پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۲ - Dec 7, 2006
نسبيت عام، نظريه اي براي توضيح آنچه كه در اطرافمان مي گذرد
ظاهراً اينشتين درست مي گفت
مهدي صارمي فر
msaremif@hamshahri.org
004974.jpg
004977.jpg
آلبرت اينشتين را اكثر مردم مي  شناسند. مردم او را نابغه اي مي  دانند كه توانسته كار هاي بزرگي در جهان دانش انجام دهد، اما بيشتر به خاطر دو چيز در بين مردم معروف شده است، يكي تئوري معروف نسبيت و ديگري نامه اش به رئيس جمهور آمريكا و تذكر به وي بر لزوم ساخت بمب اتمي پيش از هيتلر.
اما نسبيت دستاويز عده اي شد تا با برداشت نادرست از عنوان اين نظريه و بدون آگاهي از ماهيت آن، به اين بهانه به ترويج افكار خود به خصوص بعد از ويرانيهاي ناشي از جنگ هاي جهانيدر اروپا بپردازند، تا جايي كه حتي اينشتين در اواخر عمر به خاطر سوءاستفاده هاي افراد ناآگاه از اسم تئوري نسبيت، از اين نام گذاري بسيار متأسف شد. لازم به ذكر است كه نظريه هاي نسبيت (خاص و عام) بر روي اصول موضوعه كاملاً مطلق بنا نهاده شده اند. در نسبيت خاص، ثابت بودن سرعت نور و يكي بودن قوانين فيزيكي در همه دستگاه هاي لخت و در نسبت عام هم ارزي جرم لختي و جرم گرانشي اصل موضوع هستند.
دليل ديگر معروفيت اينشتين در دنيا به همكاري، البته غيرعلمي، وي در پروژه هاي ساخت بمب اتمي   براي ايالات متحده (پروژه منهتن) مربوط مي  شود. اينشتين يهودي بود و درجريان جنگ دوم جهاني از آلمان گريخته و ساكن آمريكا شده  بود. او در آمريكا و به اسرار ليو زيلارد (فيزيكدان تجربي لهستاني كه او هم از اروپا فرار كرده و به آمريكا پناه آورده  بود) با نوشتن نامه اي به رئيس جمهور، روزولت، لزوم ساخت هر چه سريع تر بمب اتمي را پيش از رسيدن آلمان نازي به اين تكنولوژي متذكر شد. او بعدها پس از تنها باري كه در تاريخ بشري بمب اتمي به كار رفت، يعني در هيروشيما و ناكازاكي، بسيار خود را از اين بابت سرزنش كرد و حتي گفت كه اگر دوباره فرصت زندگي داشت، مي رفت و كفاش مي شد. او در پايان عمرش با پيشنهاد رياست جمهوري اسرائيل روبه رو شد. اما در پاسخ گفت: اسرائيل را در سرزمين فلسطين تأسيس كرده ا ند و اين انتخاب دلايل نژادي دارد و من با هرگونه نژادپرستي مخالفم. و به اين ترتيب اين پيشنهاد را رد كرد. او جايي مثل اوگاندا را براي تأسيس اسرائيل مناسب تر مي دانست.
اما در جامعه علمي   اينشتين دلايل زيادي براي معروفيت دارد. وي در طول حيات خود كارهاي بزرگي انجام داد كه هر كدام از آنها به تنهايي لايق يك جايزه نوبل فيزيك بودند. سه مقاله معروف كه در سال 1905 و به فاصله هشت هفته چاپ شدند، حاصل بيش از 5 سال پژوهش نظري وي بود. اين سه مقاله در مورد حل نظري حركت براوني، توضيح اثر فتوالكتريك و نسبيت خاص (الكتروديناميك اجسام متحرك) بودند. مقاله اول او حركتي جدي را در مكانيك آماري آغاز كرد. مقاله دوم تأييدي بود بر كوانتم هاي انرژي پلانك . اين مقاله و چند مقاله و كشف ديگر در ربع اول قرن بيستم، سرمنشاء اصلي بزرگ ترين انقلاب علمي تاريخ مكانيك كوانتومي شدند. دليل اصلي كسب جايزه نوبل فيزيك توسط اينشتين هم همين توضيح اثر فتوالكتريك بود. در مقاله سوم، اينشتين نظريه اي داد كه نتيجه چند آزمايش قبلي را كه نظريه هاي موجود (مكانيك كلاسيك يا نيوتوني) نمي توانستند آنها را توجيه كنند، توجيه كرد. نسبيت خاص، منجر به انقلابي در مفاهيم فيزيكي مثل فضا و زمان شد. اين كار نتيجه تلاش طاقت فرساي چند ساله او بود.
چند تا از مهم ترين تئوري هايي كه اينشتين نقش برجسته اي در آنها داشته، عبارتند از: توضيح گذارهاي خودبه خودي و واداشته كه سرمنشاء اصلي ساخت ليزرها شد، آمار بوز اينشتين كه توضيح دهنده سرشت آماري ذراتي به نام بوزون (حامل هاي نيرو) است، گل سرسبد آنها نسبيت عام كه كامل ترين نظريه براي توضيح گرانش است، طراحي آزمايش EPR با همكاري پودولسكي و روزن كه منشأيي مهم در تئوري هايي مثل كامپيوترهاي كوانتومي و اطلاع رسانيكوانتومي   و رمزگشايي است و جديداً مورد توجه جامعه علمي   قرار گرفته، كارهايي هستند كه در مقابل اين 106 جايزه نوبلي كه داده شده اند، هر كدام به تنهايي ارزش يك جايزه نوبل فيزيك را دارند. اين در حالي است كه اينشتين، سي سال آخر عمر خود را صرف ساختن تئوري اي بنيادي كرد و قصد داشت كه در آن نظريه، بين نيروي گرانش و الكترو مغناطيس وحدت ايجاد كند. البته در آن زمان نيروهاي هسته اي قوي و ضعيف شناخته شده نبودند به همين دليل عده اي، اين فعاليت هاي اينشتين را بي ثمر توصيف كرده اند. اما همين ميل خواستن توضيح جهان توسط يك نظريه واحد كه در حال حاضر تعداد زيادي از بزرگ ترين نوابغ جهان در نظريه هاي ريسمان و ابر ريسمان به دنبال آن هستند، بسيار مديون كارها و ايده هاي اينشتين است. آلبرت اينشتين در سال۱۹۲۱ به خاطر خدماتش به فيزيك نظري جايزه نوبل فيزيك را دريافت كرد.
***
پس از اين كه اينشتين در نسبيت خاص، مفاهيم علمي   درباره فضا و زمان را باز تعريف كرد، لازم بود كه اين نظريه به دستگاه هاي شتاب دار تعميم يابد. ده سال كار مداوم اينشتين باعث بنيان  نهادن نظريه نوين براي گرانش يعنينسبيت عام شد.
نظريه كلاسيك گرانش (نيوتن) در نوع خود بسيار بي نظير و موفقيت آميز بود. كشف سياره اورانوس از روي اختلال مداري كيوان و كشف نپتون از روي اختلال مداري اورانوس ابرشاهكارهاي مكانيك نيوتنيهستند. اما توضيح اختلالي بسيار كوچك در مدار تير كه قابل توضيح توسط نظريه گرانش نيوتنينبود، توسط اينشتين در همان اوان تدوين نسبيت عام يعني چرخش حضيض بيضي مدار تير به اندازه تنها 43 ثانيه قوسي در قرن باعث مقبوليت نسبيت عام شد. ضمن اين كه يكي از پيشگويي هاي نسبيت عام در سال 1916 اين بود كه مسير نور در هنگام گذر از كنار اجسام سنگين منحرف مي  شود. اثري كه توسط سر آرتور ادينگتون در 1919 در رصد خورشيدگرفتگي در نيم كره جنوبي مشاهده شد و به اعتبار نسبيت عام افزود.
اما پس از اين نسبيت عام وارد يك دوران ركود نسبي شد. رياضيات غامض و پيچيده كه حتي براي خيلي از فيزيكدانان نيز به سادگي قابل فهم نبود از يك سو و نبود تكنولوژي لازم براي انجام آزمايش اثرات نسبيت عام در نزديكي زمين، به دليل كوچك بودن اجرامي  مثل زمين يا ماه اين اثرات حتي در حد چند ده سانتي متر هستند، باعث شده بود كه هم از لحاظ نظري و هم تجربي پيشرفت چندانيدر نسبيت عام به وجود نيايد.
اما در دهه 1960 وقاي عي اتفاق افتاد كه مي  توان از آن به عنوان نوزايش نسبيت عام ياد كرد.
از يك سو مقاله راجر پن روز رهيافت اسپينوري به نسبيت عام باعث شده بود كه حل بعضي از مسأله هاي نسبيت عام آسان تر شود كه اين امر توجه فيزيكدانان نظري را به نسبيت عام جلب كرد و از طرف ديگر پيشرفت هاي تكنولوژي و آغاز عصر فضا، تاسيس ناسا و رقابت فضايي آمريكا و شوروي باعث سرازير شدن بودجه هنگفت پژوهشي به تحقيقات فضايي شد. فيزيكدانان تجربي شروع به انجام آزمايش هاي بسيار دقيق در زمينه نسبيت عام كردند. اين عوامل باعث نوزايش نسبيت عام شد.
خود اينشتين در بدو تاسيس نسبيت عام سه آزمايش را براي تاييد نظريه پيشنهاد داد. اولين آن انتقال به سرخ گرانشي بود و بعد انحراف مسير نور از خط مستقيم و سومي   پيشروي حضيض سياره تير. اين سه موضوع و آزمايش هاي پيشرفته ديگر با دقتي بسيار بالاتر مثل آزمونيكه از چشم اينشتين دور مانده بود، اما قادر بود خيلي خوب نسبيت عام را تاييد يا رد كند، يعنيتاخير زمانينور از آزمايش هاي مهم آن زمان هستند. البته آزمايش تاخير زمانينور نياز به تكنولوژي بسيار بالا دارد كه بتواند اختلاف زمانيدر حدود نانوثانيه را آشكار كند. اين امر باعث شد انجام اين آزمايش دشوار شود. تفاوت در شتاب اجسام سنگين و سبك، از ديگر آزمايش هاي نسبيت عام است كه نسبيت عام از آن سربلند بيرون آمد.
در حيطه نظري نيز نسبيت عام در برج عاج نبود،بلكه نظريه هاي رقيبي براي آن ارائه شد كه بسياري از نتايج آزمايش هاي انجام شده تا آن روز را تاييد مي  كردند و نياز به آزمايش هاي بسيار دقيق تري بود كه بين آنها و نسبيت عام فرق بگذارد. يكي از مهم ترين اين نظريه ها، نظريه برنز _ ديكي بود كه حدود يك دهه رقيب جدي نسبيت عام بود. ثابت گرانش و آشكارسازي غيرمستقيم امواج گرانشي در تپ اخترهاي دوتايي از ديگر موضوعات مهم در اواخر قرن بيستم اند كه نسبيت عام را تاييد كردند.
تا به امروز، نسبيت عام اينشتين يكي از معتبرترين نظريه هاي علمي است كه دوران فراز و فرود زيادي را پشت سرگذاشته و از آزمايش هاي بسياري سربلند بيرون آمده است. اين نظريه را مي توان در كنار مكانيك كوانتومي و ژنتيك مولكولي بزرگ ترين دستاوردهاي خرد بشري و لب لباب عقلانيت مدرن هستند.
نظريه نسبيت عام در حال حاضر با دو چالش اساسي ماده تاريك و انرژي تاريك مواجه است. نوعي جرم كه قابل رديابي نيست، اما بايد وجود داشته باشد تا سرعت فعلي ستاره ها به دور كهكشان ها را توجيه كند و 20 درصد دنيا بايد از آن ساخته شده  باشد، ماده تاريك نام دارد و نوعي انرژي كه قابل رديابي نيست، اما بايد وجود داشته باشد تا سرعت فعلي انبساط عالم را توجيه كند و بيش از 75 درصد دنيا بايد از آن ساخته شده  باشد، انرژي تاريك نام دارد. در آينده در مورد اين دو چالش اساسي نسبيت عام بيشتر خواهيم نوشت.

پي نوشت:
* كتاب آيا اينشتين درست مي  گفت؟ روايتي رمان گونه از وقايعي است كه از سپتامبر 1959 با نوزايش نسبيت عام آغاز شد و تاكنون ادامه دارد. كليفورد ام ويل، نويسنده كتاب، خودش از فيزيكداناني است كه در زمينه گرانش تحقيق مي كند. ترجمه فارسي آن توسط دكتر احمد شريعتي انجام شده است. وي يكي از نخستين فارغ التحصيلان دوره دكتراي فيزيك در ايران از دانشگاه صنعتي شريف است كه حوزه پژوهشي وي فيزيك رياضي است. وي هم اكنون استاد دانشگاه الزهرا است. عنوان اين مقاله كوتاه هم از نام اين كتاب گرفته  شده است.

اينترنت و تاثيرات آن بر اقتصاد جهاني
انقلاب هنوز به پايان نرسيده است
004971.jpg
گروه علمي فرهنگي- اقتصاد جهاني طي بيست سال اخير به دليل گسترش استفاده از رايانه و افزايش دسترسي به اينترنت به عنوان يك شبكه ارتباطات عمومي به شدت متحول شده است.
خبرگزاري بي بي سي در گزارشي اعلام كرد: به همان نسبت كه فعاليت هاي بازرگاني در دهه 1950 به تلفن و در نيمه دوم قرن 19 به خط آهن وابسته بود، امروزه اين فعاليت ها به طور مستمر بر پايه توانايي هاي شبكه هاي اينترنتي صورت مي گيرد و اين تحولات در حالي رخ داده است كه تكنولوژي و فرآيندهاي توليد صنعتي نيز انقلاب خودشان را تجربه كرده اند.
توماس فريدمن ـ اقتصاددان مشهور ـ در كتاب جهان مسطح است شرح مي دهد كه چگونه شركت هايي مانند دل توانسته اند خط عرضه خود را اداره و شيوه هاي طراحي و ساخت محصولات را دگرگون سازند، روشي كه ساير شركت ها نيز آن را دنبال كرده اند.
بر اساس اين گزارش، هفته گذشته مطبوعات انگليس تصويري از انبارهاي فروشگاه اينترنتي آمازون در اين كشور را منتشر كردند كه انباشته از ميليون ها بسته اي است كه قرار است براي كريسمس به نقاط مختلف دنيا ارسال شود؛ تصويري كه حكايت از چگونگي گردش اقتصاد شبكه اي امروز جهان دارد.
اين گونه تغييرات در اقتصاد اهميت دارد زيرا نحوه انجام فعاليت هاي بازرگاني و توليدات از بسياري جهات در زندگي روزمره ما تاثير مي گذارد ولي ما به ندرت به عمق نفوذ اين تاثيرها توجه مي كنيم.
در ادامه اين گزارش آمده است: بيش از 150 سال پيش، كارل ماركس و فريدريش انگلس تئوري جديد اقتصادي را ارائه كردند كه مدعي بود زيرساخت اقتصادي هر جامعه اي، شكل ساير بخش هاي آن را تعيين مي كند. آن ها بر اين عقيده بودند كه ساختار سياسي، فرهنگي، خانواده، رسانه هاي گروهي و هر چيز ديگري كه آن ها از آن به عنوان رو بنا ياد مي كردند، به نحوه عملكرد اقتصادي بستگي دارد و مي گفتند چنانچه اقتصاد تغيير كند، زندگي روزمره مردم نيز تغيير خواهد كرد. البته ما مجبور نيستيم كه تمام فلسفه سياسي را كه ماركس در تشريح مدل اقتصادي خود ارائه كرده بود بپذيريم تا بفهميم اين اتفاق در اطراف ما در حال رخ دادن است و زندگي روزمره و ساختار فرهنگي در نتيجه تغيير در بنيان هاي اقتصادي، تغيير مي كنند.
اينترنت كه در ابتدا به عنوان شبكه اي براي تبادل سريع اطلاعات بين شركت ها و تسهيل فعاليت هاي بازرگاني در مقياس كوچك و بزرگ طراحي شده بود، اكنون به صورت وسيله اي براي بيان نظرات و عقايد افراد درآمده است. در نتيجه، حداقل در كشورهاي توسعه يافته كه دسترسي به اينترنت همگاني شده، روندهاي سياسي، مدل هاي رسانه اي و زندگي هر روزه مردم در حال تغيير است؛ وبلاگ ها تا حدودي در شكل گيري نتايج انتخابات آمريكا نقش داشتند، به خصوص در زمينه نظارت بر انتخابات و نشان دادن دورويي و رياكاري هاي سياسي به مردم.
در انتخابات اخير در هلند نيز دست كم نيمي از رأي دهندگان براي شناسايي بيشتر كانديداها به سايت هاي اينترنتي مراجعه كردند كه مي تواند حمايت از احزاب اقليت را به دليل آشنا شدن با مواضع آنان افزايش داده باشد.
رسانه هاي مشاركتي، شهروندان روزنامه نگار، وبلاگ نويسي و فعاليت هاي اجتماعي اينترنتي، نقطه عطف از ميان رفتن ساختارهاي اجتماعي نيمه دوم قرن بيستم شكل گيري روابط جديد را نمايش مي دهد. تاريخ جهان پايان نمي يابد ولي دوره ها به پايان مي رسند و بين سال هاي 2000 تا 2006 ما شاهد پايان دوران پس از جنگ و شكوفايي شبكه اينترنت جهاني بوده ايم. اما سؤال اين است كه ما چگونه مي خواهيم با تاثيرهاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي غول اينترنت روبه رو شويم؟ حد توانايي ها و افق ديد ما بسيار بيش از آن كه به توان مهندسي بستگي داشته باشد، به سياست كه شامل دغدغه هاي اجتماعي و مذهبي نيز مي شود، بستگي دارد.
در ادامه اين گزارش بي بي سي آمده است كه نبايد فراموش كرد كه در روند تكامل شبكه اينترنت، سياست بر تكنولوژي غلبه مي كند و حرف آخر را سياست مي زند؛ اين واقعيت موجب محدود شدن توانايي هاي ما مي شود و سياست، آرمان ها و برنامه هاي ما را تحت كنترل درمي آورد؛ به عبارت ديگر هنگامي كه قرار باشد تصميمات تعيين كننده اي گرفته شود، اولويت به سياست داده مي شود ولو اين كه تكنولوژي در اين راستا قرباني شود.
البته همچنان اميدواري هايي وجود دارد. دوره انقلاب هنوز به پايان نرسيده است و اين فرصت هنوز وجود دارد كه بتوان تكنولوژي و سياست را به نحوي در كنار هم قرار داد. ما هنوز اين قدرت را داريم كه جهان اينترنتي را به شكلي كه مي خواهيم درآوريم مشروط بر اين كه به اين توانايي خود واقف باشيم.

خبر
بازگشت به زهره با وسپر
004968.jpg
گروه علمي فرهنگي - چه اتفاقي براي زهره افتاده كه چنين شرايط خصمانه اي در برابر هر نوع شكلي از حيات در پيش گرفته است؟ براي پاسخ به اين پرسش در حال حاضر ناسا روي فضاپيمايي به نام وسپر كار مي كند... .
به گزارش سايت نجوم، اين فضاپيما كه در مارس 2015 در مدار زهره قرار مي گيرد، مجهز به ابزاري است كه جو اين سياره را طي دو سال مورد بررسي قرار مي دهد. سياره زهره تقريبا هم اندازه زمين است و به همين دليل به خواهر دوقلوي زمين معروف است. نسبت به زمين، زهره حدودا 30درصد به خورشيد نزديك تر است و در آغاز عصر فضا دانشمندان معتقد بودند كه جو ابري اين سياره احتمالا جنگلي با شرايط فراوان زيست محيطي را از ديد ما پنهان كرده است. هرچند هنگامي كه در سال۱۹۶۰ ماهواره هاي آمريكايي و روسي زهره را ديدند، روشن شد كه اين سياره توانايي حمايت و حفظ شرايط زيستي را ندارد.
فضاپيماها در آن زمان، شرايط زهره را مانند بيابان داغي توصيف كردند كه سطح بدون آب آن تحت فشار جوي تقريبا 100 برابر فشار وارد بر زمين قرار گرفته است. ابرهاي موجود در آن قطرات اسيد سولفوريك دارند و درجه حرارت آن 800 درجه فارنهايت است كه براي ذوب قلع هم كافي است. تحت چنين شرايطي هر شكلي از حيات مي سوزد و از بين مي رود.
با اين حال، ممكن است زمين و زهره در زمان كوتاهي بعد از تشكيل، داراي شرايط يكساني بوده باشند. چين گوردون، مدير تحقيق اين ماموريت، پيشنهادي در مركز فضايي گودارد ناسا مي گويد: حل اين معما به كمك ماموريت وسپر مي تواند پاسخي براي اين باشد كه چرا اين دو سياره، زهره و زمين، با اينكه تحت شرايط تقريبا يكساني به وجود آمده اند، در حال  حاضر تفاوت هاي زيادي دارند.
وسپر ترجمه لاتين ستاره شامگاهي يا همان زهره است. اين ماموريت ناسا براي شناخت مواد تشكيل دهنده جو اين سياره و چگونگي تغيير اين جو است. درك اين مطلب راهي براي كمك به دانشمندان در دانستن اين موضوع است كه چگونه جايي كه مي توانست بهشت باشد تبديل به جهنمي سوزان شد.
طرح پيشنهادي وسپر در ميان طرح هاي بي شماري است كه در پاسخ به طرح اكتشافي ناسا در آوريل 2006 ارائه شده بود. ناسا از ميان اين طرح ها، سه طرح، از جمله وسپر را انتخاب كرد. به عنوان يك ماموريت جديد، گروه وسپر، 2/1 ميليارد دلار براي پيشبرد اين طرح دريافت خواهد كرد. در صورت ادامه اين طرح، وسپر بايستي ماموريتش را كه شامل بايگاني و تحليل داده هاست، با مبلغ كمتر از 425ميليون دلار كامل كند.
پروژه وسپر در صورت تصويب، زهره را براي دو روز مورد بررسي قرار مي دهد. هر روز زهره معادل 243 روز زمين است! زهره به قدري آهسته مي چرخد كه روز آن از سالش طولاني تر است. هر يك سال زهره تقريباً برابر 7/224 روز زمين است.
ماموريت وسپر شامل اين موارد است: چگونگي تكامل جوي زهره از آغاز پيدايش (مشابه با زمين) تاكنون (متناقض با زمين) و پاسخ به اين پرسش به آگاهي از تغييرات آب و هواي زمين نيز كمك مي كند. اگرچه زهره به آهستگي مي چرخد، ابرهايي كه آن را مي پوشانند با سرعت 200 مايل در ساعت حركت مي كنند. به اين مسئله چرخش بيش از حد مي گوييم كه دانشمندان علاقه مند به شناسايي عامل ايجاد آن هستند.
اين ابرهاي در حال چرخش، گردبادهايي ايجاد مي كنند كه مانند توفان هاي توامي هستند كه پهلوبه پهلو در هر قطب وجود دارند. دانشمندان علاقه مند به دانستن مسائلي از اين قبيل هستند كه چرا و تحت چه شرايطي اين توفان ها ايجاد مي شوند و آيا واكنش هاي شيميايي مشابه با واكنش هاي شيميايي كه در زمين اتفاق مي افتد و سبب تشكيل سوراخ لايه ازن مي شود، در زهره هم اتفاق مي افتد يا نه. ماموريت ديگر وسپر بررسي تغييرات طولاني در تركيبات دي اكسيد سولفور موجود در جو زهره و در نتيجه وجود آتشفشان هاي فعال در زهره است.
بخش عمده اي از جو زهره از دي اكسيد كربن تشكيل شده  كه انتظار مي رود نور خورشيد آن را به مونوكسيد كربن و اكسيژن تجزيه كند. اين مسئله تا به حال در مقياس وسيع اتفاق نيفتاده است، در غير اين صورت دانشمندان موفق به رويت آن مي شدند. ولي از آنجايي كه عامل شيميايي ناشناخته اي شرايط جوي آن را ثابت نگه مي دارد، تاحدودي صحت اين مسئله تاييد مي شود.
ماموريت وسپر، تكميل ماموريت هاي گذشته و ماموريت هاي در حال حاضر است؛ مانند فضاپيماي سريع السيرزهره آژانس فضايي اروپايي كه 11آوريل 2006 به زهره رسيد و به مدت دو روز زهره كه معادل 486 روز زمين است، آن را بررسي كرد. وسپر در مارس۲۰۱۵ وارد مدار زهره مي شود. با بررسي جو اين سياره در زمان هاي متفاوت، دانشمندان مي توانند ركورد كامل تري از چگونگي تغييرات جوي آن داشته باشند.
اگر پروژه وسپر تصويب شود، مركز گودارد آن را به مرحله اجرا مي گذارد. ناسا بعد از مرور جزئيات اين پروژه احتمالا تحقيقات بيشتري انجام خواهد داد. تصميمات در مورد اين كه كدام يك از مراحل ماموريت پيشرفت بيشتري داشته اند، در سال آينده اتخاذ مي شوند.

همايش ها
نهمين همايش بين المللي زيست شناسي و پرتوهاي همگون
۱ - تاريخ برگزاري: 17-13 آگوست 2007
۲ - مكان برگزاري: انگليس‎/ منچستر
۳ - پست الكترونيكي:
b.m.runcie @ dl.ac.uk
۴ - صفحه الكترونيكي:
http://www.Srs.ac.uk/bsr/2007
۵ - نيم نگاه: نشست حاضر با هدف بحث و تبادل نظر در باره نكاتي چون، بررسي تحولات ايجاد شده در ساختار علم زيست شناسي با تمركز بر علم ژنتيك؛ بررسي تغييرات ساختاري ژنوم  ها، برنامه هاي آتي پژوهشگران ژاپني در زمينه علم ژنتيك؛ اسپكتروسكوپي SR؛ كاربرد اشعه ايكس با تمركز بر مكانيزم عملكرد ملكول ها، شناسايي ساختار پروتئين هاي متمركز و پراكنده، بررسي ساختار باكتري هاي داراي فيبرهاي فلاژلي با استفاده از تفرق اشعه ايكس، يافتن پاسخ اين پرسش كه آيا هنوز پروتئين هاي غشايي ساختارهاي ويژه اي دارند؟ شناسايي ساختماني عضلات، آشنايي با دستگاه هاي حاوي ذرات فوتون و كاربرد آنها در شناسايي ساختارهاي دروني بدن، پروتئين هاي غشايي با نگرشي تازه بر عملكرد آنها؛ متالوپروتئين ها، آشنايي با يافته هاي جديد درباره ساختار هم، تصويربرداري با اسپكتروسكوپ، توموگرافي سه بعدي سلول ها، شناسايي دقيق تر ريبوزوم ها و پروتئين هاي اسيدنوكلئيك؛ آشنايي با ساختارهاي درون سلولي براي طراحي بهتر داروها به منظور درمان به منظور درمان بهتر؛ چالش هاي جديد علم  زيست شناسي، بيولوژي و كامپيوتر، شناسايي ژنوم مخمرها و... برگزار مي شود. در اين گردهمايي پژوهشگران دانشگاه هايي چون تورنتوكانادا، دانشگاه راك فلر آمريكا؛ دانشگاه كويين مري انگليس؛ سيدني استراليا، زوريج سوئيس، ساسكاچوان كانادا و... با ارايه مقاله به سخنراني در زمينه هاي مذكور مي پردازند.

همايش بين المللي نانوتكنولوژي علوم و اطلاعات
۱ - تاريخ برگزاري: 17-10 مارس 2007
۲ - مكان برگزاري: مصر‎/ لوكسور
۳ - پست الكترونيكي:
Contactus @ nanotechinsight. Net
۴ - صفحه الكترونيكي:
http://www.nanolnsight.net
۵ - نيم نگاه: همايش با هدف بحث و گفت وگو در باره؛ اطلاعات و يافته هاي جديد در زمينه علم زيست شناسي، دستاوردهاي جديد علم نانو؛ يافته هاي جديد در باره پزشكي و داروسازي؛ علم نانو براي توليد انرژي و سوخت پاك و قابل تجديد؛ آشنايي با اصول اخلاقي در علم نانو؛ محيط زيست و نانو تكنولوژي، نانو متريال ها و بررسي ساختار آنها؛ ناتوتكنيك در صنعت، اپتوالكترونيك ها و درمان بيماري ها، طراحي و گسترش توليد مواد نانو براي استفاده در صنعت، نانو تكنولوژي و اقتصاد با تمركز بر سه زمان گذشته، حال و آينده و... برگزار مي شود.

همايش دفع زباله هاي اتمي با نگرشي به چالش دفع زيرزميني زباله ها
۱ - تاريخ برگزاري: 24 – 23 ژانويه 2007
۲ - مكان برگزاري: انگليس‎/ لندن
۳ - پست الكترونيكي:
darchambault@ wil ington.co.uk
۴. صفحه الكترونيكي:
www. Wilmington comferences. Com
radwaste 2007
۵ - نيم نگاه: دفع زباله هاي اتمي به دليل حساسيت موضوع براي سلامت انسان همواره يكي از موارد مورد توجه بوده و هست. در گردهمايي، پژوهشگران درباره نكاتي چون؛ بررسي راهكارها و پيشرفت هاي علم زمين شناسي براي دفع صحيح زباله هاي اتمي؛ پيشرفت هاي علم شيمي براي دفع صحيح زباله هاي اتمي؛ آشنايي با پيشرفت هاي جديد شيوه دفع زباله با سنجش شرايط فيزيكي و شيميايي مناطق؛ پاسخ به اين پرسش كه آيا دفع زباله هاي اتمي در اعماق زمين راهكار مناسبي براي دفع اين نوع زباله ها است؟ تكنولوژي طراحي و ساخت مخازن دفع زباله هاي اتمي؛ سيستم هاي پيشرفته براي حفاري جهت كاشت مخازن در زمين؛ راهكارهاي كاهش صدمات زباله هاي اتمي بر لايه هاي دروني زمين، كشاورزي و معضل دفع زباله اتمي؛ آگاهي از فعاليت هاي آزمايشگاهي پژوهشگران براي استفاده از خاك رس براي پوشش مخازن دفع زباله؛ آسيب هاي زيست محيطي ناشي از دفع زباله هاي اتمي؛ برنامه هاي آتي بخش انرژي اتمي كشور سوئيس و سوئد؛ مقايسه هزينه هاي سوخت هاي فسيلي و اتمي؛ مقايسه مزايا و معايب زيست محيطي استفاده از سوخت هاي اتمي و فسيلي؛ مديريت دفع زباله هاي اتمي و... بحث و تبادل نظر خواهند كرد.

دومين همايش ساليانه سلو ل  بنيادي
۱ - زمان برگزاري: 13 – 12 فوريه 2007
۲ - مكان برگزاري: آمريكا‎/ سانتيا گو
۳ - پست الكترونيكي:
jayme@r yortho.com
۴ - صفحه الكترونيكي:
http://www.stemcellsummit.com
۵ - نيم نگاه: گردهمايي سلول هاي بنيادي با هدف بحث و تبادل نظر درباره نكاتي چون؛ بررسي پيشرفت ها و كاربردهاي جديد سلول هاي بنيادي در چهار رشته سرطان شناسي، قلب و عروق، مجاري ادراري و مثانه و اعصاب؛ استفاده از پيوند سلول هاي بنيادي براي درمان بيماري ميوكارد قلب و سكته قلبي؛ درمان سلول هاي مرده بافت ها با هدف بازگشت فعاليت طبيعي بافت ها، سلول هاي بنيادي و درمان بيماري هاي قلبي- عروقي به عنوان يكي از راهكارهاي مهم براي درمان بيماري هاي قلبي به عنوان رايج ترين بيماري در جوامع مختلف؛ درمان آرتروز به ويژه آرتروز زانو با استفاده از سلول هاي بنيادي؛ سلول هاي بنيادي و درمان شكستگي هاي حاد در سالخوردگان؛ سلول هاي بنيادي و درمان آسيب هاي وارد شده به سيستم عصبي مركزي (CNS)؛ پيوند مغز استخوان براي درمان سرطان خون به جاي شيمي درماني؛ سلول هاي بنيادي و ترميم آسيب هاي عصبي بخش هاي مختلف بدن؛ بررسي پژوهش هاي آزمايشگاهي درباره سلول هاي بنيادي و... برگزار مي شود.
مهتاب خسروشاهي

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |