چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۴ - Mar 7, 2007
در گيرودار تغيير مديريت كميته امداد امام خميني(ره) برگزار مي شود
جشن عاطفه ها در كشاكش استعفا
امسال جشن عاطفه ها و كمك به نيازمندان در حالي برگزار مي شود كه نهاد متولي اين جشن درگير و دار تغيير و تحول است
016461.jpg
گروه اجتماعي- جشن عاطفه ها امسال در گيرودار تغيير مديريت كميته امداد امام خميني(ره) برگزار مي شود.
صبح فردا جشن عاطفه ها در سراسر كشور براي جمع آوري كمك هاي مردمي و رساندن اين كمك ها بدست محرومين برپا خواهد شد.
در عين حال پس از اعلام استعفاي 2 روز قبل(دوشنبه) سرپرست اين نهاد و جانشيني انواري، معاون بين الملل وي، به نظر مي رسد اين نهاد با چالش هاي درون سازماني روبه رو بوده است چرا كه خبر استعفاي سرپرست از سوي حبيب الله عسگراولادي، رياست شوراي مركزي اين نهاد اعلام شد و از سوي خود نيري متني دال بر استعفا تاكنون منتشر نشده است.
در 28 سالي كه از فعاليت اين نهاد گذشته چگونگي فعاليت و نحوه نظارت بر ارائه خدمات كميته همواره بحث برانگيز بوده است.جمشيد پژويان، كارشناس مسائل اقتصادي، درباره فعاليت كميته امداد مي گويد: اين نهاد يك مؤسسه خيريه است كه فعاليت هاي گسترده  اي دارد و در كنار انجام اين فعاليت ها گاهي هم به انجام كارهاي حمايتي مي پردازد.پژويان با اشاره به اينكه اين نهاد در كمك رساني به مردم نيز موفق بوده است، افزود: انجام امور خيريه معمولا بوسيله سازمان هاي كوچك و متوسط انجام مي شود به اين ترتيب كه خيريه هاي كوچك با جمع آوري كمك از مردم و شناسايي برخي افراد آسيب پذير كمك هاي جمع آوري شده را ميان اين افراد تقسيم مي كنند.به اعتقاد اين اقتصاددان هر جامعه  نيازمند يك سيستم حمايتي خيلي گسترده با تشكيلات لازم از نظر مهارتي است كه بتواند بر اساس نيازهاي جامعه برنامه ريزي كند.
اين اقتصاد دان اجتماعي افزود: كميته امداد اگر بخواهد به يك سيستم حمايتي گسترده تبديل شود، نيازمند انجام تغييرات زيادي در ساختار و نحوه مديريت و برنامه ريزي است تا با استفاده از نيروهاي ماهر در شناسايي دقيق گروه ها تلاش كند.
پژويان شرط لازم براي يك سيستم حمايتي گسترده در كشور را برگزاري فراخوان دانست و توضيح داد: شرط لازم براي يك سيستم حمايتي گسترده دولتي برگزاري فراخوان در جذب افراد واجد شرايط است به اين ترتيب كه كميته امداد بايد با يك فراخوان عمومي نسبت به شناسايي افراد نيازمند اقدام و پس از آن نيازمندان شناسايي شده را با توجه به وظايف تعيين شده پوشش دهد.
به اعتقاد اين استاد دانشگاه در اين صورت كميته امداد به عنوان يك نهاد دولتي به فعاليتش ادامه داده و زير نظارت مداوم دولت از نظر چگونگي كمك رساني و كنترل دقيق هزينه ها قرار مي گيرد.گفتني است كه پس از برنامه ريزي هاي انجام شده براي ايجاد وزارت رفاه و تامين اجتماعي انتظار كارشناسان اين بود كه كميته امداد امام خميني(ره ) زير نظر اين وزارتخانه قرار گرفته و به فعاليت ادامه دهد، اما بر خلاف انتظار، كميته امداد از نظارت وزارت رفاه دور ماند و عنوان بزرگترين ماهي بيرون مانده از تور وزارت رفاه را به خود گرفت. پس از آن مقرر شد كه وزارت رفاه با ارائه برنامه هايي، آمادگي خود را براي نظارت بر اين نهاد و برعهده گرفتن مسئوليت آن اعلام آمادگي كند.
