پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۲ - Dec 7, 2006
براي ثبت تخلفات سرعت غيرمجاز صورت مي گيرد
تجهيز آزادراه ها به سيستم هوشمند حمل و نقل
005070.jpg
گروه اجتماعي- به منظور ثبت تخلفات سرعت غيرمجاز رانندگان در آزادراه هاي تهران - قزوين و تهران - قم نخستين پروژه سيستم هاي هوشمند حمل و نقل (آي.تي.اس) به بهره برداري رسيد.
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در مراسم افتتاح و بهره برداري از سيستم هاي هوشمند حمل و نقل جاده اي، علت بيشتر تصادفات رانندگي در جاده هاي كشور را سرعت غيرمجاز عنوان كرد و گفت: با نصب اين سيستم و كنترل سرعت مي توان به استقرار امنيت بيشتر در جاده ها كمك كرد.
محمد بخارايي خاطرنشان كرد: در حال حاضر۹۰ درصد حمل و نقل كشور از طريق راه هاي اصلي كشور انجام مي شود لذا استقرار ايمني و كنترل ترافيك در اين جاده ها اهميت بسزايي دارد.
وي با تشريح مزيت هاي استفاده از پروژه هاي هوشمند در جاده هاي كشور، تصريح كرد: در اين دو آزاد راه با هزينه اي معادل 5/9ميليارد تومان
۸۲ دستگاه كنترل سرعت نصب شده است.
وي تاكيد كرد: در مرحله بعد و تا پايان خرداد ماه سال آينده۸۰۰ دستگاه دوربين كنترل سرعت در۲۳ هزار كيلومتر ديگر از جاده هاي كشور نصب خواهد شد.
وي از بهره برداري از سيستم (آي.تي.اس) در تونل شيرين سو در محور قزوين - رشت خبر داد و گفت: براي آگاهي از وضعيت راه ها و سهولت تردد در جاده هاي كشور نيز راديوي حمل و نقل در هفته حمل و نقل راه اندازي مي شود.
با بهره برداري از سيستم هاي هوشمند در دو آزاد راه تهران - قزوين و تهران - قم، تمام تخلفات سرعت غيرمجاز رانندگان با عكسبرداري به ثبت مي رسد و برگه جريمه آنها نيز به درب منازل رانندگان متخلف ارسال مي شود.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا نيز در مراسم افتتاح پروژه ITS (دوربين هاي سرعت سنج) در جمع خبرنگاران يكي از بزرگ ترين علل تصادفات جاده اي در كشور را سرعت غيرمجاز اعلام كرد و گفت: وضعيت جاده هاي كشور به نحوي شده است كه هر روز جاده هاي كشور خطرناك تر، آمار تلفات جاده اي بيشتر و وسايل نقليه در اين جاده ها به سمت مرگ پيش مي روند.
محمد رويانيان افزود: در سال، بيش از هفت هزار ميليارد تومان سرمايه در جاده هاي كشور از بين مي رود و بيش از 70 درصد كساني كه در جاده ها كشته مي شوند، سرپرست خانواده هستند كه اين امر آثار اجتماعي مخربي براي جامعه خواهد داشت.
رويانيان با اشاره به جايگاه پليس در كشور، گفت: در تمام دنيا پليس بيشترين نيرو و توان خود را در جهت مديريت جاده ها به كار مي بندد، اما متأسفانه در كشور ما به دليل مجهز نشدن جاده ها و پليس به آخرين دستاورد هاي روز، جاده هاي كشور همانند 50 سال گذشته كنترل مي شود و به دليل نبود تأسيسات پيشرفته كنترل جاده ها مجبور هستيم هر ساله در ايام گوناگون همانند عيد نوروز بيش از 20 تا 30 هزار نيروي خود را در جاده ها براي كنترل عبور و مرور وسايل نقليه به كار ببنديم.
وي، ميزان مرگ و مير در جاده هاي كشور را فاجعه خواند و افزود: تلفات 30 هزار نفري ما در جاده ها از تلفات يك سال جنگ بيشتر است و با اين اوضاع و افزايش سالانه 17 درصد خودرو به ناوگان كشور و مجهز نبودن جاده ها براي پذيرش اين ميزان وسايل نقليه، پيش بيني مي شود در سال 86 آمار كشته شدگان جاده اي به بيش از 31 هزار نفر برسد.
استقرار 758 تيم زمستاني پليس راه
در جاده هاي كشور
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا همچنين از استقرار 758 تيم زمستاني پليس راه در نقاط حادثه خيز و گردنه هاي برف گير كشور خبر داد و افزود: به منظور حفظ ايمني جاده ها و مسافران تيم هاي زمستاني پليس راه، اورژانس، هلال احمر و سازمان راهداري به نقاط حادثه خيز و 70 گردنه برف گير جاده اي كشور اعزام و مستقر مي شوند.
وي با اشاره به اين كه جاده هاي برون شهري 24 استان كشور در زمستان نياز به عمليات ويژه پليسي و امدادي دارند، خاطر نشان كرد:تيم هاي زمستاني تا 15 فروردين در اين نقاط استقرار دارند.

تمديدزمان تعويض پلاك خودروهاي مدل 81
گروه اجتماعي - رئيس مركز شماره گذاري ناجا از تمديد يك ماهه تعويض پلاك خودروهاي مدل 81 خبر داد.
محمدرضا غلامي افزود: با پايان مهلت تعويض پلاك خودروهاي مدل 81 و عدم مراجعه تمامي مالكان اين خودروها مهلت تعويض پلاك اين خودروها تا 15 دي ماه و به مدت يك ماه تمديد شد.وي افزود: هم اكنون 30 درصد از مالكان خودرو هاي مدل 81 جهت تعويض پلاك خودروهاي خود مراجعه نكرده اند، اين افراد بايد هرچه سريعتر به مراكز تعويض پلاك مراجعه كنند.چنانچه مأموران با خودروهاي داراي پلاك 81 مواجه شوند ضمن اعمال جريمه 15 هزار توماني از تردد اين قبيل خودروها جلوگيري خواهند كرد.

تنها 5درصد از بودجه سازمان بهزيستي براي فعاليت هاي
پيشگيري خرج مي شود
گروه اجتماعي - ميرزماني، معاون امور پيشگيري سازمان بهزيستي، گفت: بدليل كمبود اعتبارات و زياد بودن برنامه ها و حجم زياد وظايف سازمان بهزيستي تنها 5 درصد از بودجه سازمان بهزيستي به بخش پيشگيري اختصاص دارد.
اين در حالي است كه سازمان بهداشت جهاني 80 درصد از بودجه اش را براي پيشگيري از بروز معلوليت ها خرج مي كند و 20 در صد باقي مانده نيز صرف خدمات توانبخشي مي شود.
محمد جغتايي، رئيس دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي نيز درباره تاثير پيشگيري گفت: بر اساس آخرين تحقيقات انجام شده، بيش از 60 درصد از معلوليتها به دليل مشكلات ژنتيكي پيش از تولد ايجاد مي شود بنابراين در صورتيكه برنامه هاي مناسبي در جهت پيشگيري ارائه شود مي توانيم از تولد نوزادان معلول جلوگيري كنيم.
وي با اشاره به تاثير معلوليت در توسعه اقتصادي افزود: چنانچه كشورها در زمينه پيشگيري از معلوليتها هزينه كنند درهزينه هاي آينده صرفه جويي خواهد شد چرا كه هزينه اي كه جامعه ناچار است براي يك فرد معلول صرف كند چند برابر هزينه اي است كه يك فرد سالم بر دوش جامعه مي گذارد.
همچنين زهرا نوع پرست، مدير كل دفتر پيشگيري از معلوليت هاي سازمان بهزيستي با اشاره به طرح هاي پيشگيري سازمان بهزيستي گفت:  طرح پيشگيري از تنبلي چشم، پيشگيري از معلوليت ناشي از مين، گسترش مشاوره ژنتيك از جمله طرح هايي است كه سازمان بهزيستي دنبال مي كند.
گفتني است هم اكنون 630 مركز غير دولتي نگهداري معلولان ذهني شامل 165 مركز روزانه بالاي 14 سال با ظرفيت 9 هزارو 640 نفر، 276 مركز روزانه زير 14 سال با ظرفيت 16هزارو 326 نفر و۳۲۶ مركز شبانه روزي با ظرفيت 15 هزار و۸۵۴ نفر در كشور فعال است.

كاهش بي سابقه وبا و بيماري هاي روده اي
فارس: رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت گفت: امسال فقط با 23 مورد وبا در كشور مواجه شديم كه 10 نفر آن نيز پاكستاني بودند كه اين تعداد اندك در 40سال اخير در ايران بي سابقه بوده است.
محمد مهدي گويا افزود: به طور كلي بيماري هاي ناشي از آب به دو دسته تقسيم مي شوند. دسته اول بيماري هاي عفوني هستند كه به علت آلودگي هاي بيولوژيك و وجود انگل ها، ميكروب ها و ويروس ها در آب به وجود مي آيند، تظاهر اين بيماري ها خيلي سريع است و در عين حال درمان و پيشگيري از اين بيماري ها نيز آسان تر است.
