پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۲ - Dec 7, 2006
در خانه بمانيد
آلودگي هواي تهران به مرز هشدار رسيد
گروه شهري - همان طور كه پيش بيني شده بود پايداري جوي و برقراري شرايط وارونگي دما طي دو روز گذشته موجب شد وضعيت آلودگي هوا در تهران از مرز ناسالم گذشته و به شرايط هشدار برسد.
به گزارش خبرنگار ما در همين باره وزارت بهداشت ديروز از بيماران قلبي و ريوي، كودكان و كهنسالان درخواست كرد از تردد در فضاهاي باز خودداري كنند. در اطلاعيه اين وزارتخانه ذكر شده است: طبق سنجش به عمل آمده از ايستگاه هاي موجود، در حال حاضر كيفيت آلودگي هواي شهر تهران در شرايط ناسالم است. لذا توصيه مي شود افراد مبتلا به بيماريهاي قلبي، ريوي و يا آسم از حضور و فعاليت در فضاي باز به خصوص در نقاط آلوده شهري موكداً خودداري نمايند. همچنين خانواده ها از حضور اطفال، نوزادان و افراد سالمند در فضاهاي باز شهري و نقاط آلوده جلوگيري كنند. وزارت بهداشت از شهروندان خواست،  براي خارج شدن از اين موقعيت، همكاري لازم را به عمل آورده و از هرگونه فعاليت كه منجر به افزايش آلودگي هوا مي شود خودداري و از تردد غير ضروري در سطح شهر پرهيز نمايند. در اين اطلاعيه همچنين اشاره شده است كه به پيش بيني سازمان هواشناسي كشور امروز و فردا پايداري جوي و استقرار وضعيت وارونگي دما تداوم خواهد داشت و از اين نظر انتظار مي رود كه استاندارد آلودگي هوا با گذر از مرز ناسالم به حد هشدار برسد.
در صورت تداوم اين وضعيت حتي قابل پيش بيني است كه شنبه و يكشنبه آينده آلودگي هواي تهران به مرز بحران برسد.
هشدار شركت كنترل كيفيت هوا
گزارش ديگري حاكي است كه مركز هماهنگي اطلاع رساني آلودگي هواي تهران ضمن توصيه به كودكان و بيماران قلبي و تنفسي مبني بر خودداري از ترددهاي غيرضروري در هواي آزاد اعلام كرد: شاخص كيفيت هواي پايتخت در شرايط هشدار قرار مي گيرد. شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز اعلام كرد: بخشهايي از مناطق 1، 2، 3، 4، 6 و 7 در شرايط بسيار ناسالم و تمامي بخشهاي منطقه 1 و 3 و بخشهاي عمده اي از منطقه 6 و 7 و بخشهايي از منطقه 2، 4، 8، 9 و 11 در شرايط ناسالم قرار دارند.
خسارت سالانه آلودگي هوا
يوسف رشيدي، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا نيز در اين باره گفت: بر اساس جديدترين گزارش بانك جهاني خسارت سالانه آلودگي هوا در ايران تا 10 سال آينده با 2برابر شدن به حدود 16 ميليارد دلار در سال 2016 ميلادي مي رسد.
وي افزود: بر اساس آخرين گزارش منتشر شده از سوي بانك جهاني خسارت سالانه آلودگي هوا در ايران در سال 2001، 7/1، سال 2004، 7/8 ، سال 2009، 10/3، سال 2014، 14 و سال 2019، 19/2 ميليارد دلار پيش بيني شده است.
وي گفت: سالانه حدود 2 ميليون و 289 هزار و 762 تن انواع آلاينده ها تنها از منابع متحرك به هواي تهران وارد مي شود كه از اين رقم حدود يك ميليون و 976 هزار تن آلاينده منواكسيدكربن، حدود 21 هزار تن آلاينده ذرات معلق، بيش از 105 هزار تن اكسيدهاي ازت و 180 هزار تن هيدروكربن است. مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا با اشاره به اين كه حد مجاز آلاينده هاي هواي تهران 100 PSI است، گفت: مطالعات آلودگي هوا نشان مي دهد بدن انسان مي تواند در زير اين ميزان آلودگي با آلاينده ها مقابله كرده و در بيش از اين رقم قابليت خود را از دست مي دهد.
رشيدي با بيان اينكه آلودگي هوا سه گروه از اقشار جامعه را تهديد مي كند، گفت: گروه اول افرادي هستند كه ارگانيزم هاي داخلي بدن آنها هنوز به طور كامل رشد نكرده است مانند كودكان، گروه دوم افرادي كه ارگانيزم هاي داخل بدن آنها فرسوده شده مانند كهنسالان و گروه سوم نيز افرادي هستند كه ارگانيزم هاي داخل بدن آنها دچار مشكل بوده و بيماران قلبي و تنفسي از اين دسته اند. وي با بيان اين كه آلودگي هوا در تهران از اوايل مهر تا اواخر بهار ادامه دارد، گفت: در اين مدت توليد آلودگي در تهران در حد اشباع است كه اگر تغييرات جوي و وزش باد لازم را نداشته باشيم، ميزان شاخص آلاينده هاي هواي تهران از شرايط استاندارد، خارج مي شود.
رتبه 117 ايران در پاكي هوا از ميان 133 كشور
برنامه محيط زيست ملل متحد نيز درحالي در جديدترين گزارش خود هشدار داده است كه بسياري از كشورهاي درحال توسعه در آسيا و آمريكاي لاتين در معرض خطرات جدي آلودگي هوا قرار دارند كه بر اساس گزارش شاخصه هاي عملكرد زيست محيطي PILOT در سال 2006 ميلادي نشان مي دهد ايران در جدول شاخصه هوا با كسب نمره 1/31 در ميان 133 كشور جهان در رتبه 117 جاي گرفته است و بر اساس گزارش بانك جهاني نيز خسارات ساليانه آلودگي هوا در ايران 14 هزار و 420ميليارد ريال معادل 6/1 درصد توليد ناخالص داخلي است. گزارش شاخصه هاي عملكرد زيست محيطي PILOT در سال 2006 ميلادي نيز نشان مي دهد كه ايران با توجه به شاخصه هايي همچون سلامت زيست محيطي، انرژي، تنوع زيست محيطي، آب، هوا و غيره با كسب نمره 70 در رتبه 53 فهرست ارائه شده و از حيث عملكرد كلي در اين زمينه در دهك دوم (آبي) در كنار كشورهاي موفق قرار گرفته است. در اين گزارش جامع كه با همكاري مراكز و مؤسسات دانشگاهي همچون مركز سياست و قانونگذاري زيست محيطي دانشگاه يل (YALE)، مركز بين المللي شبكه اطلاعات علوم زميني در دانشگاه كلمبيا نشست جهاني اقتصاد در وين انجام شده است ،در صدر اين فهرست، اوگاندا با كسب نمره 98، گابن با 1/96 و روآندا با 1/91 در رتبه هاي اول تا سوم جهان جاي دارند. نكته قابل تأمل در اين خصوص حضور 8 كشور آفريقايي در رتبه هاي اول تا هشتم اين فهرست است، در انتهاي اين جدول نام كشورهايي همچون بنگلادش، پاكستان، آلباني، مصر، مالي، چين، نيجر، چاد و سودان ديده مي شود.
بانك جهاني نيز در جديدترين گزارش خود از خسارات آلودگي هوا در تهران اعلام كرده است كه خسارت مرگ و مير ناشي از آلودگي هواي شهري، سالانه 640 ميليون دلار معادل 5هزار و يكصد ميليارد ريال يعني 57/0 درصد از توليد ناخالص داخلي است. همچنين نشانه هاي بيماري ناشي از آلودگي هواي شهري۵۲۰ ميليون دلار معادل 4 هزار و يكصد ميليارد ريال و 46/0 درصد از توليد ناخالص داخلي در سال است.
بر پايه اين گزارش بيماري هاي ناشي از آلودگي هواي شهري نيز سالانه 260 ميليون دلار معادل 2 هزار و 100 ميليارد ريال و 023/0 درصد از توليد ناخالص ملي به اقتصاد ايران خسارت وارد مي كند.

قاليباف خواستار تسريع در احداث ادامه بزرگراه شهيد زين الدين شد
آغاز بهره برداري از زيرگذر بني هاشم
005199.jpg
عكس: گلناز بهشتي
گروه شهري - محمدباقر قاليباف شهردار تهران ديروز در مراسم بهره برداري از زيرگذر بني هاشم اظهار اميدواري كرد، قوه قضائيه با تعيين تكليف احداث ادامه بزرگراه شهيد زين الدين، شهروندان ساكن شرق تهران را كه هر روز به منظور دسترسي به بزرگراه همت ناچارند با مشكلات ترافيكي فراوان مواجه باشند از اين وضعيت بغرنج نجات بخشد.
به گزارش همشهري، وي گفت: آيا از مخالفت با احداث ادامه بزرگراه زين الدين به دليل قطع تعدادي درخت سوزني برگ غيرمثمر كه شهرداري چندين برابر آن را مي تواند در جاي ديگر با كاشت انواع درخت جبران نمايد از سلامتي هزاران انسان،  و ارزش هزاران ساعت وقت تلف شده آنها در ترافيك بي ارزش تر است؟
وي با بيان اين كه كساني كه پروژه بزرگراه زين الدين را معطل نگه داشته اند بايد در برابر افكار عمومي پاسخگو باشند و علت معطل نگهداشتن اين مهم را به مردم توضيح بدهند افزود: رسانه ها نيز مشكلات مردم را در اين باره پيگيري و منعكس كنند. وي تاكيد كرد: شهرداري براي احداث ادامه اين بزرگراه كليه مجوزهاي قانوني از كميسيون ماده 5 را در اختيار دارد، اما آخرين بهانه ها مربوط به طرح يك سري مشكلات حقوقي در مورد زمين پروژه است كه بر اساس ادعاهاي مطرح شده شهرداري بايد بابت اين زمين ها به سازمان جنگل ها پول پرداخت كند.
قاليباف در حاشيه مراسم بهره برداري از زيرگذر بني هاشم خبر داد: با توجه به فرارسيدن فصل بارندگي اصلاح معابر و مناطق آبگير يكي از اولويت هاي كار شهرداري در دور دوم طرح جهادي است. وي در ادامه اظهار داشت، از سال آينده اجراي پروژه هاي عمراني مهم و جديد با رويكرد محله محوري و در مقياس شهري آغاز خواهد شد.
وي خطاب به مديرعامل سازمان فني- مهندسي شهر تهران تاكيد كرد: از همين حالا مسايل مربوط به معارضين، قراردادها، تهيه مصالح و ساير مسايل مرتبط با پروژه ها را انجام دهيد تا ديگر بهانه اي براي شروع كار از اول ارديبهشت باقي نماند.
قاليباف درباره مدت زمان پرداخت وام براي نوسازي بافت هاي فرسوده گفت: پرداخت اين وام همچنان ادامه دارد اما اعطاي آن هميشگي نيست.
وي استقبال مردم را براي دريافت اين وام مثبت ارزيابي كرد و افزود: فرهنگ سازي براي نوسازي بافت هاي فرسوده بسيار مهمتر از بحث تأمين اعتبارات آن است. در صورتي كه اعتمادسازي براي جلب مشاركت مردم به درستي انجام گيرد بدون شك شهروندان نيز با تمايل بيشتري نسبت به اجراي پروژه هاي مربوط به نوسازي مشاركت خواهند كرد.
وي در مورد انتشار اخباري مبني بر ممانعت شهرداري از توزيع تخم مرغ  در حاشيه خيابانها گفت: همه ميادين ميوه و تره بار آماده توزيع تخم مرغ هستند و اقدام به توزيع اين كالا در حاشيه خيابان با كاميون غيرقانوني است.
شهردار تهران همچنين پس از شنيدن درد دل هاي تعدادي از ساكنان دره مهران مبني بر عدم برخورداري از آب آشاميدني، برق، گاز و ساير خدمات شهري گفت: از ديرباز نسبت به مشكلات اين دره آشنا هستم و در دوران فعاليتم در نيروي انتظامي و شهرداري از اين منطقه بارها بازديد كرده ام.
وي افزود: با توجه به اين كه ساخت وساز در اين منطقه به صورت غيرقانوني انجام گرفته است اداره برق، آب و گاز و شهرداري بر اساس قانون مكلف به ارائه خدمات به اين منطقه نيستند اما با همه اين اوصاف به دنبال حل مشكلات ساكنان اين دره با همكاري ساير دستگاهها هستيم.

نگاه
005190.jpg
بهمن عبدي

مراسم گراميداشت سالگرد شهادت خبرنگاران فردا برگزار مي شود
گروه اجتماعي - مراسم گراميداشت سالگرد شهادت خبرنگاران سانحه سقوط هواپيماي سي۱۳۰ فردا در تهران برگزار مي شود.
بنابراين گزارش انجمن ها و تشكل هاي صنفي روزنامه نگاران با صدور اطلاعيه هايي به همين مناسبت خواستار حفظ امنيت حرفه اي و شغلي خبرنگاران و جلوگيري از تكرار چنين سوانح تأسف باري به دليل اهمال و سهل انگاري شده اند. اين انجمن ها و همچنين نهادها و دستگاه هاي رسمي مطبوعاتي و تبليغاتي ضمن گراميداشت ياد خبرنگاران، عكاسان و تصويربرداران شهيد رسانه  ها از مردم و دست اندركاران رسانه جهت حضور در مراسم سالگرد شهادت خبرنگاران دعوت به عمل آورده اند. اين گزارش حاكي است اين مراسم ساعت 15تا 17 فردا در كتابخانه ملي ايران واقع در بزرگراه شهيد حقاني برگزار مي شود. بنابراين گزارش ديروز نيز از سوي روزنامه همشهري و خانواده محمد كربلايي احمد خبرنگار شهيد روزنامه مراسمي در مسجد نور واقع در ميدان فاطمي برگزار شد. همچنين از سوي ارتش جمهوري اسلامي نيز به مناسبت سالگردشهداي اين سانحه صبح ديروز در سالن دعاي ندبه بهشت زهرا مراسمي برگزار شد.

معاون امور مناطق شهرداري تهران اعلام كرد:
اجراي طرح جهادي زمستاني از اول دي ماه
گروه شهري- معاون امور مناطق شهرداري تهران از آغاز اجراي طرح جهادي زمستاني در سطح مناطق شهر تهران همزمان با آغاز فصل زمستان خبر داد و گفت: طرح جهادي زمستاني از ابتداي دي ماه در سطح مناطق آغاز و تا پايان ارديبهشت ماه سال آينده ادامه خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، يعقوبي معاون امور مناطق شهرداري تهران، در جلسه شوراي معاونين شهرداري منطقه 19 كه با آغاز اجراي دومين مرحله از طرح جهادي 137 در سطح مناطق شهر تهران همزمان شده بود، اجراي طرح مكانيزاسيون خدمات شهري در پايتخت را يك پروژه ملي دانست و گفت: دور اول طرح جهادي 137 در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران هفته پيش پايان يافت و اين هفته دور دوم طرح جهادي در منطقه 19 كليد مي خورد.
يعقوبي همچنين گفت: پس از پايان طرح جهادي زمستاني در سطح مناطق در پايان ارديبهشت ماه سال آينده، دور ديگري از طرحهاي جهادي شهرداري تهران از خردادماه سال آينده با رويكردي متفاوت در سطح مناطق آغاز خواهد شد.
وي همچنين از اجراي طرح جهادي زمستاني 137 در سطح مناطق شهر تهران از ابتداي دي ماه امسال خبر داد و گفت: آيتم هايي كه در طرح جهادي زمستاني 137 در سطح مناطق اجرا خواهد شد كاملاً با آيتم هايي كه در طرح جهادي دور اول اجرا شده بود متفاوت است.
وي با تاكيد بر اين كه به دليل آغاز فصل زمستان بحث روكش آسفالت كه همواره يكي از اولويتهاي مهم طرحهاي جهادي مناطق بوده، ديگر در اولويت قرار نمي گيرد تصريح كرد: از آنجا كه به دليل سردي هوا بحث ريختن آسفالت در سطح خيابانها چندان امكان پذير نيست تلاش مي كنيم بحث روكش آسفالت را بر اساس نياز واقعي در سطح مناطق و در صورت عملي بودن اجرا كنيم.
معاون امور مناطق شهرداري تهران با تاكيد بر اين كه تمام برنامه ريزي هايي كه از سوي شهرداران مناطق براي سال 86 به شهرداري مركز ارسال مي شود بايد با ديد محله اي صورت گرفته باشد تصريح كرد: در سال 86 برنامه ريزي هاي شهرداري هاي مناطق بايد بر مبناي توسعه محلات و محله گرايي در ابعاد اجتماعي، فرهنگي، هنري، ترافيكي و عمراني بوده و برنامه هاي در دست اجرا در سطح محله ها بايد به گونه اي باشد كه مردم توسعه را در سطح محله خود ماه به ماه احساس كنند.

رضايت 94 درصد شهروندان از اجراي پروژه مكانيزاسيون خدمات شهري
005196.jpg
گروه شهري - براساس يك نظرسنجي حدود 94 درصد از شهروندان تهراني از اجراي پروژه مكانيزاسيون خدمات شهري كه توسط شهرداري تهران انجام شده است اظهار رضايت كردند.
در آستانه تكميل پروژه مكانيزاسيون خدمات شهري و الحاق تمامي نواحي شهر تهران به آن، نتايج نظرسنجي انجام شده حاكي از آن است كه 96 درصد از شهروندان بر غيرقابل ادامه بودن روش سنتي براي جمع آوري زباله و نظافت شهر تاكيد كرده و آن را درخور پايتخت ايران اسلامي ندانسته اند و 92 درصد از شهروندان، ماشين آلات تخصصي و پيشرفته مورد استفاده در پروژه مكانيزاسيون را ازنظر كمي و كيفي مناسب ارزيابي كرده اند.
همچنين براساس اين نظرسنجي 93 درصد از شهروندان، زمان جمع آوري مكانيزه زباله و رفت و روب را مناسب اعلام كرده اند، 95 درصد از شهروندان، سرعت ارائه خدمات شهري در شيوه مكانيزه را نسبت به روش سنتي بسيار بالا ارزيابي كرده اند و 96 درصد از شهروندان، تاثير پروژه مكانيزاسيون را در جلوگيري از دپوي زباله در جلوي منازل و سر كوچه ها و نيز جلوگيري از انتشار آلودگيها و مقابله با حيوانات و حشرات موذي بسيار چشمگير ارزيابي نموده اند ضمن اينكه 94 درصد از شهروندان نيز اجراي اين پروژه را در كاهش تردد ماشين آلات و كارگران در سطح شهر بسيار موثر اعلام كرده اند. در ضمن براساس اعلام مركز سامانه مديريت شهري 137 از تاريخ 1/1/85 لغايت 14/9/85 در مجموع 19969 پيام درخصوص مسائل مربوط به سازمان خدمات موتوري و اجراي پروژه مكانيزاسيون خدمات شهري از شهروندان دريافت شده است كه 18493 مورد آن مربوط به درخواست نصب مخازن جمع آوري مكانيزه زباله بوده كه درخصوص 14039 مورد (76درصد) اقدام شده و بقيه موارد در حال انجام است.

قاليباف در جمع نمازگزاران مسجد حضرت وليعصر (عج):
شهرداري 25 مسجد در تهران احداث مي كند
گروه شهري - شهردار تهران با مهم توصيف  كردن اقدامات شهرداري در حوزه اجتماعي و فرهنگي از احداث 25 مسجد در سطح شهر در آينده خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمدباقر قاليباف كه در مسجد حضرت ولي عصر(عج) در شهرك شهيد محلاتي تهران حضور داشت، گفت: تاكنون اقدامات مناسبي در زمينه فرهنگي، اجتماعي انجام شده و در آينده نيز اقدامات و پروژه هاي اجتماعي و فرهنگي در دستور كار شهرداري تهران قرار خواهد گرفت به طوري كه شهرداري در همه زمينه ها از جمله ساخت فيلم، زيباسازي معابر، ساخت مسجد، يادمانها و غيره اقداماتي انجام خواهد داد. وي افزود: ما تصميم گرفتيم در نقاطي از شهر كه نيازمند مسجد است احداث 25 مسجد را در برنامه هاي خود قرار دهيم، اين در حالي است كه كار بازسازي و نوسازي سرويس بهداشتي 230 مسجد را انجام داديم تا شهروندان بتوانند از آنها استفاده كنند. همچنين رسيدگي به بيش از 200 حوزه علميه در سطح شهر تهران در ليست برنامه هاي ما قرار دارد.
وي افزود: در بحث مربوط به زيباسازي در يك سال گذشته تعداد تابلوها و بيلبوردهاي تبليغاتي در شهر كمتر شده و سعي كرده ايم روز به روز بيشتر به جاي تبليغات از احاديث، آيات، اشعار و غيره استفاده كنيم، اين در حاليست كه مهم ترين نقطه شهر از نظر تبليغات كه از جلوي مصلا تا كردستان است و شركتهاي بسياري تلاش كردند تا تابلوهاي اين مسير را به هر قيمتي در اختيار تبليغات آنها قرار دهيم اما من ابلاغ كردم كه در اين نقطه جز تابلوهاي فرهنگي از هيچ تابلوي ديگري استفاده نشود. هم اكنون 200 تابلوي فرهنگي در حال آماده سازي است تا در سطح شهر از آنها استفاده شود.