چندي قبل در زمان تصدي وزارت رفاه از سوي پرويز كاظمي اين وزارتخانه رسما آمادگي اش را براي انجام اين كار اعلام كرد اما اين اعلام آمادگي هرگز مورد توجه قرار نگرفت و كميته امداد همچنان با بودجه دولتي و نيز استفاده از كمك هاي مردمي به فعاليت خارج از نظارت دولت ادامه مي دهد.

آموزش حقوق كودك به پليس در 12 استان كشور با همكاري يونيسف
پليس نوجوانان تشكيل مي شود
پليس ايران دانش و مهارت هاي برخورد با كودكان را فرا مي گيرد
016485.jpg
گروه اجتماعي - نشست دومين سالگرد همكاري هاي مؤثر ميان يونيسف و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران با هدف حمايت پليس از كودكان و نوجوانان و استاندارد سازي رفتار پليس با نوجوانان برگزار شد.
به گزارش همشهري: در اين نشست سردار محمد تقي عصار معاون آموزشي ناجا گفت: در راستاي همكاري هاي مشترك بين نيروي انتظامي و پليس بيش از 500 نيروي پليس در 12 استان كشور در زمينه حقوق كودك و استانداردهاي بين المللي قضايي كودك آموزش ديده اند و يونيسف با حمايت از اين آموزش ها و ديگر اقدامات مشابه، نيروي انتظامي را در بهبود دانش فني و مهارت هاي عملي نيروهايش ياري كرده است. وي افزود: اين اقدام مشترك آغاز يك فرهنگ جديد است كه مي تواند اساس حركت هاي مؤثر در آينده باشد.
نيروي انتظامي 4 رويكرد اساسي را در اين مورد دنبال كرده است كه در مورد اول تلاش براين بوده كه آنچه مورد خواسته يونيسف است را با توجه به فرهنگ كشور به اجرا درآورد. در مرحله بعد اولويت را به 12 استان محروم و مرزي براي اين برنامه در نظر گرفته است و در بخش ديگر تلاش بر اين بوده كه با مسئولان قوه قضاييه در اين زمينه هماهنگ باشد. سردارمحمد تقي عصار همچنين گفت: در رويكردهاي بعدي آموزش ويژه نوجوانان براي قضات و اساتيد در نظر گرفته شده، ضمن اينكه همكاري و تبادلات علمي با يونيسف نيز انجام مي شود. وي افزود: با حضور كارشناسان مركز 110 جلسات مشتركي در خصوص لايحه تشكيل پليس نوجوان با قوه قضاييه داشته ايم كه در صورت تصويب مشكلي در اين زمينه نيز نخواهيم داشت. ضمن اينكه براي سال 1386 نيز برنامه آموزشي را براي 10 استان ديگر در نظر گرفته ايم و براي غني تر شدن اين كارگاه ها براي افسران و درجه داران دوره هاي خاص درسي در اين زمينه در نظر گرفته ايم. كريسين سالازار فولكمن، نماينده يونيسف در ايران نيز گفت: ساختار جوان جامعه ايراني چالشهاي ويژه اي را پيش روي پليس در زمينه دانش و مهارتهاي لازم براي برخورد با اين جوانان قرار خواهد داد. جمعيت جوان ايران و برخورد خاص با كودكان و نوجوانان روانشناسي خاصي را مي طلبد و به همين دليل پليس ايران براي اين انطباق و تغييرات بايد خود را آماده كند. وي افزود: استانداردهاي بين المللي و قانون پيش روي مجلس بر دو اصل مهم تاكيد دارند. اول اينكه آموزش بهتر از تنبيه و مجازات است و دوم اينكه كودك و جامعه و خانواده را با هم تلفيق كنيم به جاي اينكه اين دو را كنار هم بگذاريم.