وي اضافه كرد: مهم ترين نكته در كنترل اين بيماري ها كلرزني و ضدعفوني كردن آب، دسترسي مردم به آب آشاميدني سالم و رعايت اصول بهداشت فردي است.
گويا گفت: دسته دوم بيماري هاي ناشي از آب بيماري هاي مزمن و خطرناكي هستند كه به علت وجود نيتريدها و نيترات ها و فلزات سنگين در آب به وجود مي  آيند.
وي افزود: اين بيماري ها بسيار خطرناك هستند و معمولا تظاهر علائم آنها زودرس و سريع نيست و ظهور آن ممكن است سالها طول بكشد و البته درمان آنها نيز مشكل تر است كه سرطانها مهم ترين دسته اين بيماري ها هستند.

شناسايي بيماري هاي پنهان در مناطق محروم
گروه اجتماعي– تيم هاي پزشكي اعزامي به مناطق محروم و دور افتاده كشور، علاوه بر ارائه خدمات بهداشتي رايگان به مردم، بيماري هاي پنهان اين مناطق را شناسايي مي كنند.
محمد جديدي رئيس بسيج جامعه پزشكي ضمن اعلام اين مطلب، هدف از اعزام تيم هاي پزشكي را ارزيابي مشكلات و كمبودها و بررسي سلامت رواني افراد در هر منطقه عنوان كرد و اظهار داشت: در برخي از روستاها بيماري هايي شايع و يا در حال گسترش است كه تيم هاي پزشكي علاوه بر ارائه خدمات پزشكي رايگان، اين بيماري ها را شناسايي كرده و با درمان افراد مبتلا، از پيشرفت و گسترش هرچه بيشتر آنها جلوگيري مي كنند.
جديدي يكي از عرصه هاي مهم اردوهاي هجرت را حضور فعال بسيج پزشكان و متخصصان در تامين بهداشت و رفع نيازهاي درماني مناطق محروم و كم برخوردار كشور در قالب اردوهاي هجرت عنوان و تصريح كرد: در هفته بسيج اردوهاي متعددي در زمينه بهداشت و درمان رايگان به ساكنان مناطق محروم و دور افتاده كشور اعزام شدند.
رئيس بسيج جامعه پزشكان در ادامه بسيج هاي همگاني را يكي از مهم ترين راه هاي رفع محروميت روستاها دانست و اظهار داشت: پزشكان و متخصصان بسيجي با پوشش فراگير روستاها و مناطق محروم باعث ارتقاي چشمگير سطح سلامت اين مناطق مي شوند.
وي خاطرنشان كرد: برگزاري اردوهاي غني سازي اوقات فراغت در عرصه هاي سازندگي كه به ابتكار بسيج سازندگي كشور برگزار شده حركتي مثبت و مطلوب و هدفمند كردن و غني سازي بهداشت در جامعه و فرصت دادن به جوانان براي كسب تجربه هاي جديد و عملي است.

به بهانه برگزاري كنگره بين المللي بهداشت، درمان و مديريت بحران
آموزش طب سانحه يك نياز جدي براي كشور است
005067.jpg
گروه اجتماعي وزير بهداشت، برگزاري كنگره بين المللي بهداشت، درمان و مديريت بحران را يك مانور علمي جهت آموزش به مخاطبين غيرپزشك و كارگاه هاي مهارت براي پزشكان ذكر كرد و گفت: از آنجا كه ايران جزو 6 كشور بلاخيز دنياست، آموزش طب سانحه يك نياز جدي براي كشور است.
به گزارش همشهري، افزايش مهارت هاي باليني پزشكان، تيم درماني و بيمارستاني در خصوص مديريت بحران مهم ترين هدف اين كنگره است و از اين پس به طور دوره اي در يكي از كشورهاي منطقه برگزار و به اين وسيله زمينه تعامل بيشتري ميان اين كشورها براي مقابله با بحران ايجاد مي شود.
مهم ترين موضوعات مورد بحث در اين كنگره عبارتند از: ارتقاي مهارت هاي درماني و مراقبتي پزشكان و پرستاران در بلايا و ارتقاي آگاهي هاي آنان در زمينه موازين پزشكي قانوني، افزايش مهارت هاي نيروهاي امداد و نجات مصدومين، ارائه راهكارهايي به منظور آمادگي در زمينه مديريت هماهنگ در حوادث و سوانح و بلايا، پيشگيري از بروز بيماري هاي مختلف، بررسي راهكارهاي عملي به منظور توانبخشي و مددكاري صادقانه، ماهرانه و به موقع در حوادث و بلايا.
مديريت دارو در بحران
نياز به دارو جهت امداد و كمك هاي اوليه و درمان قطعي مصدومين يكي از ابزارهاي اساسي جهت كاهش خسارت ناشي از بحران است و در مديريت دارو و تجهيزات فراهم نمودن آنها متناسب با نيازهاي روز منطقه از نظر كميت (متناسب با وضعيت) و هم از نظر كيفيت حائز اهميت است كه تهيه و توزيع، نگهداري و استفاده منطقي و صحيح از آنها بسيار ضروري است.
در شرايط و حوادث غيرمترقبه مواردي نظير ايست قلبي و تنفسي و غرق شدگي، برق گرفتگي، سوختگي، شوك، سرمازدگي، تروما و آسيب به اعضاي حياتي بدن (مغز، كليه، قلب) اتفاق مي افتد كه دارو درماني و استفاده صحيح و منطقي از داروها و تجهيزات پزشكي اقدام اساسي و مهم در كنترل و كاهش مرگ و مير ناشي از آنهاست و مديريت قوي در دارو درماني به اهميت موضوع تاكيد دارد.
آگاه بودن از روش هاي صحيح امداد مي تواند به عنوان ناجي مصدومين عمل نمايد. احياي قلبي- ريوي شامل سلسله اعمالي است كه توسط افراد آگاه و حاضر در صحنه براي بازگرداندن عملكرد دو عضو حياتي بدن ( قلبي و ريوي ) صورت مي گيرد و تا زمان طبيعي شدن وضعيت گردش خون، تنفس يا رسيدن افراد كارآزموده و آگاه، همراه با تجهيزات پزشكي ادامه مي يابد. در كشور آمريكا، آموزش هاي فراگير و همگاني احياي قلبي– ريوي به خصوص در سنين بالاي 12سال از سال ها پيش شروع شده، نتايج مثبتي را به دنبال داشته است به طوري كه 55درصد از افراد دچار ايست قلبي پيش از رسيدن به بيمارستان توسط مردم تحت احياي قلبي– ريوي قرار مي گيرند. در انجام احياي قلبي– ريوي سرعت عمل، تقدم و تاخر اعمال درماني، زمان شروع و خاتمه هر عمل بسيار مهم است.
در اين كنگره كه از 21 آذر در مركز همايش هاي رازي برگزار مي شود، در خصوص موضوعات ذيل بحث و تبادل نظر خواهد شد: اتاق بحران، ترياژ در صحنه، ترياژ در بيمارستان، مقابله با حوادث هسته اي، عملياتي نمودن طرح امداد و نجات، ارتباطات، تجهيزات پرتابل در حوادث غيرمترقبه، مديريت سيل، تركيب و سازماندهي تيم هاي مقابله با حوادث غيرمترقبه، برنامه كشوري وزارت بهداشت در پاسخ به بلايا، مديريت منابع در حوادث غيرمترقبه و استقرار سيستم هشدار سريع، كنترل بيماري هاي منتقله توسط ناقلين، مشكلات بهداشتي اجساد، واكنش كودكان در سوگ و بحران، راه اندازي آزمايشگاه در بحران، ارزيابي سريع سلامت، بيماري هاي منتقله و نظام مراقبت در بلايا.

مراسم سالگرد آيت الله گلپايگاني
005028.jpg
به مناسبت فرارسيدن سيزدهمين سال ارتحال ملكوتي مرجع اعلاي شيعه و فقيه اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني قدس سره مراسم بزرگداشتي امروز پس از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار مي شود.

تدوين استراتژي ايران و روسيه براي مبارزه با مواد مخدر
005064.jpg
گروه اجتماعي- دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ايران و روسيه در زمينه مبارزه با مواد مخدر، استراتژي جديدي را تدوين و اجرا خواهند كرد.
فداحسين مالكي- دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر- در ديدار با چركسوف- رئيس سرويس فدرال گردش غيرقانوني جمهوري فدراتيو روسيه- گفت: ايران و روسيه در كشور افغانستان حضور ندارند و جزو بازيگران اصلي كنترل كشت خشخاش در اين كشور محسوب نمي ژشوند. وي با تاكيد بر اين كه نمي ژتوان نسبت به فعل وانفعالات و اتفاقات كشور افغانستان بي تفاوت بود، افزود: ايران و روسيه براي مبارزه با پديده شوم اعتياد، استراتژي جديدي تدوين مي ژكنند تا انگيزه بيشتري براي مبارزه با اين معضل در كشورهاي حاضر در افغانستان ايجاد شود. مالكي خاطرنشان  ژكرد: ايران و روسيه با شرايط خاص و موقعيت ممتازي كه در منطقه دارند، مي ژتوانند در تحولات كشور افغانستان تاثيرگذار باشند.