قاليباف احداث سراي محله در هر محله از شهر تهران را از ديگر اقدامات فرهنگي شهرداري تهران دانست و گفت: براساس توسعه رويكرد محله محوري، احداث سراي محله كه شامل خانه شهردار، خانه اسباب بازي، خانه بهداشت و... است را در دستور كار خود قرار داده ايم. وي افزود: تلاش كرده ايم تا پاركهاي سطح شهر را از يك فضاي سبز صرف خارج كنيم و علاوه بر استفاده از آن فضا در زمينه هاي فرهنگي نيز از آنها بهره ببريم. به گفته قاليباف در حوزه كارهاي عمراني هيچ پروژه نيمه تمامي در سطح شهر وجود ندارد و هر پروژه اي كه از قبل مانده بود كار اجرايي آن آغاز شده است.
وي افزود: در حوزه خدمات شهري نيز اقدامات مناسبي در طول يك سال گذشته در شهر انجام شده كه طرح مكانيزه جمع آوري زباله يكي از آنهاست.
اين طرح قرار بود در مدت زمان سه سال انجام شود اما از ارديبهشت ماه كار را آغاز كرديم و تا پايان آذرماه قرار بود به اتمام برسد كه تا پايان اين هفته تمامي نواحي تهران از اين طرح بهره مند خواهند شد. وي در ادامه به طرح جامع شهر اشاره كرد و گفت: اين يكي از اقداماتي است كه با انجام آن شهر تهران صاحب سند راهبردي مي شود و مي توان گفت در طي 3 يا 4 سال آينده شكل شهر عوض خواهد شد.

برنامه هاي بلندمدت سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران اعلام شد
گروه شهري - برنامه هاي بلند مدت سازمان پاركها و فضاي سبز پايتخت براي گسترش فضاي سبز در هفت راهبرد اصلي اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران علي محمد مختاري مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز در خصوص برنامه هاي بلند مدت اين سازمان اظهار داشت: ارتقاي سطح برنامه ريزي كلان فضاي سبز، ارتقاي نگهداري عرصه هاي فضاي سبز و سطح نظارت عاليه بر نگهداري از جمله برنامه هاي بلند مدت سازمان پارك ها وفضاي سبز است كه پس از چند سال حاصل و نتيجه آنها محرز خواهد شد.
وي ارتقاي سطح كيفي اجراي طرح هاي فضاي سبز، ارتقاي سطح علمي، دانش فني كارشناسان وكارگران شاغل در بخش فضاي سبز و افزايش آگاهي عمومي وجلب مشاركت شهروندان را از ديگر برنامه هاي بلند مدت اين سازمان دانست و گفت: اگر چه تا كنون به طور معمول در برنامه ريزي فضاهاي باز و سبز شهري از استانداردهاي كشورهاي ديگر بدون تعديل و تطبيق استفاده شده است اما اكنون تمام تلاش شهرداري توسعه فضاي سبز با توجه به موقعيت جغرافيايي، شرايط آب و هوايي، درصد رطوبت و بارندگي، آلودگي هوا و تراكم جمعيت هر منطقه است.
وي تصريح كرد: در توسعه فضاي سبز شهر تهران معيارهاي محيطي مانندشناخت منابع آب، شناخت كيفيت خاك و گونه هاي بومي ومعيارهاي مكاني فضاي سبز مد نظر قرار خواهد گرفت.

به دليل عدم انطباق با حداقل استانداردهاي زيست محيطي
بيش از 80 درصد خودروهاي كشور حق تردد در اروپا را ندارند
005193.jpg
گروه شهري - تنها 20 درصد خودروهاي كشور، خودروي منطبق با استاندارد يورو 1 به بالا هستند.
به گزارش خبرنگار ما، اين در حالي است كه هم اكنون در كشورهاي پيشرفته اروپا حتي استانداردهاي يورو 2 و يورو 3 هم براي كسب مجوز تردد كافي نيست، از اين نظر بيش از 80 درصد خودروهاي در حال تردد در تهران براساس استانداردهاي اروپايي كاملاً آلاينده و خطرناك و غيرقابل استفاده هستند. رشيدي مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در نشست فعالان محيط زيست كه سه شنبه در تالار حركت برگزار شد، با بيان اين مطلب افزود: از كل آلودگي مربوط به خودروهاي تهران، 3 درصد مربوط به خودروهاي با استاندارد يورو 1 به بالا و 97 درصد ناشي از خودروهاي ديگر است. وي با مقايسه ميزان آلايندگي خودروهاي نو كه هم اكنون در كشور توليد مي شوند گفت: هر دستگاه پژو 206 دنده اتوماتيك به ازاي يك كيلومتر پيمايش، 2/0گرم آلودگي ايجاد مي كند در حالي كه هر دستگاه وانت نيسان با پيمايش همين مسير، 120 گرم آلودگي بوجود مي آورد.
وي با اشاره به اين كه توليد خودروهاي پاك، يكي از شيوه هاي حل مشكل آلودگي هواي تهران است افزود: ترافيك سالانه 8 ميليارد دلار هزينه دربر دارد و اين رقم معادل مبلغي است كه براي واردات بنزين هزينه مي شود. وي در ادامه با مقايسه خطوط متروي تهران با برخي كشورهاي پيشرفته، ريشه بسياري از مشكلات مربوط به آلودگي هواي تهران را در نبود سيستم حمل و نقل عمومي كارآمد عنوان كرد به گونه اي كه براساس آمارها، آلودگي هواي تهران 50 درصد ناشي از خودروهاي سبك، 20 درصد ناشي از موتورسيكلتها و 2 درصد به سبب اتوبوس هاست.
رشيدي گفت: سهم سرانه خودرو در ايران نسبت به بسياري كشورها پايين است اما استفاده نادرست از خودرو موجب مشكلات مختلف از جمله آلودگي هوا شده است. وي افزود: برخلاف تصور مردم، برخي آلاينده ها در مناطق حاشيه اي شهر بيش از مناطق پرترافيك است چنان كه آلاينده ازن در ساعت 12 تا 2 در منطقه اقدسيه بيش از مراكز پرترافيك است.

مذاكره عليه ايران باز هم ناكام ماند
گروه سياسي - نمايندگان گروه 1+5 سه شنبه شب در زمينه توافق بر سر پيش نويس قطعنامه تحريمها برضد برنامه هسته اي صلح آميز ايران شكست خوردند و بعد از چند ماه چانه زني، فرانسه اعلام كرد كه چندين اختلاف كليدي بين غرب و روسيه باقي مانده است.
وزارت خارجه فرانسه پس از مذاكرات 1+5 در پاريس اعلام كرد كه شش قدرت جهاني علي رغم اينكه به پيشرفت هايي دست يافتند، اما در دستيابي به توافقي درباره ي قطعنامه ي سازمان ملل درباره برنامه هسته اي ايران ناكام ماندند. در اين مذاكرات ديپلمات هاي پنج كشور عضو دايم شوراي امنيت به علاوه ي آلمان در پاريس گردهم آمدند تا درخصوص توافقي براي صدور قطعنامه تحريم ها عليه ايران به نتيجه برسند.
پيش از اين مذاكرات، سرگئي لاوروف وزير خارجه  روسيه با اشاره به دودستگي ها در خصوص اعمال تحريم ها عليه ايران اظهار داشت : اعمال تحريم هاي گسترده غير مسئولانه خواهد بود. لاوروف تاكيد كرد: روسيه همچنان درخصوص طرح  افزايش قدرت آژانس بين المللي انرژي اتمي براي نظارت بر برنامه  هسته اي ايران مقاومت مي كند و آن را يك اقدام تحريك آميز درمقابل ايران مي داند.
در بيانيه  وزارت خارجه  فرانسه با اشاره به مقر سازمان ملل و بدون تعيين زمان مشخص دور بعدي مذاكرات آمده است: گام بعدي در نيويورك خواهد بود. وزير خارجه  فرانسه هم با بيان اين كه قدرت هاي اصلي هم چنان در خصوص بعد تحريم ها عليه ايران اختلاف دارند، اعلام كرد كه تهران با تحريم هاي سازمان ملل عليه برنامه  هسته اي اش مواجه مي شود. وي اعتراف كرد كه اختلافات ميان اعضاي گروه 1+5 درباره تحريم ايران همچنان ادامه دارد. در همين حال علي لاريجاني در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه آيا ايران از نفت براي تحت فشار قراردادن كشورهاي اروپايي استفاده مي كند، گفت: ما دوست نداريم چنين وضعيتي پيش بيايد.
دبير عالي شوراي امنيت ملي ايران اظهار كرد: ايران خواستار دستيابي به سلاح هاي هسته اي نيست، اما از حقوق مسلم خود نخواهد گذشت.

اختيارات محدود براي مسئوليت بزرگ
سيد محمد كريمي*
آلودگي هواي تهران در سراسر هفته گذشته در شرايط ناسالم قرار داشته است. شرايط خاص توپوگرافيك موجب شده كه هفت منطقه شمالي شهر از اين نظر حتي شرايط نامناسب تري نسبت به مناطق مركزي و جنوبي داشته باشند. اين موضوع نشان دهنده گسترش جغرافيايي حوزه آلودگي هواي تهران در سطح شهر است. همچنانكه طي سال گذشته مكرراً اعلام شده است كه آثار اقتصادي و زيست محيطي آلودگي هواي تهران حتي افزونتر از مقدار اعلام شده توسط گروه جايكا در طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران است؛ بر اين اساس هم اكنون آلودگي هواي پايتخت سالانه عامل مرگ دست كم هشت هزار شهروند، زمينه ساز حدود سالانه هشت ميليارد دلار خسارت اقتصادي و عامل حجم گسترده اي از زيان هاي زيست محيطي بوده و حوزه جغرافيايي آن نيز همه پهنه شهر را دربر مي گيرد و هيچكس از زيان هاي آن در امان نيست. براي مهار و كاهش اين بلاي خودساخته و پرهزينه چكار بايد كرد؟ معمولاً در اين باره همه نگاه ها متوجه شهرداري است، در حالي كه اگر هم بتوان مسئوليت را متوجه شهرداري دانست، اما قطعاً در اين نهاد عمومي اختيارات معتنابهي براي مهار اين بحران وجود ندارد.
بيش از هشتاد درصد آلودگي هواي تهران ناشي از عبور و مرور خودروهاي آلاينده اي است كه برخلاف مصالح و منافع عمومي اجازه تردد در شهر را پيدا كرده اند. قاعدتاً نقطه آغاز مقابله با بحران آلودگي هواي تهران كنترل تردد اين حجم خودروي آلاينده و برقراري امكان استفاده شهروندان از خودروهايي سالم تر است. از سوي ديگر توسعه حمل و نقل عمومي مهم ترين راه براي كاهش استفاده از وسايل نقليه عمومي انگاشته مي شود، اما جالب است بدانيم كه طي همه ساليان گذشته سهم مهمترين سامانه حمل و نقل عمومي يعني مترو از اعتبارات مورد نياز، كمتر از ده درصد ميزان مورد تقاضا بوده است. مشكلات بخش اتوبوسراني نيز بارها در رسانه هاي جمعي مورد اشاره قرار گرفته اند. موضوع آلودگي هواي تهران نكته اي است كه ديگر بار تأكيد مديريت شهري در ايران نيازمند تمركز بيشتر در حوزه مسئوليت هاي مرتبط و البته كسب اختيارات افزونتر در اين جهت است.
*كارشناس مديريت شهري

اعطاي بن به كارگران بازنشسته شهرداري تهران
گروه شهري - همزمان با ميلاد پربركت حضرت علي ابن موسي الرضا (ع) به تمامي كارگران بازنشسته شهرداري تهران و شركت واحد اتوبوسراني بن خريد كالا اعطا شد.
به گزارش سما، اماني قائم مقام معاونت اداري مالي شهرداري تهران با اعلام اين مطلب گفت: تمامي كارگران بازنشسته شهرداري تهران و شركت واحد اتوبوسراني براي دريافت بن خريد كالاي خود بايد به اداره هاي رفاه مناطق 22 گانه و شركت واحد اتوبوسراني مراجعه كنند. وي افزود: همزمان با فرارسيدن 16 آذر، روز دانشجو نيز با دستور شهردار تهران به فرزندان دانشجوي كارگران و كارمندان شهرداري هديه اي متناسب با مقطع و رشته تحصيلي از طريق اداره كل رفاه اهدا مي شود.

نشست تخصصي شهروندمداري
و مديريت شهري برگزار مي شود
گروه شهري- شهروندمداري و مديريت شهري عنوان هشتمين نشست از سلسله نشست هاي تخصصي مديريت دانش شهري است. اين نشست ساعت 15 تا 17 روز يكشنبه 19 آذر با حضور كارشناسان شهري در خيابان استاد نجات  اللهي،  نبش ورشو، ضلع جنوبي پارك ورشو، مجموعه فرهنگي ورشو شماره 2 برگزار مي شود. موضوع نشست تخصصي قبلي به مصرف سوخت و وضعيت ترافيك اختصاص داشت.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |