|
![]() |
|
در غيرانتفاعي دانشگاههاي
خطا و آزمون كشاكش دانشگاههاي انحلال و تحولات تاسيس ، چگونگي به نگاهي غيرانتفاعي ![]() گسترش شوراي نشست آخرين در:غيرانتفاعي موءسسه يك رئيس همه ماه يك مدت در كه بود شده تصويب علوم وزارت آموزش عمل در اما شوند ، تبديل اول نوع به غيرانتفاعي موءسسات نشد چنين درآمد پيش در دانشگاه ، به ورود مشتاقان انبوه و ايران جوان جمعيت به مربوط ضوابط و مقررات از توجهي قابل بخش اخير سال 10 دوره در آموزشي نظام آن از پيش و عالي آموزش دورههاي از بسياري اما.است داده قرار تحتالشعاع را دبيرستان به.است بوده خطا و آزمون بسته دور گرفتار تحولات ، اين يك با آنكه از پس متوسطه دوره آموزش نظام مثال عنوان اكنون بود ، شده تبديل جديد نظام به بنيادي تغييرات سلسله جديد و قديم نظام ويژگيهاي كه است درآمده روشي صورت به به مرور به روش اين كارشناسان قول به و دارد خود در را براي طبيعي طور به و ميشود پررنگتر قديم نظام سود روءساي و مسئولان خصوص به و دبيران دانشآموزان ، .دارد همراه به را خود به مخصوص مشكلات دبيرستانها ، و مصوبهها اساس بر نيز غيرانتفاعي عالي آموزش موءسسات و بعدي مشكلات بروز دليل به اما تاسيس ، رسمي توافقهاي اين واقع در.شدند استحاله دچار قانون ، با مغايرت حتي تاسيس از پس خطا و آزمون بسته دور يك در نيز موءسسات قبيل حاضر گزارش در.رسيدند انحلال مرحله به مدت كوتاه تحول و .داريم موءسسات اين انحلال تا ايجاد فرايند به كوتاهي نگاه سراسري كنكور در داوطلب ميليون يك از بيش سال هر آزمونهاي در نيز نفر ميليون نيم و يك از بيش و دانشگاهها هزار تنها 250 ميان اين در.ميكنند شركت آزاد دانشگاه ورود متقاضيان ششم يك پذيرش يعني ميشوند ، پذيرفته نفر داوطلبان شمار بر سال هر كه است حالي در ايندانشگاه به سياست برابر عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت و ميشود افزوده خود فعاليت بيشترين است موظف توسعه ، دوم برنامه در دولت آنچه بنابراين.كند متمركز تكميلي تحصيلات روي بر را به ورود متقاضيان از نفر هزاران عطش پاسخگوي ميتواند بتوانند كه خصوصي موءسسات مگر ، نيست چيزي باشد ، دانشگاهها متقاضيان آموزش به كشور عالي آموزش مقررات به توجه با .كنند اعطا معتبر مدرك آنان به و بپردازند غيرانتفاعي موءسسات آئيننامه سال 1364 در اينرو از تصويب به هدف ، اين با موءسساتي تاسيس براي غيردولتي ، از سال از 10 كمتر اما رسيد ، فرهنگي انقلاب عالي شوراي پديد پيشبيني غيرقابل مشكلات كه بود نگذشته مصوبه عمر دانشجو هزار از 20000 بيش با غيرانتفاعي موءسسه و 50 آمد دانشگاههاي به مذكور دانشجويان انتقال با.شدند تعطيل ديگر يكي و گرديد افزوده دانشگاهها اين ظرفيت بر دولتي .رفت خطا به فرهنگي بخش در دولت آزمونهاي از فرهنگي ، بخش در خطا ، و كوشش آزمونهاي كه است حالي در اين بسيار آنها جبران و دارد پي در را آسيبها بزرگترين .ميباشد هزينهبر و سنگين عالي آموزشهاي پيشينه :ايران در غيرانتفاعي ساختار برپايه ماه 1338 ، اسفند در ايران ملي دانشگاه امريكايي و اروپايي كشورهاي در غيردولتي دانشگاههاي دانشجوي پذيرش 120 با بعد سال ماه بهمن در.شد تاسيس بانكداري دانشكده دانشجوي و 54 شهرسازي و معماري دانشكده .كرد آغاز را خود كار "رسما مالي ، و اقتصادي علوم و آن ، مكان و داشت آموزشي كادر نفر ابتدا 32 دانشگاه اين با سال 1341 در.بود تهران شهر داخل استيجاري ساختمانهاي به اوين خالصه اراضي از متر هزار هفتاد دولت ، هيات تصويب دانشگاه اين مختلف دانشكدههاي و شد واگذار دانشگاه اين تا دانشگاه هزينهشدند بنا فعلي مكان در زمان مرور به شروع با و ميشد تامين دانشجويان شهريههاي از سال 1347 اعتبارات از ريال ميليون عمراني ، 145 چهارم برنامه پنجاه ، دهه اوايل.شد واگذار دانشگاه اين به كشور عمراني دانشگاه كنكور.بود تومان ترم 4100 هر براي دانشجو شهريه از كنكور سوم تا اول نفرات و بود جدا سراسري كنكور از تحصيل طرح با سال 1353 از.بودند معاف شهريه پرداخت و شد برداشته ملي دانشگاه در شهريهها دانشگاهي ، رايگان از برخي.گرفت عهده به را دانشجويان تحصيل مخارج دولت دانشگاه ملي دانشگاه كه دارند عقيده صاحبنظران .بود دولت به متعلق اما غيرانتفاعي :حسابداري عالي مدرسه امتيازاتي متخصص ، انساني نيروي تربيت براي دهه 1350 در پديد نيز موءسساتي امتيازات آن طبق بر و شد داده افراد به .بود حسابداري عالي مدرسه موءسسات ، اين موءثرترين ازآمدند افراد يا دولتي دانشگاههاي استادان از مدرسه اين حسابداري زمينه در كنند ، تدريس ميتوانستند كه غيردولتي -مدني علي مهندس چون استاداني مدرسه اين در.ميبرد بهره زمينه در نبوي برادران و -ايران آمار برجسته استاد به مدرسه اين.ميكردند تدريس جامعهشناسي و حسابداري هم كتاب توجه ، قابل بودجه و منابع و انگيزه داشتن دليل و خوب تدريس كيفيت و دانشجو جذب دليل به.ميكرد چاپ كار بازار جذب فارغالتحصيلان تمامي مناسب ، آموزشي محيط يك برابر شش پنج ، كار اواخر در كه طوري به ميشدند ، .داشت دانشجو پذيرش مشابه دولتي دانشكده حسابداري عالي مدرسه و كلان سطح در ملي دانشگاه بر علاوه عالي مدرسه جمله از ديگري عالي آموزش موءسسات خرد ، سطح در به اقتصاد و رياضيات عالي مدرسه و بابلسر و رشت بازرگاني و كرج در -ايران اقتصاد استاد اولين -پيرنيا دكتر همت .رسيدهاند ثبت به فهرست اين در نيز قزوين متقاضيان روزافزون افزايش پي در و اسلامي انقلاب از پس بر اساسي قانون تصريح و طرف يك از دانشگاهها به ورود آموزش بعضي كه آنجا تا -اجباري و عمومي رايگان ، آموزش حق مثابه به را آن و گرفتند مفت واژه برابر را رايگان آموزش و فرهنگ وزارت ناتواني ديگر طرف از و -كردند تلقي موءسسات امتياز واگذاري با نياز ، اين به پاسخ در عالي .شد موافقت حقوقي و حقيقي اشخاص به عالي آموزش موءسسات تاسيس مادهاي آئيننامه 17 ماه 1364 ، مهر در فرهنگي انقلاب عالي شوراي تصويب به غيردولتي غيرانتفاعي بر آئيننامه تصريح.(فرهنگي انقلاب از پس سال سه) رسيد همچنين.بود عالي آموزش گسترش در مملكت امكانات بسيج روي تامين جامعه ، دانش و فرهنگ سطح ارتقاء" نيز آن از هدف .و عالي آموزش گسترش جامعه ، نياز مورد متخصص انساني نيروي راه در مردم جانبه همه فعاليت براي مناسب زمينه ايجاد.. .بود شده عنوان "كشور پژوهش و دانش اعتلاي و گسترش دولت خصوصيسازي و ساختاري تعديل سياست پرتو در طرح اين در سرمايهگذاري به غيردولتي بخش تشويق" منظور به و سرمايههاي هدايت ديگر ، طرف از و "عالي آموزش زمينه اما.پذيرفت صورت آموزشي و فرهنگي بخش به سرگردان .نرسيدند ظهور منصه به هفتاد دهه تا موءسسات از هيچكدام تحقيقات از پس چنانچه طرح ، اين تعويق دلايل جمله از و حمايت عدم اداري ، و گزينش مشكلات شد ، روشن علوم وزارت انقلاب عالي شوراي.بود...و بانكي و مالي تسهيلات رفع منظور به را مصوبهاي ماه 1373 مرداد در فرهنگي غيرانتفاعي موءسسات در سرمايهگذار افراد مشكلات و موانع تصويب و تاسيس اجازه صدور آن در و رساند تصويب به تحصيلي مقاطع در" بند اين اضافه به علمي هيات و اساسنامه عهده به را "كارشناسي معادل و كارداني معادل كارداني .گذاشت عالي آموزش و فرهنگ وزارت انقلاب عالي شوراي تصويب به كه علوم وزارت مصوبات براساس عالي آموزش زمينه در موءسسه نوع دو رسيد نيز فرهنگي .آمدند پديد غيرانتفاعي :دوم نوع و اول نوع غيردولتي غيرانتفاعي موءسسات فرهنگ وزارت آزاد آموزشهاي دفتر رئيس محمدزاده محسن دكتر نوع غيردولتي غيرانتفاعي موءسسات":ميگويد عالي آموزش و به ملزم جهت هر از كه هستند موءسساتي آئيننامه طبق اول مثل و ميباشند عالي آموزش مقررات در ضوابط تمام رعايت دانشجو سراسري كنكور طريق از دولتي دانشگاههاي تمام .ميدهند رسمي مدرك هم فارغالتحصيلان به و ميپذيرند مدت كوتاه دورههاي اجراي منظور به ابتدا دوم نوع موءسسات رسمي طور به دانشجو دورهها اين در.ميشوند ايجاد رسمي دورههاي "لزوما و (سراسري كنكور) نميشود پذيرفته فرهنگ وزارت تاييد مورد گواهي پايان در و نميگذارند هم ".ميكند دريافت عالي آموزش و كه فرهنگي انقلاب عالي شوراي مصوبه در اينكه به توجه با از و ميباشند معادل مدرك اعطاي به مجاز تنها موءسسات اين وزارت سياست و كشور فرهنگي توسعه برنامه براساس ديگر طرف معادل ، دورههاي كردن محدود بر مبني عالي آموزش و فرهنگ مدرك حذف تقاضاي مذكور وزارت سال 1374 ، ماه مرداد در همان ماه شهريور در نيز شورا و كرد فوق شوراي از معادل .كرد موافقت فرهنگ وزارت پيشنهاد با سال براي رسمي مدرك احراز براي شرط سه نيز مصوبه پايان در معادل مدرك كه چرا -شد تعيين دوم نوع موءسسات دانشجويان :بود موءسسات اين فعاليت بر ناظر .باشد شده پذيرفته رسمي سيستم طريق از بايد دانشجو -1 و فرهنگ وزارت آموزش گسترش شوراي از عالي آموزش مراكز -2 .باشند داشته مجوز عالي آموزش برنامهريزي عالي شوراي تصويب به برنامهها محتواي -3 .باشد رسيده فرهنگي انقلاب عالي شوراي و علوم وزارت مصوبات در البته را لازم شرايط چنانچه دوم نوع موءسسات كه بود شده تصريح ضمن.كنند پيدا ارتقاء اول نوع به توانند مي باشند داشته در پژوهشي و آموزشي امور گسترش براي مذكور شوراي آنكه در آموزشي موسسات همه تمركز از پرهيز و كشور سراسر ديگر شهرستانهاي در اول نوع موءسسات كه داشت تاكيد پايتخت تهران در ميتوانند دوم نوع موءسسات و تهران جز به .ايجادشوند موءسسات تاسيس براي تقاضا سالهاي 7571 بين اساس اين بر دليل اين به تقاضاها اين بيشترين و يافت افزايش دوم نوع با بود ممكن كه بودند دوخته شرايطي به چشم موءسسين كه بود اول نوع به بتواند آنها دوم نوع موءسسه آنها احراز و كسب .شود تبديل دارد ادامه ![]() |
![]()
|