چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۴ - Mar 7, 2007
رهبر معظم انقلاب:
مصالح كلي نظام
در عدالتخواهي
مد نظر باشد
گروه سياسي- دوازدهمين نشست سراسري تشكل هاي عضو جنبش عدالتخواه دانشجويي روز گذشته با پيام مقام معظم رهبري در دانشگاه شهيد باهنر كرمان آغاز به كار كرد.
در اين پيام كه توسط حجت الاسلام محمديان نماينده مقام معظم رهبري در دانشگاهها خطاب به شركت كنندگان در اين نشست ابلاغ شد، چنين آمده است: ضمن ابلاغ سلام من به دانشجويان عضو جنبش عدالتخواهي.به فرزندان دانشجوي من بگوييد عدالتخواهي لب انتظار ما از دانشجويان است و در اين راه دو اصل نبايد فراموش گردد:
۱- جديت در امر عدالت، بگونه اي كه با همت عالي و تمام توان در اين مسير تلاش نمايند.
۲- همه تلاش ها و اقدام ها از راه درست و صحيح و متكي به اصول انجام گيرد و مصالح كلي نظام مد نظر باشد.
براي فرزندان عزيزم آرزوي توفيق و سربلندي دارم.
به گزارش مهر، اين نشست تا روز جمعه 18 اسفند ادامه خواهد داشت. در اين نشست كه با حضور محمد باقرخرمشاد، معاون وزير علوم و عماد افروغ، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس برگزار مي شود، وضعيت كشور و منطقه و موضوعات مختلف بررسي خواهد شد.
غرس نهال
همزمان با روز درختكاري رهبر معظم انقلاب اسلامي ظهر روز گذشته دو اصله نهال غرس كردند.
در اين مراسم كه محمدرضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي نيز حضور داشت، حضرت آيت الله خامنه اي كاشت درخت و ايجاد فضاي سبز را كاري با بركت و باارزش دانستند. رهبر انقلاب اسلامي ضمن تاكيد بر گسترش نهال كاري و توسعه كمربند سبز پيرامون شهرها خاطرنشان كردند: نبايد اجازه داد فضاي سبز شهرها بخصوص شهرهاي پرجمعيت و تهران تخريب يا كاهش يابد.

خالد مشعل در تهران
احمدي نژاد: اسرائيل رو به اضمحلال است
۱+5 در صورت اتخاذ مسير تندروانه، پاسخ جدي ميگيرند
016512.jpg
مهر: دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر ضرورت حل مسئله هسته اي از طريق انجام مذاكرات واقعي اعلام كرد اگر 1+5 مسير تندروانه را برگزينند قطعا پاسخي جدي دريافت خواهند كرد. علي لاريجاني بعدازظهر ديروز در كنفرانس خبري مشترك با خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس با بيان اينكه موضوع هسته اي براي ما امري علي السويه نيست كه 1+5 هر كاري مي خواهد با قطعنامه ها بكنند، تصريح كرد: ترجيح ما براي حل اين مسئله انجام مذاكرات واقعي و نه تصنعي است اما اگر مسير تندروانه را برگزينند قطعا پاسخي جدي دريافت خواهند كرد.
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد با اشاره به اينكه رژيم صهيونيستي در بدترين دوران حيات خود بوده و رو به اضمحلال قرار گرفته است بر ضرورت پشتيباني كشورهاي اسلامي از دولت مردمي فلسطين تاكيد كرد.
رئيس جمهوري در ديدار خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس كه خبر آن را پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري منتشر كرد، خاطرنشان ساخت: كشورهاي اسلامي با پشتيباني از دولت مورد حمايت مردم فلسطين مي توانند نقش مهمي در موفقيت اين دولت و شكست توطئه هاي دشمنان اسلام ايفا كنند.
وي وظيفه دولت فلسطين و جنبش حماس را در جلوگيري از درگيري داخلي در فلسطين بسيار مهم ارزيابي و خاطرنشان كرد: همانطور كه هوشياري جنبش هاي فلسطيني، فتنه و توطئه اخير دشمنان مردم فلسطين را به ناكامي مبدل كرد، از اين پس نيز گروههاي فلسطيني بايد با حفظ وحدت، مقاومت، توكل به خداوند و حفظ جوهر حركت آرماني ملت فلسطين، زمينه خروج صهيونيستها از خاك مقدس فلسطين را مهيا كنند تا زماني برسد كه حتي يك وجب از خاك فلسطين در اشغال نباشد.
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس نيز در اين ديدار ضمن ارائه گزارشي از وضع سرزمينهاي اشغالي به مشكلات ايجاد شده براي اين جنبش پس از پيروزي در انتخابات سال گذشته ميلادي اشاره كرد.
نتايج بسيار شيرين
محمود احمدي نژاد صبح ديروز در ديدار نيكلاس مادورو، وزير امور خارجه  ونزوئلا با بيان اينكه مسير پيشرفت توأم با حفظ استقلال و مسير مقابله با خواست هاي نامشروع و نامحدود امپرياليسم مسيري دشوار و سخت اما نتايج آن بسيار شيرين و دلنشين است تصريح كرد: كشورهاي مستقل بايد الگوي حركت صحيح در رسيدن به پيشرفت و توسعه را براي ساير ملت ها عينيت بخشيده و ثابت كنند كه مي توان خارج از فضاي نظام سلطه در همه بخشها به پيشرفت همراه با آرامش و امنيت رسيد. وزير امور خارجه ونزوئلا نيز در اين ديدار با اشاره به نقش مهم جمهوري اسلامي ايران در منطقه و جهان گفت: كشورهاي مستقل با گسترش همكاري خود در بخشهاي مختلف مي توانند جهان جديدي بوجود آورند و نفوذ و استيلاي امپرياليسم را از بين برده و رفاه و آسايش ملت ها را فراهم كنند.
مديريتي تحول گرا
رئيس جمهوري با اشاره به حضور مديران و فرماندهان دلسوز و مردم عاشق خدمت در نيروي انتظامي گفت: امروز مديريت نيروي انتظامي، مبتكر، با انگيزه و تحول خواه و سير حركت اين نيرو تحول گرا و مثبت است و اميدواريم با ادامه روند فعاليت هاي آن ها شاهد تحولات جديدتر و بهتر در اين نيرو باشيم.
محمود احمدي نژاد ظهر ديروز در ديدار فرمانده، معاونان و فرماندهان استان هاي نيروي انتظامي، سطح ارتباط اين نيرو با مردم را بسيار گسترده، مستمر و متنوع عنوان كرد و با بيان اين كه نيروي انتظامي در همه جا و همه حال با مردم است گفت: امروز نيروي انتظامي نقطه اتكاي مردم در مراودات اجتماعي و زندگي روزمره و نظم دهنده و تلطيف كننده روابط مردم با يكديگر است.

گزيده ها
سياست خارجي: اي. احمد وزير مشاور امور خارجه هند روز گذشته براي يك ديدار رسمي چهار روزه از ايران عازم تهران شد. به گزارش ايرنا، اي. احمد براي شركت در هفتمين نشست شوراي وزيران امور خارجه اتحاديه همكاري هاي منطقه اي كشورهاي حاشيه اقيانوس هند عازم ايران شده است.
شوراي نگهبان: سخنگوي شوراي نگهبان ادعاي يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در خصوص عدم ارسال اظهار نظر شوراي نگهبان در مورد لايحه مديريت خدمات كشوري به مجلس را تكذيب كرد. به گزارش فارس عباسعلي كدخدايي با تاكيد بر اين كه اظهارات اين نماينده صحت ندارد و كذب است، توصيه كرد برخي نمايندگان از اظهارنظرهاي شتابزده پرهيز كنند و در اين گونه مسائل اخبار را با دقت بيشتري پيگيري كنند.
وزارت خارجه: نهمين نشست كميته  مقامات ارشد اتحاديه  همكاري هاي منطقه اي كشورهاي حاشيه  اقيانوس هند و هفتمين نشست شوراي وزيران امور خارجه اين اتحاديه از ديروز به ميزباني كشورمان در تهران برگزار شد. سيد محمدعلي حسيني، سخنگوي وزارت امور خارجه با اعلام اين مطلب، افزود: نشست كميته  مقامات ارشد، متشكل از معاونين وزراي امور خارجه، روز سه شنبه و نشست شوراي وزيران اتحاديه  مذكور نيز امروز با سخنراني پرويز داودي، معاون اول رئيس جمهوري افتتاح مي شود.
وزارت كشور: مصطفي پورمحمدي در دانشگاه ايلام اظهار داشت: ظرف يكسال گذشته ضريب امنيتي كشور بالاتر رفته است، اما هنوز مشكل داريم زيرا امكانات ما محدود است و مسئولان ما بيشتر ذهن خود را بر خدمات رساني به مردم مرزنشين اختصاص داده اند و روي مقوله امنيت مرز ها بايد بيشتر كار كنند.
مجلس خبرگان: مجلس خبرگان رهبري اعلام كرد كه فردا در مراسمي از خدمات و تلاش هاي آيت الله ابراهيم اميني رئيس سابق دبيرخانه اين مجلس تقدير خواهد شد. در اين مراسم از تلاش هاي وي در اداره مناسب دبيرخانه مجلس خبرگان در طول بيست و دو سال ( سه دوره مجلس خبرگان رهبري) تقدير خواهد شد.
قوه قضاييه: روزنامه سياست روز شامگاه دوشنبه از سوي دادسراي كاركنان دولت رفع توقيف شد. دبيرخانه هيات نظارت بر مطبوعات چهاردهم بهمن ماه سال جاري با صدور اطلاعيه اي از توقيف روزنامه سياست روز خبر داده بود.
مجمع تشخيص مصلحت: محسن رضايي تصريح كرد كه فعاليت هاي مجمع در دوره  آينده بيشتر فرهنگي، سياسي و اجتماعي و ابزارمجمع در برابر مقاومت ها نيز اطلاع رساني و نظارت خواهد بود.به گزارش مهر،دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام كه به مناسبت پايان دوره قبلي مجمع و آغاز دوره جديد در يك كنفرانس مطبوعاتي شركت كرده بود، اظهار داشت: ما به دنبال آن هستيم تا در بحث نظارت از ابزار حكومتي خود نيز كه مقام معظم رهبري آنها را تاييد كرده است براي حسن اجراي هر چه بهتر سياستهاي كلان نظام استفاده نماييم.

از خانه ملت
۲۲۱ نماينده مجلس در نامه اي به مقام معظم رهبري از خدمات رئيس سابق كميته امداد تشكر كردند. در اين نامه ضمن قدرداني از زحمات سيدرضا شيري آورده اند، يكي از بركات فراوان جمهوري اسلامي، تشكيل نهادهاي انقلابي و مردمي است.
اكبر اعلمي كه از وي به  عنوان طراح اصلي سؤال از رئيس جمهوري در مجلس ياد مي شود، خود اقدام به نظرسنجي از ميان 240 نماينده مجلس كرده كه مطابق آن 122 نفر يعني 50/8 درصد شركت كنندگان در جامعه آماري فراخواندن رئيس جمهور به مجلس جهت پاسخگويي به سؤالات نمايندگان را مورد استقبال قرار داده اند. 69 نفر نيز با اين عمل مخالفند و براي 49 نفر يعني 20 درصد، طرح يا عدم طرح سؤال تفاوتي ندارد.مطابق گفته هاي اعلمي در بين مخالفان 5 نفر از آنها اساساً با طرح هرگونه سؤال از رئيس جمهوري مخالف اند و 91/30 درصد مخالفان شرايط كنوني را براي سؤال از رئيس جمهور به مصلحت نمي دانند.
غلامرضا مصباحي مقدم از اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس نقاط مثبت بودجه 86 را بيش از بودجه 85 دانست و كاهش اتكا به درآمدهاي نفتي، كاهش هزينه هاي جاري، اجرايي كردن سياست هاي ابلاغ شده در زمينه اصل 44 قانون اساسي، پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان دولت به طور مستقيم از خزانه و جلوگيري از برخي تبعيض ها و پنهان كاري ها در پرداخت حقوق و مزايا را از جمله مهم ترين نكات بودجه امسال عنوان كرد.
17 تن از نمايندگان مجلس در خصوص بررسي علل تعلل در تغيير يا عدم تغيير ساعت رسمي كشور 6 ماهه اول سال آتي به رئيس جمهور تذكر دادند. در ميان تذكر دهندگان اعضايي از فراكسيون اقليت و اكثريت مشاهده مي شود.
تعدادي از نمايندگان در تذكري به وزير ارشاد تسريع در ساماندهي پايگاه هاي اطلاع رساني و سايت هاي اينترنتي ايراني با توجه به آثار سوء اخلاقي و بازتاب هاي منفي و ضدامنيتي برخي از سايت هاي بي هويت را خواستار شدند.
حدود 300 تا 400 نفر از بازنشستگان و معلمان روز گذشته با تجمع مقابل مجلس، خواستار تصويب لايحه حق عائله مندي و تأهل شدند. اجراي سريع تر لايحه مديريت خدمات كشوري از ديگر خواسته هاي تجمع كنندگان بود. كارگران صنايع چوب طالقان از ديگر تجمع كنندگان روز گذشته مقابل مجلس بودند كه با حضور تعدادي از نمايندگان به تجمع خود پايان دادند.

در پاسخ به اظهارات البرادعي
ايران: غني سازي را متوقف نكرده ايم
فعاليت غني سازي ايران در نطنز طبق برنامه پيش بيني شده درحال انجام است
گروه سياسي - پس از آنكه روز گذشته خبرگزاري  آسوشيتدپرس به نقل از دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه به نظر مي رسد ايران به طور موقت برنامه غني سازي اورانيوم را به حال تعليق درآورده است، وزير خارجه كشورمان با رد اين ادعا تأكيدكرد: فعاليت هاي قانوني مرتبط با برنامه هسته اي ايران با هدف توليد سوخت كه بر اساس مصوبه مجلس بايد 20 هزار مگاوات برق توليد كند روند طبيعي خود را داشته و تغييري درآن ايجاد نشده است.
در همين حال به گزارش ايرنا، سازمان انرژي اتمي ايران نيز در واكنش به اظهارات دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر تعليق موقت غني سازي اورانيوم در ايران، اعلام كرد: فعاليت غني سازي ايران در نطنز طبق برنامه پيش بيني شده درحال انجام است.
منوچهر متكي كه در كنفرانس خبري مشترك با حضور خالد مشعل، رئيس  دفتر سياسي حماس به سؤالات خبرنگاران پاسخ مي گفت و مهر خبر آن را منتشركرد با بيان اينكه طبيعي است هر گام مثبتي كه طرف هاي مقابل ايران در مسئله هسته اي بردارند، ايران نيز گام متقابلي برخواهد داشت، تصريح كرد: معتقديم ضمن تداوم فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران به راحتي مي توانيم در كنار هم با تمامي طرف هاي اين موضوع گفتگو كرده و به فرمول و راه حل جامعي با هدف استيفاي حق ايران و رفع نگراني هاي احتمالي از سوي طرف هاي ديگر دست يابيم.
همچنين منوچهر متكي روز گذشته پس از ديدار با وزير خارجه ونزوئلا در كنفرانس خبري پس از آن تأكيدكرد: اميدواريم كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مناسب ترين گزينه را در رفتار با ايران با استفاده از عقل جمعي و نه با تحميل يك نگاه خاص انتخاب كنند.
اين درحاليست كه پس از برگزاري دور چهارم نشست هاي گروه موسوم به 1+5 كه اين باردرنيويورك و با حضور نمايندگان اين گروه در سازمان ملل برگزارشد سفير چين از وجود اختلاف در بين كشورهاي 1+5 خبر داد و توماس ماتوسك، سفير آلمان در سازمان ملل نيز گفت: پيشنهاد آمريكا براي تحريم تسليحاتي ايران با مخالفت شديد روسيه و چين روبرو شده است.
وانگ گوانگيا، سفير چين در سازمان ملل و ويتالي چوركين، همتاي روسي  وي پس از نشست 90 دقيقه اي دوشنبه در مقر نمايندگي انگليس در سازمان ملل تأكيدكردند: پيش نويس پيشنهادي جديد به ايران 60روزفرصت مي دهد به درخواست هاي سازمان ملل مبني توقف غني سازي اورانيوم عمل كند و در غيراين صورت با تحريم هاي بيشتري روبرو شود.
چوركين درعين حال با اشاره به اينكه۱۰ عضو غير دائم شورا از مذاكرات 1+5 مطلع خواهند شد مدعي شد: شانس خوبي براي تصويب قطعنامه  تحريم درماه جاري ميلادي وجود دارد.
همچنين وزارت خارجه روسيه روز گذشته در بيانيه اي اعلام كرد: لاوروف، وزير خارجه اين كشور و رايس، همتاي آمريكايي وي درباره تلاشهاي بين المللي براي حل مسئله هسته اي ايران به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

غلامحسين الهام در گفت و گو با همشهري:
شايد احمدي نژاد ديگري
در راه باشد
گروه سياسي - غلامحسين الهام در گفت وگو با همشهري تأكيد كرد: شايد واقعا احمدي نژاد بعد از انتخابات احمدي نژاد ديگري شده باشد و شايد فردا هم احمدي نژاد ديگري در راه باشد.
سخنگوي دولت درباره خبرساز بودن محمود احمدي نژاد اظهار داشت: فضاي مطرح شدن ايشان مثبت است.وي با بيان اين كه من بي باكانه حرف مي زنم افزود: برخلاف آنچه كه بعضي ها مي خواهند تحليل كنند كه احمدي نژاد به مسائل خرد مي پردازد نه كلان، به نظر من او يك مدير استراتژيك است.
رئيس دفتر سابق رئيس جمهوري تصريح كرد: بعضي نگويند كه ما داريم احمدي نژاد را قدسي مي كنيم نه. اگر به صورت طبيعي بخواهيم نگاه كنيم، آقاي احمدي نژاد هسته اي است كه ناشناخته بوده و حالا در حال شكوفا شدن است و مورد توجه عده اي قرار مي گيرد.وي در بخش ديگري از سخنانش به حجم كارهاي انجام شده در دولت نهم پرداخت و گفت: از لحاظ عمراني كار دولت احمدي نژاد به شهادت آمار حداقل دو برابر دولت گذشته در دوره مشابه است.
الهام درباره رابطه احمدي نژاد و احزاب گفت: دولت حزبي نيست و حزب دولتي هم شكل نداده است.
سخنگوي دولت با اشاره به شكل گيري رايحه خوش خدمت افزود: اگر بياييم بگويم طرفداران دولت يعني رايحه خوش خدمت، بله اين غلط است. سخن من اين است كه برخي اصولگرايان گفتند احمدي نژاد نيايد و اگر مي آيد به عنوان حامي بيايد، اين هم غلط است.
متن كامل گفت وگوي غلامحسين الهام را مي توانيد در ويژه نامه نوروزي همشهري كه هفته آينده منتشر مي شود بخوانيد.

عامل ناآرامي  عراق؛ ايران يا آمريكا؟
سرتيپ پاسدار يعقوب زهدي
سردمداران كاخ سفيد براي توجيه ناكامي ها و عجز و ناتواني خود در عراق به ترفند قديمي فرافكني متوسل شده اند و مدتي است كه در چارچوب راهبرد جديد خود در عراق، انگشت اتهام در موضوع مشكلات امنيتي عراق را به سوي تهران نشانه رفته اند. يك روش مرسوم امنيتي- انتظامي براي تشخيص مجرم در يك حادثه، بررسي مظنون داراي انگيزه و منفعت است. با استفاده از اين روش به علت شناسي حوادث مخل امنيت در عراق مي پردازيم.
016491.jpg
الف - جمهوري اسلامي ايران
۱ - به رغم سياستمداران امريكايي و رژيم هاي عرب منطقه، دولت حاكم عراق متمايل به جمهوري اسلامي ايران و تحت تأثير ايدئولوژيك انقلاب اسلامي است. از اين رو، نزديكي 2حكومت ايران و عراق تهديدي جدي تلقي مي شود. به ويژه آمريكا كه اين امر را سدي در برابر راهبرد خود مبني بر تسلط بر منابع انرژي خاورميانه ارزيابي مي كند و به طور مكرر با استفاده از مفاهيمي مانند خطر هلال شيعي، نگراني خود را ابراز كرده و سعي در القاي شبهه دارند.
اگر اين برآورد آمريكا را درست فرض كنيم، كدام عقل سليم مي پذيرد كه جمهوري اسلامي ايران از اقداماتي كه منجر به تضعيف دولت دوست و طرفدار خويش مي گردد حمايت كند؟! آيا نفع ايران در تقويت و تثبيت دولت عراق است يا در تضعيف و فروپاشي آن؟
۲ - آمار و ارقام به خوبي بيانگر اين واقعيت است كه اكثريت قربانيان حوادث تروريستي عراق را شيعيان تشكيل مي دهند. در سوي ديگر، القاعده و عوامل و اشرار طرفدار رژيم ساقط شده بعثي، محوريت جبهه تروريسم در عراق را تشكيل مي دهند. كدام منطق ايجاب مي كند كه ايران در كنار گروه هاي الحادي به حمايت از شيعه كشي بپردازد؟
۳ - سرزمين عراق به دليل وجود عتبات عاليات، همواره در كانون توجه ايرانيان قرار داشته است و زيارت اماكن متبركه جزو آمال و آرزوي ايشان بوده است. با استقرار دولت جديد، امكاني هر چند محدود براي اين عاشقان و مشتاقان اهل بيت فراهم شده كه در صورت تثبيت دولت عراق و توسعه امنيت، چشم انداز بهتري نيز متصور است. از اين جهت نيز وجهه همت دولت و ملت ايران، استقرار امنيت در عراق براي دسترسي بهتر و بيشتر به اين اماكن مقدس است.
۴ - سرزمين سوخته و ويرانه، ميراثي است كه از رژيم ضد مردمي صدام و 2 جنگ خانمان سوز آمريكا براي ملت عراق به جا مانده است. اين سرزمين نياز بسيار وسيعي به بازسازي و فعاليت هاي عمراني دارد كه بيشترين ظرفيت آن به لحاظ تخصص، تجربه، امكانات و قرابت سرزميني، در ايران وجود دارد. فعال شدن اين حوزه موكول به استقرار امنيت و تثبيت دولت عراق است و از اين بابت نيز قطعاً نفع ايران جز در بهبود شرايط امنيتي عراق نيست.
۵ - در جهان كنوني، ترتيبات امنيتي، تعريف و مفهوم جمعي پيدا كرده اند و يك منطقه ناامن قطعاً در فضاي امنيتي تك تك كشورهاي آن منطقه تأثير سوء دارد. به عبارت ديگر، وجود جزيره ثبات در ميان درياي متلاطم دور از انتظار است. به همين دليل ايران خواهان همسايگاني امن و باثبات است و حمايت از حركت هاي آشوب زا در عراق، با سياست هاي دفاعي - امنيتي ايران تضاد دارد.
ب - ايالات متحده آمريكا
۱ - با تثبيت دولت عراق و استقرار آرامش، فلسفه حضور اشغالگرانه آمريكا در عراق زير سؤال خواهد رفت. از اين رو آمريكا براي توجيه ادامه حضور خود نياز دارد كه محيط امنيتي عراق را آشوب زده و ناامن جلوه دهد.
۲ - اكثر اقدامات تروريستي عليه اجتماعات و مساجد شيعيان و توأم با قتل عام آنان است كه اين امر در حضور نظاميان آمريكايي و در سايه سكوت توأم با رضايت آنها صورت مي گيرد. چرا كه اين جنايات در راستاي راهبرد آمريكا مبني بر شعله ور نمودن اختلافات قومي، مذهبي قرار دارد.
۳ - با اين همه عمليات تروريستي و قربانيان بي شمار آن، تاكنون حتي يك مورد شناسايي و دستگيري عوامل آنها توسط نيروهاي آمريكايي گزارش نشده است!
براي تحليل اين مطلب 2 حالت متصور است.
اول اين كه آمريكايي ها توانايي برخورد با عمليات تروريستي در عراق را دارند اما تمايلي به اين امر ندارند چون منافع آنان ايجاب نمي كند.
دوم اين كه آمريكايي ها با تمام ادعاي ابرقدرتي و بهره مندي از سازمان هاي متعدد امنيتي و اطلاعاتي مجهز به فناوري برتر، قادر به شناسايي و برخورد با عوامل تروريسم در عراق نيستند.
اگر فرض دوم را بپذيريم كه موجب شرمندگي و خفت براي ابرقدرتي است كه ادعاي هژموني نظم نوين جهان را دارد و در صورتي كه حالت اول را قبول كنيم - كه شواهد و قرائن بيشتر مؤيد آن است - صادق نبودن آمريكا در ادعاي مبارزه با تروريسم و قرارگرفتن در جايگاه متهمين حامي تروريسم را ايجاب مي نمايد.
۴ - حمايت آمريكا از تروريسم در عراق وقتي آشكارتر مي گردد كه شواهد متعددي دال بر اين حقيقت در دست است. تاكنون شاهد بوده ايم در مواردي كارگزاران ترور توسط نيروهاي دولتي دستگير شده اند، ولي آمريكايي ها به بهانه مسئوليت خود در مبارزه با تروريسم، با توسل به زور، آنان را تحويل گرفته اند و پس مدتي شاهد آزادي تروريست ها و اشتغال آنان به امور قبلي بوده ايم.
۵ - بقاياي نيروهاي بعثي - كه نقش عمده اي در بمب گذاري ها و ساير عمليات تروريستي در عراق عليه شيعيان دارند - چگونه تجديد حيات نموده اند؟ بررسي اين موضوع، نشان مي دهد در اين باره وزارت دفاع عراق كه در كنترل و تحت تسلط اشغالگران آمريكايي است نقش اصلي را دارد.
نتيجه: آمريكا هم به لحاظ مسئوليتي كه طبق حقوق بين الملل متوجه كشور اشغالگر است و هم به جهت اهداف و منافع، متهم اصلي در اشاعه آشوب و ناآرامي و گسترش تروريسم در عراق است و شواهد و قرائن مذكور نيز مؤيد اين حقيقت است.
جمهوري اسلامي ايران به دلايل متعددي كه برخي از آنها ذكر شد نه تنها از چنين شائبه اي مبراست بلكه حامي واقعي دولت عراق در برقراري امنيت به شمار مي رود.

تغييرجهت شريك انگليسي
نيلوفر قديري
بلر به ويژه در سال هاي اخير به ندرت سياستي مستقل از آمريكا اتخاذ مي كرد
016449.jpg
تاثيري كه براون بر روابط آمريكا و انگليس خواهد داشت اين است كه اختلافات ميان دو كشور را آشكار مي كند
امسال در 2 كشور مهم اروپا رهبران تغيير مي كنند. در فرانسه امسال سال انتخابات است و در انگليس وعده۳ ساله توني بلر نخست وزير براي كناره گيري و واگذاري قدرت بعد از يك دهه، عملي مي شود. اما جابه جايي قدرت در كشور انگليس چه تأثيري بر روابط آمريكا با اين كشور و كل اروپا خواهد داشت. اين موضوع مهمي است كه البته با توجه به رو به پايان بودن عمر دولت جمهوري خواهان آمريكا اهميت بيشتري هم خواهد يافت.
در انگليس از سپتامبر سال 2004 كه توني بلر اعلام كرد تصميم دارد قدرت را واگذار كند، دو پرسش همواره مطرح بوده است. اول اينكه كي اين اتفاق مي افتد و دوم اينكه جانشين او چه تفاوتي با او خواهد داشت؟ اكنون كه پاسخ اولين سؤال كم و بيش معلوم شده و بلر قرار است نيمه تابستان همين امسال ساختمان شماره 10 خيابان داونينگ را ترك كند، پرسش دوم در كانون توجه قرار گرفته است. جانشين بلر، گوردون براون خواهد بود؛ اسكاتلندي بانزاكتي كه از طبقه روشنفكر انگليس به شمار مي آيد و دغدغه عدالت اجتماعي دارد. او در ده سال گذشته در مقام وزير دارايي مرد دست راست بلر و مهمترين شخصيت كابينه بعد از نخست وزير بوده  است.
اعضاي پارلمان، تحليلگران سياسي و كساني كه براون را مي شناسند او را
نخست وزيري متفاوت از بلر مي دانند. حوزه هاي علاقه مندي و دغدغه او بر خلاف بلر به جاي خاورميانه، آفريقا و عدالت تجاري است. او هيچگاه علاقه اي به بحث درباره موضوع عراق نداشت و نقطه مشتركي با جورج بوش ندارد. براون اگر چه گاهي تجسم همه ارزش هاي خالص حزب كارگر به شمار مي آيد، اما از اين نظر كه به عنوان يك سوسياليست به شدت به آمريكا بدبين است و با جنگ ميانه اي ندارد نكات اضافه اي نسبت به حزبش دارد. البته بعضي از اعضاي حزب كارگر مي گويند براون از نظر شخصي بيشتر از بلر به آمريكا علاقه دارد چرا كه اكثر تعطيلاتش را در مناطق تفريحي و آرام آمريكا مي گذراند در حاليكه بلر اروپا را براي گذراندن تعطيلات ترجيح مي داد.
براون نمي تواند از ناحيه راي دهندگان انگليسي خيالي آسوده داشته باشد. بعضي در حزب كارگر مي گويند شيوه هاي متفاوت او تحت الشعاع نزديكي ده ساله اش با بلر و دولت او قرار مي گيرد و همين موضوع مانع از آن مي شود كه راي دهندگان انگليسي به راحتي با او ارتباط برقرار كنند. اما تا حالا كه هيچ رقيبي براي او در به دست گرفتن رهبري حزب كارگر كه بلر به زودي آن را واگذار مي كند، پيدا نشده است. اگر همچنان كسي وجود نداشته باشد براون بدون هيچ چالشي به رهبري حزب كارگر مي رسد و در نتيجه به طور طبيعي نخست وزيري را هم از آن خود خواهد كرد. اين عنواني است كه او بيش از 5 سال را در انتظار آن گذرانده است. آمريكايي ها براون را نخست وزيري متفاوت از بلر خواهند يافت، نخست وزيري كه محتاط تر است و به اندازه بلر مطيع نيست. بعضي تحليلگران آمريكايي و انگليسي مي گويند واشنگتن بايد براي تغييري بزرگ در شيوه و سبك سياست هاي انگليس آماده باشد. تام باور روزنامه نگار و نويسنده زندگي نامه براون در سال 2004 در اين باره مي گويد، براون مانند بلر يك بازيگر نيست. اما به روابط ميان دو سوي اطلس اعتقاد دارد و بدون شك به دنبال قطع روابط لندن و واشنگتن نيست.
تاثيري كه براون بر روابط آمريكا و انگليس خواهد داشت اين است كه اختلافات ميان دو كشور را آشكار مي كند. بلر همواره تلاش مي كرد هر چه اختلاف ميان لندن و واشنگتن وجود داشت را كوچك و بدون اهميت جلوه دهد و فقط بر وحدت و يكپارچگي دو طرف تاكيد كند. به ندرت پيش آمده است كه به ويژه در سال هاي اخير بلر سياست مستقلي از آمريكا در حوزه خارجي ابراز كند. به همين دليل او را سگ دنباله روي بوش لقب داده بودند. ديپلمات هاي انگليسي از اينكه بلر از نفوذ خود بر بوش براي تحت تأثير قرار دادن سياست هاي او استفاده نكرده است به او بسيار انتقاد مي كنند. اما براون بازي جدي تري خواهد داشت. انگليس و آمريكا در حوزه هايي مانند تغييرات جوي و دادگاه بين المللي جنايات جنگي دچار اختلافاتي بودند. اما بلر به نوعي با اين اختلافات بازي مي كرد و هيچ گاه از آنها استفاده نمي كرد. براون بدون شك عكس اين عمل خواهد كرد. براون اگر چه بازي سخت تر را در برابر آمريكا خواهد داشت اما او بيش از آنكه به اروپا نزديك باشد به آمريكا نزديك است. او كه در محافل روشنفكري راحت تر است و بيشتر مي درخشد تا مجامع و نهادهاي دفاعي مانند آنچه در واشنگتن وجود دارد، اما به اروپا هم وابستگي ندارد. بلر مي خواست كه انگليس را در قلب اروپا جاي دهد. اما وزير دارايي او در اين سال ها هيچ نشانه اي از خود بروز نداده كه حاكي از علاقه و نزديكي به اروپا باشد. براون به غير از چند باري كه به اجبار در چند جلسه و گردهمايي بايد ظاهر مي شد، به ندرت از اروپا ديدار مي كند و به پايتخت هاي اروپايي مي رود.
درباره عراق كسي انتظار تغيير چنداني در سياست لندن در دوران نخست وزيري براون را ندارد. بلر، شمارش معكوس براي خروج نيروهاي انگليس از عراق را آغاز كرده است. هدف براون اين خواهد بود كه در كوتاه ترين زمان ممكن نيروهاي انگليسي را از عراق خارج كند. اما درباره افغانستان او مجبور است سياست فعلي را حفظ كند. سياست خارجي بلر بر مداخله فعال متمركز بوده و اين عقيده را دنبال مي كرده است كه غرب وظيفه اخلاقي دارد از نظر نظامي هر جا كه لازم مي داند مداخله كند. اما نظر براون متفاوت است. او بيش از هر چيز در سياست خارجي دغدغه آفريقا را دارد. حوزه هايي كه براون در ارتباط با آفريقا در آنها فعال است كمك مالي، كاهش بدهي ها و عدالت اجتماعي است. با توجه به بحران دارفور بايد ديد حتي در اين مورد هم براون از مداخله نظامي حمايت نمي كند؟
براون از مدتي پيش مانند نخست وزيرها رفتار مي كرد و در همه موارد مربوط به دولت دخالت مي كند، از مسائل مهاجرت گرفته تا ميزباني جام جهاني فوتبال در سال 2018. براون روي رقابت اقتصادي با كشورهاي در حال توسعه اي چون هند و چين هم تاكيد زيادي دارد.
براون معمار و طراح بسياري از اصلاحات حزب كارگر در دهه گذشته بوده است. بنابراين نمي توان از او انتظار تغييرات بنيادين را داشت.

توضيح
درباره يك خبر
دفتر آيت الله سيد احمد خاتمي امام جمعه موقت تهران با ارسال نامه اي به همشهري توضيحاتي درباره خبر خطبه هاي نماز جمعه اين هفته تهران ارائه كرد.
در اين نامه آمده است: به اطلاع مي رساند به نقل از معظم له خبري با عنوان: خطيب جمعه تهران خطاب به آمريكا: بدون پيش شرط پاي ميز مذاكره بياييد را نقل فرموده ايد كه لازم است توضيحات ذيل را حضورتان ارائه دهيم.
در هيچ جاي صحبت معظم له سخن از آمدن آمريكا پاي ميز مذاكره نبوده است، آري ايشان فرموده اند آمريكا شيطنت مي كند و در پي گرفتن قطعنامه اي ديگر عليه ايران از شوراي امنيت است، اما نگفته اند كه آمريكا پاي ميز مذاكره بيايد، بلكه مراد همان مذاكراتي است كه تاكنون ايران با طرف هاي مذاكره كننده يعني گروه 1+5و آژانس بين المللي انرژي هسته اي داشته است. در ادامه اين نامه اضافه شده است: اين مطلب به وضوح از سخنان معظم له استفاده مي شود. ايشان معتقد هستند دولت زورگوي آمريكا در اين شرايط قابليت و ارزش مذاكره را ندارد و اصولاً در عرصه انرژي هسته اي عددي نيست كه مذاكره با اين دولت مطرح شود.
