چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۴ - Mar 7, 2007
آغاز عمليات بهاره ناتو
بيش از هزار نيروي افغان و 4500
نيروي ناتو در اين عمليات شركت دارند
016539.jpg
گروه بين الملل - نيروهاي تحت فرماندهي ناتو در افغانستان ديروز عمليات بهاره خود عليه طالبان را با نام اشيل درجنوب افغانستان آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري آلمان از كابل،اين عمليات كه پيشتر ناتو از انجام آن در آغاز بهار خبر داده بود به علت تشديد درگيريها در جنوب افعانستان زودتر آغاز شده است ونيروهاي ناتو در استان هلمند مواضع خود را تقويت كرده و اعلام كردند كه اين عمليات تا سركوب كامل طالبان در جنوب ادامه خواهد يافت.
به گزارش همين خبرگزاري در اين عمليات بيش از هزار نيروي افغان و چهار هزار وپانصد نيروي ناتو شركت دارند.در نخستين مرحله از اين عمليات يك سرباز عضو ناتو به گفته سخنگوي ناتو در افغانستان كشته شد. سخنگوي ناتو در افغانستان در مورد اين عمليات گفت كه محدوده اين عمليات هرچند اكنون در جنوب است ولي تا رسيدن به نتيجه مطلوب ادامه خواهد يافت.اكنون بيش از سي و پنج هزار نيروي تحت فرماندهي ناتو در افغانستان در كمك دولت حامد كرزاي هستند ولي هنوز آرامش به اين كشور باز نگشته است.
جنوب افغانستان به دليل حضور نيروهاي طالبان كه توانسته بودند شهر موسي قلعه را به تصرف خود در آورند در روزهاي اخير به محل اصلي درگيريها بين طالبان و نيروهاي ائتلاف تبديل شده بود.
بيشترين نيروهاي شركت كننده در عمليات اشيل را نيروهاي انگليسي تشكيل مي دهند و از سوي نيروهاي امريكايي نيز پشتيباني مي شوند.به گزارش خبرگزاري آلمان نيروهاي آلماني كه در شمال و در مزارشريف مستقر هستند در اين عمليات شركت ندارند.
آلمان ادعا مي كند كه فقط در بازسازي افغانستان مشاركت مي كند ولي دولت آلمان هفته گذشته اعلام كرد كه يك اسكادران از هواپيما هاي تورنادو خود را براي شناسايي به افغانستان خواهد فرستاد.
در پي درگيريهاي چند روز اخير در افغانستان كه به كشته شدن تعدادي از مردم عادي انجاميد و اعتراض دولت افغانستان را نيز در پي داشت، ديده بان حقوق بشر نيز خواستار تحقيق درباره  نقش نيروهاي آمريكايي در كشتار غيرنظاميان در افغانستان شد.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه اين سازمان بين المللي با صدور بيانيه اي تاكيد كرده است كه آمريكا بايد به درخواست حامد كرزاي، رئيس جمهوري افغانستان براي تحقيق سريع و فوري درباره  عمليات نظامي روزهاي چهارم و پنجم مارس ( ??و ??اسفند) كه منجر به كشته شدن شماري از غيرنظاميان افغاني شد، پاسخ مثبت بدهد.

سنيوره: تلاش هاي ميانجيگرانه بايد ادامه يابد
گروه بين الملل - فواد سنيوره نخست وزير لبنان در ديدار با روزنامه نگاران شمال لبنان گفت كه نسبت به حل بحران جاري در كشور، نه خوش بين است و نه بدبين.
ايرنا از بيروت گزارش داد كه وي در اظهارات خود بدون اشاره به تلاش هاي مشترك ايران و عربستان براي حل بحران لبنان گفت كه هنوز راه حلي براي بحران كنوني پيدا نشده و به همين دليل بايد تلاش هاي ميانجيگرانه ادامه يابد.
نخست وزير لبنان خاطر نشان كرد تماس ها همچنان ادامه دارد و نبايد فكر كرد امور از دست لبناني ها خارج شده است. با اين حال محمد فنيش وزير نيروي لبنان و از نمايندگان حزب الله در مجلس لبنان ديروز اعلام كرد اگر گروه سياسي حاكم ( ??مارس ) به راه حل هاي بحران لبنان كه تاكنون براي آنها رايزني هاي زيادي شده پاسخ مناسب ندهد مخالفان دولت چاره اي جز روي آوردن به عصيان مدني نخواهند داشت. فنيش افزوده است: براي بحران لبنان راه حل هايي در نتيجه تلاش هاي ايران و عربستان پيشنهاد شده و اگر گروه سياسي حاكم به آن پاسخ ندهد اين به اين معنا است كه بايد به استقبال بحراني برويم كه ابعادش تنها محدود به موضوع دادگاه بين المللي براي پرونده ترور رفيق حريري و يا تشكيل دولت وحدت ملي نخواهد بود.

تجديد نظر در
دكترين نظامي روسيه
گروه بين الملل - شوراي امنيت روسيه اعلام كرد كه دكترين نظامي روسيه با توجه به تحولات جهاني از جمله تقويت ناتو مورد تجديد نظر قرار خواهد گرفت.
در بيانيه روز سه شنبه شوراي امنيت روسيه كه خبرگزاري ايرنا از مسكو گزارش داد، آمده است كه تجزيه و تحليل اوضاع جهاني نشان مي دهد جايگاه نيروهاي مسلح در سياست كشورهاي جهان ارتقا يافته و توجه به نيروهاي نظامي و توليد سلاح هاي پيشرفته روبه افزايش است.
اين بيانيه مي افزايد: در اين روند ارتش هاي جهان به تجهيزات جديد مجهز شده ، شيوه هاي بكارگيري نيروهاي نظامي مورد تجديد نظر قرار مي گيرد و پيمان هاي نظامي بويژه ناتو تقويت مي يابد.
شوراي امنيت روسيه با اشاره به دكترين نظامي روسيه كه در سال ???? تدوين شده، اضافه كرده: اين شورا با همكاري نهادهاي مربوط دولتي، پيش نويس دكترين جديد را در دست تدوين دارد و براي اين كار از سازمانهاي علمي كمك خواهد گرفت.
شوراي امنيت روسيه تاكيد دارد نوسازي نهادهاي نظامي كشور به سطح توسعه اقتصاد بستگي دارد و دكترين نظامي بايد به مهمترين مسايل مربوط به تأمين امنيت كشور پاسخ دهد.
گفته مي شود علت اصلي تجديد نظر در دكترين نظامي روسيه، تصميم آمريكا براي استقرار پدافند موشكي خود در لهستان ، چك و منطقه قفقاز است كه باعث نگراني روسيه شده است.

كوتاه
كشته شدن 7 نظامي آمريكايي در عراق
ايرنا: چندين روز پس از آغاز طرح امنيتي تازه آمريكا براي بغداد نه تنها آرامش به بغداد باز نگشته است بلكه حمله به نيروهاي آمريكايي در ديگر نقاط عراق نيز همچنان ادامه دارد.
ارتش آمريكا روز سه شنبه با انتشار بيانيه اي از كشته شدن هفت نظامي در عمليات مختلف در استانهاي دياله و صلاح الدين در شمال بغداد خبر داد.
در اين بيانيه آمده است: بر اثر درگيريهاي مختلف در استانهاي دياله و صلاح الدين همچنين چهار نظامي آمريكايي زخمي شدند. به گزارش ايرنا از بغداد، در اين بيانيه آمده است كه شمار نظاميان آمريكايي به هلاكت رسيده از ابتداي اشغال عراق در سال ???? ميلادي تا كنون به سه هزار و ??? تن رسيده است .
تشنج در كابينه دولت صهيونيستي
خبرگزاري فرانسه: نشست هفتگي كابينه دولت صهيونيستي به دليل درگيري بين نخست وزير با امير پرتز وزير جنگ اين رژيم به طور موقت تعطيل شد.
اين دو كه در جريان حمله اسرائيل به لبنان اختلاف نظر شديد داشتند بارها در مورد برخورد با مسايلي كه به شكست اسرائيل از حزب الله انجاميد در كابينه اسرائيل با هم اختلاف نظر داشتند و اين درگيري ها توجه روزنامه هاي اسرائيلي را نيز به خود جلب كرده بود. به گزارش خبرگزاري فرانسه از قدس، مشاجره و جدل ميان اولمرت و پرتز پس از آن آغاز شد كه پرتز درصدد سخن گفتن در مورد حقوق پرداخت نشده  كاركنان شهرداري برآمد و اولمرت نيز به طور علني وي را به سُخره گرفت.
ادعاي قتل تورگوت اوزال
ايرنا: خانم سمرا اوزال همسر تورگوت اوزال رئيس جمهوري فقيدتركيه در يك برنامه تلويزيوني، بار ديگر مرگ همسرش را ناشي از مسموميت و قتل خواند.
وي در برنامه تلويزيوني موسوم به قدرت زن كه از كانال تلويزيوني آ.تي.وي پخش شد، گفت كه اوزال در يك سفارت خارجي بعد از نوشيدن يك نوشابه مسموم شد.
تورگوت اوزال رئيس جمهور پيشين تركيه، در سال ????ميلادي پس از بازگشت از سفر دوره اي به آسياي ميانه، به طور ناگهاني درگذشت.
خانواده اوزال و در رأس آنها همسر، پسر و برادر وي تاكنون بارها سخن از احتمال مسموميت و قتل وي به ميان آورده اند.
ديدار رايس و عبدالله دوم
خبرگزاري فرانسه: كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا و عبدالله دوم، شاه اردن كه به واشنگتن سفر كرده روز دوشنبه درباره آوارگان عراقي و طرح صلح كشورهاي عربي براي خاورميانه رايزني كردند.
رايس و عبدالله دوم پس از اين نشست هيچ بيانيه اي صادر نكردند. شاه اردن در سفر پنج روزه خود به آمريكا با جرج بوش  رئيس جمهوري، ديك چني معاون رئيس جمهوري و رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا ديدار خواهد كرد.
وضعيت آوارگان عراقي در اردن و طرح صلح خاورميانه اي اعراب مهمترين محور گفت وگوهاي رايس و مقامات آمريكايي اعلام شده است.

گزارش
دمكرات  ها در پي
محدودكردن اختيارات جنگي بوش
گروه بين الملل- جيمز وب، سناتور دمكرات ايالت ويرجينيا روز گذشته طرحي را تقديم كنگره ايالات متحده كرد كه محدود كردن اختيارات جورج بوش، رئيس جمهور در زمينه صدور فرامين جنگي جديد را دنبال مي كند.
به گزارش روزنامه واشنگتن پست، وب علت تدوين اين طرح الزام آور را خودداري كاخ سفيد از تأييد اين نكته كه بوش در ماه هاي باقيمانده از دوره رياست جمهوري خود هر تصميم جنگي جديدي را با كنگره هماهنگ مي كند، عنوان كرده است. او روز گذشته تصريح كرد مترصد الزام دولت بوش به جلب نظر كنگره قبل از رويارويي احتمالي با ايران است. وب در پاسخ به سئوالات خبرنگاران پيرامون اين طرح گفت: مسأله كاملا مشهود است كه ايران، عراق نيست. وي افزود: رئيس جمهور حق آغاز عمليات نظامي يكجانبه عليه ايران را ندارد.
در اين طرح منع اختصاص بودجه براي هرگونه عمليات نظامي عليه ايران بدون كسب مجوز كنگره پيش بيني شده است البته در متن طرح ارائه شده استثناهايي چون آغاز حمله از سوي ايران، مواردي كه واحدهاي ارتش ايالات متحده در تعقيب عناصر متخاصم چاره اي جز ورود به خاك ايران نداشته باشند يا وقتي انجام عمليات اطلاعاتي ضروري جز با ورود به قلمرو ايران ممكن نباشد پيش بيني شده است.
آنچنان كه وب گفته با ملزم شدن كاخ سفيد به كسب مجوز كنگره قبل از صدور فرامين جنگي جديد قانونگذاران آمريكايي سعي مي كنند مانع از درگرفتن منازعه جديدي در غياب ادله قابل قبول شوند. او مي گويد توانسته هري ريد، رهبر اكثريت دمكرات سنا را متقاعد به حمايت از اين طرح كند و تاكيد دارد سعي خواهد شد اين لايحه پس از تصويب به اصلاحيه قانون بودجه سال 2007 كه بوش در آن خواستار اختصاص وجوه جديدي به ارتش آمريكا براي ادامه جنگ در عراق و افغانستان شده است، منضم شود.وب اصرار دارد ارائه اين طرح را نبايد با مسأيل حزبي خلط كرد و هدف از پيشنهاد آن را تامين منافع ملي آمريكا توصيف كرده است.
جان وارنر، سناتور جمهوريخواه ايالات ويرجينيا اولين عضو اقليت سنا بود كه روز گذشته به اين طرح واكنش نشان داد. او در اظهاراتش ضمن ابراز نگراني از محتواي اين طرح، آن را ناقض اختياراتي دانست كه كنگره پيش از اين به بوش اعطا كرده و رئيس جمهور در چارچوب آن محق است در مواردي كه خطري متوجه امنيت ملي آمريكا باشد بدون مجوز كنگره فرامين جنگي صادر كند.
رويارويي در نقطه صفر
طرح وب ادامه تلاش هاي اخير دمكرات ها براي حصول اطمينان از عدم صدور فرمان نظامي عجولانه ديگري از سوي كاخ سفيد تحت سيطره جمهوريخواهان است.مجلس نمايندگان كنگره ايالات متحده حدود دو هفته قبل قطعنامه اي را به تصويب رساند كه براساس آن از عملكرد دولت بوش در عراق و به ويژه طرح جديد كاخ سفيد كه در چارچوب آن حدود 30 هزار نيروي تازه نفس به اين كشور اعزام مي شوند، انتقاد شده بود.
اين قطعنامه براي دولت بوش الزام آور نبود اما از آنجا كه تصويب آن در سنا مي توانست رسوايي  سياسي غيرقابل جبراني براي دولت بوش باشد اقليت جمهوريخواه سنا مانع از تصويب آن شد.همزمان با اين قطعنامه جناح هايي در داخل كنگره از تلاش براي لغو اختيارات جنگي ويژه بوش خبر دادند كه در سال 2002 ميلادي براي صيانت از ايالات متحده از سوي كنگره به وي اعطا شد. اين تلاش هم با حمايت جمهوريخواهان از بوش مسكوت ماند اما وقتي بوش لايحه متمم بودجه سال 2007 ميلادي را كه در آن حدود يكصد ميليارد دلار بودجه اضافي براي پنتاگون درخواست شده بود را تقديم كنگره كرد دمكرات ها درصدد اعمال فشار به كاخ سفيد با جلوگيري از اختصاص همه اين بودجه شدند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |