقاومت در بخش غربي خرمشهر در سال 59 مي پردازد. سميره و رضا خواهر و برادري هستند كه همراه ساير مردم شهر به دفاع از خرمشهر مي پردازند، سميره در حلقه دشمن مي ماند و رضا و همرزمانش تلاش مي كنند تا سميره را از چنگال دشمن رها كنند.
005169.jpg
فريدون شهبازيان
ساخت موسيقي دوفيلم
در حال حاضر مشغول ساخت موسيقي براي فيلم هاي گوشواره به كارگرداني وحيد موسائيان و اخراجي ها به كارگرداني مسعود ده نمكي هستم. با وحيد موسائيان پيش از اين براي ساخت موسيقي فيلم هاي خانه روشن ، تنهايي باد ، آرزوهاي زمين و خاموشي دريا نيز همكاري داشتم . موسيقي فيلم نسبت به ساير موسيقي ها كمتر ملوديك است؛ در واقع موسيقي فيلم، نقش همراهي كننده را براي صحنه هاي فيلم دارد و نبايد توجه بيننده را كاملا به خود معطوف كند. عامل موثر در ساخت و شكل گيري موسيقي يك فيلم ، سليقه آهنگساز است. ويژگي اساسي آهنگسازي فيلم، شناخت سينما، فيلم و فيلمنامه از سوي آهنگساز است و درحقيقت، نقش موسيقي فيلم، پررنگ تر كردن صحنه هاي فيلم است. چنانچه موسيقي فيلم ملوديك باشد، لازم است ارتباط ملودي با تصوير چنان قوي باشد كه شنيدن ملودي موسيقي به درك بهتر تصوير كمك كند.
005172.jpg
فريدون جيراني
آغاز دام پنهان
قصد دارم مجموعه تلويزيوني دام پنهان را 25 آذرماه كليد بزنم. اين مجموعه قرار است از شبكه دوم سيما پخش شود. دام پنهان در 15 قسمت 50 دقيقه اي توليد مي شود و هم اكنون در مرحله
پيش توليد قرار دارد و از اوايل سال 86 از شبكه دو سيما پخش مي شود. بيش از 60 درصد اين مجموعه در كشور تركيه فيلمبرداري مي شود. دام پنهان داستان نويسنده جواني است كه براي مطرح شدن در سطح بين المللي تصميم مي گيرد به طور پنهاني و غيرقانوني از كشور خارج شود. ماجراها و اتفاقاتي كه براي او به وجود مي آيد، داستان اصلي اين سريال را به وجود مي آورد. تا به حال حضور لادن مستوفي در اين سريال قطعي شده و سيروس عبدلي به عنوان تصويربردار و آرش زرين كوب به عنوان مدير توليد خارج از كشور و همچنين حجت الله ذيجوردي به عنوان دستيار اول كارگردان و برنامه ريز در اين پروژه حضور دارند.
005175.jpg
سيد رضا ميركريمي
يك فيلم اجتماعي ديگر
فيلمبرداري به همين سادگي را اواخر آذر ماه در تهران آغاز مي كنم. اين فيلم كه فيلمنامه آن را به طور اشتراكي با شادمهر راستين نوشتم، مضموني اجتماعي دارد. تا به حال حضور محمد آلادپوش فيلمبردار، جواد نوروزبيگي مدير توليد و مجري طرح، محسن شاه ابراهيمي طراح صحنه و لباس، مهران ملكوتي صدابردار در اين پروژه قطعي شده است. هنگامه قاضياني، محسن حسيني، بهنوش صادقي، هاله هماپور، پروانه احمدي و صفا آقاجاني نيز در اين فيلم به عنوان بازيگر حضور دارند و البته بازيگر نقش اصلي مرد هنوز انتخاب نشده است. به همين سادگي درباره زندگي مرد جواني به نام امير است. فردا براي امير روز مهمي است. او در يك مسابقه بين المللي معماري شركت كرده و بايد در رقابت با شركت هاي خارجي موفق شود. همسر او طاهره دنبال آن است كه محيطي آرام در خانه برايش ايجاد كند.

نظر شما
005166.jpg
آمارگيران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري در تاريخ اول آذر از مردم تهران سؤال كردند: آيا به زيارت امام رضا(ع) رفته ايد؟
۹۷ درصد از پاسخگويان گفتند به زيارت امام رضا رفته اند و 3 درصد تا به حال به زيارت امام رضا نرفته اند.
نظرسنجي درباره موضوعات مختلف ادامه دارد. شايد به زودي شماره تلفن شما هم در ميان شماره هايي كه به صورت تصادفي انتخاب مي شود،  قرار گيرد.

چشم انتظار
سيد مهدي شجاعي
هرچه گفتيم جز حكايت دوست
در همه عمر، از آن پشيمانيم
خدايا!
كسي كه سراي دل را به معشوق مي سپارد و چشم را باب ورود موعود مي شمارد، بر آستانه اين در - اگر شده از مژگان - حاجب و نگهبان و مأمور مي گمارد. به ما اصول مرزباني و آداب ميزباني بياموز.
خدايا!
كسي كه چشم انتظار مي گشايد، چشم بر هرچه جز مسير يار مي بندد.
به ما چشم انتظار كرامت كن.
خدايا!
كسي كه دست بيعت به تمناي رويت مي دهد، دست از پا خطا نمي كند.
و كسي كه دست طلب به سوي آسمان آبي اجابت مي گشايد، از هرچه غيردامن دوست، دست مي شويد.
به ما دست استغاثه و انتظار مرحمت كن.
خدايا!
كسي كه پا به ركاب محبوب است، پاي رفتن را به زنجير هيچ تعلقي نمي سپارد و قلب قدم هايش را در زمين هيچ جاذبه اي، گرو نمي گذارد.
پاي ما را از زمين تعلقات بكن و با آسمان انتظار آشنا بكن.
خدايا!
آينه تا سرشار از زنگار است، محروم از تجلي ديدار است.
زنگار دل هايمان را به آب غفران بشوي تا معشوق را آنچنان كه هست ببينيم.
خدايا!
مگر نه واسطه فيض دوست، حضرت اوست؟!
به ما معرفتي عطا كن كه دست دوست بشناسيم.

سينما
وقتي همه خواب بودند
005178.jpg
كارگردان: فريدون حسن پور
بازيگران: گلاب آدينه، محمدرضا فروتن، صادق صفايي و غزل شاكري
سينماهاي نمايش دهنده: ايران،۲ سپيده 2، فرهنگ 2 و  قدس
خلاصه داستان: بچه هاي يك روستا تصميم مي گيرند مادربزرگ را به سفر حج بفرستند اما كسي نمي خواهد خبر بد لغو مجوز سفر وي را به او بدهد.

تلويزيون
005112.jpg

آلودگي هواي تهران
005115.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
تفنگ بازي
من هيچ وقت تيرم خطا نرفته. دستا بالا.
اين را گفت و دست هايش را به زمين گرفت و بلند شد، تفنگش را دستش گرفت. خنده اي روي لبش نشست.
پريد بغل پدرش و بقيه تفنگ بازي شان را ادامه دادند.
فاطمه خيرانديش

گشتي در دنياي خبرها
شهرك بدون مأمور
لندن: اخراج مأمور پليس راهنمايي و رانندگي يك شهرك كوچك در انگليس باعث ايجاد هرج و مرج در آن شده است. چندي پيش تنها مأمور پليس راهنمايي و رانندگي پاره وقت اين شهرك به دليل اينكه با تاكسي خود مرتكب چندين تخلف رانندگي شده بود از كار بركنار شد و شهرك بدون مأمور پليس راهنمايي و رانندگي ماند. با توجه به اينكه يك بازار در اين شهرك وجود دارد كه كالاها را با قيمت مناسب عرضه مي كند به همين دليل مردم از شهرهاي مجاور براي خريد سال نو به اين مكان هجوم آورده اند. همين موضوع باعث شده تا تخلفات رانندگي متعدد رانندگان در اين شهرك هرج و مرج ايجاد كند. جالب اينكه پليس منطقه اعلام كرده اين نيرو اولويت هاي مهمتري نسبت به استخدام يك مأمور راهنمايي و رانندگي براي اين شهرك دارد.
املاء صحيح يورو
فرانكفورت: چند كشور اروپايي از جمله لتوني و مجارستان خواهان استفاده رسمي از واحد پول اروپا، يورو در كشور خود هستند. به همين دليل چندين بار اين درخواست را به بانك مركزي اروپا ارسال كرده اند. روز گذشته بانك مركزي در پاسخ به اين كشورها اعلام كرد نخستين گام براي استفاده از يورو، املاء صحيح اين كلمه است. با توجه به اينكه دو كشور لتوني و مجارستان در حال حاضر از املاء صحيح يورو (euro) استفاده نمي كنند به همين دليل امكان پيوستن آنها به يورو وجود ندارد.
كبريت و فرود اضطراري
نيويورك: يك هواپيما در آمريكا به دليل اينكه يكي از مسافرانش چند كبريت روشن كرده بود فرود اضطراري انجام داد. داستان از اين قرار بود كه يكي از مسافران اين هواپيماي 99 نفره در طول پرواز چند بار كبريت روشن كرد و به همين دليل در فضاي داخل هواپيما بوي گوگرد پخش شد. همين موضوع باعث شد تا خلبان براي جلوگيري از حادثه احتمالي، فرود اضطراري انجام بدهد تا پليس از تمام مسافران بازديد بدني به عمل بياورد. اين مسافر خانم در توجيه عملكرد خود گفت: بوي عطر مسافري كه در صندلي كنار من نشسته بود آزارم مي داد به همين دليل به طور مداوم كبريت روشن مي كردم تا شايد بوي گوگرد، بوي عطر وي را خنثي كند.
نشست پياده رو
فلوريدا: يك پيرزن 64 ساله كه در پياده رو قدم مي زد ناگهان محو شد. داستان از اين قرار بود كه بخشي از پياده رو زير پاي اين خانم نشست كرد و وي با تمام خريدهايي كه در دست داشت داخل گودال 5/1 متري فرو رفت. به هر حال مأموران آتشنشاني بلافاصله وارد عمل شدند و او را از داخل اين گودال بيرون كشيدند. مشخص نيست كه پياده رو به چه دليل نشست كرده است.
تسليم مقابل كامپيوتر
005181.jpg
بن: ولاديمير كرامنيك قهرمان شطرنج جهان در مبارزه با كامپيوتر مغلوب شد و در پايان رقابت خود با كامپيوتر 4 بر 2 شكست خورد. با اين حال 500 هزار دلار جايزه نقدي دريافت كرد، در صورتي كه اگر پيروز مي شد دو برابر اين مبلغ را به خود اختصاص مي داد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |