يك انتقادي ، خواندن آموزش
است مدني جامعه در اساسي نياز
از نفر هزار از بيش بيانيه
به تهران شهر معلمان
معلم روز رسيدن فرا مناسبت
كه نيازي :آموزشي تكنولوژي
شود نمي حس آن ضرورت
پرورش و آموزش وزير
جوانان نفس به اعتماد تقويت
است وپرورش آموزش رسالت
يك انتقادي ، خواندن آموزش
است مدني جامعه در اساسي نياز
اثرگذاري تناسب ، روايي ، ارزشيابي فرآيند انتقادي ، خواندن
مطالعه معيارهايي براساس كه است خواندني مواد ارزش يا
هم و داشته ارتباط منطقي استدلال با معيارها اين.ميشود
دانش به مربوط بيروني معيارهاي و دروني ، ويژگيهاي با
همچنين ، .دارند سروكار خواندني مواد درباره خواننده
فرهنگي و اجتماعي -سياسي نگرشهاي و سوگيريها با معيارها
رو ، اين از.است مرتبط متن خواندن اهداف با نيز و فرد
دروني انتقادي ارزشيابي شامل انتقادي خواندن دارد امكان"
در شواهديHarrisand Hodges) 1981)"باشد بيروني و
1981) دارد وجود انتقادي خواندن ويژه مهارتهاي زمينه
اين آموزش ضرورت بر آموزشي ، متون بيشتر در و(Wolf,
مربوط مهارتهاي.است شده تاكيد گستردهاي سطح در مهارتها
استدلال در لغزشهايي شناسايي دروني ، انتقادي ارزشيابي به
.برميگيرد در را تبليغي تكنيكهاي شناخت و منطقي
:نظير بيروني ، معيارهاي پايه بر دروني ارزشيابي مهارتهاي
بازشناسي عقيده ، و باور از (Fact) واقعيت تشخيص
.است نويسنده شرطهاي و قيد ارزشيابي و نويسنده سوگيريهاي
براساس تعريف و اصطلاحشناسي در تفاوتهايي وجود با
پذيرفته عام طور به انتقادي ، خواندن از خاصي جنبههاي
تفكر عناصر و انتقادي خواندن مهارتهاي بين كه است شده
مربوط متون از بسياري.دارد وجود تنگاتنگي رابطه انتقادي
را انتقادي خواندن مهارتهاي از فهرستي خواندن ، تدريس به
مورد وفور به كه ميبينيم مسامحهاي اندك با كه شاملاند
و خواندن مهارتهاي در كه تفاوتي.ميگيرند قرار استفاده
نامگذاري به مربوط ميشود ، ديده انتقادي خواندن
ارزشيابي كه باوريم اين بر.است مورداستفاده مهارتهاي
طريق از منطقي استدلال مبتنيبر مكتوب خواندني مواد
:ميشود تسهيل زير در اشاره مورد مهارتهاي پرورش
;همبستگي و علي روابط بين تشخيص -1
;نابجا مقايسههاي تشخيص -2
حساب به در شكست از ناشي دووجهي لغزشهاي شناسايي -3
;امكانات مجموعه آوردن
برپايه نتيجهگيري يا اندازه از بيش تعميم شناخت -4
;كافي مدارك و شواهد
تعيين و مقدمات يا اوليه اطلاعات مبناي بر قضاوت -5
;گردد متابعت شده انجام نتيجهگيري از بايد اينكه
;متباين و متضاد اظهارات شناخت -6
;بياساساند كه استنادهايي شناخت -7
فرآيند مثابه به كليشهاي يا قالبي باورهاي بازشناسي -8
.موجه فكري
طريق از ميتوان را متون انتقادي ارزشيابي مهارتهاي
ويژگيهاي جزء كه مورداستفاده تبليغي تكنيكهاي شناخت
باره ، اين در.داد پرورش ميآيند حساب به متون دروني
ميآيد زير در كه نكتههايي بر پرورش و آموزش متخصصان
:ورزيدهاند تاكيد
باورهاي با اصطلاحاتي يا واژهها -ناپسند اسامي (الف
موضوع براي افراد برانگيختن براي كه ناخوشايند
.ميگيرد قرار مورداستفاده
خوشايند باورهاي از مشحون واژههايي -پسنديده اسامي (ب
به موضوع به نسبت كه احساسات جلب يا برانگيختن براي كه
.ميشود برده كار
درخواستي براي تاييدي اظهاريهاي يا بيان -گواهينامه (پ
.است مربوط...و نظريهها طرحها ، باورها ، افراد ، به كه
زمينه يك در نفوذ داراي موءسسههاي يا افراد -انتقال (ت
را پيشنهادهايي يا افكار نظريهها ، باورها ، برخي ويژه ،
يا حاشيهاي كار يك آنها به نسبت كه ميدهند ارائه
.است نامربوط
مردم بيشتر نظر برمبناي خاص كاري تعيين بر -مردم توده (ث
.ميورزد تاكيد
ويژه موضوع برمبناي اطلاعات ارائه -محوري اطلاعات (ج
.است موردنظر
پيش ميرود ، كار به خاص رشته يك در كه دانشي فهم و درك
دنياي اما ، .است انتقادي خواندن براي اساسي نياز
دلايلي بنابه ميدهد نشان روشني به داريم ، كه پيچيدهاي
خارجي معيار براي لازم منابع ادامه ، در.نيست چنين
.ميشود ارائه انتقادي خواندن
عقيده ، و (Fact) واقعيت بين فرقگذاري -1
نويسنده ، فرضهاي تعيين -2
نگارنده ، شرطهاي و قيد درباره قضاوت -3
نوشته ، روايي ميزان سنجش -4
اطلاعات ، جريان درباره قضاوت -5
دوم ، دست و اول دست اسناد بين فرقگذاري -6
.نويسنده سوگيري تشخيص -7
به توجه با تاحدودي ، نوشتاري مواد به خواننده پاسخ چون ،
اين ;ميگردد تعيين فرهنگي و اجتماعي -سياسي گرايشهاي
ارزشيابي براي خارجي معيارهاي برخي پديدآيي سبب امر
به مربوط سوگيريهاي تشخيص بنابراين ، .ميگردد انتقادي
..و افراد معلوليت سالمندي ، نژادپرستي ، چون ويژهاي مسايل
به واكنش در خواننده سوي از مشخص سوگيريهاي شناخت بر.
.دارد نوشتاري مواد
انتقادي خواندن آموزش
با انتقادي ، خواندن آموزش در معمول و مرسوم ديدگاههاي
زير ترتيب به و گردآوري معتبر منبع چندين از استفاده
است شده آماده
(Robin son, 1980 Spache & Spache,1973Harris and
رهنمودهاي كارآيي اخير شواهدپژوهيsmith,1980 Smith)
:است داده نشان را اشاره مورد
از و فراگير طيفي داراي بايد انتخابي آموزش مواد (الف
باشد ، مشكل به ساده
سالگي تا 7 از 6 ميتوان را انتقادي استدلال آموزش (ب
كرد ، آغاز
ابتدايي اول پايه از ميتوان را انتقادي خواندن آموزش (پ
تدارك آن براي مناسبي آموزشي مواد آنكه شرط به كرد ، شروع
.شود
انتقادي خواندن آموزش براي بحث ، راهبرد از استفاده (ت
.است سودمند
انتقادي خواندن و (معنا فهم و درك) مطلب درك (ث
دو هر ولي شود ، تدريس مجزا صورت به بايد (معنا ارزشيابي)
.(Lehr, 1982) باشند همسو بايد
را آموزش اثرگذاري خواندن جريان در بحث ، از استفاده (ج
.ميرساند مطلوب حد به
انتقادي ، خواندن منطقي بسط يك بهمثابه بايد نوشتن (چ
.شود ترغيب
براي دانشآموزان ، به اثرگذار سئوالهاي پرسيدن آموزش (ج
.است اهميت حايز انتقادي تفكر و انتقادي خواندن پرورش
آقازاده محرم *
از نفر هزار از بيش بيانيه
به تهران شهر معلمان
معلم روز رسيدن فرا
مناسبت
روز و معلم مقام بزرگداشت هفته رسيدن فرا با همزمان
معلمان از نفر هزار از بيش سوي از مطهري ، استاد شهادت
بيانيه اين از بخشهايي در.شد صادر بيانيهاي تهران ، شهر
همشهري فرهنگي علمي گروه به نيز آن از نسخهاي كه ،
:است آمده شد ، ارسال
انديشمند استاد شهادت روز و معلم روز ماه ، ارديبهشت 12
همه.ميداريم گرامي را روز اين.است مطهري مرتضي علامه
تشكيل با پرورش و آموزش ادارات معلم ، هفته و روز در ساله
و رسمي مراسم برگزاري به معلم مقام بزرگداشت ستادهاي
و ميپردازند مقامات محوريت با و معلمان نام به تشريفاتي
تماشاچي و لشگر سياهي نقش مراسم اين در معلمان ، براي
ستايش به زبان معلم ، روز در روسا و مقاماتهستند قائل
سخن داد باره ، اين در رسانهها و ميگشايند معلم مقام از
برخوردهاي كه هستند مسئله اين نگران معلمان اما.ميدهند
سال ، در روز چند فقط هم آن معلم ، نام با احساسي و شعاري
آموزش دردناك واقعيتهاي درك از عمومي افكار انحراف باعث
در ميخواهند معلمان.شود معلمان كار و زندگي و پرورش و
مسئولان و مردم گوش به را خود صداي بيواسطه ، معلم ، روز
تشريفاتي ، و رايج كليشههاي از دور به و برسانند
.بگذارند ميان در مردم با را واقعيتها
طريق از را پرورش و آموزش عظيم مشكلات حل معلمان ، ما*
بسته در اتاقهاي در تصميمگيري و اداري محدود سازوكارهاي
براي دستورالعمل صدور و مقامات توسط و بالا ، از و
و تداوم باعث روشها اين.ميدانيم غيرممكن پايينيها ،
تمام از بايد مشكلات ، بر غلبه براي.ميشود مشكلات تراكم
.كرد استفاده امكانات و تجربهها و مغزها
صراحت ، بر مبتني جديد ادبيات رواج خواستار معلمان ما*
.هستيم انسانها حرمت رعايت و ادب آشكارگويي ، صداقت ،
واقعيتها رنگآميزي و مبهمگويي و رياكاري تملقگويي ،
پرورش و آموزش مقامات از و ميدانيم ناپسند روشهاي را
كنند محكوم را تملق و ريا فرهنگ علني ، طور به ميخواهيم
.بردارند گام آن كردن ريشهكن جهت در و
انتخابات براي روشن ضوابط اعلام خواستار معلمان ، ما *
به شايستهسالاري اصل جايگزيني و مختلف سطوح در مديران
محدوده در بايد ادارات روساي.ميباشيم قبيلهگرايي جاي
خدمات ارايه و پشتيباني و تداركات كه خود قانوني وظايف
.كنند عمل است ، كلاس و مدرسه به لازم
و اسلامي جمهوري نظام از را خود قاطع پشتيباني ما*
معظم رهبر حمايت مورد و ملت برگزيده و محبوب رئيسجمهور
گسترش و ادامه خواستار و ميكنيم اعلام اسلامي انقلاب
فرهنگي ، زمينههاي در رئيسجمهور اصلاحي برنامههاي
و گروهها به وهستيم قانونگرايي بسط و اقتصادي و سياسي
برنامههاي در كارشكني و اخلال را خود رسالت كه قدرتهايي
اقدامات اينگونه از دست ميكنيم توصيه ميدانند ، دولت
كه نگيرند قرار قانون و ملت اراده مقابل در و بردارند
گسترش خواستار ما.نيست پوشيده مردم چشم از آنان حركات
اقدامات و هستيم قانون چارچوب در بيان و انديشه آزادي
حل.ميكنيم محكوم را جامعه فرهنگي فضاي در خشونتآميز
حركات.دارد فرهنگي راهكارهاي به نياز فرهنگي مسائل
شده مونتاژ عكس پخش مانند عوامفريبانه ، و ضدفرهنگي
از سوءاستفاده و تهران نمازجمعه در محبوب رئيسجمهور
و سياسي اهداف جهت در مردم مذهبي پاك عواطف و احساسات
آن ، عاملان براي زيان جز ارزشها ، از ابزاري استفاده
ميان در فرهيخته رئيسجمهور محبوبيت بر و ندارد نتيجهاي
.ميافزايد ملت اقشار
كه نيازي :آموزشي تكنولوژي
شود نمي حس آن ضرورت
گو و درگفت ايران ، در آموزشي جايگاهتكنولوژي به نگاهي
(آخر قسمت) احديان محمد دكتر با
و علمي صفحه در 78/ وگو ، شنبه/4 2 گفت اين اول قسمت
.شد منتشر فرهنگي
رشته در كشور دانشگاههاي از كه كساني از بسياري *
كه ميگويند شدهاند ، التحصيل فارغ آموزشي تكنولوژي
دريك كه كسي.ندارد وجود آنها براي مناسبي كار بازار
رشته به كه علاقهاي از غير به "قطعا ميكند ، تحصيل رشته
خواهد آن كار بازار به هم نگاهي نيم دارد ، تحصيلياش
چيست؟ اينباره در شما نظر.داشت
عدم دليل درمورد شما قبلي سوءال به سوءال اين به پاسخ *
ما كه بود اين ابعاد از يكي.برميگردد كاربرد
كار بازار.باشد مصرف واسطه كه نداريم آموزشي تكنولوژيست
فايده به راجع شناخت مقدار چه جامعه كه اين به برميگردد
استقبال يا و كند استقبال آن از كه دارد رشته يك كاربرد
و فوائد و كاربرد درباره كافي اطلاعات جامعه ، وقتي.نكند
هم رشته دنبال بنابراين باشد ، نداشته رشته يك نقش
آموزشي تكنولوژي كه اين براي هم آن حل راه.نميرود
و آموزش وزارت كه است اين شود ، مطرح ما آموزشي درنظام
آموزشي تكنولوژيست نام به كند مصوب سازماني پست يك پرورش
يا مدارس در كافي تعداد به آموزشي تكنولوژيست اين و
مدرسه چند يعني كند ، فعاليت ما مدارس از مجموعهاي
اين تا البتهكند فعاليت آموزشي تكنولوژيست يك زيرنظر
.نداريم جدي معني به بيكار فارغالتحصيل ما لحظه
و سازمانها از بسياري و پرورش و آموزش وزارت صداوسيما ،
ما و كردهاند جذب را آموزشي تكنولوژيستهاي نهادها
گرايش اين بايد ما و نيست كافي اين ولي.نداريم بيكار
اين به را بيشتري دانشجويان و داده توسعه رادردانشگاهها
و كرده تربيت بهتري كيفيت با را آنها و كنيم جذب رشته
.كنيم كار بازار براي آماده
مرتبط كار دنبال كه آموزشي تكنولوژي دانشجويان از برخي *
مراجعه از پس كه داشتهاند اظهار بودهاند رشته اين با
گفته آنها به كارفرما ، گوناگون ، سازمانهاي يا نهادها به
ما كه نيست چيزي آن ميدهند ، ياد شما به كه مطالبي" است ،
چيست؟ اينباره در شما نظر "ميخواهيم
صحبت كلي البته -ما مديران اگر كه ميكنم فكر من *
تكنولوژي با -نيايد پيش كسي براي سوءتفاهمي كه ميكنم
اگركارنامه.ميكند تغيير آنها قضاوت باشند ، آشنا آموزشي
اين كه ميكنند تائيد كنند نگاه را ما فارغالتحصيلان
يعني.ميخواهند كه هستند كساني همان دانشجويان ،
آن واقعي مفهوم و معنا با بخواهيم رااگر آموزشي تكنولوژي
ما.ميدهيم آموزش كه است چيزي همين كنيم ، پياده
نميتوانيم ما.كنيم اختراع چيزي خودمان از نميتوانيم
اين چون من نظر به.دهيم راتغيير علمي رشته يك ماهيت
كاربرد و رشته اين ماهيت و طبيعت بر مسلط ما خوب دوستان
مسلط عزيزان اين كه است مواردي اگر بنابراين نيستند ، آن
ما به كه ميشويم خوشحال ما ميبينند ، ايرادي و هستند
.ميدهيم تغيير برنامههايمان در سريع ما و بنويسند
مشكل و ندارد وجود مشكلي هيچ ماهيت در "ظاهرا البته *
لازم مهارت تكنولوژي رشته دانشجويان كه است اين اصلي
نميآورند؟ دست به تحصيل رادردوران
نداريم ، مشكلي ماهيت در يعني.است ديگري بعد موضوع ، اين *
اشكال ماهيت اين مفاد براي افراد كردن آماده در بلكه
وجود مشكل اين كه دارد امكان.ميكنم تائيد من.داريم
كار بهترين.كنيم بررسي و تحقيق بايد البته باشد ، داشته
بازخورد گرفتن و ارزشيابي طرح ارگاني يك كه است اين
تا ولي.گيرد عهده به آموزشي تكنولوژيستهاي راازعملكرد
كار ميتواند كه عاملي بهترين ميرسد نظر به موقع ، آن
خود گيرد عهده به را خورد باز ارائه و ارزشيابي خود
.هستند رشته اين فارغالتحصيلان
داديد ، قرار ما دراختيار را خود وقت كه اين از *
.سپاسگزارم
پرورش و آموزش وزير
جوانان نفس به اعتماد تقويت
است وپرورش آموزش
رسالت
قدرشناسي براي مناسب مجالي معلم هفته:فرهنگي علمي گروه
تكريم همچنين و تعقل و تفكر جايگاه و دانش و علم مقام از
و متفكران و عالمان و معلمان مقام بزرگداشت و
شربت معنويت و فرهنگ چشمهسار در كه است انديشهوراني
كام بر را دين و علم و بيداري و آگاهي حياتبخش و گوارا
.ميسازند سيراب را جانشان گوهر و ميچشانند حقيقت تشنگان
بزرگداشت هفته مناسبت به پيامي طي پرورش و آموزش وزير
و ما جامعه كه اينك:افزود مطلب اين بيان با معلم مقام
و آگاهي نيازمند ديگر زمان هر از بيش جوان نسل بويژه
ما نوجوانان و جوانان كنجكاو و پرسشگر روح و است دانائي
معظم مقام جوانگرايانه روشهاي و اسلامي انقلاب بركت به
و تلاطم در حقيقت جستجوي در عزيزمان رئيسجمهور و رهبري
پاسخگويي در عزيز مربيان و معلمان مسئوليت است تلاش
است مضاعف و حساس بسيار معزز قشر اين به اقناعي و عقلاني
نفس به اعتماد تقويت و جوان نسل ملي و ديني هويت احياء و
رسولان مهم رسالتهاي جمله از آنان متعادل شخصيت پرورش و
.است تربيت و تعليم
|