...ناگزير اما تلخ ،
فقرزدايي براي شهرداريها وظيفه
اميد هم كمي..تهران زلزله
...ناگزير اما تلخ ،
ساختماني تراكم مازاد فروش موضوع درباره شهروندان از نظرسنجي گزارش
كنوني شيوه به ساز و ساخت رو هر به دارند اعتقاد شهروندان اكثريت
يابد تداوم تهران در نميتواند
دو طي ايران جمعي رسانههاي بحثانگيزترينموضوعات از يكي تهران در تراكم فروش مساله
.است بوده گذشته ماه
در حد اين تا باشد توانسته"شهري"تخصصي موضوع كمتر ايران رسانههاي تاريخ در شايد
بارهاواخر اين در.كند جلب خود به را عمومي افكار و جمعي رسانههاي توجه كوتاه مدت يك
بيانگر آن يافتههاي كه نظرسنجيزد يك به دست عمومي افكار پژوهش ملي موسسه گذشته ماه
به اما تلخ ، چه اگر تهران در تراكم فروش توقف دارند آگاهي شهروندان اكثريت استكه اين
.است آن نيازمند تهران نجات كه است دارويي رو هر
نظر از پي در يافته ، انتشار اين از پيش آن از خلاصهاي كه گزارش ، يافتههاياين مشروح
.ميگذرد محترم خوانندگان
نمونه و آماري جامعه مشخصات
و سال مرد 18 و زن شهروندان كليه بين در ماه 1381 تير و 28 روزهاي 27 در نظرسنجي اين
در نفر حجم 1424 به نمونهاي جامعه اين از.شد اجرا تا 20تهران مناطق 1 ساكن بالاتر
.شد انتخاب درصد بهعلاوه 5/2 و منها نمونهگيري خطاي احتساب با و درصد اطمينان 95 سطح
افراد درصد زنهستند70/71 مابقي و مرد (پاسخگويان) نمونه افراد درصد 8/55
است10/36 نمونه6/38سال افراد كل سني ميانگين.مجردند مابقي و متاهل نمونه
ميانگين.دارند تحصيلات عالي سطح در آنها درصد و 9/25 ديپلم سطح در نمونه افراد درصد
شاغل ، نمونه افراد درصد است20/44 سال نمونه 8/10 افراد تحصيل اشتغالبه سالهاي تعداد
افراد تنها3/4درصد.هستند بازنشسته آنها درصد و 2/9 خانهدار آنها درصد 5/31
افراد خانوادههاي درآمد متوسط.ساختمانسازيميباشند صنعت مرتبطبا شغل داراي نمونه
مسكوني واحد در نمونه افراد درصد است10/77 تومان ماه5/185هزار در نمونه
و شخصي
در نمونه افراد درصد ميكنند20/37 زندگي استيجاري مسكوني واحد در آنها 4/21درصد
ساكن تهران تا 20 مناطق 15 در ومابقي تا 14 مناطق 7 در آنها درصد و 7/34 تا 6 مناطق 1
.هستند
تهران شهرداري عملكرد از ارزيابي
.ميشناسند نام به را تهران فعلي شهردار پاسخگويان درصد 2/34*
مناسبي انتخاب تهران شهردار عنوان انتخابملكمدنيبه:معتقدند پاسخگويان درصد 7/21*
اين در پاسخگويان درصد ميدانند50/57"نامناسب" را انتخاب اين آنها درصد اما 8/19 است ،
.كردند بياطلاعي ابراز باره
در را تهران شهر گذشته سال پنج در تهران شهرداري" كه معتقدند درصدپاسخگويان 2/42*
.دارند اين مخالف نظري پاسخگويان درصد است10/41 كرده اداره"غلط" جهت در مجموع
تهران شهر شوراي عملكرد از ارزيابي
تهران شهر شوراي به مربوط پيگيراخبار (درصد 2/47) "كم" حد در درصدپاسخگويان 5/82*
"زياد" حد در پاسخگويان درصد نميكنند40/17 پيگيري (درصد 3/35) "اصلا" يا و هستند
.هستند ايناخبار پيگير
پيگيري را تهران شهر شوراي به مربوط اخبار نحوي به كه (نفر 920) پاسخگوياني ميان از*
درصدآنها و2/34"ناراضي" تهران شهر شوراي عملكرد از آنها ميكنند ، 2/48درصد
.ندادهاند نظري باره اين در پاسخگويان مابقي درصد هستند50/17 "راضي"
(درصد /7) "شهر مشكلات و مسائل از پارهاي حل "،(درصد /8)"شهرداري كار بر نظارت"*
،(درصد /5) "تهران شهر اوضاع رسيدگيبه" ،(درصد /5)"تراكم مسائل پيگيري"،
انتخاب"و(درصد /5)"شهرداري از انتقاد" ،(درصد /4)"مردم به رسيدگي و پاسخگويي"
تهران شهر شوراي عملكرد از رضايت دلايل مهمترين بهعنوان ترتيب به (درصد /3) "شهردار
.است شده ذكر
با شورا اعضاي درگيريهاي" ،(درصد 9/34)"ميدهند شعار فقط نكردهاندو خاصي كار"*
عدم" ،(درصد /7) "مردم منافع نه هستند شخصي منافع دنبال به" ،(درصد 1/10) "يكديگر
جناحي" و (درصد (/3)"شهرداري كار بر نظارت عدم" ،(درصد /4)"شهر اداره در توانايي
شوراي عملكرد از "نارضايتي" مهمتريندلايل بهعنوان ترتيب به (درصد /4)"ميكند عمل
.است شده ذكر تهران شهر
تهران در ساختماني تراكم مازاد فروش توقف
و شهرداري در بحث مورد مساله مهمترين عنوان به "تراكم" از پاسخگويان كل درصد فقط 48 *
مورد مساله مهمترين كه نميدانستند پاسخگويان درصد بردهاند360 نام تهران شهر شوراي
ديگري مسائل به پاسخگويان ساير درصد و7/15 چيست شهر شوراي و شهرداري در بحث
.كردهاند اشاره "تراكم" از غير به
تهران در تراكم مازاد فروش توقف خصوص در تهران شهردار تصميم از پاسخگويان كل درصد 81*
.داشتند خبر
طريق از آنها درصد و 5/30 "تلويزيون" طريق از (نفر 1154) مطلع پاسخگويان درصد 7/42*
و "مردم" طريق از پاسخگويان درصد شدند90/8 مطلع (شهردار تصميم) باره اين در "روزنامه"
.شدهاند باخبر "دوستان و خويشان" طريق از آنها درصد 9/7
بند و زد پرده پشت" ،(درصد 4/26) "مناطق در جمعيت ازدياد و مهاجرت از جلوگيري"*
و امكانات بين تناسب عدم" ،(درصد /6) مسكن قيمت افزايش كنترل" ،(درصد /8) "كردهاند
قيمت دادن افزايش" ،(درصد /5) ،"بيرويه ساز و ساخت از جلوگيري" ،(درصد /6) "جمعيت
توقف دلايل مهمترين عنوان به (درصد /2) "تراكم قيمت دادن افزايش" و (درصد /3) "مسكن
.است شده ذكر تراكم فروش
و (مردم به خدمت هدف با) "مثبت دلايل" تراكم فروش توقف براي شده ذكر دلايل درصد 1/58*
.است (مردم منافع گرفتن نظر در بدون) "منفي دلايل" شده ، ذكر دلايل درصد 5/17
و "موافق" تراكم مازاد فروش توقف زمينه در تهران شهردار تصميم با پاسخگويان درصد 6/53*
.هستند "بينظر" پاسخگويان ساير درصد هستند40/18 "مخالف" آنها درصد 0/28
و بازنشستهها متاهلين ، ديپلم ، و عالي تحصيلات دارندگان سالخوردگان ، و ميانسالان *
بيش تهران تا 6 مناطق 1 ساكنين و شخصي منزل دارندگان بالا ، درآمدي سطح دارندگان شاغلين ،
.هستند موافق تراكم مازاد فروش توقف زمينه در تهران شهردار تصميم با پاسخگويان ساير از
ارزان مسكن" ،(درصد 3/45) "ميشود گرفته جمعيت بيرويه افزايش و مهاجرت جلوي" *
جلوي" ،(درصد /8) "ميشود بيشتر مناطق تفريحي و رفاهي امكانات" ،(درصد /8) "ميشود
دست شدن كوتاه" ،(درصد /3) "هوا آلودگي" ،(درصد /7) "ميشود گرفته بيرويه ساز و ساخت
شهردار تصميم با "موافقت" دلايل مهمترين عنوان به ترتيب به ((9/2درصد "بفروش و بساز
.است شده ذكر
افزايش" ،(درصد 9/15) "مسكن عرضه كاهش" ،(درصد 7/40)"مسكن قيمت افزايش" *
به ترتيب به (درصد /4) "مسكن بخش در بيكاري ايجاد" و (درصد /4)"بها اجاره
.است شده ذكر شهردار تصميم با "مخالفت" دلايل مهمترين عنوان
مخالفيد؟ يا موافق حد چه تا زير نظرهاي از هركدام با -شماره 1 جدول
مخالفم |
موافقم |
نظرها |
- |
- |
نهايت در شود گرفته تهران در تراكم فروش مورد در كه تصميمي هر -1 |
2/16 |
4/73 |
.ميشود تمام وبفروشها بساز نفع به |
- |
- |
فروش توقف خاطر به اخير ماه چند در مسكن قيمت بيرويه افزايش -2 |
3/17 |
4/70 |
.بودهاست تهران در تراكم |
- |
- |
خانههاي تا است گنده كله بفروشهاي و بساز دست درتهران تراكم فروش توقف -3 |
2/20 |
2/65 |
.بفروشند خوبي قيمت با مانده ، بتوانند دستشان روي و ساختهاند كه را زيادي |
- |
- |
تصميمهاي آن فروش توقف هم و اخير سال دو در تراكم بيرويه فروش هم -4 |
5/26 |
2/52 |
.نيست مطالعهاي و منطق هيچ براساس و است شهردارهابوده شخصي |
6/31 |
1/49 |
.است بيمنطقي كار اساسا تهران در تراكم مازاد فروش -5 |
فقرزدايي براي شهرداريها وظيفه
بهعهده را شهر زيستمحيطي ساماندهي وظيفه فقط كلانشهري مديريت كه ميشود تصور اغلب
چراكه كند ، ايفا را مهمي نقش شهر در فقر كاهش براي ميتواند شهري دولت درحاليكه دارد ،
ساختمان جوازهاي صدور و جامعه تدابير تسهيل ،(آنها هماهنگي و) شهري خدمات تامين مسئوليت
.دارد برعهده را نقل و حمل و تجاري فعاليتهاي براي ذيربط پروانههاي و
سطح در شهري فقر وسيع كاهش براي را زير موارد ،(UMP) ملل سازمان شهري مديريت برنامه
:است كرده معين شهرداري
مقررات چهارچوب ايجاد -
شهروندان همه براي شهري خدمات و زمين سرپناه ، به آسان دسترسي امكان ايجاد -
اشتغال توسعه -
طبيعي بلاياي برابر در ايمني و جرائم برابر در حفاظت -
شهر سيماي در هماهنگي و توازن توسعه -
:ميشود تقسيم وسيع گروه دو به دهد انجام ميتواند شهرداري كه اقداماتي اينباره در
شهري مديريت و ساز و ساخت عمليات مختلف زمينههاي در شهرداري مشاركت - الف
و نظارت و سازماني هماهنگي مقرراتي ، چهارچوبهاي به باتوجه سراسري اقدامات انجام - ب
.جامعه مشاركت تسهيل
است لازم ازاينرو و داشته دوسويه ارتباط اما هستند مجزا يكديگر از اگرچه فوق موارد
مقررات ، اصلاح مثال ، براي.گيرد قرار نظر مورد يكپارچه سياست چهارچوب يك بهعنوان
تاثير (اجاره و مالكيت زمين ، كاربري مورد در قوانين وضع) شهري زمين اداره بر نهتنها
از و است ، اثرگذار غيررسمينيز بخش در كوچك كارهاي و كسب بهرهوري بر بلكه ميگذارد
براي موجود راههاي تعداد شناخت.ميگذارد تاثير نيز بهرهوري بر آب براي نرخ تعيين طرفي
يك ايجاد براي اولويتها تعيين چهارچوب ، اين در فوق مورد از 5 هركدام در فقر كاهش
.ميكند تسهيل را ويژه محلي موقعيت يك در شهري فقر كاهش براي شهرداري عملياتي راهبرد
:است استوار فرضيهها اين بر شهرداري سطح در شهري فقر كاهش براي پيشنهادي راههاي
تامينكنندگان بهعنوان شهرداريها اهميت و نقش بر فزايندهاي بهگونه دولتها ، - الف
.ميشوند واقف عادي ، مردم روزمره زندگي با آنها ارتباط و شهري اساسي خدمات
را موثر تصميمگيري تسهيل براي قانوني سياستگذاري اختيارات رفته رفته شهرداريها - ب
.ميگيرند دست به
.است افزايش حال در اضافي منابع بسيج و موجود منابع مديريت براي شهري سازماني ظرفيت - ج
سطح در مدني جامعه تدابير كامل تاثير براي كه است شده روشن رفته رفته مسئله اين - د
محلي دولت حمايت ،(CBO و NGO) جامعهمدار سازمانهاي و غيردولتي سازمانهاي توسط محلي
.است ضروري
با شهري فقر كاهش براي تا ميشوند داده قرار موقعيتي در استراتژيك بهطور شهرداريها ،
مقامات وظيفه اين.گيرند بهعهده را درازمدتي برنامهريزي CBO ،NGO خصوصي ، بخش همراهي
مديريت و طرح را وسيعي شهري پروژههاي شهروندان ، ميان نابرابري رفع براي كه است شهري
روند.كنند تامين را عموم خير ميتوانند كه هستند مهمي مقامات آنها زيراكه نمايند ،
به (محلي دولت به مركزي دولت سوي از منابع و مسئوليتها واگذاري) تمركززدايي فعلي جهاني
اين زيرا دارد ، تاكيد شهرداري سطح در شهري فقر كاهش براي سياستي چهارچوب يك توسعه اهميت
.ميدهد قرار محلي دولت برعهده را اجتماعي سياست مسئوليت تمركززدايي ،
نظر در است جديد آنچه تازه ، نوآوري يك نه و هستند جديد نه راهها ، و مسائل اين از بسياري
شهري فقر كاهش راستاي در شهرداري اقدامات براي چهارچوبي اجزاء مثابه به راهها اين گرفتن
نشاندهنده و چهارچوب اين از است خلاصهاي شده داده ارائه ماتريس در آنچه.است
و UMP كمك با شهري مشاورتهاي نتيجه كه فوق زمينههاي از هركدام در جهاني اولويتهاي
نظر از شهرداريها مهم بسيار نقش ايفاي.است فقر كاهش سياست به مربوط بحثهاي ساير
اين كردن اجرا براي.نيست عجيب امري ديگر شهري خدمات تامين و نظارت و هماهنگي تسهيل ،
نظر از تا باشد برخوردار كافي عمومي جاذبه از فقر كاهش محلي سياست است لازم راهها ،
تعهد خود از عمل برنامه يك اجراي و بحث به نسبت تا باشد انگيزه شهر رهبران براي سياسي
.دهند نشان
نقش نتيجه در دارد ، زيادي اختلاف هم با قطعا شهرها و مناطق كشورها ، در فقر ماهيت
تفاوتهاي فقر كاهش اقدامات بر نظارت و هماهنگي اجرا ، برنامه ، تدوين در شهرداريها
و توسعه در بتوانند كه شهري مقامات براي راههايي تعيين جهت ، اين از.دارد هم با عمدهاي
انفرادي ، بهطور خانوارها و CBO و NGO و مركزي دولت به فقر كاهش برنامههاي از حمايت
معرفي و شناساندن نيز شهري مشاوره يك در راهها بررسي.است اهميت حائز بسيار كنند ، كمك
.ميكند تسهيل را موجود خوب محلي عمل روشهاي
منسجم اي برنامه را اقدامات اينگونه شهري دولتهاي از زيادي تعداد هنوز كه وجودي با
شهر چهار در UMP كمك با شده انجام مشاورتهاي اوليه نتايج نميدانند ، شهري فقر كاهش براي
علاقه از حاكي (شيلي در لوتا و پاكستان در سوكور ;سنگال در داكار ;فيليپين در سيبو)
.است رويكرد اين به نسبت شهري سياستگذاران
وگل.آ اميل:نويسنده
اميد هم كمي ..تهران زلزله
تهران معابر شبكه اطلاعاتي سيستم به نگاهي
به.است آسيبديده مراكز با امدادرساني نهادهاي كليه ارتباطي شريان نقل ، و حمل سيستم
.ميشود محسوب بحران بروز هنگام در شهري خدمات مطلوب ارائه بنيانهاي از يكي علت همين
براي شهري مديران قبل چندي تا كشور ، در ترافيك و نقل و حمل علم اندك پيشينه به توجه با
است تصميمگيري لازمه كه تجهيزاتي و مطالعاتي توانهاي حداقل از بحران با مواجهه
.بودند بيبهره
از بسياري ايجاد و تهران ترافيك و نقل و حمل جامع مطالعات جريان پيشرفت با اما
-رياضي مدل طراحي اطلاعاتي ، پايگاه دهها بر بالغ جمله از و تجهيزات و توانمنديها
وقايع ، و طرحها اثربخشي پيشبيني براي سازي شبيه عمليات كاربرد و تهران شهر رايانهاي
شهرداري آن واسطه به كه است پيشرو شهري نقل و حمل مديريت و تصميمگيري مباني در تحولي
.باشد نقشآفرين بحران مديريت بحث در گذشته از قادرتر بسيار ميتواند تهران
نقش ايفاي مسئول سازمانهاي و نهادها از يكپارچهاي پوشش است ، لازم بحران مديريت طرح در
ملزومات از را شهري خدمات مجموعه و نقل و حمل به جامع و سيستمي نگرش كارشناسان.كنند
.ميكنند تلقي بحران مديريت در نقل و حمل خدمات كارايي
نظام كه ميشود تغذيه مكانيزهاي اطلاعاتي سيستمهاي و پايگاهها از جامعي نگرش چنين
.كند ياري طبيعي بلاياي و حوادث بروز هنگام چه و عادي شرايط در چه را تصميمگيري
اطلاعاتي سيستم بحران ، مديريت در مفيد اطلاعاتي سيستمهاي كاراترين از يكي راستا اين در
اطلاعاتي پايگاه اين مطالعات ، شركت عمومي روابط گزارش به.است تهران شهر معابر شبكه
بهنگام مرتبا نياز برحسب و گرفته شكل (سال1373) نقل و حمل جامع مطالعات آغاز همپاي
شده ثبت جغرافيايي و رقومي اطلاعات انطباق با شبكه فيزيكي اطلاعات كليه چون و است شده
سيستم را وميتوانآن ميكند عمل جغرافيايي اطلاعات سيستم از فراتر بسيار است ،
.كرد اطلاق معابر شبكه هوشمند
ابزارهاي كاراترين از يكي خود و است تهران شهري مديريت براي ارزشمندي سرمايه سيستم اين
گرفته قرار بحران شبكه طراحي مبناي سال1380 از علت همين به.ميشود تلقي بحران مديريت
كارشناسان ، شبيهسازي عمليات و نقل و حمل سيستم مدل از استفاده با همچنين.است
دستور در را امدادرساني نقليه وسايل مسيريابي و تجهيزات و تاسيسات مكانيابي قادرند ،
.آورند كار
فراهم و سال1380 در معابر شبكه اطلاعاتي سيستم بهنگامسازي آخرين پي در مبنا اين بر
آتشنشاني سيستم ارتقاي و بهبود ويژه طرحهاي و نياز مورد مطالعاتي توانمنديهاي آمدن
.شد اعلام ايمني خدمات و آتشنشاني سازمان به
مهندسين نقش بررسي براي هلالاحمر جمعيت عمران كل اداره كوششهاي دنبال به آن بر علاوه
.شد تدوين ارتباط اين در پيشنهاداتي طبيعي ، بلاياي در
بحران بهينه مديريت براي كه ميدارند اذعان نقل و حمل برنامهريزي و مهندسي كارشناسان
كميته طرحهاي اطلاعاتي و آماري پشتيباني بر علاوه است لازم شهري درون نقل و حمل بخش در
:شود انديشه زير طرحهاي براي هماكنون بحران ،
:بر مشتمل بحران ، مديريت اطلاعاتي بانك طراحي -1
.بحران عمليات اجراي و هدايت در مسئول نهادهاي كليه مشخصات -
.(...و اورژانس آتشنشاني ، ) عملياتي امكانات و تجهيزات ايستگاهها ، كليه مشخصات -
.درماني مراكز كليه مشخصات -
...و
درماني و امدادرساني پايگاههاي و ذيربط نهادهاي كليه موقعيت پيادهسازي و شناسايي -2
.تهران شهر معابر شبكه اطلاعاتي سيستم روي
و (...و گسلها نقشه طبق آسيبپذير محدودههاي مثل) آسيبپذير مناطق سازي شبيه -3
(حوادث بروز هنگام آسيبپذير معابر و پلها شناسايي جنبه از بويژه) معابر شبكه روي اعمال
.
احداث امكانسنجي و شناسايي و امداد و آتشنشاني مراكز و پايگاهها احداث مكانيابي -4
.(...و امداد آتشنشاني ، كانتينرهاي شيرهاي) جديد تجهيزات و تاسيسات استقرار و
.رسان امداد نقليه وسايل تردد مسيريابي برنامهريزي -5
شهر حومه صحرايي بيمارستانهاي و درماني پايگاههاي احداث ويژه مناطق يابي مكان -6
.تهران
و بحران مديريت كميته هدفگذاري از مسئول نهادهاي و سازمانها همهجانبه حمايت با
استقرار همچنين و نهادها كليه توانهاي از موثر بهرهبرداري براي همهجانبه برنامهريزي
ميتوان تهران ، شهر ترافيك كنترل و مديريت مركز در بحران مديريت ، عمليات يافته نظام
سياسي اداري ، مركز در طبيعي بلاياي ساير يا زلزله با مواجهه صورت در كه داشت انتظار
فعال ارتباطي شبكه يك عنوان به تهران شهر نقل و حمل شبكه و سيستم از ميتوان پايتخت ،
.كرد استفاده
|