چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۴ - Mar 7, 2007
رسول ملاقلي پور ناگهان رفت
016506.jpg
016536.jpg
گروه ادب و هنر- رسول ملاقلي پور، كارگردان سرشناس سينماي ايران، ظهر روز گذشته به علت سكته قلبي درگذشت.
ملاقلي پور 51 ساله همراه با رسول احدي فيلمبردار براي بازبيني لوكيش هاي آخرين پروژه اش به نوشهر سفر كرده بود كه دچار ايست قلبي شد. كار آخر ملاقلي پور كه با مضمون واقعه كربلا و حضرت امام حسين(ع) مراحل پيش توليد و اوليه اش را پشت سر مي گذاشت عصر روز دهم نام داشت و قرار بود از ابتداي سال 86 به تهيه كنندگي منوچهر محمدي آغاز شود. ملاقلي پور براي ساخت عصر روز دهم مدتي قبل به عراق سفر كرد و همراه با محمدي، پس از بازديد از لوكيشن هاي فيلم در كربلا، سالم و سرحال به وطن بازگشت تا بعد از بررسي مكان هاي مورد نظرش در شمال ايران، يك بارديگر تا پيش از عيد به عراق رفته و خود را براي كليد زدن فيلم در فروردين 86 آماده كند. حاصل سفر اول ملاقلي پور به عراق، علاوه بر مهيا كردن شرايط ساخت عصر روز دهم ، كارگرداني فيلم مستند شش گوشه عرش بود كه به سفارش هيات امناي ساخت ضريح جديد حرم امام حسين(ع) تهيه مي شود.
به اين ترتيب، پرونده عصر روز دهم، عصر روز پانزدهم اسفند ماه 1385 با سفر بي بازگشت كارگردان سينماي دفاع مقدس، بسته شد اما كارنامه كاري رسول ملاقلي پور آن قدر پربار هست كه نامش در سينماي ايران ماندگار شود:
۱۶ كارگرداني، 17 نويسندگي فيلم نامه، هشت تهيه  كنندگي، 3 طراحي صحنه و لباس، 2 تدوين، 2 مجري گري طرح و چند مورد كار كم اهميت تر در كارنامه ملاقلي پور ديده مي شود. او سينما را سال 1362 با ساخت نينوا آغاز كرد و تنها دو سال بعد وقتي كه تنها 31 سال داشت با ساخت سومين فيلم سينمايي اش، پرواز در شب توانست سيمرغ بهترين فيلم را از جشنواره پنجم فيلم فجر از آن خود كند. اگر چه فيلم افق در سال 67 با تركيب عناصر سينماي حادثه اي و مفاهيم دفاع مقدس، به فروش خوبي دست يافت، اما اين پناهنده بود كه ملاقلي پور را در بين منتقدان محبوب كرد.
پس از آن ملاقلي پور با ساخت فيلم سفر به چزابه ، در 40 سالگي، به پختگي بيشتري رسيد و نوع ديگري از نگاه به جنگ را آغاز كرد. هيوا (1377) و مزرعه پدري (1382) حاصل اين تغيير رويكرد ملاقلي پور بودند كه هر دو از فيلم هاي مطرح فيلم هاي دفاع مقدس محسوب مي شوند. هر چند كه در فاصله اين دو، يكي از بهترين ساخته هايش نيز ديده مي شود: نسل سوخته. اكران ميم مثل مادر و انتشار عصر روز دهم نشان داد همان طور كه خود گفته بود، با ساخت مزرعه پدري ، ملاقلي پور با سينماي دفاع مقدس خداحافظي كرده است اما اين، تنها خداحافظي او نبود؛ 2 سال بعد از كليد زدن مزرعه پدري، در آذر سال 83، دومين خداحافظي اش را در نامه اي با تيتر خداحافظ سينما مطرح كرد. اما اين نيز خداحافظي آخر ملاقلي پور نبود، 2 سال بعد، در اسفند 1385، براي بار سوم ملاقلي پور خداحافظي كرده است و اين بار ديگر واقعاً خداحافظي آخر است و رسول ملاقلي پور ديگر فيلمي نخواهد ساخت.

ادامه واكنش ها نسبت به فروش 260 تابلوي معاصر
گروه ادب و هنر واكنش ها و بازتاب ها از سوي مراكز و افراد مختلف نسبت به مزايده بيش از 260 اثر هنري در تهران همچنان ادامه دارد.
بسياري از مشتاقان هنر با تماس هاي متعدد و مكرر خود از همشهري مي خواهند، تا زماني كه اين گنجينه با ارزش هنري از شركت مزايده كننده به موزه منتقل نشده است، قضيه را پيگيري كند و منتظر اعلام رسمي از سوي مسئولان ذيربط هستند كه جلوي مزايده را به طور قطعي بگيرند و انتقال آثار به موزه و حفظ آن را به اطلاع عموم برسانند. عنايت الله نظري نوري هنرمند و گالري دار طي تماس تلفني با گروه ادب و هنر يادآوري كرد كه چند سال پيش از وي دعوت شد تا نسبت به كارشناسي و قيمت گذاري تعدادي آثار هنري موجود در ساختمان مربوط به وزارت صنايع واقع در خيابان سپهبد قرني محل سابق ساختمان گروه صنعتي بهشهر اقدام كنم.
نوري ادامه مي دهد: در محل مذكور مجموعه اي از آثار بسيار ارزنده هنرمنداني چون سهراب سپهري، فرامرز پيل آرام، حسين زنده رودي، بهرام عاليوندي، علي مددي، سياوش كسرايي، محصص و ده ها هنرمند معاصر و پيشكسوت آن زمان موجود و نگهداري مي شد.
اين كارشناس هنري مي افزايد: با چاپ مجموعه اين آثار نيز مي توان خدمت ارزنده اي به جامعه هنري نمود. اميدواريم به هر طريق ممكن به دستور مسئولان و متوليان هنر ايران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به حفظ و انتقال آن به موزه هنرهاي معاصر اقدام شود.

اخبار كوتاه
تشكيل بانك اطلاعات شعرا: معاون هنري وزارت ارشاد از تشكيل بانك اطلاعات شعراي كشور در سال آينده خبر داد. وي در آيين افتتاحيه جشنواره سراسري شعر علوي، ارزشيابي شعراي كشور، بررسي شعرهاي فرهنگي و توسعه جشنواره علوي را از برنامه هاي اين بانك خواند.
دفتر شعر جديدي از قيصر امين پور: قيصر امين پور به دفتر شعر به قول پرستوها 3 شعر جديد براي نوجوانان اضافه كرده كه قرار است نشر افق در سال آينده آن را چاپ كند. ترانه اي براي آشتي، سرود ماه مهر و ترانه اي براي درخت، نام اين 3 شعر جديد اين دفترند.
تله تئاتر جديد رحمانيان: پس از نيمكت و توي گوش سالمم زمزمه كن، محمد رحمانيان با ساختاري مشابه مجموعه مادرخوانده ها را براي شبكه يك مي سازد.
۱۵۰ فيلم در جشنواره فيلم هاي كودك و نوجوان همدان: بيش از 100 فيلم خارجي و 50 فيلم ايران متقاضي حضور در بيست ويكمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان هستند. مهلت ارسال اين آثار تا 25 اسفند ماه اعلام شده است.
آغاز كنگره بين المللي شعر نبوي: نخستين كنگره بين المللي شعر نبوي از امروز به مدت 2 روز در مشهد آغاز مي شود. يك هزار و 985 شاعر از داخل و خارج كشور با ارائه 3 هزار و 100 اثر در اين كنگره حضور دارند.
بوش فيلم مي سازد: جورج بوش مي خواهد فيلمي مستند از سياست ها و علايقش بسازد. اين فيلم با استفاده از پاورپوينت ساخته مي شود.
داود رشيدي رئيس جديد انجمن بازيگران: داود رشيدي رئيس شوراي مركزي انجمن بازيگران سينما شد. مريلا زارعي دبير هيأت اجرايي و مسئول مالي، علي دهكردي مسئول امور رفاهي، حبيب دهقان نسب منشي و مسئول امور فرهنگي، مهدي ميامي مسئول روابط عمومي، افسانه چهره آزاد و فريده سپاه منصور اعضاي اصلي شدند.
تكذيب فيلمبرداري مجدد: سعيد سهيلي خبر فيلمبرداري مجدد سنگ كاغذ قيچي را تكذيب كرد. وي اعلام كرد اين فيلم كامل است و به تغيير نياز ندارد. حميد اعتباريان تهيه كننده اين فيلم گفته بود، ممكن است تغييراتي در حدود 10 تا 15 ثانيه در آن ايجاد شود.

اسپانيايي ها صد سال تنهايي را با هم خواندند
گروه ادب و هنر - همزمان با چهلمين سال انتشار صد سال تنهايي ، بيست وپنجمين سال اهداي جايزه نوبل و از همه مهم تر، هشتادمين سال تولد گابريل گارسيا ماركز، دولت اسپانيا مراسم باشكوهي براي گراميداشت اين نويسنده كلمبيايي شهير برگزار كرد.
در اين مراسم باشكوه، تعداد زيادي از طرفداران گابو با شركت در يك حركت جالب ادبي كه مشابه يك ماراتن انجام شد، كتاب صد سال تنهايي او را به صورت دسته جمعي مطالعه كردند. اين برنامه پنجم مارس (برابر با چهاردهم اسفند) يعني يك روز پيش از روز تولد ماركز در اسپانيا برگزار شد و درحالي كه چهره هاي بسيار سرشناسي در حوزه هاي مختلف حضور داشتند، ماريا ترزا فرناندز دي لاوگا ، معاون نخست وزير اسپانيا، نخستين جملات شاهكار اين نويسنده كلمبيايي را با صداي بلند قرائت كرد. پس از او 80 تن از ديگر حاضران پرشمار برنامه، هركدام به مدت 15 دقيقه، صد سال تنهايي را خواندند و نظير يك مراسم مذهبي باشكوه، كتاب بي مانند ماركز را دوره كردند.
صد سال تنهايي تاكنون به بيش از 30 زبان ترجمه شده در بيش از 30 ميليون نسخه منتشر شده است. اما شهرت و محبوبيت ماركز 80 ساله، حالا با گذشت 40 سال از انتشار اين كتاب، به هيچ روي كاهش نيافته است. حتي گابو، آن چنان معروف و محبوب است كه در كلمبيا، حتي رانندگان اتومبيل هاي مسافركش نيز به اين كه يك بار او را سوار كرده اند، مي بالند، انگار گابو دست كم يك بار تمام تاكسي هاي كلمبيا را امتحان كرده است!
علاوه بر اسپانيا كه ماركز با نوآوري هاي شگفت انگيزش در زبان اسپانيايي، حق بزرگي بر گردن آن دارد، بسياري از كشورهاي ديگر نيز امسال براي ماركز برنامه هاي بزرگداشت مي گيرند. آن چنان كه در ايران نيز قرار است برنامه هايي با حضور خود او در ارديبهشت سال 86 برگزار شود.

پاسخ ارشاد به ناشران براي شركت نكردن در نمايشگاه كتاب
ناشران ضرر مي كنند
گروه ادب و هنر - مناقشه اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران با ارشاد بر سر دوپاره  شدن بيستمين نمايشگاه بين المللي كتاب كماكان ادامه دارد.
ناشران، برپايي نمايشگاه كتاب در 2 منطقه مجزا را مناسب نمي دانند و معتقدند اين مساله نه به نفع مردم است و نه ناشران و از اين رو تشكل هاي فعال آنها شركت در نمايشگاه را طي نامه اي سرگشاده تحريم كردند. در همين حال معاون فرهنگي ارشاد در مقابل اين حركت دسته جمعي ناشران گفته، عدم شركت گروهي از ناشران در بيستمين دوره از نمايشگاه بين المللي كتاب تهران به معناي اعطاي امتيازشان به ديگران است. پرويز شركت در جشنواره را براي ناشران امتيازي دانست كه عدم شركت آنها موجب از دست دادن آن مي شود.
محسن پرويز غير از اين نيز به دنبال راههاي ديگري براي ايستادن مقابل ناشران است چرا كه ديروز اعلام كرد كه ارشاد مي خواهد با گسترش نمايشگاه هاي كتاب استاني و شهرستاني و ارائه بن كتاب، راهي براي جايگزين كردن يارانه كاغذ بيابد. او روز گذشته در تبريز گفت: ارائه بن كتاب به صورت مستقيم مفاسدي دربر دارد كه بن ها بدون ورود به چرخه كتاب به پول نقد تبديل مي شود ولي با گسترش نمايشگاه هاي كتاب در سراسر كشور، از روش دوم براي توزيع يارانه استفاده مي كنيم. اتحاديه ناشران ديروز با برگزاري نشستي به وضعيت نشر امروز ايران پرداخت و عده اي از ناشران درباره تصميم تحريم اين اتحاديه صحبت كردند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |