پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۲ - Dec 7, 2006
طرح 9  ماده اي حكيم براي برقراري ثبات و امنيت در عراق
005160.jpg
گروه بين الملل- مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق ضمن تكذيب خبر درخواست حكيم از آمريكايي ها براي تداوم حضور در عراق از ارائه طرحي از سوي وي جهت برقراري ثبات و امنيت در عراق خبر داد.
در پي ديدار عبدالعزيز حكيم از آمريكا و مذاكرات وي با مقامات ارشد اين كشور خبرگزاري ها بويژه شبكه خبري الجزيره اعلام كردند كه رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق از آمريكا خواسته است تا نيرو هاي خود را از اين كشور خارج نكند. مجلس اعلا در واكنش به اين خير ضمن تكذيب آن اعلام كرد كه موضوع حضور يا عدم حضور نيرو هاي خارجي در عراق تصميمي است ملي كه تنها به عهده مجلس و دولت عراق است. از سوي ديگر روزنامه الشرق الاوسط، از ارائه طرحي 9ماده اي از سوي سيد عبدالعزيز حكيم براي برقراري امنيت و ثبات در اين كشور خبر داد. بنا بر اين گزارش حكيم كه پيش از اين خواستار امضاي توافقنامه با كشورهاي همسايه براي مبارزه با تروريسم شده بود ، مواد 9  گانه اين توافقنامه را نيز اعلام كرد. حكيم در اين طرح تأكيد دارد كه كشورش مايل به برقراري روابطي خوب با همسايگان خود از كويت و عربستان سعودي در جنوب تا تركيه در شمال و ايران در شرق تا سوريه و اردن در غرب است. وي با تأكيد بر اينكه ما خواستار ايجاد عراقي مستقل از هر نيروي منطقه اي و بين المللي هستيم ، گفت: اين به معناي قطع روابط با ديگر ملت ها نيست بلكه ما در پي برقراري اين روابط بر اساس تبادل مصالح مشتركيم.
حكيم كه در مؤسسه صلح در واشنگتن سخن مي گفت، طرح 9  ماده اي براي برقراري ثبات در عراق را بدين شرح اعلام كرد:
۱ - امضاي توافقنامه هاي امنيتي با كشورهاي همسايه براي جلوگيري از تروريسم
۲ - تقويت مرزهاي عراق و جلوگيري از هر گونه نفوذ
۳ - تقويت دستگاه هاي امنيتي عراق و مجهز كردن آنها به ابزار و ادوات و تجهيزات
۴ - اجراي قانون ضدتروريسم به دست جمعيت ملي عراق
۵ - محصور كردن سلاح در دست نيروهاي دولتي
۶ - كسب حمايت بين المللي از دولت كنوني براي كمك به آن در مبارزه با تروريسم
7 - برقراري روابط ديپلماتيك با همه كشورهاي همسايه
۸ - تبادل تجاري براي بازسازي عراق
۹ - برقراري آشتي ملي در عراق.
تغيير موضع مالكي درباره كنفرانس منطقه اي
نخست وزير عراق با يك تغيير موضع اعلام كرد كه سفيران وي در كشورهاي همسايه درباره  امكان برگزاري يك كنفرانس منطقه اي درخصوص كاهش خشونت ها در عراق گفت وگو خواهند كرد. به گزارش آسوشيتدپرس، نوري مالكي در جمع خبرنگاران گفت:  سفيران عراق با دولت هاي منطقه درباره  نحوه  كمك آن ها به برقراري ثبات و امنيت در عراق صحبت خواهند كرد.
مالكي افزود:  پس از شفاف سازي در فضاي سياسي، خواستار برگزاري يك كنفرانس منطقه اي خواهيم شد كه در آن كشورهاي همسايه كه مشتاق برقراري ثبات و امنيت در عراق هستند، حضور خواهند داشت.
اين در حاليست كه نخست وزير عراق پيشتر با پيشنهاد حضور افراد خارجي در تلاش هاي حل و فصل اختلافات داخلي عراق مخالفت كرده بود.
طي روزهاي اخير جلال طالباني، رئيس جمهور عراق و سيد عبدالعزيزحكيم، سياستمدار برجسته شيعه با پيشنهاد كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل مبني بر برگزاري يك كنفرانس صلح بين المللي مخالفت كردند.
عنان گفته بود كه اگر گروه هاي مختلف خارج از عراق گردهم بيايند مي تواند مفيد باشد اما مالكي اظهار داشته بود كه هر گونه كنفرانس بايد در عراق برگزار شود.
مالكي طي يك كنفرانس خبري در بغداد گفت: كنفرانس آشتي ملي عراق كه غالباً به تأخير افتاده اين ماه برگزار مي شود.
وي همچنين اظهار داشت كه قصد دارد براي افزايش تاثير و قدرت كابينه خود اين كابينه را كه تنها شش ماه از عمرش مي گذرد، ترميم كند. وي به جزئيات بيشتر اشاره نكرد.
۴۸ كشته و زخمي در بغداد
در ادامه درگير يها و خشونت ها درعراق بر اثر حمله خمپاره اي به يك منطقه تجاري در مركز بغداد هشت نفركشته و چهل تن مجروح شدند. در اسكندريه واقع در جنوب بغداد نيز انفجار بمب منجر به قتل چهار نفر و جراحت دوازده تن ديگر گرديد.

گاردين: بوش و بلر طرح مشترك خروج از عراق را بررسي مي كنند
روزنامه گاردين نوشت توني بلر نخست وزير انگليس امروز در واشنگتن با بوش ديدار خواهد كرد تا در مورد طرح مشتركي براي خروج سربازان انگليسي و آمريكايي از عراق گفتگو كنند.
به گزارش اين روزنامه منابع مطلع در لندن مي گويند بلر و بوش در مورد هماهنگي سياست هاي مربوط به عراق و مسائل خاورميانه با يكديگر گفتگو خواهند كرد.
در حالي كه بلر آماده شده است لندن را ترك كند، سوريه تماس هاي اخيرش را با ديپلمات هاي انگليسي يك تغيير اساسي در سياست خارجي اش خواند. سامي خيامي سفير سوريه در انگليس، گفت مذاكرات ديپلماتيك هفته هاي اخير، نشان دهنده تغيير سياست خارجه انگليس است. وي ديدار ماه اكتبر سرنگيل شين والد، مشاور سياست خارجه انگليس، را از دمشق كه حامل پيام شخصي بلر به بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه، بود نقطه عطفي در روابط دو كشور خواند .خيامي گفت انگليس به گذشته سياسي اش و آنچه ما انتظارش را داشتيم بازگشت و اكنون انگليس مي داند ما چه مي خواهيم و اكثر خواسته هاي ما را مي فهمد.
بنابر اين گزارش بلر در حالي كه به پايان دوره نخست وزيري اش نزديك مي شود مصمم است كه لندن و واشنگتن بايد در مورد عراق متحد باشند. هفته گذشته ادعاي وي در اين مورد كه تداوم روابط خاص بين انگليس و آمريكا همچنان به نفع انگليس است با سخنان كاندل مايرز، يكي از مسئولان بلند پايه وزارت خارجه آمريكا، تضعيف شد. مايرز گفت ارتباط آمريكا و انگليس كاملاً يك طرفه و به نفع آمريكاست.
اين روزنامه نوشت سفر بلر به آمريكا، هم زمان با انتشار گزارش كميته جيمز بيكر، وزير خارجه سابق آمريكا، در مورد عراق صورت مي گيرد .كميته ويژه بررسي سياست هاي آمريكا در عراق به رياست مشترك بيكر و هميلتون امروز گزارش خود را اعلام مي كند. انتظار مي رود در اين گزارش به برقراري تماس با ايران و سوريه به منظور ثبات در عراق تأكيد شده باشد خروج تدريجي سربازان از عراق نيز از ديگر مواردي است كه در اين گزارش عنوان شده است.

كره شمالي شرايط آمريكا را نپذيرفت
گروه بين الملل - كره شمالي اعلام كرد، به دليل شرايط دشواري كه آمريكا براي مذاكرات قرار داده اين كشور آمادگي از سرگيري مذاكرات شش جانبه هسته اي را ندارد. يك مقام ناشناس كره شمالي ديروز اين موضوع را به خبرگزاري روسي اينترفكس اعلام كرد و گفت كه از سرگيري مذاكرات شش جانبه هسته اي در ماه دسامبر و تا پيش از پايان سال جاري ميلادي ممكن نيست. اين ديپلمات كره اي شرايط تعيين شده از سوي آمريكا در جريان مذاكرات اخير پكن را غير قابل قبول خواند و گفت، كره شمالي تنها در صورتي از برنامه هاي هسته اي خود دست بر مي دارد كه آمريكا موشكهاي هسته اي اش را از كره جنوبي و ديگر كشورهاي همجوار منطقه برچيند.

نگاه
جانشين رامسفلد در پنتاگون:
جنگ عراق به نفع آمريكا پيش نمي رود
نيلوفر قديري
گروه بين الملل- رابرت گيتس كه به عنوان جانشين دونالد رامسفلد براي رياست بر پنتاگون معرفي شده با تأييد كميته  نيروهاي مسلح سناي آمريكا اكنون در انتظار رأي سنا براي شروع رسمي كارش به سر مي برد. كميته نيروهاي مسلح سناي آمريكا ديروز پس از بررسي صلاحيت رابرت گيتس وي را به عنوان وزير دفاع جديد اين كشور مورد تأييد قرار داد. گيتس در جلسه  كميته  نيروهاي مسلح سنا ضمن اعتراف به اين كه آمريكا در مسير پيروزي در عراق گام برنمي دارد، درباره خطر به آتش كشيده شدن منطقه  خاورميانه در صورت عدم بهبود اوضاع در عراق هشدار داد.

گيتس همچنين مذاكرات باز با ايران و سوريه را خواستار شد و با اقدامات نظامي عليه اين دو كشور مخالفت كرد و آن را آخرين گزينه در برخورد با تهران و دمشق دانست. سخنان گيتس كه كاملاً صريح و بي پرده و در تناقض آشكار با رامسفلد قرار داشت، كنگره آمريكا را حيرت زده و غافلگير كرد. سخنان او در شرايط حساس كنوني در واشنگتن از تغيير استراتژي آمريكا در عراق و منطقه خاورميانه خبر مي دهد. گيتس كه خود از اعضاي كميته مستقل تحقيق درباره عراق به رياست جيمز بيكر بوده و در گذشته نيز رياست سيا را به عهده داشته در جلسه كميته نيروهاي مسلح آمريكا گفت،  همه گزينه ها مطرح است. گيتس كه ساعاتي پيش از انتشار گزارش كميته بيكر سخن مي گفت ادامه داد، پنتاگون آماده است تا تعداد نيروهاي نظامي آمريكا در عراق را به طور چشمگيري كاهش دهد و اين تضادي با تعهد هفته گذشته بوش به دولت بغداد ندارد. بوش هفته گذشته در ديدار با نوري مالكي نخست وزير عراق در امان پايتخت اردن گفت: ما تا وقتي عراقي ها از ما بخواهند در عراق مي مانيم.
با اين حال گيتس تأكيد كرد كه عقب نشيني كامل و با عجله از عراق مي تواند براي منطقه پيامدهاي خطرناكي داشته باشد و كشورهاي همسايه منطقه را نيز دچار دردسر كند. گيتس تحولات عراق را بسيار مهم خواند و گفت كه اين تحولات، كل خاورميانه را در سالهاي آينده شكل داده و بر ژئوپليتيك جهاني تأثير خواهد گذاشت. گيتس در خلال سخنانش به طور تلويحي از رامسفلد انتقاد كرد و گفت كه آمريكا در حمله سال 2003 به عراق از تعداد بسيار كمي نيرو استفاده كرد و در عمليات جست وجوي بن لادن هم به اندازه كافي تلاش نشده است. او به پيشنهاد يكي از سناتورها اشاره كرد كه زماني گفته بود، پاداش دستگيري بن لادن بايد افزايش يابد.
اعضاي كميته  نيروهاي مسلح سناي آمريكا در حالي به اتفاق آراء به كانديداي جورج بوش رئيس جمهور كشورشان براي احراز جانشيني دونالد رامسفلد وزير دفاع در حال كناره گيري واشنگتن رأي دادند كه گروه دو حزبي مطالعات عراق در حال بررسي گزينه هاي تغيير استراتژي جنگ در عراق است.
با تأييد كانديداتوري گيتس توسط اعضاي كميته  نيروهاي مسلح سنا، وي اكنون بايد منتظر تشكيل جلسه  اعضاي سناي آمريكا باشد تا در خصوص انتصاب وي تصميم گيري شود. سخنان ديروز گيتس دمكراتها را بسيار راضي كرد. سناتورهاي حزب جمهوري خواه و دمكرات آمريكا ضمن تعريف و تمجيد از صداقت و صميميت گيتس در برخورد با دمكرات ها، از انتصاب وي در وزارت دفاع كشورشان به عنوان تغييري مثبت استقبال كردند.
گيتس پس از اتمام جلسه  بررسي صلاحيتش در خصوص اوضاع عراق اظهار داشت: بي ترديد طي يك يا دو سال آينده سرنوشت آمريكايي ها، مردم عراق و رئيس جمهور آتي ايالات متحده مشخص خواهد شد؛ از اين لحاظ كه آيا آن ها طي اين مدت شاهد پيشرفت آهسته و پيوسته اوضاع عراق و منطقه خواهند بود و يا اين كه با خطر بسيار جدي و احتمال بروز آتش منطقه اي روبه رو خواهند شد.
گيتس افزود كه توصيه ها و پيشنهادات فرماندهان ارتش آمريكا را كه پيش تر از سوي رامسفلد رد و يا ناديده گرفته مي شد جدي خواهد گرفت و توصيه هاي خود در خصوص عراق را نيز صريحاً به زبان خواهد آورد.

كوتاه از جهان سياست
زلماي خليل زاد نيز كنار مي رود
مسئولان آمريكايي پيش بيني كردند: سفير آمريكا در پاكستان به عنوان سفير جديد آمريكا در عراق تعيين شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، پايگاه اينترنتي بلومبرگ به نقل از مسئولان بلندپايه آمريكايي اعلام كرد: زلماي خليل زاد سفير آمريكا در عراق تغيير مي يابد و به جاي وي رايان كروكر سفير آمريكا در پاكستان به عنوان سفير جديد آمريكا در بغداد مي شود. به نقل از پايگاه اينترنتي مذكور كروكر پيش از اين به عنوان ديپلمات در چند كشور خاورميانه فعاليت داشت.
در عين حال وي پيش از آن كه در سال 2004 به عنوان سفير آمريكا در پاكستان انتخاب شود، معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور خاورميانه بود.
مسئولان آمريكايي همچنين پيش بيني كردند كه بعد از كناره گيري جان بولتون نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد احتمالاً زلماي خليل زاد جانشين وي شود.

سفر اردوغان به دمشق و بيروت
گروه بين الملل- نخست وزير تركيه در يك سفردوره اي فشرده براي بحث و تبادل نظر در باره موضوعات منطقه به ويژه لبنان و فلسطين به دمشق و بيروت سفر كرد.به گزارش خبرگزاري ها رجب طيب اردوغان در دمشق طي گفت و گو با بشاراسد با وي درخصوص اوضاع لبنان و نيز راه هاي همكاري سه كشور ايران،تركيه و سوريه براي كمك به برقراري ثبات در عراق گفت و گو كرد.اردوغان همچنين در سفربه بيروت با فواد سنيوره ديدار مي كند.دراين سفركه امروز انجام مي شود وي تلاش دارد با دولت سنيوره كه مخالفان خواهان سقوط آن هستند اعلام همبستگي كند.

تركيه، شهر زاخو در شمال عراق را گلوله باران كرد
واحد مركزي خبر: نيروهاي تركيه بامداد ديروز شهر مرزي زاخو را در كردستان عراق گلوله باران كردند.به گزارش خبرگزاري اصوات العراق، نيروهاي مستقر در مرز تركيه با عراق در اين حمله دستكم چهارده گلوله توپ به اين شهر شليك كردند.اين حملات باعث زيان هاي مالي فراواني به مردم اين شهر شد اما به كسي آسيبي نرسيد.نيروهاي تركيه بارها به بهانه حضور نيروهاي حزب كارگران كرد تركيه، پ ك ك در شمال عراق بخش هايي از اين منطقه را بمباران و گلوله باران كرده اند.

۲ آمريكايي در حمله انتحاري در افغانستان كشته شدند
گروه بين الملل- در حمله انتحاري در جنوب افغانستان شش نفر از جمله دو آمريكايي كشته شدند. به گفته مقامات محلي و شاهدان عيني، يك بمب گذار انتحاري ديروز مواد منفجره همراه خود را در مقابل ساختمان يك شركت امنيتي در شهر قندهار منفجر كرد كه در اثر اين انفجار دهها نفر مجروح شدند. شهر قندهار اين روزها شاهد افزايش حملات انتحاري و رويارويي هاي ميداني است. در اين شهر كه از كانونهاي تجمع و استقرار شبه نظاميان طالبان است هم نيروهاي ناتو مستقر هستند و هم نظاميان آمريكايي.

متهم شدن دانمارك به همكاري با آمريكا براي شكنجه زندانيان
واحد مركزي خبر:نظاميان دانماركي مستقر در افغانستان به همكاري با آمريكا براي شكنجه زندانيان افغان متهم شدند. رسانه هاي محلي افغانستان اعلام كردند دولت دانمارك به علت همكاري نيروهاي اين كشور با نظاميان آمريكايي براي شكنجه زندانيان افغان، تحت فشار قرار گرفته است.براساس اين گزارش، سربازان دانماركي 31 اسير افغان را براي اعمال شكنجه به نظاميان آمريكايي در قندهار سپرده اند.هم اكنون سياستمداران احزاب مخالف دولت دانمارك از مقامات اين كشور خواسته اند تا در اين زمينه پاسخگو باشند و مخالفان دولت دانمارك تشكيل كميسيون ويژه براي بررسي اين موضوع را خواستار شده اند.دانمارك هم اكنون سيصد و سي نظامي در افغانستان دارد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |