چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۴ - Mar 7, 2007
ناكامي خصوصي سازي در گام دوم
مپنا خريدار نداشت
016458.jpg
گروه بورس دومين عرضه بزرگ سهام دولتي ديروز در بورس تهران با ناكامي مواجه شد.
سازمان بورس در اطلاعيه اي رسمي دليل اين ناكامي را به حد نصاب نرسيدن عرضه سهام اعلام كرده است. قرار بود در جريان مبادلات ديروز 3 درصد سهام مپنا در تالارهاي مبادلات سهام به فروش برسد. در همين حال رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي در پي فروش نرفتن سهام مپنا در بورس گفت:سهام دولتي را مفت حراج نمي كنيم.
غلامرضا حيدري كردزنگنه درباره عرضه سهام شركت مپنا در معاملات روز گذشته بورس تهران تاكيد كرد : ما سهم قابل واگذاري را حتي يك ريال كمتر از قيمت كارشناسي شده نمي فروشيم، و قطعا حاضر نيستيم اين سهام را به حراج بگذاريم. رئيس هيات عامل سازمان خصوصي سازي درباره دلايل معامله نشدن سهام شركت مپنا گفت: ما در هماهنگي با سازمان بورس و مسئولان شركت به يك قيمت معيني رسيده بوديم. در نتيجه چون درخواست هاي ارائه شده براي خريد سهام مپنا به حدنصاب اين قيمت نرسيد از فروش سهام مپنا خودداري كرديم. به گفته كرد زنگنه حداقل 250تومان براي قيمت هر سهم شركت مپنا در نظر گرفته شده بود.
كارشناسان معتقدند يكي از دلايل به فروش نرفتن سهام مپنا ارائه گزارش نه چندان مناسب مديران اين شركت پيش از عرضه سهام اين شركت در بورس بود، مشخص نيست كه دلايل مديران اين شركت براي ارائه چنين گزارشي پس از 2 سال تعويق در عرضه سهام اين شركت در بورس چه بوده است.
در همين حال سيدمهدي عقدايي مدير امور عرضه سهام سازمان خصوصي سازي نيز گفت: قرار بود تا 145ميليون سهم مپنا، عرضه شود اما به دليل به حدنصاب نرسيدن تقاضا هيچ معامله اي انجام نشد. وي افزود: تقاضاهاي موجود براي خريد سهام مپنا پايين تر از نرخ 250 تومان بود و فقط۷۰ ميليون تقاضا براي خريد اين شركت وجود داشت.
آخرين گزارش هاي دريافتي حاكي از آن است كه عرضه سهام مپنا از ساعت 11 و 17 دقيقه ديروز با قيمت اوليه 130تومان آغاز شد و به 170تومان نيز رسيد، اما رشد قيمت براي خريد سهام مپنا در ساعت 12 تنها به 150تومان رسيد و به رغم آنكه ساعات معاملات تا ساعت 13 تمديد شد، اما در نهايت سهام مپنا خريداري نداشت.
اين رويداد در حالي رخ مي دهد كه نام شركت مپنا نزديك به 2 سال است كه در بورس درج شده اما هر بار بنا به دلايلي عرضه سهام اين شركت به تعويق افتاد، پيش از اين قرار بود، تا سهام مپنا در تابستان سال گذشته در بورس عرضه شود اما اين عرضه از آن زمان تاكنون به تعويق افتاده بود. قرار بود تا عرضه سهام اين شركت روز گذشته براي اولين بار پس از پذيرش نام شركت در فهرست شركت هاي پذيرفته شده در بورس به عنوان دومين واگذاري بزرگ سال انجام شود كه اين معامله صورت نگرفت.

معامله پارسيان انجام نشد
016455.jpg
گروه بورس- با انجام نشدن معامله سهام بانك پارسيان در معاملات روز گذشته حلقه ناكامي هاي بورس تكميل شد.
بر اساس اين گزارش قرار بود ديروز هركدام از شركت هاي ايران خودرو ديزل و گواه يك درصد از سهام بانك پارسيان معادل 100 ميليون سهم اين بانك (جمعاً 2 درصد) را به قيمت هر سهم هزار و 927 ريال عرضه كنند كه بر اساس آخرين اطلاعات دريافتي هيچ معامله اي بر روي سهام اين بانك انجام نشد. به اين ترتيب با شكست خصوصي سازي در فروش سهام مپنا، حلقه ناكامي هاي عرضه سهام در مبادلات روز گذشته تكميل شد. بر اساس اين گزارش در مبادلات ديروز شركت هاي چادرملو و الكتريك خودرو شرق هركدام با 5/5 ميليون سهم معامله شده از بيشترين حجم معاملات در بورس برخوردار بودند. سرمايه گذاري بهمن نيز پس از اين دو شركت با معامله 4 ميليون و 200 هزار سهمش در رتبه سوم قرار گرفت. بانك پارسيان، ايران خودرو و تكنوتار نيز در معاملات ديروز به ترتيب با 175، 105 و 42 خريدار عنوان هاي اول تا سوم پرطرفدارترين سهام بورس را از آن خود كردند.
افت دوباره شاخص
شاخص كل بورس تهران نيز بار ديگر با 4 واحد كاهش مواجه شد. در داد و ستدهاي ديروز دو شركت سرمايه گذاري غدير و بانك كارآفرين بيشترين نقش را در سقوط شاخص داشتند به طوري كه كاهش ارزش سهام اين دو شركت در مجموع 5 واحد شاخص بورس را پايين كشيد.

آخرين نمادهاي متوقف در بازار سهام
گروه بورس - نماد مبادلاتي يك شركت بورس در پايان معاملات ديروز متوقف شد.
به اين ترتيب سهام گسترش ماشين آلات عمراني و زراعي ايران براي برگزاري مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضاي هيأت مديره و مجمع عمومي فوق العاده به منظور تغيير نام شركت، به طور موقت از چرخه معاملات بورس خارج شد. در پايان معاملات روز دوشنبه نيز نماد مبادلاتي شركت هاي شيشه و گاز و سرماآفرين براي برگزاري مجمع عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه و نماد مبادلاتي شركت هاي صنايع ريخته گري ايران، زامياد و گسترش و دامپروري مگسال، براي تعديل پيش بيني سود متوقف شد.

استعفاي مديرعامل شستا تاييد نشد
گروه بورس- در حالي كه روز گذشته خبر استعفاي محمدرضا كبوراني مديرعامل شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي(شستا) بر روي خروجي خبرگزاري ها قرار گرفت دفتر اين شركت موضوع استعفاي وي را منتفي دانست.
براساس اين گزارش روز گذشته برخي خبرگزاري ها از استعفاي مديرعامل شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي خبر دادند خبرنگار همشهري در تماس با دفتر مديرعامل شستا صحت اين خبر را جويا شد كه اين دفتر موضوع استعفاي كبوراني را منتفي دانست اما در عين حال از ذكر واژه  تكذيب براي انتشار اين خبر امتناع كرد.
شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا) در مجموع 14 تا 17 درصد كل ارزش بازار سهام تهران را در اختيار خود دارد، براين اساس هرگونه تحولي در مديريت اين شركت بر بازار سهام تأثيري عميق برجاي مي گذارد.

دعوت سهامداران سرمايه گذاري ملي
گروه بورس- شركت سرمايه گذاري ملي ايران از سهامداران خود براي حضور در مجمع عمومي عادي سالانه دعوت كرد. اين شركت با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد، مجمع عمومي سالانه شركت در روز چهارشنبه 23 اسفند ماه ساعت 15 در مركز همايش هاي رازي برگزار خواهد شد.

عرضه۳.7 درصد از حق تقدم چادرملو
گروه بورس 3.75 درصد از حق تقدم سهام شركت معدني و صنعتي چادرملو 20 اسفند ماه در بورس عرضه مي شود.
براساس اطلاعيه اي كه ديروز در بورس تهران منتشر شد، شركت كارگزاري سهام عدالت 37 ميليون و 500 هزار سهم اين شركت را يكجا و نقد عرضه مي كند. قيمت پايه هر سهم براساس قيمت درج شده در تابلوي يك روز پيش از عرضه عمده تعيين مي شود.
سرمايه مصوب شركت 2 هزار ميليارد ريال منقسم به دو ميليارد سهم و حق تقدم هزار ريالي است.

روندها
لحظه هاي بازار
در روز عرضه مپنا
گروه بورس- با توجه به انتظار بازار براي عرضه اوليه سهام شركت هاي مپنا و فولادمباركه، برخي سهامداران ديروز اقدام به عرضه تعدادي ديگر از سهام كردند. نماد مديريت پروژه هاي نيروگاهي ايران (مپنا) كه از شروع معاملات ديروز قرار بود براي اولين بار در بورس اوراق بهادار عرضه شود با تقاضاي بين 1300 الي 1800ريال مواجه بود ولي سهامدار عمده حاضر به عرضه در اين قيمت ها نشد. از ديگر سو تقاضايي نيز براي اين سهم در قيمت هاي حدود 2500 ريال وجود نداشت. در ساعات پاياني معاملات شركت اقدام به عرضه حدود 500 هزار سهم در قيمت مذكور كرد. خريدار اين تعداد سهام شركتهاي سرمايه گذاري ملي و كارگزاري بانك صادرات بودند كه در پايان اين معامله نيز به دليل دور بودن از محدوده تقاضاهاي بازار باطل شدند. طولاني شدن روند عرضه اوليه مپنا باعث شد ساعت معاملات نيز نيم ساعت تمديد شود.
در اين روز گروه خودرو با فشار از سوي سهامداران مواجه بود به طوري كه قيمت پيشنهادي عرضه كنندگان حتي به پايين تر از قيمت بازارگردانان اين شركت ها نيز رسيد و باعث به وجود آمدن صف فروش براي تعدادي از نماد شركتهاي خودروسازي شد.

تغييرات قيمت سهام
016437.jpg
016440.jpg
016443.jpg
016446.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |