كشور دو بين حملونقل گسترش هدف با
ايران ريلي و جادهاي اتصال عمليات
شد آغاز افغانستان به
تجارتجهاني سازمان به كشور پيوستن از پس
رانجاتميدهد ايران ملي اقتصاد نقل ، و حمل
با همكاري گسترش بر روسيه راهآهن وزير
كرد تاكيد ايران
شركتهايحملونقلبار فعاليت از (همشهري) گزارش
شركتهاي مجوز صدور سخت شرايط
است كرده مواجه مشكل با را باربري
پارسال ماه بهمن در
يافت افزايش بيكاري ميزان
كشور دو بين حملونقل گسترش هدف با
ايران ريلي و جادهاي اتصال عمليات
شد آغاز افغانستان به
با ديروز سنگان به حيدريه تربت راهآهن اتصال و هرات به دوغارون راه احداث كلنگ
.شد زمينزده به ايران اسلامي جمهوري راهآهن مديرعامل و ترابري و راه وزير حضور
است ، انجام دست در آن اجرايي عمليات كه بافقمشهد آهن خط مهم انشعابات از يكي
مرز نزديكي در (كيلومتر بهطول 148) سنگان حيدريهمعدن تربت راهآهن احداث
و طراحي سال در آهن سنگ تن ميليون حدود 2 حمل براي فوق ريلي خطاست افغانستان
.است شده برآورد
گذر با و آغاز (بافقمشهد محور در واقع) حيدريه تربت ايستگاه از راهآهن اين مسير
جنوب از هرات تا سنگان مسير.ميشود متصل سنگان معدن به رود ، رشتخوار ، مناطق از
پروژه احداث.ميشود متصل هرات به هريررود رودخانه جوار در سپس و وارد دوغارون
از كه بوده بافقمشهد طرح اولويتدار پروژههاي جزء حيدريهسنگان تربت راهآهن
شده واگذار پيمانكار به آن مهم قطعات و ميباشد احداث دست در عمراني اعتبارات محل
.است
ايران راهآهن شبكه حاضر درحال ايران اسلامي جمهوري راهآهن عمومي روابط گزارش به
سنگآهن آهن ، خط ايناست تايباد درنزديكي سنگان آهن سنگ معدن سمت به گسترش درحال
سنگان مسير در خط اين ادامه و كرد خواهد تامين را خراسان فولاد مجتمع موردنياز
بسيار بستر ميتواند است ، راهآهن احداث جهت مناسب جغرافيايي موقعيت داراي كه هرات
فراهم كشور اين ترانزيت زيرساختهاي ايجاد و افغانستان با تجارت براي را مناسبي
.آورد
تورغندي بخش از شاهراه اين.دارد قرار افغانستان كيلومتري شاهراه 2800 در هرات
سمت به جنوب طريق از هرات از باعبور و شده آغاز (تركمنستان با افغانستان مرز)
به آنجا از و مييابد امتداد كابل به ازقندهار ادامه در و داده مسير ادامه قندهار
تاجيكستان و ازبكستان به انشعابي دوشاخه با و سيركرده كشور شمال در شريف مزار سمت
نيز را تركيبي حملونقل انجام شاهراه ، اين به ايران راهآهن اتصال.ميشود متصل
.ميسازد ممكن
اين در جادهاي نقل و حمل و بوده افغانستان كشور ارتباطي راه اصليترين شاهراه اين
.ميگيرد صورت شاهراه اين طريق از كشور
مشهد اساسي نقش مشابه) افغانستان غرب در هرات شهر اهميت:ميكند تصريح فوق گزارش
فرآوردههاي صادرات براي بالفعل بازار بهعنوان آن وجود و (ايران شرق اقتصاد در
منطقه در اقتصادي و فني قوي توجيه ميتواند صنعتي كالاهاي ساير و آهنآلات نفتي ،
مردم بين موجود اجتماعي و فرهنگي مشتركات مذكور راهآهن احداث اين بر علاوه.باشد
.ميكند دوچندان را ايران و هرات
امضا با شمالجنوب كريدور راهاندازي مقدمات كه آنجا از گزارش اين بنابر
پترزبورگ سن شهر در سال 1379 در روسيه و هند ايران ، بين جانبه سه موافقتنامه
فوق كريدور راهاندازي براي را خود اراده و عزم قرارداد طرف سه آن متعاقب و انجام
بسيار فرصت افغانستان هراتسنگان خطآهن احداث صورت در لذا داشتهاند ، ابراز
كارهاي و صنايع ايران اسلامي جمهوري راهآهن طريق از تا ميآورد بهدست مناسبي
.كند ارسال اروپايي كشورهاي به را خود صادراتي
بينالمللي اتحاديه در ايران اسلامي جمهوري راهآهن عضويت به باتوجه همچنين
احداث در پيشدستي رازي ، مرز طريق از اروپا به ايران راهآهن اتصال و راهآهنها
جمهوري به را متر ميلي استاندارد 1435 خط عرض انتخاب امكان كشور اين در راهآهن
كشور دو بين مرز در بوژي تعويض مشكل آينده در صورت اين درداد خواهد ايران اسلامي
.رفت خواهد بين از خود بهخودي ميكند تحميل را سنگيني بسيار هزينههاي كه نيز
افغانستان كشور در خونريزي و جنگ سال چندين از پس:است آمده گزارش اين پايان در
آرامش و ثبات سمت به كشور اين تدريج به و شده حكمفرما كشور اين در آرامش سرانجام
جنگ سالهاي هزينههاي بيشترين كه كشوري بهعنوان ايران اسلامي جمهوري.ميرود پيش
در جنگ از پس تحولات در ميتواند را مهمي بسيار نقش است ، شده متحمل را كشور اين در
عهدهدار را حياتي نقش هرات خطآهن احداث با آن بازسازي در و كند ايفا كشور اين
و اجتماعي و فرهنگي وابستگيهاي علايقو تعميق و تقويت موجبات اقدام اين با و شود
كه آورد فراهم را امنيتي و سياسي روابط تحكيم و مرزي معاملات و اقتصادي مناسبات
.ميطلبد را ويژهاي دورانديشي و توجه امر اين تحقق
تجارتجهاني سازمان به كشور پيوستن از پس
ميدهد رانجات ايران ملي اقتصاد نقل ، و حمل
در سرمايهگذاري براي را خصوصي بخش انگيزه غيراقتصادي و ناهماهنگ اجرايي سياستهاي
.است شده نقل و حمل ناوگان شديد فرسودگي موجب و داده كاهش بسيار نقل و حمل صنعت
مطلب اين بيان با كشور پايانههاي و نقل و حمل سازمان رئيس مشاور غروي بهروز مهندس
بخشهاي اصلي متصدي و متولي:كرد تصريح
ناچيز سهمي خصوصي بخش و است دولت (هوايي و دريايي جادهاي ، ريلي ، ) كشور نقل و حمل
وسايط انواع حتي و جادهها فرودگاهها ، بنادر ، زيرا.دارد نقل و حمل تحولات در
.دارند نياز انبوه و كلان سرمايهگذاريهاي به نقل و حمل ثابت اجزاي بهعنوان نقليه
باره اين در و دانست ناتوان سرمايهگذاريهايي چنين انجام براي را خصوصي بخش وي
و ندارد را اقتصادي بزرگ فعاليتهاي در شركت براي لازم پويايي كشور خصوصي بخش:گفت
بخش در
بخش سرمايههاي اندك بازده نرخ و كلان سرمايهگذاريهاي سبب به نيز نقل و حمل
.است رسانده اثبات به را خود انحصار دولت خصوصي
بخش زيربناهاي دنيا سايرنقاط در البته:كرد خاطرنشان غروي
اجزاي در فقط خصوصي بخش ايران در اما است خصوصي آن متحرك اجزاي و دولتي نقل و حمل
و ساختاري ناهنجاريهاي نيز قسمت اين در كه ميكنند سرمايهگذاري جادهاي متحرك
فراهم را نقل و حمل ناوگان فرسودگي موجبات نامناسب قيمتگذاري سيستمهاي و سازماني
.است آورده
:گفت ديگر كشورهاي با ايران جادهاي نقل و حمل استانداردهاي مقايسه با ادامه در وي
براساس كه صورتي در است سال از 20 بيش جادهاي باربري ناوگان متوسط عمر ايران در
ديگر سوي از.است سال تا 10 جادهاي 5 نقليه وسايط مفيد عمر موجود استانداردهاي
اروپايي كشورهاي با مقايسه در ايران جادههاي مهندسي ساخت و فيزيكي كيفيت
.دارد پايينتري استانداردهاي
مثبت همجوار كشورهاي به نسبت شرايطي چنين در را كشور نقل و حمل صنعت عملكرد غروي
بهرهبرداري ضعيف مديريت و بهرهبرداري براي مناسب راهكاري فقدان از و كرد ارزيابي
شبكههاي توسعه براي موجود معضلات اصليترين بهعنوان كشور اقتصاد مختلف سطوح در
.كرد ياد ايران نقل و حمل
حمل بخش نارساييهاي و مشكلات:گفت كشور پايانههاي و نقل و حمل سازمان رئيس مشاور
بنادر ، نظر از كه داريم قرار وضعيتي در ما سختافزاري ، نه است نرمافزاري نقل ، و
تقاضا بر مازاد عرضه و نيستيم كمبود دچار فرسودگيهايش تمام با ناوگان و جادهها
.دارد وجود نيز
نوين فناوري در سرمايهگذاري براي امكاني گونه هيچ حاضر حال در:داشت اظهار وي
عقبماندگي با كشور جادهاي نقل و حمل دليل همين به و ندارد وجود نقل و حمل صنعت
.است مواجه جديد تكنولوژيهاي از استفاده در جدي
از روزافزون استفاده امروز دنياي در كه است حالي در اين:شد يادآور غروي
و ايمني سرعت ، افزايش موجب نقل و حمل وسايل نوين تجهيزات و تكنولوژيك دستاوردهاي
ساختار در موجود ضعف سبب به ايران در اما است شده عملياتي هزينههاي كاهش
.ميگيرد بيشتري فاصله علمي معيارهاي با روز هر نقل و حمل صنعت نرمافزاري
دلار ميليارد صدها اروپا و آسيا بين موجود مبادلات و تجارت حجم:كرد خاطرنشان وي
فوق درآمد آورد ، دست به را بازار اين درصد تا 3 يك معادل سهمي ايران اگر و است
.بود نخواهد نفت درآمد از كمتر
چون.شود بيشتري توجه كشور نقل و حمل بخش به بايد:شد يادآور سخنانش پايان در غروي
قادر جهاني ، تجارت جديد نظام استقرار از بعد كه است فعاليتهايي جمله از نقل و حمل
.دهد نجات را كشور ملي اقتصاد است
با همكاري گسترش بر روسيه راهآهن وزير
كرد تاكيد ايران
.كرد اعلام ريلي حملونقل درباره ايران با همكاري گسترش براي را خود آمادگي روسيه
كشور دو همكاري براي روسيه رئيسجمهوري:گفت روسيه راهآهن فادئفوزير گنادي
ميكند متصل اروپا و روسيه به را ايران كه جنوب به شمال راهگذر از استفاده دوباره
.است قائل زيادي اهميت
دو همكاريهاي ادامه از خرسندي ابراز با ايراننيز ترابري و راه خرموزير احمد
دعوت تهران در ترانزيت 2002 ايران همايش در شركت براي روسيه راهآهن وزير كشوراز
.كرد
.شد خواهد برگزار تهران در خردادماه و 22 روزهاي 21 در همايش اين
بار شركتهايحملونقل فعاليت از (همشهري) گزارش
شركتهاي مجوز صدور سخت شرايط
است كرده مواجه مشكل با را باربري
بخش اين فعالان تا شده سبب بار حملونقل شركتهاي فعاليت براي مجوز صدور سخت شرايط
به مجوز اخذ براي نيز حملونقل شركتهاي تاسيس متقاضيان اكثر شوندو سردرگمي دچار
.آورند روي غيرقانوني شيوههاي
بار حملونقل شركتهاي تاسيس به مجاز افرادي تنها حاضر درحال ما خبرنگار گزارش به
.درآورند شركت مالكيت تحت را كاميون دستگاه چند تعداد بتوانند كه هستند
براي شرط سختترين و اصليترين فوق ، شرط بخش ، اين در فعالان از بسياري گفته به
از بسياري حاضر درحال كه نحوي به است بار حملونقل شركتهاي ايجاد مجوز دريافت
تا پانصد و ميليون يك پرداخت با امور اين در فعاليت متقاضيان
شكل به را آنها نقليه وسيله ، سند هستند كاميون داراي كه افرادي به تومان ميليون 2
صاحب نام به را سند مجددا بار مجوز اخذ از پس و ميكنند ثبت شركت نام به صوري
.ميكنند منتقل كاميون
صدور سخت شرايط:ميگويد ما خبرنگار به اينباره در بار حملونقل شركت يك مدير
غيرقانوني شيوههاي به بخش اين دستاندركاران از بسياري تا شده سبب فعاليت مجوز
ها شيوه اين از يكي كاميون مالكيت سند از استفاده پرداختوجهبراي كه آورند روي
.باشد كاذب حملونقل بخش در سرمايهگذاري نرخ تا شده باعث امر اين.است
مدل كه ميپذيرند را كاميونهايي سند تنها نيز مجوز صادركنندگان:ميكند اضافه وي
توانمندي چنين از تاسيس تازه تعاوني شركت كمتر فعلي شرايط در.باشند بالا
در را بهكار آماده و مستعد نيروهاي از بهرهگيري امكان امر اين كه است برخوردار
.است كرده محدود بسيار حملونقل صنعت از بخش اين
در فعاليت به را باربري حملونقل شركتهاي كه دارد وجود آئيننامهاي ديگر سوي از
فعاليت مجوز سند در جغرافيايي محدوده اين.است كرده موظف مشخصي جغرافيايي محدوده
فعاليت به محدوده اين از خارج در باربري موسسات صاحبان اگر و است شده ثبت شركت
.شد خواهد گرفته نظر در آنان براي سنگيني جرايم بپردازند ،
خاصي معيار براساس جغرافيايي محدودههاي اين تعيين كه است حاكي ما خبرنگار مشاهدات
فعاليت مجوز محدودههايي در شركتها از برخي دليل همين به نميگيرد ، صورت
باور بهاست بهتري مراتب به شرايط داراي باربري فعاليت لحاظ به كه گرفتهاند
استفاده عدم و شركتها مفيد فعاليت شديد كاهش باعث فوق آئيننامه فعالان از بسياري
.است شده سرمايهگذاريها و امكانات از بهينه
كشور سطح در بار حملونقل موسسه و شركت حاضر 3300 درحال موجود آمارهاي براساس
.هستند فعال نيمه شركتها اين درصد حدود 60 چيزي كه ميكنند فعاليت
فرسودگي بانكي ، تسهيلات بالاي نرخ كاميون ، گراني حملونقل كارشناسان از بسياري
عمدهترين از را بخش اين در سرمايهگذاري پايين بسيار بازده و حملونقل ناوگان
خدمات ارائهدهنده شركتهاي تا شده سبب كه ميدانند حملونقل بخش در موجود مشكلات
.كنند فعاليت واقعي بهصورت نتوانند باربري
سرمايهبرترين از يكي حملونقل صنف درحالحاضر:ميگويد حملونقل موسسه يك مدير
و امكانات حداقل با حملونقل موسسه يك تاسيس كه طوري به است خدماتي بخشهاي
عدم كه است درحالي اين و دارد نياز سرمايهگذاري تومان ميليارد يك بر بالغ تجهيزات
با افرادي تا شده باعث گذشته سالهاي طي فعاليت مجوزهاي صدور بر صحيح نظارت
و كنند حملونقل شركت ثبت به اقدام ناچيز سرمايهگذاري و پايين بسيار نقدينگي
.كردهاند مواجه مخاطره با را حملونقل بخش در فعاليت امنيت شركتهايي چنين قطعا
يا و نو خودرو چند مالكيت داشتن نظير شرايطي وجود ديگر سوي از:ميكند اضافه وي
بخش اين باسابقه و فعال شاغلان از بسياري تا شده سبب مجوز دريافت براي ديگر موارد
.دهند ادامه مشاغل اين در خود فعاليت به نتوانند
به تهران در جديد حملونقل شركت گذشته 500 چندماه طي كه است حاكي ما خبرنگار گزارش
معادل 100 منابعي با نيز آنها اغلب و است فعال شركت تعداد 470 اين از كه رسيده ثبت
دفتر يك جز خاصي تجهيزات هيچ و ميكنند فعاليت سرمايهگذاري تومان هزار تا 200
.ندارند اختيار در خود فعاليتهاي انجام براي ساده
كاهش و كالا تبادلات درزمينه اقتصادي ركود:ميگويد شركتها اين از يكي مدير
از بيش حاضر درحال تا شده سبب باربري حملونقل ناوگان بودن فرسوده همچنين توليدو
مجبور نيز قديمي شركتهاي از بسياري حتي و باشد غيرفعال صنعت اين ظرفيت از درصد 50
.دهند تغيير را خود شغل تا شدهاند
صنعت تا شده باعث غيراصولي سياستهاي اتخاذ كه معتقدند صاحبنظران از بسياري
.باشد نداشته را خود بازسازي توان باربري ، حملونقل ناوگان مخصوصا حملونقل
حداقل بايد كاميون دستگاه يك خريد براي حاضر درحال باربري خطوط در فعاليت متقاضيان
از كاميون همين واردات كه درحالي باشند ، داشته اختيار در نقد وجه تومان 96ميليون
صنعت آينده نبايد آيا شرايطي چنين در دارد هزينه دلار هزار حداكثر 10 خارج
رود؟ فرو ابهام از هالهاي در حملونقل
افزايش بيكاري پارسالميزان بهمنماه در
يافت
به 72/14 درصد سالاز 22/14 همان ماه آبان به نسبت بهمنماه 80 در بيكاري ميزان
يافت افزايش درصد
.كرد منتشر را پارسال بهمنماه طي بيكاري ميزان گزارشي در ايران آمار مركز
افزايش سال همان ماه آبان به نسبت بهمنماه 80 در بيكاري ميزان گزارش اين براساس
.ست ا رسيده درصد به 72/14 درصد از 22/14 يافتهو
در بيكاري ميزان كه است آن از حاكي روستايي و شهري نقاط برحسب بيكاري ميزان بررسي
در بيكاري نرخ كه طوري به داشته ، ماهافزايش آبان به نسبت روستايي و شهري مناطق
/به 26 درصد از 53/13 روستايي مناطق در و درصد به 07/15 درصد از 76/14 شهري مناطق
.است رسيده درصد 14
جامعه افراد بيشتر و ساله فعال 10 جمعيت از پارسال بهمنماه در گزارش اين براساس
شده ، نمونهگيري
/مردان 93 بيكاري ميزان.بودهاند (كار جوياي)بيكار درصد و 72/14 شاغل درصد 28/85
در زنان و مردان بيكاري ميزان بررسي.است بوده درصد زنان 89/18 براي و درصد 13
مردان بين در بيكاري ميزان كه ميدهد نشان گذشته سال آبان با مقايسه در بهمنماه
درصد به 89/18 كاهش يكدرصد با زنان براي و درصد به 93/13 افزايش درصد با 76/0
.است رسيده
كه ميدهد نشان بهمنماه در آمده بهدست فعاليت ميزان شده انجام بررسي در همچنين
به درصد از 19/37 و كرده پيدا كاهش اندكي پارسال آبانماه با مقايسه در ميزان اين
.است رسيده درصد 87/36
كه ميدهد نشان فعاليت عمده برحسببخشهاي نمونه جامعه در شاغل جمعيت نسبي توزيع
خدمات بخش در درصد و 56/43 صنعت بخش در درصد كشاورزي ، 56/30 بخش در درصد 88/25
و كشاورزي بخش سهم از ماه 1380 ، آبان در نتايج اين با مقايسه در.داشتهاند فعاليت
.ست ا شده افزوده خدمات بخش سهم به و شده كاسته صنعت
در درصد كشاورزي ، 56/30 بخش در درصد ماه ، 88/25 اين در نمونه جامعه شاغل جمعيت از
بخشهاي در شاغلان توزيع.داشتهاند فعاليت خدمات بخش در درصد و 56/33 صنعت بخش
بخش در شاغلان از درصد پارسال ، 88/21 بهمنماه در كه ميدهد نشان خصوصي و عمومي
و مزد سهم اگر.بودهاند بهكار مشغول خصوصي بخش در درصد و 84/77 عمومي
مورد ماه در بگيريم نظر در هم با را تعاوني و خصوصي عمومي ، بخش از اعم حقوقبگيران
به مربوط مسائل كه ميدهند تشكيل را شاغلان از درصد حدود 50 گروه سه اين گزارش
.است داشته آنها معيشت وضع در تعيينكنندهاي نقش حقوق و مزد سطح و تورم
بخشهاي در كه است آن بيانگر شغلي عمده گروههاي برحسب شاغل جمعيت نسبي توزيع
صنعتگران دستياران ، و تكنسينها متخصصان ، مديران ، و عاليرتبه مقامات قانونگذاران ،
كارگران و رانندگان و ماشينآلات اپراتورهاي) متصديان مربوط ، كاركنانمشاغل و
كاركنان اداري ، و دفتري امور كاركنان تعداد اما يافته كاهش شاغلان تعداد ساده
و جنگلداري كشاورزي ، ماهر كاركنان بازار ، و فروشگاهها فروشندگان و خدماتي
.است داشته افزايش آبانماه به نسبت بهمنماه در ماهيگيري
با كرمانشاه درصد ، با 68/30 بلوچستان و سيستان استانهاي كشور ، استانهاي ميان در
آذربايجان استانهاي و بيكاري ميزان بالاترين درصد با 05/22 ايلام و درصد 91/26
اختصاص خود به را بيكاري ميزان كمترين درصد با 15/10 زنجان و درصد با 79/7 شرقي
.دادهاند
را بيكاري ميزان بيشترين نيز گذشته آبانماه در بلوچستان و سيستان استان كه درحالي
نرخ ماه آبان به نسبت كاهش درصد پنج حدود با حال اين با اما داد اختصاص خود به
.است رسيده پارسال ماه بهمن در درصد به 68/30 استان اين در بيكاري
استانهاي به مربوط فعاليت ميزان بالاترين كشور استانهاي ميان در همچنين
به را درصد با 88/40 گيلان و درصد با 45/41 گلستان درصد ، با 95/41 شرقي آذربايجان
.دادهاند اختصاص خود
فعاليت عمده بخشهاي حسب بر نمونه جامعه در شاغل جمعيت نسبي توزيع جدول
بهمن1380 |
آبان1380 |
مرداد1380 |
ارديبهشت1380 |
1379 |
سال |
- |
- |
- |
- |
- |
بخشهايعمدهفعاليت |
88/25 |
07/26 |
01/27 |
75/27 |
03/26 |
كشاورزي |
56/30 |
64/30 |
28/30 |
85/30 |
45/31 |
صنعت |
56/42 |
29/43 |
71/42 |
40/41 |
51/42 |
خدمات |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
جمع |
|