توضيح همشهري: از آنجا كه منبع خبر منتشر شده در روز شنبه در صفحه 2 روزنامه همشهري، خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) بوده است، توضيح اين خبرگزاري در خصوص تكذيبيه فوق عيناً نقل مي شود:
بخش مورد نظر از خطبه دوم نماز جمعه تهران عيناً و به شرح زير از نوار پياده شده است:
...در حوزه مسايل خارجي ، طي روزهاي اخير دو حركت شيطنت آميز، آمريكا داشته  است. يك حركتي كه دارد ادامه مي دهد، شيطنت آميز در پي آنند كه قطعنامه ديگري عليه ملت ايران با فشار و قلدري بر كشورها از شوراي امنيت بگيرند. دو نكته را آمريكا توجه كند و آنهايي كه مي خواهند بازي آمريكا را بخورند. نكته اول اين است كه خب از قطعنامه اول كه چيزي گيرتان نيامد. قطعنامه صادر كرديد، ديديد آب از آب تكان نخورد. مردم بحمدالله زندگي معمولي شان را داشتند. نه مردم جا زدند. نه دولت جا زد. در آستانه عيده. مردم خيلي معمولي مي روند به استقبال عيد نوروزشان. اصلاً گويا حادثه اي اتفاق نيفتاده  است، بعداً هم همينه. ??تا قطعنامه هم بدهيد بيش از اين نخواهد شد. (تكبير و شعارهاي نمازگزاران) ما حرف گذشته مان را تكرار مي كنيم. انرژي ما صلح آميزه. قطعاً در پي استفاده نظامي از اين انرژي نيستيم. مطمئن هم باشيد از حقمان كوتاه نخواهيم آمد. خير خودتان هم در اين است كه بياييد پاي ميز مذاكره. بدون هيچ پيش شرطي بياييد پاي ميز مذاكره. بدانيد ملت با دولت در قصه انرژي هسته اي ، كاملاً هماهنگند و مسئله هم با تدبير پيش مي رود، با مصلحت ، با عزت، با رهبري مقام معظم رهبري. مسئله، مسئله اي ملي شده است. ديگر قصه، قصه دولت نيست. اين همه در راهپيمايي ها بخصوص راهپيمايي ??بهمن، مردم فرياد زدند، گفتند كه از حق مسلم شان هيچ كوتاه نمي آيند.
به گزارش ايرنا، امام جمعه محترم موقت تهران در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته تهران و زماني كه در مورد پرونده هسته اي صحبت مي كرد، خطابش به آمريكا بود و در سخنان خود اشاره مستقيمي به گروه 1+5و آژانس بين المللي انرژي اتمي نداشت.

گزارش
جديت هاشمي براي چشم انداز
گروه سياسي- رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام طي هفته جاري فعال تر از پيش در مسائل كشور ظاهر شد. ابتدا او در همايش بررسي سند چشم انداز 20 ساله شركت كرد و طي سخناني نسبت به عدم توجه به اين سند راهبردي به انتقاد از عملكرد دولت در همين رابطه پرداخت. اكبر هاشمي رفسنجاني پس از اين نشست نيز طي مصاحبه اي مطبوعاتي كه قرار بود ساعت 10 صبح سه شنبه (ديروز) تشكيل شود اما در ساعت 4 بعدازظهر دوشنبه برگزار شد يك بار ديگر نسبت به اهميت اجراي اين سند هشدار داد و از ورود جدي مجمع تشخيص مصلحت نظام در جهت اجبار دولت به اجراي مفاد برنامه 20ساله سخن گفت. هاشمي رفسنجاني خطاب به شوراي نگهبان هم گفت كه اين شورا مي تواند هر آنچه از مصوبات مجلس را كه خلاف اين سند مي داند رد كند. احتمالاً رفسنجاني دليل قانوني گفته خود را تصويب چشم انداز 20ساله در مجمع و تأييد آن از سوي رهبري مي داند. شوراي نگهبان مصوبات خلاف قانون اساسي و شرع را رد مي كند و هاشمي دليل شرعي رد مصوبات احتمالي خلاف سند چشم انداز را يادآوري كرده است.
هاشمي در فراز ديگري از اظهاراتش در روزهاي اخير خطاب به مجلس، خاطره اي از امام خميني را نقل كرد كه در آن گفته شده بود اگر اكثريت مجلس به مصوبه اي رأي دهند نيازي به تأييد شوراي نگهبان نيست. با اين دو سخن، هاشمي اين نكته را رساند كه هم مجلس و هم شوراي نگهبان با استفاده از اصل 5 قانون اساسي مبني بر ولايت مطلقه فقيه مي توانند در جهت چشم انداز 20ساله فعال شده و موانع احتمالي بر سر راه خود را بردارند.

بورس
مجوز فروش سهام مخابرات
ايلنا: هيأت دولت مجوز خصوصي ژسازي يكپارچه شركت مخابرات ايران را صادر كرد. صابر فيضي، مديرعامل شركت مخابرات ايران، با بيان اين مطلب اظهار داشت: اجراي اصل 44 قانون اساسي در شركت مخابرات ايران به صورت يكپارچه بوده و شركت ژهاي مخابراتي استاني و شركت ژهاي وابسته نيز به صورت يكپارچه همراه با شركت مخابرات ايران به بخش خصوصي واگذار مي ژشوند.
وي افزود: وديعه ژهاي مشتركين در صورت تمايل تبديل به سهام خواهد شد و نيز شرايط كاركنان اين شركت در اجراي خصوصي ژسازي حفظ مي شود.
فيضي، با بيان اين ژكه شركت ارتباطات زيرساخت از شركت مخابرات ايران منفك شده و جزو وزارت ارتباطات خواهد شد، ادامه داد: شركت مخابرات ايران اولين شركت بزرگ دولتي است كه براي اجراي اصل 44 قانون اساسي اقدام و مصوبه هيأت دولت را براي اجراي يكپارچه آن اخذ كرده است.مديرعامل شركت مخابرات ايران، خاطرنشان كرد: درصدد هستيم براي تصميم ژگيري در مورد نحوه واگذاري سهام با سازمان خصوصي ژسازي مذاكره كنيم.
وي با تأكيد بر اين ژكه طي 6 ماه اول سال 86 سهام مخابرات به بخش خصوصي ژسازي واگذار مي ژشود، افزود: ميزان سرمايه شركت مخابرات ايران براي ورود به بورس را سازمان خصوصي ژسازي تعيين مي ژكند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |