يادداشت
اقتصادي يادداشت
آلودگي با مبارزه زنان جمعيت درخواست
جنگلي مناطق تخريب روند با :زيست محيط
كنيد مقابله كشور
مجلس و اقتصاد
و درمان بهداشت ، وزارت سلامت معاون
حداقل از سلامت شاخص :پزشكي آموزش
است پايينتر جهاني استانداردهاي
يادداشت
خصوصيسازي در برنامه قانون ابهام
روزها اين كه است مباحثي خصوصي بخش به دولتي سهام واگذاري در جدي بحثهاي از يكي
توسعه سوم برنامه قانون ماده 19 مورد در خصوصيسازي سازمان و اجرايي دستگاههاي در
داراييهاي فروش و شركتها سهام فروش از ناشي درآمد ماده اين موجب به.است مطرح
خزانه تقويت براي فوق مبلغ از درصد شود480 واريز خزانه به بايد دولتي شركتهاي
درصد و 50 ميشود بسيج هزينههاي صرف درصد ميگيرد20 قرار دولت اختيار در كشور
اصلاح منظور به بقيه و ميشود فروش قابل شركت بدهي پرداخت صرف ابتدا باقيمانده
.ميشود منظور ذيربط مادر شركت حساب به صنعتي توسعه و فروش حال در شركتهاي ساختار
درصد تنها 50 باشد ، نداشته بدهي فروش قابل شركت چنانچه ميشود ملاحظه كه همانطور
پرداخت ذيربط مادر شركت به صنعتي توسعه و ساختار اصلاح براي فروش از حاصل درآمد
.ميشود
منطق اساسا ماده اين در شده پيشبيني سازوكار مطابق واگذاري از حاصل مبلغ تجزيه
تخصصي مادر شركت يك كنيد فرض.است كرده مواجه سوال حداقل و ابهام با را خصوصيسازي
اين ارزش.بفروشد را زيرمجموعهاش شركت چند يكيا سهام دولتي ،
واگذاري مسوول از صورت اين در.نباشد قابلتوجهي رقم است ممكن معامله هر در سهام
درحالي بشود ، صنعتي توسعه متكفل هم و بپردازد خزانه تقويت به هم كه ميرود انتظار
واريز خزانه به چشمگيري مبلغ نه كه است شده باعث واگذاري از حاصله درآمد تجزيه كه
خرده اين با صورت اين در.بماند باقي صنعتي توسعه براي قابلتوجهي مبلغ نه و شود
در مبالغ اين يا عمل در ندارد وجود صنعتي توسعه طرح يك اجراي امكان چون مبالغ
شود رعايت قانون عبارات عين باشد قرار اگر يا و ميشود مصرف اجرايي هزينههاي
توسعه طرح يك اجراي هزينه تامين براي واگذاري از حاصله درآمد تكافوي عدم بهدليل
شركت نقد وجوه جزء شود ، سرمايهگذاري كه اين جاي به استفاده بدون مبلغ اين صنعتي ،
ارقام كه است اين اجرايي مسوولان يا قانونگذاران تصور اگر.ميماند باقي دولتي
درآمد از نيمي اختصاص از پس آن تجزيه با كه است چشمگير قدري به واگذاري از حاصل
طرح يك ميتوان آن با كه ميماند باقي اعتبار يا نقد وجوه قدر آن خزانه به فوق
از را خود برآورد يا دهند توضيح را مدعا اين دلايل بايد كرد ، اجرا را صنعتي توسعه
و خرد ارقام اين با آيا كه شود معلوم تا كنند اعلام صنعتي توسعه طرح يك اجراي
مديران به بايد يا مقررات اين با نه؟ يا هست صنعتي طرح يك اجراي امكان شده تجزيه
صورت اين در بريزند ، خزانه به را واگذاري از حاصل درآمد همه كه كرد تكليف دولتي
منطق كه ميشود معلوم و نميشود خواسته صنعتي طرح يك اجراي مسووليت آنها از ديگر
اجازه قانون اصلاح با يا و است خزانه تقويت و دولت براي درآمد كسب فقط خصوصيسازي
در و شود صنعتي توسعه طرحهاي اجراي صرف واگذاري از حاصل درآمد تمام كه شود داده
اصلاح در كوتاهي يا و صنعتي طرحهاي اجراي عدم صورت در مديران كه است صورت اين
خصوصيسازي از هدف منطق اين در زيرا گيرند قرار سوال مورد بايد شركتها ساختار
توسعه براي زمينهسازي و هدايتگري نقش گرفتن نظر در و دولت اجرايي مسووليت كاهش
فوق حالت دو بين جمع اما.است خصوصي بخش به آنها واگذاري و اقتصادي زيربخشهاي
كندي به خصوصيسازي كه ميشود باعث است ، شده عمل برنامه قانون ماده 19 در كه طوري
.بشود نيز متوقف حتي شايد و شود انجام
اقتصادي يادداشت
ميكنند؟ پيشرفت كشورها برخي چرا
خيرخواهان جعفر
و پرسش هر آن ، درباره بحث و طرح با كه بشر اقتصادي زندگي در مهم پرسشهاي از يكي
كشورها برخي چرا دقيقتر ، بيان بهاست اقتصادي رشد علل ميبازد ، رنگ ديگري مساله
منفي حتي يا صفر رشد ديگر گروهي كه حالي در برخوردارند اقتصادي رشد بالاي نرخ از
ديگر كشورهاي سرانه درآمد و است دلار هزار كشورها 30 برخي سرانه درآمد چرا دارند؟
است؟ كمتر يا دلار 1500
در اقتصاددانان اصلي سرگرميهاي از پرسشهايي چنين به درست و دقيق پاسخهاي يافتن
پاسخهاي با را اقتصاد علم پيشرفت بتوان شايد.است بوده اقتصاد علم تاريخ طول
بررسي با اقتصاددانها.كرد دنبال است ، شده داده اساسي پرسش اين به كه مختلفي
را زير مميزه عامل هشت فقير كشورهاي با مقايسه در ثروتمند كشورهاي اقتصاد تطبيقي
.ساختهاند كاملتر را خود پاسخهاي و دانسته موثر اقتصادي رشد در
سرمايه) فرهيخته و ماهر كار نيروي (فيزيكي 3 سرمايه (معدني 2 و طبيعي منابع (1
صنعتي برنامه يا سياست (5(اجتماعي سرمايه) پسنديده كاري اخلاق و فرهنگ (4(انساني
.بيان آزادي و دموكراسي (خصوصي 8 مالكيت حمايتكننده قوانين (اختراعات 7 (6
اكثريت اوپك ، كشورهاي.است نادرست ترديدي بيهيچ نخست عامل كه است كرده ثابت تجربه
.نيستند ثروتمند اما دارند معدني و طبيعي سرشار منابع آرژانتين و روسيه آفريقا ،
صرف پس.هستند ثروتمند اما دارند ناچيزي طبيعي منابع سنگاپور و سوئيس كره ، ژاپن ،
فقير را كشور يك نيز آن نداشتن و نساخته ثروتمند را كشورها طبيعي منابع داشتن
.ساخت نخواهد
هستند سرمايه فاقد فقير كشورهاي و سرمايه داراي ثروتمند ، كشورهاي كه پاسخ دومين
و ماشينآلات در سرمايهگذاري ميزان را سرمايه موجودياست مسالهدار نيز
خارج از استقراض با ميتواند ندارد سرمايه كشوري اگر.ميكند تعيين كارخانهها
سرمايهاي چنين خارجي سرمايهگذاران مشاركت و دعوت با يا كند وارد را لازم سرمايه
نرخ كه دهند وام حاضرند كشوري به سرمايهگذاران كه است بديهي.آورد بهوجود را
محيط و خوب اعتباري سابقه داشتن صورت در كشوري هر پس.كند پيشنهاد بالاتري بهره
خارجي ، سرمايهگذاري يا استقراض با بود خواهد قادر سرمايهگذاري مناسب و مساعد
.بيفزايد كشور توليدي ظرفيت و سرمايه موجودي به دلار ميلياردها
.نيست بيمشكل نيز دارند تحصيلكرده و ماهر كار نيروي ثروتمند كشورهاي كه سوم عامل
و كنوني ايران ميلادي ، تا 90 دهههاي 70 هند و شوروي سابق جمهوريهاي ساير و روسيه
و نداشته بالايي اقتصادي رشد اما دارند ماهر كار نيروي ديگر كشورهاي بسياري
به اما ميكند كمك اقتصادي رشد به ماهر كار نيروي كه حالي در.نيستند ثروتمند
اصليتري عوامل بايد پسآورد ارمغان به را اقتصادي بالاي رشد نميتواند تنهايي
.هستند رشد موجد كه باشند داشته وجود
نيز ميداند مربوط كشور يك فرهنگي ريشههاي به را شدن ثروتمند كه چهارم عامل
آلمانيها چون است ثروتمند آلمان كه ميشود استدلال اوقات برخي.نيست بيايراد
فقر.ميشود تكرار عبارات همين هم ژاپن ثروتمندي مورد در.هستند سختكوش و منضبط
اين.ميدهند نسبت آنها مردم نكردن بهكار را ايران يا لاتين آمريكاي و آفريقا
نوزدهم قرن اواخر تا ژاپن و آلمان كشور دو هر كه اين نخست.دارد مشكل دو نظريه
تلاش و كار فرهنگ ژاپن و آلمان مردم سال1850 تا آيابودند فقيري نسبتا كشورهاي
فرهنگ ، پس داشتند يكساني فرهنگ بيستم و نوزدهم قرن دو هر در آنها اگر.خير نداشتند؟
كه است اين دوم مشكل.نميدهد توضيح را بيستم قرن در ثروت و نوزده قرن در فقر
ايرانيها اگرمييابد افزايش درآمدشان ثروتمند ، كشورهاي به مردم مهاجرت هنگام
مثل ثروتمند كشورهاي به مهاجرت با پس هستند تنپروري و تنبل افراد چون هستند فقير
درآمد آنجا در.نيست طور اين اصلا اما.باشند فقير نيز آنجا در بايد آمريكا
در ميتواند ايراني يك اگر.است بيشتر حتي يا آمريكايي يك اندازه به ايرانيان
چنين نميتواند ايران در ايراني همان چرا كند كسب درآمد دلار هزار سالي 40 آمريكا
.است نياز كاملتري پاسخهاي به پس آورد؟ دست به درآمدي
توسعه برنامه يا صنعتي برنامه ثروتمند ، ميگويدكشورهاي ثروتمندشدنكه پنجم دليل
بدون سوئيس و انگليس آمريكا ، مثل ثروتمند ، كشورهاي اكثر.است نادرست نيز دارند
برنامه صاحب كشورهاي ساير.كردند پيدا توسعه اقتصادي ، توسعه براي دولتي برنامه
براي لازم شرط صنعتي برنامه يك.نكردند پيدا رشد وايران هند شوروي ، مثل اقتصادي ،
تشويق و دولت غيرضروري مداخلات واسطه به موارد اكثر در و نيست كردن پيدا رشد
.ميدهد كاهش را اقتصادي رشد رانتجويي ، فعاليتهاي
ثروتمند فراوان اختراعات و مخترعان داشتن واسطه به ثروتمند كشورهاي كه ششم دليل
از گذشته سال در 100 اقتصادي رشد از نيمي كه اين با.است پايه سست نيز شدند
را چيز همه است مجبور كشور يك آيا اما است ، شده حاصل فناوري پيشرفت و اختراعات
اندكي اختراعات كه است ثروتمند كشورهاي نمونه از ژاپن.خير كند؟ اختراع مستقلا
.كنند كپيبرداري ثروتمند كشورهاي اختراعات از ميتوانند فقير كشورهاي.است داشته
اما ميسازد گذشته از ثروتمندتر را كشور يك نوآوريها و اختراعات كه است درست اين
.بزنند اختراع به دست را7سا فقير كشورهاي كه نيست نيازي
خصوصي مالكيت حمايتكننده قوانين چون هستند ثروتمند ثروتمند ، كشورهاي كه هفتم پاسخ
خوب قوانين كه كشورهاييدارد خود در را حقيقت از شواهدي دارند ، كار و كسب آزادي و
بازارهاي و بد قوانين با كشورهاي از ثروتمندتر معمولا دارند آزاد بازارهاي و
را اقتصادي رشد بازارها در دولت مداخلات و بد قوانين پس.هستند بسته و شده كنترل
.ميدهد كاهش
كه پاسخ اين.ميداند موثر را حكومتي نظام نوع اقتصادي ، رشد علل به پاسخ آخرين
تجربي شواهد
.هستند ديكتاتوريها از ثروتمندتر دموكراسيها ميكند ادعا دارد ، پشتيبانيكننده
باثباتي دموكراسيهاي جملگي (غربي اروپاي و آمريكا) جهان ثروتمند صنعتي كشور بيست
دارند نفت چون هستند ثروتمند سعودي عربستان و كويت مثل عربي كشورهاي برخي.هستند
نوع با ارتباطي ثروتشان و ميفروشند نفت فقط آنها.نميكنند توليد كالايي اما
چرا.هستند دموكراتيكها از فقيرتر معمولا غيردموكراتيك نظامهاي.ندارد حكومت
اقتصادي رشد و كند عمل بد حكومت اگر ديكتاتوري نظامهاي در چون است؟ طور اين
سر بر را شايستهتري افراد و دهند تغيير را دولت نميتوانند مردم نيايد ، بهوجود
.دارند را بهتري دولت انتخاب حق را7يدهندگان دموكراسيها در اما.آورند كار
سرمايه ، طبيعي ، منابع به معطوف اقتصادي ، رشد زمينه در تحقيقات عمده دهه 1970 تا
مطرح را پرسش اين اقتصاددانان گذشته دهه دو در اما.بود اختراعات و فناوري و كار
برخي چرا ندارند؟ سرمايه كشورها ساير و دارند سرمايه كشورها برخي چرا كه ساختند
با خودروهاي كشورها برخي چرا ندارند؟ ديگر عدهاي و دارند پيشرفته فناوري كشورها
ميكنند؟ بيكيفيتتوليد خودروهاي ديگر كشورهاي كه حالي در ميكنند توليد كيفيت
است؟ غيرمولد ديگر برخي و مولد كشورها برخي كار نيروي چرا
ميدهد انگيزه مردم به خصوصي مالكيت پاسدار و حمايتكننده قوانين كه است اين پاسخ
طرح را پرسش اين اقتصاددانان دهه 1980 در پسكنند كسب مهارت و فناوري سرمايه ، تا
قانون يا دارند بد قوانين كشورها ساير و خوب قوانين كشورها برخي چرا كه كردند
كه بود اين شد پيدا كه پاسخي.درنميآيد بهاجرا شده تصويب قوانين يا و ندارند
ديكتاتوريها با مقايسه در بيشتري قانونپذيري و بهتر قوانين معمولا دموكراسيها
دارند
آلودگي با مبارزه زنان جمعيت درخواست
جنگلي مناطق تخريب روند با :زيست محيط
كنيد مقابله
كشور
از حفاظت خواهان خود سراسري نشست در زيست محيط آلودگي با مبارزه زنان جمعيت
.شدند كشور جنگلي مناطق تخريب از جلوگيري و طبيعي ميراثهاي
اجتماعي و اقتصادي زيستمحيطي حساسيتهاي اهميت به باتوجه است آمده قطعنامه اين در
شتابان رشد به باتوجه و بينالمللي و منطقهاي ملي ، گنجينه بهعنوان خزر درياچه
جلوگيري و ايران ساحلي استانهاي خاك و آب جنگل ، از حفاظت درياچه ، اين آلودگيهاي
.است فراوان اهميت داراي درياچهها اين به ها آلودگي ورود از
بينظير جنگلهاي كيفيت و سطح كاهش و تخريب آبها ، آلودگي زباله ، مشكلات به توجه
خزر درياي آلودگي كاهش در مستقيم تاثيري منطقه اين در خاك فرسايش و شمال منطقه
.داشت خواهد
از كشور شمال ساحلي مناطق جامع مديريت برنامه تدوين و تخريبي روندهاي توقف و كنترل
تغيير توقف) اينكه به اشاره با قطعنامه ادامه در.است جمعيت اين اساسي خواستههاي
از جلوگيري موجب زراعي و مرتعي جنگلي ، عرصههاي كليه در قانوني و مصوب كاربريهاي
خواهان ما:است شده گفته ،(شد خواهد زيست محيط آلودگي و فرسايش تخريب ، روند
آزادراه شركت توسط مركزي البرز شده حفاظت مناطق تصرف غيرقانوني روند از جلوگيري
باغهاي كاربريهاي تغيير اهواز ، در الباچي شده درختكاري منطقه تصرف تهرانشمال ،
البرز ، جنگلهاي سطح كاهش از جلوگيري و مسكوني برجهاي به شهرها ساير و كرج تهران ،
.هستيم طوق و زاگرس
پيشنهاد آينده و گذشته مكرر خشكساليهاي و ايران اقليم وضعيت به باتوجه همچنين
اعلام ملي آثار بهعنوان سفيدرود و زايندهرود كارون ، باارزش هاي رودخانه ميكنيم ،
.گيرند قرار كامل حراست و حفاظت مورد و شده
خارجي ، كشورهاي رتبه عالي مقامات ويژه شكار مجوز صدور:است آمده قطعنامه اين در
محيط حفاظت سازمان پيشنهاد 14064 52 براساس وزيران هيات مورخ 14/1/81 جلسه مصوب
و بوده ما اعتراض مورد است ، ايران جانوري گونههاي از حفاظت اهداف خلاف كه زيست
.هستيم مصوبه اين لغو خواهان
مجلس و اقتصاد
نهال و بذل تكثير و توليد در تخلف با برخورد
وزارت توسط كه كشور نهال و بذر لايحه
از پس رسيد ، وزيران هيات تصويب به اسفندگذشته در و بود شده تهيه كشاورزي جهاد
.گرفت خواهد قرار مجلس كار دستور در طبيعي منابع و آب كشاورزي ، كميسيون در رسيدگي
ثبت و شناسايي حفاظت ، به نسبت است شده موظف كشاورزي جهاد وزارت لايحه اين براساس
.كند اقدام گياهي ژنتيك منابع جديد گونههاي
(نهال و بذر گواهي و ثبت تحقيقات موسسه) نام به جديدي نهاد لايحه اين موجب به
معاون فناوري ، و تحقيقات علوم وزير كشاورزي ، جهاد وزير از متشكل هياتي زيرنظر
و زيست محيط حفاظت سازمان رئيس و برنامهريزي و مديريت سازمان رئيس و رئيسجمهوري
نفر دو و زيست محيط متخصص نفر يك كشاورزي ، جهاد وزارت ذيربط معاونان از نفر چهار
.ميشود تاسيس باشند ، فعال نهال بذر توليد و اصلاح در كه خصوصي بخش از
كليه بر كنترل و نظارت جهت حقوقي و حقيقي اشخاص براي مجوز صدور به نسبت موسسه اين
.ميكند اقدام نهال و بذر فرآوري و توليد مراحل
مجوز ، اخذ بدون كه حقوقي و حقيقي اشخاص و واحدها از دسته آن با موسسه اين تاسيس با
واحد شده ، قانوني برخورد ورزند مبادرت نهال و بذر تكثير يا توليد به موسسه از
.خواهدشد ضبط نيز آنها توليدات و تعطيل آنان توليدي
شخص هر نام به گياهي شده اصلاح ارقام ثبت با است شده مقرر همچنين لايحه اين در
خواهد تعلق اصلاحكننده به انحصاري طور به سال بهمدت 18 ارقام اين حقوقي و حقيقي
ارقام از تجاري استفاده هرگونه و گرفت
.بود خواهد اصلاحكننده شخص از كتبي مجوز كسب به منوط شده ثبت
و اصالت تغيير به منجر كه نهال و بذر تكثير با مرتبط فني اصول نكردن رعايت همچنين
به زيان و ضرر يا و بشود شده ثبت رقم از توليدي نهال يا بذر ژنتيك ساختار نيز
نكند ، رعايت را كشور قرنطينه مقررات كه اين يا و كند وارد حقوقي و حقيقي اشخاص
.شد خواهد رفتار مقررات و قوانين مطابق متخلفان با و شده محسوب تخلف
زراعي شده شناخته گياهي ژنتيك منابع هرگونه خروج است آمده لايحه از ديگري ماده در
همچنين و نهال و بذر گواهي و ثبت تحقيقات موسسه از مجوز اخذ مستلزم كشور از باغي و
.است محيطزيست حفاظت سازمان
فعاليتهاي توسعه براي را لازم تسهيلات است موظف كشاورزي جهاد وزارت ديگر ، سوي از
نهال و بذر توزيع و تكثير توليد ، اصلاح ، زمينه در سرمايهگذاري جهت در خصوصي بخش
.كند فراهم باغي و زراعي
و زراعي نهال و بذر انواع ورود مجلس ، در لايحه اين تصويب تاريخ از ميشود ، يادآور
وزارتخانههاي رسمي نظر كسب از پس بايد تجارتي سطح در باغي
شود انجام كشور قرنطينه مقررات رعايت و بازرگاني و كشاورزي جهاد
و درمان بهداشت ، وزارت سلامت معاون
حداقل از سلامت شاخص :پزشكي آموزش
است پايينتر استانداردهايجهاني
.است پايينتر نيز جهاني استانداردهاي حداقل از سلامت شاخص نظر از ايران
بيان با پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، وزارت سلامت معاون اكبري اسماعيل محمد دكتر
/سهم 2 تنها و ندارد وجود سلامت تعريف براي كلي شاخص هيچ ما كشور در:گفت مطلب اين
حالي در.پذيرفتهايم را بهداشت و درمان بخشهاي براي ملي ناخالص توليد از درصدي 5
.است بخش اين به ملي ناخالص توليد از درصد اختصاص 6 دنيا در استاندارد حداقل كه
به 50 قريب دارند ، سلامت هزينههاي پرداخت در مردم كه سهمي ما كشور در:گفت وي
جامعه سلامت هزينههاي پرداخت در دولت سهم و يابد كاهش بايد سهم اين كه است درصد
.رود بالا
به اشاره با پزشكي ، آموزش و درمان بهداشت ، وزارت داخلي نشريه با گفتوگو در اكبري
:داشت اظهار باشد سالم انسان آن ، محور بايد بماند پايدار بخواهد توسعه اگر كه اين
تبادلنظر و بحث بهعنوان را موضوع اين كه است بوده اين بر ما سعي راستا ، اين در
اين به نسبت سياستگزاران شدن روشن از بعد.كنيم مطرح مملكت سياستگزاران براي علمي
.ميرسد نظر به ضروري لازم ، استراتژي تعيين و قانونمندي موضوع ،
تعريف روشهاي پايدار توسعه محور سالم ، انسان سياست اين شدن اجرايي براي:افزود وي
مساله ولي كنيم عمل آنها به ميتوانيم هم ما كه دارد وجود دنيا در مشخصي و شده
.است سياستگزاران طرف از قضيه قبول هنوز ، ما اصلي
|