مالكي خاطرنشان ژ كرد: متاسفانه اخيراً مواد روان گردان از افغانستان نيز به ايران و كشورهاي مختلف وارد مي ژشود. مالكي با تاييد اين مطلب كه قوانين منسجم در بحث مواد مخدر روان گردان وجود نداشته، افزود: در سياست ژهاي كلان نظام در بحث مبارزه با مواد مخدر، موضوع مواد روان گردان به طور ويژه مورد توجه قرار گرفته و دستگاه ژهاي قضايي و انتظامي،  برخورد مناسبي با اين مواد خواهند داشت.
تاكيد بر متادون درماني
امسال براي درمان رايگان معتادان در كلينيك هاي دولتي، 5ميليارد تومان در نظر گرفته شده است.
كامران باقري لنكراني- وزير بهداشت- نيز در ديدار با چركسوف- رئيس سرويس فدرال كنترل گردش غيرقانوني مواد مخدر جمهوري فدرال روسيه- گفت: امسال درمان معتادان كشور در كلينيك هاي دولتي 5ميليون دلار معادل 5ميليارد تومان اضافه بر آنچه در سيستم بهداشتي وزارتخانه كه براي اين كار در نظر گرفته شده است، صرف خواهد شد و علاوه بر آن براي معتادان تزريقي كه داراي مشكلاتي نظير HIV/ايدز هستند برنامه هاي اختصاصي خواهيم داشت.
وي در ادامه توضيح داد: وزارت بهداشت از اول آذرماه در سراسر كشور در حال تجهيزكردن صد مركز گذري است كه معتادان تزريقي را درمان مداوم خواهد كرد كه حداقل 3سال طول خواهد كشيد. وي با اشاره به اين كه بحث درمان معتادان، يك راه حل مشخص ندارد و اگر در درمان آنها تنوعي وجود نداشته باشد شكست خواهيم خورد، اذعان داشت: تجربه اصلي ما در درمان معتادان، استفاده از متادون است كه جوابگوي همه معتادان نيست و بايد در درمان اين معتادان، تنوعي وجود داشته باشد و در عين حال نيز در كمترين زمان، آنها را به حالت فعال اجتماعي برگرداند.
اعتياد تزريقي امسال 8849 معتاد را به ايدز مبتلا كرد
ايسنا: مديركل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدرژ، شمار مبتلايان به ايدز از طريق اعتياد تزريقي از ابتداي سال جاري تا اول مهر ماه را حدود 8 هزار و 849 نفر اعلام و اظهار كرد: يك هزار و 398 معتاد در 4 ماهه اول سال جاري بر اثر سوء مصرف مواد مخدر فوت كردند.
سعيد صفاتيان بيشترين موارد ايدز ناشي از اعتياد تزريقي را در سنين 25 تا 35 سالگي بيان كرد و گفت: 99 درصد مبتلايان مرد و يك درصد زن بوده اند. وي با اشاره به اين كه از كل فوت شدگان به علت سوء مصرف مواد مخدر در 4 ماه اول سال 85 ، يك هزار و 362 نفر مرد و 36 نفر زن بوده اند، گفت: آلودگي هاي مواد مخدر، افزايش ناخالصي، مصرف بيش از حد و انتقال بيماريهاي عفوني از جمله مهمترين علل فوت معتادان بوده است.
مديركل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: بر اين اساس در اين مدت روزانه حدود 11 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر فوت كرده اند كه اين ميزان در طول 12 ماهه سال 84 ، روزانه 13 نفر بوده است. وي با اعلام اين كه به زودي شناسنامه يا كارت هويت براي معتادان صادر مي شود، اظهار كرد: بر اين اساس مشخص مي شود كه معتادان از چه زماني و به چه علت به سيستم درماني مراجعه كرده اند. صفاتيان تاكيد كرد: تقاضاي ما از معتادان اين است كه براي دريافت شناسنامه به مراكز درماني مراجعه كنند} چرا كه در صورت نداشتن اين شناسنامه ها، در مرحله دوم طرح ساماندهي معتادان با مشكل روبه رو خواهند شد.
رئيس مركز تخصصي ترك اعتياد تهران:
مصرف كرك جايگزين ترياك در تهران شده است
فارس: رئيس مركز تخصصي ترك اعتياد تهران با اشاره به دو برابر شدن مصرف ماده مخدر كرك در تهران طي يك سال گذشته گفت: اين ماده خطرناك اكنون جايگزين ترياك در تهران شده است.
محمد حسن عليپور افزود: متأسفانه با وجود گسترش روزافزون مصرف اين ماده مخدر جديد در ايران هنوز هيچ بررسي مشخصي از نظر شيميايي و بيوشيميايي بر روي اين ماده نشده است. وي اضافه كرد: بررسي هاي اوليه ما نشان مي دهد علايم مصرف اين ماده بسيار شبيه علايم مصرف هروئين با شدت بيشتر است و برآورد ما اين است كه اين ماده مخدر در واقع هروئين فشرده است كه اكثر معتادان بدون دانستن اين نكته اين ماده خطرناك را مصرف مي كنند.
عليپور گفت: مصرف كرك موجب بيماري ها و ناراحتي هاي پوستي شديد مي شود و حتي در مواردي مرگ ناگهاني حاصل از مصرف اين ماده را شاهد هستيم، اما مهمترين معضل ناشي از مصرف اين ماده وابستگي بسيار شديد معتادان به اين ماده است. وي اضافه كرد: كرك واقعي كه در ايران وجود ندارد از خانواده كوكائين است و اين عوارض را ندارد.
اين متخصص ترك اعتياد افزود: متأسفانه در يك سال اخير تعداد مراجعه كنندگان و بيماران ناشي از مصرف كرك به مراكز ترك اعتياد ما در تهران دو برابر شده است. وي اضافه كرد: 3 سال پيش كه ماده مخدر كرك وارد كشور شد 80 درصد بيماران معتاد مصرف كننده ترياك بودند و 20 درصد هروئين مصرف مي كردند، اما اكنون 75 درصد مراجعه كنندگان معتاد مراكز ترك اعتياد ما در تهران مصرف كننده هروئين فشرده با نام كرك هستند و اين امر نشان مي دهد كه الگوي مصرف مواد مخدر در تهران عوض شده است. وي اضافه كرد: براي درمان اين معتادان اقدامات سم زدايي و درمان نگهدارنده با متادون انجام مي شود، اما متأسفانه مواردي از تزريق اين ماده را نيز داريم كه عوارض بسيار بالايي دارد حتي گاهي برخي از اين معتادان بلافاصله پس از تزريق اين ماده فوت كرده اند

صدور۴ روزه گذرنامه در تهران
گروه اجتماعي– مديركل مركز صدور گذرنامه ناجا گفت: گذرنامه در تهران چهار روزه صادر مي شود.
سرهنگ محسن صياديان مديركل گذرنامه نيروي انتظامي با اعلام اين مطلب، افزود: هم اكنون صدور گذرنامه و تحويل آن به متقاضيان در تهران چهار روز و در شهرستان ها پنج روز طول مي كشد. سرهنگ صياديان با اشاره به اينكه در سال 83 و 84 مدت زمان صدور گذرنامه به ترتيب 15 و 8 روز بود، افزود: در هشت ماهه امسال بيش از يك ميليون جلدگذرنامه بين المللي صادر شده است.وي افزود: 256 مركز اخذ مدارك گذرنامه با بيش از 400 باجه در سراسر كشور به ارائه خدمات گذرنامه مشغول است. صياديان گفت: از ابتداي صدور گذرنامه جديد تاكنون 3 ميليون جلدگذرنامه صادر شده است.

با مردم
به اميد همكاري
با توجه به مشكلات بارش برف در تهران كه در هفته قبل شاهد بوديم، اميد است با همكاري و هماهنگي سازمان هواشناسي و شهرداري تهران، اين مشكلات كاهش يابد.
صابر صبوري- تهران
كمبود فرصت براي ميهمان
وقتي يك ميهمان به برنامه هاي سيما دعوت مي شود بايد براي او مجال پاسخگويي به پرسش هاي مطرح شده هم فراهم گردد. برنامه عبور شيشه اي در حالي كه آقاي سيروس گرجستاني هنرمند سينما و تلويزيون هنوز فرصت نيافته بود به پرسش هاي مطرح شده پاسخ بدهد، به اتمام رسيد!
س.م. رحماني- تهران
به فكر مسافران بين راه نيز باشيد
پيشنهاد مي كنم اتوبوس هاي شركت واحد در مسير ايستگاه دولت آباد- بازار تهران هنگام حركت از دولت آباد، فضايي را نيز براي مسافران بين راه حفظ كنند، يا حداقل اتوبوس خاصي براي سوار كردن مسافران بين راه در نظر گرفته شود.
صادقي- تهران
پيشنهاد براي متولدين نيمه دوم سال
طبق مقررات مشمولان متولد نيمه اول سال مي توانند دوبار در كنكور شركت كنند، اما متولدين نيمه دوم از چنين حقي برخوردار نيستند. پيشنهاد مي كنم تسهيلاتي نيز در حد امكان براي متولدين نيمه دوم فراهم گردد.
ن. اسلامي- اصفهاني
مهلت را تمديد كنيد
سازمان برنامه و بودجه شهريور ماه 1383 را آخرين مهلت براي ارسال مدارك غيرمرتبط به منظور ارتقاي پست وگروه اعلام كرده بود كه با توجه به اين محدوديت عده زيادي موفق به ارسال مدارك خود نشده اند، بنابر اين جا دارد كه اين مهلت بار ديگر تمديد شود.
صفري- رودسر
بودجه مترو را بدهيد
به عنوان يك شهروند و با توجه به اهميت حياتي شبكه مترو تهران در جابجايي مؤثر و ايمن مسافران در تهران، پيشنهاد مي كنم دولت هر چه زودتر بودجه مورد نياز شركت مترو را در اختيار اين شركت قرار دهد تا بيشتر از اين زيان متوجه شهر و شهروندان نگردد.
رياحي- تهران
مشكل تعيين ساعت كار بانك ها
تغيير ساعات كار بانك ها همچنان موجب معطلي عده زيادي از مشتريان و برخوردهاي ناخواسته ميان مشتريان و كاركنان زحمتكش بانك ها مي شود و لازم است در اين خصوص تجديد نظر به عمل آيد.
محسن سليماني سرشت- تهران
پيگيري گراني مسكن
با عنايت به توجه سريع دولت محترم كه به موجب آن سه نفر از وزيران كابينه مسئول پيگيري گراني مسكن شده اند، تقاضا مي شود گزارش عملكرد خود را به اطلاع مردم برسانند. چون همچنان شاهد روند صعودي قيمت مسكن هستيم.
زارع- تهران
رفتار بعضي فروشندگان
رفتار برخي از فروشندگان ميدان ميوه و تره بار جلال آل احمد با مشتريان مناسب نيست، ضمن آن كه قيمت پاركينگ نيز توسط پيمانكار در اين ميدان به طور غيرمتعارف بالا رفته است از مسئولان تقاضا مي شود اين دو مسأله را مورد رسيدگي قرار دهند.
علي محمد پوركياني- تهران
كمبود شير يارانه اي
در خيابان زرين نعل در منطقه 12 از مهره ماه گذشته موفق به دريافت شير دولتي نشديم، به هر مغازه اي هم كه مراجعه مي كنيم شيرهاي بدون يارانه را به ما معرفي مي كنند از مسئولان مربوطه تقاضا داريم در توزيع اين شيرها نظارت كافي داشته باشند كه همه اقشار مردم امكان استفاده از آن را داشته باشند.
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
به اطلاع متقاضيان بر سد
براي خريد خودروي روا از طريق ليزينگ اقدام كرديم، پس از گذشت دو ماه گفتند چون اين نوع خودروها تنها براي تعويض با خودروهاي فرسوده در نظر گرفته شده است، به ما تعلق نمي گيرد و از ما خواستند يا پول خود را پس بگيريم يا خودروي ديگري انتخاب كنيم. از مسئولان ذي ربط تقاضا مي شود اگر قرار است در تصميمي تجديد نظر شود قبلاً اعلام كنند تا آزادي عمل بيشتري نسبت به انتخاب خودرو براي متقاضيان وجود داشته باشد.
صادق سنگسري- تهران
افزايش صددرصدي بيمه هاي خويش فرما
سال گذشته هزينه دفترچه بيمه خويش فرما سالانه حدود 47 هزار تومان بود، امسال اين مبلغ با افزايش صددرصدي به 95 هزار تومان براي هر نفر رسيده است ضمن اين كه تسهيلات ويژه اي نيز نسبت به سال گذشته به آن اضافه نشده است. با عنايت به اين كه اين گونه دفترچه ها براي افراد كم درآمد در نظر گرفته شده است. با افزايش مبلغ آن خانواده هاي با جمعيت 5 نفر قدرت پرداخت چنين مبلغي را ندارند بنابر اين تجديد نظر در هزينه اعلام شده ضروري است.
سياوش اسماعيل پور
در انتظار بن سالانه
بن هاي سالانه بازنشستگان نيروهاي مسلح هنوز پرداخت نشده است. اميد است در اين خصوص تسريع به عمل آيد.
عباس. ع-تهران
تبعيض در حقوق بازنشستگان
براي هماهنگ كردن تفاوت حقوق درجات پايين و بالاي بازنشسته ها كه از ابتداي امسال آغاز شد، حقوق درجات پايين را به سطحي معقول رساندند، اما كساني كه با درجات تحصيلي و رتبه  بالاتري بازنشسته شده اند، تغييري در حقوق آنها ايجاد نشده است كه بايد مورد بازبيني جدي قرار بگيرد.