سالازار گفت: اين دو اصل اشاره شده نشان مي دهد كه پليس نقش و مسئوليت اجتماعي پيدا مي كند. اول نقش پليس در حمايت از كودكان در هنگام معارض بودن با قانون و دوم اينكه پليس به كودكاني كه جرائم كوچك انجام داده اند كمك كنند كه از طريق مشاوره وارد سيستم قضايي نشوند و نقش سوم اين كه به مهدكودكها و ديگر مراكز آموزشي كه كودكان و نوجوانان هستند برويم و آموزش بدهيم تا از وقوع رويدادها پيشگيري شود.

تدابير ايمني پليس براي ايام نوروز
گروه اجتماعي-فرمانده نيروي انتظامي اعلام كرد: كنترل هاي الكترونيكي محسوس و نامحسوس ناجا در سال 86 و ايام نوروز تشديد مي شود.
سردار سرتيپ پاسدار اسماعيل احمدي مقدم در جمع خبرنگاران گفت: در 2 سال گذشته سهل گيري هنگام مواجهه با مسائل راهنمايي و رانندگي در ايام نوروز هر چند اثراتي همچون آرامش اوليه براي رانندگان داشت ، اما در آن هنگام شاهد افزايش 8 درصدي تلفات جاده اي بوديم، از همين رو امسال با تشديد كنترل ها مي خواهيم اين ميزان را تا حد امكان به صفر برسانيم. وي با اشاره به اقدامات اجتماعي نيروي انتظامي در ايام نوروز اظهار داشت: در سطح ملي نيز نشريه اي را با تيراژ گسترده براي مسافران نوروزي در نظر گرفته ايم. فرمانده ناجا با بيان اينكه 22 اسفند ماه ، افتتاح اوليه طرح نوروزي در ستاد كل ناجا صورت مي گيرد ، بيان داشت: پس از دو روز فرصت براي استقرار گروه هاي مشترك نيروي انتظامي، بسيج، هلال احمر ، اورژانس ، وزارت بهداشت ، شهرداري و امداد خودرو از 25 اسفند ماه سال 85 طرح 20 روزه نوروزي ناجا آغاز مي شود.
وي در ادامه با بيان اينكه مردم در طول نوروز با تماس با مركز فوريت هاي پليسي (110) مي توانند هر يك از اين دستگاه ها را در دسترس داشته باشند تاكيد كرد: امسال نزديك به 50 ميليون نفر سفر خواهيم داشت كه تمهيداتي در اين رابطه انديشيده شده است. احمدي مقدم با اشاره به كمپ هاي نوروزي براي اقامت موقت مسافران اظهار داشت: با هماهنگي هايي كه از طرف نيروي انتظامي و شهرداري شده قرار است تعداد كمپ ها گسترش يابد و امنيت شان نيز توسط ناجا و يا نگهبان محله تأمين شود. فرمانده نيروي انتظامي به مسافران نوروزي توصيه كرد كه اگر براي ايام نوروز مكاني را جهت اسكان رزرو نكرده اند حتماً در اين كمپ هاي ياد شده مستقر شوند، هنگام ترك منزل نيز اقدام هايي ايمني را رعايت و در صورت امكان كلانتري محل را نيز در جريان سفر خود بگذاريد.
احمدي مقدم پيرامون اسباب كشي در ايام نوروز نيز اظهار داشت: نقل و انتقال وسايل منزل هنگام تعطيلات نوروزي بدون كسب مجوز از كلانتري ممنوع است و در غير اين صورت از هر گونه نقل و انتقال اثاثيه منزل جلوگيري مي شود. وي در ادامه با اشاره به سفرهاي نوروزي هموطنان ما در طول ايام تعطيلات رسمي اظهار داشت: در نوروز 86 ، 300 هزار نيروي ناجا در دو شيفت كاري براي تأمين امنيت مشغول به كار هستند. احمدي مقدم همچنين اظهار داشت: 30 هزار نيروي بسيجي نيز جداي از طرح تشديد اقدام پايگاه هاي مقاومت بسيج در طول شب هاي نوروز براي گسترش چتر امنيتي ، با نيروي انتظامي همكاري مي كنند.
فرمانده ناجا ادامه داد: همياران پليس (پليس افتخاري) بازرسان نامحسوس ، نگهبان هاي محله و شبگردهاي هماهنگ شده نيز به نيروي انتظامي جهت تأمين و كنترل امنيت در طول تعطيلات نوروزي كمك مي كنند.احمدي مقدم با بيان اينكه در نوروز 86 ، 22 هزار گشت خودرويي ، 17 هزار گشت موتوري و 37 هزار گشت پياده مشغول به انجام وظيفه هستند تصريح كرد: در ايام نوروز مردم حضور ناجا را به صورت محسوس احساس خواهند كرد.
محدوديت هاي ترافيكي پايان سال
همچنين سردار رويانيان، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي از اجراي محدوديت هاي ترافيكي ويژه براي كنترل ترافيك چهارشنبه آخر سال خبر داد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، سردار رويانيان گفت: محدوديت هاي ترافيكي ويژه اي براي كنترل ترافيك در شب چهارشنبه آخر سال اعمال خواهد شد و پليس راهنمايي و رانندگي با افزايش 300 مامور به افزايش توان خود جهت كنترل رفت و آمدها در اين شب خواهد پرداخت.

تجمع معلمان
به خاطر اجرا نشدن
نظام هماهنگ پرداخت
گروه اجتماعي- جمعي از معلمان ديروز در اعتراض به برگشت لايحه مديريت خدمات كشوري و لحاظ نشدن رديف براي اجراي آن در بودجه سال آينده براي چندمين بار در مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
در پي برگزاري 3 تجمع اعتراض آميز قبلي كه در آن فرهنگيان خواستار اجراي كامل نظام هماهنگ پرداخت شدند، نشست مشورتي بين هيأت رئيسه مجلس و نمايندگان تشكل هاي صنفي معلمان صبح يكشنبه برگزار شد. پس از برگزاري اين نشست مقرر شد نشست ديگري با هدف بررسي و حل مشكلات معلمان روز 14 اسفند با حضور وزير آموزش و پرورش، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي به همراه نمايندگان مجلس و 10 نفر از سرشاخه هاي كانون صنفي معلمان در مجلس شوراي اسلامي تشكيل شود.
به گفته محمود بهشتي سخنگوي كانون صنفي معلمان ايران نشست دوشنبه شب برگزار نشد. وي در باره علت برگزار نشدن اين نشست اظهار داشت: پيش از برگزاري نشست مسئول دفتر يكي از نمايندگان كه هماهنگ  كننده نشست بود اعلام كرد بايد تعداد نمايندگان معلمان 5 نفر كاهش يابد و به همين دليل نشست برگزار نشد. همچنين جمعي از بازنشستگان صبح ديروز با تجمع مقابل مجلس شوراي اسلامي خواستار تصويب لايحه حق عائله  مندي و تأهل شدند.
تجمع كنندگان كه بازنشستگاني از آموزش و پرورش استان هاي اصفهان و تهران بودند خواستار اجراي هرچه سريعتر لايحه مديريت خدمات كشوري و رفع تفاوت بين دريافتي بازنشستگان سازمان هاي مختلف در سنوات مختلف شدند. تجمع كنندگان پارچه نوشته ها و پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آن نوشته شده بود اجراي لايحه نظام هماهنگ پرداخت، عين عدالت است. اين تجمع كنندگان خواستار در نظر گرفتن رديفي براي اجراي لايحه نظام هماهنگ پرداختي در بودجه 1386 شدند.
از سوي ديگر حسين هراتي قائم مقام وزير آموزش و پرورش از اجراي لايحه نظام هماهنگ پرداخت براي فرهنگيان كشور از ابتداي سال 86 خبر داد.

پاسخ مسئولان
مشكلي مشاهده نشد
در پاسخ به مطلب درج شده در ستون با مردم همشهري مورخ 14/11/85 با عنوان آب سرگردان به اطلاع مي رساند، در اين خصوص بررسي هاي لازم به عمل آمد، اما در آدرس مورد نظر، چنين مسئله اي مشاهده نشد.
روابط عمومي شركت آب و فاضلاب شهر تهران
براي بهبود وضع ترافيك نصب شده است
در پاسخ به مطلب درج شده در ستون با مردم همشهري مورخ 19/11/85 تحت عنوان بلوك هاي مفيد و غيرمفيد به اطلاع  مي رساند: نصب بلوكهاي بتوني در فيوژ مياني خيابان شهيد ناطق  نوري به منظور بهبود وضعيت ترافيك شبكه مورد اشاره و بنا به درخواست رياست محترم پليس راهوار منطقه 3 اجرا گرديده است.
روابط عمومي شهرداري منطقه 3 تهران

با مردم
۹ تا 12 به استثناءروزهاي تعطيل
۲۳۰۲۳۳۳۷
قطع تلفن در فصل سرما
خطوط تلفن در منطقه روستايي هوراند در استان آذربايجان شرقي كه شامل بيش از يكصد روستا است در فصل زمستان قطع مي شود. با توجه به دشواري رفت و آمد در اين منطقه كوهستاني حفظ ارتباط تلفني آن بسيار ضروري است.
مسعود ابراهيمي- روستاي كورن- بخش هوراند آذربايجان شرقي

در برابر تحريم مي ايستيم
اگر هدف از تحريم هاي خارجي بازگرداندن كشور ما به دوران وابستگي و از دست دادن استقلال است كه مردم ايران در برابر چنين فشارهايي مي ايستند؛ همان طور كه در طول 28 سال اخير ايستادگي كرده اند.
فاطمه رضايي- ورامين

كيفيت برگزاري آزمون كارشناسي ارشد دختران
با تشكر از روزنامه همشهري به خاطر درج مشكلات مردم، يادآور مي شوم كه اعتراض به كيفيت برگزاري آزمون كارشناسي ارشد دختران در روز جمعه 11 اسفند ماه، منحصر به سالن دانشگاه صنعتي شريف نبود. در سالن هاي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران و همچنين مكاني در حوالي پل سيدخندان نيز داوطلبان با سالن هاي سرد و فاقد گرما روبه رو بودند. صندلي ها نيز اغلب فرسوده و غيرقابل استفاده بود. از سازمان سنجش تقاضا داريم براي جلوگيري از تكرار چنين مسايلي، اين مشكل را با دقت و قبول مسئوليت كامل بررسي كند و مقصرين احتمالي معرفي شوند.
گروهي از داوطلبان دختر آزمون كارشناسي ارشد
تقاضا از شركت ايرانسل
از شركت ايرانسل تقاضا دارم در واگذاري سيم كارت به متقاضيان، دقت هاي لازم را انجام دهد تا عوامل واسطه اي، به زيان متقاضي عمل نكنند و به اعتبار شركت لطمه نزنند. در اراك، پس از ثبت نام اينجانب براي خريد سيم كارت، شركتي 100 عدد سيم كارت خريداري كرده است كه شماره سيم كارت من هم جزو آنها منظور شده و در نتيجه علي رغم ثبت نام جلوتر موفق به تهيه سيم كارت نشده ام!
محمد آزادي- اراك

استقبال وسيع براي اشتراك روزنامه همشهري
در روزهاي اخير با استقبال وسيع و كم نظير خوانندگان همشهري براي اشتراك روزنامه، همكاران ما در اين بخش، شبانه روز تلاش مي كنند تا به اين نياز وسيع پاسخ گويند و سيل تقاضاها را جبران نمايند.همچنان كه اعلام شده، بهاي روزنامه براي مشتركين 75 تومان است و تسهيلات لازم براي دسترسي به هنگام مشتركين به روزنامه همشهري نيز از هر حيث فراهم شده است.

دانش
رقابت علمي ايران با تركيه و پاكستان
ايسنا:  معاون پژوهشي وزير علوم با بيان اين كه در ميان كشورهاي اسلامي  منطقه، تركيه با توجه به اين كه تعداد مقالات آن سه برابر ايران است، مدعي رتبه اول است و ايران و پاكستان به ترتيب در رتبه هاي دوم و سوم قرار مي گيرند، گفت: با اين حال، در صورت احتساب معيارهاي سلبي امكان دارد كشور ما در رتبه نخست قرار بگيرد.
دكتر منصور كبگانيان، معاون پژوهشي وزير علوم، تحقيقات و فن آوري كه در سي و يكمين جلسه هيأت حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي، نقد و مناظره سخن مي گفت، خاطرنشان كرد: خوشبختانه در زمينه هاي مختلف شيب رشد علمي ما رو به بالاست و اين در حالي است كه تركيه در اغلب زمينه ها از جمله در زمينه تعداد دانشگاه ها و دانشجويان دكتري و نيز قطب هاي علمي و حتي توليد مقاله به يك حد ثابت رسيده است و اين نقطه اميدواري است كه نهايتاً با اين شيب رشد، ما از آنها در بيشتر زمينه ها جلوتر بزنيم. وي اضافه كرد: البته در زمينه دانشگاهها همين الآن هم از تركيه جلوتر هستيم.

سلامت
تكرار مشكلات هرساله نظارت بر رستوران هاي بين راهي در ايام نوروز
يك بازرس براي 240 رستوران
گروه سلامت - چند سالي است كه پيش از تعطيلات نوروز، وزارت بهداشت خبر از فعاليت بسيج سلا مت نوروزي مي دهد كه نظارت بر رستوران هاي بين راهي يكي از آنهاست، اما هر سال هم همين سؤال پيش مي آيد كه چگونه كيفيت بهداشتي يك ميليون و 200 هزار رستوران بين راهي فقط توسط 5 هزار بازرس بهداشتي نظارت مي شود؟
روز گذشته، رييس اداره  بهداشت مواد غذايي و اماكن عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، طبق روال سال هاي گذشته اعلام كرد: حدود پنج هزار بازرس بهداشتي تا 15 فروردين بر بهداشت مواد غذايي رستوران هاي بين راهي و مراكز عرضه  و تهيه مواد غذايي نظارت خواهند داشت . سيدرضا غلامي افزود: سه تيم سيار بهداشتي نيز در هر شهرستان حضور داشته و به تخلفاتي كه مسافران در مورد بهداشت اماكن تهيه  و توزيع غذا مشاهده مي كنند، رسيدگي خواهند داشت. وي وظيفه بازرسان را نظارت بر كيفيت آب آشاميدني، ايمني مواد غذايي، مسايل بهداشت فردي، نگهداري مواد غذايي، ممنوعيت استعمال دخانيات، عدم استفاده از نمك هاي غيرتصفيه   شده يا سنگ نمك در طبخ غذا عنوان كرد.رييس اداره  بهداشت مواد غذايي و اماكن عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي همچنين در زمينه بهداشت مواد غذايي به مسافران نوروزي توصيه هاي زير را عنوان كرد:
۱ - در حين سفر حتي الامكان از مصرف شيريني هاي تر و خامه دار خودداري كنيد.
۲ - در صورت خريد لواشك يا بسته هاي آلوچه و تنقلات مورد علاقه كودكان حتماً به پروانه ساخت آنها توجه كنند.
۳ - اگر از كنسرو استفاده مي كنيد بايد توجه داشته باشيد كنسرو بصورت باد كرده ، زنگ زده و نشتي نباشد و هنگام مصرف حتماً به مدت ?? دقيقه جوشانده شود.
۴ - از سالاد الويه و خوراكي هايي مانند دل ، جگر، مرغ ، مغز و زبان كه زود فاسد مي شوند خودداري كنيد.
۵ - به قرار گرفتن كارت سلامت معتبر رستوران در معرض ديد   و داشتن كارت سلامت داراي اعتبار براي همه كاركنان اماكن تهيه و توزيع مواد غذايي توجه كنيد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |