پرورش و آموزش در اصلاحات مهندسي فراسوي
كودكان در احساسات
قرآني موضوعهاي با تخصصي پاياننامههاي
ميشود تدوين
مدارس توسعه از پرورش و آموزش وزارت
ميكند حمايت غيرانتفاعي
پرورش و آموزش در اصلاحات مهندسي فراسوي
ايران تربيت و تعليم سامانه در تحول و تغيير چگونگي به نگاهي
;اشاره
برگزار تهران دانشگاه در پرورش و آموزش وزارت توسط اصلاحات مهندسي همايش پيش چندي
مسئولان و دانشگاهي صاحبنظران از چند تني و پرورش و آموزش وزير همايش اين در.شد
در اصلاحات مهندسي ميآيد پي در كه مقالهاي.گفتند سخن كشور تربيت و تعليم نهاد
از مقاله مولف.ميدهد قرار بررسي مورد ديگر زاويهاي از را پرورش و آموزش
.است پرورش و آموزش وزارت برنامهريزي كارشناسان
مقدمه
ليكن نگرديده ، ارائه پرورش و آموزش از واحدي تقريبا تعريف تاكنون كه آن وجود با
انتقال براي كه دانست فرآيندي را پرورش و آموزش ميتوان كلي ، بيان يك در
نسل به بشري آرمانهاي و ارزشها همچنين و هنر و فرهنگ تكنولوژي ، و دانش دستاوردهاي
فرآيند ، اين نخست جلوههاي.ميگيرد صورت آينده ، جهان در زيستن بهتر جهت رشد حال در
سعي كودكي ابتداي همان از والدين و ميكند پيدا نمود انسان تولد از پس بلافاصله
به را خويش فرهنگي و ارزشي معيارهاي بر منطبق تفكري طرز و رفتارها تا ميكنند
خاص الگوهاي معرفي و مختلف سرمشقهاي ارائه با همچنين آنان.بياموزند خود فرزندان
حيطههاي و مهارتها ارزشها ، نگرشها ، بر ميخواهند كه آنگونه ميكوشند
روند تعيينكننده عوامل اين مجموعه تا بگذارند تاثير خويش فرزندان روانشناختي
طول تمام در آنان اجتماعي و فردي كنشهاي و شخصيت رفتارها ، بر حاكم و فعاليتها
جريان معمولا كه نيز رسمي پرورش و آموزش مطلب ، اين موازات به.باشد زندگي دوران
وارد خود ويژه سازوكار با ميكند راهبري و هدايت را آن هوشمندي نظام و يافته شكل
فرهنگي ، علمي ، محكم ساختهاي زير ايجاد براي را زمينه ميكند سعي و ميشود ميدان اين
.سازد فراهم جامعه فرزندان براي مطلوب شهروندي هويت آفرينش و فرد شخصيتي و اعتقادي
و كشورها ملي توسعه و جامعه آحاد فردي توسعه كه ميگردد ملاحظه بنابراين
هدفگذاري از تصور غيرقابل بهگونهاي دارد ، وجود جهان در حيث اين از كه تفاوتهايي
پرورش و آموزش فعاليتهاي و برنامهها كارآمد اجراي و دقيق برنامهريزي صحيح ،
مختلف رقابتهاي عرصه در نيز آنها موفقيت يا توفيق عدم و ميگيرد سرچشمه كشورها
يك از كه بازخوردهايي براساس كه اينجاست.بازميگردد موضوع همين به بينالمللي
شكاف مقايسه و ميشود دريافت آن عملكرد از حاصل نتايج و پرورشي و آموزشي سامانه
مسير هندسي اصلاح مساله پرورش ، و آموزش موجود وضعيت و جامعه انتظارات سطح از حاصل
نيز ما پرورش و آموزش كه ميگردد مطرح آن شده برنامهريزي نظام و تربيت و تعليم
اما ميانديشد آن مهندسي به امروزه صعبالعبور و خم و پرپيچ مسيرهاي از گذر از پس
نقشههاي شناخت و مطالعه و جهان از آگاهي وسعت مجدد ، مهندسي اين فراسوي در
سيماي و آينده با اصولي برخورد در ميتواند بينالمللي جامع طرحهاي و پيشيابي
.شد خواهد پرداخته آن به كه باشد تاثيرگذار چشمگيري نحو به پرورش و آموزش توسعه آتي
آن انجام روند و پرورش و آموزش در اصلاحات چشمانداز
عميق بسيار اما ساده ، تعريف در بايد را پرورش و آموزش در اصلاحات و دگرگوني جايگاه
پرورش و آموزش كلي فرآيندهاي دوباره طراحي در كه كرد جستجو مجدد مهندسي ژرف و
و همهجانبه توسعه و كامل بهبود به دستيابي براي هوشمندانه بسيار بهگونهاي
جامعهپذيري به اول درجه در بايد فرآيندها اين شناخت براي.ميشود خلاصه آن پايدار
كه است شرايط اين تحت تنها و داشت توجه جهاني و منطقهاي ملي ، ابعاد در آنها
فعاليتهاي حركت جهت ميتواند فرآيندگرايي ، برپايه هم آن اصلاحات مهندسي هرگونه
كه است شرايط همين تحت باز و دهد تغيير آن بخشيدن ، تعالي سوي به را پرورش و آموزش
نظاره يكديگر كنار در همزمان را وعمودي افقي ديدگاههاي عظيم سامانه اين راهبران
از فارغ را پرورش و آموزش استراتژيك برنامههاي اساس ، اين بر تا كرد خواهند
شالودهريزي حاضر ، عصر شده شناخته واقعيتهاي مبناي بر و تجويزي و موضعي نگرشهاي
.نمايند
به اصلاحات ، فرآيند در جهان پرورشهاي و آموزش بنياديني ، اهداف چنين تحقق منظور به
مهندسي كارشناسي در كاوشگري بر مبتني و سنتي استوارنامههاي دنبال به جستجوگري جاي
آفرينشگري ، در مطلوب توانمندي ايستايي ، از گريز كه هستند تربيت و تعليم مجدد
از كيفيتها به دادن جامعيت بالاخره و فرآيندها بهسازي و ساماندهي نظامبخشي ،
هر استقرار براي نماند ناگفته البته.ميرود شمار به آن بارز مولفههاي و مشخصهها
پذيرش ، توانايي بايستي نيز سازمان فرهنگ و محيط پرورشي ، و آموزشي يافته اصلاح نظام
مراحل در شده مهندسي فرآيندهاي آن بر علاوه و باشد داشته را آن استمرار و نگهداشت
CTO آنها به اصطلاحا كه اصلاح و دگرگوني ارشد مديران دست به بايد نيز اجرا مختلف
از متحول مديريتي نظامهاي در افرادي چنين جايگاه و نقششود سپرده ميگويند ، (1)
مديران.است گرديده تعيين نيز آنان مسئوليتهاي و وظايف حيطه و شده تعريف قبل مدتها
و مجدد مهندسي كارشناسان دگرگونسازان ، رهبري مسئوليت اصلاح ، و دگرگوني ارشد
امور در آنهادارند برعهده پرورش و آموزش در را دگرگوني اصلي فرآيندهاي كارگرداني
هوشيارانه ولي نميكنند ، مستقيمي دخالت هيچگونه دگرگوني ، مختلف مراحل اجرايي
از عميقي درك به كه كاركناني كمك به سازمان سراسر در را شده مجدد مهندسي فرآيندهاي
.ميدهند تعميم رسيدهاند ، جديد تغييرات
بايد اصلاح و دگرگوني مديريت كه نمود تاكيد بايستي همچنين شد ذكر آنچه كنار در
خود وظايف حيطه در لازم اختيارات و قدرت با و تجويزگرايانه نگرش نوع هر از مستقل
بخشهاي ساير توسط شده پيچيده نسخههاي از شده تعيين عملكرد حوزه براي و نموده عمل
توجه گيرد قرار كاري برنامه در بايد كه اموري ديگر جمله از.نكند استفاده سازمان
نظام و مديريت آن ، بر حاكم ساختارهاي و آموزش نوع آموزش ، فرآيند به عميق و ژرف
فرآيند طراحي رهگذر ، اين دراست كاركنان باورهاي و ارزشها سرانجام و مديريتي
تحقق براي انساني نيروي تجهيز و آموزش راههاي و موجود مشاغل طيف و طبيعت سازمان ،
و آموزش سازمان براي متحولي مديريتي نظام برگزيدن به مجموع در كه شده تدوين اهداف
محيط در اصلاحات مهندسي و است برخوردار ويژهاي اهميت از ميشود ، منجر پرورش
قابل مستقيم صورت به كشوري هيچ براي آن در موثر عوامل كه پرورش و آموزش جهاني
و مطالبات دارد ، قرار فرامليتي گسترده همكنشي و تعامل در اصولا و نيست كنترل
بايستي لاجرم و ميكند دنبال محيطي چنين در زيستن براي را شهروندان خواستههاي
خاكبرداري و خاكريزي با شود ، احداث آن جاده بايد كه را مسيري توپوگرافي وضعيت
.كند ايجاد ناهمواريها و موانع از عبور براي مطمئني بستر و كرد هموار
آن مهندسي و اصلاحات و دگرگوني فراسوي
برپايه هم آن.ديد ميتوان را آينده دورنماي هماكنون از اصلاحات مهندسي فراسوي از
ميتوان اينطور حقيقت در.گمان و حدس نه و آشكار مشاهدههاي و علمي تجربههاي
ما فراروي و چشم پيش هماكنون بلكه نيست ، پنهان ديوارها پشت در فردا كه كرد بيان
كيفيت مديريت كامل اجزاي و صحيح درك با جهان متحول پرورشهاي و آموزش.دارد قرار
به شتابندهاي سرعت با اينك اصلاحات ، شده مهندسي بزرگراه احداث با و (2)TQM جامع
نيز جديد شده طراحي مسير اين در ترديد بدون.ميروند پيش به مطمئن آيندهاي سوي
شاهراههايي در سريع راندن توانايي كسان همه و باشد داشته وجود است ممكن مخاطراتي
باعث مدتها تا موضوع همين و ندارند سراغ خود در ميدهد پيوند آينده به را اكنون كه
يا شد خواهند ناگزير نيز آنها كه پاييد نخواهد ديري ولي شد خواهد حركت سرعت كندي
بزرگراه در حركت روند و جريان سرعت با را خود يا و كنند عبور كنار از آرامي به
كه نويني ادراكي روشهاي با قطعا اصلاحات مهندسي.دهند تطبيق جهاني پرورش و آموزش
هم از جدا تكههاي كردن يكپارچه اجزاء پيوند شناخت توانايي باشد مجهز آنها با بايد
كه اجزايي گذاردن كنار همچنين و سامانه كل در را آنها از يك هر تاثير شناسايي و
پيروزي.باشد آورده بوجود خود در قبل از بايد ندارد وجود آنها كاركرد براي تعريفي
و تحولات با انعطافپذيري و خوداتكايي سرسختي ، نيازمند نوين پرورش و آموزش در
ميتوان ترديد بدون.ميدهد رخ جهان در روز هر كه است همهجانبهاي دگرگونيهاي
كارآمد ، مديران كه است غيرسنتي و شده مهندسي پرورش و آموزش يك در تنها كه كرد اظهار
انديشه و فكر آزادي پرتو در و گرفت خواهند دست در را هدايت سكان قانونمدار و خلاق
مشاركت و همياري و عمومي اعتماد بر تكيه با بحران و استرس هرگونه از دور به و
زندگي براي مطمئن آيندهاي و داد خواهند پاسخ اجتماعي نيازهاي و انتظارات به جامعه
.كرد خواهند ترسيم آن فراروي خاص چالشهاي با فردا جهان در كشور جوان نسل
محمدزاده غلامرضا مهندس
:پانوشتها
-Chief transformation1
-TotalQuality Management2
كودكان در احساسات
از پارهاي با كودكي هرميشود محسوب كودكان رشد در مهمي بسيار نيروي احساسات
.دارد قرار آنها تاثير تحت ملاحظهاي قابل بهطور وي رشد و ميآيد دنيا به احساسات
برانگيخته متفاوت محركهاي تاثير تحت دارد حضور انسان فعاليتهاي همه در كه احساسات
بلوغ و نوجواني كودكي ، طفوليت ، رشد ، طبيعي مراحل از كودك گذر با همزمان.ميشود
.ميكند تغيير نيز وي احساسات
كودكي احساسات خصوصيات
.هستند اجتنابناپذير فردي تفاوتهاي يادگيري ، موفقيتهاي و هوشي تفاوتهاي بهخاطر
:برخوردارند مشخصي وجوه از كودكان احساسي خصوصيات حال اين با
ناگهاني بهطور بعد و ميكشد طول دقيقه چند فقط كودكان احساسات:زمان بودن كوتاه -
نشان آشكارا است پرشور بسيار معمولا كه را خود احساسات كودك.ميپذيرد پايان
از درجهاي معمولا و ميدهد نشان عكسالعمل شدت به احساسي موقعيت هر در وي.ميدهد
و ميبرند سر به خوشحالي اوج در خوشحالند وقتيندارد وجود احساساتش در ضعف و شدت
دروني احساسات به ميتوان كودكان صورت تغييرات از هستند عصباني بسيار خشم هنگام به
.برد پي آنها
از.ميكند تغيير ديگر نوع به نوعي از سرعت به كودك احساسات:احساسات بودن متغير -
نسبت كودك گسترده احاطه عدم امر اين دليل.غيره و محبت به حسادت از گريه ، به خنده
با را خود احساسات ميگيرد ياد ميشود بزرگتر كه تدريج به.است اطراف محيط به
از قبول مورد رفتاري آنها از هريك مقابل در و داده تطبيق مختلف احساسي موقعيتهاي
.است متفاوت مختلف ، احساسي موقعيتهاي برابر در كودكان عكسالعمل.دهد نشان خود
پنهان مادرش پشت يكي ميشود ، خارج اطاق از ميترسد كه هنگامي كودك يك مثال بهطور
و يادگيري تاثير تحت عكسالعملها اين.كند گريه و بايستد است ممكن ديگري و ميشود
زيرا.داد تشخيص آنها رفتاري علائم از ميتوان را كودكان احساسات.دارند قرار محيط
نشان آشكار را آن ميكنند ، پنهان را خود احساسات كه برخلافبزرگسالان اينان
.ميدهند
بعدا هستند شديد كودكي اوائل در كه احساسات از برخي:ميكند تغيير احساسات شدت -
شدت بتدريج ولي هستند ملايم خيلي اوائل در احساسات از بعضي.ميروند بين از
.ميشود كاسته عصبانيت و كمروئي شدت از سن رفتن بالا با مثال براي. مييابند
انجام است مايل كه كاري هر كودك اوائل ، در:ميكنند تغيير احساسات بيان روشهاي -
كه بتدريج ولي برساند آسيب ديگري يا خود به او رفتار كه نميدهد اهميتي و ميدهد
كنترل را خود احساسات بيان اجتماعي فشارهاي يا والدين تعليمات تحت ميشود بزرگتر
.ميكند
:كتاب منبع
Food Snwtsition ChildCase and Psychology
جلالي منيژه:مترجم
قرآني موضوعهاي با تخصصي پاياننامههاي
ميشود تدوين
ايران ، سنتي هنرهاي و انسانشناسي دايرهالمعارف مركز همكاري با:علميفرهنگي گروه
.ميشود تدوين قرآني پاياننامه كشور ، 30 در اولينبار براي
آفرينشهاي زمينه در پژوهش انسانشناسي ، دايرهالمعارف مركز علمي عالي شوراي دبير
پاياننامههاي است شده سعي:گفت و كرد عنوان مركز اين اهداف از را قرآني هنري
.شود داده سوق قرآني موضوعهاي سمت به هنري رشتههاي دانشجويان
نخستين در:داشت اظهار ذابح ابوالفضل دايرهالمعارف ، مركز عمومي روابط گزارش به
بهعنوان قرآن هنري آفرينشهاي درباره مختلف موضوع هنري ، 30 و فرهنگي حركت
.است شده گرفته نظر در باهنر شهيد دانشگاه دانشجويان پاياننامه
و شود پرداخته قرآن صوري معجزات به تا شده سعي پاياننامهها اين در:افزود وي
.شود تحليل و تجزيه هم با قرآن دروني و صوري معجزات روابط
مدارس توسعه از پرورش و آموزش وزارت
ميكند حمايت غيرانتفاعي
مختلف مناطق در غيرانتفاعي مدارس توسعه از پرورش و آموزش وزارت:فرهنگي علمي گروه
.ميكند استقبال كشور
آموزشي فضاهاي كمبود:افزود اردبيل در پنجشنبه روز پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي
امر اين در سرمايهگذاري براي خصوصي بخش مشاركت از حمايت شده سبب مالي منابع و
اعطاي مناسب زمينههاي فراهمكردن به ملزم بانكها اساس اين بر:گفت وي.يابد افزايش
با زمين واگذاري با همچنين:افزود وي.شدهاند متقاضي اشخاص به بانكي تسهيلات
.كرد عمل موفق امر اين در حدودي تا ميتوان ذيربط دستگاههاي توسط آموزشي كاربري
اردبيل استان پرورش و آموزش برنامهريزي شوراي جلسه در همچنين پرورش و آموزش وزير
اظهار و كرد توصيف انكارناپذير ضرورتي را "پرورش" با "آموزش" تلفيق نگرش تقويت
آموزش وزارت محوري بحث عنوان به پرورشي با تربيتي امور تلفيق طرح اجراي نحوه:داشت
.است گرفته قرار پرورش و
|