حسن رضايي- تهران
موتور سيكلت در پياده رو
پياده رو فضايي براي رفت و آمد راحت مردم به ويژه كودكان، بيماران و سالخوردگان است. اين معبر به هر دليل كه محدود شود، خلاف مقررات مي باشد. در پياده رو خيابان آزادي حدفاصل خيابان هاي نواب و رودكي، هميشه تعدادي موتورسيكلت متعلق به يكي از ارگان ها پارك شده است كه مانع رفت و آمد عابران پياده مي باشد. پيشنهاد مي كنيم فضاي مناسبي براي پارك موتورسيكلت ها در نظر گرفته شود.
محسن طاهرنيا- تهران
در انتظار يارانه مسكن
بازنشسته آموزش و پرورش هستم، مدت پنج سال است كه يارانه مسكن ما پرداخت نشده است. از دست اندركاران وزارتخانه مربوطه تقاضا مي شود دستور پرداخت آن را صادر فرمايند.
مرتضي نقبائي
درخواست تمديد مهلت تعويض پلاك
با توجه به پايان مهلت تعويض پلاك خودروهاي مدل 81 و تعداد زيادي از مردم كه به خاطر گرفتاري هاي شغلي نتوانستند اين كار را به موقع انجام دهند، از مسئولان محترم راهنمايي و رانندگي تقاضا مي شود زمان تعويض پلاك اين خودروها را چند هفته اي تمديد نمايند.
حميد كاظمي
ادامه تحصيل شاغلان آموزش و پرورش
پس از بيست و سه سال سابقه كار در آموزش و پرورش، براي ادامه تحصيل در دانشگاه آزاد پذيرفته شدم. طبق اعلام آموزش و پرورش كساني كه ادامه تحصيل داده و مدرك بالاتري ارايه دهند بايد سه سال توقف گروه داشته باشند كه اين قانون به زيان بسياري از شاغلان آموزش و پرورش خواهد بود. بررسي و تجديد نظر اين قانون پيشنهاد مي شود.
پروين اميني- تهران
تقاضاي ساكنان يك كوچه
كوچه شهيد فردوسي در ابتداي خيابان دبستان در بزرگراه رسالت، كه از معابر پررفت و آمد مي باشد، كمبود روشنايي دارد. جمع آوري به موقع زباله هاي اين كوچه نيز از جمله تقاضاي ساكنان آن است.
مريم مسعودي
قطع مقرري فرزند معلول
پسر معلول 23 ساله اي دارم كه تحت پوشش سازمان بهزيستي است كه ماهانه مقدار ناچيزي برايش پرداخت مي شد. اما از مرداد ماه امسال تاكنون اين پرداخت مقرري نيز قطع شده است.
از طريق بهزيستي استان پيگيري كردم كه پاسخ قانع كننده نشنيدم به مركز بهزيستي واقع در اشرفي اصفهاني مراجعه كردم كه علت را نبود بودجه اعلام كردند با اين ترتيب تكليف پسر من و امثال او چيست؟
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.

پاسخ مسئولان
توضيح بابت يك سوءتفاهم
در پي چاپ كاريكاتور ستون نگاه همشهري در مورخ 4 آبان 1385روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش با اين تلقي كه كاريكاتور چاپ شده سوءتفاهماتي براي قشر زحمتكش معلم، ايجاد كرده است، با ارسال شرحي خواستار درج آن در همشهري شد. براي رفع هر گونه سوءتفاهم، ضمن درج نكات محوري جوابيه اين روابط عمومي، از اين بابت از همه معلمان عزيزي كه چنين استنباطي را داشته اند، پوزش مي طلبيم: همان گونه كه ملت بزرگوار ايران اذعان دارند قشر فرهنگيان از نجيب ترين و سخت كوش ترين اقشار ملت هستند و قريب به اتفاق معلمين هرگز اجازه نداده اند مشكلات زندگي اعم از مشكلات روحي يا معيشتي وظيفه اصلي ايشان كه تعليم و تربيت نسل آينده است تحت الشعاع قراردهد.
در حقيقت اين عزيزان مشكلات خود را بيرون كلاس قرارداده تا بتوانند با روحيه اي كه لازمه انجام اين وظيفه گران سنگ و حساس است، مسئوليت خود را به نحو احسن به انجام رسانند و اين خود از بزرگترين و قابل ستايش ترين هنر معلمان اين مرز و بوم است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |